Proč jsou na nových kolech sedlovky s 0 mm offsetu?

107 nepřečtených
  • choceň

    Změnila se nějak doporučení ohledně posedu na kole? Já po pár letech řeším sedlovku, protože na novém kole mám jiný průměr sedlové trubky a jsem z toho dost zmatený… snad všechna nová kola, co jsme okolo viděl mají offset 0 mm, to je ale strašně vepředu. Já měl vždy 25 mm offset a ještě sedlo dané hodně dozadu. Vycházím z pravidla, že když mám vodorovně kliky a nohu zacvaknutou v nášlapu, tak by měla být osa pedálu přímo pod špičkou kolena…

    Nebo se to pro 29" biky nějak změnilo? Já se do té pozice nemohu úplně dostat, ani když dám sedlovku s 20 mm offsetem a sedlo narvu až za značku stop… ? Co dělám špatně? :)

    0 0
    • Carloss  

      jiné úhly sedlových trubek

      0 0
      • choceň  

        Ten úhel je zdá se „tupější“… měl jsem 69° , teď mám 73° … to je přece změna opačným směrem ne? To by mělo být právě spíš na ještě větší offsety… nerozumím tomu :(

        0 0
        • krabica  

          Kup si sedlovku s 32 mm ofsetem a prď na ostatní, udělal jsem to samé.

          0 0
          • jah  

            Taky by se mi sedlovka s větším offsetem (nejmíň 25 mm) hodila. 27,2/400, něco obyč, levnýho, ale nemůžu nic objevit. Neporadíte někdo?, Dík.

            0 0
        • ˘Ö˘ Krab  

          Změnily se trochu geometrie rámů (na MTB směrem k používání větších rámů s krátkými představci), změnily se rozměry kol (26" → 29" → 27,5"; dělají se krátké zadní stavby, pro krátkou zadní stavbu je potřeba jiné úhly) a trochu i pohled na efektivní šlapání. [Asi se nebavíme o silničním kole.]

          Záleží na jakém rámu, jak vysoko/nízko sedíš a jak (malý) sis vybral rám. U některých výrobců je sedlový úhel u všech velikostí stejný, u některých se podle velikostí liší, u větších kol je položenější, na 800 mm BB_S udělá rozdíl 0,5° sklonu sedlovky (73° vs. 73,5°) skoro 7 mm horizontálně (a zanedbatelné 2 mm vertikálně). Samozřejmě, pokud máš dlouhá stehna a krátké holeně, bude Ti sedlovka bez offsetu vždycky nepříjemná. Zase sedlovky s běžným offsetem není problém koupit.

          A vždycky zůstává ve hře možnost, že několik desítek let sedíš a šlapeš blbě.

          0 0
          • kubad  

            +1

            0 0
          • choceň  

            Mám těch 73° teď… mám karbonového SUPa z roku 2015, velikost M (měřím 178 cm, ale mám spíše dlouhý trup a krátké nohy, tak mi to vyhovuje). A při porovnání jsem ten typ delší stehna, krátké holeně – ta tělová symetrie je všude stejná. S tím 25mm offsetem to téměř vychází, ale sedlo (starší, ještě kožený Flite Flow) je až na značce Stop. Novější Flite XC má ty značky o 1 cm kratší a to už by bylo hodně… .

            0 0
          • Lister  

            Tu poslední větu bych podtrhl.

            Vždycky jsem sedel hodně vzadu a za poslední 2 roky jsem posunul sedlo na silnici o 2cm dopředu a 1cm nahoru a na MTB začal bez potíží tolerovat nové geometrie se sedlovým úhlem přes 75st.

            Klouby se tváří, že je to spíš lepší.

            0 0
          • Smazaný účet  
            0 0
        • Pán z Dubu  

          Vyvíjí se XC k vyšší technické obtížnosti. Vznikly vysokozdvihové disciplíny, ve kterých se i jezdí do kopce, a tomu odpovídající kola. Zkrátily se doby závodů a jezdí se pekelná intenzita a častěji ze sedla. Kola díky materiálu i objemnějším gumám jsou lépe odpružená. Vyvinul se i posed. Vývoj soutěžních kol se promítá i do masové konfekce. Sedí se více naštajf – a tak není tolik zataženou prdelí potřeba vyvažovat méně vpřed vystavenou hlavu.

          Pro výletní XC bez Vertical Dropů apod. zrakvitelností si může posed zachovávat nějaké „retro“ optimum, které se více blíží silniční cyklistice.

          Olovnice od kolene k ose pedálu je takové dost o ničem doporučení (Pokud nemá dotyčný optimální délku klik, mohl by si i nastavit nesmysl.). Ono je ± fuk, jak se v sedle šlape vůči vertikále. Zásadní je, aby trup byl akorátním předklonem zafixován v pevnou oporu pro šlapání, vyhovovaly záběrové úhly velkých kloubů dolní končetiny a horní polovina těla byla předozadně vyvážená.

          0 0
          • choceň  

            Jezdím hlavně XC maratony, respektive XC 1/2 maratony – těch 50 km, lehčí i těžší… ale úplné prasečiny to obvykle nejsou… to nejtěžší co jezdím jsou asi Sudety… takže mi jde spíše o efektivity šlapání a šetření nějakých těch wattů než posez do techniky.

            0 0
          • choceň  

            Mimochodem – jak se pozná optimální délka klik? Na biku jsem měl snad vždy 175 mm, na cyklokrosce mám 172,5 a necítím nějaká moc rozdíl… ? Obojí mi přijde v pohodě…

            0 0
            • Pán z Dubu  

              Délka klik v rozmezí (21–21,6)% vnitřní délky dolní končetiny

              http://zinncycles.com/…stom-cranks/

              http://bikedynamics.co.uk/…decranks.htm

              http://www.nettally.com/…rankset.html

              0 0
              • choceň  

                proměřím… díky!

                0 0
              • Breakpain  

                Mno, jestli na to koukám správně, tak inseam 91cm x 2,16 ⇒ cca 196,5mm dlouhé kliky? To mi nějak nesedí …

                Podle jednoho z Tvých odkazů, bych měl mít spíš cca 175,5

                Ale vzhledem k tomu, že mám delší lýtkovou a kratší stehenní kost, je to otázka :).

                Uvidíme, v dohledné době chci jít za fitterem, tak si poslechnu, co mi poví.

                0 0
                • Pán z Dubu  

                  Různé metody stanovení vedou k různým závěrům. Záměrně jsem jich uvedl více. Tebou odkazovaná metoda doporučuje kratší kliky. Pro Inseam 90+ cm doporučuje 177,5 mm délku klik.

                  Já u této metody vidím úskalí v antropometrii: Trochanter major je dosti mohutný hrbol bez hrotu či linie, palpovat ho jde u štíhlých lidí. Při stanovení jeho výšky lítají centimetry. Navíc rovnice ke stanovení délky klik používá 2. mocninu tohoto rozměru.

                  Tu metodu nezatracuju šmahem. Kratší kliky budou menší zlo než nadměrné.

                  Další doporučení Inseam : délka klik je viz obr. (Bohužel se mi nedochoval zdroj).

                  0 0
                  • Breakpain  

                    185 mm říkáš ;o) … No, chtělo by to sehnat nějaké testovací kliky, abych si to vyzkoušel :) …

                    0 0
                  • beet.cz  

                    Využiju tohle vlákno. Já jsem si naměřil 78cm. Měřím 170, ale mám kratší nohy.

                    Podle té tabulky bych měl mít tedy kliky 165mm? Ty ale jen tak neseženu, nebo jo?

                    Koukám jak to mám na svých kolech. XC 170 a silnička dokonce 175

                    0 0
                    • Pán z Dubu  

                      Nadměrné kliky vyhánějí kolena do úhlů, kde není tolik síly. Můžeš si vyzkoušet, kolik dřepů na jedné noze uděláš přes 90° koleno a kolik přes 45°.

                      Vysoké koleno svírá s trupem ostřejší úhel, u někoho tak, že kvůli tomu zvedá úchop.

                      Na kratších klikách nohy samy preferují vyšší kadence a snadněji se šlape kulatě.

                      Řešit teoreticky 0,5 cm nemá smysl. Někdo koordinačně zvládá delší kliky než je nějaká doporučovaná mez.

                      Dej na pocit, jestli nevnímáš rozdíl mezi těmi svými rozdílnými klikami, tak k tomu asi nejsi senzitivní. Jedině vyzkoušet – to bych začal na silničce. Úsudek si dělat po nějakých 10 vyjížďkách.

                      Efektivita šlapání v sedle je nejdotaženější v dráhové cyklistice vytrvalostních disciplínách, takhle to je nej: https://www.youtube.com/watch?…

                      a Wiggo https://www.youtube.com/watch?…

                      0 0
                      • beet.cz  

                        Jestli dobře vidím, tak mají koleno dost před pedálem ve vodorovné poloze klik.

                        U mě je problém, že kolo bylo vždy pro mě jen doplněk k běhu. Koupil jsem kolo nastavil svislici koleno-pedal a jezdil. Teď ale neběhám a tak je nájezd na kole nepoměrně vyšší než v minulosti (aktuálně meziročně 3200km) a tak to chci poladit, aby to bylo OK vzhledem k výkonu a hlavně prevenci zranění. Těch jsem si už v běhu užil dost.

                        0 0
                    • obda  

                      Silniční 165 mm kliky seženeš celkem v pohodě.

                      0 0
                      • beet.cz  

                        Co jsem tak letmo koukal tak ani ne. Navíc u staré Campagnolo řady Veloce. Kompatibilitu různých 10s řad jsem zatím nezkoumal.

                        0 0
                • oddie  

                  Mám to podobně, inseam 92, ale kratší stehna. Vozím kliky 180mm.

                  0 0
            • Lister  

              Chce to vyzkoušet a hlavně dlouhodobě odjezdit.

              Už delší dobu jezdím na MTB 170mm a na silnici 172.5. Rozdíl tam je a u mne k lepšímu.

              Ale mysl že hlavně to pozná člověk, který jezdi kliky zbytečné dlouhé a přejde na kratší.

              0 0
    • Smazaný účet  

      Řeším stejný „problém“. Úhly sedlové trubky jsou větší a přitom offset sedlovky kratší (nula).

      To pravidlo s osou pedálu evidentně všichni výrobci opustili, protože na aktuálních rámech to ani s velkým offsetem nevychází. Jaké je tedy aktuálně „správné“ nastavení? Nebo to všichni řešíte pocitově?

      0 0
      • Smazaný účet  

        Správné nastavení je dle tvých proporcí a stylu jízdy, pokud to nevychází, je třeba podívat se jinam. Pár teleskopů s ofsetem se sehnat dá…

        0 0
      • kubad  

        Asi mas rozměry mimo standard populace

        0 0
        • Smazaný účet  

          Tak znova. Před pár lety měly rámy úhel sedlovky 73–73.5 st a sedlovka běžně offset 15–25mm, protože výše zmiňované pravidlo o rovině koleno-osa pedálu.

          Pokud mají dneska sedlovky úhly 74 st. a offset je běžně 0 není geometricky možné docílit stejného posedu. Obě změny totiž posouvají jezdce dopředu nad střed (jedna nekompenzuje druhou). Tzn. buď jezdili všichni blbě tehdy nebo jezdí blbě dneska.

          0 0
          • Lister  

            Pravda je někde mezi. Spousta lidí jezdila blbě předtím i teď, ale určitě ne všichni.

            0 0
            • kubad  

              A sedlovky s offsetem 15–25mm jde sehnat úplně stejně jak dřív :)

              0 0
      • Lister  

        Překvapivě hodně udělá sedlo. Není problém změnou sedla posunout posed třeba o 3 cm.

        0 0
        • krabica  

          Přesně, třeba Spešly tlačí posed hodně dopředu a jiné zase více dozadu. Na gravelu mám 2 sedlovky s různým offsetem a podle sedla, které zkouším, ji vybírám…

          Jinak za mě sedlo ve předu je lepší, pak mě nebolí tolik kolena.

          0 0
    • Smazaný účet  

      Jsem asi taky atyp – delší stehna. Každopádně mám už léty ověřeno, že sedlo tam, kde je běžně při „neutrálním“ nastavení na sedlovce s malým offsetem nebo bez mi po necelé hodině jízdy přivodí bolest na přední straně kolen. Moderní geo a teleskop (offset 2 cm má málokterý) je tedy pro mě problém. Takže doufám, že mi stávající dva biky budou sloužit ještě dlouho a pak bazar.

      0 0
      • Smazaný účet  

        Mně taky vyhovuje šlapat před sebe (krom stojek), ale holt móda velí něco jiného :)

        0 0
        • Lister  

          Móda možná velí, ale pokud si někdo nedokáže nastavit posed tak, aby mu to vyhovovalo, tak je to pouze jeho chyba. Těch možností, jak s tim v rámci jednoho rámu hýbat, je mnoho.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Tak konkrétně s předozadní polohou sedlo – střed toho až tak moc nevykouzlíš a právě o tom je tu řeč.

            0 0
            • Lister  

              Vykouzlíš dost. Jiný offset, jiné sedlo, pokud má rám reálný úhel sedlovky rozdílný od efektivního, tak jiná velikost.

              0 0
              • Smazaný účet  

                Já jsem na hraně i u klasické geo. Buď rád,že to (zřejmě) neřešíš.

                0 0
                • Lister  

                  Naopak, posed je pro mne vždy trochu problém. Taky sedím vzadu a ještě mam kratke nohy. Takže tam kde běžné pomůže delší vysunutí díky jsem na tom naopak většinou spíš naopak. Ale naštěstí v poslední době už někteří výrobci udávají pro jakou výšku sedla vychází vypočítaný efektivní úhel, takže je pak výběr jednodušší – proto jsem u posledního kola vzal M, i když bych se poskládal na délku spíš na L. Ale velikost L pro stejný efektivní úhel potřeboval o 5cm větší vysunutí, takže pro mě špatně. No a pak mám doma asi 5 různých sedel a každé posouvá posed někam jinam takže to pak v reálu můžu docela dobře doladit.

                  Jenže tohle jsou tak jednoduché počty, že si s tím každý musí umět poradit. Pokud ne, tak je to většinou jen jeho neznalost. Většinou stačí pár důležitých čísel a úhlů, aby člověk věděl, jestli mu rám bude dobrý.

                  0 0
              • Smazaný účet  

                opravdu? Takže když výroce zvedne úhel a současně posune sedlovou trubku před střed, tak původní posed se docílí jak? Offsetem okolo 50mm? A to se prodává kde? :-)

                0 0
                • kubad  

                  tak si ten rám nekupuj, a kup si takový co ti vyhovuje

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    ale to vubec neni odpoved na mou otazku.

                    0 0
                    • kubad  

                      netuším o jakých rámech píšeš,

                      u rámů opravdu dřív bylo 73–74st

                      a dnes předsunutá sedlovka a 72st

                      prostě tím to předsunutí dorovnávají, nemusí to být pravidlo,

                      a odpověďd na tvou otázku je – vyber si rám jaký potřebuješ

                      0 0
                      • Smazaný účet  

                        Treba Trek to resi timto zpusobem, pak je to OK.

                        Nicmene nabidka sedlovek s offsetem znatelne klesa- vetsina eshopu jen Force a Ritchey, treba RaceFace uz offset snad ani nevyrabi. Vyrobci typu SUP nebo Merida maji uhel 74 ale kdyz dohledam geo Big Nine pred par lety je tam uhel 72st. Tzn. ten trend tady je. Uhel se spise zveda (a nikoli klesa) zatim co offset mizi. A treba nove RB CR 2020 pokud se nepletu ma uhel vetsi a soucasne sedlovku posunutou vpred. Tam je to fakt nejake divne.

                        0 0
                      • Smazaný účet  

                        Malý přehled – úhel sedlové trubky HT 29er velikost 21/XL:

                        • Scott Scale – 73.6
                        • Superior 9×9 – 74
                        • Merida Big Nine – 73.5
                        • Duratec 73.5
                        • Specialized Epic – 74
                        • Canyon Grand Canyon – 74
                        • RB CR – 74

                        Úhel sedlovky 73.5–74 je i dneska zcela standardní. K tomu je v některých případech sedlovka posunuta vpřed (např. RB) a všichni prodávají kola se sedlovkou bez offsetu. Snaha posunout jezdce dopředu je zcela evidentní.

                        0 0
                        • JakeF  

                          Ono to jde ruku v ruce s delším reachem a položenější vidlí… Tady si všichni pamatujou starou poučku o kolenu nad pedálem, která ± fungovala na krátký rámy a chtěj jí aplikovat na moderní rámy. Jenže to je blbě, protože díky většímu reachi potřebuješ sedlo víc nahoru a víc dopředu.

                          0 0
                          • unitak  

                            A jak to teď správně nastavit? Poučku mám taky zažitou. Je nějaká nová poučka, jak nastavit polohu sedla / kolene / pedálu u moderních geo?

                            0 0
                            • Smazaný účet  

                              To by mě taky zajímalo, já celý život šlapu před sebe s 25mm ofsetem…

                              0 0
                              • MlokCZ  

                                Celý život vozíš ± stejný posed?

                                Já tedy během mnoha let, co jezdím posed měnil opravdu hodně. Před mnoha lety jsem začína na extra chrtím posedu. Ne, že by to bylo dobrovolně, ale prostě pro moje super krátké ruce jsem v počátcích biků nedokázal dostat řídítka dost vysoko (tenkrát žádné vlajdy se zdvihem, jen superkrátké pevné vidlice a k tomu stavěné rámy).

                                Postupem času jsem dával řídítka výš a výš jak to už jednoduše šlo až jsem se zastavil teprve tak před 6–7 lety, kdy už to šlo jednoduše i o dost výše než bych potřeboval. Současně s věkem jsem i potřeboval o něco narovnanější posed (ten extra chrtí bych dnes už nedával).

                                Takže kdysi jsem vozil sedlo posunuté možná i o 3cm více dopředu, jak to bylo přizpůsobené na ten extra chrtí posed. Tenkrát mi K.O.P.S. vycházel hodně před střed pedálu.

                                Teď s aktuálním posedem (ani chrtí, ani vyloženě bába s nůší) jsem se velmi blízko K.O.P.S.

                                0 0
                            • MlokCZ  

                              Vždy bylo cílem to samé, tedy dosáhnout dvou věcí:

                              • rozumný úhel nohy vs trup
                              • a k tomu současně musí při šlapání fungovat gravitace jako protisíla (což omezuje jen extrémy posunu sedla a většinou to tedy v reálu omezovat nastavení nebude)

                              Ten druhý bod se dá hezky ilostrovat pro lehokola. Tam se řeší pouze první bod, protože ten druhý nahrazuje opření proti sedačce.

                              Kdysi to tak často vycházelo právě pro svislici od kolene, ale byla to náhoda pro nějaký daný typ kol a daný posed.

                              K.O.P.S. neplatí ani pro různé typy posedů na stejném kole pro stejného jezdce. Když poladíš výrazně výšku řídítek a budeš narovnávát posed nebo naopak ho dělat více sportovní, tak:

                              Čím více sportovní posed, tím více potřebuješ sedlo dopředu a naopak.

                              Souvislost s položenější vidlicí a delším reachem ovšem nevidím vůbec žádnou. Dlouhý reach je zase kompezován používáním kratších představců.

                              Tedy sama o sobě moderní geometrie neznamená potřebu sedla více vepředu.

                              Rozhodující je vždy konkrétní nastavený posed daného jezdce na daném kole, aby u něj vyšla rozumně ta dvě pravidla.

                              0 0
                              • JakeF  

                                S tím reachem, pokud ho kompenzuješ kratším představcem, tak jo… Ale třeba u mých kol by to znamenalo představec pod 2 cm, což je samozřejmě blbost…

                                A podle mě kompenzovat delší reach ultrakrátkým představcem je stejná blbost jako kompenzovat pozici sedla ultradlouhým offsetem. Prostě ta geometrie je dneska stavěná jinak, na kole s položenou vidlí, dlouhým rozvorem a dlouhým reachem je optimální mít těžiště víc vepředu a šlapat víc pod sebe a být uprostřed kola, ne sedět nad zadním kolem a mít přední kdesi o 2 zatáčky před sebou :).

                                0 0
                                • Smazaný účet  

                                  Není to náhodou nějaký kompromis – tedy snížení jízdního komfortu kvůli snadnějším výjezdům do kopce (viz zkrácení zadní stavby a více krpálů v XC)?

                                  Třeba Duratec, který dělá individuální bike-fitting na míru, podle fotek dodává většinu kol s 25mm offsetem sedlovky. Prakticky identický rám s totožnou geometrií prodávají velké značky vybavené zero offset sedlovkou.

                                  0 0
                                  • Smazaný účet  

                                    Zkrácením z. stavby výjezdy zhoršíš.

                                    0 0
                                  • JakeF  

                                    Duratec bych nebral jako vzor, to nikdy nebyla značka udávající trendy…

                                    Do výjezdu to je určitě lepší, ale kompromisem bych to nenazval. Když vezmu úplný extrém, koukni na posed na časovkovým kole… Tam se všechno podřizuje efektivitě, rozhodně to není kompromis kvůli výjezdům do kopce :).

                                    Klíčový je jak psal mlok – úhel mezi nohama a trupem. Když uděláš delší rám a natlačíš jezdce víc dopředu, tak musí sedlo za ním. V podstatě ti tam funguje trojúhelník osa šlapání – pánev – řidítka. Posuneš řidítka dopředu, pánev musí jít dopředu a nahoru ± po kružnici od šlapacího středu.

                                    Neznám žádný jednoduchý pravidlo, jak to optimálně nastavit. Chce to chvíli si s tím hrát a zkoušet. Případně něco typu BG fit.

                                    0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Zadní stavby bývaly naopak nejkratší kdysi před lety na 26". To bylo běžné 420–425mm. Teď se sice zejména u fullu už více let zkracují, ale to byla hlavně reakce na před více lety začínající 29", kdy byly opravdu přehnaně dlouhé.

                                    V současnosti i po zkrácení má většina současných kol zadní stavby pořád delší než těch 420–425mm. Ono to také dříve zejména pro velké velikosti rámů bylo už zbytečně málo (sem tam kdysi pár výrobců dělalo pro větší velikosti delší zadní stavby, ale moc časté to nebylo).

                                    Pro snadné výjezdy kopců to může být u fullů a zvlášť s vyšším zdvihem. Tam v kombinaci větších sagů na současných tlumičích mohlo sedlo být moc vzadu. Ale to se netýká HTček.

                                    0 0
                                    • Pán z Dubu  

                                      Chainstay 420 – 425 mm přibývá i u 29erů: norco, trek, fezzari, kellys…

                                      0 0
                                    • Smazaný účet  

                                      Tzn. pokud si koupím větší (delší) rám nebo představec pro zajištění sportovnějšího posedu potřebuji na stejném modelu rámu sedlo více dopředu (zero offset sedlovku) ?

                                      0 0
                                • MlokCZ  

                                  To jsou ale dvě nezávislé věci. Tím myslím vlastnosti kola a dle toho těžiště mezi předním a zadním kolem.

                                  Já psal čistě o nastavení pro dobré šlapání.

                                  Ve výsledku to pak může jít proti sobě. Tím myslím zejména situaci kdy někdo má méně sportovní více narovnaný posed. A pak k tomu posune sedlo více dopředu, aby se přiblížil předním kolu. Z toho pak v extrému vznikne nevhodný úhel tělo vs nohy pro šlapání.

                                  A každý si pak musí ujasnit priority, co je pro něj důležitější (samozřejmě v závislosti na jeho konkrétním posedu).

                                  0 0
                                  • JakeF  

                                    Pokud chce někdo méně sportovní posed, ale musí posouvat dopředu sedlo, aby měl kontrolu nad předním kolem, tak si v první řadě koupil moc velkej rám…

                                    0 0
                              • zdenek  

                                „Čím více sportovní posed, tím více potřebuješ sedlo dopředu a naopak.“

                                Tohle mi moc není jasné. Předpokládal jsem, že při sportovním posedu se zároveň posouvá trup dopředu. Tím se přetěžují ruce a je potřeba to kompenzovat posunutím sedla vzad. Alespoň u sebe to tak vidím na rozdílu posedu na silničním kole (sportovní natažený posed se sedlem vzadu) a na MTB (vzpřímenější posed se sedlem vepředu).

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Mně teda na silničce vždycky víc vyhovovalo sedět víc vepředu než na bajku…

                                  0 0
                                • MlokCZ  

                                  Pokud na sportovním posedu posuneš sedlo dozadu, tak dostaneš zcela nesmyslný úhel trup vs nohy (příliš malý úhel) a je to tak velmi nevhodné pro efektivní šlapání.

                                  A naopak pokud na vzpřímenějším posedu narveš sedlo moc dopředu, tak zase dostaneš příliš velký úhel trup vs nohy.

                                  To co popisuješ s efektivním posedem pro šlapání nijak nesouvisí. Prostě pro hodně chrtí posed musíš mít daleko v lepšímu stavu svaly středu těla, abys to podržel z velké části tělem a neměl tak velké zatížení na rukou.

                                  0 0
                                • MlokCZ  

                                  Se podívej na triatlonové závody nebo časovky, kde se jede velká část zalehnutá v hrazdě jak extrémně moc dopředu mívají posunutá sedla.

                                  0 0
                • Lister  

                  Nikdo tě nenutí si právě tenhle rám kupovat.

                  A předsunutí sedlovky před střed pro pozici sedla nemusí mít vůbec žádný vliv, nebo možná i lepší, protože čím víc vysunes, tím víc dozadu se dostaneš, stačí jen trefit správnou velikost.

                  0 0
                  • kubad  

                    +1

                    právě ta změna úhlu má dorovnat to předsazení

                    0 0
                  • Palo TT  

                    To tvrdenie si si teraz vymyslel alebo mas aj nejake data?

                    Ono sa to sice tazko zisti, jedine odmerat. Vyrobcovia udavaju reach a stack, ale uhol sedlovky je spravidla uvedeny len pre krizenie s top tube efective. Na realny uhol sedlovky a velkost posunu voci BB na jeho urovni kaslu…

                    Najednoduchsie je porovnavat vzdialenost kolmice cez stred zamku sedla voci BB pre rozne ramy pri rovnakej vyske sedla.

                    Banshee uvadza uhly pre rozne vysky.

                    https://www.bansheebikes.com/prime-v3

                    Aj pri 800mm ma 76stupnov, co je urcite viac ako zvyklo byvat v minulosti pri 26" bikoch (73–74stupnov).

                    Pri 26" isla sedlovka priamo cez BB, takze porovnanie bolo jednoduchsie a presne.

                    Z uvedeneho je ale jasne, ze offset sedlovky mal narast a nie sa zmensit.

                    KOPS (Knee Over Pedal Spindle) v jednom pripade zjavne platit nemoze a kasle sa na to.

                    Vseobecne pri modernej geometri sa uvadza, ze posed je viac vpredu, takze pokial sa aj najde ram, aky spominas ty, myslim si, ze je to skor vynimka a nie pravidlo.

                    0 0
                    • Lister  

                      Jaká data? Vždyť to je rám od rámu.

                      Co udělá GEO když si sednes na HT nebo kolo s tlumičem. Ukazujes tady moderní FS kolo a ohánis se najekym číslem, přitom když si na něj sednes tak ten úhel může být hodně podobný jako na HT s odpruženou před 10 lety.

                      0 0
                      • Palo TT  

                        Daj jeden priklad, ked plati to, co si napisal. To mi staci. Idealne FS.

                        Ukazujem FS , lebo jazdim 16rokov uz vyhradne FS a HT ma netrapi. Inu aku modernu geometriu uz dnes tazko kupis. Navyse strmsi uhol/zalomenie sedlovej trubky je aj z toho dovodu, aby sa pri FS tam zmestilo 29" koleso.

                        Ked sadnes sa nic nezmeni, lebo predok aj zadok klesne cca. rovnako. (SAG)

                        A keby sa aj zmenilo, tak by to platilo aj pre FS pred 10 rokmi – tie mali tiez uhol bezne 73–74.

                        0 0
                        • Lister  

                          Tak ono obecně 73 ať na FS je špatně a posouvá to posed většinou jinam než by měl být. A navíc ti pak způsobuje přednes ty problémy o který píšeš dole u nízkých sedlovek.

                          Po nasednutí se úhly ještě víc položí a to už na rovině. Jestli máš nastavený Sag stejně vepředu i vzadu tak to máš asi jednu z mála výjimek, kde to může fungovat. Většinou se jezdí 20/25–39% což u kola s normálním zdvihem kolem140mm už udělá dost.

                          0 0
                        • MlokCZ  

                          Jenže u fullu je to úplně jinak. Dnes s tlumiči s velkou negativkou, kdy se vozí mnohem větší sagy na tlumiči je potřeba na nezatíženém kole dostat sedlo o hodně dopředu, aby při jízdě na zatíženém kole bylo pořád ve stejné pozici jako dřív.

                          A i před lety pro tlumiče s malou negativkou a tak menším sagem to chtělo úhel tako kolem 74,5° (pro průměrnou postavu, vždy se najde někdo komu to na nějakém kole nevyjde). Tedy teď ty úhly přes 75° jsou tomu zcela adekvátní.

                          Stejný sag vepředu a vzadu je právě úplně mimo. Na tlumiči většinou bývá pro rovinu tak kolem 30%. Pod 25% se ani dostat nejde u velkých negativek a 35% se také klidně někdy vozí.

                          A oproti tomu vidlice se fouká na 15–20% (třeba u Foxu přímo jejich doporučení a je to reálně tak akorát).

                          A celé to ještě může být vygradované tím, že jsou ty sagy takhle nastavené dokonce navíc pro attack pozici (u kol ladících více do sjezdu určitě). Takže když si sedneš a šlapeš, tak se ten rozdíl sagů ještě zvýší.

                          A do výjezdu (pokud neomezíš tlumič přepnutím režimu) dojde k dalšímu navýšení rozdílů.

                          V prudších sjezdech, kde se sagy často už naopak vyrovnají nešlapeš a jedeš ve stoje, takže tě předozadní poloha sedla v tu chvíli nezajímá.

                          0 0
                          • Lister  

                            IMHO ho asi nepřesvědčíš.

                            Většinu kol už dlouho ladím tak, že ideální sag dosahuji ve střední pozici tlumiče. Takhle mi to sedí, nemusím mít tlumič zbytečné tvrdý do sjezdu.

                            Taky jsem se těm sedlovkam dlouho bránil a teď se mi na tom jezdí líp než předtím. Vždy je seděl vzadu a nízko, protože jsem se bál, aby nebolela kolena vepředu. No ale tím jsem si krásné přetěžoval vazy pod kolenem. Řešil jsem ta kratšíma klikama, ale definitivně pomohla až změna pozice na všech kolech . Pořád sedím relativně dost vzadu, ale už dávno ne tolik jako dřív.

                            0 0
                            • MlokCZ  

                              Ladím to stejně. Pro šlapací úseky (což je na čas větší část vyjížďky) tak jde sag trochu níže i s velkou negativkou. Ale i tak není zrovna malý, mě to vychází pro střední polohu pořád těsně přes 25% (za jízdy, kde se reálně drží při šlapání). Do pořádných sjezdů pak otevřená poloha nejen ještě mírně zaktivní tlumič, ale také navýší sag, což je do prudších sjezdů žádoucí. Přepínám jen když se to opravdu vyplatí a je delší pořádný sjezd.

                              Před lety u tlumičů s malou negativkou, tak i když jsem měl upravenou tlumící část na maximální citlivost a minimální omezení tlumiče, tak sag býval i tak jen kolem 20%.

                              0 0
                              • Lister  

                                No asi jsem měl dodat že ten ideální SAG mne zajímá vlastně jen v kopci, protože u nás jsou ty roviny naštěstí všechny nakloněné :-) Většinou to je někde kolem 30%

                                Ale poslední dobou to zamykání docela málo – záleží na kole. Rimpo jede tak dobře, že zavírám zcela výjimečně – třeba dnes až při druhém stoupání na Superflow, když už jsem nohy trochu cítil.

                                0 0
                                • MlokCZ  

                                  Ve výjezdu budu také někde na 30%. Já občas zamykám, ale vůbec ne z důvodu omezení pohupování (tam jedině při delším dupání ve stoje, což při slušném povrchu někdy provozuju), tak právě pro další snížení sagu ještě z té střední polohy (takže zamykám jen do výrazně prudších výjezdů).

                                  Mimo dovolenou mám pak těch málo nakloněných nebo i rovných šlapavých úseků tady dost.

                                  0 0
                            • Palo TT  

                              Som ochotny akceptovat, ze zmenu geometrie nemozno generalizovat na vsetky typy bikov (HT, fully roznych zdvihov) a aj to, ze vyssi SAG vzadu moze nejaky posun kompenzovat.

                              V kazdom pridade som ale stale presvedceny, ze moderna geometria pri XC/trail fulloch (100–120mm zdvih) posunula pri beznom posede na rovine sedlo dopredu voci BB. A zruseny offset tomu este pridal.

                              Kazdy to moze vnimat inak. Niekto si to nevsimne, iny to chvali a ty co mali na 26" sedlo vzadu su teraz v prdeli a musia si zvykat…

                              Ja som kompenzoval vysoky posed vidlicou so znizovanim. Tie sa uz tiez nerobia.

                              A vyrobcovia menia, aby vyrabali a predavali a detaily neriesia.

                              Napr. Dema , pevna offset , teleskop priama :)

                              https://www.mtbiker.sk/…1624186.html#…

                              0 0
              • Boby83  

                Máš prosím tip na nějaká konkrétní sedla, která jsou konstruovány tak, že dovolí nastavit posed, oproti ostatním, lehce vzad?

                0 0
                • Lister  

                  Fabric

                  Vždycky jsem vozil sedla od Spešlu, ale ta se hodně změnila. V každém případě Fabric má ližiny nastavené tak, že se posed posouvá ještě víc dozadu než u starých Spešlu.

                  Naopak to má třeba WTB nebo Ergon – ty tlačí posed hodně dopředu.

                  0 0
                  • Boby83  

                    Díky moc, vyzkouším. Do teď jsem zkusil nějakých 7–8 sedel a většina neprošla přesně kvůli tomu. Poslední dobou třeba zmíněné Wtb, SQlab, Ergon…

                    0 0
                  • Boby83  

                    Tak když už se tu zase řeší, tak přidám svojí čerstvou zkušenost s doporučeným sedlem od zn. Fabric. Potvrzuji, že konstrukce sedla (konkrétně Fabric scoop shallow) oproti ostatním sedlum dovolí posunout posed celkem výrazně vzad. Kupodivu je i celkem pohodlné a po ročním hledání a zkoušení (zkusil jsem celkem 11 sedel), tak to vypadá, že tenhle problém je vyřešen. Všem, kteří mají stejný problém a laborují s předozadní polohou sedla, tak doporučuji vyzkoušet.

                    0 0
                • skytr  

                  Také SqLab 611/612 lze nastavit více vzad, ještě trošku víc než 8 let starý Specialized Phenom, který jde také dost dozadu. Dřív jsem byl také přesvědčen, že potřebuji šlapat více před sebe, pocitově mi to přišlo, že mě tak méně bolí kolena, ale nakonec se ukázalo, že je to přesně opačně. Všimnul jsem si toho náhodou, když jsem začal jezdit na silničce s extrémně krátkými klikami (165mm), po nějaké době zvykání bylo po bolesti… Teď vozím 170mm i na MTB + sedlo na silničce více vpředu, na MTB na střed nebo spíš více vzadu, ale tam mám sedlový úhel 76, který to vyrovná. Inseam mam 86cm, takže naprosto mimo doporučení (hodně vpředu) a kolena už jsou několik let ok, navíc se líp jezdí na MTB stojky v sedle…

                  0 0
                  • Boby83  

                    No s těmi SQlab právě nevím.. Na Ht mám 610 ergolux s ofsetovou sedlovkou, tam je to ok, ale když ho dám na Neurona, tak mi právě nevychází ta předozadní poloha. Testoval jsem na fullu i 611 ergowave active a byl jsem na tom podobně. Prostě ta zadní vyvýšená část mi tam překáží.

                    Nevím, jestli na tom nesedím blbě, ale obě sedla jsem z tohoto důvodu musel dát z fulla pryč.

                    0 0
                    • skytr  

                      Pokud sedíš na těch SqLab pod tou jejich „boulí“, tak pak to asi posune víc vpřed, to je fakt, já jsem si na nich zvyknul sedět na tom rozhraní, spíš teda vzadu. Nicméně ližiny jsou tak, že jde relativně dost posunout vzad.

                      0 0
        • TK75  

          Jaká móda?Snad si zkusenej jezdec dokáže nastavit posed ne.Moda nemoda, cejtim jak se mi slape nejlíp a sedlovky jsou koupit s offsetem aj bez

          0 0
          • Palo TT  

            Ano, sortiment teleskopiek s offsetom je neuveritelne velky… :)

            0 0
            • krabica  

              Kluci, když chcete staré geo, holt budete muset zkousnout i staré pevné sedlovky a nebo investovat třeba do 9.8… :-)

              0 0
              • Palo TT  

                To uz je jedno, pri tom modernom trende, ked najvacsie XL ramy maju casto sedlovku trubku pod 50cm, mi aj tak pomoze len lesenarska trubka :)

                0 0
                • krabica  

                  Tak to budeš muset jít do XXL rámů, mě nižší sedlovky vyhovují, ideál vidím na 480mm u XL, aspoň konečně budu moci vozit tele 200mm… :-)

                  0 0
                  • Lister  

                    Nízké sedlovky nejsou všespásné. Jedna věc je co se vleze nad rám a druhá co do rámu.

                    0 0
                    • krabica  

                      No jo, to si člověk musí pohlídat, holt to není jak nakupovat rohlíky… Momentálně mám na kolech sedlovku vysunutou max 1cm, chce to uvažovat a při výběru rámu i toto zohlednit.

                      0 0
                  • Palo TT  

                    Tie kratke sedlove trubky nechapem, Aj tak z nich spodna pevna cast teleskopky trci dost cm, lebo sa castokrat nizsie zasunut ani neda. Je to len mala uspora hmotnosti za cenu zatazovania ramu cez velku paku, co pre velkych (=vysokych a tazkych) jazdcov urcite nie je ideal.

                    Jeden z mala slusnych ramov je Liteville, XXL je 54cm, masivna intergrovana teleskopka s velkym offsetom

                    A aj dvojprevodnik podporuju.

                    https://www.liteville.com/…l_29_XXL.jpg

                    0 0
            • Smazaný účet  

              On i sortiment obyčejných AL sedlovek s offsetem 20–25mm je naprosto zoufalý.

              Sehnat se dá Ritchey, DEDA(Mud), s trochou snahy Truvativ T30 s přestřelenou cenou. Spousta výrobců jako FSA nebo RaceFace offset pro jistotu nenabízí vůbec.

              0 0
        • MichaelSimek  

          A mně vyhovuje šlapat pod sebe moda nemoda

          0 0
    • Georrge  

      Vzdy jsem mel slabsi kolena, tak jsem se kdysi snazil nastavit si posed podle olovnice (protoze jsem si precetl, ze kolenum skodi kdyz jsou moc vepredu). Celkem dlouho jsem tak jezdil, ale prislo mi ze slapu dost pred sebou. Tak jsem ladil a ladil a dnes uz vubec nevim, jak mi olovnice vychazi, proste mam sedlo tak aby se mi dobre slapalo. A urcite ho mam vic vepredu, nez jak by mi vysla olovnice. A i tem kolenum to kupodivu svedci, boli me min :)

      1 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.