• palo7

    Uvažuji o výměně předního kola 27,5×2.8 za 29×2.5. Zkoušel někdo, má někdo originál, případně předělával a jaké jsou dojmy? Co vše tím ovlivním, co bude + a co -.

    Díky za zkušenosti a názory.

    PS: pokud to má vliv, tak mne jde o fulla se zdvihy 130/120mm. Ale kámoš to stejný řeší na HT s přední vidlicí 130mm.

    • JakeF  

      To je zas móda… Pár výrobců nestíhá dostatečně rychle dostat do produkce 29 bajky, tak se vymejšlí nesmysly…

      • palo7  

        Vzadu chci určitě 27,5 + zachovat a předělávat že 29 na 27,5 + je prý blbost.

      • JohnDiFool  

        To je zase chytráků. Napiš třeba Athertonům, že jezdí nesmysl. A kola si vyrábí sami, tak to asi kapacitou nebude…

        • krabica  

          A. Gwin je taky šulin s tím Intense M279 a Cam Zink s mulletem YT Tues 27,5/26 úplný magor… :-D By mně zajímalo, kde Intense udělal chybu, když dělá Primer 27,5, 29 i v mullet provedení. :-)

          • JakeF  

            Prodávat je potřeba… Za pár let tu 29 geometrii vyladí a pak se společně zasmějeme, jak jste jim skočili na špek…

            Ono to není poprvý… Říkal jsem to mnoho let zpátky na XC, už se jezdí jen 29. Říkal jsem to pár let zpátky na EN, dneska skoro všichni na 29. Říkám to teď na DH, za pár let si taky povíme.

            • JohnDiFool  

              Takže. Máte vlastní firmu na kola, to znamená, že si geo uděláte jakou chcete. Uděláte pár 27, pak pár 29 a pak Vám z toho vyjde kombinace. Nějaký důvod to asi má ne? A ten, že si neumí udělat geometrii to asi fakt nebude…

              • JakeF  

                Ono to není taková prdel „udělat si geometrii“. Jedna věc je vyrobit, ale hlavní je zjistit, co vlastně vyrábět… To znamená navrhnout, vyrobit, pořádně otestovat, zjistit co by šlo líp, vymyslet jakou změnu geometrie to znamená a zpátky na začátek… To není práce na týden.

                Mimochodem, zrovna Athertoni udělali za rok nějakých 10 verzí, většina byla 29/29, ne?

                • JohnDiFool  

                  Něco málo o té geo vím, lepím v garáži rámy z karbonu…

                  Ten mullet je prototyp číslo 9.0. Měli i nějaké 27, ale jak píšeš, většina 29. A že by zrovna oni nevěděli, jakou geo má to kolo mít? Nějaký důvod pro ten mullet mít musí. A že by to byl „nevíme jak udělat správně 29“, to se mi absolutně nezdá. Protože udělat rovnou trubku z formy je pohoda. A vytisknout jinak mufnu taky. Tudíž oni můžou mít těch prototypů dostatek na to, aby věděli, která geo je lepší/horší. A ještě bych dodal, že mulletů je tak málo, tak šíleně málo v porovnání s čistě 29, že je mnohem víc znalostí a zkušeností v oblasti 29, než mulletu a začínali by tudíž dobrovolně bez důvodu hledat optimum na kombinaci 29/27, když mají třeba minimálně 4–5 sezon zkušeností na 29?

                  • JakeF  

                    Která firma má 4–5 let zkušeností s 29" DH sjezďákem?

                    Athertoni maj snadnější možnosti si s tím hrát, ale zase nemají tolik testovacích jezdců a lidí, co se vývojem zabývaj.

                    A jo, myslím si, že ani oni ještě neví, jaká je optimální geo pro 29" DH. Větší kola se chovaj jinak, potřebujou jiný úhly, jinou kinematiku zadního kola, což se zase často pere s požadavky na délku zadní stavby. První 29" XC i EN bajky taky nebyly tak dobrý, jako jsou dnešní.

                    • JohnDiFool  

                      Trek a Santa minimálně? Protože myslet si, že ty kola netestují nějakou dobu, než je pustí na trh by bylo značně naivní. Tudíž pokud je mají v nabídce už 2 sezony, tak minimálně 2 roky zpět je museli mít v prototypu a rok před prodejem intenzivně testovat…

                      Kinematika zadní stavby. Prosím o rozvedení myšlenky. Trek je jednočep, tam to chodí, jak to chodí a nedá se tam toho moc měnit. Spíš progresivita a podobně, ale to se zase řeší vahadlem a jeho úhlem. Vím, že navrhnout zadní stavbu není sranda. Mám koupený Linkage, tudíž vím, co udělá milimetr sem a milimetr tady a támhle. Ale oni se tím živí na plný úvazek, mají lidi v labu, co do toho čumí 8 hodin denně a rozhodně budu proti, pokud mi někdo bude tvrdit, že chod zadní stavby na 27 a na 29 bude diametrálně odlišný. Dokonce natolik, že to tyhle lidi nejsou schopný po několika sezonách rozlousknout.

                      • JakeF  

                        Se podívej, jak se mění geometrie u EN bajků. Srovnej si třeba dnešního Spešla Enduro s první generací 29. Ten posun je obrovskej… Nebo Slashe a původního Remedy 29, když jsi u Treků.

                        A ani u Santy nejsou neomylní, stačí se podívat třeba na 27" Nomada, než posunuli tlumič dolů, tam se jim kinematika taky úplně nepovedla, přitom VPP existuje hodně dlouho.

                        • JohnDiFool  

                          A tím chce autor říct co? Že existuje evoluce? To ale víme oba…

                          Počátek diskuze byl v tom, že je mullet dle tebe nesmysl a jako argument se dozvídám něco o tom, že Santa jeden rok zprasila Nomáda.

                          • JakeF  

                            Ten argument ukazuje, že vývoj geometrie a kinematiky není záležitost na pár týdnů… A že pokud se výrobci zatím nepovedlo dostat tak daleko, aby 29/29 byla optimální, tak může dávat smysl využít hype a vytřískat nějaký prodeje z mezikroku 29/27.

                            • JohnDiFool  

                              Jo, teď už chápu, jak to bylo myšleno. A já s tím nesouhlasím, stejně jako nesouhlasíš ty semnou. Kdo z nás má pravdu ukáže až čas. Je možné, že 27/29 je pouze mezistupeň, než se přijde na to pravé ořechové, ale taky to může skončit jako krosky. Jezdil jsem všechno až na muleta, tak si ho letos přes zimu postavím, abych mohl mít názor z praxe. Na jaře dám vědět :)

            • Goob  

              To samozřejmě ano, ale je tam ten háček „za pár let“. Takhle bychom se nikdy nikam neposunuli, no ne? :D

              Jinak teda v MTX se tahle kombinace zatím ukázala jako nejlepší.

              • JakeF  

                U aut se zatím nejlepší ukázala kombinace 4 kol… Za mě by to měl nějakej výrobce kol zkusit, s dobrým marketingem by se evidentně někdo chytil.

                • Goob  

                  Trošku demagogie, ne? Mullet řeší (krom geometrie) ten samý problém s průměry jako MTX.

                  • JakeF  

                    Jojo… Pamatuju si tu ty úplně stejný argumenty z doby, kdy lidi měnili 26" za 27,5".

                    Jinak 4 kola by nemusely být špatný. Dát tam nezávislý odpružení, tak by to mělo super trakci. A dozadu bychom mohli dát širší gumy, protože typickej bajker na B-F má výkon minimálně jak AMG V8 :)).

                    • Goob  

                      Aby bylo jasné, já nerozporuju, že marketing táhne. Ale jestli tyhle věci eliťákům ubírají desetinky vteřin a hobíkům přidávají dobrý pocit, proč ne?

            • krabica  

              To jako myslíš, že YT má blbě navrhnutého 27.5" Tuese, když pro Zinka udělali 26" zadní stavbu? :-)

              • mirorek2  

                btw tues je na 29" pecka, sedlo mi to jak cyp! hned bych bral a nemuletil :-)

              • JakeF  

                Nebyli by ani první ani poslední. Blbě navrhnout kolo se povedlo i u lepších značek.

                • krabica  

                  Prostě klasika, odmítáš uznat, že uvažuješ zcestně. :-)

                  • JakeF  

                    Povíme si za pár let… Bavily mě ty diskuze u XC, bavily mě u EN, ale u DH si počkám a čas ukáže. 29 je budoucnost.

                    • krabica  

                      Proti 29 nic nemám, jen že prostě někomu nemusí vyhovovat dlouhá zadní stavba, takže je pro něj lepší mullet… Osobně mi 419mm vyhovuje, jsem zvědav, kdy bude u 29… :-)

                      • JakeF  

                        Vyhovuje ti konkrétní kolo… Soudit jen podle délky zadní stavby je nesmysl.

                        A zrovna 419 je takovej extrém, že i drtivá většina 27" EN bajků má víc, natož sjezďáků…

                      • p@X  

                        Ona ta kráká z. stavba se trochu přeceňuje. Připadá mi, že už se nepočítá s dupáním do stojek, natož s velkým ofsetem sedlovky, takový kolo se pak chová jak splašená kobyla…

                        • krabica  

                          Nemám ten pocit, kolo se mi nijak ve výjezdech nezvedá o proti jiným, stačí mít dostatečný reach a je to v pohodě.

                          • p@X  

                            Zkus si představit ofset sedlovky 25 mm a sedlo v zámku posunutý dozadu. O kolik cm sedím dál oproti "normálním lidem?

                            • krabica  

                              Vozil jsem na gravelu offset 32mm, aby posed odpovídal poučkám, ale vyprd jsem se na to, jezdí se mi lépe, když šlapu pod sebe, takže vozím 25mm. :-) Na horáku je 0mm offset OK, tam je důležitější šlapání do kopce a hlavně cesta dolů.

                            • AleZ80  

                              U fullů se počítá s použitím teleskopu a ty se s offsetem snad nedělají.

                    • kesu  

                      Takovejch let 29er a porad se na tom jezdi blbe..

                      • JakeF  

                        Na to moje mrdání…

                        • kesu  

                          Tak jako nakonec člověk zjistí, že jezdím stejně a je jedno jestli to je 26 nebo 29…

            • wilda81  

              Jj a taky jsi říkal, že endura budou porážet sjezdaky. :))

      • kesu  

        29 nebrat!

    • chomejs  

      Proč nad tím uvažuješ, když ani nemáš představu, co ti to přinese?

      • palo7  

        Očekávání mám a malý test za sebou taky (jen jsem měl zapůjčenou pouze 29×2.3) V podstatě se chci utvrdit, že to co jsme za jízdy pozorovali, nebylo placebo ;-) A taky abych něco nepodcenil

    • palo7  

      Tak nějaký videa a recenze jsem viděl a četl, ale osobní zkušenost kdo zkoušel oboje by potěšila.

      • JakeF  

        Už to tady jednou bylo… Lidi do 26 cpali 27,5. Kolik takovejch kol vidíš dneska?

        Radši šetři na normální 29.

        • černápole  

          momentálně je na trhu několik vyrobců, co mají různou velikost kol, třeba intense bude mit taky jedno nové

          • JakeF  

            Takovejch už tu bylo, co to prodávat začli a zase přestali… Trek už někdy před 10 lety.

            • tonik666  

              Ano, trek mel 69, coz bylo 29 vpredu a 26 vzadu. Mel 2 modely tohoto kola, a jestli se dobre pamatuju, tak jedna byla hnedy singlespeed s dvojbreji vpredu a byl to pevnak.

              To neni jeden duvod proc to nekoupit, ale uz 3. To uz ten model nemuseli delat vubec a nikdo by si niceho nevsiml.

    • AleZ80  

      To nebude klasický mullet, když to chceš stavět z plus bike. Nebál bych se toho, ta 29ka by měla být o něco lehčí a větší.

      Výhoda mulletu oproti klasické 29ce je, že můžeš (a nemusíš) mít kratší zadní stavbu a bike tak může (a nemusí) být obratnější. Dále máš více místa nad zadním kolem, což ocení menší jezdci. Toto se ale týká přestavby z klasické 27,5ky.

    • kesu  

      Mám Levo, který je původně 29 s možností 27,5plus. Hned po koupi jsem tam dal 27,5+ a kolo mě baví, ale chtěl jsem zkusit co a jak. Dal jsem oboje 29 a úplně narovinu jsem z toho byl nešťastnej. Vysoký řízení, pocit vratkosti a pak hlavně ty pluska držej podstatně líp.

      Nicméně dal jsem dopředu 29×2,6 a dozadu 27,5× 2,8 a bylo to docela zajímavý. Přední kolo toho i oproti plusku víc přejelo, pak v takovejch úzkejch korytech od vody má ta 29 větší tendence vyjet ven. A k tomu zůstala vzadu obratnost 27,5kola. Určitě podstatně lepší než oboje 29.

      Každopádně se ale vracím k obojím pluskám, protože mi ta ovladatelnost sedí víc. Nicméně si dokážu představit, že na některý tratě by to větší kolo vepředu smysl mělo.

      A to podotýkám, že je to původně 29er kolo s 455mm dlouhou zadní stavbou (ebike) a já mám 190cm.

      Krom toho mi přijde, že mezi 27,5 × 2,5 DH Minionem a 27,5×2,8 Rekonem plus je v průměru celýho kola tak sotva centimetr. Zatímco skok na 29 × 2,6 rekon je o dost víc.

      Jo a to plusko teda znatelně hůř jede a to i přes to, že na něm mám jezdivější gumy..

      • palo7  

        super report, díky. Tak nějak to vidím podobně jako ty, 29 mně nesedí a 27,5 + má taky svoje mouchy a kombinace mně dává smysl. Jelikož jsem měl na zkoušku jen 29×2.3 s Agrres­sorem, tak těžko porovnávat s tou 27,5×2.8 DHR II. Oproti ní je v průměru o 2cm vyšší a cca o 1cm užší. Při tom bych řekl že to lépe jelo, rychlejší bylo řízení a dobře to drželo stopu. V kamení a sypkém terénu (třeba podiskované a povláčené pole) bylo ovládání a držení stopy mnohem lepší. Nevýhoda byl zvedlej předek, ale to by se dalo eliminovat buď snížením zdvihu, větším sagem, případně by možná stačilo jen snížit řídítka. Asi pořídím druhé přední kolo, teď už 29×2.5 DHF, nebo DHR II a budu muset zkoušet déle.

    • bajkondra  

      Mám momentálně mulleta z pluska , vzadu 27.5/2.8 a vepředu 29/2.5 a jsem spokojen, balon vzadu tlumí a předek je řiditelnější a tolik neplave .........a je to o něco rychlejší samozřejmě ...... ale jsem extra těžký prase , takže mé pocity jsou určitě odlišné od jezdců dětských vah :-))

      • palo7  

        Řešil jsi nějak posed? Musel se tím zvednout předek, odhaduji tak okolo 15mm?

    • kesu  

      Hele to asi o víc. Plusko má o dost blíž k 27,5 než k 29. Ale neřekl bych, že to nějak extra vadí. Ale mám to postavený původně z 29er.

      edit_blbě zařazeno, to mělo být na palo7…

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse