• heyjoe84

    Ahoj, rád bych přestavěl mamce kolo na elektrokolo. Mamce je 60 let, kolo je MTB 26", V-brzdy, rychloupínáky. Cílem je, aby mamka stíhala na výletech s mým taťkou, který je celkem v kondici. Jezdili by asfalt a polňačky. Zvažoval jsem mezi koupí nového elektrokola a přestavbou stávajícího. Protože stávající kolo je v dobrém stavu a mamce vyhovuje, tak se přikláním k přestavbě pomocí elektrosady. Doporučili byste nějakou sadu? Narazil jsem na elektrosady od firmy Akumo, s motorem v přední, nebo zadní nábě, v cenové relaci 15–17tis Kč (vč. baterie, kolo se zapleteným motorem). Jaké jsou výhody a nevýhody motoru v přední/zadní nábě? A je něco, na co si dát pozor? Může být kolo z nějakého důvodu pro přestavbu nevhodné? Děkuji za názory, zkušenosti a reference.

    0 0
    •  

      Přímou zkušenost s tím nemám, ale ve svém okolí jsem zaznamenal hned několik případů kde (vy)řešili podobné. Zdá se mi, že každý se nakonec tváří, že je spokojený s tím jak to udělal a že to jeho řešení mu vyhovuje.

      Můj dojem z toho jak mi to popisovali ale je, že přestavba na elektrokolo se u běžného „výletového přibližovadla“ většinou nevyplatí – za celkové peníze co se do toho vrazí, nemluvě pak o práci, lze prostě pořídit levné, slušné elektrokolo a např. z hlediska hmotnosti to bude lepší. Hlavní problém u nových elektrokol tohodle typu podle mě je, že se člověku prodejci snaží vnutit zbytečně lepší = dražší model.

      Nicméně faktor toho že „Protože stávající kolo je v dobrém stavu a mamce vyhovuje“ často převáží, takže ty přestavby jsou celkem časté.

      Rozdíl mezi předním a zadním pohonem pro elektrokola tohoto typu podle mě není vůbec podstatný. Obojí má nějaké výhody a nevýhody, ale pokud Vám bude tvrdit, že jedno z toho je jednoznačně lepší, bude kecat – míním, že pro kolo se kterým bude běžná mamina jezdit asfalt nebo polňačky je to zcela jedno; takže co se Vám bude zdát levnější, snažší a jednodušší, to bych použil.

      Nevhodná pro přestavbu jsou podle mě kola která mají řekněmě slabou stavbu, nebo kde jsou jejich základní části ve špatném stavu. Kolo s elektromotorem se většinou stejně vyměňuje celé a dává se masivnější a s plášti odolnými proti průrazu.

      0 0

        MTBIKER doporučuje

      • Petr L2  

        Dojmy a drby nikomu nepomůžou kolego......

        Mám za sebou dvě přestavby, důvodem bylo, že majitel by prostě nové kolo nechtěl, důvody jsou většinou iracionální, ale co…

        Osobně bych vzhledem k tomu, jaká je dnes nabídka konverzních sad volil středový pohon, sice hodně namáhá řetěz a řazení, takže se opotřebovává více, ale je to nejelegantnější řešení a klade na úpravy kola nejmenší nároky.

        Motor vzadu a aku v rámu místo flašky se mi jeví jako druhá nejlepší varianta, vše ostatní soustředí váhu v nešikovných místech a rozdíl mezi motorem vepředu a vzadu je na rozdíl od toho co si myslí 3022 ve skutečnosti dost zásadní a má vliv na chování kola i na rozložení váhy. To jak je váha v rámu rozložená ovlivňuje manipulaci i to jak se kolo za jízdy chová. Aku na nosiči nad zadním kolem a motor jako závaží v předním kole je opravdu lahůdka jak při parkování, tak při jízdě, kola mají kolikrát celkovou váhu i 25 kg!

        Určitě bych šel cestou nějaké sady od spolehlivého zdroje, já udělal dobrou zkušenost s e-kolo

        https://ekolo.cz/…-elektrokolo

        V jejich servisu kolo i přestaví a jsou v pohodě.

        Dále bych ale celý problém řešil spíše na

        http://www.aku.bike/

        tam je k elektrokolům poněkud vlídnější prostředí a lidé co e-kolo opravdu někdy měli v ruce:-)

        0 0
        •  

          No, já jsem sice osobně žádnou přestavbu na elektrokolo nerealizoval, ale na několika těch kolech jsem se pár kilometrů mohl projet a rozdíl přední/zadní tam je podle mě vcelku nula – pokud se tedy bavíme o kole pro asfalt a dobrou polňačku a nepříliš náročném cyklistovi, který nejspíš nebude mít kdovíjaké „ambice“.

          Jinak jestli berete zkušenosti lidí z mého okolí jako „drby“, vaše věc. Podle mě pro řadová elektrokola „dojížděčky“ ve skutečnosti nemá vůbec cenu tolik řešit na internetových diskusích tak „oblíbené dilema“ přední/zadní/střed­ní, protože v reálu zjištuju, že lidé lidé jsou dlouhodobě spokojení se všemi těmihle variantami, důležitější je spíš jejich adekvátní provedení.

          Středový pohod vyjde pokud vím na daleko větší peníze a ikdyž je z některých důvodů je teoreticky nejlepší, pro kolo kterým se jezdí na nákupy nebo sem tam na kratší výlet nenabízí žádné rozhodující výhody.

          Jinak moje rada by byla pokud ta zkušenost už není, tak si nejdřív nějaké elektrokolo půjčit, ať člověk ví do čeho jde. U firem které elektrokola půjčují, když člověk pár exemplářů sjede, tak zpravidla rychle vystřízliví z nějakých předpokladů, že přední / zadní nebo střední je lepší.

          Dál pak co můžu pozorovat, obvyklý problém při přestavbě na elektrokolo je podobný jak je tomu je „tunningů“ aut – zvedne se hmotnost, zvedne se „výkon“, ale brzdy se u většiny uživatelů nechají stejné…

          A určitě je vhodné brát s rezervou „rady“ člověka jako jsem já, který přestavbu nedělal a sám on osobně elektrokolo nemá (v rodině je máme), ale stejně tak je dobré brát s určitou rezervou i různé „odborníky“ – často jsou totiž jejich rady řekněme deformované podvědomou obhajobu toho co oni mají, dělaly apod. Někdo tady třeba „straší“ aku na zadním nosiči a motor v předním kole a přitom je to úplně v pohodě… Ono ať už to je uložené kde chce, tu váhu tam stejně mít budete. Pravda ale je, že střední pohon a aku ve flašce se dokáže nejvíc přiblížit umístnění těžiště jako u od počátku konstuovaného elektrokola. Kdovíjak zásadní to ale není.

          Určitě je ale vhodné dobře uvážit, že hmotnost je u elektrokola prostě obecně vyšší. Výhoda výkonu to samozřejmě převáží, ale osobně mě třeba baví když propagátoři/pro­dejci elektrokol je bezelstně prezentují jako ideální pro každého seniora. Někdy pak starou paní, která měla problém jezdit na městském kole „přesadí“ na stroj daleko těžší, s vyšší setrvačností a výkonem, na který ona prostě jízdně naprosto nemá. Svaly na nohou to elektrokolo té paní možná nahradí, ale jízdní schopnosti ne a o to je to v důsledku horší. A ovládání elektrokola je sice snadné, ale pokud se na něj posadí lidé, kteří měly na obyčejném kole problém třeba i s základní obsluhou přehazovačky… Někdy je to skoro jako posadit starou bábu na motorku. Nemyslím si tedy že je to otázka aktuálního případu, ale je prostě dobré uvážit minimálně to, že elektrokolo bude výratně těžší a bude mít větší setrvačnost.

          0 0
          •  

            bla, bla,bla, ty se nedáš číst rozumbrado:-(

            0 0
          • Petr L2  

            Na tohle nemám, takže pro handling mít cca 7 kg za sedlem na nosiči je v zásadě na stejné jako mít 7 kg ve středu rámu pod sebou, mít cca o 3 Kg těžší přední kolo je při překonávání překážek a tahání kola po schodech stejné, jako mít stejnou zátěž v zadním kole jo? Od tebe bych si fakt nechal poradit.

            0 0
            •  

              Nevím co se to tu snažíte dokázat, ale pro tahání po schodech je tedy pěkně na prd každé elektrokolo, argumentovat tímhle je tedy nesmysl. I kdyby tohle bylo nějak víc uvažované (nevím, řeč o tom myslím nebyla), tak rozhodující pak bude celková váha, ne to, jestli je baterka na nosiči a motor v předním kole.

              Akumulátor uložený uprostřed bicyklu je samozřejmě lepší, ale těžko zase narvete stejně velký akumulátor jako na nosič např. doprostřed rámu ženského kola.

              Překonávání překážek apod. … o jakých překážkách mluvíte? Je tu řeč o 60-tileté paní, aby stíhala na výletech, asfalt a polňačky. Zažil jsem tedy 60-lété paní které např. běhaly orienťák a do kapsy v něm strčily většinu třicátníků, ale kvůli tomu ještě nepředpokládám, že ty zmíněné „výlety“ tu budou v těžkém terénu… a pokud pojede po slušné polní cestě s pár lehčími překážkami, a pak je opravdu celkem jedno, jestli na předním kole bude mít 3 Kg navíc, jestli pohon bude v předním kole, v zadním, nebo ve středu. Jedno nejspíš bude i kde bude ta baterka. Jinak 3Kg v předním kole je lepší alternativa oproti tomu když si např. některá dáma dá do předního košíku dvě PET-ky… a na výlety někteří lidé na zadním nosiči vozí daleko víc než 7 Kg…

              Je mi to tedy zcela jedno, ale přijde mi, že jako „teoretik“ se tu projevuje spíš nekdo jiný. Jinak já s společně lidmi na těch elektrokolech běžně jezdím na vyjížďky, tak předpokládám, že nějaké praktického srovnání jsem schopen. A to srovnání v tomto kontextu je, že pokud nejde o starožitnost s olověným akumulátorem, tak je celkem jedno jaké z hlavních uspořádání to má, pokud je to dobře udělané a v dobrém stavu. Rozdíly tam jsou, ale pro tuhle kategorii lidí nejsou až tak podstatné jak se kde kdo kde komu pokouší namluvit.

              0 0
              • Petr L2  

                Já nic nikomu nemusím dokazovat, výběru e-kola jsem věnoval dost času v době, kdy začínaly a protože s tím skoro nikdo neměl zkušenosti, musel jsem si to osahat sám, proto vím o čem píšu a takové jalové debaty navrch s člověkem který o tom ví úplné prd mě nebaví.

                P.S. ten olověný aku jsi fakt myslel vážně, nebo jsi to tam prostě hodil, aby ten tvůj argument měl alespoň nějakou váhu ?

                0 0
                •  

                  Mě je jedno kdy, kde, co jste dělal a jaké zkušenosti jste kdy, kde a jak získal. Já u několika lidí opakovaně vidím, že to co Vy zatracujete pro některé není žádný vážný handicap ani kdovíjak podstatný rozdíl. To je víceméně celé.

                  Jinak pokud jde o olověné aku, tak by jste se asi divil s čím dodnes někteří jezdí :). Pokud se ale držíme normálního, dnešního vybavení, tak pro kolo do +/- zmíněných „normálních“ podmínek, nedělá až tak drastický rozdíl „kam se to naskládá“.

                  0 0
          • mr.ricardo  

            Grafomanie je uz dnes pomerne dobre lecitelna. Nebo vyuzij sveho talentu a zkus psat romany, treba se zadari a lide to oceni vic nez na bike foru :) Jako treti moznost doporucuji, dat se na drahu politika, tam je schopnost placat o nicem, pripadne o necem, o cem nic nevim, primo zadouci.

            0 0
          • kyl  

            Jen ne přední pohon.Viděl jsem co to dokáže na nestabilním povrchu,když se to splaší.Nevím co ta babka dělala,ale nejednou se jí to do zatáčky začalo plašit,kolo sem tam hráblo,škubalo ji to za řidítka a moc nechybělo a byla na zemi.Naštěstí pak přišel asfalt a uklidnilo se to.Středový nebo zadní je v pohodě..

            0 0
            •  

              To ovšem vyžaduje kombinaci dost specifických okolností – španý povrch v zatáčce, odlehčení předního kola a šlapání (popř. ruční plyn) během toho, nebo min. krátce před tím (a bez brzdy, jinak by se plyn „vyresetoval“). Neříkám, že v dané specifické situaci není přední pohodn nevýhoda, ale je to trochu jako by jste kritizoval, že si někdo (téměř) nabil ústa když v zatáčce zabral za přední brzdu – proti jasné chybě jezdce není žádný systém zcela „blbuvzdorný“.

              0 0
              • novas752  

                No ale některý jsou blbuvzdornější než jiný. Když ztratí přilnavost zadní, zas tak moc se oproti přednímu nestane.

                Tudíž pro nezkušeného jezdce mnohem lepší.

                A pak zase nastupují výhody motoru ve středu oproti zadnímu kolu.

                0 0
                •  

                  Souhlasím. Měl jsem spíš na mysli, nakolik vážná je to skutečně v rámci určitého použití nevýhoda.

                  0 0
        • Tree  

          Prosim o radu, rad bych si zbastlil primitivni ekolo bez zbytecne elektroniky, pouze motor cca 250W do predniho kola + obyc spinac (s brzdovym odpinacem) motoru + homemade lion baterka z 18650 clanku, kterych mam mraky. Do predniho kola proto, neb mam treku vic a chtel bych mit moznost jednou za cas prehodit na jine kolo. Zaroven aby to bylo schopno manualniho zapnuti brzdeni/rekuperace. Netusim ale zapojeni motoru a pripadne buzeni/regulaci rekuperace… Mate napad/zkusenost jak to zapojit, priadne jakou elektroniku (bez prislapu a blbin) pouzit? Diky, T

          0 0
          • Roxteedy  

            představuješ si to jak Hurvínek válku a esi se Ti to podaří udělat, v lepším případě si rozbiješ tlamu :D

            Soudím, že hodně řešíš peníze. Doporučuju, podívat se někde v číně po nějaký přestavbový sadě, která se blíží Tvý představě. Rovnou i zjistíš, jaký jsou možnosti.

            Baterku dej klidně svojí. Ikdyž, udělat jí z 18650 chce taky už trošku něco vědět… Ať neskončíš jako Jan Hus :)

            No, dělej jak umíš a držím palce Tvýmu okolí, ať jim neublížíš…

            0 0
    • Richards  

      No na obou typech pohonu (tedy motor v přede a vzadu) mám najeto cca 3000 km a každopádně jako hlavní nevýhodu předního pohonu bych uvedl právě tu velkou hmotu na přením kole tj. celkově horší ovladatelnost hlavně v malých rychlostech a malých poloměrech. Úplně poprvé když jsem se v malé rychlosti potřeboval otočit o 180st a ten motor zrovna po příšlapu zabral tak jsem málem spadnul. Je to celkem divný pocit. S pohonem vzadu má to kolo daleko „předvídavější“ chování a pocit za řidítky je mnohem bližší normálnímu kolu. Bohužel u obou variant jsem měl variantu s baterkou v nosiči takže nemohu porovnat s variantou baterie místo láhve na pití nebo nad rámovou trubkou,ale baterka v nosiči je dost problém hlavně při manipulaci s kolem.

      Toť osobní poznatky po několikaměsíčním používání.

      PS Kola byly taková střední třída na cross rámech apláštích 622/42 s celkem kvalitní baterkou. Reálný dojezd když člověk fakt jen točil nohama tak 35–45km. Při cestě po rovině když jsem šlapal celkem intenzivně vlastní silou tak se dalo vyždímat 85–95km.

      0 0
      •  

        Podle mě ovladatelnost v malých rychlostech je obecně problém všech elektrokol. Jak se to jen trochu rozjede tak to jde, ale před tím nic moc. Tím nechci zpochybňovat že v nějakém uspořádání je to horší.

        Na druhou stranu nevýhodou zadního pohonu je zase, že vetšina váhy je na zadním kole. Když se pak na zadní nosič naloží ještě baterka a pokud ještě náhodou jde o kolo s +/- vzpřímenným posezem výsledek také není zrovna něco extra. + výměna zadního kola vyjde celkově dráž. Tím neříkám, že přední alternativa je lepší. Jen obojí má nevýhody.

        0 0
        • Petr L2  

          prosím pořiďte si všichni elektrokola s motorem v předním kole a olověným aku na zadním nosiči, neberte si na ježdění helmu a pokud možno to vše na 20" kolech, napište se, že je to super a že jste 3022 vděční že je tak moudrý a ač o tom prd ví, nenechal se dezorientovat propagandou, či marketingem, natož aby byl schopen se nechat zviklat zkušenostmi jiných. Pak možná nastane na chvíli klid. Já už se ale pomalu bojím, že se 3022 po vyřešení těchto tří zásadních témat pustí do dalších zatím otevřených otázek cyklstiky a vnese nám do nich světlo, poznání a vyčerpávající citace z Wikipedie..­.........

          0 0
          • pepek  

            To bych neriskoval, 3022 byl jistě vytvořen proto, aby zvýšil počet přístupů na webu, takže potom by se musel nutně přesunout do jiných, dosud nenakažených vláken.

            0 0
          • plzakj  

            Tojo. Zacinam premejslet, ze si dam kazetu na predni kolo.

            0 0
          •  

            Já narozdíl od Vás nemusím jednoznačně znemožňovat vše, co není v souladu s mým přesvědčením. Ať už ze mě chcete udělat propagátora předního pohonu, ježdění jen a pouze bez helmy, nebo nekritického obdivovatele 20" kol, nejsem ani jedno z toho. Stejně jako v ostatních tématech, jsem jen proti černobílému, „jednoznačnému“ pohledu který s praxí většinou nemá nic společného.

            Konkrétně zde v tomto tématu jde asi tak o to, že lidé kteří přední pohon mají s ním nejsou jen nespokojeni a nejsou to jen chudáci kterým nebylo dopřáno vaší moudrosti a to uspořádání nemá jen nevýhody. To je asi tak celé.

            0 0
    • Pán z Dubu  

      Podívej se sem http://www.rebelbike.com . Ten elektrifikuje kola už dost let.

      0 0
    •  

      Jinak k původnímu tématu, jako člověk který s obyčejným kolem společně s lidmi s elektrokoly jezdí, bych ještě dodal, že by bylo dobré uvážit co to vlastně znamená to, že má té osobě s kolem pro přestavbu pomoci „stíhat“.

      Ono to totiž není tak jednoduché jako, že když někdo je „rychlejší“, elektrokolo ten rozdíl prostě dorovná. Typický „průběh rychlostí“ v různém terénu je totiž mezi běžnými uživately kol a elektrokol dost jiný, takže se nedá říct, že by si ani pak plně vyhovovaly.

      Pokud se bavíme o klasickém elektrokole volně prodejném „bez papírů“, tak elektromotor má vypínat při 25 km/h, což není až taková rychlost, aby se to běžně s normálním kolem nedalo snadno překonat. Pokud těm lidem chybí výkon, na rovince na 25 km/h o veškerou „elektropomoc“ přijdou a stačí i pár kilometrů navíc a člověk jim už prostě ujíždí. Pokud tedy zaostává i při jízdě z kopce, nebo po rovince, většinou to nepomůže. Do kopce to pomůže. V terénu je to nejen o výkonu, ale i o „technice jízdy“ a hmotnost elektrokola tam tedy opravdu „moc nepřidá“.

      Takže moje reálná zkušenost je taková, že lidé této katergorie s elektrokoly tohoto běžného typu člověka honí v kopcích, ale na rovině, v terénu nebo z kopce stále spíš brzdí.

      Jinak pokud ten člověk na elektrokole není v kondici, tak ho „ve střednědobém horitzontu“ není problém uhnat ani v kopcích – ten elektromotor je sice skvělý, ale pokud jde o ty motory „zapletené“ přímo v kolech, tak při menších rychlostech nemají zdrovna úžasnou účinnost a snaha je to neustále zmenšovat a zlehčovat, tzn. chlazení je dost omezené, daleko omezenější než u člověka. Tzn. pokud jede slabší člověk s elektrokolem, tak na velkém dlouhém krpálu se dřív přehřeje ten motor než trénovaný cyklista.

      0 0
      •  

        Nech už nás bejt ma pokoji teoretiku:-)

        0 0
        • Richards  

          Až teď mi došlo kdo to stvořil vlákno „Nejrychlejší“ kolo do (rozbitých) českých měst? :-)

          0 0
      • Petr L2  

        nechci se dostat do další nesmyslné debaty, ale z VLASTNÍ zkušenosti na rozdíl od tebe, který pořád jenom něco domýšlíš a teoretizuješ tě můžu ujistit, že i moje žena a to je opravdu špatný cyklista, dokáže jezdit na neupraveném e-kole s limitem 25km/h z kopce v klidu i 40 km/h a díky velké váze kola je její rychlost prostá výkyvů , kterými trpí ostatní okolo. Přehřátí motoru odmítám komentovat, to bychom se nikam nedostali. Oprav svoje teorie a zkus to znovu :-)

        0 0
        •  

          Jako obvykle vyvracíte co jsem neřekl. Nejde samozřejmě o to, že elektrokolo nebylo schopné jet nad 25, tím spíš pak z kopce. Jde o to, že kdo nebyl schopný jet po rovince nebo z kopce 25 bez elektrokola, tomu to elektrokolo jet v těch podmínkách víc jaksi nijak zvlášť nepomůže…

          Jinak o Vaší ženě jsem určitě ani teoretizoval, ani si nedomýšlel :).

          0 0
          • Petr L2  

            Prosím, půjč si konečně nějaké normální elektrokolo a projeď se na něm, alespoň tak 40–50km v terénu, než napíšeš další blábol. dík

            0 0
      • mr.ricardo  

        prej k tematu :DD

        0 0
    • novas752  

      Zakladateli radim založit nové vlákno.Tady už se toho moc nedozví. Nebo se zeptej na tom aku.bike tam by s tim mohlo mit zkusenost vetsi procento uzivatelu

      0 0
      • Petr L2  

        Navrhuji zakladateli urychleně přejít na fórum e-biků, pokud ještě nepochopil, kam se celá diskuse neodvratně nasměrovala, doporučuji projít diskusi o nošení helmy a 20" kolech. :-)

        0 0
        • Johnnyxjr  

          Petře že se ve svejch letech necháváš od toho blba vytočit když na něj nebudeš reagovat zaleze

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.