Prasklý alu rám - kde opravit, Brno a okolí.

76 nepřečtených
  • maedva

    Ahoj kamarádi.

    Potřeboval bych poradit kam zajít s (pravděpodobně) prasklým rámem ? Buď cykloservis a nebo přímo člověka který svařuje.

    Jedná se o Specialized Epic r.v.2007, konkrétně o spodní zadní stavbu, hned za středem viz. foto.

    Nevím jak dlouho s tím jezdím, všiml sem si toho teď při čištění biku.

    Díky za info.

    • couffy  

      http://search.seznam.cz/?… teď už jen obvolat jestli tohle uděljí

    • Vilém  

      Pokud to zavari, tak to dlouho drzet nebude, je to blby misto.

      • Dejv94  

        +1, spíš bych zkusil někde poptat novou kyvku.

        • maedva  

          No je to 2007, mám obavy že to bude problém… Já sem na tom teď v létě 2015 dělal komplet ložiska – ty sehnat šly a servis mě taky pár kaček stál, tak bych to nerad házel do šrotu :-)

          Jinak couffy díky, ale myslel sem spíš doporučení na nějaký specializovaný servis, který už má trošku zkušeností se svařováním rámů atd., přece jen svařit zábradlí, nebo branku, není to samé jako svařit rám. (Teda aspoň tak si to myslím)

          • pepek  

            Já sem na tom teď v létě 2015 dělal komplet ložiska – tak se na ně podívej, zda to nebyla příčina toho zlomu

          • Vilém  

            Par ramu mi varili tady. Byl tam sikovny svarec, ktery tam varil jakesi chladice z tenkostennych duralovych trubicek. Ale uz je to nejaky cas, co jsem tam byl a taky tezko rict, zda pro tebe neni cerna hora z ruky.

          • tonik666  

            Tady mas zadni stavbu.

            Neprohlizel jsem super dukladne, mohlo by tamneco jeste byt. A pak ebay, treba polsky.

            http://bikemarkt.mtb-news.de/…ge-gebraucht

            • Morchella  

              Nevím, jak moc je to důležité, ale mě se u poptávky téměř totožného dílu ptaly na velikost rámu a tento díl je pro rám 18"

              Jinak pro mě by Tonikův odkaz byl jasná volba. Pokud by se sehnal pouze spodní díl zadní stavby, tak cena by mohla být ptoti tomu odkazu třetinová.

    • Morchella  

      Podle mých informací při zavařování změkne okolí svaru a tam to praskne hned potom.

      Existuje ale naděje, že seženeš nový díl u dovozce.

      V září 2015 jsem řešil prakticky stejný problém v tomto tématu.

      Nová kyvka mě vyšla na 690,– Kč :-)

      • Concorde  

        Po tom co se spesl „odstehoval“ do Holandska uz to tak lehke nebude

        • Petr L2  

          To jako že Holandsko je nějak extrémně daleko, nebo že tam z Dobřejovic nejde zavolat, nebo jak si to myslel?

          • Morchella  

            Já bych začal tím, že bych zavolal třeba do šedesátdevítky, nebo do Peksportu. Oni mají třeba staré zásoby a jako že asi ne, tak určitě ví na koho a kam se obrátit.

            • maedva  

              Hoj, ozvali se mi z Peksportu a díl by měli do týdne skladem, sice stříbrný, ale to by nevadilo. Jenže MOC je 2990Kč… :-(

              • Morchella  

                To je asi cena za celou zadní stavbu a já kupoval jen ten spodní díl. A navíc, i když je to velmi podobné, tak já to kupoval od Meridy a ta není proti Spešlu tak předražená. Když se mi to ale stalo, tak jsem byl odhodlaný jít do 4000 a ještě bych měl radost, že kolo zase jezdí.

                • maedva  

                  No na jednu stranu to zas není špatné, vzhledem k tomu, že to mám teď chvíli nově přeložiskované. Ale zas svaření by stálo určitě míň… :-) A já na tom nezávodím a ani nijak neblázním, spíš se vozím pár km ročně.

                  • orm  

                    Jak nekdo psal, je to zesilene misto a to zesilene misto prasklo ⇒ musi tam byt opravdu velka zatez. Svarenim se to misto jeste oslabuje, protoze tam vznikne pnuti. Neprepoklaadam, ze to budes tepelne pak upravovat, protoze bys prisel o barvu. Pokud jsou tam loziska, tak stejne budou muset byt pred svarovanim vyndana, coz vetsinou implikuje jejich destrukci. Zavodeni nezavodeni na to nema vliv. Ted ti to prasklo pri tvem zpusobu pouzivani.

                    • maedva  

                      Na barvu prdím… Co si mám představit pod pojmem tepelne upravovat ?

                      • orm  

                        Nejsem z oboru, takze to bude laicke, tak jak si to ja predstavuji. Klidne me opravte pokud pisu nesmysly. Hlinik se svaruje pri velke teplote. Kovy se v teple roztahuji. Svar zafixuje kov v roztazenem stavu. Pri ochlazeni se kov smrstuje, ale svar mu v tom brani a tim vznikne napeti v tom svaru. Cilem tepelne upravy je uvolneni toho napeti. Tim se zabrani, aby to neprasklo znovu u toho svaru.

                        • maedva  

                          Jasny, tomu laicky rozumím :-) Jaká teplota je třeba pro takovou tepelnou úpravu ?

                          • orm  

                            Netusim, ale neco o vyrobe hlinikovych ramu RB bylo zde http://cykl.cz/…niklo-z-nudy. Psalo se tam i o tepelnem zpracovani.

                            • KAPLIS  

                              Trošku rozdíl řešit tepelnou úpravu u nového, kompletně zavařeného, rámu nebo u osm roků starého, kde uděláš 2cm svaru. Je to nesmysl a zajímalo by mě, jestli to někdo dělá…

                              • orm  

                                Nebudu se s tebou prit, protoze vim, ze toho vis mnohem vic nez ja o vyrobe ramu. Moje zkusenost je takova, ze kdykoliv jsem si nechal svarit hlinikovy ram, tak mne to prasklo znovu u svaru. Mel jsem za to, ze to bylo tim, ze svar nebyl tepelne upraven. Pokud je duvod jiny, tak jaky? Stary ram? Pokud je to starim ramu a unavou materialu a zaroven pise, ze s tim nedela zadnou divocinu, tak mu to praskne znovu, protoze to misto je ocividne namahane a uz prasklo, a nema cenu do toho investovat cas a penize. Jestli nekdo dela tepelnou upravu svaru nevim. Mne to nikdo nedelal, protoze jsem nechtel prijit o lak.

                                • lukas aka mitro  

                                  Protoze olitany ram uz dostal cocku. Kdyz cely dil vyhrejes aby se pnuti v komstrukci relaxovalo, tak se to muze pokroutit jak slimak na plechove strese a uz s tim nikdo nic neudela…

                                  • 01carbon  

                                    takhle pěkně popsané žíhání jsem ještě neviděl :-) „pnuti v komstrukci relaxovalo“

                              • Vilém  

                                V podobnem duchu mluvil svarec, z firmy co jsem odkazoval vyse, ktery mi varil par ramu.

                                Rekl, ze maly svar nema smysl resit, maximalne, ze to mam, pro klid duse, nechat nejaky tyden odlezet, ze to pnuti zmizi samo.

                        • lukas aka mitro  

                          Pri ruznych teplotach prechazeji ruzne krystalicke faze…v okoli svaru je ten prehod rychly a vznikaji mista s riznymi mech. vlastnostmi a k lokalnimi uvysovani pnuti…nebo tak nejak…

          • Concorde  

            Běžný zákazník se do Holandska fakt nedovolá. Musí kontaktovat svého prodejce spešlu, který tam pošle dotaz. No a popravdě řečeno toho moc skladem nemají. Když jsme sháněli vahadlo na 2010 epica, došla nám odpověď, že není a nebude…

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

      • Fran-tic  

        změkně není úplně ten ideální výraz :)

        • Morchella  

          Fakt jsem čekal, kdy se toho někdo chytne :-)

          7× změkně taky není ideální výraz :-)

          Tak dobře, změní se krystalická struktura atomů a stejně je to buřt, protože to praskne.

          • Morchella  

            vlastne asi molekul ----- > tak do mě…

          • Fran-tic  

            a ani s tím nesouhlasím :) pokud nebudeš řešit trhliny za tepla, za studena, změnu rozpustnosti prvků a podobné jevy, které vedou ke křehnutí…tak i přes to máš teplotně ovlivněnou oblast, kde se prostě s atomem nic neděje. stejně tak není všude rekrystalizace, možná se tak mění velikost a tvar zrna nebo struktura materiálu (ne atomu) :)

    • orm  

      Za prve k tvemu dotazu. Bez do cykloservisu k panu Drmelovi na Lidicke. On me takove veci zarizoval, zna lidi. Na cene se domluvis, bude to mene nez 1000kc.

      Za druhe. Pokud ti mohu doporucit vykasli se na to. Kup novy ram nebo sezen novou zadni vidlici. Hlinik neni ocel, pokud se to tepelne neupravi, coz asi delat nebudes, protoze bys prisel o lak, tak to praskne znovu. Pak to budes resit v sezone a prijdes o jezdeni. Ja si tim take prosel a kdybych si nechal poradit, tak jsem toho na biku v roce 2014 a 2015 najel mnohem vice. Opravdu to za to nestoji.

    • Ice601  

      Přesně jak je tu psáno…nemá cenu to vařit, mám tady souseda co umí a má aparaturu na vaření hliníku a pár hliníkových cyklorámu už vařil, a říkal že to nemá cenu, že to stejně zase praskne a hlavně tady takový věci se docela špatne vaří a matroš na to je celkem drahej…takže by oprava stála cca kolem 1000,– s nejasným výsledkem…

    • Bucci  

      Obávám se, že prasklý rám patří jedině do sběru. Jak už ti psali ostatní, zkus sehnat novou kyvku, pokud se nezadaří, tak nové kolo.

    • Pac029  

      Nechal jsem jednou svarit v Rockroad v Brne na Palackeho, viz profil. Po dalsich 4kKm ram praskl pod sedlovkou a sel uz do srotu.

    • Carloss  

      Neni to na zadne tenkostenne casti ramu, naopak na tlustym vylisku, nevim proc by to nemohlo drzet.

    • maedva  

      Ok, díky za rady. Zkusím poladit nový/použitý spodní díl zadní stavby a uvidíme… Přinejhorším to nechám zavařit a prodám pak jako lehce ježděné dívkou 50kg po asfaltu, za slunečného počasí… :D

      • Dejv94  

        Počítej ale s tím, že ani jako zavařený rám to nebude mít žádnou cenu.

        • maedva  

          Každé zboží má svého kupce :-) Ale prodat bych ho nechtěl…

          • pumpy  

            cau, me v Brne pomohli v Rock and Road Bike na palackeho tride – tam me nechal borec ram co mi varil – co vim vari to nekde v komine – ale ani jeho jmeno nemam – ale v tom obchode to budou vedet ;)

            • Rorejs74  

              No tak to byl asi Jaromir Hruby co umi spravit skoro vsechno, mival dilnu v Kniickach ( mozna je tam porad ).

              Zkus tohle : http://rozzo.cz/kontakt/

              • vpa007  

                Souhlas, tenhle borec mi vaři mou prasklou Meridu… vyvložkoval to a drží to v pohodě nadále (nicméně z kola jsem po týhle akci udělal záložní rekreační stroj, přesto sedlovou trubku pravidelně zatěžuju svejma téměř stokilama :-))

                Takže nesouhlasím s tím, že vařit rám je nesmysl a podepisuju se pod to, co psal níže KAPLIS

                • kyl  

                  Mám rám povařenej na pár místech a drží to víc jak dva roky.

                • JSt  

                  zalezi v jakem miste to je ruple a jak se to da opravit. tvuj ram je zavareny vicemene kosmeticky a trubku drzi pohromade hlavne ta vlozka (neni nahodou z magnesiovych merida ramu?). tady zavareni teto praskliny bych moc dlouhou zivotnost nedaval.

                  • Zdyn  

                    No je pravda, že tato oprava až tak o kvalitě zavaření nevipovídá, ale jinak Jarda Hrubý opravoval již desíky, spíše stovky rámů. Je to člověk, kterej se v tomto vyzná a kvalita je velice dobrá. Neříkám, že mu pak nic neprasklo ( to nevím), ale pravděpodobnost úspěchu je velice vysoká.

                    • JSt  

                      vim o koho jde. ;-) uspesnost opravy zalezi z nejvetsi miry na vyhodnoceni, jestli do ni ma vubec cenu jit. kdo se bude poustet do „neopravitelnych“ kousku, bude mit horsi skore… ;-)

                  • vpa007  

                    @JSt: Magnesiovej rám to není ani náhodou, nemám doma marmeládový doly ;-). Je to čistokrevná hlína a moc dobře jej pane znáš… je to ta šedá merida, co podemnou přežila pár puťáků, ta co podmenou trpěla, když ty už ses houpal na Gigantovi ;-)

                    Každopádně funkci a přínos vložky nepopírám ;-)

                    • JSt  

                      ty mag ramy praskaly v tomto miste a dodatecne se do nich vlepovaly vlozky, podobne jako ta tva. proto se ptam, jestli tam nemas tu samou (zbylou), ktera se pouzivala u tech magnesiovych ramu. ;-)

                      • vpa007  

                        jo tak to nevím, co mi tam tenkrát navařil… hlavně že to funguje :-)

              • maedva  

                Díky za radu, zkusím ;-)

              • pumpy  

                jj diky – to je on podle jmena sem si vzpomel jinak toto je jeho prace

    • KAPLIS  

      Tady bych se opravy nebal. Očistit, odvrtat konce prasklin, pilníkem udělat véčko přes trhlinu a zavařit. Navíc se tam dá, celkem lehce, udělat i výztuha. Řešit u starého rámu tepelnou úpravu je úsměvné. Rám už to má stejně za sebou i když po opravě může ještě dlouho sloužit. Hlavni problém bude sehnat někoho kdo to udělá za rozumnou cenu :-)

    • Pepe72  

      Pises ze kolu nedavas sodu a ram ti praskl, nebude neco na tom ja je uz napsano: spatne loziska

    • Světelektrokol.cz  

      ta prasklina je na dost blbým místě a svařovat to je zbytečné. Praskne to hned vedle po chvíli ježdění.

      Pokud chceš na tomto rámu ještě jezdit, poohlídl bych se po nové kyvce.

    • Patar  

      Jiří K............­..739062929

    • vsudenakole  

      Prasklý rám je nejlépe odevzdat ve sběrném dvoře.

    • maedva  

      Tak prasklina svařena. Práce pana Jaromíra Hrubého z Rozzo.cz

      Díky síle materiálu by to prý mohlo být dobré… Tak ukáže až čas.

      Domluva dobrá a cena velice lidová 400Kč.

      • orm  

        400kc je v pohode. Pak napis za jak dlouho to prasklo :-). Delam si legraci, preji at to nepraskne a nezkazi ti to sezonu!

        • pumpy  

          u pana hrubeho sem mel take ram na svareni a drzi to dotedka..a udelal mi to vazne pekne

        • maedva  

          Zatím to jen složím dohromady a nechám „uležet“, pak se uvidí, ale vzhledek k tomu že na tom pojedu za sezonu tak 10×, tak by to mohlo vydržet :-)

          • kyl  

            Mám vařenou horní rámovou u hlavy a u sedlovky a spodní na na 3 místech(celkem asi 18cm dlouhý svar) a drží to třetí rok.

      • maedva  

        Tak sem to složil a musel sem dát krátkou, testovací jízdu cca 30km. Mimo svaření zadní stavby sem repasoval i přední SIDku.

        Zatím drží :-)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.