• Ivan

    Jak u biků s moderní geometrií (strmá sedlovka, položená hlava) funguje staré výchozí pravidlo pro nastavení pozice sedla vůči středu (tj. svislice spuštěná z kolenní čéšky prochází osou vodorovně nastaveného pedálu)? Zapomnělo se na to, notabene v situaci, kdy je obtížné sehnat teleskopickou sedlovku s ofsetem?

    • ˘Ö˘ Krab  

      Zamysli se, co asi měla ta – velmi zjednodušená – poučka zajistit. A jestli je úplně správná, jestli odráží biomechanickou realitu.

      Tedy: jaký je vlastně vztah čéšky a osy pedálu? Jakou funkci v kolenním kloubu čéška má? Co získáš tou svislicí? V jakém úhlu je pak ohnutý kolenní kloub? Fungují v tomto ohnutí potřebné svaly? Zajímá Tě opravdu ta čéška?

      Návodněji: kde je asi tak funkční osa kolenního kloubu? Jak vlastně funguje ten kloub? Je pořád osa ve stejném místě? Nehledáme vlastně vztah mezi kloubem, resp. jeho funkční osou

      – a osou pedálu? Co je na spojnici těchto dvou os?

      A ještě návodněji: kdy je v cyklu šlapání přenášena na pedál maximální síla? Je vhodné pro tento přenos použít spíše svaly, spíše kosti nebo obojí? Kdy které z nich?

      Pracují segmenty končetiny (stehno, bérec / holeň) stejně účinně v celém rozsahu pohybu? Neexistuje náhodou nějaká omezená část rozsahu, ve které je energetická výtěžnost z nějakého důvodu dlouhodobě nejvyšší? Není třeba účelné, aby všechny klouby i na konci používaného rozsahu zůstávaly stále trochu pokrčeny (tedy ne úplně propnuty a ne ohnuty do pravého úhlu)? A o kolik by asi tak měly být ohnuty?

      • Yatza  

        Nejsi nahodou politik? 12 radku textu bez odpovedi :)

        • V0jtisek  

          konzultant :))

          • satch  

            placený od slova :-) Sedlovku mám s offsetem, pokud ne, stejně se sunu do nějaké offsetové pozice (kus dozadu), takže by mě ten dotaz taky zajímal… ale jinak myslím, že u těch kol jsou priority jinde a ne primárně šlapací výkon… na silničce by to nikdo neudělal, sedlovku na 75stupňů

            • MlokCZ  

              Kdybys pročetl to vlákno, kde se to podrobně řešilo a na které jsem dal odkaz, tak bys tu poslední větu ani nepsal.

              Jedna věc je vůbec řešit, kdy je a kdy není K.O.P.S. vhodné nastavení o čem psal Krab (tady vždy šlo o úhel trupu vs úhel nohou a K.O.P.S. tak jen vycházel pro nějaký průměrný posed).

              Teď mi jde jen o to (což se v tom odkazu podrobně řešilo), že současné fully (kde se ty velké sedlové úhly objevují) jsou s tlumiči s velkou negativkou → na rovině o hodně větší sag na tlumiči než vzadu, takže když si na kolo sedneš, hned si na mnohem menším úhlu…

              Tedy je to přesně naopak. Dnes ty velké úhly právě řeší sedlo do vhodné pozice pro šlapání. Zejména v mezidobí, tedy ze začátku když se přešlo na velké negativky u tlumičů a hodně narostl sag vzadu, tak na mnoho fullech vycházelo sedlo naopak zcela nesmyslně moc vzadu.

              A jako vždy to platí pro nějakou průměrnou postavu a extrémy mohou mít problém s posunem sedla a to na obě strany dle proporcí.

              • satch  

                ok, díky, odkaz jsem nějak přehlídl. Pročtu si to večer.

              • zdenek  

                Máš pravdu. Problém nastane při silničním přesunu, kde je efektivnější zamknout tlumení.

                • krabica  

                  Problém nastane jen u systému odpružení, který v tomhle ohledu není moc vychytaný a dohání se to tlumičem. Navíc jezdit s celopérem po silnici a honit se za efektivitou…

                • MlokCZ  

                  To je otázka, jestli ano nebo ne:

                  • při jízdě v sedě je zcela zbytečné cokoliv zamykat, bohatě stačí na skoro každém fullu při aspoň trošku slušném šlapání střední poloha a tu můžeš mít současně i na vidlici (třípolohový Fox)
                  • když už to někdo zamkne, tak zamkne tlumič i vidlic, sag to tak udrží menší u tlumiče i vidlice, je pravda, že u tlumiče se sag zmenší o něco více, ale není to nic drastického (já citlivka to vnímám, většina jezdců by si toho ani nevšimla)
                  • když už se někdo rozhodne (a jak bylo řečeno, tak to kolo k tomu není určené) drtit roviny na asfaltu na fullu co to jde, tak k tomu často ještě třeba mírně zalehne pro lepší aerodynamiku a pro tu polohu těla se hodí mít sedlo o něco více vepředu (rozhodující jsou úhly těla a nohou), takže je to naopak výhoda, že sag na tlumiči klesnul o něco více

                  Jak to mám já v praxi:

                  • zamykám tlumič (a vidlici) při delším dupání ve stoje, což na rovině opravdu neprovozuju, pouze někdy ve kopcích
                  • zamykám tlumič (s ponechanou otevřenou vidlicí) do hodně prudkých výjezdů, právě abych eliminoval přílišný nárůst sagu na tlumiči díky většímu zatížení zadního kola a odlehčení předního → ve výsledku to pouze kompenzuje tu změnu rozložení hmotností, tedy dostane sedlo zase do správné polohy, v extrémně prudkých výjezdech to ani nestačí na kompenzování
                  • zdenek  

                    Ty tři polohy máš přes remote? Něco jako má Orbea?

                    Když se podívám na podíl asfaltu na XC závodech, tak to drcení rovin není zase tak neobvyklé…

                    • MlokCZ  

                      Ne a ani bych tam remote a další kabeláž nechtěl. Zase tak často to nepřepínám.

                      Na závodech je to úplně jiná situace. Tam nikdo nevozí fully 130mm. U nízkozdvihových fullu, které mají navíc často cíleně dost velký Anti-squat, tak není tlumič potřeba zamykat vůbec. Tam se to nerozhoupe více právě ani při silovém dupání ze sedla. V sedle už vůbec ne (pokud někdo nešlape jak do zelí, což na závodech na předních pozicích běžné nebude).

                      I u mojeho 130mm fulla, kde mám na těžších převodech anti-squat blížící se 100% se při hodně silovém záběru ve stoje zadní stavba téměř ani nehne.

                      To už se rozhoupe (i na nižším zdvihu) při dupání ze sedla daleko více vidlice.

                      Kvůli omezování pohupování bych tlumič nezamykal vůbec. Kombinace zamčená vidlice (ta už se při větším zdvihu při dupání ze sedla rozhoupe dost) a nezamčený tlumič v prudším výjezdu by bylo velmi nepříjemné ohledně geometrie, jak by se hodně navýšil sag na tlumiči a ještě zmenšil na vidlici (nejen díky sklonu, ale ještě díky zamčení).

                      Tlumič tak zamykám pouze za účelem znatelného snížení sagu. A kdybych to nedělal, tak by do výjezdů byl potřeba ještě mnohem větší sedlový úhel (třeba i kolem 76–77°).

        • Tr35  

          Ale ma pravdu a odpovedel mu vice nez dostatečně.

          • Yatza  

            Na jeho otazku mu polozil dalsich x otazek z biomechaniky, coz je imo dost specializovany obor. Takze mozna ma pravdu, napsal toho opravdu dost, kazdopadne nedozvedeli sme se nic.

            • Ivan  

              Jo. Beru příspěvek Mloka, že strmý úhel sedlové trubky kompenzuje větší sag u současných fullů, jenže postavené sedlovky se už najdou i u HT. Navíc ona zde zřejmě opovrhovaná poučka (KOPS) se objevuje i ve zcela recentních a erudovaně se tvářících videjích o optimálním bike fitu, kdy jí ale v praxi často nelze dostát.

            • ˘Ö˘ Krab  

              Poučka vznikla dávno před tím, než se o celoodpruženém kole a nějakém sagu cyklistům vůbec začalo zdát. Má své kořeny, řešila intuitivně jeden konkrétní (biomechanický) problém související se šlapáním, konkrétně jednou fází jeho cyklu. Její aplikace tedy je platná právě a jen pro řešení tohoto problému a k ničemu jinému.

              Přesto probíhá slepá a doslovné použití (nepřesné a variantní) poučky tam, kde vůbec není situací vyžadovaná, nutná nebo dokonce (po konstrukčním vývoji geometrií) uskutečnitelná. Nebo se dokonce někteří pokoušejí o umělé rozšiřování spektra problémů, které by měla poučka řešit.

              Poučka je jednoduchá a výsledek snadno změřitelný kýmkoliv i v polních podmínkách, ale to je – s ohledem na dnešní rámy, jejich úhly a odpružení – asi tak všechno. Pro naprostý základ, vztahující se ke šlapání, spoustě lidí bude stačit už napořád, jen se jí jaksi občas (a stále častěji) nebude dát dostát doslovně.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.