pomoc s výběrem horského kola

27 nepřečtených
  • biostar

    Zdravím,

    chtěl bych Vás požádat o pomoc s výběrem horského kola. Jsem rekreační jezdec. Jezdím lesní cesty, ale i asfalt. Měřím kolem 180 cm a vážím kolem 75 kg.

    Zatím bych volil asi z TS Bohemia Silverback Storm nebo Superspeed 2.0

    Cena mi přijde dobrá, na to že to má karbonový rám. Nepoznám podle názvu rozdíl v přehazovačkách, brzdách a dalším. Zajímalo by mě jaký je hlavní rozdíl mezi těmito koly. Cenový rozdíl je to 4000 Kč.

    Nebo popřípadě, zda mi můžete doporučit jiné kolo do 30000 Kč?

    Děkuji

    • Prazak0  

      Doporučil bych spíš kola typu gravel, třeba Author Aura XR, v starších verzích by šlo najít za dobrou cenu. Nebo Author Ronin, někde prodávají i za 21 tisíc verzi 2019. Všechna tato kola jsou do terénu i na silnici, zvl. české okresky, které jsou mnohdy samá díra, hrb, vyjeté koleje atd. Nebo třeba Kona Jake the Snake, o něco dražší, ale ne o tolik (32,999) – tady https://www.gtstore.cz/…19-vel-54cm/.

    • Fazzy  

      Rekreační jezdec je širokej pojem. Pohybuješ se raději v terénu nebo na asfaltu? Když v terénu, tak v jakým? Jezdíš na kochačku nebo sportovně? Máš v plánu do budoucna jezdit víc nebo sháníš kolo jen na letní dovolenou?

      Horský kolo/XC uvítáš, pokud jezdíš kratší vzdálenosti (dejme tomu do 50 km), nikam nechvátáš, potřebuješ hodně lehkých převodů, jezdíš víc v terénu než na asfaltu, jezdíš i v náročnějším terénu – kameny, kořeny, díry.

      Gravel uvítáš, pokud chceš jezdit dál, jezdíš víc asfaltu, když terén, tak jemnej s pevným podkladem, jezdíš raději rychleji a nepotřebuješ tolik lehkých převodů, nevadí ti nataženější ohnutější posez, chceš víc možných úchopů, hodláš vozit hodně bagáže.

      • Prazak0  

        Myslím, že na mnou uváděných gravel kolech jsou dát pne min 40 cm. Tyhle široké balónky se můžou hodit i na hodně rozbitou silnici. Silniční řidítka mám poměrně nově, zvykl jsem si velice rychle, kupodivu záda mě nebolí, ač mám pláště 40 nebo 42 mm, tak jedu rychleji než na trekovém min o 1.5 km/h. A hlavně se méně nadřu.

        MTB mi přijde dobré na závody v terénu. Kde to není hladká lesní cesta, ale spíš hrubé kameny, kořeny atd. Gravel to projede taky, ale MTB rychleji.

        Ono stejně, člověk si to musí zkusit. Ani ne tak v krámě, ale spíš to kolo nějakou dobu mít, najezdit pár stovek km. Nepíše na čem jezdil dosud, jestli vůbec jezdil, nebo jezdil před lety. Co mu nejlépe sedne, to může leckdy říci až po dvou letech ježdění.

        • Fazzy  

          Rozhodně. Gravel projede téměř to samý jako XC, nicméně logicky v menším komfortu a větších nárocích na techniku jízdy. Ani 40 mm pláště nenahradí XC plášť a odpruženou vidlici. To plyne z toho jak moc rekreační jezdec tazatel je.

          Co se týká oblouků, pro mě je to nejkomfortnější věc. Z širokých rovných řidítek mě časem bolí ruce. Ale to je dost individuální a jak říkáš, nejlepší je zkusit.

      • novas752  

        délkou bych to nerozděloval, můžeš klidně jet na hardtsilu 150 nebo 100 terénem a na graveliku 30. po silnici.

        Spíš to je o zpěvněných/nez­pevněných cestách, otázce rychlosti a pohodlí.

        • Fazzy  

          Neříkám, že to nejde. Ale pro rekreačního jezdce to asi moc nebude. Najet u nás 100 km v terénu, kde by využil vlastnosti XC je dost probléma už vůbec bych to nanazýval rekreačním jezděním. V reálu stejně člověk stráví většinu času na asfatlu a tam uvítá spíš to rychlejší a lehčí kolo.

      • biostar  

        Raději se pohybuji v lehkém terénu nebo v lese. Žádné extra velké skákání.. Když jedu, tak se snažím jet naplno, abych ze sebe alespoň něco vypotil. Chci jezdit víc od jara.

        Do teď jsem měl „crossové kolo“ od CTM, nebylo pro mě špatné, ale spíše bych chtěl horské. Občas mám problém, že mě z některých cest brní ruce. Vyřeší to nějaké lepší rukavice?

        • novas752  

          Rukavice mohou a nemusí, mohou to i zhoršit, záleží které. A také záleží na celém nastavení posedu, třeba ti nevyhovuje délka posedu, zahnutí nebo šířka řídítek, volba gripů, třeba máš nevhodně nastavený sedlo a máě na řídítkách víc váhy než bys musel mít…

          • JachymP  

            Když tě brní ruce tak máš slabý břišní svaly. Měl jsem to loni a pomohlo posilování břicha nebo spíš core (prkno). Nebo víc jezdi, časem to zmizí.

            V materiálu bych chybu nehledal. Nový rukavice si klidně kup, udělají ti radost, ale souvislost s brněním rukou je čistě náhodná, k tomu nejsou určený.

            • novas752  

              Ano i ne, dá se to řešit i nastavením nebo výměnou komponent. Mě před lety nesnesitelně brněl prsteníček po cca 30km terénem. Dal jsem o 2cm kratší představec, o 12cm :) širší řídítka, měkčí gripy a ze dne na den bolest pryč a už se neobjevila.

              • JachymP  

                Jasný, když mě brněly ty ruce, měl jsem taky utkvělou představu, že potřebuju karbonový řídítka (na HT). Prodavač v krámu kroutil hlavou jakože karbon mi v tom rozhodně nepomůže ba naopak, ale že mi je samozřejmě milerád prodá. No měli jsme pravdu oba – já jsem je fakt potřeboval, ale on měl pravdu že na brnění to nefungovalo ;) je to taková přirozená lidská vlastnost hledat problém všude jinde než v sobě. Přitom je to jasný: X lidí jezdí na stejným kole jako ty a nic je nebrní. Já jsem si z toho odnesl to, že slabý břicho způsobuje, že moc váhy neseš rukama a to při jízdě na kole může způsobovat brnění. Jinak souhlas s tím kratším představcem, to samozřejmě dost změní tvojí pozici na kole a může to taky pomoct, stejně jako sedlo dopředu. Ale na biku primárně posed ladíme kvůli vlastnostem v terénu a ne kvůli brnění rukou. Tím ale neříkám, že jsem taky nezkracoval představec o 2 cm :)

                • novas752  

                  No ono to nemusí být jen tim slabym břichem. I se silnym břichem tě na blbě nastavenym kole ruce bolet budou. Chce to s těma řídítkama kroutit, posunovat podložky, otáčet představec, hejbat se sedlem špičkou rovně, špičkou dolu. Prostě vychytat pohodlnej posed.

                  A chování za jízdy to taky ovlivní, někteří třeba řídítka křečovitě svírají, lokty blbě atd.

                  • biostar  

                    Díky všem za reakce. Tak do jara to mám jasné. Zamakat na břichu a koupit nové kolo. Třeba na jiném kolu mít problém nebudu, uvidíme. Zatím s koupi nespěchám, třeba se ještě objeví nějaká dobrá akce. Jsem rád, že jsem našel tohle fórum, dá se tady hodně vyčíst. Půjdu do MTB, jen si musím ještě správně vybrat.

        • Prazak0  

          Já měl třeba dosti strachu z jiného úchopu u silničních řidítek, jednak co ruce, potom co záda. Obojí velmi dobré, vlastně lepší, než na krosovém kole. Na svižném kole mi to daleko víc baví, nejde o žádný závod, takové ambice už dávno nemám. Bylo pro mě zajímavé si zkusit silniční řidítka i na vystaveném kole v Decathlonu, co měli upnuté v trenažeru. Vlastní zkušenost je ještě lepší.

          MTB bude rychlejší v hodně drsném terénu, běžné lesní cesty, polní cesty a nebo i okresní silnice, tam je rychlejší gravel. Ideální by bylo si obě kola zkusit. Ale proti krosovému kolu bude lepší i MTB. Jen nevím, jak vzduchem odpružená vidlice bude fungovat. Co tady lidi psali, tak levné vidlice moc nefungují, spíš ty hydraulické. Nevím, nemám s tímto žádnou zkušenost. Odpruženou vidlici bys mohl nakonec zkusit i na krosovém kole, jestli ji nemáš. Já osobně bych spíš radil širší pneu, mně osobně to stačí, vážím taky kolem 75 kg.

        • Pán z Dubu  

          Hlavní rozdíl u rámů je v geometrii

          SuperSpeed má chainstay 422 mm (je určen jen pro jednopřevodník a pneu šíře max 2,25“)

          Úhel hlavové trubky 69,5°. Do terénu příhodnější.

          Storm je trochu retro geo: Chainstay 442 mm, hlavový úhel 71°. To je takový trekking.

    • V0jtisek  

      pokud chces jezdit pres koreny a kamenity cesty tak Ti na gravelu upadnou ruce, pokud chces vic jezdit zpevnene cesty a asfalt tak gravel bude rychlejsi. Kazdopadne na mtb zvladnes vse, jen se na asfaltu vic nadres a nepojedes tak rychle

    • novas752  

      Za tu cenu je karbonový rám blbost. Obě ty kola mají naprosto základní slabé brzdy, na Superspeedu je celkem raritní značka vidlice (=servis?), na Stormu zase dost staré řazení.

      Pokud to kolo nechceš brzo dost masivně vylepšovat, kup si radši hliníkový rám s lepšim osazenim, na materiálu rámu u mtb pro rekreační ježdění nesejde. Například Silverback Sola 1 2020 ze stejných stránek je osazenej velmi dobře – 1×12 GX řazení, Deore brzdy, Recon vidlice…

    • biostar  

      Nedokážu si moc představit na tom gravel kole jet třeba nějakej občasnej sjezd a mít ruky na beranech, abych mohl brzdit… Spíše mi to přijde jako hybrid silnička se kterou se dá jet občas do terénu. Nevím jestli by mi do lesa seděl tenhle typ řidítek.

      Zase, ale nemám zkušenosti s převodama u těch MTB, když mají třeba jen 11 rychlostí.. Byl jsem zvyklej i na možnost změnit rychlosti vepředu. Kromě rychlostí do kopce, dokáže takový MTB jet i rychle na silnici? Má to vůbec takový převod?

      • Prazak0  

        já jezdím víc po silnici, pak cyklostezky až pak terén. Obvykle se po silnici někam dopravím a pak třeba lesní cesty. Pokud jde o brždění, tak když jedu přes 40 z kopce a pak musím přibrzdit do ostré zatáčky, tak mám ruce že držím za páky. Dolní úchop, tak s tím bych se bál, pokud bych měl rychle brzdit. Držet za páky, což dělají i závodníci, tak brždění stejné jak na rovných řidítkách. Samozřejmě, určitý hybrid to je. Někomu nemusí silniční řidítka vyhovovat, ale přijde mi, že z hlediska únavy z držení jsou lepší než rovná. Což tu psalo víc lidí. Nakonec může si silniční řidítka zkusit – koupit silničku Škoda v akci za 9200Kč nebo kolik přesně, po čase ji někomu střelit, možná i dráž. Už ji někteří borci na bazaru prodávají dráž než co stojí na eshopu. To by sis zkusil silniční řidítka se vším všudy. Rychlosti 1×12 nemusí být horší jak 2×9, bude tam o něco méně převodů, ne zas o tolik. Zas se asi pohodlněji řadí.

      • novas752  

        U Gravelbiku strašně moc záleží na pláštích, jsou gravelbiky s pláštěma 35–38mm což jsou vlastně silničky na všechny zpevněný cesty. Jsou gravelbiky, kam se dají dát i dost široké pláště okolo 2" a to už je dost blízko mtb celopevňáku (bez odpružený vidlice). A pak je tu Niner MCR – celoodpružený gravelbike. :)

        Ohledně převodů, neni nic jednoduššího než si to spočítat – naklikáš si převody starého kola a uvažovaných kol a uvidíš jak na tom jsou. Můžeš si zvolit velikost jednopřevodníku a tim si upravit všechny převody víc do rychla nebo do lehka. 1×11 má rozsah převodů menší, těm co potřebují jet pomalu do kopce a zároveň někde šlapat 50 z kopce to úplně nestačí.

        1×12 už má rozsah větší, většině už to stačí.

        • Prazak0  

          Mně přijde rozdíl mezi plášti 40 (42 mm) a 35(37) mm docela dost. Hlavní je asi to, že ty širší mám měkčí, je to výrazně pohodlnější a rychlejší na mizerném povrchu (i silnici, kde to lépe přilne).

          • novas752  

            No samozřejmě, v extrému píšu 35mm vs. cca 2". Úplně jiné kolo.

    • biostar  

      Můžete mi ještě prosím mrknout na tohle kolo co se ceny a komponentů týká.. Co si myslíte o tom odpružení zadního kola? Máte s tím zkušenosti? Mají ho vystavené v Olomouci, tak přemýšlím, že se na něj zajedu podívat.

      https://www.tsbohemia.cz/…d300269.html

      Děkuji

      • Prazak0  

        tohle mi přijde jako zajímavé https://www.alza.cz/…a-29-alu-4-0

        Podle názoru některých lidí to není špatné, velmi zajímavá je i cena.

        Jinak já osobně bych volil spíš kolo s koly 29 palců, snad jsou rychlejší. Na ten odkaz jsem narazil zde, někdo se ptal na ta kola na Alze. Osobně mi přišlo slušné i to levnější kolo za nějakých 8 tisíc, i když pochopitelně toto je lépe vybavené a lehčí asi o kilo apůl.

      • Auditor  

        16" ti bude mala.

      • palo7  

        Na tvoje ježdění bych nehledal 15kg full na 27,5

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.