• yorg

    Dobrý den, potřeboval bych poradit.

    Dosud jsem používal jednoduchý cyklocomputer CatEye, který zaznamenával jen základní údaje, a pro orientační záznam tras jsem používal náramek Mi band 3 s aplikací Mi fit.

    Fungovalo to skvěle, ale jenom pouze do doby než jsem musel vyměnit mobil s androidem 6 za nový TCL Plus s androidem 10. Tam po uzamčení obrazovky běží trasovani asi jen 200 metrů a pak se záznam bodů zastaví a obnoví se když zase znovu odemknu telefon. Výsledkem je pak zobrazený mnohoúhelník, který spojuje krátké zaznamenané úseky ale nemá se skutečným záznamem trasy nic společného. Zkoušel jsem na telefonu snad všechno možné, ale nepodařilo se mi to vyřešit ani po dotazu na android fóru. Je to asi cena za vyšší zabezpečení androidu.

    Vybíral jsem proto ze zde na fóru probíraných levnějších počítadel se záznamem trasy přes GPS a rozhoduji se mezi Sigma Pure GPS a případně připlatit 1500 za Bryton Rider 420.

    Z dřívějška vím, že záznam trasy přes GPS ubírá vzdálenost oproti změřené podle obvodu kola (na 70 km to byly cca 2 km minus) a to mě docela štve. A proto jsem si do ujetých km zapisoval údaj z CatEye a ne z GPS. Jsem 60+ a tak je snad tato stařecká rozmařilost omluvitelná a na konci roku to číslo s ujetými km vypadá líp. ;-)

    Bryton 420 má sice možnost přidat senzor rychlosti, ale někde jsem se dočetl u jiného počítadla, že senzor rychlosti nemá na přesnost délky zaznamenané trasy vliv a jen přesněji ukazuje aktuální rychlost. Což není důvod, proč bych ho chtěl.

    Je tomu tak? Má senzor rychlosti vůbec pro můj „problém“ nějaký smysl?

    Pokud ne, tak by asi podle recenze Sigma bez možnosti doplnit senzory pro mé účely bohatě stačila. A nebo Bryton (opět bez senzorů) stojí za ten příplatek?

    Děkuji.

    • Zoidberg  

      Dobrý den, když jsem používal jak klasický „tachometr“, tak i mobil, vycházela mi vzdálenost najetá na tachometru asi o 2.5% delší, což odpovídá (záleží na množství a poloměrech zatáček). Osobně jsem s tím neměl problém, takže jsem se tachometru vzdal a měřil jsem vzdálenost jen přes GPS. „Chytrý“ computer s GPS si po připojení čidla vypočítá obvod kola sám (možná ji ale lze i nastavit a nevím, z jaké vzdálenosti ji počítá a jak často to aktualizuje). Čidlo ale zřejmě skutečně slouží jen pro korektní zobrazení aktuální rychlosti, s čímž má jinak můj Wahoo Elemnt Bolt obrovské problémy. Na naměřenou vzdálenost podle mne přítomnost čidla rychlosti nemá žádný vliv – to bude pořád jen délka trasy z GPS záznamu.

      • yorg  

        Díky za potvrzení funkce čidla rychlosti. Aktuální rychlost mě až tolik nebolí. Jedu už jen tolik, co tělo dá. :-)

        Podle parametrů na papíře se použitelnost Sigmy a Bryton mimo navigaci a ANT+ čidel až tak moc neliší. To, co mě ve funkcích zajímá, je u obou v míře více než dostatečné. Spíše ale uvažuji o koupi Bryton i když je za dvojnásobek ceny Sigmy. Nevím ale, jak to bude fungovat s aplikací v mobilu (ten má podporu bluetooth i NFC), případně v počítači. Nemám s tím žádnou zkušenost. V testech mimo zmínku " o kvalitě či nekvalitě softu od Sigmy nechám rozhodnout každého zvlášť" toho moc není a z videí jsem toho moc nepobral. Takže mám ještě o čem přemýšlet.

        Zatím díky.

        Wahoo Elemnt Bolt je cenou o třídu výš než 420 a je už nad můj limit.

    • xtonda  

      Na to, co chceš, ti od Brytonu stačí tohle https://www.bike-discount.de/…-10-e-643739

    • MlokCZ  

      Záznam trasy pomocí GPS rozhodně nic takového neubírá. Samozřejmě nemohu posuzovat tvoje konkrétní zařízení s GPS, každé je trošku jinak přesné, ale obecně to tak určitě není.

      V reálu bývá problém často přesně opačný. Aby čidlo rychlosti měřilo správně, tak je podmínkou správně nastavený obvod kola. A to je v reálu ten problém. Uživatelé ho často nastavit správně neumí a právě se setkámá pořád s tím, že mají nastaveno daleko větší číslo než je reálné a tak jim to hodně přeměřuje.

      Dle čeho jsi určil správný obvod kola pro nastavení? Už jsem to tu rozebíral hodněkrát. I když někdo nevezme jen nějaký nesmyslný tabulkový údaj a pokusí se změřit obvod kola pro jeho konkrétní kus pláště, tak častá chyba je, že změří na nezatíženém kole. A hned tak má o hodně větší číslo než by měl mít.

      A i když se změří obvod kola nějakou slušnou metodou a dojde se k celkem přesnému výsledku, tak pak stačí kolo jinak nafoukat než při měření a hned chyba měření při jízdě naroste.

      I ve vláknech ke Garmin Edge už jsem psal, že pro většinu uživatelů je nejlepší použít automatickou funkci Edge, která sama změří pomocí GPS obvod kola a dostanou tak lepší výsledek než při zadání obvodu kola ručně, protože sami nepoužijí žádnou dostatečně přesnou metodu k změření obvodu kola.

      A k přesnosti samotných GPS. S opravdu precizně změřeným obvodem kola (použito více metod od měření zatíženého kola 2–3 otočky doma, přes kontrolu na 1km přesně změřeném úseku (okruh) a další srovnávací metody se známou délkou trasy.

      A vždy mívám výsledky velmi blízké s GPS, v 95% případů jsou to rozdíly do 0,5% (většinou ještě o dost menší) dle konrétních podmínek na vyjížďce. A když je rnějaký ozdíl, tak může být na obě strany.

      Senzor rychlosti má smysl zejména pro aktuální údaje, tedy aktuální rychlost. Tam údaj GPS lítá nahoru, dolu a zejména pro pomalou jízdu do prudkého kopce je to dle GPS hodně špatné.

      A pak to má smysl také v tom, že u většiny zařízení nemusíš na začátku vyjížďky čekat než chytne signál a může hned vyjet a měříš.

      A jako poslední ještě také můžeš šetřit baterku vypnutím GPS a pořád máš změřené údaje.

      • yorg  

        Zkusím odpovědět postupně a omlouvám se, že budu oponovat.

        Záznam trasy pomocí GPS ubírá ze skutečné vzdálenosti. Stačí se podívat na detail mapy se záznamem trasy, kdy je vidět, jak zapisuje body v určitém časovém intervalu. V zatáčce pak jsou body někde na začátku a na konci zatáčky a výsledkem pak není oblouk, ale přímka mezi těmito body a ta je kratší. Mám to ověřeno na MiFit, mapy.cz, suunto a i dalších. Faktem ale je, že to byly trasovací programy v mobilu a cyklistická GPS to může měřit častěji a tím může být i řádově přesnější. Žíly mi ten rozdíl určitě netrhá, ale jak jsem psal, pro dobrý pocit na konci sezóny je každý km dobrý. :-)

        Správný obvod jsem zjistil změřením po tečně. Označím bod na pneumatice, stoupnu do pedálů a popojedu v garáži o dvě otáčky a změřím vzdálenost a mám to změřené celkem přesně. Je pravdou, že jednak není na kole stejná zátěž, jak při jízdě (těžiště mám jinde) a taky jak se pneumatika postupně sjíždí, tak se obvod kola snižuje a počítá to o něco více, ale, že by to kvůli tomu byly 2 km na 70 se mi nezdá.

        Co se týká změření obvodu kola u Edge, tak mám za to, že to je revezní inženýrství. Má vzdálenost z GPS, má počet otáček a z toho vypočítá obvod. No a výsledek je jaký je. Jinak to nezjistí. Nemá z čeho. Rozhodně nebude přesnější, jen bude odpovídat tomu, co GPS a snímač otáček zjistí.

        K senzoru rychlosti – opět díky za potvrzení.

        • MlokCZ  

          Ty zatáčky jsou zanedbatelné v případě, že se používá častější ukládání bodů při znáznamu z GPS. Je pravda, že jsem vždy na každém přístroji s GPS používal co nejčastější ukládání bodů, které dané zařízení umožňovalo (v mobilu to ve slušném SW také lze nastavit, třeba v Locusu). Pokud někdo používá nějaké hodně úsporné nastavení, kde se ukládá hodně málo bodů, tak ta chyba může samozřejmě docela narůstat.

          Změřeno máš rozumným postupem. Problém s těžištěm, který uvádíš je reálný a může hodit i rozdíl v centimetrech, jak píšu níže.

          Ono hodně záleží jaké je použité zařízení a kde je umístěno při jízdě. Třeba hodinky na ruce většinou měří hodně blbě (aspoň tedy co jsem měl 2× ne úplně nejnovější Forerunner). Tam to bylo tak špatné, že byly při běhání schopné na 10km okruhu naměřit až 0,5km rozdíl a když jsem běžel v rámci těch 10km dva stejné okruhy, tak i záznam v mapě pro každý okruh výrazně posunutý.

          Všechny Garminy co jsem měl (od stařičké 60GPs, Oregon, několik Edge) a vozil na řídítkách a všechny telefony vozené na vrchu batohu) měřili v pořádku a vždy to ± sedělo (tzn. do těch 0,5% rozdílu s tím, že klidně GPS mohla ukázat i delší vzdálenost) se vzdáleností naměřené pomocí senzoru s co nejlépe změřeného obvodu.

          Edge měří jak píšeš, tedy změří vzdálenost dle GPS a z toho určí obvod kola. A právě jde o to, že ten obvod určí velmi slušně. V tomto případě se ale nepřidává žádná nepřenost s nedostatečného počtu uložených bodů (jako může u záznamu).

          GPS není a nikdy nebude zcela přesná. Ale stejně tak nebude zcela přesné měření dle otáček a obvodu kola.

          U měření obvodu kola se kromě možné jiného tlaku než pro který bylo měřeno a ojetí pláště také přidává problém změny rozložení hmotnosti mezi přední a zadní kolo ve výjezdech a sjezdech. To udělá opravdu hodně, naštěstí se to částečně kompenzuje opačným vlivem pro sjezd a výjezd.

          • yorg  

            No právě. V mobilu jsem v aplikacích, které jsem používal nenašel jak změnit četnost měření. A tak jsem měl za to, že to je dané „natvrdo“ HW mobilu. Zvlášť mě to štvalo u Mi Fit, kde to trasuje stejně pro chůzi i pro běh a jízdu na kole. Nějak tam pak chybí logika rozdělení podle druhu pohybu.

            To, že GPS není a nebude zcela přesná, jsem už pochopil, ale ego má radši ty větší čísla. :-)

            Podstatné pro mě je, že mám po této diskuzi jasněji. Díky všem zúčastněným.

            • MlokCZ  

              V mobilu právě lze nastavovat nejvíce při použití dobrého SW.

              Pro představu, v Lucusu se nastavuje pro daný typ aktivity:

              • minimální vzdálenost mezi body
              • minimální čas mezi body
              • zda podmínkou uložení je splnění obou předchozích bodů současně nebo stačí jen jeden z nich

              A současně umožňuje Locus uložení libovolného počtu profíů pro záznam trasy pro různé aktivity. Přednastavené jsou chůze, cyklistika, běh, auto.

              • yorg  

                Dík za tip na Lucus. Neznal jsem to a vypadá to dobře.

                • Cidas  

                  Trochu ot: Locus v pro verzi nemá konkurenci. Neskutečné množství funkcionalit. Samozřejmě to může být někomu i na škodu, ale za mě Locus! Navíc si ho pustím do hodinek a mobil mám schovaný a nehyzdi mi rodla 

            • xtonda  

              V mobilu to záleží na aplikaci, některé berou řidčeji, jiné hustěji, jiné to umí nastavit. Ono pokud bere hustě a zároveň nijak nefiltruje, tak tam zase můžou naskákat nesmysly navíc, rozumného člověk předpokládám zajímá správná hodnota, z čísel když bych věděl že mi záznamník přidává 10 % bych neměl ten správný pocit.

          • xtonda  

            No třeba Bryton má takový dost prapodivný procesing GPS příjmu, jakmile vjedu pod stromy, případně když je to les a svah nebo les a ďolík, tak signál zeslábne, tak GPS jakoby neví a začne zaostávat ale pokud odbočím, tak to zaznamená, takže v záznamu pak odbočení dřiv než v realitě, pokud je vracečka tak to díky tomu prostě zkrouhne vnitřkem zatáčky a to logicky ubírá metry. Pro ukázku vlevo mobil za dvě tisícovky (Redmi 7A), vpravo Bryton 410

            • xtonda  

              Ještě jeden příklad, jeto od jihu, zkrácený oblouk a pak odbočky dřív než by mělo být. Dělal to Bryton 310, rozbil se mi, tak sem vzal 410 a i když umí navíc Galileo a Beidou, tak to není lepší.

            • MlokCZ  

              Tak to je ale prostě šmejd a ne fungující GPSka.

        • KAITEN  

          mam porovnani, sigma – garmin, ale k cemu tj.

          na 80k:m mam rozdil cca 700m – vic sigma S = sigma G = garmin

          cas S=3:43:57 G=3:42:46 cas pohybu = 3:40:32

          AVG S=21,69 G=21.6 km/h avg pohybu = 21.8 km/h

          max Sp S=43,56 G=43

          nikdy ti nebudou sedet hodnoty ze dvou pristroju, nicmene kamos ma taky Garminy a pokud jedeme spolu tak jsou rozdily minimalni v radu desitek metru max 100metru

    • MlokCZ  

      A ohledně zastavení trasování na mobilu. To by mělo jít vyřešit na každém mobilu a je divné, že se nepodařilo. Dle verze androidu a konkrétní implementace (čistý android vs modifikovaný od nějakého výrobce telefonů) to je různě složité a nastavuje trochu jinak. Musíš v nastaveních zajistit, aby použitá aplikace nebyla na pozadí pozastavena (často je potřeba více nastavení na více místech, ne vždy stačí nastavení jen u spoření baterie). U novějších androidů to rovnou nefunguje nikdy a nastavit je to potřeba, ale ještě jsem nikdy neviděl, že by to vyřešit nešlo.

      • yorg  

        V nastavení mám vypnutý Zámek nastavení, aplikací i soukromí. Je vypnutý i Google Smart Lock a samozřejmě je nastavena funkce na pozadí. A přesto se to chová tak, jak popisuji. Co dalšího ještě nastavit už nevím. Jěště jsem ale přišel na to, že když telefon nezhasnu tlačítkem, ale nechám ho zhasnou na timeout, tak pokud je trasovací aplikace na obrazovce, tak to v cca 3 ze 4 případu trasuje po celou cestu nebo alespoň po převážnou část cesty. U Android 6, když jsem s tím začínal, jsou měl současně spuštěné i 4 aplikace, mobil jsem tlačítkem zamknul a i tak všechny 4 fungovaly správně.

        Ptal jsem se na to na android diskuzích a tam mi bylo od vývojářů sděleno, že od verze 10 s tím mají taky problém. Takže to může být jak androidem, tak i telefonem. Čistý android na něm asi nebude.

    • MlokCZ  

      A to co uvádíš ohledně záznamu trasy i při použití senzoru rychlosti, to tak u některých zařízení být může. Tedy i když máš senzor rychlosti, tak záznam trasy je dle GPS. Třeba u Garminu to takhle má Oregon (ten také senzor rychlosti použije pouze pro aktuální rychlost a nikoliv pro záznam trasy).

      Jak to mají ta zmíněná zařízení netuším.

    • jirkous3  

      Je to jak píše Mlok. Vzdálenost měřená podle GPS odpovídá klasickému tachometru (mám osobně ověřeno mobilem i Garminem). Pokud pojedeš hustým lesem, tak naopak GPS může kvůli nepřesnosti ukázat i delší vzdálenost. To se ale moc neděje. Spíš aktuální rychlost ukazuje v zákrytu stromů nesmysly. Zkus prověřit obvod nastavený u tachometru. Nejlépe podle rysky na zemi s kolem v zatíženém stavu.

      • MlokCZ  

        Jen ještě pár postřehů k měření obvodu na zatíženém kole. Ono se to třeba doma měří pěkně blbě.

        Problém je v tom, že stačí malý rozdíl v zatížení kola a už jsou znatelně rozdílné výsledky. Jsem takhle dělal pár pokusů a srovnával. Změřil jsem si rozložení hmotnosti přední vs zadní kolo pro svoje kolo. Pak z toho určil přibližný přítlak na přední kolo (při vedení) tomu odpovídající. A následně jsem dělal pokusy jen mírně rozdílných zatížení (stejné, lehce větší, lehce menší).

        A u bikových plášťů byly rozdíly v celých centimetrech pro obvod kola. Tedy jen mírně menší/větší (tím myslím třeba jen o 5kg) zatížení předního kola dávalo už 1cm rozdílu obvodu kola.

        A přímo jízda se při měření doma simuluje také trochu blbě.

        Celé to uvádím jen na ukázku toho, že i při správném přítupu (měření na zatíženém kole) není tak snadné získat správné výsledky.

        V reálu tedy nikde nebude měření zcela přesné. Při rozumném určení obvodu kola i pří měření dle slušné GPS ale na druhou stranu nebude chyba nijak velká, dejme tomu do těch 0,5%.

        • jirkous3  

          Tak aby to bylo úplně přesné, musel by člověk jezdit na železných obručích. Stačí plná láhev a pořádná snídaně a taky to určitě udělá rozdíl, ale bude velmi zanedbatelný. Dnes jsem udělal pokus a srovnal záznamy. Většinou rovinatá trasa (teoreticky budou gps měřit v kopcích trochu méně než snímač) Locus 49,4 km, Sigma s mechanických snímačem 50,1, Edge 130 49,8 km. Takže rozdíly zanedbatelné.

      • yorg  

        O tom, jak to zaznamenává v lese vím. To už jsem zjistil kdysi dávno při turistice s navigací do auta Garmin Nuvi 760. A přiznám se, že mi chvíli trvalo, než jsem to pochopil.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse