Odpružení zadní části rámu jízdního kola

47 nepřečtených
  • Jarda99

    Dobrý den, nevíte někdo, jak zvolit rozměry zadního tlumiče. Mám to jako maturitní práci, nechci, abyste mi zde vše řekli, ale třeba poradili třeba nějakou odbornou literaturu pojednávající na toto téma. Zadání je pracovní zdvih 50 mm, takže celková délka nejspíše 190 mm. Hmotnost cyklisty 80 kg a dopadová výška 0,5 m. Tlumič má být pouze pneumaticko-pružinový. Nevíte zda neplatí třeba nějaké vztahy mezi rozměry?

    • novas752  

      Co je pneumaticko pružinový tlumič? Tlumiče jsou buď pneumatické/vzducho­vé nebo pružinové. Jednodušší na výpočet je určitě pružinový, polid se to nebere do detailu (což v maturitní práci předpokládám že ne) tak se dá nahradit jen pružinou s nějakou tuhostí.

      No a vztahů mezi rozměry platí mraky a závisí to na konstrukci konkrétního zavěšení (jednočep vs. čtyřčep atd, konkrétní umístění čepů, kdyby to bylo do detailu tak i pružnost těch dílů, ale to by snadno bylo na semestrálku nebo i bakalářku když by se to mělo brát do detailu. Na to bych ti doporučil skripta fakulty Strojní ČVUT – například Mechanika I a II, ale mohly by stačit různá videa třeba na Youtube Vorsprung Suspension, nebo Andre XTR.

      • Jarda99  

        Děkuji za radu, pneumaticko pružinový se myslí takový ten obyčejný s tlačnou pružinou a tím válcem s pístem a pístnicí, opravdu takový ten obyčejný. Mám ho celý navrhnout, doma jsem měl podobný, tak jsem podle něj inspiroval ovšem jediné co vím je, že zdvih, když je 50 tlumič je od středu oka ke středu oka 190 mm. V Catii jsem to vymodeloval, ale nějak mi nesedí právě ta pružina, její zdvih by měl být stejný jako zdvih pístu ne? Takže, pružina mi nesedí, ovšem když zvětší velikost válce nezvětší i zvih pístu, teoreticky bych řekl že ano, ale možná se pletu. Co myslíte..

        • novas752  

          Pružina by měla mít zdvih větší než je zdvih tlumiče – v provozu by si neměla „sednout na závity“, takže třeba 60mm. V reálu se ještě musí počítat s možností předpětí pružiny pomocí té opěrné matice a závitu na těle tlumiče, takže je skutečný zdvih pružiny o dost větší než zdvih tlumiče.

          Jak to myslíš se zvětšenim válce mi není jasné.

          • lukas aka mitro  

            Vecna…predpeti pruziny je treba pro fox v radu jednotek milimetru ..slouzi k utazeni pruziny any nehrkala…asi dve az tei otocky natky na tlumaku.

            Jinak na tlumici je zakladem roztec…190mm…a zdvih…treba tech 50 mm…pruzeni zajistuje pruzina nebo natlakovana komora/soustava komor. Tlumeni olej, ktery proudi pres prekazky, ktere ho brzdi.

      • Jarda99  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      • Jarda99  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      • Jarda99  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
      • Jarda99  
        Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
    • tromboonen  

      Co je to za školu prosmichtě?

    • wladeq  

      Délku zadního tlumiče vypočítáš podle poměru přepákování (tvůj případ 50/190 je to jedna ku skoro čtyřem). Není nějaká obecná rovnice jak to univerzálně u každého rámu vypočítat (vzhledem k zavěšení u některých rámů). Záleží na umístění čepů. Pokud nemáš konkrétní rozměry, tak to prostě nevypočítáš ;-)

      • lukas aka mitro  

        Bhuh…cooo…pre­pakovani se pocita z pmeru zdvihu tlumice a zadni stavby a linearni prubeh to nema skoro nikdy…

        • tromboonen  

          Ledaže by to prodávali v OBI, tam má všechno lideární průběh :)

        • wladeq  

          No dneska, kdy se kutí progresivní zdvih, ne no, psal jsem to zjednodušeně, pro středoškolské účely. Jinak tvoje rovnice je stejná jako ta moje, akorát dosazuješ ty čísla jinam…a vůbec, co tu prudíš?! víš jak těžké pro mě bylo sesmolit v tomhle stavu tak odbornou větu…:-D

      • Jarda99  

        Děkuji, zde nejde o nějaký přesný výpočet, rám zadaný nemám a prý ho ani nepotřebuji, myslím, že jde spíše o tu konstrukci a modely, ale když už to dělám chci to mít přesně podle reality. Hlavním výpočtem je to, zda tlumič vydrží hmotnost jezdce 80 kg a dopad z výšky 0,5 m. Jenom ještě, nevíte jaké pružiny zde se používají ? Jelikož většina těch sériových co jsem našel v katalozích jsou strašně velké a do toho tlumiče je nedostanu. Nevíte tedy jaká je standartní délka pružiny pro 190 mm délku. Popřípadě průměr, či alespoň kde to najdu. Pokud chtece mohu přidat fotku modelu třeba se tam uvidí, že to celou dobu chápu špatně :)

        • novas752  

          Například zde i se znázorněnym tlumičem. Zkopíruj si celej odkaz

          https://www.koloshop.cz/…0lb-x-240-mm-(76-mm)-cerna.html?gclid=­CjwKCAiAyrXiB­RAjEiwATI95mTpqJpBm­quSOWEqu9HaaeR28B0DTi6FIq­WtyUdAVh9_0nBOB­z0lcfBoC14wQAv­D_BwE

          • Jarda99  

            Děkuji, jen když je ten tlumič velký 190 mm, jak tam dám pružinu o délce 240 mm ? :) Zde je model, ta pružina tam je jen orientační

            • tromboonen  

              Jaká je funkce jakékoli pružiny, jak vypadá v klidovém a „zmáčknutém“ stavu, to Vás tam taky neučej? :) Googluj obrázky když tak.

            • ZPetr  

              To zadani ze skoly nema s kolem nic spolecneho. Zdvih zadniho kola treba 100mm na 38 zdvihu tlumice. Tlumic tak jak ho mas nakresleny nebude fungovat jako TLUMIC. Tlumic je od toho aby tlumil kmity do nuloveho stavu. Tedy tam v te komore jak mas kotu 50 by mel byt olej a mel by se prepoustet soustavoou kanalku dolu pod pist. Zjednodusene receno, tak me ostatni nechytejte za slovo. Urcite je toho na netu spousta kde muzes cerpat, videa atd. Tak jak to mas nakreslene, funguje pruzina a komora nad pistem podobne. Tedy stlacujes pruzinu a vzduch nebo jine medium nad pistem. Jestli ti to takto nekdo zadal k maturite tak by asi nemel ucit.

              • ZPetr  

                Jo jeste, kdyz tedy pomines tu komoru tak jen potrebujes najit nebo navrhnout pruzinu ktera zvladne silu kterou vyvine 80kg na 0.5m. Nic jneho v tom nehledej.

              • Jarda99  

                Ano, prakticky tam jde o to, aby píst stlačoval vzduch v komoře a pružina tlumila, vím, že by tam mělo být nějaké medium (např. olej), ale když jsem se ptal vedoucího práce, tak mi řekl, že v zadání je pouze pneumatický(vzducho­vý), tak se tím řídím :), kdyby se tam přidala kapalina, byl by z toho pneumaticko- hydraulický, myslím, že přes tu pneumatiku to má být něco jako ty plynové vzpěry, co jsou vzadu v kufrech automobilů a primární tlumicí funkci tam má( v tomto tlumiči) ta pružina. Děkuji

                • ZPetr  

                  To je teda zadani. To se clovek pak nemuze divit co z prumyslovky leze ven. Pokud by tam byl jen vzduch pak pod jakym tlakem v klidovem stavu? Nemas tam ventilek kterym bys tlak mohl menit. Tedy pokud atmosfericky, pak jednoduse spocitas podle rozmeru komory a pohybu pistu jeho stlaceni, asi je ti jasne ze nemuze byt nulove. Mohlo by to spis slouzit jako mekky doraz. A pruzina jako pracovni. Tedy bych spocital jen pruzinu.

                  • Jarda99  

                    Ano, tlak po stlačení určitě nulový nebude, ten po stlačení spočítám, učitel říkal, že výpočet bude podobný výpočtu kompresoru, takže asi ten tlak v pracovním prostoru po stlačení,to taky bude klást určitý odpor a pružina tam tedy bude ta hlavní část. Jak jste se zmiňoval o tom dorazu, tak to máte asi pravdu. Já to tak vidím podobně, tak se snad nemýlím :). Zkusím tedy nadimenzovat tu pružinu a ve středu se ho zeptám. Děkuji :)

                    • ZPetr  

                      Nemyslel jsem nulovy tlak ale prostor, vzduch nestlacis do nuloveho prostoru. Tedy tam musis mit vic nez 50mm kdyz chces mit pohyb 50mm.

                    • novas752  

                      Tak to muzes zapomenout na tlumic s pruzinou a udelat tlumic vzduchovej.

                • novas752  

                  Nechapes to. Nebo to nechape on. :)

                  Vzduch i pruzina funguji VZDY jako pruzeni, bud ma tlumic pruzinu nebo vzduchove komory.

                  Tlumit oscilace pruzeni by mela tlumici olejova cast tlumice. Takhle funguji tlumice v autech motorkach vsude.

                  Jestli je v zadani pneumaticky tak musis udelat tlumic vzduchovy.

                  Pruzina nikdy nema tlumici funkci, vsude kde je lruzina a ma to fungovat jako tlumic je i hydraulicke tlumeni.

                  • ZPetr  

                    Me to nevysvetluj :)

                    • Jarda99  

                      Já vím, že nelze stlačit vzduch do nuly, proto mám nad pístem, když je v „horní úvrati“ prostor, je to vidět na tom výkrese, takže i když píst vykoná dráhu(zdvih) 50 mm, tak nad ním je stále prostor. A v zadání je pneumaticko-pružinový. No a ta pneumatika je vzduch, takže by to mělo jít i když jen trochu přes tu komoru ne. Nejsem si tím vůbec jistý, takže je velká pravděpodobnost, že se mýlím, na netu jsem projel už vše možné, pokud víte něco navíc, či máte přímo nějaké materiály, budu rád když mi je poskytnete :).

                      • ZPetr  

                        Jak jsem ti psal ja i novas tak to neni tlumic. Nechces se zeptat toho vedouciho prace, co presne chce? Kdyz vzduch i pruzina dela to same.

                        • Jarda99  

                          Jo, to zítra udělám, všem děkuji :)

                        • Jarda99  

                          Ještě jsem si všiml, že tam je takový malý dodatek, rám volte 19", jak to ovlivní velikost ? Děkuji

                          • ZPetr  

                            Nijak. Nechces sem dat presne to zadani slovo od slova?

                          • novas752  

                            Vyfot radsi cele zadani.

                            • Jarda99  

                              Zde to máte :)

                              • tromboonen  

                                Jak velikost? Pokud nenavrhneš nějakej létající talíř, velikost rámu celkem rozhoduje o jeho délce a tím pozici sedla a jezdce, mimo jiné, takže výpočet zahrnující váhu jezdce a dopad jeho masy třeba přes sedlo na ten tlumič a tím i zadní kolo, to ovlivní, kdyby to byl stejnej rám, ale větší třeba… zadání spíš jak ze základky, je to teda střední? Jaká? Mě připadá, že z něčeho takového vycházej prodejci/reklamáci, kteří kecaj do konečné podoby nějakého produktu i když jej udělali technici+znalci oboru, protože netuší, o co jde ani technicky, ani v oboru, ale myslí si že ví, čím zaujmou v obchoďáku :( Párkrát jsme tady něco takového řešili. (ty produkty)

                              • ZPetr  

                                Tak to te lituji. Zadani k nicemu. Nejlepsi bod 2. Najdi optimalni reseni. Ne nem se neshodne nikdo.

                              • ZPetr  

                                Tady jsem ti našel článek o tlumičích i s obrázky :-), kde je to vysvětleno snad srozumitelně. Další věc je umístění tlumiče na kole, typy přepákování zadní stavby atd. je toho fakt hodně a není to pro tuto diskusi. Pokus se s vedoucím práce domluvit na nějakém zjednodušení, to co je v zadání je spíš na bakalářskou práci na strojní fakultě a ne na maturitu.

                              • Zdyn  

                                Tak zadání je dost neurčité.

                                Především pneumatico pružinový tlumič je dost raritní. Pružina je vždy pouze pro pružení. Její útlum je zanedbatelný.

                                Vzduch obvykle slouží také jeko pružící médium (tedy stejně jako pružina), ale principielně jde využít i jako tlumicí médium. Sem tam se takové řešení obevilo u vidlic i tlumičů. Ale obvykle je pro tlumení použit olej. Pak jsou řešení, kdy pružení zajišťuje pružina v kombinaci se vzduchem, ale tlumení je standardně olejem. To je sem tam u vidlic, ale u tlumiče jsem se s tím nesetkal.

                                Pak ohledně vlastního řešení je třeba znát (vymyslet) vlastní kinematiku rámu. Samotný zdvih 50 mm tlumiče nic moc neřeší. Je třeba ho dát do poměru se zdvihem zadní stavby. Např. přepákovánní 1/3 znamená, že na zadní ose by byl zdvih 150 mm. Z toho pak teprve dostaneš síly, které na vlastní tlumič působí při dopadu.

            • zdenal8  

              Ještě bych zapracoval na těch materiálech. Neni dobrý to mít všechno úplně ze stejného materiálu. Pokud se to má vůči sobě pohybovat, tak je dobrý, aby jeden materiál byl o něco málo měkčí. Pokud to bude všechno stejný, nejspíš to zadřeš.

              • Zdyn  

                Tak především tam musí být vodicí pásky pro píst i pístnici, aby nedocházelo k přímemu styku kov / kov.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse