• pepr

    Ahoj, plánuju koupi nového krose převážně pro jízdu po asfaltu, cyklostezkách a lehčím terénu. Občas jedu jen tak po městě, občas výlet i přes 100km, výjimečně i natěžko. Rád si vychutnám i svižnou jízdu, takže bych nerad příliš vzpřímený posez. Zvažuju, že si nechám kolo postavit. Chci začít výběrem rámu a vidlice. Mám nějakých 178cm a 70–75kg. Cenovým limit je tak 25 tisíc..

    Samostatně jsem viděl prodávat rámy MRX, které vypadají slušně, ale byl bych rád i za nějakou alternativu, ať je z čeho vybrat.

    Co se týče vidlice, ta na mém stávajícím kole Author Reflex už ani nejde odemknout. Měl jsem ji ale 95% času zamčenou i předtím, proto jsem zvažoval pevnou. Přece jen bych se ale zatím mírně přiklonil k odpružené, občas by se na nějaké polňačce nebo rozbité silnici šikla a při jízdě ve městě taky. Ideální by asi byla nějaká lehounká odpružená vidlice, která dobře zvládne právě tyto situace bez ambicí zvládat náročný terén a nebude díky nízké hmotnosti na obtíž při dlouhých asfaltových pasážích.

    Pokud byste měli nějaké tipy nebo rady, budu rád.

    0 0
    • Azmir  

      Podle toho co uvádíš, bych se raději vydal cestou nějakého 29er rámu a vidlice s variantou nějakých užších a rychlých plášťů jako třeba RK 2.0 supesonic a podobně, při tvém limitu by se možná už něco rozumného dalo vymyslet, ale žádné super terno to asi nebude.

      0 0
    • scalar  

      Nejdřív musíš vyřešit vidlici, podle ní pak vybrat rám a brzdy. Možností je víc:

      1. pevná crossová vidlice, kombinace karbon s hliníkovým krkem, hmotnost

      cca 750 g., možnost ráfkových i kotoučových brzdy (doporučuji ráfkové), pláště max cca 42 mm, crossový rám, kolo spíš na cesty, v lehčím terénu jízda jen s opatrností

      1. pevná MTB vidlice, v této cenové relaci už může být celokarbon,

      hmotnost 500 gr., pouze pro kotoučové brzdy, vhodná i do terénu, plášt do šířky 2,2" (šířka je spíš omezena tím, co pojme rám), crossový nebo 29er rám (podle určení kola a délky vidlice), lehčí terén zvládá bez problémů

      1. kvalitní odpružená vzduchová crossová vidlice (NRX E RL, RST Vogue Air,

      Marzocchi TXC LO RC), hmotnost cca 1700 gr., pro kotoučové i ráfkové brzdy, crossový rám, šířka pláště do 2,1"-2,2" (zase omezena spíš rámem), opět lehčí terén zvládá bez problémů

      1. odpružená 29er vidlice, do limitu kola 25 tis. už se vejde Rock Shox

      Reba, 1600 gr., pouze kotoučové brzdy, 29er rám, výhodou kolo i do těžšího terénu

      Obecně má pevná vidlice výhodu nejen v nižší hmotnosti (může to být 1200 gr) a s ní spojenými jízdními vlastnostmi, ale i v bezúdržbovosti (odpružená vidlice se musí čistit, mazat kluzáky, dávat na servis) a bezporuchovosti.

      Pro Tebe bych doporučil variantu 2, při vhodně zvoleném rámu můžeš použít pláště do 2,0" (širší plášť = větší pohodlí, tlumení nerovností), já jsem se k ní u tohoto kola také „projezdil“, pláště Geax Barro 29×2,0 jsou rychlé i na silnici, váží 450 gr:

      http://www.bike-forum.cz/…l-12230.html

      Případně ještě foto s plášti 42 mm a novým modelem vidlice.

      0 0
      • pepr  

        Moc díky za vyčerpávající analýzu. Možnost 4 asi vyloučím, přece jen 99% času jsem na asfaltu/cyklos­tezce. Nepotřebuju úplně univerzální kolo, u kterého ztratím lehkost jízdy na silnici, protože do těžšího terénu jezdit neplánuju. Počítám spíše s užšími plášti, možná i pod 40mm, ať to jede rychle. Nebo možná mít dvě sady. Zajímalo by mně u možnosti 1 a 2, jestli ta vidlice bude tlumit lépe než ten stávající zamčený šmejd nebo je výhoda pouze ve váze a tlumení se řeší šířkou plášťů. Například se mi stávalo, že jsem měl nabušené pláště, jel jsem jak drak a pak přišel dlouhý sjezd na horší silnici, kde jsem kvůli absenci tlumení musel dávat velký pozor i na menší nerovnosti, pevně svírat řídítka a sjezd jsem si tak neužil. Bylo by to s karbonovou vidlicí lepší? Jinak kolo na obrázku je pěkné.

        0 0
        • scalar  

          Možnost č.1 by mohla vypadat takhle. Ideální na asfalt, šotoliny. Chce to trochu dostat kolo do ruky, má nižší předek, kratší rozvor a níž položený střed. Proto lehčí terén jen omezeně. Tento typ vidlice je poměrně tvrdý, tlumení ja malé (vidlice je krátká).

          0 0
        • scalar  

          Ještě k Tvému problému – na rozbitých cestách nejsou nabušené úzké pláště nejrychlejší, odskakují a ztráčíš kontakt s cestou, širší a správně nahuštěné pláště jsou rychlejší.

          Pokud necháš tlu,mení jenom na vidlici, je určitě lepší ta delší celokarbonová vidlice (var. 2) než odpružená bez tlumení. Karbon dobře tlumí nerovnosti. U té krátké crossové vidlice už je to horší.

          0 0
          • pepr  

            Dík za další tipy a rady. Je to pro mě těžké rozhodování, asi si to ještě nechám projít hlavou. Možná bych se někdy později ozval i soukromě ohledně stavby. Ten cross na pevné vidli (1) je paráda, ale budu to mít jako jediné kolo a nechci zas v tom lehčím terénu nadávat. :-) Ta bezúdržbovost a hmotnost pevné vidlice stojí jednoznačně za úvahu, zase to kolo na prvním obrázku bude asi kapku robustnější a na asfaltu pomalejší než varianta 1 a 3. Taky si nejsem ohledně kotoučovek, jestli to bude pro mě vhodné, nemám zkušenosti.

            0 0
            • scalar  

              Mezi variantou 1 a 2 v rychlosti na asfaltu rozdíl nebude, pokud ano, tak zvoleným obutím. Varianta 3 s odpruženou vidlicí bude pomalejší, víc něž kilo navíc na vidlici je hodně znát.

              Na druhou stranu nejvíc stavím crossová kola s odpruženou vidlicí, umožňuje i příležitostným nebo rekreačním jezdcům pohyb v lehčím terénu (myslím tím kvalitní vidlici s nastavitelným tlumením).

              U brzd někdy nemáš na výběr, u varianty 2 například není na trhu dostupná vhodná celokarbonová vidlice s čepy na ráfkové brzdy.

              Klidně se ozvi na e-mail, můžu Ti poslat víc fotek kol, co jsem stavěl. Určutě je výhoda, že když pak něco vymyslíme, tak to dokážu zrealizovat.

              0 0
            • Singlespeed  

              Podle tvého popisu, kde jezdíš, je pevná vidlice jasná volba. Lepší je nadávat v jednom procentu případů v terénu než v 99 procentech při jízdě po cyklostezkách a silnicích.

              0 0
            • rj72  

              ..při rozhodování mezi těmito variantami bude hodně důležitá výsledná volba plášťů. Nemám zkušenost s Geax Barro, ale v současnosti není problém mít mtb plášť s úzkých hřbetem – rychlý na asfaltu (zejména v předu) a současně se vzorkem, který umožní i náročnější sjezd a má dobré tlumení nerovností i na polní (zpevněné) cestě a to i při tlaku vhodném na silnici. Potom použití pevné vidle i na rámu 29 pro běžné ježdění může mít smysl. Mám dobrou zkušenost s Maxxis Ikon, u kterých je pak malý rozdíl i mezi jízdou(rychlostí a pohodlím) po asfaltu a po polní cestě. To, že v současnosti jezdíš méně v terénu se po volbě jiných pláštů může změnit a budeš si pak více užívat jízdu v lehčím terénu. Čistě teoreticky nejlevnější varianta ze středně dlouhého pohledu může být i nejdříve si najít pláště jaké budeš chtít jezdit(tím pádem i podíl terénu) a pak teprve se rozhodnout jakou variantu volit…jinak osobně bych volil 29 rám, protože to ostatní se dá snáze uzpůsobit, ale pokud si nazuješ na kolo pláště,které ti umožní sjíždět náročnější sjezdy bude ti ten rám chybět.

              0 0
              • scalar  

                Mám Geax Barro i Maxxis Ikon, Ikony jsou klasické horské pláště, podle toho i jedou na asfatlu (i když v porovnání s plášti s podobným určením patří k těm rychlejším).

                Na Geax Barro jem nejdřív trochu nadával, koupil jsem je původně na 29er kolo, jejich skutečná šířka se té deklarované ani zdaleka nepřibližuje, jsou i nízké, takže horší na tlumení nerovností a rychle se uprostřed sjíždějí. Tak jsem je hodil na crosse, díky sjetému prostředku jedou výborně i po asfaltu, za sucha drží na šotolině i v lehkém terénu.

                0 0
              • Singlespeed  

                O žádných náročných sjezdech kolega nemluvil, jezdí po cyklostezkách… ;-). Maxxis Ikon je dobrý plášť, ale na asfalt v porovnání s kvalitními krosovými modely je to slabé. Mám na jednom kole Maxxis Maxxlite 285, super ultralajt a jede pořád ještě pocitově o hodně hůř než krosový Fast Fred. Aby to zas nedopadlo, že si dle rad zasvěcených odborníků z BF kolega Pepr koupí na cyklostezky celopéro 150/150, jak už to tady několikrát dopadlo :-D.

                0 0
                • alinceb  

                  To by sem musel začít přispívat fullistický militant Georrge…:)

                  0 0
                  • Singlespeed  

                    B-F klasika: Objeví se nový nezkušený kolega, co si chce koupit krose na svižnou jízdu do cyklostezkách, šotolinkách a polňačkách. Nejdříve dostane pár jakžtakž použitelných rad. Najednou se vyrojí zapřísáhlí bajkeři terénáři a začnou ho přesvědčovat, že vlastně po cyklostezkách moc nejezdí, občas určitě přijde náročný sjezd nebo technický výjezd, podíl terénu ve skutečnosti není 1%, ale minimálně 75 procent, ať si pořádně vzpomene, kde vlastně jezdí. Zmatený nový kolega teď neví, vybavuje si, že kdysi před lety opravdu jeden sjezdík tlačil, to by byla frajeřina ho třeba za dva roky sjet, že jo. Pak se objeví rady, že úzké pláště na silnici vlastně vůbec nejedou, kdoví, proč je vozí ty silničářské konzervy. Vždyť každý dobře ví, že nejlépe se švihá po asfaltě na 2,2 Racing Ralphech. Nakonec to dopadne tak, že si pořídí pěkné celopérečko na pořádných balónech a my se pak divíme, proč po cyklostezkách jezdí tolik namakaných terénních bajků :-)

                    0 0
                    • Azmir  

                      Pěkně si to shrnul :)

                      0 0
                    • winter78  

                      100 bodov :-). Veľmi trefné a pravdivé.

                      0 0
                    • alinceb  

                      :D

                      Jinak ty 2.25 Ralphy na NT fakt jedou po asfaltu jak sviňa. Na vlastní oči sem viděl battle TJK na Obedu s RR proti ve sjezdu proti silničce a musím říct, že to bylo celkem vyrovnané…

                      Pokud to u nás trošku znáš, tak je to sjezd z Noviny do Křižan (jižní svah Ještědského hřebene) – je to asi 2km dlouhý prudký a úplně rovný úsek…

                      0 0
                    • Janes  

                      JO…

                      0 0
                    • rbcrx9  

                      A nehledě na vlastní reklamu. Dobře napsáno!

                      0 0
    • svářeč  

      vetřu se sem…

      stavím si bike,takovou nízkonákladovou silničku ze starého supa mustang.

      původní vidla je někde v kopřivách,proto se chci zeptat,jestli bude vhodná tato?

      http://www.kupkolo.cz/…disc_z92423/

      dále, jaké k tomuto rámu použít hlavové složení?(naměřil jsem vnitřní průměr hlavy 34mm.)je jich několik druhů a netuším které se dá použít.

      případně má-li někdo zbytečnou pevnou vidlu použitelnou na kotouče,nabýdněte.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.