• Morfeuss

    Dobrý den,

    jsem rekreační cyklista, výška postavy 180 cm a rád bych si koupil nové kolo, převážně vyrážíme na asfaltové cyklostezky nebo lehký terén lesní cesty. Navštívil jsem cyklosport, kde mně bylo prodavačem tlačeno kolo 29" i když na netu jsou doporučována spíše kola 27,5" s ohledem na váhu, přilnavost, překonání překážky, ovladatelnost atp. Předvybral jsem nějaká kola a rád bych se i poradil, které případně z nich zvolit, vzhledem k osazení a kvalitě.

    https://www.mall.cz/…100003262764

    https://www.mall.cz/…-275-man-3-l

    https://www.mall.cz/…100003211294

    Kolo musím koupit zde a cena max 14.000,–

    Předem děkuji

    • FOSA  

      29" bude lepší volba, pokud jezdiš cyklostezku, na co potřebuješ lepší ovladatelnost kol 27,5"? Na jemnou změnu sméru? :-) Přilnavost bych teda taky řekl, že není otázkou velikosti kola, ale vzorku pláště. Překonání překážky…pokud je to přejezd klacku,, tak opět s vetším kolem přejedeš klacek lépe…29" bude rychlejší, určitě bych šel do 29…

      Taky mi to přišlo jako nezvyk díky přeskoku z 26", ale ten pocit ti vydrží tak 2dny :-D

    • haďák  

      29

    • roman 3D  

      29

    • Pepe72  

      Asfalt a cyklostezky určitě 29.

    • krabica  

      28’ :-)

    • wilda81  

      Na zamýšlené použití bych koupil raději cyklokrosku/gravel.

    • jardalee  

      No vzal bych taky 29er ale ne kvůli tomu ze by nějak lip jelo ale hlavně kvůli obrovskymu výběru plášťů

      • Namtos  

        A to může vybírat na ten terén co plánuje i z 28" plášťů (rozměr ráfku je stejný)..

    • oddie  

      S ohledem na váhu, přilnavost, překonání překážky, ovladatelnost atp., a vzhledem k osazení a kvalitě, u ceny max. 14.000,–? V téhle ceně je to jedno horší a těžší než druhé, než aby se dalo řešit něco takového.

    • adam1  

      https://www.cyklobazar.cz/…maxbike-48tr

      Nenadřeš se tolik a pojede to o vagón líp jak 29 za 14k -těžká jak prase :)

      Zbytek peněz investuj do výbavičky ať jsi šik!:)

    • Hejdik  

      29 jednoznačně.

      27,5 nemá dneska smysl.

      Za ty prachy bych radši šáhnul po pěkné bazarovce, která bude kvalitnější ,než nové kolo za ty prachy.

      • Rychlej turista  

        Proč?

        1. 29 jednoznačně.
        2. 27,5 nemá dneska smysl.

        A co 26"? Budu stavět nové kolo a nevidím jediný jízdní důvod, proč nemít opět 26".

        • jardalee  

          njn 26" bylo dobry poridit na inzerat par let zpatky kdyz byl boom 29er a kazdej se zbavoval naprosto top 26tkovyho kola i treba rok staryho za tretinu ceny ,dneska me hodne inzeratu prijde silene predrazenych

        • Manzak  

          Proc? Protoze to prece pisou vsichni ostatni, tak se taky pridal.

        • novas752  

          Větší setrvačnost, stabilnější, snadnější průjezd překážkama, velký výběr mtb, krosových, cx/gravel i silničních plášťů, to všechno se na max lehké terény hodí.

          27,5" i 26" samozřejmě taky dojedou do cíle cesty. 26" je hodně živé, dobře zrychluje, je lehčí, tužší výplety…

          • gersa  

            Pro lidi menšího vzrůstu nebo pro ženský je 29" přímo utrpení. Nejednou jsem s nějakou křehkou dívčinou řešil, že si koupila 29" kolo s velkou slevou za 10–15k a teď to může ušlapat a s láskou vzpomíná jak lehce se jí jezdilo na starém kole.

            Takže za mě má menší rozměr kol pořád smysl

            • exxonvaldez  

              Přesně tak, tvrdit že jedině ten nebo ten rozměr bez toho abych zohlednil spousty faktorů (tělesné proporce,výkon­nost,použití atd. je blbost. To, že je (zatím) možnost volby ,smysl jednoznačně má...........ale samozřejmě diktuje výrobce.

            • novas752  

              Souhlas, neříkám že nemá smysl, já mám taky 27,5" bajka a to mám 178cm. Ale jestli to ušlape a nebo ne je hlavně o převodech a ty mohou být na 29" i lehčí než na starých 26".

              • wilda81  

                Jenže to není jen o prevodech. Těžká 29er kola, která v téhle cenové relaci na kole určitě budou, prostě roztacet nechceš.

                • MlokCZ  

                  A koukal jsi vůbec někdy na reálné rozdíly? Protože jsou opravdu minimální, těžké to bude za ty prachy ať už to bude 27,5" nebo 29". A výměnou jen plášťů se dá dostat na 29" na o hodně nižší hmotnost než v originále na 27,5" (samozřejmě při výměně plášťů na 27,5" to bude zase o kousek lehčí).

                  Vzal jsem jedno osazení z levného kola z úvodního příspěvku a srovnal pro 29" vx 27,5" ráfky, pláště a duše.

                  • ráfek Force basic disc 29": 530g
                  • ráfek Force basic disc 27,5": 510
                  • plášť Rubena Ocelot V85 29": 890g
                  • plášť Rubena Ocelot V85 27,5": 880g
                  • duše Mitas 29 × 1,50–2,10: 188g
                  • duše Mitas 27,5 × 1,50–2,10: 175g

                  Takže na obvodu kola to bude:

                  29": 2× (530 + 890 + 188) = 3216g

                  27,5: 2× (510 + 880 + 175) = 3130g

                  To je opravdu rozdíl jak blázen… Ve slepém testu by to nikdo ani nepoznal.

                  • palo7  

                    Ještě bys měl ale uvažovat, že 27,5 jsou ve stejné ceně většinou i lépe vybavený. Takže rozdíl může být podstatně větší

                    • MlokCZ  

                      To bych tedy vůbec neřekl, nevím z čeho tak usuzuješ. Není k tomu jediný důvod. Tohle platilo možná kdysi mezi 29" a 26".

                      Většinou je výbava za stejnou cenu zcela totožná, protože už většina výrobců má totožný model pro různé velikosti s různou velikostí kol. A už to dávno platí i pro levnější kola.

                      Např.

                      https://www.bike-discount.de/…ellow-767241

                      je to kolo do 11tis. Kč.

                  • Plechovka  

                    Ty rozdíly vah 29" vs 650B mi přijdou nějaké malé. Z pohledů průměrů a tím pádem i obvodů je to 622mm vs 584mm, což je 6,5%. A stejný rozdíl bych čekal i u hmostností (+6,5% materiálu navíc). U tebou uváděného ráfku je to pouze 3,9%, u pláště pak pouze 1,1%. Pokud se podívám třeba na ráfek DT swiss XR 391 (https://www.dtswiss.com/…ntry/xr-391/), tak tam výrobce uvádí 440g vs 415g (tedy 6%), pláště např. Schwalbe RR 2.25 (https://www.schwalbe.com/…g-ralph.html), tak tam je to také kolem 6% (625g vs 590g, tedy 5,9%).

                    Pokud vezmu 6% z řádově 3000g, tak to dělá 180g, což je přece jenom poněkud více než 3216 – 3130 = 86g. Tím ovšem nechci nijak tvrdit, že to najednou dělá „kosmický“ rozdíl :)

                    • MlokCZ  

                      U lepších ráfků a plášťů to bývá jak píšeš. Já ale řešil jak je to u levných těžkých kol pro které psal wilda81, že bude problém je roztáčet.

                      Proto jsem cíleně dohledal jak to reálně je pro konkrétní model plášťů a ráfků, který je použit u jednoho z kol na které se ptá (třetí kolo ze zakládajícího příspěvku).

                      Já také čekal o pár gramů větší rozdíl (i kdyby byl i těch 6%, tak by to stejně ve slepém testu pořád tazatel ani nepoznal), ale tak to nebylo.

                      Prostě těžké to bude tak jako tak a pokud s tím něco dělat, tak jako první vyměnit pláště za nějaké lehké a hned to může jít třeba o 600g dolu a současně budou ty pláště mít i mnohem lepší vlastnosti.

                  • Peslezedirou  

                    Jaj, ale v obou případech se dá váha hodně srazit jen výmenou plastu a duši díky které bajky hodně posune směrem nahoru…

                    • MlokCZ  

                      Ano, o tom to přesně je. U duší tedy v reálu může být osazeno nějakou těžší, u specifikace není poznat, co tam je za duše. Tak jsem jen srovnal super levné duše stejné značky jako byly osazené pláště (které by šlo také vyměnit za ještě výrazně lehčí).

                  • wilda81  

                    Říká hypersensitiv na každou pí…nu na kole.

                    P. S. Ty hmotnosti máš předpokládám z webu výrobců.

                    • MlokCZ  

                      Duše a ráfek z webu výrobce. Plášť byl z prvních odkazů, co jsem našel. Na webu výrobce teď koukám, že to mají trochu jinak, tam mají ten plášť ještě ve dvou verzích s různou hmotností. Pro stejné verze tam je např. (vybírám jednu variantu stejných verzí pro různý rozměr) 1000g a 940g. Tedy o malinko větší rozdíl a tady to je těch cca 6%.

                      Pořád rozdíl všeho dohromady pod 200g.

                      A právě protože poznám každou drobnost, tak nechápu, proč tu neustále tolik lidí přikládá tak moc váhy vlivu hmotnosti. Zejména u rotační se to tu hrozně přeceňuje (má stejně pouze dvojnásobný vliv ve chvíli kdy se zrychluje).

                      Jezdil jsem dlouhodobě současně na jednom kole UST a TLR verzi totožných plášťů (konkrétně RaR). Rozdíl (vliv na jízdu) byl pouze v hmotnosti a to 700g vs 580g (tedy rozdíl ještě o chlup větší než o kterém je tu řeč). A reálný rozdíl za jízdy byl v podstatě neznatelný, ve slepém testu bych to tedy nepoznal.

                      Jak už jsem psal, zásadní nebude jestli vezme 29" nebo 27,5", ale jestli ty supertěžké pláště na levném kole vymění za něco rozumného nebo ne.

                      • MartyM  

                        no kilové pláště nechce nikdo roztáčet v jakémkoliv rozměru, to je jasná věc! :-) Z čeho to proboha vyrábějí, to má snad i ocelovou kostru ne? :-)

                        • jardalee  

                          no ma to ruzny ochrany a taky casto sirsi bok a ne papir :) hlavne na tom boku se setri u lehkych plastu,zase je mozny ze kdyz je tenci bok tak to lip pruzi

                  • gersa  

                    Tohle opravdu asi nikdo nepozná.

                    Já narážel na přechod 160–170cm vysoké ženské z 26" kola na 29", to už pak dělá o dost více

                    • MlokCZ  

                      Tady se ale řeší kolo pro 180cm chlapa. U menších postav je to stejně především o tom, jestli se na 29" rozumně poskládá nebo ne dle konkrétních proporcí.

                    • MlokCZ  

                      I u méně výkonných ženských se ta hmotnost přeceňuje. Dělal jsem celou řadu testů vlivu komponent u manželky. Tedy mnohokrát jsem ji na kole něco vyměnil za lepší a předem neřekl a čekal jsem, co pozná a co ne.

                      Nejvíce ocenila:

                      • dobré kotoučovky
                      • perfektně fungující odpružení (poznala i jen úpravu vidlice v TT, kdy jsem jí jen řekl, že její Reba byla na běžném servisu a šla na servis ještě po malém nájezdu, takže nebyla ve špatném stavu)

                      Co se týká hmotnosti, tak dostala o 500g lehčí kola, což už i z mojeho pohledu není tak málo. A nepoznala nic.

                      • jardalee  

                        taky si myslim ze pokud clovek nejede na cas nebo na doraz ,proste neni profik ,tak na naky rekreacni jezdeni je to celkem jedno a treba na jednu stranu tady kazdej rika jak ma 29er lepsi setrvacnost a na druhou stranu doporucuje co nejlehci plaste a bezduse :) ja bych rekl ze hobik treba vic oceni vylet bez defektu a ne ze usetril naky waty na vykonu ,vetsina lidi podle me stejne jezdi na kole aby proste nejak sportovali takze kdyz se trochu vic zapoti ,tak to neni na zavadu :) a proste neujedou 100km ale jenom 50km :) a protovitr je vetsi svine nez o 250g tezsi plast :)

                        • MlokCZ  

                          Proč tu někteří uvádějí větší setrvačnost jako výhodu, to opravdu nechápu. To je za mě rozhodně nevýhoda a už se to tu řešilo v historii, že se nikdy cíleně hmotnost navíc (ani na kolech) nevozila. Vyjímka byla Sosenkovo hodinovka na dráze, kde to ale byla festka a na rovině a i tam sám Sosenka pak říkal, že to byla spíš chyba použít to extra těžké zadní kolo.

                          A kdyby šlo o rozdíly typu 50km vs 100km, tak to by bylo i pro hobíka sakra důležité.

                          Je jasné, že to myslíš v nadsázce, ale celé je to o tom, že reálný rozdíl je minimální. Už se to tu počítalo vícekrát, ale asi je potřeba to častěji opakovat (teď to nemyslím na tebe).

                          I kdyby to bylo 250g na obvodu kol a k tomu ještě třeba dalších 250g za rám a vidlici.

                          I při jízdě jen do kopce dejme tomu pro 70kg jezdce a 13kg kolo to bude rozdíl jen 0,6% (při rovnoměrné jízdě do kopce je fuk, jestli to je rotační hmotnost nebo ne). Tedy dojezd 100km vs 100,6km pro jízdu do kopce.

                          Po rovině to bude úplně jedno. Na normální zvlnité trase to pak bude třeba 100,2km místo 100km při totožném výkonu jezdce.

                          A pak tu máme situace, kdy potřebuju zrychlovat, třeba v terénu na překážku. Tam pak bude rozdíl 0,9%. A v některých situacích v terénu to může být nepatrně znát, ale pořád minimálně při rozdílu do 200–250g na obvodu.

                          Třeba na valivém odporu lze proti těm levným plášťům ušetřit pořádnými plášti mnohem více. Tam se dá ušetřit pro rychlost kolem 25km/h na rovině i 20W, což už může být i 10% výkonu jezdce. Tedy to je řádově jinde než rozdíl pod 1%. A navíc ta výměna pláště ušetří i tu hmotnost a to mnohem více (třeba těch 600g).

                          • pepek  

                            při rovnoměrné jízdě do kopce je fuk – chceš tvrdit, že jedeš do prudkého kopce stejnou rychlostí i v průběhu jedné otáčky klik? Spíš je to neustálé zrychlování a zpomalování 2×/otáčku.

                            • MlokCZ  

                              Zcela ideální rovnoměrný pohyb to nebude, to nepopírám (opravdu rovnoměrnou sílu na pedálu po celou otočku nemá nikdo).

                              Ale je to stejně jedno, protože se vložená energie nikam neztrácí. Dokud nebude energie buď probržděná nebo ztracená z důvodu znatelně většího odporu vzduchu, tak je jedno, jestli to je rovnoměrný pohyb nebo pravidelné krátké zrychlování a zpomalování.

                      • MartyM  

                        No tak když jdeš cestou postupného „vylepšování“ tak je to dobrá metoda na odhalení toho zda pozná přínos nebo nikoliv. Já šel cestou maximalizace hned od začátku, takže bylo rozhodující aby to „jelo samo“ a "dalo se to nosit do schodů), což se povedlo, protože jako více méně sportem nepolíbená defacto od samého začátku neměla problém jezdit s radostí 50–60km vyjížďky a to byl záměr, aby ji to bavilo. Samozřejmě pozná že kolo co má u mně je pohodlnější (vidle, objemnější pláště), co má doma rychlejší (semislicky). Až na konkrétní dotaz co třeba řazení, tak uznala, že to doma (slx) je trošku gumovější než to druhé (xt). Brzdy (xt vs. M615) nerozlišovala, žádné smrťáky nejezdíme a má 50kg… :-)

        • Hejdik  

          Reaguju na zadání zakladatele a jeho požadavky. Nevyjadřuju se všeobecně.

          Jaký je důvod pro borce 180cm ,aby si na způsob ježdění ,který popisuje pořizoval 27,5 kolo???

          Je to můj názor ,tak ho přidávám.

          Za 20 let ,co jezdím na MTB jsem už pár kol vyzkoušel. 26/ 27,5 / a loni jsem pořídil 29.

          Na menší kola bych už nikdy nešel ( mám 170cm) ,stejně jako už bych si nepořídil HT.

          Tož tak…

          • Janes  

            29" NEBRAT !!!

          • Manzak  

            Ja byt tebou tak takovy ultimatni vyrazy jako ‚uz nikdy‘ a podobne radsi moc nepouzival.

            • Janes  

              A proč, já už bych na 26ku taky nikdy zpátky nešel.

            • Hejdik  

              Ještě že nemám potřebu,aby mi někdo radil,co bych měl,nebo neměl :-)

              Děkuji za upozornění,ale rád si ponechám vlastní názor ;-)

    • hmm  

      Mít jenom 180cm a málo peněz hnedle jdu do 26tky.

      • roman 3D  

        tomu říkám odvaha jít proti proudu:-)

        • hmm  

          Kdybych byl o deset čísel menší tak mám 26tku v lepší výbavě a za levnější cenu než mám teď 29tku navíc daleko tužší výplet a rychlejší kolo na rozjezd. Podobná situace jako když sháním boty ve velikosti 48. Kdo nezná nepochopí.

          • Hejdik  

            Pokud dobře čtu,tak zakladatel vlákna chce mít kolo na ježdění po rovných cestách…občas lehký terén. Nějak mi do toho nezapadá potřeba tužšího výpletu a rychlejší akcelerace.

            • hmm  

              Přesně tam jezdím já a stále se mi kroutí výplet a mám horší časy jak na 26tce

        • kralikovo  

          Ale jo, já si teď koupil z druhý ruky za 5000 fulla 26 (mám 190 cm), lehký kolo, se super Reba world cup vepředu, a jede to krásně, zatáčí, řadí, brzdí… jezdím po lese sám, takže se mi nikdo nesměje, že mám dětský kolo, a jsem fakt spokojenej.. na víkendový sportování a pár desítek km po lese je to skvělý.. zase bych nebyl tak radikální, ať si každej jezdí, na čem chce…

      • jardalee  

        Dneska pokud si to člověk nepostaví ,nebo nemá štěstí na nakej fakt dobrej inzerát nebo mega slevu par let staryho kola to není tak jednoduchý ,výrobci na 26ky úplně zanevreli a jsou to spis kola pro decka :)

      • camron  

        Stejně, jako u auta není cesty zpět k k 15", není u bicyklu cesty zpět k 26" ;)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse