Názor na koupi silničního kola

80 nepřečtených
  • Mirinda1

    Zdravím,

    Potřeboval bych pomoci rozlousknout dilema. Uvažuji o koupi silničky. Doteď jezdím na Mtb-mám karbonový canyon exceed, se kterým jsem spokojený. V období od dubna do října ho využívám i při cestách do práce, mám to tam i zpět cca 50km. Doposud jsem to jezdil na mtb, trasa je cyklostezka podél řeky, takže víceméně rovina (i když při cestě proti proudu je rozdíl znatelný). Tuto trasu jezdím cca 2× až 3× týdně a o víkendech bych si občas střihnul delší výlet spíše po cyklostezkách. Silnicím se snažím spíše vyhýbat a když už není zbytí, volím cestu s menším provozem i za cenu, že najedu víc. Na mtb mám 29 kola. Do práce jezdím spíše na pohodu, když jedu „po proudu“ není problém udržet průměr 28–30 km/h, zpět už je to horší – sotva 25 a to musím jet docela svižně. I přes velké kola a nabušené pláště se mi jízda zdá pocitově těžkopádná, tak se ptám, jestli bych si nějak zásadně pomohl silničkou s ohledem na délku trasy do práce. Není cílem honit čas, nečekám, že přijedu z práce o 15 min dřív na silničce než na mtb. Ale spíš mi jde o pocit z jízdy, o pocit, že vynaložená enegie je efektivněji využita. Občas si dám na horáku asi 90km okruh po cyklostezce, když se mi nechce lítat po hřebenech a lesích a můžu říct, že toho mám na tom horáku opravdu plné kecky. Je nějak dramatický rozdíl mezi mtb 29 a silničkou? Nemám možnost to porovnat, aspoň trochu slušnou silničku nikdo známý nemá. Na různých fórech jsem vyčetl, že zas takový rozdíl mezi 29 mtb a silničkou není, s tím, že rozdíly se projevují až při vyšších rychlostech. Má cenu ji v mém případě kupovat? Jak byste se rozhodli? Uvítal bych názor někoho, kdo řešil stejný problém. Jinak rozpočet bych měl do 50 tis. ale to bych musel mít jistotu, že si opravdu výrazně pomůžu. Vzhledem k dobrým zkušenostem s nákupy u Canyon a mé slabosti pro tuto značku, bych asi volil Endurace CF 7 možná 8.

    Díky

    • novas752  

      Krok 1): Silničku vyzkoušet osobně. Vlastní zkušenost je nejlepší zkušenost. Všechno ostatní je pro tebe jen teorie…

      Já mám na silničce o cca 3km/h lepší průměrnou rychlost než na o třídu horšim 26" mtb. Ale je to fakt jen na silnice a asfalt, jestli tam máš úsek třeba po hodně mizernym asfaltu nebo i mimo tak bych spíš šel do cyklokrosky nebo gravelbiku.

      Možnost úchopu za berany a lepší aerodynamika obecně je znát hlavně v rychlostech nad 30–35km/h = hlavně ve sjezdech všeho druhu.

      • novas752  

        Jo a nejprve si nafoukej nějaký normální tlak, nabušený pláště jedou hůř než s normálnim tlakem okolo 1,5–2,5 baru podle váhy.J e to divný ale je to tak, laboratorně dokázáno. Tvrdý pláště akorát nepochytěj skoro žádný vibrace a člověku se proto zdá že to jede líp, jenže smysly klamou.

    • tromboonen  

      Rozdíl mezi MTB a silnicí? Velký.

      Nabušenej teréní plášť s duší… skoro není nic pomalejšího na rovinatou cyklostezku. Pokud bych chtěl zůstat u MTB, koupil bych druhé záplety a dal tam nějaký slicky a tenší pro „silniční tresty“.. (jo a menších silnic se nebát, lidi už jsou slušní i u nás, až na výjimky.).

      Ale silnička v kategorii Endurance, pokud možno s top Conti pláštěma cca 27mm nebo lepší značkou, latex dušema nebo bezdušema, to bude někde jinde… opět to nebušit na beton, ale na 15–20% stlačení pod jezdcem (to snižuje valivý odpor, poskakování a nepohodlí, samý plus. Hlavně ne aero silničku s brzdou pod středem a 23 mm tvrdými a tuhými plášti, plus integrovanými řídítky a představcem, to na první sílnici ne).

      Jo a taky si dát pozor na velikost, viz kategorie silniční, spočítat se někde na kalkulátoru pod falešnou americkou identitou a řídit se hlavně délkou, silnička je na to mnohem citlivější než MTB, ostatně i to je, na délku a drop k rodlům… více info v té silniční sekci, když tam dáš svý parametru a výsledek kalkulace, místní odborníci Ti poradí, Na to bych se soustředil nejvíc, může to vyselektovat užší výběr, jinak Canyon Endurance bude asi OK…

    • Rowdy  

      Krom nižšího valivého odporu a lepší aerodynamiky má silnička převody na rychlosti nad 30. Na bajku sice taky můžeš točit přes 30km/h, ale asi budeš přeskakovat z 13 zubů na 11 a zpět na 13 … Jemné odstupňování kazety dělá hodně pro jízdu vyšší rychlostí. Jak psal novas752, průměr po silnici vyskočí asi o 3km/h. Podle toho, co píšeš, by ses měl dostat s průměrem za obě jízdy někam ke 30km/h. Tedy po proudu přes 30 a proti kousek pod.

      Canyon Endurace je fajn, ale v zásadě jakýkoli kolo v týhle kategorii (50K silnice) je fajn, když na něm člověk jezdí a neleží to v komoře.

    • plzakj  

      Jestli se snazis silnicim vyhybat, tak si neporizuj silnicku. Ono totiz ty 25/28mm plaste na nicem jinym, nez hodne hezkym asfaltu, jsou spis na obtiz.

      • madik  

        To je blbost. Staci mit moderni kolo a k tomu kvalitni 25 nebo 28 plaste a da se krasne projet leccos. Mam Canyon Ultimate a k tomu i pomerne pruzny sedlo Fabrik a tubeless plaste. Na tankodrom to neni ale cokoliv lepsiho jak tankodrom nemam problem projet a ani mi to neprijde nepohodlny, proste na to nemyslim a projedu vse.

    • Mirinda1  

      Díky za názory:

      Novas 752 – souhlas s vlastním vyzkoušením. Ale jak to udělat, když v okolí nikdo slušnou silničku nevlastní ? Nehledě na to, že je potřeba, aby byla k zapůjčení i správná velikost. Nevíte někdo, jestli je u nás obchod, který by byl ochoten na den, dva zapůjčit kolo na vyzkoušení? Může to být kdekoliv, udělal bych si výlet. Ještě mně napadlo, že v březnu je výstava Forbikes v Praze, je tam možnost si nějaké kolo vyzkoušet? Nikdy jsem tam nebyl, tak nevím, ale podívat se tam určitě chci. S těmi tlaky v pneu to určitě vyzkouším.

      Tromboonen – silnice opravdu ne, výjimku bych snad udělal v nějaké odlehlé oblasti, kde projede 10 aut za hodinu. Uplně mně přivádí k nepříčetnosti, když kolem mne jezdí kamiony a rapli v dodávkách a osobácích, které je možno poměrně často na našich cestách potkat. Ono to asi ani nebude moc zdravé, dýchat ten sajrajt. Pokud se odhodlám ke koupi silničky, tak to budou v drtivé většině cyklostezky popř. silnice, kde téměř nic nejezdí. Chci jezdit na pohodu, kolo bude převážně sloužit na cestu do práce po cyklostezce, občas nějaká delší pohodová projížďka o víkendu. Jak jsem psal , mám i mtb, kterého se nechci vzdát, takže ono toho času na silnice zas tak moc nebude .

      • MartyM  

        Neco uz tady padlo. Moje zkusenost je takova, ze silnicka je fajn na pekny asfalt. Pokud mas najeto a je forma tak to jede pekne. Osobne jsem spise frekvencni jezdec a byt mam kompakty tak bezne na pohodu mi presto prijdou prevody spise tezsi. Pokud se chces primarne vyhybat silnicim, muze se stat ze se nekdy dostanes na stezku, prejezd nebo zkratku ktera bude uz na silnicce znacne nepohodlna. Vzhledem k tomu ze rad prozkoumavam a objevuji nove uz jsem se na silnicce parkrat otacel a vracel pro nesjizdnost. Kdyz jedu na silnicce tak si proste vice musim planovat kudy pojedu. Vysledek je ten, ze nejvice najezdim na celopevnakovi na semislick plastich, ktery perfektne pro mne spojuje vyhody kola na asfalt jakehokoliv stavu a mtb. Zahnu kam chci a jedu… :-)

        • Mirinda1  

          Možná vyzkouším vyměnit ty pláště, mám teď nějaké schwalby 2,2 vpředu i vzadu s kostkama, tak bych to mohl vyzkoušet na nějakých jemnějších. Je fakt, že v dešti nejezdím, tak bych nemusel mít tak silné drápáky. Ale ona ta jízda v terénu je zase příjemnější, když se to dá trochu na měkko. Vyzkouším, uvidím. Co se týká nějakého překvapení v podobě špatných úseků apod., tak budu jezdit v drtivé většině jen známé trasy. Máme tady na Valašsku docela hezké okruhy a cyklostezky a nějaké vrcholovky:-).

      • novas752  

        Optej se v obchodech na testobaci kola, vetsina znacek resp. dovozcu nejaka ma. A nebo povkej na nejaky testovaci akce treba Velo tesf fest kde muzes vyzkouset za jeden den kol treba 5.

      • tromboonen  

        O víkendech na vesnici/mimo velký město, i na hlavním tahu ale okresce, ne dálnici nebo jiné „dělené“ cestě, jednak o víkendu moc kamionů nejezdí, nemůžou, a dodávky jen s výjimkama nebo místní, no a lidi co nějam jezdí autem 4× za den (minimálně, i když počítám děti a jejich kroužky), ti už jsou k cyklistům slušní, kduž se snažíš předvídat a nejedeš schválně vedle sebe když je provoz v obou směrech, no vlastně to tam funguje i přes tejden, už na dojezd na kole od Prahy, a i ten se dá absolvovat kousek po cyklostezce, pak dál po okreskách, mimo špičky se daj vybrat i prázdný, i když právě tam tě oprasí nějakej blb z Prahy v Range Roveru jen pro potěšení, jakože projede „na kreditku“ vedle tebe, což se ale dá přežít, pokud nekličkuješ a držíš si cca 0,5 m od kraje, abys měl kam uhnout a nezabil sebe ani kolo…

        Fakt to není problém, no a protože bydlím na vesnici pod Brdama, mám to o to jednodušší, ale fakt to jde i z Prahy, stačí jen si na tu silničku zvyknout, poslouchat co se děje kolem, ohlížet se, naučit se od starejch cyklistů jak se chovat (teda ne od těch arogantních)… dej tomu třeba rok opatrného zkoušení o vikendech a na chvíli když uvidíš něco prázdnýho relativně.

        Je to u nás čím dál lepší obecně, pravda opatrnost, konzervativní a předvídatelné chování a předvídání chyb i když to na ně nevypadá, až bude, tak může být pozdě… jo, to všechno je fajn a dobrý se to naučit, než počítat s nezranitelností, to nefunguje ani v silných cyklo regionech, protože někteří řidiči prostě nepředvídaj ani nevidí, jak rychle jedeš.

    • Gorf  

      Ahoj. Já minulý rok řešil to samé. Na 29" pevňáku jsem nalítal do léta 3500km s tím, že jsem jezdil občas i do práce, kde to jde prakticky jen po silnici. Navíc po práci často vyjet někam do lesa na 2 hoďky bylo prakticky pořád jen o pár trasách pořád dokola. Koupil jsem silničku na 105, carbon rám s ráfky Fulcrum 7 a musím říct, že maximální spokojenost. Rozdíl na asfaltu není možná ultra veliký, dle stravy mám na stejné trase průměrnou 23 na MTB a 29 na silničce.

      Nicméně pocitově je to prostě nebe a dudy. Silnička oproti horáku prostě letí, hlavně dlouhé táhlé kopce vyletím a nepřijde mi že jedu do kopce. Krátké prudké kopce chvilku zamakáš a vyletíš je pomálu bez ztráty rychlosti.

      Já osobně, do minulého roku věčný odpůrce silniček se teď nemůžu dočkat až bude zase jaro a budu lítat na silničce. Horáka mám už jen na zimu a v létě když chci jet s kamarády.

      Za mě, podle toho co čtu myslím, že investice do silničky bude v tvém případě dobrá. Každopádně bych to zkusil napřed půjčit na den dva to zkusit. Dost je to pak i o tom kolik máš v okolí vhodných a hlavně klidných cest s min. provozem. Já to mám kousek na Drahanskou vrchovinu, kde se jezdí skvěle.

      Navíc nemyslím si že by si potřeboval nějakou top silničku. Já střeba koupil Ghost Nivolet ve slevě ze 45k na 35, nemůžu sice srovnat s koly o řád výš, ale 105ka funguje naprosto skvěle. Hmotnost to má do 8kg i s pedály a i ty základní Fulcrum 7 mi příjdou na to moje ježdění úplně v pohodě. Zatím sem na tom dal teda jen 2k protože jsem to koupil v září minulého roku.

      • maajkee  

        Rozdíl na asfaltu není možná ultra veliký, dle stravy mám na stejné trase průměrnou 23 na MTB a 29 na silničce

        6 km/h je obrovský rozdíl v průměrce.

        • Gorf  

          Tak ono to bude dost možná tím, že prostě na silnici mě to na horáku tolik nevyhecuje tak šlapat. Naa silničce když jedu něco krátkýho 1–2 hoďky tak to prostě drtím na max a přijedu úplně zhuntovanej :).

        • novas752  

          Přesně, reálnej rozdíl mám taky okolo 6km/h, ale na silničce je to na větších tepech. Se stejnym tepem to dělá cca 3km/h. Silnička prostě nutí topit pod kotlem co to jde.

          • raw 4  

            Jo jo přesně. Silničku mám 2 rokem ..dlouho jsem odolával a ptal se proč a teď se na ni těším…je to nakažlivý, když to valíš po dobrým asfaltu 35 a víc…nájezdy teď mám 60 ku 40 ve prospěch silničky…

            Plus se ti zvětší okruh kam dojedeš a nemusíš brousit ty samý okruhy v okolí… dopoledne dáš 80–100 a odpoledne můžeš věnovat třeba rodině :-)

      • Mirinda1  

        …„Nicméně pocitově je to prostě nebe a dudy. Silnička oproti horáku prostě letí, hlavně dlouhé táhlé kopce vyletím a nepřijde mi že jedu do kopce. Krátké prudké kopce chvilku zamakáš a vyletíš je pomálu bez ztráty rychlosti.“..

        No něco podobného si od silničky slibuji..:-) K té investici: nepotřebuji špičkové kolo, když uvážím, kolik toho v roce najezdím a hlavně když jezdím na pohodu. Těch 50 tis jsem střelil od pasu, protože mi to moje fin. situace zatím dovoluje. Tak si říkám, koupím něco lepšího, pro případ, že by mně to chytlo jako tebe.

        • Gorf  

          Jestli to mas do prace po pekne ne moc frekventovane cyklostezce, kde nemusis porad vyhejbat duchodcum, pejskarum, bez hromady prejezdu pres cesty a tedy drobnych drncaku ve forme utopeneho obrubniku a navic mas v okoli dost ruznych cest s minimalnim provozem tak neni co resit. Ja treba mam kousek do prace i cykoostezku, ale je to samy krizeni silnice s tema utopenejma obrubnikama a to je porod – raci jedu na silnici v provozu.

          Zajdi do nejake slusnejsi prodejny a mrkni jaky maj testovacky. Hled jen na velikost, to jestli to ma ultegru nebo 105ku, jestli to ma zakladni kola nebo stred je ti jedno. Vyzkousis si jen ten pozitek z rychlosti a hlavne toho pocitu jak to kolo reaguje.

          Pro me u silnicky nejvetsi vyhodou bylo hlavne zasadni zvyseni dojezdu. U horaku jsem za ty 2–3 hodky po praci byl strasne limitovanej i presto ze bydlim prakticky kousek od krasne lokality na bike. Porad dokola par tras a i o vikendu nic moc zmena. Jen jinejma cestickama na 3–4 stejny mista.

          Na silnicce ted doletim do prace rano 12 km po praci pak vsemi smery nekolik moznych okruhu mezi 50 – 70km. O vikendech pak dopoledne stihnu 90 – 120 dopoledne s tim ze si muzu vybrat vylozene kamkoli se mi zlibi a odpoledne jeste stihnu vyvetrat deti a zenu na horaku nekam na koupacku.

          Pravda je teda, ze silnicku mam vylozene na to abych se znicil. Na horaku mi prijde ze na to potrebuju mnohem vic casu kvuli castym sjezdum kdy neslapes nebo jen tak protacis nohy. U silnicky az na vetsi sjezdy proste jedu na full a uzivam si te rychlosti.

          • Mirinda1  

            Do práce jezdím po velmi slušné cyklostezce, celý úsek mimo provoz, podél řeky. Žádné křížení se silnicí, jen 3× lávka přes řeku. Dělám 12h směny takže ráno a večer jsem na cyklo prakticky sám. Na Valašsku je na čem jezdit, jak roviny podél řek, tak i přes sedla. Na Slovenské straně se dá taky něco pojezdit, takže nehrozí, že bych jezdil jen pořád stejné trasy (s výjimkou cesty do práce a zpět). A v létě navečer, když trochu utichne provoz bych to snad skousnul i na té silnici. To máš fajn, že můžeš ještě po práci vyrazit, já končívám někdy v 7, někdy v 8 večer a to už ani nemá cenu se pouštět do větších akcí :-). Snad v létě, když je dlouho světlo.

          • mikub  

            Tak pod tenhle příspěvek bych se klidně podepsal. Zejména zvýšení dojezdu je opravdu velký benefit.

      • Hator  

        Ahoj, jestli se muzu zeptat.Kde si dostal takovou peknou cenu?

        • Gorf  

          X-bikes, ale fakt nevim jestli to doporucit. Typek je docela rizek, porad do tebe neco tlaci, kamenou prodejnu uz zrusil, kolo ti slozi tak jak to dokaze udelat i tvoje stara, nic neserizuje. Me nedotahnul kliky. Tedy zapomen na nejakej pozarucni servis a nevim jak v pripade reklamace, ale verim ze bych se s nim nejak domluvil, je to proste strelec.

          Kazdopadne dva mesice jsem si vybiral kolo a nemohl najit to co bych chtel za penize co jsem na to mel a navic v me velikosti. Zkusil jsem po doporuceni jeho, rekl mu co chci tedy CF, fulcrum kola a 105ku. Behem tri minut mi vysazel 3 typy a za 10 min jsme objednavali toho ghosta nivolet 4.8 LC. Moc si na tom asi nenarazil, tomu pak taky odpovidalo to jak pristoupil ke slozeni kola. To me ale vubec netrapilo jelikoz jsem to hned hodil kamosovi na serizeni. Ted je to kolo za 41k a muzu jen doporucit. Za tu cenu dle meho porad super kup.

          • kubad  

            tak to hodně štěstí :(

            hlavně nic neplatit do předu

            • Gorf  

              Platil jsem ofc pri prevzeti. Dokonce rovnou kuryrovi co mu to dovezl v origo krabici. Jak rikam nevim jestli bych ho doporucil. Nicmene ja mam co chci, jsem spokojenej a pochybuju ze vubec kdy budu potrebovat cokoli ohledne toho kola s nim resit.

              • Hator  

                Ostrava je na me daleko. Budu to muset resit lokalne na bazaru nebo na eshopu.

    • ruinin  

      Asi tu nikdo nezmínil pohodlí či nepohodlí posezu na silničce. Hodně záleží na tom, jestli ti nedělá problém jezdit ohnutý a držet se dole v beranech. Pokud ne, tak budeš o něco rychlejší než na MTB při slušném nasazení, ale pokud chceš jezdit pohodu, tak se budeš držet nahoře a rozdíl v průměru asi těžko bude. Pak tu všichni mluví o nepohodlí, co se týká plášťů na silničce. Moje zkušenost je taková, že kvalitní kevlarové pláště 28 mm nafoukané asi na 75 PSI při váze 70 kg jsou nepohodlné jen na opravdu příšerných, vymletých asfaltkách. Což v případě cyklostezek, které uvádíš jako hlavní druh cest, není aktuální. Jo a pak je důležitý, že existujou MTB pláště jako Schwalbe G-One, které mají nejspíš menší valivý odpor než horší silniční pláště.

      • Mirinda1  

        „Hodně záleží na tom, jestli ti nedělá problém jezdit ohnutý a držet se dole v beranech.“…

        To je to co potřebuji taky zjistit. Silnička je pro mně velká neznámá. Když mi bylo 20, poskládal jsem si silničku na starém favoriťáckém rámu, tehdy jsem vůbec neřešil nějakou velikost, nastavení sedla, atd. Nášlapy šly úplně mimo mne. Ale co si vzpomínám, tak jsem na tom ujel i 160 km trasu. Je fakt, že jsem byl teda vyřízený na týden dopředu:-). Dnes už jsem sice 50ti letý strýc, ale chtěl bych ještě něco pojezdit, než mne opustí síly. Zatím to jde slušně i na horském, valašské kopečky a hřebeny zvládám zatím levou zadní:-).

        • tromboonen  

          Super opatrně a s někým se změřit, vybrat typ kola a geo, a budeš v poho i s jízdou dole… že to nahoře za páky nejede je kravina, pokud se u toho zvohneš a dáš paže aby byly v loktech do pravého úhlu, dlaně na konec gum na pákách, je to vís aero, než se držet za oblouky a mít paže víc rovně, jeden z nej aero posedů, kromě teda triatlonovýho/ča­sovkářského.

          Na poprvý nevybírat podle značky, ale podle typu kola a geo, která sedí mým poměrům mezi hořkem a spodkem těla… dokonce i na MTB to tak je, akorát tam se furt mění polohy těla a rukou, takže se to tolik nepozná…

          Prď na tabulky výrobců, co na základě výšky řeknou „tenhle rám“… může to bejt o dvě čísla jinde, pokud máš něco kratší, já třeba silnička délky 54, 53 cm, i když mám 185 cm, a správně bych měl mít 56, nebo 58… kalkulátor na competitivecy­clist.com, road geometry, zbytek Ti tu v silniční kategorii poradíme, kdybys to tam pořádně pročet (všechna témata s velikostí), tak už víš teď, zase doporučuju. Ptát se až s výsledky a tělesnými proporcemi, a neposlouchat staromilné amatéry (tady nebo v prodejnách) co o tom většinou ví strašně málo… to samý pak i pro převody, šířku a kvalitu gum, atd.

        • ruinin  

          Tak to máme podobnej věk. Já se bez problému ohnu ve stoji spojném (lidově tuším „snožmo“ ) tak, že dosáhnu prstama rukou na chodidla. To je důležitý zkusit, pokud to zvládneš, nebudou tě bolet na silničce záda. Já po sto km na silničce mám spíš unavený paže, záda nic.

          • Breakpain  

            Tohle bych jako bernou minci nebral. Dám dlaně na zem a záda bez problémů bolí ;)… To bude spíš dle geo.

            • ruinin  

              Tak jsem měl asi štěstí na geometrii. U alleze i langstera, i když jsem dal v obouch případech představec nejníž, co to šlo, tak záda nic. Možná to je složitější s těma zádama. Matrace je taky důležitá věc v životě člověka.

          • Mirinda1  

            Tak to ani náhodou, dám možná tak 20 cm od chodidel. Dál už mně to nepustí. Ani jsem nevěděl, že by to mohl být na kole problém.

            • bodlak2  

              Nejsi sám, taky nedám ruce pod nohy, ani na podlahu. Na delších vyjížďkách (nad 6h) mě ale záda nebolí, o slovo se hlásí prdel.

    • Marušák  

      Jaká máš 29 kola? Jestli máš kolo do 80 tisíc nebude to žádný zázrak. Z toho co píšeš bych radil spíš než koupi dalšího kola (silnice za 50 beztak žádná raketa nebude) raději koupi lepších kol. Zdá se to hodně peněz, ale do 30 tisíc koupíš super karbony kolem 1400 gramů a tim se silnici za 50 celkem přiblížíš. K tomu samozřejmě odpovídající pláště 2.1 max 2.2 topmodely Schwalbe, Conti apod. A určitě nebombit:-)…

      • Gorf  

        Na 29” teda rafky za 30 nemam. Tipl bych to spis tak lehce pres 3k, ale troufam si rict ze kdych si na svyho supa 929 hodil rafky za 50 tak bych se silnicce ani nepriblizil a rozhodne bych s tim nezkousel honit nejakyho chrta…

        Ono u te silnicky to totiz neni jen o odporu pneu a hmostnosti kol. Spis bych rekl ze je to dost o posedu a razeni. Nicmene je to jen muj osobni nazor bez toho abych to mel podlozeny osobni zkusenosti.

        • Marušák  

          No a já tu os. zkušenost mám (na rozdíl od Tebe), protože vlastním jak 29 ht tak silnici a proto radím.

      • Marušák  

        Tak jsem koukal, že Canyon má za 80 tis karbony Reynolds. Tímto se jim omlouvám:-)…

      • lunochod  

        Skutekně? To přiblížení bych rád viděl :-)

      • Rowdy  

        Tak na totohle vodborníka doporučuju nedat. Silnice za 50 bude klidně na Ultegře, tedy kvalitativně zcela na výši. Bude mít hliníkový kola, ale to je tak nějak celé omezení, pokud to tedy je omezení. Jo a silnice za 50 pojede úplně stejně jako silnice za 30. Jen jedno bude Ultegra v karbonu a druhý 105 v hliníku. Pokud to bude ve stejné geometrii a se stejnými koly a převody, na 50km trati bude rozdíl ve vteřinách. A to zejména u neprofesionálního použití.

        Jestli mají kola 1400 gramů nebo 2000 gramů, je zas pro amatéra celkem fuk. Pokud nezávodíš, je ti to úplně jedno, nízká váha kol je důležitá pro závodníky, páčto imrvére akcelerují. Amatér jede svým tempem a jestli sem tam akceleruje trochu pomaleji? No a co jako?

        Hele a nakonec i svatý Lance říkal, že to není v kole. A Lance měl v některých věcech recht.

        • Marušák  

          „Jestli mají kola 1400 gramů nebo 2000 gramů, je zas pro amatéra celkem fuk.“ Jestliže jsi tohle vyplodil „vodborníku“, nemáš nejen co kritizovat něčí zkušenosti, ale ani cokoli radit obecně… Taky teorie, že silnice na Ultegře v karbonu „pojede“ stejně jako 105 v hliníku na stejných kolech je přinejmenším diskutabilní…

          • Honzis  

            ony ty rozdíly v setrvalém tempu jsou skutečně velmi malé, 5km stoupání á 8,2% v Krkonoších jsem vyjížděl na celokarbonu, hlíně s Tiagrou i oceli a taky na crossu s 2kg výplety :-) Pocit že to jede a akceleruje je samozřejmě nejlepší u celokarbonu ale bazarová hlína s Tiagrou a Fulcrum 5 je ve finále pomalejší o vteřiny a to spíš díky vyšší celkové váze kola. Na průměrech to je vše do 1km/h (silnice), cross ztratí na větru (průměr dolů o 2km/h) a vyšších rychlostech, ještě víc ztratí MTB ale zpětně si říkám, že na hobby zewling (v mém případě 15–20tis km ročně) je plně dostačující „hlína s Aksiema“.

            • kokoska.rokoska  

              Souhlas, přesně tak to je!

            • raw 4  

              :-) jestli tenhle nájezdy je zevling…:-)

              • bodlak2  

                Zřejmě slušnej oddíl :-)

                Pro mě je to jak z jiného vesmíru.

            • ms82  

              Nemam ani takovy najezd, ani tolik kol. Ale zaver temer stejny. Mavic Cosmic Pro SL vs origo Syncrosy je poznat hlavne na prvnich par slapnutich, pak uz tam vetsiho rozdilu neni.

          • Gorf  

            Do role „Vodborníka“ si se tu pasoval o pár postů výše ty, kdy jsi mě smáznul, že osobní zkušenosti narozdíl ode mě máš. Taky mám 29ku HT a silničku. Sice jen za 45k každý, tedy dle tvých měřítek šrot, nicméně na mé silničce jsou základní fulcrum 7 kola 1740g + nejlevnější pláště za 300,–Kč s váhou 2× 340g a ultra light weight duse cca 2× 80g. Dohromady tedy moje kola váží něco okolo 2580g s tím že je to 25mm.

            Tebou doporučené kola za 30k s 1400g i v provedeni tubeless budou s 2,1" plášti budou vážit 1400g + 2× 500g + mlíko nevím 100–200g? Tedy min 2000g.

            Když pominu fakt, že 2,1" pojede zaručeně pomaleji než jakákoli silniční 25 či 28ka, dále pominu, převody, posed, geo, aero a další rozdíly mezi silničním a horským kolem. Těch tvých ušetřených cca 600g za 27k mi nepříjdou jako ideální. Nehledě na to, že na silničce za 50k už nutně nemusíš mít ty největší sračky kola + pláště a s největší pravděpodobností už tam ta ultegra i může klidně být.

            Jinak co se rozdíl mezi ultegra a 105 týče tak si taky nemyslím, že by to amatér musel zrovna řešit. Nicméně se nechám poučit o tom v čem mi ta ultegra oproti 105ce tolik přidá. Min. dle GCN (který osobně považuju za větší odborníky než jsi ty) teda zrovna moc ne.

            • Marušák  

              Ano, buď v klidu. Rozdíl mezi Ultegrou a 105 je neznatelný (aspoň pro mne). Ostatní ve Tvém příspěvku je míchání jablek s hruškami a reagovat na to nebudu…

          • ruinin  

            Mám singlespeed, hliníkovou silničku, MTB nový karbonový a MTB starý přes dvacet let v oceli. A na všech kolech zajíždím srovnatelný časy. To podle tebe nedává smysl. Jsou to naprosto odlišný kola, jiná váha, kvalita, dokonce i jiný století… přesto když si chci udělat osobní rekord na nějakým úseku, řekněme do 5 km, tak hrozí, že osobní rekord zajedu na jakýmkoliv z těchhle kol. Na stravě mívám časy většinou někde uprostřed spektra mezi nejpomalejšími a nejrychlejšími, takže nejsem zas uplně pomalej.

        • ruinin  

          Přesně, přesně.

      • raw 4  

        Já si myslím že se docela dá…jako základ dobrý…

        http://www.mojekolo.cz/…r-lc-disc-2/

      • ms82  

        Chtel bych videt, ktera 29 se priblizi jizdnimi vlastnostmi memu kolu :D Ano, uz jsem potkal klucinu, ktery mi na 29 odjel do kopce (jsem rozhodne vrchar), ale to uz neni o kole ;-)

    • Johny.Merida  

      Kup to co jsi vybral, chybu neuděláš a z jizdy na žiletce budeš odvařenej jako kdysi já a postupem času i mí kamarádi. Vlastní zkusenost. Víc neřeš a nenech si tu nějak zblbnout hlavu řečmi lidí, kteří maximálně sedi za kompem a kolo viděli naposledy loni. :-).....jj, přehráním,ale je to tak.

      • Mirinda1  

        možná máš pravdu, teď jen trefit tu správnou velikost, objednat a nic neřešit. Abych pravdu řekl, mám obavy z jízdy po silnici. Nemyslím to tak, že bych měl strach, ale vždycky když vidím borce na silničkách, tak si říkám, co je na tom tak přitažlivého, jezdit v tom chaosu mezi autama. Bojím se, že po pár jízdách se mi to zprotiví, protože mně ty auta fakt vytáčí. Když mám náhodou projet nějaký úsek po silnici na horáku, tak kleju jak čert. Snad se můj postoj změní, jinak mi zbývá jezdit po cyklostezkách nebo jen v noci :-).

        • Johny.Merida  

          Píšeš, že jezdíš cyklostezky.....

        • Marušák  

          Tak třeba mě kvalita silnic (poslední dobou celkem zlepšení) a provoz na silnici (poslední dobou celkem zhoršení) v okolí Prahy (východ) silničku zprotivili a z Prahy jsem ji definitivně odvezl… Tím ale neodrazuji:-).

          • lunochod  

            Přitom zrovna v Praze a okolí jsou nejohleduplnější řidiči, oproti zbytku ČR…

          • Honzis  

            jo, kolem Prahy to je „provoz jak kráva“, věčně rozjebané úseky, do toho samé satelity do vzdálenosti 30km :-( takže než se člověk někam dostane do klidu, tak je to v nej případě (půl)hodina nervů …

            • raw 4  

              Když jedu po práci tak největší strach je trasa z Čerňáku na Nehvizdy/Mochov…po­tom už to jde..a jen si užívám…

              • tromboonen  

                Musíte na správnou stranu, co pamatuju sever (Okoř a dál), občas i mimo auto tahy, jihovýchod, jihozápad, jih… tam všude se dá po nějaké stezce, brzo ráno není žádná přecpaná, pak přes nějaké parky, lesy, pak okresky… rozbité některé budou, ale po těch zas nebude nikdo jezdit dýl než musí, takže místňák a pomalu… na východ je to v prdeli, autem, vlakem… no na kole se dá něco vymyslet, ale bez provozu to teda není…

                • raw 4  

                  Zapomněl jsem napsat že jedu po práci domů…jinak z Kolína je to cajk všemi směry.

                • Honzis  

                  no když potřebuješ třeba v 15hodin vypadnout na východ tak moc příjemných variant není – štěrboholy, Dubeč, Koloděje, kam se teď nahrnou auta až zavřou od 18/2 zase Běchovice. Víc na jih nebo sever mi to zase přidává km, které úplně nechci. A kličkovat uličkama abych dával furt přednost nebo si to švihnout cx úsekem kolem trati z Běchovic na Klánovice se mi ne vždy chce.

                  • raw 4  

                    Premysleĺ jsem to vzít i spodem od Haji přes Kostelec a Kourim domů…jen se bojí, že Kostelecka bude okolo 5 dost o hubu…nevíš o nějaké zajímavé alternativě s hezkym asfaltem s cílem v Kolíně…diky

              • Rowdy  

                A to jedeš po státovce? Na konci Počernic se dá uhnout směr Zeleneč a jedeš po okreskách. Ta státovka na Nehvizdy je úplně rovná, to jo, ale na kole bych ji radši neabsolvoval.

                • raw 4  

                  Díky za Nehvizdama odbocuju vlevo na Vysehorice a potom už je to ok…

        • platypus  

          Časem zjistíš kde se dá jezdit, taky se hlavním silnicím vyhýbám, zas když je sobota, neděle, navečer tak se dá, třeba přes Syrákov jsem jel jenom jednou ze Zlína na Vsetín , úzký a silnej provoz to je o kejhák, přes Všeminu se dá, určitě najdeš vhodné silnice kde se dá jezdit.

        • mikub  

          Pak ti můžu ještě doporučit postup, který jsem aplikoval u své ženy. Kup si na bazaru zánovní hliník (i málo jetej se dá sehnat do 15 tisíc). Zkuz to pojezdit a uvidíš. Při troše štěstí se ti podaří prodat bez ztráty, při smůle s minimální ztrátou ;)

        • ruinin  

          Na silničce jsem jezdil i na severní Moravě. Naštěstí je tam dost cyklostezek a tichých okresek. Hlavním tahům se taky zásadně vyhýbám. Když nespěcháš, cyklostezky jsou na silničce pohodička a některý úseky nebo dny si můžeš dát opravdu šrot.

      • maajkee  

        Já koupil silničku cca před 6,7 lety. Nadšení jako sviňa, nakazil jsem všechny okolo a do roka měli taky všichni silničky, rok dva jsme celkem jezdili, mně to vydrželo ještě o kus déle, ale teď už na silničkách vyjedeme max jednou za rok, vůbec všichni jezděj míň a když najdou čas na kolo, tak si jdou vyčistit radši hlavu do lesa na biku.

        Já mám plán letos silniční ježdění obnovit, protože naježděný km na silničce byly fakt znát pak i na biku.

    • platypus  

      25km je málo, to se člověk ani pořádně nerozjede a navíc ještě na cyklostezce, protože na rychlou jízdu člověk potřebuje na silničce silnici a nejlépe furt po hlavní ,porovnávám favo osázený se současnými komponenty, teď hlinikáč a rozdíl nepozoruji , když se jede stabilní tempo po rovině nebo něco mírného proti proudu řeky, protože když se jezdí sólo tak je to jedno, jde spíš o trénovanost, na silnice s horším povrchem je dobrý plášť 25 až 28mm, problém může být že přecházíš z širokého pláště na úzký, všechno je to o zvyku.

      • platypus  

        …A plášť tréninkový, ne závodní slupku.

        • tromboonen  

          A plášť co nejlepší… tím myšleno dobrej materiál na nízkej valivej odpor, ale zas ne extrémně lehkej, pár gramů je nic, ty co maj slušnou odolnost proti defektům (typicky něco s názvem Paris Roubaix nebo Strade Bianchi), nebo kdyby byl problém s pícháním, tak tam dít plus vložku, k tomu latex duše a nebušit na plno, ale pokaždý tak, aby se to vepředu i vzadu zmáčklo cca stejně (vzadu tedy víc, ale rozhodně ne do tvrda, ta 25–28mm, když je masivní, potřebuje docela málo i na 80kg chlapíka), prostě aby to dole mělo cca 15–20% „zmenšení“ výšky, na silnici, takový plášť přejede vše, i offroad snad kromě velkejch kamenů, když potřebuje, tak se kolem překážky spíš zdeformuje místo aby iodskakoval, je to pohodlnější a rychlejší…

          Proti tomu „treninkové“ neboli levné, většinou tvrdé a odolné pláště, ty tak na zimu po městech/v každém počasí, jinak je lepší co píšu, jako minimum něco jako Conti GP4000 nebo teď nově 5000, to je všechno tak za 1000–13000 Kč když člověk chvíli hledá nebo něco od Vittorek (taky 1300), nebo specialitky od malých handmade značek tam i vejč, nad 1500, ale všechny stojej za to jak je zkusíš.

          • platypus  

            Já zas nad tím tolik nepřemýšlím, teď mám obutý michelin lithion2 z dekáče a spokojenost.

      • Mirinda1  

        No mně těch 25 do práce stačí, hlavně z jara, když nemám ještě naježděno:-) Není dobré přijet zmordovaný na dvanáctku šichtu:-)

        • platypus  

          Tak jasně, z kraje sezóny radši kratší a častěji, ono to vždycky příjde tak ňák samo :-)

    • mykovec  

      Teda jezdit 50km po cyklostezce (předpokládám asfalt) je už celkem solidní masochismus. Trochu slušná silnička s váhou kolem 9kg je úplně jiné svezení, než mtb, byť by vážilo stejně. Lehčí kola a hlavně zcela jiná aerodynamika, to se prostě nedá srovnat.

    • bodlak2  

      Na rady ohledně výběru silničky tu jsou povolanější. Za sebe jen to, že jsem jezdil furt na trekingovym kole, loni pořídil silničku a jsem vůl, že jsem to neudělal dřív. Daleko větší radius a menši únava. Určitě nebudeš litovat. Kdybych měl tvůj budget asi bych vybíral to co ty (takhle mam pouze hlínu od Canyona).

      • maajkee  

        Tak ono to zas tak není o kole. Nejvíc jsem najezdil na bazarový hliníkový silnici od Treka, s Tiagrou, nadšení jak svině, času móře. Jak člověk stárne a lenivý, tak má tendenci dohánět lenost a depresi lepší ma lepším kolem, ale ono to prostě tak nějak nefunguje :)

        • Rowdy  

          Správně, každý kolo je fajn, když neleží v komoře.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.