Návrat ke kolu - doplněk tréninku

26 nepřečtených
  • Krejza

    Čau, budu rád za každou radu a pohled každého z vás, jak se nejen vozit, ale i trochu řízeně trénovat.

    Roky zpátky jsem se do jízdy na kole (silnice) zbláznil, ale jako mladý kakal na péči o tělo. Později problém s ploténkami, který samozřejmě trvá. Hlídám se, ale i tak je to nepříjemnost. Kolo jsem na určitou dobu odložil, přibral na hmotnosti, začal jezdit a posledních 5 let i závodit na motorce – MotoGymkhana. Mezitím dům a stěhování.

    Už to vypadá, že se lehce stabilizuji a začínám opět zvolna jezdit na kole. Tomu pomohl brácha, když si asi před měsícem koupil jeho první silničku.

    Díky motorce jsem zjistil, že mě baví plánovaně trénovat, nacházím v tom určité uklidnění.

    Proto se nechci jen tak vozit, ale trochu si tréninky řídit.

    Cílem je primárně shodit cca 10kg (z aktuálních 92kg tak na 80–82kg) a získat vytrvalost a taky výbušnost (i pro MotoGymkhanu).

    Omezením je nepravidelná pracovní doba, především 12h služby. Dále samozřejmě motorka, ta je na prvním místě.

    Letos mám nájezd něco přes 1000km a ještě k tomu přidám. Další roky bych rád něco mezi 2–4 tisíci. Vím, především potřebuji nájezd. Přesto budu rád za každou radu, kterou mi můžete dát. Předem děkuji

    • pozemstan  

      I já jsem způsob trénování podřídil možnostem.

      Pracuju asi 8km od domu, takže jsem začal pravidelně do práce jezdit na kole – skoro za každého počasí. Ráno volně a odpoledne zpět zostra s případnýma zajížďkama, takže se denní dávka dala dle situace nastavit na 16–50km, aniž bych musel nějak hledat časový prostor a hlídat si pravidelnost. Tohle v zimě. S přibývajícím dnem jsem víc odděloval cestu z práce a následné ježdění večer. Tohle prokládám dle možností nedělní jízdou ve skupině s ostatními. Snažím se na kole vyřídit i běžné záležitosti typu nákup v supermarketu (vzdálenost 3–5km), atd.

      Střídání větší kopce, roviny, zvlněná trasa s rychlými stojkami. Dle chuti a potřeb, ale ± pravidelně.

      Výkonnost sleduju na Stravě – mám segmenty a ty jezdím a podle toho vím, jak se to vyvíjí. Dobré je nebýt v tom sám, ale mít kolem sebe pár lidí, ke kterým se dá občas přidat. Rozhodně ale jenom nepolykej kilometry – to prokládání rychlejšíma úsekama různého typu je důležité.

      Tvoje nepravidelná pracovní doba by spíše směřovala k tréningu nějak obden, ale větší intenzita/vzdá­lenost. Jde o to, aby se to ustálilo (před prací, po práci, atd.) a chodils trénovat automaticky. Taky záleží, co máš v okolí za trasy. Já tu mám všechno.

      Shodil jsem zhruba to, co máš v plánu. Ale nespěchal jsem na to – v jídle jsem se nějak moc neomezoval.

      • Krejza  

        Bydlím u Berouna, Střední Čechy. Dá se tu najít vše, od relativních rovin po slušné kopce (Řevnice, Roztoky u Křivoklátu a další).

        Ve skupině to zatím nevidím, ale nebráním se.

        Do práce to bude obtížnější, 44km jedna cesta. Ale mohlo by to jít, když tam občas přespím. To 44+ za den bude. Víkendy přes sezónu nepřipadají v úvahu. Od jara do podzimu jsou pořád nějaké závody. Ale můžu přes týden.

        Také nespěchám a jídlo miluji. A víno. Loni jsem dostal dolů cca 8kg, letos zatím plus mínus držím.

        Právě mi jde o vhodný poměr rovin, kopců, zvlněné krajiny. Jednoduše řečeno – jak z toho malá času, který mohu věnovat, vymáčknout maximum.

        Letos jsem zatím jezdil jen roviny. Za poslední měsíc jsem přidal na kadenci. Ze 70–75 dělám 80.

        Stravu nemám, ale píšu si data do aplikace Tabata, včetně posilovny (přístup celoročně v práci). Tep, kadenci a další běžné funkce mám přes Polar.

        • novas752  

          Jenže maximum na co, chceš vytrvalost a výbušnost, 2 dost odlišné zaměření, vytrvalost se trénuje dlouhejma jízdama v mírnějšim ale konstatntnim tempu což sežere hodně času a v pracovní den to dává málokdo, výbušnost zase intervalovejma tréninkama se sériema spurtů nebo stupňovánim výkonu po kratší čas. Mezi tim volnější regenerační dny.

          • Krejza  

            Chápu. Ale kolikrát mám více dní volna v kuse, takže nemám problém dlouhé trasy v konstantním tem­pu.

            Prokládat to krátkými intervaly v době, kdy nemám moc času.

            Výbušnost zmiňuji z toho důvodu, že závody jsou dvě až tři kola v délce 1–2 minuty. Zatím to jezdím na 80% s tím, že mých 80% musí být lepších než 100% dalších závodníků. U nás v republice je, ale celosvětově už ne.

            Myslím, že trénink výbušnosti na kole by tomu mohl pomoci.

        • pozemstan  

          hlavně to zkusit sladit tak, aby mezi tréningy byla pauza max. 2 dny – a když už bude, tak to proložit nějakou náhradní aktivitou – co já vím, dřepy, kliky, sklapovačky, cokoliv – aby tělo moc nezahálelo

          třeba v té posilovně určitě rotoped

          • Krejza  

            Když to jde (a jde to celkem často) tak v práci minimálně kliky a prkno.

            Díky za radu a motivaci jezdit do práce, když to půjde. Byť ráno vstát o hodinu dříve se mi přestane chtít, až bude pod 10°.

            • pozemstan  

              Jezdil jsem tuto zimu i když bylo pod –10. Jde to a je to hodně i o zvyšování sebevědomí. Potom prostě víš, že tě nic nezastaví. Ta zima je pro přípravu dost důležitá (stejně na motorku nemůžeš v té době)

              A výsledky jsou – po roce tréningu už mám za sebou první závody.

              • milan.v  

                Hele, nic proti, ale slovo trénink už je normálně nějaký ten pátek počeštěné… :o)

                • pozemstan  

                  s tím k se mi to prostě nelíbí – pravidla nepravidla – už jen proto, že vyslovuju g – některé svoje patvary si prostě podržím jako svůj slanG :-)

              • Krejza  

                Pod nulou už ba motorce nejezdím. Takže jen překonat lenost a bude vyhráno.

                Pěkný, držím palce k pořádným výsledkům.

    • gregorus  

      K tomu hubnutí. Samozřejmě každý reaguje jinak, ale abys nebyl zklamaný, nájezd 3 tisíce za rok, pokud bude rovnoměrný během roku, tj. 60 km týdně, ti sám o sobě hubnutí nezaručí.

      U plánovaného tréninku pak taky záleží na tom, jestli tě baví jenom trénink samotný (mě třeba ano) nebo i studování tréninkových metod, vytváření tréninkových plánů a podobně (to mě třeba vůbec). Kromě toho jezdit venku intervaly není pro každého. V tomhle mi maximálně vyhovuje trenažér a tréninkové plány z aplikací, které přes zimu jezdím. Minimálně pro začátek to třeba může být cesta, časem se pak můžeš posunout někam dál, pokud tu potřebu budeš mít.

      • Krejza  

        Vím a nemám potřebu to tlačit za každou cenu. Základem je samozřejmě jídlo a to mám moc rád. Největší změna musí z pohledu hubnutí proběhnout tam.

        Baví mě obé. U motorky si tréninkové metody vytvářím, abych mohl co nejlépe učit ostatní.

        U kola bude jediným problémem vůle udržet plánovaný trénink. Zase se ale nezhroutím z toho, když to nepůjde. Nemám závodní ambice.

    • Joe_Pike  

      Za sebe mohu doporučit pořízení nějakého GPS cyklo-computeru (případně hodinek). Mně to pomáhá udržovat motivaci prostřednictvím výzev a „soutěžení“ s kamarády, plus samozřejmě pro analýzu výkonů.

      Co používáš teď pro záznam kilometrů a co máš za kolo?

      • Krejza  

        Polar CS200, tep+kadence.

        Doteď jsem měl alu Schwinna. Původně Sora 3×8, postupně na Ultegru 2×10. Půjde zpátky na Soru jako zimák.

        Koupil jsem rám Wilier Izoard XP, přeskládal a vyzkoušel. Kolo si dám do profilu ideálně přes víkend, až ho nafotím.

    • novas752  

      To vychází na 40–80km týdně, to jsou na silničce 1,5–3h za týden, na tom se nějaká struktura pro vytrvalost postavit nedá, z toho neuděláš pomalu ani jeden vytrvalostní trénink týdně (dlouhá vyjížďka stálym tempem)…

      • Krejza  

        Úplný průměr tak asi bude vycházet, nicméně nemusí být problém některéttýdny dát dvojnásobek, trojnásobek km.

        • novas752  

          To už pak ale ztrácí charakter strukturovanýho tréninku. To je prostě „jedu na co mám zrovna čas“ a s tim se nic vymyslet nedá.

          Snad jen třeba na zimu koupit trenažer/válce, to ti ušetří čas jinak ztrávený oblíkánim, přesvědčovánim se a čištěnim kola.

          • Krejza  

            Ano, neobětuji kolu vše. Priorita jsou závody, dokud mám výsledky a naději se zlepšovat.

            Jde mi o to, že chci s časem, kterého mám málo, naložit co nejlépe. Nejen jezdit bez cíle, ale zařadit různé formy tréninku.

            Trenažér z minula mám, je to přes zimu strašný opruz.

            • Jáchym 1  

              Rozumím tomu v jaké jsi situaci,ale z hovínka bič neupleteš.

              Základem je pravidelnost a v prvních fázích najíždět objemy.Z toho se dá posouvat.Krátkýma intezívníma vyjížďkama z Tebe bude/rychlokvaška/

              Sice Ti výkonnost poskočí,ale jak rychle přijde,tak i rychle odejde.

              Chce to opravdu realistický pohled na Tvé časové možnosti a co se z toho dá vyzískat.

              Mám kamaráda,který je časově dost vytížený.Má velkou chuť se posouvat,ale prakticky začíná stále znovu a znovu.Něco najede,pak pauza skrze práci a tak zase od nuly.

              Cyklistika zabere hodně času.

              • Rychlej turista  

                Cyklistika je pro dementy – furt jen dokola točí klikama :-)

              • Krejza  

                Nejenom krátké intenzívní tréninky. Zatím jsem letos jezdil tak, abych držel průměrný tep kolem 142, zbytečně netlačil a cítil se v pohodě. Normálně jízda kolem dvou hodin a více. Tím to bylo méně často.

                Naopak přemýšlím, že bych k tomu zařadil právě třeba krátké zaměřené tréninky. Otázkou je kdy, jaké a v jakém množství. Raději mám nějaký plán než jen přijet pod kopec a říct si, že ho dám naplno a pak v klidu dojedu domů.

                Jasně, že po týdnu v práci nedám takový intenzívní trénink. Ale pokud budu mít třeba 5–6 dní volno, tak už se s tím něco dá dělat, ne?

      • jiriga  

        tak ono obecne, pokud ma clovek rodinu a pracuje, tak se cas hleda tezko. ja ted jezdim kolem 7 az 10hod , ale spis nekde kolme 8 hodin a kupr vyjizdka delsi jak 2 hodky , je pro mne skoro neresitelny problem. A musim rict, ze to je trosku znat, ze ta delka tam zkratka chybi…nevim, jestli se tim clovek vubec muze nejak „proslapat“ k rychlejsi jizde na nizsich tepech…

    • JFtryall  

      Ja bych jezdil vzdy hodinku tempo, mam rad negative split na tohle, rozjizdis se a koncis ve vyssi intenzite, zapracovavas solidne i vytrvalost a cloveka to docela nabije, ale musis pprad slapat a porad radit, dorovnavat si zatez, abys neslapal zeli naprazdno nebo vubec. Muzes na to jezdit nejaky okruh treba a postupne sledovat jak se zlepsujes, tepovka by mela plynule rust, snaz se aby to nebylo moc zubate, aby ti to neskakalo. Ale chce to idealne tak 4×-5× do tydne, kdyz chces hubnout. S tak malym prostorem k treninku muzes rovnou zapomenout na nizsi intenzity. Kdyz uz se utrhnes delsi dobu, tak je dobry vyrazit i do kopcu, klidne opakovacky Revnicaku a byt na kole treba 3h. Jestli mas dost penez a chces trenovat s minimem casu, ale maximalne efektivne, tak porid wattmetr.

      • Krejza  

        Negative split?

        • JFtryall  

          Zacinas na mirnejsim tempu a pomalu se rozjizdis a pridavas. Velmu dobra vec, kdyz mas minimum casu a nebo nevis, jak odhadnout tempo v kopci nebo zavodu.

          • Krejza  

            Takže vlastně se na mírně tempo dostat stejně, jako dělám letos, a potom kontrolovaně přidávat. To zní dobře.

            Jinak prachů moc nemám. Už jen gumy mě stojí 30–50 ročně (většinou jeté). Ale wattmeter by byl super, to zase jo.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.