Navaření IS mount na hliníkový rám

36 nepřečtených
  • benobiker

    Jsem tedy narazil na vlákno o vaření hliníku v Pardubicích, tak mě to zase trklo.:-) Nějak se nechci vzdát myšlenky nechat si dodělat IS navářku na můj postarší trialovej rám z alu 7005-T6. Bohužel nemám dostupnej matroš, ze kterého bych si vyrobil, upravil a připravil přesně samotnou navářku a nechal si to u místních frajerů „jen“ přivařit, což by bylo asi i nejlevnější (bohužel stará navářka co jsem měl doma vyřízlou ze starého rámu neměla dostatečně matroše), tak jestli nemáte někdo tip, kdo vaří ideálně vyloženě rámy z hliníku, má na to přípravky a zkušenosti, ví, oč jde, že bych mu jen poslal rám a o nic se nestaral a holt za to pustil trochu víc korun za dodělání navářky, bylo by to super..:-) Psal jsem do RB, páč ti vaří ze stejného matroše, bohužel nejedou malosérii a tahle zakázka pro mě by vyšla na nemalé peníze, takže RB ne.:-D

    Přikládám fotografie od jednoho borce, kterej si to dělal na totožném rámu svépomocí:-) už několik let tomu nakládá a prý bez problémů:-) Další fotografie mého rámu bez navářky a pak origo navářku, co se dělala o několik let později…

    0 2
    • Georrge  

      Myslím, že je to nereálné. Pokud to chceš „na klíč“, bude to vždy stát těžký prachy, protože s výrobou a doladěním úchytu bude hrozná jeb@čka.

      Jediná šance je vyrobit si úchyt sám, co nejlépe ho upravit aby tam seděl jak prdel na hrnec a pak ti teoreticky stačí kdokoli, kdo umí svařovat hliník. Pak už jen sehnat servis, který ti zafrézuje dosedací plochy a třeba to bude i fungovat.

      3 0
        MTBIKER doporučuje
        Kellys SLANGER 30 rám Skladem 1 kus

        Výprodej -47% Kellys SLANGER 30 rám

        21 199 Kč -47% MOC 39 999 Kč

        Marin Alpine Trail Carbon 2 rám Skladem > 2 ks

        -10% Marin Alpine Trail Carbon 2 rám

        49 799 Kč -10% MOC 55 299 Kč

      • benobiker  

        Jasná, to dá asi rozum, co nejvíce si to připravit sám… Takže potřebuju matroš, nemá někdo? :-)

        0 2
        • Georrge  

          Matroš se bude shánět těžko, protože doslova každý rám má trochu jinak tvarovaný úchyt, nějaký univerzál v podobě náhradního dílu asi nebude. Jestli na tom stejném rámu (a stejné velikosti) to už nějaký borec dělal, tak existuje šance, že ti pošle tvar toho úchytu, pak už stačí si ho nechat někde vypálit z hliníkového plechu a doladit pilníkem. Pokud borce nedohledáš nebo se o obrys nepodělí, nezbývá, než si ho nakreslit sám (upevnit třmen s adaptérem na kotouč, na papír nakreslit obrys úchytu, překreslit do CADu a nechat vypálit).

          Tak jako tak s tím ale bude hodně práce, výsledek nejistý, budeš to musel zalakovat a jak psal Tomcat, ta šance že to praskne je celkem vysoká.

          Pokud nemáš potřebný skill, vybavení a čas, tak opravdu bude lepší udělat si radost novým rámem :)

          1 0
          • benobiker  

            Skill a cajky na upravení a dolazení kousku hliníku by byly, nebyl by až takovej problém si to doladit pěkně s chytlým třmenem, s časem je to už horší a asi by mě pak s*alo, kdyby to po pár měsících ulítlo… :-/ Mno nic, jsem od toho zase odrazen, nechám to spát, jednou to kolo pověsím na zeď a třebas si koupím něco jiného… :-)

            0 0
    • Tomcat  

      Pro to platí co s prasklým rámem. Aby to nestálo moc v poměru s tím starým rámem a něco to vydrželo není pravděpodobné.

      Nažijte pohádky s borcem co Vám rozhodně nenapíš utopil sem v tom 3/4 ceny nový ho stejně to za rok prasklo. … jasně sou tu borci co jeszdí xx let Spyder, Artuše, Ravo a nepreskanul mu… tim výrobcem to fakt nebude

      A Pepa Dresler , Spěšňák a spol Vám na to reagovalo jak?

      Nastal čas si nadělit nový , nebo novější rám.

      4 0
      • kubad  

        souhlas,

        0 0
      • benobiker  

        Sakra, jsem čekal větší bastlitelskou podporu..:-D Byl jsem ochoten do toho klidně nějaký 2, 3 litry vrazit, čistě do navářky, ale asi žiju v oblacích.:-D S tím novým rámem, tady to je trochu problém, prostě se nedělají, už jsem to rozebíral jinde… V součtu jsou momentálně pouze dva výrobci, co dělají tyhle kola v 26", jeden stojí nesmysl, druhý je levnější, ale oba dva už jedou na nových standardech valná většina komponent nebudou kompatibilní s novým rámem, takže by to znamenalo kompletně celé nové kolo, což jsem nechtěl… Mám tady tohle staré rád, mám ho vymazlené, mám rád jeho geometrii, tak jsem jej jen chtěl zmodernizovat, toť vše.:-) Mno, asi se fakt smířím s tou ráfkovou brzdou..:-)

        0 0
    • TJK  

      a namisto IS tam napasovat PM adapter? normalne koupis nejaky masivni , doladis aby to sedel a navaris ho, pripadne si ho pridelas na nytovaci matice a pak ho nechas jeste zavarit

      edit viz. kokua vlakno… to by melo fungovat

      0 0
    • MJ24  

      nešlo by použít tu vyřezanou navářku která je nízká a tu výšku (aby to sedlo ke kotouči) řešit jinou redukcí, kterou na míru upravíš?

      Samostatné navaření je druhá věc.

      0 0
      • benobiker  

        To by jistě šlo, ale už do toho člověk zabředává, zase bastlí redukce, páč ta základní navářka prostě nebude sedět a zase se to může urvat… Já chtěl prostě udělat pěkně IS navářku (ideálně si ji od někoho udělat na klíč, aby to trochu vypadalo) s tím, že tam budu dávat klasickej IS/PM adaptér, kterej většinou bývá nejslabším místem a tam se to dycky zlomí (viz.foto) – vyměním adaptér a jezdím dál…

        0 0
    • Zdyn  

      Můžeš zkusit poptat úpravu u Jardy Hrubého – Brno. Ten by to celé zvládl. Rámy dělá, ikdyž už dlouho hlavně z karbonu, ale opravy a úpravy na hliníku asi dělá také pořád.

      1 0
    • benobiker  

      To tady voživím… Ve zkratce, prostě se naskytla příležitost, tak jsem do toho šel… Mno… Nedopadlo to úplně podle mých představ a připomínek co jsem před realizací měl, nevypadá to moc hezky, dokonce to ani přesně nesedělo výškově na třmen, ale co už… Sehnal jsem vhodný adaptér od Avidu, kterej měl dost masa, aby se dalo ubrat a třmen seděl, trochu jsem si pohrál s dremelem a smirkem, na hulváta jsem to natřel štětcem a jede se… Navářka by měla být z al 7005 snad v úprávě T6 stejně jako rám. Jakým drátem se to vařilo netuším. Něco jsem se teď naštudoval ohledně vaření hliníku, je to věda jako prase. Po zavaření to nešlo do pece, jak jsem psal, je to Al 7005, měl by se vytvrdit po pár týdnech sám… Pár testovacích jízd to má za sebou, snad to nějaký čas vydrží.:-)

      0 0
      • oddie  

        Ale dobrý, podle popisu jsem čekal nějakou hrůzu, ale je to celkem v pohodě…

        0 0
        • benobiker  

          Původně mi to mělo dorazit takhle, to jsem se opravdu zhrozil a ještě to dodatečně borec dovařoval i vzadu, aby to alespoň vypadalo celistvě a nepáčilo se to vzadu… Moc to celé provedení nechápu, obrovské svary, celé se to dost prohřálo, chtěl jsem to ve stylu originál navářky viz první příspěvek. Trochu mě děsí, jak je to vařené i z čela navářky, že se značně v tomhle místě oslabila trubka a očekávám, jestli něco rupne, bude to právě tady, páč tam podle mě dochází k největšímu namáhání, běžně se u rámů používá v tomhle místě výztuha právě jako podpěra mezi sedlovou a řetězovou vzpěru. Mno uvidíme časem.:-) Zatím si konečně užívám poprvé na 26" trialu hydraulické kotoučovky..:-)

          0 0
          • TJK  

            ty obrovske svary jsu dobre!! cim vetsi svar, tim lepsi prohrati, lepsi pevnost a celkove setrnejsi svar pro material oproti uzkemu lokalizovanemu… podivej se jak svaruje Nicolai… a svarujou takhle schvalne! tohle je dobry.. navic svarec ktery to delal podle kresby umi a vi co dela!

            1 0
      • TJK  

        blby je ze ta zmena na tom ramu i na tom bloku je zasadni, toho tepla ktereho jste svarovanim do ramu dali je extrmne mnoho a bude tam rozdil rekrystaliza vnitrni struktury ktera se samovolne nezmeni… to ze material vytvrdne zpet na tvrdost T6 je pravda ale pevnost uz mit nikdy nebude… zustane tam rozdil velikosti zrna a to pak vytvari krehkou pevnostni strukturu mezi puvodnim materialem a tim nove teplotne ovlivnenym.

        Co je pozitivni, ze jste vzali opravdu velky plat / blok ktery sedi na trubce a jhe ovaren dokola a extremne zvetsuje opernou plochu (normale se privari jen to IS jak uzkej blocek).. coz tady zvysi unosnost a rozloti napeti do zadni stavby.. to klidne muze vydrzet roky…

        Pro priklad davam dole extrudovanej profil, ktery se extrudoval „spatnymi“ parametry a dochazi tam k rekrystalizaci povrchove vrstvy.. je krasne videt obrovsky rozdil ve velikosti zrna na povrchu a uvnitr profilu… a kdy se to pri pajeni zahreje, dochazi k delaminaci vrstvy, protoze tam je extremne salaba krystalicka vazba mezi zrnama… blok je T6 a ma stejnou tvrdost a bude mit hodne podobne mechanicke vlastnosti.. agingem / tepelnym zpracovanim se tvrdost vrati temer na specifikaci ale zrno se zpatky nezmeni… tohle je silny kus materialu takze je videt cast kam dosahne teplo a kde to teplo zmeni profil.. u trubky ktera je tenka se zmeni zrno v celem prurezu a nastave prechod na trubce cele a tim vznika krehke lomove misto… to jen tak k te teorii z praxe (priklad velmi obecny, ale pro pochopeni dost prukazny)

        4 0
        • TJK  

          tvl ty hrubky… boha jeho..*****

          0 0
        • benobiker  

          Díky že jsi napsal! Jsem rád, že se chytil někdo, kdo tomu opravdu rozumí! :-) Přesně jak píšeš, vím že v místě svaru a okolo něj došlo ke změně struktury, jediné co mě trochu uklidňuje je to, že se přidalo dost masa, celé je to heflé po stranách, tak se napětí jak píšeš rovnoměrně rozloží. Na trialu ale brzdím do zablokovaného kola, je to celkem šlupa a to jak dopředu, tak dozadu, takže ta sedlová vzpěra dostává dost nažrat, proto mám obavy právě kvůli tomu svaru z čela. že to bude nejslabší místo.. Proto i ta originál navářka z čela vařena není. už asi i kvůli absenci vzpěry spojící sedlovou s řetězovou trubkou. Ještě se zeptám, nikde jsem nemohl dohledat přesné informace a složit si to dohromady, trochu se v tom návalu informací ztrácím a slévá se mi vše dohromady, jak to vyloženě nestuduju roky, ale jen pročítám diplomky.:-) U slitiny 7005-T6 – když bych po svařování opět rám kompletně tepelně zpracoval na T6 – to jest rozpouštěcí žíhání, prudké ochlazení a poté umělé stárnutí, měl jsem za to, že tím by se vyřešila změna struktury, vnitřní pnutí, kdy se rozpustí legující přísady a oblast se více sjednotí, stane se to skoro homogenní, není tomu tedy úplně tak?

          1 0
          • TJK  

            To se dela na profilu mineno tan popis.. na hotovem vyrobku tzn ram po svareni se dela ciste jen teleplne zpracovani (aging) a tam jde ram do pece, ta ma definovanou krivku ohrevu na cilovou teplotu, vydrz a krivku chlazeni .. pro predstavu neco jako 2 hodiny z ambientni teploty treba na 170–200st, 6–12hod vydrze a pak rizene chladnuti v peci nebo realne pak na ambientni teplote.. tzn prirorene na vzduchu.. je to prave k „oprave“ te struktury a chemie a vazeb.

            U toho svarovani je to slozity.. dokud to neotestujes rizene s analýzou napětí tak je to taková teorie… za mě to svařování má v zásadě prozaičtější důvod.. méně svaru = levnější výroba… svařim co nejmín, otestuju = vydrží = GO do serie.. svar nedám… upřímně jsme za život viděl dost vývoje takovýchto konstrukcí (ne kol a rámů) a povětšinou toho vývoje moc neni.. jede se na „copy paste“ podobné konstrukce z historie a když to vyjde tak dobý, když ne tak se optimalizuje.. bavím se tedy o automobilovém průmyslu

            2 0
            • benobiker  

              To co popisuješ, ten „aging“ to je tedy pouze precipitačním vytvrzování jestli to dobře chápu – to jest právě to umělé stárnutí. To umí sedmičkovej hliník přirozeně sám postupem času, co jsem četl. Velkej rozdíl oproti šestkovému, kterej musí pouze uměle. Ale kdyby se celý rám přeci jen dal do pece a prošel procesem toho rozpouštěcího žíhání, mělo by se to dát do kupy, ne? Kompletní proces T6 by měl být možný dělat opakovaně, u sedmičkového, ne? Jen tu plácám teorie, trochu jsem tomu propadl..:-) Nic na tom nezmění fakt, že to prostě budu jezdit a doufat, že to prostě nějakej čas vydrží… Naštěstí tomu už nedávám co dřív… Času méně, strachu více.:-D

              0 0
              • TJK  

                Uměj to oba jen každej jinak.. ano u něčeho se to nedělá a může to být i tím, že to mechanicky není potřeba..

                Ano máš pravdu, ve tvém případě to máš jedno a budeš čekat jetli vydrží nebo ne :-DDD .. ale myslím že to vydrží

                1 0
      • -b-n-x-  

        Vůbec tomu sice nerozumím, ale já bych tam ještě přidal vyztuhu mezi tu trubku na které je navářka a na tu spodní.

        I když teda ta horní vypadá poměrně masivní.

        0 0
        • benobiker  

          O tý jsem právě psal.:-) Takovej zásah jsem do toho fakt už dělat nechtěl, dodatečně to tam dělat by možná bylo až kontraproduktivní… Originál IS navářka na tomhle rámu co se dělala viz. foto také nemá výztuhu mezi sedlovou a řetězovou vzpěrou pod třmenem, trubky jsou masivní, není to zrovna nejlehčí rám…

          0 0
          • TJK  

            AD svar zepředu a zezadu (do radiusu te objimky)

            1. zbytecny, z pohledu pevnosti / fce tam nema zadnou potrebu
            2. cena = zbytecne drahe (2 svary navic x cas a material svarece x pocet ramu = hodne hodne penez
            1 0
            • benobiker  

              Jasná, to jsem měl na mysli, když jsem psal, že tam ten svar z čela té mojí dodělávané navářky nejspíš oslabí tu trubku. Nejsem vystudovanej konstruktér, ale tohle originál řešení se mi právě zdá fajné, z čela toho radiusu omotaného okolo trubky nic není, je to heftlé po stranách, nenamáhám tolik trubku.

              0 0
              • TJK  

                mno.. je toho víc.. tenhle typ svaru je taky kritický, protože začátek i konec může být studený, proto se svar najíždí z trubky na plech a vyjíždí se taky ven.. když se to udělá blbě, vznikne tam napěťový vrub a slabé místo a pak to praskne :-D

                u ručního svařování to není problém, svářeč se na začátku i na konci chvilku zastaví a „vari“ do jednoho mista aby ho dobre prohral a pak rozjede svar s pridavnym materialem, to same na konci, kdy prestane pridavat material a rozvari konec (tim predejde studenemu spoji a pripadnemu krateru na konci)

                U robotickeho svarovani je to klicove mit dopre nastavene parametry svarovani a pohyb robota… kdyz nemas, jsi schopny i s krasnym svarem na pohled vyrobit zmetky co budou praskat… a cim vic svaru prez sebe das, tim vetsi riziko u robotickeho svarovani vznika

                1 0
                • benobiker  

                  Parádně se to tu rozjelo! Díky za cenné informace! Tohle hltám ještě víc než tvoji práci s odeloxováním! :-)

                  0 0
                  • TJK  

                    njn roky svarovani hliniku a zeleza (vyztuhy narazniku, motorkovy ramy), tepelnyho zpracovani, laserovy rezani, KTL lakovani, odporovy svarovani, taply a studeny lisovani, pajeni a laserovy svarovani hliniku… obcas to je na palici a dost casto s tim seru vyvojare kdyz prijdou s nejakou debilitou :-D :-D :-D

                    2 0
                    • benobiker  

                      Máš sakra zajímavou práci! :-) S tím tepelným zpracováním rámů – kdysi jsem četl, že právě RB nakupují trubky sedmičkové hlíny 7020 bez tepelné úpravy, posvařují celý rám a ten jde následně celý do pece na tepelnou úpravu T6…

                      0 0
                      • TJK  

                        Ad RB jj… je to mozne… ona kazda ta hlinikova slitina ma nejake pozadavky a taky zalezi co s tim vyrobkem pak chces delat…

                        znam jednoho nejmenovaneho vyrobce ktery vyrabel hlikove narazniky na nejmenovane vozy a neprovedl korektne teplne zpracovani a par kamionu poslal k zakaznikovi… pri testech tahovek za oko se cely vlozka se zavitem natahla ze uz neslo oko vysroubovat… ale vyhoda byla ze za mesic byly narazniky uz cajk… a auta se vetsinou za oko netahaj hned jak vyjednou od dealera :-D

                        1 0
          • -b-n-x-  

            Ok. Asi jo no :-)

            A kdyby se časem zjistilo, že by se tam dát mohla, tak by se ani nemusela vařit. Dal bych to na sroubovaci objimky. Ale to je jen takova teorie.

            0 0
      • Vieen  

        Zajimavy, ze se nikdo nepozastavil nad tim ctyrpistkem. Zrovna na takovou dodelavku bych dal trochu slabsi dvoupistovou brzdu. Pokud jsi doted brzdil spalkama, rozdil bude tak jako tak dostatecny.

        0 0
        • benobiker  

          Velkej omyl. S ráfkovou brzdou s velkým přepákováním, kvalitníma špalkama, podkovou a nabroušeným ráfkem jsem měl výkonu plno. Problém byla dávkovatelnost, kvílení, neustálé broušení ráfku… Prostě mě to už přestalo bavit, chtěl jsem full kotouče… Tady mám třmen 4 píst MT5, páky Shimano XT, sakra kousavé desky od GoldFrenu ve směsi SW33, ale jen 180mm kotouč, aby se hned neurval adaptér při velké páce. Kdybych tam dal slabší brzdu, brzdilo by to málo. Abych tam dával slabší brzdu, aby to brzdilo málo ale dýl to vydrželo mi nedává smysl… Prostě jsem to chtěl zkusit, nekompromisní brzdový výkon a buď to rupne, nebo ne… Když to rupne, alespoň budu mít zkušenost.:-) Je to jen kolo…

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.