Nasměrování laika - univerzální pevné MTB

44 nepřečtených
  • Otravna.osoba

    Zdravím a předem díky za trpělivost. Po krásných 20 letech se svým milovaným horským kolem koukám po modernější technice. 29 palcová kola, hydraulické brzdy, možná i zadní odpružení… ale narazil jsem na dilema:

    Většinu času trávím na kvalitním asfaltu, občas nějaká lesní cesta. V budoucnu by mi přišlo zajímavé zkusit nějaký trail, kde jsou i nějaké menší skoky (které by moje kolo nejspíš nepřežilo ve zdraví). Líbila se mi základní verze trailového Specialized Stumpjumper (cenově na limitu mého rozpočtu). Krásné kolo, ale v testu zaznělo, že geometrie/posez je dělaný na traily a po asfaltce nic moc pohodlí.

    Trochu se ztrácím v nabídce. I když možná chci nemožné, existují kola ideální pro častou jízdu po asfaltu, které se nezaleknou občasného sjezdu, rychlé jízdy přes kořeny, lehkého skoku, aniž by tím nějak trpěla (resp. jejich majitel)? Na jakou kategorii nebo modely bych se měl dívat? Předem díky za odpovědi.

    0 0
    • gersa  

      Po asfaltu nic moc pohodlí? A čím po tom asfaltu chceš jezdit, aby to bylo pohodlné?

      Když není moc pohodlné na silnici, tak to přes kořeny bude pohoda?

      Máš odkaz na test, ať přesně víme jak to mysleli?

      0 1
    • MTBIKER doporučuje

    • Otravna.osoba  

      Moc nechápu tuhle narážku, ale prosím, bude to jednodušší:

      https://www.youtube.com/watch?…

      Samozřejmě, že valivý odpor se vyřeší jinou gumou, zajímá mě spíš ten vliv odlišné geometrie rámu na efektivitu šlapání v lehkém terénu/asfaltu.

      0 1
      • novas752  

        Hele nejlepší zkušenost je vlastní zkušenost. Zajdi běkam kde mají testovací kola nebo je dokážou zajistit a něco si vytkoušej. Jakýkoliv xc kolo, jakýkoliv trailový kolo aby sis udělal trochu obrázek.

        Vliv různé geometrie při stejnym posedu je na šlapání dost malej. Obojí pojede po asfaltu daleko hůř než silnička, jestli to má např. úhel 69 nebo 65 je na polykání kilometrů úplně fuk. Rozdíl to udělá až při jízdě v terénu – chová se to jinak při zatáčení a jízdě přes větší nerovnosti.

        No a pak prostě záleží jestli hledáš univerzální kolo (což je prostě xc) nebo univerzální mtb (což je spíš trailbike).

        0 0
    • plzakj  

      Stump mi prijde jako dobrej univerzal na to, co pises. Ale budes platit za znacku na ukor osazeni. Mozna, ze bys nasel u konkurence za stejnou cenu lepe osazene modely. Hledal bych neco se zdvihy 120–130mm (canyon neuron napr. )

      Otazka je, co ted na konci sezony najdes nebo pockat na nove modely 2024.

      To, jak to bude valit na asfaltu budou nejvic omezovat plaste. S nejakymi lehcimi XC plasti to nebude problem.

      0 0
      • Endryju  

        Neuron je na asfaltu zbytečně robustní a pomalý. Nějaké XC kolo s lehčími XC plášti pojede lépe a občasnou jízdu přes les taky zvládne.

        0 0
    • Vilém  

      Ja se trochu ztracim v nadpisu a naslednem textu.

      Napred „univerzální pevné MTB“, pak pozadavek na kolo vhodne pro jezdenio po asfaltu, po dotazu na nepohodlne kolo po asfaltu vlozen ohkaz na „test“ celopera urceneho na uplne neco uplne jineho nez o cem se pise v nadpisu i pozadavcich na uziti.

      Tak co vlastne chces?

      4 1
      • TK75  

        Něco jako měl…aby to mělo název „horské kolo“ ale bylo to hlavně kolo silniční

        2 0
    • -b-n-x-  

      Gravel.

      0 1
    • blackboy007  

      Napiš rozpočet

      0 0
    • Jason Voorhees  

      Sry za asi blbej koment, ale nikdy jsem nepochopil lidi, co si koupěj MTB, aby pak trávili většinu času na asfaltu.

      2 0
      • gersa  

        O level vyšší umění je E-celopéro na silniční kochání

        2 1
      • Kucci  

        Protože hledají pohodlný univerzální kolo, který zvládne všechno – na asfaltu jim je jedno že jsou pomalejší než by mohli být na silničce, a vyhovuje jim možnost bez předchozího plánování na čem pojedu kdykoliv z té silnice sjet na hrbolatou polní/lesní cestu, klidně až kořenovou či skalnatou (na to bohatě stačí 100mm vidlice)

        Kros z mé zkušenosti univerzál opravdu není, silniční posez na gravelu není pro každýho, teoreticky vyšší rychlost na asfaltu je jim volná, a při vyjížďkách pořád bude lesní/polní cesty zvládat hůř než mtb hardtail

        4 2
        • Jason Voorhees  

          Dobře, OK. Ale stejně to přeci postrádá logiku.

          Čti: „většinu času trávím na krásným asfaltu“.

          Potom tu volbu fakt nechápu no. Na silnici projedu polňačku úplně v pohodě. Tak proč mít gumy s megaodporem, špatnou geo, blbý skoky převodů atd…když jezdím asfalt a jenom občas zatočit někam jinam? To nedává smysl, sorry.

          Sám mám dvě silničky a i MTB a volim podle terénu…

          2 0
          • šlapatko  

            Já ty lidi chápu. Než jsem vyzkoušel silnici, jezdil jsem vše na mtb. Pár vyjížděk s oblouky mi změnily názor. Mít jen jedno kolo, bude to lehký hardtail.

            1 0
            • mais  

              Mám jedno kolo – je to full se zdvihy 130/120 pro mě nejlepší kombinace i v tom, co jezdím. Jasně jsou chvíle kdy bych užil silničku, kdy crosse a kdy trail bike – jenže ono se to mění taky během jednoho dne a ta silnička by mnohdy byla fajn na dovolené, kdy jeden den je to na silničku a druhý den na trailbike – a místo je na cestách na jedno kolo na osobu.

              0 0
          • Kucci  

            Pak máš štěstí že máš prostředky na pořízení tří různých kol a prostor na jejich skladování. Ne všichni to takhle hrotí, a mít kolo na každej typ povrchu jim nedává pro jejich pár vyjížděk ročně smysl, sorry. Podobně, kolik máš aut? Jedno malý do města, pak pohodlnej reprezentativní sedan na dálkový cesty nebo za bysnysem, prostorný combi na dovolený když vezeš hodně věcí, dodávku na stěhování nebo převoz kol, a offroad pokud bys někdy potřeboval sjet ze silnice? Nebo jedno, se kterým zvládneš všechno, byť něco ne ideálně?

            Kromě krásného asfaltu (je taky otázka, co si kdo představuje pod krásným asfaltem. Jsme koneckonců v Česku a spousta silnic kam se dá vyrazit a není tam hustá doprava bude třeba téhle úrovně https://mapy.cz/s/bohubusogu) taky zmiňuje že by v budoucnu zkusil traily i s menšíma skokama , nebo mají možnosti,

            Jo, s dostatkem zkušeností i odhodlání na silničce projedeš klidně i tenhle úsek https://mapy.cz/s/nugezazedo – https://mapy.cz/s/fujorejame, ale asi to bude stát za prd.

            Moji průměrnou vyjížďku na MTB taky bude tak z 70% tvořit asfalt, ale kvůli tomu nezačnu jezdit na silničním kole, už jen protože bych nemohl pořádně projet těch zbývajících 30% z cesty.

            4 0
            • Jason Voorhees  

              OK

              0 0
            • Jason Voorhees  

              Moje tři kola maj hodnotu tak 50–60k dihromady, kupoval jsem postupně a vesele na nich jezdím, to mi nepřijde jako hrocení. Auto nemam ani jedno. Ale tak každýho volba. Mě by prostě nebavilo jezdit většinově asfalt na gumách 2,4, toť vše ;-).

              0 0
    • Sulka  

      Ano. Hardtail nejlepsi volba universalniho kola! I kdyby melo jezdit z 90% asfalt. Kolikrat ten asfalt je k nasrani i na gravelu. Kdo chce v klidu a pohodne jezdit, tak si proste poridi horaka.

      7 3
      • TK75  

        Jestli jsem 90 Kg plus chlap tak nějaká 40 mm do které musím dávat tři bary plus se pod jezdcem chová nejspíš stejně jako klasická silnicka s 30 mm pneu pod 70 kg jezdcem…o grevlu vůbec nemůže být řeč, nemá to s tím nic moc společného

        Máš 90 kg? Porid si 47/50 mm pneu…s tlakem se dostaneš k 1.8 až 2.1 barum (podle vahy) a potom nebude k nasrani nejen silnice ale ani šotky, cesty atd atd…Kontrola kola větší, odpruzeni, odvalování to vše jde na grevlu jen skrz tlak v kolech

        1 1
        • šlapatko  

          Pravdu má ten chlapec:-)

          0 0
        • Sulka  

          Motam se kolem 95+. Asfaltem k nasrani beru kvanta vymletejch der u krajnic, kde mi je uplne jedno jestli vezu nizky nebo vysoky tlaky. Zlata sotolina a lesni cesty. Ty k nasrani opravdu nejsou, ty jsou za odmenu.

          0 0
    • zbartos  

      Pokud jsi bez problémů jezdil 20 let na MTB po tom povrchu, co popisujes, tak budeš mít především u nového MTB problém s nutností vysoké frekvence šlapání po rovině a z kopce, s velkým odporem vzduchu kvůli více roztazernym rukám a s vyšší hmotnosti kol s plášti.

      Jestli jsou ta kola dnes jakoze urcena pro XC, trail atd. Ti muze byt celkem jedno. Hlavně na novém kole musí jít nastavit takový posez, jako máš doposud, což bude asi u řídítek problém…

      Jinak doporučuji postavit gravela s MTB plasti a dát na nej Tvoje stávající řídítka.

      0 0
      • jIrI___  

        Gravel s MTB plášti a rovnými řídítky, takže klasické HT s pevnou vidlicí? :)

        6 0
      • oddie  

        Proč by to měl být u řídítek problém? Ta jdou snadno vyměnit.

        0 0
        • zbartos  

          Něco jsem našel na https://www.cyklosvec.cz/…da-dritto-26 , ale moc toho asi nebude.

          Já jsem měl od roku 1995 do 2001 řidítka 52,5 cm dlouhá (průměr 25,4 mm), od 2001 doteď mám 56 cm dlouhá (25,4 mm).

          Současná nabídka je zřejmě s větším průměrem a s délkou od 65 cm do cca 80 cm…

          0 0
          • oddie  

            Řídítek je všude tři pr… a ano, dneska je standard OS – 31,8mm. Ladí se nejen délka, ale i zahnutí.

            Já mám v podstatě něco takového, co dotyčný hledá, takové výletní kolo, mám na něm řídítka 680mm, ženská má to samé s 640mm.

            0 0
            • zbartos  

              No tak vidíš. Bude muset složitě shánět 56 cm dlouhá řidítka do OS představce aby měl tak úzký profil rukou, jako má teď a tudíž stejný odpor větru. Myslím, že když seřízne OS řidítka o max. délce 64 cm na 56 cm, tak už na ně nedá gripy, natož případně rohy.

              0 0
              • oddie  

                Ono taky těch 56cm je blbost, to je tak pro děti na 24".

                1 0
                • zbartos  

                  Blbost, na které všichni jezdili bez problémů asi 20 let, tazatel na nich jezdí 20 let a já 33 let…

                  2 0
                  • -b-n-x-  

                    Tak někde v africe si třeba taky nějací lidi natahuji uši a propichuji xicht kdejakym dřevem už třeba tisíc let bez problémů, že jo.

                    0 0
                    • TK75  

                      Než dostanou do ruky takovou pěknou trubku treba…potom už mají jinou zábavu

                      :)

                      0 0
                  • oddie  

                    Hrozný zjištění, že jste to tak strašně dlouhou dobu dělali blbě :D

                    0 0
    • psbiker  

      To vypadá na rychlé XC, co jede jako silnička, ale jenom na podhuštěných bezdušových balonech. Pro variability převodů a hlavně intuitivnost použití něco 1×. Vnitřní rohy jako aero hrazdu, pak předjedeš silničky i čipované mopedy.

      1 0
    • lazza  

      Hele, ja si oblibil strasne tohle. Ma to lehky plaste, zadny tlumice, takze to po silnicich i sotkach docela vali, nevycerpava. A geo to mas zas trailovou, takze se s tim da lecos sjet… lehci traily, ty tezsi prirodni akorat pomaleji..

      https://www.bike-forum.cz/…35-planeta-x

      2 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse