• Milgorn

    Ahoj borci,

    vlastní blbostí jsem si udělal prasklinku na karbonové sedlovce 27,2mm.

    Sice mám momentový klíč, ale blbec jsem se chytil nápisu na objímce 5 Nm (jenže jsem si v tu chvíli neuvědomil, že to je maximum) K tomu se zřejmě přičetlo, že momentový klíč mnou vlastněný je od značky Force (začínám mít k této značce averzi) a utahovací síla u něj zřejmě nebude úplně přesná.. Měl jsem to zkrátka utahovat na 3–4Nm, ale bohužel, chvilka mozkového temna a už je tam… Potřebuji poradit, nemám s karbonem tolik zkušeností, kolo je nové a předtím jsem jezdil jenom hlínu..

    Neřešit – jezdit – sledovat prasklinu ?

    Nic neriskovat a pořídit novou sedlovku a příště nebýt lempl ?

    Děkuji za věcné komenty… ;-)

    • Romancero  

      doporučuji na objímce rámové trubky zaoblit lehce hrany. aby se po dotažení třmenu nezarývaly do sedlovky..

      Já osobně bych tedy po každé vyjížďce kontroloval prasklinu, zda se rozlézá. Ale asi bych z jízdy neměl dobrý pocit, když bych věděl, že tam prasklina je..

    • scalar  

      Doporučuji nejezdit a sledovat prasklinu :-)

    • couffy  

      No,pro tebe už to na ježdění nebude :-(,možná pro někoho,kdo to dostane do rámu tak 10cm nad prasklinu,jinými slovy to říznout nad prasklinou a za pár korun někomu věnovat i s touto historií,

    • poki.z  

      Tohle ti usnadnilo rozhodnuti poridit teleskop :)

      • Milgorn  

        Teleskop je na můj styl ježdění úplně k prdu =) krom toho ta karbonová sedlovka opravdu krásně pruží a dost toho potlumí..

    • Milgorn  

      děkuji za odpovědi.. myslel jsem si že bude takový ortel. Ono jezdit s myšlenkou, že muže kdykoliv znenadání přijít penetrace řitního otvoru.. nic moc.

      • couffy  

        Bohužel,ale 5Nm je max na objímku,ne na karb sedlovku.Nechci se zastávat Force,ale chyba byla asi jinde.

        • Milgorn  

          chyba je hlavně na má straně o tom nepochybuji.. ale trochu mě štve i prodejce.. když jsem kolo kupoval, ptal se mě jestli mám momenťák.. řekl jsem ano, a na kolik co utahovat je na kole napsané, na což už mi nic neřekl.. ono na sedlovce není napsáno nic, tak čeho by se neznalý člověk chytil, když ne nápisu na objímce ?

          • couffy  

            Chápu tě, je to takový systém pokus chyba,nebo dvojitá objímka.

    • HT Adam  

      Já se jí rád ujmu, pokud jo, tak sz

    • lunochod  

      Zřejmě fake karbon, když to neunese 5 Nm… :-)

    • Mr.Duck  

      6nm ale není zas tolik, na 4 kolech mám karbonový řídítka a všechny představce jsou taky na 6nm. Je mi jasný že to je jiná objímka a sedlovka a ne řídítka ale i tak když to praskne na 6nm,myslím že by to ani bez praskliny neprežilo první jízdu..

    • Georrge  

      Zalezi jak mas rad svuj kadak :) ja bych na tom nejezdil.

      Jinak karbon sedlovky doporucuju namazat pastou na zvyseni treni pro karbon veci. Pak pomalu utahovat a zkouset, kdy uz pod tebou sedlovka nezajizdi. Vyzkouset momentakem na kolik jsi to asi utahl a mas jasno na kolik utahovat.

      • TK75  

        No mě nepomohla ani pasta, nakonec jsem to vzdal a utáhl ji na krev…a nestalo se nic, ten karbon je tvrdej jak šutr.To že mu to takhle prasklo mi přijde divný

        • Rychlej turista  

          Já taky tak. Nejprve jsem to utáhl momeťákem a následně dorval na krev tak, že mi na S24 praskla v noci 8 g titanová sedlová objímka, ale 400 mm 189 g sedlovka z Číny za pytel hlíny je furt v pohodě :-)

        • jIrI___  

          Není karbon jako karbon. Když třeba srovnám dvě číny (FCFB a Ullicyc), tak jedna z nich je jako jako šutr, jak popisuješ, a druhá je naopak jako bláto :). Pasta na karbon mi vždycky přinesla více starostí než užitku (pokřupávání a podobné pazvuky), nevím co jsem při aplikaci dělal špatně.

          • Hrabex1  

            pastu pouzivam, ale jeste dulezitejsi je misto upnuti trosku zdrsnit hodne jemnym brusnym papirem.

          • TK75  

            Bez pasty zajíždí, s pastou vydává zvuky :-)

            Nakonec jsem tam dal proužek z plechovky od piva…

            Nicméně stejně teď mám teleskopku, takže utrpení s karbonovou sedlovkou skončilo.

    • TommyP3  

      No nechci do toho moc rypat. Ale jako nemajitel momenťáku mám takový stupidní dotaz. Výrobce objimky ví jaká sedlovka s ní bude utažená? Myšleno hliník, ocel, titan, karbon nebo bambus to je jedno…v první řadě by to mělo znamenat moment, kterým je šroub dostatečně utáhlý bez rizika stržení závitu. Tahle posedlost mít momentový klíč a dorvat šroub hlava nehlava dokud to necvakne mě udivuje. Jinak nejezdil bych a zkusil reklamovat pokud lze, pokud ne tak bych byl rád, že nepraskla trubka na rámu a bral to jako ponaučení.

      • Mr.Duck  

        Ale 6nm a „dorvat hlava nehlava“ je o dost velky rozdil, 6 nm neni moc. Strzeni sroubu bude zas u sedlovy objimky o hodne dal nez je potreba, ale sedlovka se proste nesmi hybat a tech 6nm je k tomu casto potreba. I na teleskopicke sedlovky ma stazeni objimky vliv – na kazde tudiz utahuji co nejmene to jde dokud se sedlo pri rozumne sile neotoci, a nekdy je to i vic nez tech 6nm i s SAC-2 pastou.

        • TommyP3  

          já myslel hlava nehlava s momentovým klíčem, to že prostě utahuju tak dlouho dokud nepřeskočí i když je to už nesmyslně utáhlé, což u levného a následně ani nezkalibrovaného klíče může být třeba problém. Na druhou stranu tento případ je celkem extrém. Sedlovka by měla vydržet opravdu hodně, spíš mi přijde ta objímka nešťastně řešená a tlačí nevhodně ve dvou místech na stěnu trubky. Při téhle váze bych asi radši koupil zdvojenou objímku, tlak bude stejný na větší ploše.

          • Mr.Duck  

            Rozumim, to mas pravdu. Na druhou stranu ta sedlovka by to tak jako tak mela vydrzet.

            Lepsi by asi bylo otocit objimku o 180st a mit ten split na druhe strane nez ma ram. Mam pocit (a opravte me nekdo pokud se mylim) ze se tim lepe rozlozi sily.

            • Milgorn  

              jj už jsi druhý kdo tu píše otočit objímku, tak na tom možná něco bude.. u toho druhého komentáře borec doporučoval dát pod objímku i trochu vazelíny. aby se „nekousla“ ale aby šly síly rovnoměrně.. nevim s tou vazelínou já už bych měl zase strach, aby si objímka neklouzala vesele dál, dokud se nesvlíkne..

              • jIrI___  

                Viděl jsem na internetech nějakou poměrně obsáhlou „vědeckou“ studii, ve které se zaobírali právě rozložením a působením sil při různě orotované sedlové objímce. Bohužel už ten článek nemůžu najít, ale pokud mě paměť neklame, tak výsledek byl, že na pozici šroubu objímky vůbec nezáleží :)

                • TK75  

                  Akorát ti nepadá tolik bahno na šroub, když je otočená objímka šroubem k riditkum

                • Mr.Duck  

                  Je mozny ze jsme cetli stejnej clanek, a ja si z toho odnes ze je lepsi to mit obracene protoze nejsem konformista :D

                  • jIrI___  

                    Já ji taky vozím obráceně, ale víceméně z důvodu, jako zmínil TK75 nad tebou :)

                    • Mr.Duck  

                      Ted jsem si vzpomnel ze hlavni duvod budou asi moje zacatky na tocny. Nejakej vetsi drop, probehla chyba, ja dopadal sedice na zadni gume a seznameni rychloupinaku sedlovky a prirozeni se zarylo nejen do pameti, tak ted vyhledavam co nejhladsi povrch v ty oblasti (objimky ne prirozeni, …?), to bude asi hlavni motivator.

              • Mr.Duck  

                Vazelinu ja tam davam, resp. Maxima Assembly Grease. Pri utahovani objimky je to znat, jako by to bylo plynulejsi, jestli to neni placebo. Pri utazeni i na mnohem min nez tech 6nm by se nemela hnout.

      • Milgorn  

        Když jsem se rozhodoval pro karbon, radil mi kamarád a řekl mi: „hlavně se toho neboj, nekupuješ křišťálový lustr“ =) ale ta sedlovka mě překvapila.. myslím si, že bych se obešel i bez momentového klíče neb jsem řemeslník a tím pádem s manuální zručností asi problém úplně nebude, možná by to dopadlo líp utahovat to bez momenťáku, who knows.

    • Milgorn  

      Ale podle reakcí zde nabývám dojmu, že sedlovka bude asi eušus.. Je to sedlovka One race, což jsou komponenty dodávané na kola superior.. Její běžná cena je 1190,–

    • Čuli  

      Reklamuj, ty sedlovky One dost často praskaly/praskají. Když dostaneš novou, prodat a koupit kvalitnější.

      • Milgorn  

        díky.

      • fuck_off_football  

        Tahle sedlovka není aktuálně vůbec dostupné (řeším asi od listopadu), mám se zkusit zeptat začátkem března :-) Taky jsem ji asi moc utáhl a v místě rámu se mi udělal vryp → pak se zlomila :D

        • Čuli  

          Když tyhle nejsou a reklamace se uzná, dávají ten lepší model.

        • Milgorn  

          to je hezký že se máš zeptat až v březnu.. a do té doby tam máš mít co, násadu od koštěte? =D No jestli je to fakt takovej eušus, nedovedu si představit, že by na tom seděl nějaký 100kg chasník.. já mám 68kg a pruží to pode mnou celkem slušně..

          • Esi  

            No to je právě můj problém, mám 105kg tak že vlastně všechny rámy co mají sedlovku 27,2 vyřazuju rovnou, možná zbytečně ale mám obavu že ta slabá karbon sedlovka tu moji váhu neunese :-(

    • Tuplak  

      Já mám karbonové sedlovky Superstar (3 kusy), ty dotahuji klidne i na 8 Nm, jinak pak zajíždí. Canyon VCLS má na sobě napsáno 7 Nm. Pak mám karbonovou FSA K-Force light a tam jsem pral myslím taky 7 Nm. Takže pokud tii sedlovka praskla při 5 Nm, tak moc kvalitní nebude.

      Jinak doporučuji tuto objímku. Pak můžeš dotahovat daleko menší silou.

      • zdenek  

        Ta je dobrá, ale chce to mít štěstí, aby výrobce rámu použil stejný vnější průměr sedlové trubky.

    • KRoser  

      1190 za karbonovou sedlovku je podezřele málo peněz, asi to vážně nic extra nebude. Jen takovej tip pro příště, otoč objímku sedlovky šroubama dopředu a objímku namázni trochou vazelíny. Lépe se to potom při utahování stáhne a lépe to rozloží tu sílu utahování.

      • TK75  

        No tak sedlovka z karbonu za litr mi drží i když to utáhnu sebevíc.Drahá za cca bůra praskla jen tak z plezíru…

        Závěr? Nevim:-)

        • KRoser  

          S karbonovejma komponentama osobně nemám žádnou zkušenost, ale sakra už to vypadá, že ani heslo dostaneš to za co zaplatíš v dnešní době není jistý.

          • p@X  

            Tak to je nejlepší tady radit ;)

            U karb. sedlovky je potřeba najít ten nejmenší moment, kdy nezajíždí, speciální objímku, pastu na karbon… ani to nezaručuje, že bude bezproblémová.

    • mykovec  

      Ono kromě utahovacího momentu záleží i dost na tom, jak dalece jsou rám a sedlovka kompatibilní. U levných hliníkových rámů je nezřídka sedlová roura deklarovaná na 31.6, ale vleze tam v pohodě 31.8. Netvrdím, že je to zrovna tento případ, ale možné to je.

      U těchto rámů se musí objímka při použití sedlovky 31.6 utahovat fest, protože jinak zajíždí. Je to tím, že je moc volně a fixuje ji jen horní hrana sedlové trubky rámu. Jak je sedlová trubka zdeformovaná je dobře vidět na kulaté dolní části výřezu v sedlové rouře, díky kterému to jde stáhnout. U hodně nepřesně zevnitř obrobené sedlové roury se tam při utažené sedlovce vejde i kus drátu nebo špendlík. Když prší, tak tudy výborně vniká voda.

      Sedlovka by měla jít do rámu natěsno, a neměla by mít vakl ani povolená, nebo jen minimální.

      Když je vůle moc velká, je dobrý nalepit zevnitř rámu hliníkovou folii aby se průměry srovnaly.

      • zdenek  

        Tos trefil hlavičku na hřebíček. :-)

        A platí to bohužel i pro sedlovku. Dnes jsou výrobní tolerance sedlovek horší než dříve. I proto, že vyrobit karbonovou sedlovku s přesným průměrem je náročnější než hliníkovou. Třeba Ritchey má toleranci průměru –0,05 / –0,15. Takže sedlovka 30,9 mm, může mít reálně 30,75 a podle výrobce je to OK. Do rámu pak vleze úplně bez odporu a celá pak drží jen díky silně utažené objímce.

        • mykovec  

          Třeba v podstatě každý levný Maxbike rám je potřeba „vyvložkovat“, jinak má sedlovka velkou vůli a je pak fixována jen za hranu sedlové trubky rámu. Hliníkové sedlové to asi moc nevadí, ale dát tam karbon je odvaha.

          Dražší sedlovky mívají v oblasti upnutí pod lakem takové jemné granule, díky zdrsnění to pak neklouže a nezajíždí. Pro sebe tuhle úpravu dělám bezbarvým autolakem a pískem že Sahary, vypadá to jak od výrobce, ale hlavně to výborně drží.

          • TK75  

            Tím lakem a pískem se to zdá jako výborný nápad

            • mykovec  

              Funguje to výborně, zdrsní, vymezí vůli. Ten písek ze Sahary je hodně jemný, zrnitost srovnatelná s dětskou krupicí.

              • mikš  

                Ten písek ze Sahary jde u nás sehnat,nebo si budu muset naplánovat dovolenou do Afriky?

                • Esi  

                  Musíš počkat až v létě zafouká a rozložit na zahradě plachtu :-)

                • TommyP3  

                  Pošlu ti pytlík až u nás bude trochu sucho. Moravská sahala je peklo. Stačí omest kolo :-D

                  Za dvacku třeba. To je nápad na byznys

                • TK75  

                  Já naštěstí bydlím mezi pískovcovejma skálama, tak si namelu :-D

                  Teda když bude potřeba…

                  A pytlík pošlu za 15 Kč.Jsem levnější než konkurence

                • mykovec  

                  Ten mám ze svatební cesty ze originál ze Sahary. Dobrá náhrada by mohlo být to, co se dává na brusný papír, nějakou jemnější zrnitost 150–200, nebo to co je v přesýpacích hodinách.

                  Ten písek je fakt jemnej, skoro jak mouka

        • mykovec  

          Třeba v podstatě každý levný Maxbike rám je potřeba „vyvložkovat“, jinak má sedlovka velkou vůli a je pak fixována jen za hranu sedlové trubky rámu. Hliníkové sedlové to asi moc nevadí, ale dát tam karbon je odvaha.

          Dražší sedlovky mívají v oblasti upnutí pod lakem takové jemné granule, díky zdrsnění to pak neklouže a nezajíždí. Pro sebe tuhle úpravu dělám bezbarvým autolakem a pískem že Sahary, vypadá to jak od výrobce, ale hlavně to výborně drží.

    • David Bek  

      Kluci,

      a to se bavíme o kulaté sedlovce, kterou objímka obepíná a utahuje po celé obvodové ploše.

      Podívejte se, jak se řeší upnutí Aero sedlovky na novem Canyonu. Upíná se to jedním červíkem, který tlačí pouze na jedno místo a to na vnitřní stěnu trubky a drží to:-) Pro mě je to nepochopitelný, jak to může udržet váhu jezdce, ale…udrží. Jen tak pro zajímavost. Utahovací moment 5Nm.

    • tříčtvrťák  

      No já měl totéž před lety s MRX 30,6. Po zjištění praskliny cca 1,5cm jsem si echal vyrobit Al mufnu asi 6cm s podélnýma drážkama a na koncích s rádiusem, srazil ostré hrany na sedlové rouře a vlepil jsem to dovnitř, sloužila dalších 6let a ještě si ji bral někdo pro holku, samo že jsem ho na to upozornil. Pružnost se trochu omezila, ale ne moc. Na skoky bych ji ale vyměnil. T

    • Gaper  

      Já bych na tom nejezdil. A ten Force momenťák mám doma rok, porovnávali jsme nedávno momenty s Park tool klíčem a sedělo to, za mě je cajk. Možná tak že necvaká je škoda…

    • hannawald  

      Pokud ten momentak neni vadnej, tak bych si teda nevycital, ze komponent, kde je napsano max 5, jsi utahoval na 5.

      Bezne se to tak dela, vcetne toho, ze lidi davaj karbonovou pastu, ktera zvysuje treni, takze by se pak teoreticky mohlo dat mene nez 5. Normalne bych to reklamoval, rozhodne bych nejezdil.

      Jednou jsem pri utahovani sedlovky na moment praskl sroub objimky, sedlovka v pohode. S novym sroubem se mi to pak nikdy nestalo, asi vadny dil. Tak drzim pesti.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.