• sramek

    Ahoj, vsiml jsem si ze kdyz je nabojove dynamo vypnute, resp. prepinac na prednim svetle, ma dynamo mensi odpor. Jak vnitrne probiha zapojeni dynama? Pocitam ze se nic mechanicky pres vodice v dynamu nemuze prepnout. Zvazuju jine svetlo se senzorem, a zajimalo by me jestli ve dne svetlo kdyz nebude svitit budu odpor dynama mensi i v modu senzoru? nevim jestli musi byt nejak napajen? Diky za vysvetleni.

    0 0
    • Kouba_2005  

      Tak treba alternator ma taky vetsi odpor, kdyz je z neho pozadovan vetsi vykon. Dneska uz je spoustu kvalitnich dobijecich led svetel, tak bych se se spis ubiral touhle cestou, nez pouzivat dynamo, kteryho odpor musis pri jizde prekonavat.

      0 0
      • va-bo  

        Souhlas. Dynamo bude mít mechanický odpor pořád, ať se svítí nebo nesvítí. U alternátoru se magnetické pole vyrábí elektromagnety napájené vlastním proudem. Čím větší výkon (odběr), tím silnější mag.pole. Když nemá odběr, točí se prakticky naprázdno.

        0 0
        • sramek  

          Diky za vysvetleni. Ve vypnutym stavu se toci vyrazne delsi dobu, ale neni to zase jako u klasickyho naboje. Zapnuty svetlo brzdi docela dost, alespon ve vzduchu, pri jizde to at tak nepozoruju jako treba u staryho lahvovyho dynama na favoritu, tak to bylo znat daleko vic. Podle vseho tedy dynamo v senso modu bude mit mensi odpor, protoze bude odebirat proud jen ten senzor? Je to spravna uvaha?

          0 0
          • drood  

            Dynamonáboj je také alternátor. Dynama se na kole nikdy nepoužívala, je to jen omylem zažitý název…

            0 0
            • va-bo  

              Dynamo a alternátor jsou dva rozdílné mechanizmy pro výrobo elektrického proudu. Dynamo vyrábí stejnosměrný proud, alternátor střídavý.

              0 0
              • va-bo  

                Což nevylučuje, že na velocipédech mohou být alternátory. Žárovkám je to jedno, jak bylo vysvětleno níže.

                0 0
                • Bubaaak  

                  A hlavně udělat ze střídavýho stejnosměrný, je neřešitelný problém :)

                  0 0
          • Prazak0  

            Mám taky dynamo, sice Shimano Deore a je to tak. Bez zátěže má výrazně menší odpor, při rychlosti 30 km/h nevím jestli 1.5 W, při zátěži 7 W. Pro kvalitní dynama Shimano i Shutter Precision nebo SON to kdosi měřil. Pak ten odpor se může i lišit, když člověk např. dá dvě světla v sérii, při rychlosti vyšší než 15 km/h je výkon i napětí vyšší, než nominální 3 W. Dvě světla v sérii to utáhne snadno, možná je pak malinko vyšší odpor vůči otáčení.

            Před lety jsou si pořídil Shimano nižší řady, tam byl odpor dosti velký i bez zátěže, téměř se nepoznalo, jestli je světlo zapnuté nebo ne. Taková dynama se prodávají i nyní. Skutečný problém u dynam, z mého pohledu, není ve velikosti odporu, ta je malá i při zátěži, pokud chci trénovat, tak pojedu něco nepatrně pomaleji, pocitově to nepoznám. Problém je spíš v životnosti – sice ložisek. U kónusových Shiman jde dělat servis jen z druhé strany, tj ložisko na druhé straně. Tam kde je dynamo, tam to je složitější. Řešením může být koupit nový celý vnitřek dynama a toto vyměnit. Počítám, že nějakých 30 tisíc km dynamo zvládne i bez servisu, pak zkrátka koupit nový vnitřek, nebo celé dynamo a přeplést. U dynam SP se musí zasílat pro výměnu k výrobci, ložiska vydrží snad nějakých 20 tisíc km. Dynama SON mají ložiska velmi kvalitní, mají vydržet 50 tisíc km, pak zaslat k výrobci do německa k servisu, tj výměně ložisek. Servis dynam zvládnou někteří lidé i doma, ale je tu riziko, že to člověk poškodí.

            Zkrátka, kdo jezdí s dynamem, tak mi přijde lepší, když jsou dlíouhé dny, pro nějaké dojetí v létě mít normální náboj a v záloze světlo na nabíjecí baterie. Nemá cenu vozit dynamo, když jízda po tmě by byla nějakých 15% času nebo i méně. Jednak tu je malý odpor i váha navíc, hlavně ale ukrajuji z životnosti dynama a nemám tu žádný efekt tj. svícení. Pro podzim a zimu je zas dynamo ideální, tady nevadí, že třeba 50% jezdu za světla, nemůže se mi stát, že např. baterie budou špatně nabité (nabíječka může odpojit dřív) ap.

            0 0
            • novas752  

              Mi teda přijde jednodušší normálně světlo na baterii + jednu menší baterii záložní v batohu. Velký baterrypacky vydržej dostatečně svítit i přes 20h jízdy na jedno nabití…

              0 0
              • Prazak0  

                Každý systém svícení má svoje výhody i nevýhody. Když vidím třeba údaje ke světlům na kolo a tam udávaný vysoký výkon a současně výdrž 20 h, musím se smát. Zpravidla to je tak, že buď tu je výkon, pokud baterie vydrží třeba 2 hodiny, nebo sice 20 hodin, ale intenzita osvětlení je výrazně menší. Ale někdo má pocit, že má silné světlo. Tahat s sebou náhradní accupack, tak to váhově pak vyjde jak to dynamo. Potom je tu i životnost světel, když je s integrovanou baterií, tak ta časem degraduje a vyhodí se celé světlo.

                Systém jak jsem popsal výše, tj. na dynamo jezdit v době kratších dnů, to má svoje výhody. Pro dlouhé letní dny to jde doplnit i klasickým přítlačným dynamem, takové BM má docela slušnou účinnost, pokud někdo takto dojede do hodiny, není problém. Chápu, že kdo trénuje na silničce, tak dynamo v náboji asi nebude jeho volba. I když odpor v době, co se nesvítí je skutečně malý, ale ty gramy navíc tu jsou. Právě tito jezdci kupodivu nemívají moc silná osvětlení.

                0 0
    • va-bo  

      Podle mne každé dynamo funguje tak, že magnetické pole pohybujících se permanentních magnetů indukuje stejnosměrný proud v cívce. Nezáleží na tom, zda je nebo není tento proud z cívky odebírán. Alternátor (střídavý proud) funguje trochu jinak.

      0 0
      • sramek  

        Kdyz vypnu svetlo je odpor opravdu mensi.

        0 0
      • xtonda  

        Ono nábojová dynama jsou ve skutečnosti alternátory. Tady http://myra-simon.com/…ynotest.html je nějaký test a podle toho některá bez oběru mají výrazně menší odpor a některá ne

        0 0
        • Kouba_2005  

          Alternator vyrabi stridavinu a potrebuje buzeni, dynamo dava stejnosmer a buzeni netreba.

          0 0
          • xtonda  

            Za až tolik do toho nevidím, ale všude se píše, že současná cyklistická dynam jsou ve skutečnosti alternátory s permanentními magnety, tzv. magneto podle wikipedie.

            0 0
            • raschi  

              Ono i ta stará cyklistická „dynama“ byly ve skutečnosti alternátory, výstup byl střídavý proud, což žárovkám samozřejmě nevadilo.

              0 0
      • raschi  

        Aby proud tekl, musí být obvod uzavřený, tedy připojený nějaký spotřebič. Pokud na výstupu cívky není nic připojené, může se naindukovat napětí, ale žádný proud tam neteče.

        0 0
    • Manzak  

      Co je to za dynamo?

      0 0
    • drood  

      Odběr elektroniky při vypnutém světle je tak nepatrný, že se to na odporu náboje nemůže poznat. Já teda jezdím bez vypínače i bez senzoru. Prostě svítím furt, ono to má něco do sebe… Vpředu XHP50.2, vzadu XPE2 red, je to dobře vidět i za slunečného dne…

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.