• Hajis

    Ahoj ve spolek,

    Jsem vlastníkem Salsy Fargo Apex z roku 2019. Moc rád bych se zeptal, zdali je možné do předního kola zaplést dynamo Shimano XT. Vím, že se vyrábí i na pevnou osu, ale nevyznám se v rozměrech a kompatibilnosti os.

    0 0
    • Vilém  

      To spis zalezi na pouzite vidlici, nez na modelu kola.

      1 0
      • Hajis  

        Vidlice je Firestarter 110

        0 0
        • Vilém  

          Tzn potrebujes dynamo na osu 110×15mm.

          0 0
          • Vilém  

            Ale co jsem v ry\chlosti koukal, tak shimano dela jen 15×100, boost nema.

            0 0
            • Hajis  

              Ano, došel jsem ke stejnému názoru. Bohužel 15×110 dělá jen firma SON, ale za dynamo chtějí 8 tisíc, a to je už hodně. Trochu jsem čekal že budou nějaké šikovné redukce nebo něco podobného. Ale spíš to vypadá, že si nechám zajít chuť

              0 0
              • Jakobo  

                Ja bych si na expedicni kolo Shimano nedal. Zkousel jsem dynamo Nexus na pracovnim kole s tim, ze pokud se osvedci zapletu si Shimano dynamo i na expedicni kolo. Neosvedcilo. Je tam jeden velky problem, ktery ma prave i to XT. To vinuti se dela z hliniku. Drive bylo (aspon u tech nizsich modelu) z medi, dnes z Al kvuli hmotnosti (a asi i cene). Staci trocha vody, ktera se tam drive nebo pozdeji dostane a vinuti se v dusledku koroze zlomi. Nebo nastane jiny problem, ze vyvod dratu vede podel osy a pak je to ruzne ohnute ke konektoru. Pri rozborce musis drat nekolikat ohnout atd. Ten hlinik ohyby moc dobre nezvlada. Mozna jednu rozborku da, mozna i 2, ale moc bych si nebyl jisty spolehat na dynamo nekde na ceste.

                Ted to dynamo (uz rok) mam v planu rozebrat a vinuti previnout za medene. Pokud pujde rozebrat rotor, je to takovy zvlastni bazmek.

                Son podle ohlasu zcela bez problemu a hodne doporucovane jako vicemene jedina spolehliva moznost. Jedina nevyhoda je, ze musis poslat vyrobci na vymenu lozisek. Jsou tam i nejake servisni intervaly. Ale z recenzi to chapu tak, ze tech 8000 se fakt vyplati. Pokud nehodlas byt na ceste 2 roky bez moznosti vymeny loziska, tak nasetri na SON a bez do nej.

                0 0
              • Vilém  

                Neni jen SON, Napr Shutter.

                1 0
    • Jakobo  

      Jeste jeden dodatek. Nezapominej, ze existuji i klasicke flaskove dynama (mozna pro nekoho vysmivane). Mam jej na expedicni kole na dobijeni baterek. Pripadne primo zapojit na svetlo Busch & Muller stejne jako k nabojovemu dynamu.

      0 0
      • Hajis  

        Ahoj, děkuju moc za dodatek, poslal by jsi mi prosím nějaké odkazy na konkrétní dynama?

        0 0
        • Jakobo  

          No, koupil bych nejake kvalitni. Ja mam nejake stare 2 fazove, jmenuje se Safir, je to nejaky skandinavsky vyrobce, mozna AEG, nevim, je dost podobne tem starym hlinikovym z DDR, co se u nas montovaly za totality. Ze soucasne produkce asi bude mit lepsi zpracovani jen AXA, mozna stale neco dela Trelock, Bosch, fakt netusim.

          U nas se za totality delaly takove tvarove jednoduche valcove z nerez ocely s platovym dnem, to by byl take kandidat.

          0 0
          • Jakobo  

            Tim nerez s plastovym dnem (ne platovym) jsem myslel toto My Day. Bylo co vim dost spolehlive. Tak koupit nejaky zachovaly kus, pokud mozno novy. Nebo to Axa. Nikdy to nebude jako dynamo v nabe, ale fungovat to bude. Ja mam k dynamu krabicku s nizkoztratovym usemernovacem (Shottky) a rovnou jsou v ni take 4 NiMH baterky bez dalsi elektroniky. To funguje jako napajec dalsi elektroniky a jako powerbanka.

            Pak vystup vede na USBcko a k nemu pripojim boost menic 5 V a znej dobijim elektroniku. Ma to tahle uplne minimalni ztraty a soucasne NiMH funguje jako powerbanka. Nektere spotrebice se daji napajet naprimo bez toho buck boost modulu. Ty, co ale pozaduji 5 V, tak to ty NiMH nedaji. Kvuli vnitrnimu odporu pri zatizeni napeti rychle poklesne pod 5 V a pak uz telefon apod. nenabiji.

            0 0
            • Manzak  

              Brzdi to hodne?

              Mimochodem stranovy dynamo od Velogical jsi nezkousel, nebo nejsou s tim nejake zkusenosti?

              0 0
              • Jakobo  

                Vubec jsem do dneska o necem takovem nevedel. Ale mel bych obavu pri kazdodennim provozu za ruzneho pocasi. To mne pripada dobre na nejakou lestenku.

                Normal dynamo samozrejme kolo brzdi, to uz z principu bude. Pokud dynamo dava 3 W a pri te mizerne ucinnosti, tak vysledny efekt muze byt netusim, 10–12 W dolu. Pokud prumerny cyklista vyviji vykon 90 W, tak to je vice jak 10 %. Ale i nabojove dynamo nejak zatizi, urcite minimalne polvina bude ztratova, takze 6 W zcela urcite.

                No to si musis uz sam ujasnit.

                0 0
                • Manzak  

                  Spis jestli to brzdi jako ty stary dederonsky dynama, o to mi slo.

                  0 0
                  • Jakobo  

                    Jo to bude stejne. Ale ja si nepamatuju nejake vyrazne brzdeni. Musela se obcas sundat rolna a kolem osy nakapat olej. Hodne pomohl ustrizek gumove hadice, zvetsil se prumer, dynamo tak neprokluzovalo na mokrem plasti a melo nizsi otacky (nepalilo zarovky). Ten gumovy spunt se normalne prodava i dnes. Jen se nasadi na rolnu.

                    0 0
    • kamaro  

      Není to jen o dynamu, ale i o elektronice, která je mezi ním a dobíjeným zařízením.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.