• kamilk

    Ahoj zvažuju nákup jednoho z výše uvedených kol, ale jsem na rozpacích, které vybrat.

    • obě kola můžu mít v podstatě za stejnou cenu (kolem 50 tis.)
    • obě kola ve variantě rok 2018
    • nejezdím nějaký zásadně těžký terén, spíše občas objedu nějaký maraton
    • váha 76 kg, výška 183 cm
    • Z pohledu kvality a geometrie rámu to nedokážu posoudit
    • osazení mají v podstatě podobné (SUP má přehazovačku XTR, ale brzdy jen M6000; Merida je komplet XT)
    • náboje jsou u Meridy jen DEORE u SUPa DT SWISS 370 (obě kola mají pevné osy vpředu i vzadu)
    • obě kola mají karbonovou sedlovku, převody 2×11 (1×11 nebo 1×12 nechci)
    • otázkou je srovnání vidlic – toto nejsem schopen porovnat (tuhost, citlivost…)

    https://superiorbikes.eu/…yellow-black

    https://www.merida-bike.cz/…bignine-xt-5

    Které z nich je podle vás lepší? Nebo zvolit v podobné cenové hladině něco úplně jiného?

    • Mart7  

      Sup, nechápu proč má Merida s M8000 brzdami kotouče RT54, Sup má sice M6000 ale má i odpovídající kotouče. S kazetou 11–42 jsou lepší převodníky 28–38 u Supa, u 34z velkého by jsi musel šlapat hodně frekvenčně (eaglu stačí 34z v předu, když má vzadu 10z pastorek). Sup má lepší náboje s přímými dráty. Obě vidlice mají vícepolohové nastavení na výjezd, sjezd a zamknutí.

    • mr.garisson  

      Šel bych do té Meridy. Má BOOST rám, vidlici, kola jsou sice Deore, ale hmotností budou srovnatelná s těmi DT. Jak je odpálíš, koupíš lepší nebo je koupíš rovnou, záleží na Tobě. Sup Má vidli DT, není špatná, ale FOX má dle mého názoru jemnější chod. Merida je sice těžší, ale to může být rozdílem komponent jako jsou pláště, duše atd. Za mě Merida, co na to ostatní?

      Sup je zase domácí značka, nicméně technologiemi malinko za ostatními. Merida je taiwanská značka, která cpe dost do vývoje a na těch rámech je to znát.

      • Mart7  

        Vývojové centrum má v Německu, výrobu v Taiwanu. Mě by vadily převody, 34–11 není na nějaké vysoké tempo ve skupině. Výhody boostu jsem ještě nezkoušel, klidně se o nic rozepiš.

        • mr.garisson  

          No záleží, co bereš jako vysoké tempo. :) Já umlátím na 30–11 40 kmh. Víc na rovinách nepotřebuju, zbytek se vozím. Jako dá se vyměnit na 36/26 nebo 36/28. To je podle mě ale drobnost, kterou vyřešíš v řádech stokorun…

          Ten vývoj, výrobu jsi směřoval ke které značce?

          • Mart7  

            Oboje k Meridě, jak je na tom Sup nevím. Otázka je zda se vyplatí boost osy za cenu nižší přehazovačky, výměny tácu, kotoučů, horších nábojů… Je pravda, že se mi na Meridě líbí zpracování a drobné detaily napříč jejich výrobou.

            • mr.garisson  

              Jasný, že výroba je v Taiwanu, když je to taiwanská firma. :) U nás je Merida často spojovaná s lowendem, nicméně málkodo tuší, že jejich karbony jsou na špičkové úrovni a hravě strčí do kapsy takové Cube a jiné direct sales. Dovolím si tvrdit, že jsou na stejné nebo lepší úrovni jako je Specialized nebo Trek. Když se podíváš do historie, tak právě Meriďácké fabriky vyrábí rámy pro tyhle giganty.

              Teď k osazení. U Meridy bohužel celkem nešvar s těmi koly a to i dražších modelů, jako je můj 96. Na 3. nejvyšší model osadili Fulcrumy za 5k…wtf? Ale bylo mi to jedno, mám jiné záplety od DT ze starého kola a tyhle jsou náhradní.

              A ta hazka? Vážně nevidím takový rozdíl mezi řadou XT a XTR. Fajn, máš tam nápis XTR a je o něco lehčí, ale to je tak vše, na funkci to nemá vliv, protože XT je velmi slušný měnič.

              S převodníky uvidí, Převodník 34z, na něm při kadenci 95 udupeš 40 km/h, to mi nepřijde úplně málo.

              • mr.garisson  

                Jen dodám, že převodníkem 36 získá při stejné kadenci 2 kmh.

              • Mart7  

                Já jen doplňuju rozdíly, před pár lety jsem jezdil silniční meridu a byl jsem spokojenej. Doporučuji Sup kvůli kvalitním nábojům a nižší hmotnosti. 38z si polepšíš o 4km/h, což je 10%.

                Ještě k těm ráfkům a osazení, ani bych se nedivil, kdyby tohle kolo osadili brzdami M315… :D

      • kamilk  

        V tomhle jsem malinko mimo – co znamená BOOST rám a vidlice? Jde o tuhost?

        • Mart7  

          +10mm šírka předního náboje (110 za 100) a +6mm na zadním (142 na 148) Prý je širší výplet a je to tužší, ale nemám zkušenosti, proto mě to taky zajímá.

          • mr.garisson  

            Pokud jsou kola vypletená na boost náboji, tak mají vyšší tuhost. kolik je to procent, to netuším. Já vozím 100/142 s redukcí a nestěžuju si. Jen je to dobré do budoucna, pokud budeš chtít nová kola, v boostu bude lepší výběr. Samo, že stále bude k dispozici standard 100/142 a záplety si můžeš nechat udělat jaké chceš…

    • Czechak  

      U té meridy bych asi chtěl větší převodníky do rychla.

    • kamilk  

      ještě je k mání i Specialized Epic HT Comp Carbon 29 rok 2017 za 49 tis.Ale ty brzdy jsou teda k ničemu.

      SPECIFIKACE

      RÁM

      FACT 10m, full carbon, XC Geometry, internal split-housing cable routing, PF30 BB, 12×148mm rear end, triangulated post-mount 160mm brake

      VIDLICE

      Custom RockShox Reba RL, rebound adjust, Solo Air spring, tapered alloy crown/steerer, 15×110mm Maxle Stealth thru-axle, 90/100mm of travel, 51mm offset

      PŘEDNÍ NÁBOJ

      Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings,110×15mm thru-axle, 32h

      ZADNÍ NÁBOJ

      Specialized disc, alloy, sealed cartridge bearings, 12×148mm thru-axle, 32h

      VÝPLET

      DT Swiss Industry, stainless, 3×, 2.0"

      RÁFKY

      Roval Control, hookless alloy, 21mm inner width, 32h, tubeless ready

      PŘEDNÍ PLÁŠŤ

      Fast Trak, Control casing, 29×2.2", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready

      ZADNÍ PLÁŠŤ

      Fast Trak, Control casing, 29×2.2", 60TPI, Aramid folding bead, 2Bliss Ready

      KLIKY

      RaceFace Aeffect, 6000-series alloy, 24mm spindle, 49mm chainline, 36/26T

      PŘEVODNÍKY

      RaceFace, 34/24T, 104/64mm BCD

      STŘED

      PF30

      ŘAZENÍ

      Shimano SLX M7000, 11-speed

      PŘESMYKAČ

      SRAM GX HD, 2×11, direct-mount, bottom pull

      PŘEHAZOVAČKA

      Shimano Deore XT M8000, Shadow Plus, SGS cage, 11-speed

      KAZETA

      Shimano SLX M7000, 11-speed, 11–42t

      ŘETĚZ

      SRAM PC-1110, 11-speed w/PowerLink

      PŘEDNÍ BRZDA

      Shimano M506, hydraulic disc, resin pad, 180/160mm rotor

      ZADNÍ BRZDA

      Shimano M506, hydraulic disc, resin pad, 160mm rotor

      ŘÍDÍTKA

      Specialized Flat Top, alloy, 8-degree backsweep, 6-degree upsweep, 10mm rise, 720mm width, 31.8mm

      GRIPY

      Specialized Sip Grip, half-waffle, S/M: regular thickness, L/XL: XL thickness

      PŘEDSTAVEC

      Specialized, 3D-forged alloy, 4-bolt, 6-degree rise

      SEDLO

      Body Geometry Phenom Comp, hollow Cr-Mo rails, 143mm

      SEDLOVKA

      Specialized, alloy, 2-bolt, 27.2mm

      OBJÍMKA

      Specialized Alloy 31.8mm

      • atty  

        U spešla hodně připlatíš za to, že je to spešl a jak sám vidíš – výbavou je na tom asi hůře, než Merida či SUP. Ale když si fanda, nebo prostě chceš velké S, tak to pak taky není o čem :)

        Obecně – převodníky jsou to, co bych na novém kole řešil asi jako poslední – u HTčka za ±50k je stejně předpoklad, že uživatel si ještě něco stejně dokoupí/vymění, aby mu to plně vyhovovalo a převodníky řady XT jsou otázkou cca 1500 celkem (a ty nevyhovující se samozřejmě dají dále prodat, aby se náklady snížily). Navíc s lepším prodejcem se asi u kola za 50 dá v rámci cenového „vyjednávání“ dohodnout výměna na jiné, lépe vyhovující.

        Zaměřil bych se na nejdražší komponenty – rám, geometrie – tam musí vědět budoucí majitel, co chce a co mu vyhovuje – kvalitou rámu bych asi zásadní rozdíl mezi SUPem a Meridou nevidě.

        Vidlice DT Swiss O.D.L.vypadá skvěle, nicméně „pohodlná“ a citlivá moc není (je to sportovní/závodní nástroj), odtrh je vysokej, žádná žehlička, Fox bude na „normální“ ježdění asi příjemnější. A celkem častej servis, aby dlouhodobě fungovala.

        Brzdy – i Deore 6000 brzdí dobře, komu by tam vadilo, že na tom není napsáno XT nebo XTR, opět se dá provést výměna/prodej „starých“.

        Kola jsou většinou „průměr“ i na dražších strojích (u toho spešla asi nejhorší z té trojice), výrobce obvykle na nich ojebává skoro nejvíc (kolo za 50, záplety v ceně 3–4k – skoro běžný stav) – tam je celkem v téhle kategorii prostě bez výběru (hodně kvalitní záplety se dávají až na kola za dvoj, trojnásobek, kde už se to královsky kompenzuje tou celkovou cenou).

        Boost nebo neBoost – do budoucna asi boost (protože je předpoklad, že více a lepších zápletů, vidlic i klik se bude dělat pro boost, ale podmínka by to pro mne asi nebyla (za rok, dva se můžeme klidně dočkat zase nových „standardů“ a bude všechno jinak :)

        Za sebe bych na „běžné“ ježdění na pohodu volil Meridu, pokud bych s tím chtěl jezdit občas kudlu nebo závody, tak SUPa. Nicméně racionální volba to není – obě kola jsou si svou výbavou a kvalitou v celku dost podobná a chyba se neudělá asi ani s jedním.

        • kamilk  

          Vidím to podobně, u té Meridy je ale škoda těch DEORE nábojů.

          Co se týká vidlic – momentálně na 26" HT vozím RS Reba Dual Air, ale nijak zvlášť citlivá mi nepříjde (zkoušel jsem různě ladit tlaky v pozitivce i negativce, ale jak říkám žehlička to není). Vždy jsem si říkal, jak se kolegové na švihu s FOXkama mají, že jim to krásně bere i drobné nerovnosti (např. na nějaké polní cestě) a já jedu jak na koze. Nicméně v těžším terénu už i ta REBA celkem šla. Kolega si teď koupil SCOTT SCALE 930 s FOXkou, tak jsem si to zkoušel projet a zdálo se mi, že je to jak na houpacím koni – ale je možné, že ji měl nějak blbě nafoukanou. Asi je to o zvyku. Kdyby ta DT SWISS byla podobná (citlivostí) mojí staré REBĚ, tak bych to asi překousnul.

          Je taky otázka, jaký je rozdíl mezi FOX Performance a Rhytm…

          S tím častým servisem jsi myslel tu DT SWISS nebo FOX?

          • atty  

            Reba a zvlášť Dual Air by měla být naopak lepší a citlivější – ale těžko soudit (já měl už novější Solo Air). Deore náboje nejsou ani tragédie, ani super náboje, nicméně DT 370 taky nejsou nesmrtelný „rohatky“ (jako na 350, 240…).

            Ohledně vidlic je to mnohokrát diskutované téma – ono sladit nízkej odtrh a citlivost, aby to žehlilo maximálně zase jde trochu proti „houpání“ při méně frekvenčním šlapání, takže vždy je to něco za něco a na tyhle případy by právě měl fungovat lock on (buď na dálce, nebo na korunce). DT Swiss mi fakt nehoupala, to je zase pravda, nicméně nehoupe mi ani 10× citlivější Machete, ale jezdím vcelku pohodu a menší terén. Na vidlice jsou tady ale fakt lepší odborníci – já jen poznám, jeslti je vidlice komfortní žehlička a při tom se nepropadá do zdvihu zbytečně, nebo ne :)

            Servis jsem myslel u DT Swiss – na DT Swiss kola (náboje 350 a jejich ráfky) jsem nemusel prakticky sáhnout, zatímco vidle byla co půlrok v servisu – a jak opakuji – žádnej těžší terén či blbnutí, jen nájezd cca 200km za týden (cesty do práce po asfaltu, šotce a jen lehkým terénu, zase ale za každého počasí).

            • mr.garisson  

              Jenomže 350 nejsou 370. Acera taky není XTR.

              • atty  

                Kdo říká, že ano – píšu, že 370 není 350 nebo 240…

                Pokud tedy reaguješ na mne.

                • mr.garisson  

                  Na ten poslední odstavec. Souhlasím, že 350 je poslední řada, která je DT a klasicky nesmrtelná. Pak už se ta cena projevuje na kvalitě.

        • Kublaj  

          DT Swiss ODL, že není citlivá a má vysoký odtrh? Jel jsi někdy tu vidli srávně nafoukanou a v otevřeném stavu? Za mě je to teda super žehlička a zrovna v pondělí jsem měl možnost ji strovnat i s tou Foxinou a to je nebe a dudy, jednoznačně lépe chodí DT.

          • atty  

            No, měl jsem O.L. verzi (bez toho snížení a pokud vím, tak v rámci pružení/tlumení principielně stejnej vnitřek) a jezdil jem na ní celkem dlouho, stála mne v Botticu celkem dost (na běžný servis). A otevřenou jsem jí jezdil/musel jezdit skoro furt, jelikož dálkovej lockout fungoval vždycky tak 100km po servisu, pak fungovat přestal – ani už jsem to pak neřešil (prý taky celkem „vlastnost“).

            Pak jsem vyzkoušel i jiné vidle a zjistil, že DT Swiss OD a O.D.L. pro mne „žehličky“ tedy opravdu nejsou – neříkám, že v zátěži nefungujou, nejsou lehoučký a pěkný – to zas naopak. Právě díky nutnosti častého servisu jsem koupil bazarovou Suntourku Air (tu nejobyčejnější, abych mohl jezdit v čase servisu), sice měla skoro kilo navíc, ale „žehlila“ daleko daleko lépe (a to i na vazelíně). I předcházející Recon a pak Reba byly „na pohodu“ lepší a citlivější. Vidlicí/kusem DT Swiss to nebylo – je to prostě „stav“, že vidlice je dělaná na sportovní/závodní zátěž, takže co má tlumit a pružit to dělá, ale ne nijak komfortně (to se od závodní vidle taky asi nečeká a právě při závodním nasazení ta větší citlivost může být i na škodu). Že proběhlo nějaké měření odtrhů u vidlic a Swissky obvykle dopadaly na odtrh dost bídně (hodně za 10kg) je věc, která se taky ví.

            Teď mám Manitou Machete a ta je zatím naprosto nejkomfortnější, co jsem zatím jezdil a to není ani pořádně zajetá (s bídou 300km),

            S Foxem moc zkušeností nemám, takže nemůžu hodnotit proti DT Swiss, ale obávám se, že skoro cokoliv bude komfortnější a „žehlivější“ než O.D.L. Takže nevím, ale DT Swiss by mne nevadila čistě na lehoučkém „závoďákovi“, na „nedělní“ vyjížďky s rodinkou v klidu a bez nátřasů bych asi řešil něco jiného :)

            A hodnotit dvě vidle proti sobě na dvou kolech, různě nafoukané, opečované, zajeté, atp. – to se taky asi moc nedá – i tolerance z výroby jsou mezi jednotlivými kusy furt veliké – jedna a ta samá vidle stejného modelu a značky může chodit výborně, druhá celkem bídně.

            Nemám nic proti DT Swiss a jejich vidlím, jen raději upozorňuji na vlastní zkušenost, že jako vidle od DT Swiss s cenovkou přes 20k znamená automaticky super žehličku, co vydrží léta bez servisu :)

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.