Kompatibilita GRX a silniční kazety

101 nepřečtených
  • from hell

    Ahoj, nechal jsem si předělat gravel z Tiagry na kompletní GRX. Kliky RX810 48–31, přehazovačka RX810 11sp. Od přestavby mi dost střílí řetěz a řazení vzadu je dost nepřesné, padají převody i o dva pastorky v záběru. Nechal jsem je to poštelovat, ale změnu nevidím. Nemůže být problém to, že mi tam nechali Shimano 105 (téměř novou) kazetu 11–32? Tvrdí, že ne, ale mě se to nezdá, četl jsem v recenzi, že se k GRX dávají MTB kazety. Diky za Vaši radu.

    • TinkTink  

      Tím to být nemůže – kazeta je kompatibilní, viz kompatibilita

      Problém bych hledal v ohnuté patce, délce řetězu nebo nastavení hazky…

    • smallbrother  

      Promaž lanko v bovdenu, zkontroluj délku řetězu. A jestli je patka rovná.

      Já vozím 11–36 a bez problémů.

      • from hell  

        Diky za odpovědi. Jak přesně zkontroluji délku řetězu? Je nový, takže vytahaný být nemůže.

        • smallbrother  

          … zkontroluj počet článků. Jestli je kladka dost napnutá. Na tak malou kazetu potřebuješ asi kratší. Dej velkej/velkej a uvidíš, kladka by se napnout na max.

          • from hell  

            Diky za odpověď, mrknu na to. Škoda, že toho není schopen servis.

            • from hell  

              A propos, nějaké tipy na kvalitní servis v Brne? Přistěhoval jsem se po letech zpět do ČR a nemám přehled. Na ceně až tak nezáleží. Diky

              • sparrow_cz  

                Věčná otázka :) Dobří mechanici v Brně jsou, ale najdi mezi nimi takového, který tě neojebe na cenách dílů nebo práce. Já jsem to nakonec vzdal, nakoupil jsem si nářadí a všechno si dělám sám.

                • Jáchym 1  

                  Máš nějaký konkrétní případ ojebu zákazníka mechanikem?

                  • tomxxx  

                    Ojebem myslí, že to ten mechanik nemá za ceny jako na kupkole, případně ještě levněji.

                    • gersa  

                      A? To přece není ojeb

                      • orm  

                        Ojeb to neni, ale treba ja osobne nemam problem zaplatit kvalitni praci, ale platit v servisu za material 2× tolik nez za kolik ho koupim sam nechci. Takze podobne jako sparrow_cz jsem skoncil u toho, ze si veci delam sam.

                        • from hell  

                          No já to asi sám nezvládnu a rad někomu zaplatím, tak kdyby byl tip na vynikající brněnský servis…:). Zjistil jsem, že jsou věci ve kterých jsem dobrý a pak ty, na které talent nemám a rád rozhýbám kola ekonomiky. Takže prosím, pošlete vaše zkušenosti.

                          • orm  

                            Ja osobne, v zavislosti na tom co potrebuji a v jake kvalite, chodim do tri servisu – bikeplac (odbornici na zaplejtani kol), pepebike (takovy bezny servis na co nemam naradi, napr. lisovani), hape (cokoliv, kdyz mne jinde zklamou, autorizovany serivs mavic a tak).

                    • sparrow_cz  

                      Přesně. Eshopy prodávají s DPH a maloobchodně, mají náklady s balným atd. Od dílů u mechoše čekám, že to bude minimálně za ceny bez DPH. Prostě je to podnikání a já chápu, že je potřeba vydělávat, ale ne na mě.

                      • Jáchym 1  

                        No to je přece jasný.

                      • ˘Ö˘ Krab  

                        A na kom/čem?

                        • sparrow_cz  

                          Nechápu otázku. Snažíš se snad naznačit, že cykloservisy mají nějaké speciální právo na existenci?

                          • kubad  

                            jo

                            pro ty co mají obě ruce levé, nebo se jim s tim nechce dělat, nebo si vydělají víc než když se budou hrabat v kole a mechanika pak v klidu zaplatí

                            • sparrow_cz  

                              Jenže cykloservisy si účtujou kolem 500 za hodinu práce. Je jen čistě můj názor, že tohle je nadhodnocené, protože pro mě ta služba takovouhle hodnotu obvykle nemá.

                            • from hell  

                              Jo

                              Splňuji všechno co jsi zmínil. Mohl bych poprosit o doporučení kvalitního servisu, jak to udělal orm? Diky moc

                      • kubad  

                        tak to si hodně mimo

                        • sparrow_cz  

                          Proč? Já jako zakoš to prostě nekaceptuju. Že někdo to akceptuje je jeho svobodná volba. Třeba můj automechanik by si mě nedovolil takhle natáhnout. Taky za ním jezdím z Brna 100km, protože se známe a má moji důvěru.

                          • scortis  

                            Mě se zdá že netušíš jak funguje DPH a taky že nářadí na spoustu druhů různých kol, školení techniků a spousta dalších věcí něco stojí a pětikilo za hodinu servisu fakt není přemrštěná cena, když do toho započítáš všechno.

                            Přijde mi že lidi si 30 let po revoluci pořád myslí že ti někdo něco udělá zadarmo melouchem a ještě bude rád protože ty peníze od zaměstnavatele přece stejně dostane pořád stejný.

                            • sparrow_cz  

                              Je fakt, že účetní nejsem a v daních mám docela guláš. Ale netvrď mi, že cykloservis pro mě nakupuje díly s DPH.

                              Co se týče té hodinové sazby, tak mě to přijde moc vzhledem k tomu, jak je servis kol složitý byznys. Jednoduše – nářadí je většinou malé a ruční, nepotřebuješ na to žádné speciální prostory, není to nebezpečné, nedělá se na směny, odborně je to nenáročné, atd.

                              • gersa  

                                Vtipálku

                              • scortis  

                                No on to možná kupuje bez DPH, ale někdo ho zaplatit musí – koncový zákazník, tedy ty. Takže těch 21% nejde do kapsy prodejci ale státu, jako by šlo když si ho koupíš na kupkole.

                                Nějaký prostor potřebuješ, takže to máš nájem, topení, elektřina … pak máš plat servisáka, netuším kolik to bežně je, ale dneska už se lidem moc nechce proacovat za míň jak 200 hrubého na hodinu. Za tohohle člověka musíš odvést sociální a zdravotní + další náklady – dovolená, nemocenská … klasická poučka říká že náklady na zaměstnance vychází ± dvojnásobek hrubé mzdy. A to není všechno, někdo to kolo musí převzít, zadat objednávku, vyjet fakturu … předat zpátky a tyhle lidi taky musíš zaplatit z těch 500/h, takže ti z toho všehovšudy moc nezbude.

                                Je to jen hodně zjednodušený popis, ale pro představu by mohl stačit. Jinak já si taky na kole dělám většinu věcí sám, jelikož mě to baví a tak nějak mi přijde že to k tomu patří, ale jsou lidi co to nezvládnou a nemají nářadí. Pro ty tady jsou ty servisy a ty holt něco stojí. Prostě jak se říká, když chceš mít opici, musíš mít na banány :)

                                • sparrow_cz  

                                  Dík za odpověď. Ze zvědavosti – nemůžu si dát např. DPH za novou kazetu do nákladů a na fakturu napsat něco jako „oprava pohonu“?

                                  Jinak chápu, že z provozu sevisu mám náklady – ale o ně si snižuju zdanitelný zisk, ne? Do toho spadá všechno co píšeš – nájmy, mzdy, nářadí, vybvení, atd. Takže např. zakoš mi dá 500 za práci, já jako firma dám 400 na provoz, tak mi zbyde 80 korun čistých + 20 zdaněných, ne? To mi dá nějakou marži blížící se 20%, což je super. A v servisech v Brně je narváno, takže to trh asi nesrovná, ale spíš to půjde ještě nahoru.

                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                    Počítal sis někdy svou hodinovou mzdu?

                                  • JFtryall  

                                    500 korun na hodinu je takova dustojna mzda za odbornou praci ve meste. Zeptej se svarece kolik ma.

                                    • sparrow_cz  

                                      Servis kol je odborná práce? Musíš na to mít nějaký profesní titul, oprávnění, akreditaci, nebo alespoň učňák? Musíš být členem nějaké organizace nebo komory, která ti dá koncesi?

                                      Svářeč asi není dobrý příklad, ten teda papír mít musí, i když ty kurzy jsou celkem rychlé.

                                      • JFtryall  

                                        Pokud servisujes normalni kola, tak ano. Naradi, prostory, energie a vzdelavani, odvody. Svarec sice musi mit papir, ale bezne treba dela externistu, kdy vse dostane a jen svari. A za 500 je jeste skromny. Ja obcas tocim a striham a to je vetsinou kolem 5K na den s vlastni vybavou- cca 100K+ PC a placeni programu a hudby. A to je dolni hranice, kdy to ma cenu delat.

                                  • Vrci  

                                    Zákazník ti dá 500 za práci (včetně DPH). Z toho cca 87 Kč patří státu. Proti tomu jsou náklady (nájem, materiál, odpisy atd). Pokud to vše je od plátců tak jim zaplacená DPH se odečítá od těch 87 Kč. Rozdíl patří státu každý měsíc. A pak se vezme těch 413 co zbylo z tý 500 odečtou se náklady bez DPH a máš hrubý zisk, ze kterého musíš odvést daně a kvazidaně.

                                    • sparrow_cz  

                                      Vidíš, to máš pravdu. Plátce musí na faktury psát ceny s DPH. To jsem si neuvědomil a za nepřesný výpočet si sypu popel na hlavu :)

                              • xtonda  

                                A kolik by sis představoval hodinovou sazbu? Uvědom si, že to není hodinový plat servisáka, ale že se z toho musí zaplatit komplet provoz. Nějaký prostory potřebuješ i když třeba ne jako na autoservis, profi nářadí není úplně laciný a ta odbornost, zkušenost a zručnost taky není malá. To, že se nedělá na směny provoz spíš prodražuje. Mě to pětikilo přijde adekvátní

                                Já nemám rád když mají jakoby nízkou cenu práce a z napálených marží na dílech se to dotuje a pak servis má praktiky jako donesené díly nemontujeme apod. Ať mají adekvátní cenu práce a rozumné ceny komponentů, pak nemusí řešit, jestli je díl koupen u nich nebo ne a lidi nebudou mít potřebu kupovat díly jinde.

                                • scortis  

                                  +1

                                • sparrow_cz  

                                  Já bych se spokojil s poctivým živnostníkem. Na servis kol přece nemusím mít zrovna firmu se sekretářkou, showroomem a velkým zázemím. Takovému borcovi bych s klidným svědomím dal 300, možná 400 za hodinu, podle složitosti. Přece jenom vyměnit bovdeny, vyčistit ložiska, seřídit řazení, a podobné běžné servisní úkony zvládne každý jouda. Za složitější věci, jako třeba zaplétání kol, servis tlumičů bych dal i na té horní hranici.

                                  • kamaro  

                                    Jsem OSVČ, naštěstí v jiném segmentu než cyklistika. Je potřeba počítat také s tím, že spoustu času ti vezme i práce, za kterou ti nikdo nezaplatí, ale čas ti to bere. A to třeba i 20–30% pracovní doby. Je potřeba udělat nějakou cenovou nabídku, odpovědět na nějaký dotaz zákazníka, zvednout telefon a někomu se chvíli věnovat, zúčastnit se nějakého vstupního jednání, připravit návrh smlouvy o dílo, připravit předávací protokoly, fakturu, referenční list,… Nehledě na to, že občas musíš zkontrolovat zálohy dat, aktualizovat software, opravit něco na serveru, aktualizovat webovky, nachystat podklady účetní a pod. Jako OSVČ jseš taková holka pro všechno a bere to čas. Takže když ti servisák bude účtovat 500,–, tak takhle nenaúčtuje denně 8hodin, ale tak 6. Protože taky bude muset dělat i jinou práci, kterou mu nikdo nezaplatí – doobjednat materiál, uklidit v dílně, zúčastnit se školení a pod.

                                    • plzakj  

                                      Nakoupit si vybaveni, zaplatit najem prostor, drzet zaruku…

                                      • kamaro  

                                        Když to ještě rozvedu v případě že by se jednalo o OSVČ který by dělal pouze servis (tzn. prodával pouze drobný servisní materiál) a nebyl plátcem DPH tak by to vypadalo zhruba takto:

                                        denní výdělek (viz výše) – 6h x 500,– = 3000,–

                                        měsíčně 20 dní x 3000,– = 60 000,–

                                        z toho zaplatí pronájem prostor, drobný materiál, občas nějaké nářadí – řekněme 20 000,–

                                        60 000,– – 20 000,– = 40 000,–

                                        Teď ještě musí zaplatit sociální a zdravotní (cca 6000,–) a daně z příjmu (zjednodušeně daní paušálem 60/40) – 60 000,– * 40% * 15% = 3600,–

                                        Po zdanění a sociálním a zdravotním mu zbude 30 400,– čistého.

                                        Při přepočtu na čistý hodinový výdělek to potom dělá 190,–/h.

                                        Nutno si uvědomit, že OSVČ nezná dovolenou a pokud si volno udělá, tak nemá příjem… Pokud si potřebuje zajít k lékaři nebo je nemocný, tak je to to samé…

                                        • kandik psi zub  

                                          kamaro diky. A ty, sparrow si to poradne precti. Jako bonus si nech od nekoho vysvetlit jak funguje dph. A papirovani, financaky a jejich teror, datovy schranky apod.

                                        • jIrI___  

                                          Takže ve výsledků nadprůměrná mzda, na kterou 3/4 obyvatelstva nedosáhne. A navíc člověk dělá to, co ho baví. Za mě vše v pořádku, co víc si přát :)

                                          • ˘Ö˘ Krab  

                                            Nechť si tedy 3/4 obyvatel bastlí a domrvuje své bicykly vlastnoručně, když na tom přece vůbec nic není. :-)

                                            Zbytek nechť i nadále používá služeb cykloservisů. Jaké prosté.

                                          • kamaro  

                                            Tak to tedy ještě dopočítám, když zahrnu nějakou „dovolenou“ + nějaký seek day. Dovolená standardně 5 týdnů + 1 týden navíc (seek day, případná nemoc, návštěva lékaře a pod.), tzn. 6 týdnů, cca 1,5 měsíce.

                                            Zbývá mu tedy 10,5 měsíce na výdělek, tzn. 30 400,– * 10,5 = 319 200,–

                                            Po rozpočítání na 12 měsíců 319 200,– / 12 = 26 600,– čistého. Je to sice pořád více než průměrná mediánová mzda, ale ne zase o tolik. A jestli se to Jiřímu zdá moc a vidí v tom díru na trhu, hurá do toho :-)

                                            • kubikula78  

                                              Neni to seek day ale sick day.Kdyz uz musis pouzivat anglicke vyrazy tak se anglicky nauc.....

                                            • ˘Ö˘ Krab  

                                              K tomu ještě přidej nějaká pojištění a ejhle – nic světoborného. A to se nikdo nebaví o skladových zásobách dílů, které jsou v případě komerčního servisu nutností a také zatěžují hospodaření.

                                              Navíc se předpokládá plynulý přísun zakázek do servisu a jeho plné vytížení, což vůbec není pravda.

                                              (Sám se v kolech vrtám už jen proto, že mě to baví. Dokud jsme doma jezdili všichni (2+3), mělo to, krom ceny, i další nepopiratelné výhody, jako třeba dostupnost servisu 24/7.)

                                            • jIrI___  

                                              Škoda že nemám rád lidi a husí kůže mi naskakuje už jen při pomyšlení, že každý den budu muset něco domlouvat s cizím člověkem. Jinak bych této díry na trhu nepochybně využil :))

                                              • ˘Ö˘ Krab  

                                                Blízký servis používám poslední roky jako záložní rychlý zdroj drobností. A jsou dokonce věci, u kterých je jedno, jestli je koupím tam, nebo na e-shopu.

                                                Díra na trhu je a není. Je celkem pravděpodobné, že servisů je v dlouhodobém průměru právě tolik, kolik se jich uživí, říká se tomu tržní hospodářství. Žádné dotace na cykloservisy snad nejsou, jestli jsi o ně tedy nenapsal Andrejovi na fejsbůk.

                                                Že se teď s covidem lidi zbláznili a zahltili kapacitu supermarketovými plečkami na přestavbu … Mohu Tě ujistit, že být servisákem není žádná velká výhra, speciálně ty plečky člověka ale vůbec netěší, protože u nich je od počátku jakákoliv snaha marná. A právě takových dostaneš pod ruce nejvíc. A jejich majitelé čekají zázraky, ne-li rovnou nemožné – a mají největší problém s cenou práce. (I to bude jeden z důvodů, proč třeba nějaký servis bere jen kola jím prodaná.) Každý den by ses modlil k Aliviu, při přijetí Deore bys běžel přisypat drobné do kostelní kasičky.

                                                Servis bez prodejny se mimo největší města asi nemá šanci uživit. Jenže prodejna, to jsou další stovky tisíc až miliony korun v riziku. Větší prostor, víc zaměstnanců…

                                                • Romancero  

                                                  když vidím, jaká tam má můj dvorní servisák kola, pak ho trochu lituji-samé plečky a navíc často špinavé, rezaté, zablácené. Když mu dám vyplést nějaký ráfek-pak má spíše radost, že si „odpočine“.. :-)

                                                  • Jezevec70  

                                                    Špinavé kolo by snad ani servis neměl brát.

                                                    Tohle vyřešil jeden servis u nás ve městě. Má v dílně mycí box a tam kolo umyje a naleští. Nejlevnější to není, ale prý na to dost lidí slyší. Protože, když bydlíš na bytě, je mytí kol někdy docela problém.

                                              • kamaro  

                                                Ono ze startu dokáže dost odradit to, že jdeš do něčeho s čím se na hraně uživíš, ale potřebuješ připravit prostory a vybavit je – nábytek, dílna,… to pravděpodobně přesáhne půl milionu, které musíš mít a dát je do toho. A navíc mít ještě rezervu na pár měsíců, než se trochu zavedeš a bude se o tobě vědět…

                                                Prošel jsem si tím před třemi lety, kdy jsme společně s manželkou dali oba dva v práci výpověď a začali dělat na sebe – děláme stejný obor. Nyní bych se již jako zaměstnanec nechtěl vrátit, ta částečná svoboda se mi líbí. Naše výhoda je ta, že děláme ve vlastních prostorech, nemáme žádné závazky (hypotéka, leasing a pod.), syn je již dospělý a má rodinu. V podstatě nám stačí, že si vyděláme na vlastní provoz. Rádi bychom si vzali i delší „dovolenou“, ale máme tolik práce, že se nám to zatím nedaří nějak udělat – problém je vyčlenit delší časový úsek kdy bychom nepracovali kvůli různým smluvním závazkům, ne to že bychom si nemohli finančně dovolit být třeba 3 měsíce úplně bez příjmů.

                                                • ˘Ö˘ Krab  

                                                  Tohle zaměstnanci nevysvětlíš.

                                                  • kandik psi zub  

                                                    „twle, dyk to auto te nic nestalo, s to preci vodepsal z dani, neee !? “

                                                    zazil jsem vicekrat, chytam tunelovy videni kdykoliv si na to vzpomenu.....

                                                  • Jáchym 1  

                                                    Jo,tohle je super,všechno si vodepíšeš,né?Ve finále i sebe.

                                                  • HonzaP9  

                                                    Jojo, osobně bych byl pro to, aby každej povinně začínal 2–3 roky jako OSVČ, to by někteří koukali…

                                          • xtonda  

                                            Jenže ten zaměstnanec maká 8h a padla, nemusí nic řešit, prostě dělá co se mu řekne, má v tom placenou dovolenou, není jeho problém když firma nemá zakázky nebo nějaká roční doba je slabší, dostane placený volno.

                                        • Jáchym 1  

                                          A ještě je potřeba dodat,že servisní sezona není 12 měsíců.

                                          • TK75  

                                            Proč?

                                            V zimě připravujou kola lidem na sezónu a v létě je taky spousta věcí na opravu, nebo ne?

                                            • Jáchym 1  

                                              Nedonutí lidi ani 50% mimosezonní sleva na práci aby vozili kola přes zimu do servisu.Při prvním oteplení se pak diví,že dodací lhůta jsou 3 týdny.

                                              • Romancero  

                                                tak sem asi vyjímka..dávám do servisu koncem listopadu..

                                                • Jáchym 1  

                                                  Budiž Ti za to dík :)

                                                  • Romancero  

                                                    prostě, jak se oteplí, potřebuju na seřízené kolo nasednout a jet a ne řešit nějaké problémy :-)

                                                    Dost věcí zvládnu sám, ale vyplétat ráfky nechávám profíky a na pravidelné garančky taky raději chodím (kvůli doživotní záruce na rám)..

                                                • jIrI___  

                                                  Nápodobně. Vždycky dávám kolo do servisu až po sezóně, u mě většinou vychází na přelom říjen/listopad. Po servisu pak už jen zazimuju, na jaře vytáhnu a můžu hned jezdit, žádné špekulování že to a to nefunguje a servisy začínají mít plno :)

                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Počkej? Ty si dáváš kolo do servisu? To bych od znalce a radila stran technických fines kompatibility, seřízení a montáže vůbec (a průběžného poptávače ve vláknu daruji-vyměním-levně.prodám) určitě nečekal. Co umí servis a Ty to ještě neumíš? Nestálo by Ti za to naučit se to také? Ušetřil bys :-D.

                                                  • TK75  

                                                    A ještě k tomu je práce na kole zábava srovnatelná s jízdou.Akorát nářadí to chce nakoupit a to je taky dost peněz

                                                  • Jezevec70  

                                                    Tak jak co. Běžný servis ano. Ale zase máš věci, které řešíš jednou za čas a na to si kupovat specíání nářadí nebo to řešit na koleně a riskovat zničení drahého komponentu. Tu pak vyjde servis levněji.

                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Co máš na mysli konkrétně?

                                                  • Jezevec70  

                                                    Třeba na zafrézovánírám nebo lisy na ložiska.

                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Jako zásadní výhodu vidím přístup k naší ‚kapesní‘ firemní zámečnické dílně, tedy vč. vytahováků, závitníků, spousty přípravků a udělátek, ale i soustruhu … a hlavně soustružníka.

                                                    Kdybych stavěl víc a „na kšeft“, tak bych se těm frézkám a spec. závitníkům nevyhnul, takto bez nich dovedu docela dobře žít a není-li zbytí, tak se ledacos dá dílensky vyrobit/uzpůsobit z jiného nářadí.

                                                    Lisy se většinou dají rychle vyrobit nebo se udělá nástavec na nějaký již existující, to je tady denní chléb.

                                                  • TK75  

                                                    No je fakt, že takovej závitník na středové složení jsem použil jednou a byl drahej.Ten mi žena vyčítá

                                                  • kandik psi zub  

                                                    he, aktualne stavim kolo pro dceru, z rohu garaze jsem vytah ram co jsem ta mel " na semeno". Ram byl za 700Kc, stredovy slozeni jsem se stestim povolil, zavity samozrejme zarezly zasvineny. Vyresil to zavitnik za 2200 ( " no co, naradi se neztrati, zejo").

                                                    A to se vyplati :)

                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Aha … znamenám si … rámy skladovat bez středového složení.

                                                    Nedávno jsem vytáhl z krabice po pár letech silniční (alu) rám i se šroubovacími miskami, misky šly povolit naprosto bez problému, protože byly při poslední údržbě (mnou) závity důkladně namazány zelenou vazelínou a skladování proběhlo v suchu. Vidím, že jsem si ušetřil 2.200,–.

                                                  • kandik psi zub  

                                                    no protoze ses o to stredovy postaral sam, tzn. jak pises jsi ho namazal a rozumne utah. Ja ten ram koupil jako bazar, i s tou osou, ram ocel, povoloval jsem to s takovyma zvukama, ze jsem si rikal ze to vytacim vc. zavitu :)

                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    A žádná penetrace po prvotním utržení nepomohla?

                                                  • jIrI___  

                                                    Na to je jednoduchá odpověď – čím jsem starší, tím méně mě baví rýpat se v kole :). A třeba zapletení kol jsem v domácích podmínkách ani nezkoušel a rovnou šel zbaběle do servisu.

                                                  • ˘Ö˘ Krab  

                                                    Zrovna na zapletení obyčejných kol, pokud neděláš něco extragramařského s papírovými ráfky a nitěmi místo špic, vůbec nic není. Rýpat se v kole mě sice nebaví víc, omezuji na nejnutnější potřebnou míru, ale s přibývajícími lety mi to pocitově jde víc od ruky a dělám snad méně chyb.

                                                    Ale máš pravdu, s koly Mavic jsem také celkem dvakrát využil služeb servisáka, protože dovedl (2× a rychle) sehnat i už zdánlivě naprosto nesehnatelné historické ploché dráty (zicral) do zadního výpletu. Pořizovat si kvůli jedněm zápletům jejich klíč a nejspíš i tenzometr se mi úplně nechtělo.

                                        • Jezevec70  

                                          Nechci ti do toho výpočtu šťourat, ale mám nějaké nejasnosti.

                                          Z tvého výpočtu jsem pochopil, že drobný servisní materiál dáváš zákazníkovi zdarma v rámci práce. Že za něj nic nemáš, proto ho odpočítáváš. A taky mi nesedí, že počítáš 8hod/den. V sezoně jsi nejspíš vytížený na 100%. Ale v zimě třeba jen polovinu doby.

                                          • kamaro  

                                            Z toho odpočtu 20 000,– nejvíce spolkne ten nájem, energie a pod. Je pravda, že materiál bude účtovaný samostatně, ale budeš dost omezený tím, co přes tebe bude moct jít. Do limitu neplátce DPH ti zbývá potom cca 20 000,– za měsíc, tj. cca 1 000,– na den. To je tak na lanka, bowdeny, řetezy a opravdu jen drobný materiál. Navíc tím že to přes sebe přetáhneš jako neplátce DPH v případě danění paušálem z toho platíš daně, takže si k ceně za kterou to koupíš musíš připočíst cca 20%, aby jsi to nedotoval.

                                            To s tím vytížením v průběhu roku bohužel znamená to, že přes sezónu kdy by jsi nejraději jezdil a trávil dovolenou s rodinou jsi v dílně více než 8 hodin, protože musíš vydělat na zimu, kdy to je s příjmem horší.

                                            A za sick day se omlouvám, nikdy jsem to nečerpal tak s tím nemám zkušenosti :-)

                                    • sparrow_cz  

                                      Já každému přeju, aby vydělával co nejvíc. Ale je potřeba si uvědomit, že průměrná mzda v Brně je letos nějakých 38k kč. A i když tady na fóru bude každý tvrdit, že má víc, tak ta realita prostě tak nevypadá. Když to člověk přepočte na hodinu, tak to nedá ani dvě stovky. Takže, běžný člověk má zaplatit těměř třemi hodinami své práce jednu hodinu mechanika? To je trochu nepoměr. Proto se spoustě lidí prostě nevyplatí dávat kolo mechanikovi, ale servisovat si ho sám, protože většina servisních úkonů se dá lehko naučit.

                                      • TK75  

                                        No a u nás je servis, kde neberou toho, kdo si kolo nekoupil u nich.Takže jseš donucenej se to naučit sám.To že ten servis ještě nezkrachoval kvůli odmítání zákazníků nechápu.(Nejspíš to táhne prodej elektrokol a následný servis)

                                        • xtonda  

                                          Jak je vidět z diskuse, dost lidí má dost svéráznou představu co by měl stát servis kola. Takže ceny aby se jim to fakt vyplatilo dělat jim nikdo nedá a tak se rozhodli být hlavně prodejce a servis mít jen jako nutné zlo u toho co prodali.

                                          • ˘Ö˘ Krab  

                                            I to je jeden pohled na věc. Hodně záleží na lokalitě a kupní síle. Co si tak občas popovídám, tak čím chudší kraj, tím víc servis. Navíc se poměr prodej ↔ servis výrazně mění v průběhu roku a také podle počasí.

                                            • TK75  

                                              Jo to by tak odpovídalo, tady je bohatej kraj a tak prostě nemaj problém táhnout cyklo i bez servisu.Já tam kola kupoval a servis měl, pak jsem ale zradil a tak jsem musel zařídit dílnu doma.

                              • gerrard  

                                Samozrejme, ze nakupuje s DPH, teda pokud nakupuje od platce a pak zalezi jestli je sam platce. Nechce se mne to podrobne vysvetlovat, ale ta tvoje predstava nema s realitou nic spolecneho. Jinak 500,– za servis dam rad, kdyz je kvalitni. Horsi bylo dat penize za servis a doma si tomdodelat sam.

                                • Romancero  

                                  souhlas! Profíkovi, který umí, dám peníze rád !

                                  Vím, jaká řehole to je- fungovat jako živnostník (10 let)…Musel jsem to vzdát a nechat se zaměstnat.. Ale ten pocit svobody-být svým pánem už chybí.

                • Jáchym 1  

                  Nakonec je to asi takhle pro mechoše v Brně lepší.Když už jsi z nich udělal ojebávače.

            • Petey  

              Skladal som viacero GRX, pozor na dĺžku reťaze. Manuál pre GRX odporúča dlhšiu reťaz ako ostatné cestné sady, viď strana 11:

              https://si.shimano.com/…1-01-ENG.pdf

              Ak tam bola od výroby tiagra, ten kto skladal možno len primeral novú reťaz ku starej.

              Taktiež spojka na kladke zvykne byť nastavená od výroby dosť silno (strana 25) stačí dať dole krytku a povoliť.

            • tompca  

              U GRX je délka řetězu velká, velká +5–6 článků ( viz. manuál).

        • Vilém  

          Precti si manual, tam to najdes.

    • jIrI___  

      Mrkni jestli nemáš optislick lanka, u těch se mi oloupal ten kluzný materiál. ucpal bowdeny a řazení v podstatě přestalo fungovat. Někdy nezařadilo, jindy přeskočilo o dva převody, jindy normálně o jeden. Ale zase je pravda, že to ucpání bowdenů nějakou tu stovku km trvalo.

      • Romancero  

        no pane jo…tak tohle slyším poprvé! Dám si taky bacha! :-)

      • kandik psi zub  

        to jsou ty co se dodavaly s XTR 12sp? pred tim me kdosi varoval uz tehdy, ze to neni zadna vyhra…

        • JFtryall  

          Myslim, ze Shimano to dava skoro vsude- minimalne na Ultegre atd. to byvalo a smysl mi unika. :-) Celkem za trest produkt.

          • Petey  

            Najprv malé upresnenie, Shimano vyrába v princípe 3 druhy káblov:

            • polymer, nedajú sa pomýliť sú hnedé/bronzové (viď obrázok nižšie) pribalené ku XTR/Dura-Ace
            • optislick, šedé/do modra, Ultegra/105/XT/SLX
            • nerez (bez povrch.úpravy)

            Polymer ide dole najrýchlejšie a robí najväčśí bordel. Optislick je na tom podstatne lepšie ale aj ten postupom času ide dole.

            A teraz zaujímavá časť: GRX 810 používa polymer, GRX 600 optislick. Čiže prípadne prekáblovať by dávalo zmysel, no ten bordel ostáva aj dnu v páke…

            • kandik psi zub  

              jo, tak me odrazovali tim padem od toho polymeru…

            • Jáchym 1  

              Ano,polymer je peklo.Když jsem chtěl jen vyměnit lenko od přehezky/vedeno komplet v bowdenu v rámu/tak ten polymer v bowdenu udělal takovej špunt,že se lanko na tvrdo kouslo.

            • scortis  

              A jakou máte zkušenost s teflonovými lanky od Jagwire / Alligator – jsou černá? Vyměnil jsem optislick na XT řazení za výše zmíněné teflonové lanko. Přijde mi že zatím drží, ale abych věděl na co se mám připravit a za jak dlouho?

              Holt jestli to nevydrží dám broušené nerez lanko a bowden v kuse.

              • jIrI___  

                Teflon se sice na exponovaných místech ošoupe, ale neudělá v bowdenech/pákách takový bordel jako ty povrchové úpravy od Shimana a i s ošoupaným lankem řazení funguje spolehlivě.

        • jIrI___  

          Je to možné, bývají u vyšších řad (měl jsem je u Ultegry) a na pohled mají takový lehce zašedlý průsvitný povlak.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.