• milan1

    V poslední době se tady rozmáhá stále větší aktivita chrtů s karbonovými vidlicemi, kteří se vysmívají tomu, jak je graficky nesmyslné měřit jejich vidlice. Ani neví, že tady otevírají jedno celkem zajímavé téma. Na definici samotné citlivosti vidlice se právě zde všichni shodli. Definice je zcela stručně – schopnost odpružení filtrovat nerovnosti terénu a nepřenášet je do rámu a tedy řídítek. Jestliže se vidlice pod zatížením opravdu ani nepohne, jak ukazují na grafu, tak kde se může brát ten komfort? S takovouhle vidlicí máme přeci zcela jasný převod 10 mm překážky bude zase jen 10 mm pohybu rámu. Tak kde se bere ten drahý komfort? Otázky jsou jasné Je pravda to, co tvrdí o svých vidlicích chrti v grafu? Nebo je chyba v samotné definici citlivosti? A nakonec jak moc asi funguje placebo efekt, že čím dražší a karbonovější, tím komfortnější?

    Ptám se nebudu odpovídat, pevným vidlicím nerozumím.

    0 0
    • Vilém  

      No rek bych ze pevna pruzi spis v predozadnim smeru. To ale mluvim o CrMo pripadne Al vidlici. Klony jako Pells ap. vsak nevim, jak pohlcuji vibrace, nemam s nima zkusenost a kdyz vidim ty tlusty nohy, masivni korunku, Al krk,tak bych rek, ze tam vic zapruzi pneu.

      0 0
      • marekvnoucek  

        Vzhledem k tomu, že jsem taky chrt, můžu říct, že to fakt funguje..vidleice se nehýby jako klasická odpružená, ale funguje pohybem – „dopředu, dozadu“ jako vidle od Moratti..v tom je ten komfort..Proto třeba Zláma nebo Véna Hornych jezdí Pell´s

        0 0
      • milan1  

        Ale právě tady v tom je rozpor a někde musí být chyba. Pohyb v předozadním směru mě nezměnší zdvih řídítek a Při předozadním pohybu je převod od terénu je stále ve stejném poměru.

        0 0
        • kOmE  

          jelikož je vidlice pod nejakym uhlem ,tak ted predozadni pohyb neni jen v horizontalni rovine ,ale i mirne vertikalni ,ale budou to milimetry a myslim ze pneu vyzehli vic

          0 0
          • milan1  

            Ano, jsou to jistě milimetry zcela souhlasím.

            0 0
            • kubad  

              Jak píšu níž – můj graf byl hypotetický v reakci na Rouda který ho sem dal. Vycházím z předozadního pohybu který je opravdu znatelný a v je v řádu cm. Teoreticky pokud by se pohnula osa kola o 2cm tak se propadne geometrie cca 3,7mm do zdvihu, ale jaká je realita měřit nebudu nemá to smysl.

              Komfort pevní carbonové vidlice je v terénu prakticky nula, vidle odfiltruje pouze drobné nerovnosti, ale jak už někdo uvedl širší a míň nafouknutý plášť přinese víc komfortu. Pevnou vidlici vozím 2-sezony a především využívám na lehké rychlé písčité terény které tady v okolí převážně máme. komfort je horší, ale je výrazně lepší dynamika jízdy a i ovladatelnost kola. Kolo má výrazně větší snahu při nástupu zrychlovat.

              Praktická využitelnost v rozbitém terénu je nula ani bych s tím kolem někam do hor nejel, mám kola dvě proto není s pevnou vidlicí u mě problém

              0 0
              • milan1  

                Samozřejmě máš pravdu tady není rozpor, ale zrovna Round se cítí býti odborníkem na odpružené vidlice po zkušenostech s takovouhle pevnou. Chi ukázat, že problematika těhle pevných je zcela jiná a odlišná a nejdou převádět metody ani zkušenosti z jedné oblasti do druhé. Každá má svoje a já se nepasuju za odborníky v oblasti pevných. Jedno mě ale ještě zarazí. To si nikdo nevšiml, jak se při tom propružení v předozadním směru změní stopa kola? Mnohokrát jsem četl, jak snížení ETA strašně změní geometrii a jak to nyvyhovuje mnoha lidem. Přitom stopa kola samotná se změní daleko méně, než při takovémto předozadním pružení.

                0 0
                • roud  

                  Tak za prvé ne round ale roud… a za druhé nikdy sem se za odborníka na odpružené vidlice nepovažoval nikdy sem to o sobě ani nenapsal tak nevim co to tady zkoušíš… Pro mě byla pevná vidlice nejlepší v poměru cena výkon údržba nedovedu si představi nic lepšího (na tu naši rovinu v okolí).....

                  0 0
                  • milan1  

                    Koukej se krotit nic strašného se ti neděje abys takhle vyskakoval!!

                    0 0
                    • roud  

                      Nevim proč bych se měl krotit jen sem uved na pravou míru nesrovnalosti v tom co si napsal… A opravdu doporučuju se s pevnou projet… (mír s tebou)

                      0 0
                      • petebike  

                        hele opravdu si nevyskakuj ! :-D

                        0 0
                      • Zerocool  

                        jsi byl okřiknut jak malej klik, když pominu tohle, tak vlastně ani nevím za co.

                        0 0
                        • cabbage  

                          to sme dva..

                          0 0
                          • petebike  

                            tři a za chvilku zde bude cely seznam ignorantu…muj posledni prispevek sem :-)

                            0 0
                          • roud  

                            Myslim že to nemá cenu řešit nechci se dohadovat jen by se občas milan měl zamyslet než někoho z něčeho osočí… :O(

                            0 0
                    • ivaneck  

                      „koukej se krotit“ vs. napr. „nebud prosim vztahovacny“ Citis ten rozdil?

                      0 0
                      • Honza729  

                        „Probud se a nebud vztahovacny“ a „nebud prosim vztahovacny“

                        Citis ten rozdil ? :-))

                        Sorry,proste mi to nedalo.....

                        0 0
                        • ivaneck  

                          Citim rozdil dokonce i mezi „Probud se a nebud vztahovacny“ a „koukej se krotit“. Takze vlastne z meho pohledu rikas to same :o)

                          0 0
                          • milan1  

                            Skvělá ukázka, opět stejní a stejně drzí netřeba nikomu víc ukazovat, zamykám!!!

                            0 0
                  • Medunka  

                    Probud se a nebud vztahovacny. Tve vylevy jsou opravdu mimo misu. Pevna vidle je zajimave tema a nektere z nas zajima vic, takze z toho tady nedelej dalsi thread plny napadavani a sp

                    0 0
                    • roud  

                      Promiň taky nechci aby se to tady zasekalo pro mě je to taky velice zajímavé téma…

                      0 0
                • la-da  

                  //Jedno mě ale ještě zarazí. To si nikdo nevšiml, jak se při tom propružení v předozadním směru změní stopa kola? Mnohokrát jsem četl, jak snížení ETA strašně změní geometrii a jak to nyvyhovuje mnoha lidem. Přitom stopa kola samotná se změní daleko méně, než při takovémto předozadním pružení. //

                  No kdyby jsi měl ETU sníženou jen na zlomek sekundy tak to asi taky nepoznáš.

                  0 0
                  • milan1  

                    A co takhle rychle projetá zatáčka, kde se vlivem pružení doslova třepotavě mění stopa, to nejde poznat? Ptám se sám zkušenosti nemám.

                    0 0
                    • roud  

                      Nedokážu sice vysvětlit proč ale když jedu s pevnou tak mám jistější pocit při vedení směru a žádný třepotání sem nezaznamenal…

                      0 0
                      • Rychlej turista  

                        Odezva terénu je okamžitá a stejně tak i kolo reaguje bez zpoždění. Chce to proto předvídat a jakékoliv zaváhání pevná vidle trestá okamžitě, bez odkladného účinku. Nevýhoda pevné vidle je horší kontakt s povrchem. To je znát právě hlavně v kodrcavých zatáčkách.

                        0 0
                        • roud  

                          Mě nedávno pěkně nakopla jedna díra..... chce to pozorně vybírat stopu :O)

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            To právě s pevnou jde parádně. Ale jak jsem psal, chce to předvídat, co se stane, když nějakou takovou díru trefíš :-). Odpružená to nejhorší zachytí a navíc ti dá čas si rozmyslet, co udělat, až přijde rána.

                            0 0
                            • roud  

                              Jj chce to dost zapracovat i na sobě :O) neni to jen o vidli :O)

                              0 0
                    • jecnak  

                      Ne

                      0 0
                      • milan1  

                        Osobně vím, jak se to chová, začínal jsem na pevné. Chci si jenom ověřit, jestli ty nové materiály něco extra změnily a jestli pokrok u pevných je zazanamenatelný. Větší a významější pružení v předozadním směru které očekávám by se mohlo projevit i v tomhle. Zrovna tak jako v pevnosti v krutu, to, co pruží se musí i kroutit. Moje zkušenost byla, že vidlice CrMo viditelně nepružila a vše pobraly pneumatiky. Přesto nadšení zpočátku veliké, komfort v terému nečekaný – do té doby, než jsem zkusil první odpružení.

                        0 0
                        • juli  

                          co pruží se musí i kroutit Myslim, ze to neni v souvislosti s komfortem pevnych vidlic nejstastnejsi formulace. Prave u kompozitovych materialu, kde je moznost promysleneho kladeni materialu ve vnitrni konstrukci, je mozne torzni tuhost prvku zvetsovat, bez vyrazneho poklesu miry pruzeni – ohybu. Podobne to muze byt pochopitelne i u kovovych prvku (profilace,rozdilna tloustka steny…).

                          0 0
                          • milan1  

                            Na to aby se to nekroutilo nenajde jakákoliv konstrukce nohou – karbonová, nebo titanová žádnou skladbu materiálu. Nohy, které pruží nerozeznají ráz z levé a pravé strany. Pevnost v krutu u pružných vidlic může řešit jenom uchycení v nábě a pevná osa by nebyla vůbec od věci, kdyby to mělo opravdu hodně pružit.

                            0 0
                            • juli  

                              Chytas me za slovo a duladne nectes co jsem napsal. Pisu <eliminovat> ne <zlikvidovat>. Za tvrzenim, ze u kompozitu lze „ladit“ jejich mechanicke vlastnosti, ac je to dlouhodoby vyvojovy a zkusebni proces, si stojim.

                              0 0
                              • milan1  

                                Nechci tě chytat za slovo ani přesvědčovat.

                                0 0
                              • MlokCZ  

                                A jak to vlastnostmi kompozitu chceš řešit? Pokud bude vidlice pružit předozadně, tak se prostě kroutit bude (v tu chvíli bude předozadně pružit jedna noha více než ta druhá). A tomuhle může zabránit pouze ta pevná osa, jak píše Milan.

                                0 0
                                • juli  

                                  Nechci nic resit a souhlasim. Nicmene namodelovani pevne vidle, kde by bylo mozne vnaset zatizeni,by mohlo byt zajimave.

                                  0 0
                                  • soc  

                                    Dodej 3D model, navrhni skladbu tkaniny, počet vrstev, materiálové charakteristiky a je to… No prostě až taková sranda to nebude :(

                                    0 0
                                    • juli  

                                      No prave, zadna sranda. A navic to tim nekonci…

                                      0 0
                                      • soc  

                                        ale začíná…

                                        0 0
                                        • kudlanka32  

                                          ach jo…ty budes asi dobre pracovne vytizenej, no jinak bych te hned zamestnal… Za zadny penize ale za to „most demanding tasks ever“:)

                                          0 0
                                    • juli  

                                      Puvodne jsem mel na mysli obecnou pevnou vilici a tu zatezovat. Takze, kdyby se ti chtelo…

                                      0 0
                                      • soc  

                                        No jo, chtělo by to ale tu geometrii. Nejjednodušší možnost je udělat ji prostě z rovné trubky s konstantním průřezem, ale vypovídací hodnota moc velká nebude. No jestli se budu nudit po víkendu, tak možná něco stvořím…

                                        0 0
                                        • juli  

                                          Nejakou konkretni geo bych osobne neresil, jinak tak jak to pises a vypovidaci hodnota bude „Vidle obecna“ sry za obrazek, ale na vic, nez osou skicu fakt cas neni.

                                          0 0
                                          • soc  

                                            V pohodě, naprosto přesně jsi vystihl můj úmysl. Naprosto jednoduchý model pro prokázaní platných fyzikálních zákonů. Chci tam zkusit jednu věc, jednou tam nechat klasickou osu, jednou to zkusit s pevnou, zajímal by mě ten rozdíl v krutu.

                                            0 0
                                            • juli  

                                              Preju ti prijemny vikend a tesim se na vysledky.

                                              0 0
                            • Žigo  

                              Este ma napada nasledovne:

                              1. v predozadnom ohybe su nohy namahane v jednej osi, pri bocnom zatazeni su ale od seba vzdialene a teda by sa mali ohnut menej
                              2. v krute je vidlica namahana silou od momentu a ta sa predlzenim ramena da zmensit. Ak by sa teda zvacsila vzialenost medzi nohami(pri zachovani pevnosti korunky a osi naboja) mohla by sa zvysit pevnost v krute a pruznost v predozadnom smere by zostala rovnaka.

                              Dufam ze som sa v nicom az tak nesekol, ak hej tak ma prosim opravte, rad sa cosi naucim.

                              0 0
                          • soc  

                            Podle mě, při krutu ohýbáš nohy, nekroutíš je, respektive při pevné ose už se může projevit i torzní tuhost noh vidlice. A pokud se pevná vidlice pohybuje v předozadním směru, tzn. ve stejném směru jakým přenáší krut, torzní tuhost by až tak skvělá být neměla. V případě, že vidlici uděláš opravdu tuhou, přetane Ti i chodit směrem dopředu/dozadu, tudíž přestane být komfortní…

                            0 0
                    • kOmE  

                      66 06 co jsem mel ,tak ta taky mela ten predozadni pohyb a v zadne rychle projete zatacce jsem zmenu stopy nezaznamenal :). Asi jsem ale jenom natvrdlej

                      0 0
                      • milan1  

                        Neřekl bych že jsi špatný ve vnímání. Ber to prostě tak, že jsme u parametru, který každý u odpružení hlídá (tedy u odpružení mechanického) ne pevné vidlice. A tam právě zase mnoho lidí tvrdí, jak tu geometrii vnímají a poznají. V tomhle vidím rozpor. Řekněme zase téma k porovnání, co že to ten jezdec vlastně opravdu vnímá.

                        0 0
                        • Zdyn  

                          No v predozadnim smeru pruzi kazda vidle (pevna i odpruzena) a pohyb u pevne nebude vyrazne vetsi nez u odpruzena (pokud to nebude nejaka extra tuha DH,FR) vidle.

                          0 0
                          • milan1  

                            I stopa se mění, viz odpověď dole pro La-da ale jsou tam podstatné rozdíly. Proto mě zajímají vjemy jezdců.

                            0 0
                            • Zdyn  

                              No u odpruzene vidlice se meni stopa a dokonce i rozvor a nikdo to neresi (pricemz rozvor se meni podstatne vice nez u pevne) Ty zmeny stopy dle mne (jsou pomerne male a na kratky casovy usek), ze to snad ani nikdo nemuze poznat. Navic nez jde vidlice do zdvihu ( ten necitlivej zacatek), tak pruzi jen predozadne. Si pamatuju testy pred nedlouhou dobou, kde i u odpruzenych vidlic hodnotily jak pekne pruzi v predozadnim smeru. Vyhoda pevne kompozitove vidlice (nebo titanove) oproti ocelove a zejmena hlinikove, je v tom, ze kompozit (titan) pohlcuje cast vlozene energie. Tedy navrat do puvodni polohy probiha nizsi energii.To je stejne jako u sedlovek atd. Pro komfort nejde ani tak o pruhyb jako prave o to pohlceni energie. Tedy i pri stejnem pruhybu bude (vetsinou) Kompozit pohodlnejsi nez treba Al.

                              0 0
                              • milan1  

                                Divil by ses, jak v předozadním směru právě odpružené vidlice pracují. A pohlcování energie? Není to právě to, čeho se závodníci obávají, vždyť je to evidentní brzda právě v předozadním směru, nedostáváme se už do pořádných divností? Jak ale píšu nevím, neznám, nebudu se plést do pevňáků.

                                0 0
                                • Zdyn  

                                  No šak jsem nahoře psal, že rozdil v předozadnim pohybu pevne a odpružene vidlice nebude nijak velkej.Ztrata energie bude urcite mensi u pevne vidlice nez u odpruzene, ktera jde do zdvihu. To je tu uz taky zmineno a je to overeno praxi.Co se tyce pohlceni energie, tak to urcite ma na jizduvliv. Pokud by se udelala dokonale tuha vidlice, tak by byla jeste ''rychlejsi'', Ale prece se tu resi, aby vidle byla alespon trochu komfortni pri minimalni ztrate vynalozene energie.

                                  0 0
                                  • milan1  

                                    Rozdíl je právě velmi výrazný a to v řádech. Změna ve zdvihu u pevné a pružné řekněme 2 mm a stopa se změní o 1 cm. (propruží předozadně) Stejnou změnu stopy dosáhneš u odpružené řekněme až při rozdílu zdvihu 50mm.

                                    0 0
                                    • Zdyn  

                                      Jo ve zvidhu je rozdil nesrovnatelnej. Nikdo taky nerika, ze to je stejny. Pevna ma ve srovnani s odpruzenou samozrejmne zdvih prakticky nulovej. To taky nikdo nepopira a komfort je nesrovnatelnej. U odpruzene ale dojde ke zmene stopy nejen zmenou zdvihu, ale zaroven dochazi i ke zmene pohybem v predozadnim smeru, takze vy vysledku rozdily nejsou řadově odlišne. Ja nejsem rozhodne zastancem pevnych vidli na Bika, ale dobra pevna vidle (nejlepe kompozitova) muze na nekterych povrsich mit necekany prinos na sviznost jizdy pri urcite schopnosti tlumin vibrace.

                                      0 0
                    • la-da  

                      Nejsem na to žádnej odborník ale podle mě ta vidle vibruje tak rychle že se to nestíhá projevit a funguje to jako by vidle byla ustálená na nějaké střední hodnotě těch kmitů.Kolo prostě nemá čas na to aby třeba začalo padat do zatáčky nebo něco takového. Totéž platí asi i pro odpružené vidle – tam se zase při jízdě po hrbech mění výška vidle ale hlavně se furt posouvá bod dotyku kola se zemí dopředu a dozadu, což tu stopu taky hodně mění (to samozřejmě i u pevnejch vidlí). Co jsem postřehl tak ta stopa musí zůstat změněná řádově sekundy, aby si toho člověk všiml.

                      0 0
                      • milan1  

                        I u mechanického odpružení se mění stopa ale mění se jinak, dráha odpružení putuje v ose vidlice, tedy šikmo vzhůru. Pevná vidlice pružící nejvíce v ose jízdy přinese daleko větší rozdíly ve stopě při daleko menší hodnotě odpružení. Tady je veliký rozdíl.

                        0 0
                        • la-da  

                          Jasně, ale nejvíc se mění stopa tím posouváním bodu dotyku kola se zemí, což mají pevné i odpružené vidlice společné. Navíc v předozadním směru kmitají i odpružené vidle jak už psal Zdyn. Ale jak jsem psal, všechny tyhle změny jsou tak rychlé, že na to podle mě kolo svým chováním nemá šanci zareagovat.

                          0 0
                          • Rychlej turista  

                            Krásně je ten pohyb vidět při brždění na asfaltu s kousavým ráfkem. Odhadoval bych to tak na 5 cm každým směrem (PELLS XF3, to je ta kratší). Docela mě to vyděsilo, když jsem viděl, co to dělá (jako ABS u auta), ale v terénu jsem s tím problém neměl, protože ona i ta suchá a tvrdá hlína je pořád něco jiného, než asfalt. A jak píšeš – ty pohyby jsou tak rychlé, že je při jízdě vnímáš jako právě to žádoucí – tlumí vibrace.

                            0 0
                        • fík  

                          myslím, že paralelogramová vidlice může přinést i daleko větší (i menší) rozdíly

                          0 0
    • roud  

      Popravdě trochu mě překvapuje že si založil tenhle thread nejlepší co ti můžu poradit je projeď se na náký pevý carbon vidlici pak pochopíš jak psal vilém ta vidlice má pohyb opravdu jen předozadní a to docela minimální… Pokud s ní jedeš po zpevněnejch cestách a ne něčem ultrarozbitym tak je to nádherný svezení + super akcelerace ve stoupání ale v těžkym terénu se dá říct že konec..... :O)

      0 0
      • marekvnoucek  

        Tak to je jasný, nedá se to použít na všechno..ale třeba 100km závod Salzkammergut na tom objedeš luxusně..no a co se týká toho pružení..i to, že kolo najede na přakážku a kolo tzv.cukne dozadu se náraz utlumí, no a pokud k tomu máš bezduše.. :-))

        0 0
        • Milenius  

          To spis treba na TdF, pekne jen po asfaltu :))

          0 0
    • Rolei  

      Nepamatuju se že by tu někdo psal že pevná, karbonová vidlice je komfortní a v reálu nikdy nebude 10mm překážky 10mm pohyb rámu…kdybys nebyl orientován jen na grafy a měření nikdy bys takovýhle „zcela jasný převod“ neuvedl. To že někomu připadá „tvůj“ graf měření pevné vidle veselý mě ani nepřekvapuje přece jen není to tu fórum měření a tunění vidlic…

      0 0
      • milan1  

        Ty opravdu nevíš, kdo dal takový graf?

        0 0
        • Rolei  

          Vím, ale je pravda že jsem to neprocházel pozorně tak si teď neuvědomuju do jaké míry to bylo vysmívání se něčemu. A ta definice co si uvedl je spíš definice odpružení, než jeho citlivosti, ale to sem nepatří.

          0 0
    • kudlanka32  

      spis to pohlcuje vibrace…hlinik je tuhej vsechny pohlti bikerovo zapesti a ocel – mozna s dobrym prohnutim taky neco pohlti…jinak bych v karbonu zadny vyhody nevidel…trapeni to bude tak jako tak

      0 0
      • milan1  

        Taky souhlasím, tohle sedí, pohlcuje to jistě nejvíc vibrace a to v předozadním směru. Méně už v tom výškovém. Chci jenom naznačit různé formy vnímání komfortu a definice nedokáže sama o sobě postihnout vše.

        0 0
    • burnout/syndrome1  

      Nám závodníkům nejde přeci o komfort nýbrž o umístění

      0 0
      • roud  

        A ty snad vozíš pevnou ??? :O)

        0 0
      • marekvnoucek  

        No jasný..pohodlí je až vedlejší..hlavně bejt mezi eliťákama:o) Jsi muj člověk..

        0 0
        • McBlacky  

          jedinej závod na kterým jsem řešil pohodlí byla 24H solo :) a to sice tak že jsem dal o 5psi mín než dávám normálně do pláštů a o nastavil Blacka víc do měkka jako na dlouhý těžší maratony. Ovšem když jsem to viděl objet leto na pevný tak si říkám, že jsme byl jen měkkej…

          0 0
          • Rychlej turista  

            Letos se to ještě na pevné objet dalo, i když ke konci už ty sjezdy byly hodně rozbité a posledních zhruba 5 hodin jsem v nich dost trpěl a musel je jezdit pomalu. Hlavně ten padák po startu byl hnus fialový :-)

            0 0
            • Darkson  

              btw, objel to ještě někdo celý na pevný? vim, že Zdenda Kříž jí měl, ale ten prý střídal i odpružený kolo

              0 0
              • Rychlej turista  

                Na pevné a sólo jsme jeli asi jen já se Zdendou. Ten měl PELLS XF2, ta je o 2 cm delší, než XF3. Vím, že jezdí i na odpružené, ale tam jsem ho na jiném kole neviděl. A ke konci na ten sjezd taky nadával jak špaček, takže mít tam kolo s odpruženou, asi by to dojezdil na něm, protože náskok měl dost pohodlný.

                0 0
    • Meesha  

      rek bych, ze lidi co jezdej pevnou (tedy vetsinou chrti) si ji neporizujou kvuli komfortu. Samozrejme tu je rozdil v materialech.

      0 0
    • nooski  

      Na příšeře jsem míval ocelovou vidli s tenkýma nahama a k tomu ty nohy měly značný průhyb. Tady se dalo mluvit o jistém pružení přibližně 1 – 1,5cm určitě. Ovšem karbonová pellska s rovnma a mohutnýma nohama s velou korunkou a (nejspíš) hliníkovým krkem bude tlumit prd a nula nula nic. Na silničce taky všichni básní o komfortu karbonových vidlic a opět prd. Zase mám nějaký taiwanský šunt s hliníkovým krkem, tak možná i to je důvod. Více komfortu na HT MTB s pevnou vidlí podobné té pells udělá i ufoukutí trochy vzduchu s předního pláště nebo větší balóny.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Ty máš pravdu, já mám klid.

        0 0
      • prodi  

        jakobys tu pellsku jezdil denně…

        0 0
        • nooski  

          A co lze očekávat od mohutné vidlice s rovnýma nohama? Karbon není zázračný a u téhle vidlice si troufnu říct, že nebude skoro nic tlumit, ikdyž jsem na ní nejel.

          0 0
          • prodi  

            samozřejmě, že pevná je pevná. Ale třeba ta pellska dokáže docela pěkně pobrat určité nerovnosti, doporučuji ještě kombinovat s karb.řidítky a v určitých pasážích se toho nebát a pořádně se do vidle opřít. Když jsem si ji pořídil, tak jsem měl samozřejmě obavy o smyslu použití, ale byl jsem opravdu mile překvapen. Mám jí skoro rok a nesundal jsem jí z kola. A Reba p.čo se mi teď válí v krabici.

            0 0
            • nooski  

              Stejně jsem pořád skpetický. Chtělo by to testnou kolo z hliníkovou i karbonovou pellskou. Co jsem se díval, tak ty karbonové mají stále hliníkový krk, který by se na tlumení nerovností měl podílet nejvíce. A neudělají větší práci třeba vhodné gripy a rukavice? Na silnici mi gelové rukavice pomohly dost.

              0 0
          • kubad  

            proč by měla trubka o větším průměru pracovat hůř než s menším? to se dá přece řešit tloušťkou stěny ne?

            0 0
            • nooski  

              No v tom případě bychom pak neměli osy s velkým průměrem, široké trubky na rámech atd. Pak by taky bylo jedno jaký průměr sedlovky použiju. Vycházím z toho že menší průměr může lépe „pracovat“ Jak je to s tloušťkou netuším, ale i „papírové“ top hliníkáče jsou tuhé asi dost. Otázka je životnost.

              0 0
      • Bully  

        Ty z toho odporu k Taiwanu jednou docista zfialovis :o) Pochopitelne, ze silnicni karbonova vidle s Al krkem nebude pohlcovat zdaleka tolik vibraci, jako celokarbonova. A to muze byt treba z USA nebo odkud to je pro tebe moralne pripustny :o) Kdyz budes mit tu vidlici celohlinikovou, tak bys ten rozdil mozna uz poznal. Jde spis o to, ze je fura lidi postizena dogmatem, ze uz jenom pouha pritomnost karbonu musi automaticky znamenat prinos k pohodli nebo nizsi vahu. To je samozrejme blbost.

        0 0
        • nooski  

          Každý máme ty své priority ;-) Já zase nechápu chronické gramaření. Ale kdybychom byli všichni stejní a všem se líbilo to samé a na všem bychom se shodli, tak by život byl nudný ne?:)

          0 0
          • roud  

            jj to by všichni měli stejný kola to by byl děs…

            0 0
    • šlapatko  

      O pevné jsem taky přemýšlel.Rád jezdím kopce,šotolinky,ale terének v Hostýnkách nebo Beskydech je nej.Na pevné mě lákalo: 1 ůspora hmotnosti 2 ůdržba 3 v zimě do marastu na cestách Po pár vyjížďkách na synglu kde mám pevnou jsem byl ujištěn že reba je ok a měnit nebudu.(vidla je ocelová,karbonová bude určitě pohodlnější)Na synglu jezdím pláště 1,9.Komfort by byl lepší snad s plášti2,1 a výše.Vybírat pevnou,sáhnu po ritchey wcs.Myslím že pobere více než rovná.Cena 12000 je její nedostatek:D K ní pláště 2,2 a snad v poho poježdění.Toť můj názor.

      0 0
      • roud  

        Kubad psal že ta ritchey se zas kroutí jak had :O(

        0 0
      • kudlanka32  

        uspora hmotnosti – no kazdej ma asi jiny priority ale u me zadna uspora nepredci pohodli, proto sem 10let vozil sjezdovou Z1

        udrzba – olejova lazen vicemen zadna, jednou za tri roky pretesnit a vymena oleje (sem prase vim)

        v zime – no problem

        takze sem do toho nikdy nesel:) myslim ze sem si pevnych vidlic uzil az az.....driv zadny jiny totiz nebyly:))

        0 0
      • vladaza  

        stejný myšlenky mě vedly už před lety, že jsem odpružené vidlice opustil a nasadil titanovou Morati, s tou jsem byl / z pohledu stylu jízdy a terénu kolem Olomouce/ maximálně spokojený, viditelně „pracovala“ a ve spojení s plášti min. 2" neměla chybu, teď ji má syn. dále mám na singlu pevnou karbonovou 4ZA, je mírně zahnutá s hliníkovým krkem /montoval ji na kola třeba Ridley/ a to už je podstatně slabší a nemyslím, že by byla komfortnější než ocelová. Škoda že Morati zanikla ve spárech amíků. Tu Ritchey bych bral okamžitě, kdyby se dala použít na 29" / dle sdělení dovozce není tato varianta aktuální/, karbon v provedení Pellsu z rovných trubek stejného průřezu a tloušťky stěny s váhou kolem 750 gr bude komfortem možná i horší než ocel / kterou v klasické zahnuté podobě s pořádných trubek už dneska nikdo nevyrábí a na 29 už vůbec ne – marně ji hledám v jiném vláknu „kdo svaří pevnou vidli“/

        0 0
        • šlapatko  

          Do Olmiku se budu nejspíš stěhovat.To tam opravdu nemáte kopce?Zlaté Beskydy:D

          0 0
          • kubad  

            Olomouc je proti Břeclavi kopcovitá oblast :-)

            0 0
          • vladaza  

            Jedová má kolem 600 m – je to kopec? No, když vyjedeš z těch 200 m Olomouce, tak se i zadýcháš. Ale pozor, nepsal jsem, že tu nejsou kopce. Naštěstí jsou, protože co by byla cyklistika bez kopců?! Něl jsem na mysli, že povaha terénu / jeho náročnost/ – většinou polní, lesní cesty, koresponduje s využitím pevné vidle. Jinej člověk z Ol. ti může, samozřejmě, napsat, že by na pevném kole jel max. na Sv. Kopeček na pifsona.

            0 0
    • kubad  

      můj graf byla parafráze – pokud to někdo špatně pochopil – omluva

      0 0
      • roud  

        Ale můj ne ;o)

        0 0
      • milan1  

        Vím :-) ale ono se to opravdu to moc pochopené nebylo. Někteří to vzali jako fakt. I v těch pevných vidlicích se dá lecos objevit a uvidíme k čemu se to nakonec dobere.

        0 0
    • šlapatko  

      U vidlice ritchey bude hrát roli i váha jezdce.Někde jsem četl že je tam váhový limit.Určitě se bude více kroutit pod jezdcem 90kg a jezdcem 60kg.Taky se bude víc kroutit s kotoučem než s V brzdami.

      0 0
      • vladaza  

        zde bych ladil jednoznačně véčka

        0 0
        • kubad  

          souhlas :-) proto vozím na kole s pevnou pořád V-čka

          0 0
    • martt  

      To je rozumna otazka, Milan.

      Ja osobne jazdim aj na pevnej CrMo vidle Marin Rockstar a ta pod mojou vahou pruzi mozno aj cez 5 cm. Hlavne sa na nej ale citim istejsie ako s odpruzenou a musim ist pomalsie, teda jazda je bezpecnejsia.

      Mame aj hlinikovu velmi tuhu vidlu a ta prevadza rany do riaditiek fakt 1:1 a jazda na nej nie je prijemna.

      0 0
    • ivaneck  

      jsem rad, ze ses konecne „pokusil“ o definici citlivosti, i kdyz to jako definice moc nevypada… Porad tam chybi ta druha dulezita cast otazky, to jest „jak ji merit“.

      0 0
    • Hroch obojzhivelnyj  

      Jeste tady nepadlo ze styl jizdy s pevnou a odpruzenou vidli se podstatne lisi- pevnou v terenu musis hodne odlehcit, aby to neschytaly ruce, kdezto do odpruzene se musis trochu oprit aby mela proti cemu pracovat. Tedy aspon mam ten dojem, mam najet spoustu s pevnou ocelovou a pomerne malo na odpruzenych. Vizualne pevna pruzi predozadne jiste pres centimetr, coz upravuje prevod profilu prekazky na ram. Nevyhodou pevne je ze se musi dobre vychytat tlak jako kompromis mezi cvakanim a skakanim, u odpruzene je to rozmezi myslim sirsi.

      0 0
      • milan1  

        Ne u odpružené nemusíš tlačit na řídítka ale styl jízdy je opravdu jiný. Ten, kdo se naučil na pevné jezdí pomaleji a opatrně na větší překážky, no a když tenhle styl zkusí na odpružené a s vyšším zdvihem, tak se za jistých okolností stane, že se zapíchne a vystřelí ho to zpět, případně přes řídítka. Tohle jsou témata, která by se dala taky probírat.

        0 0
    • jecnak  

      Pevna je pevna, nepruzi respektive ano, ale v radu milimetru max desitek mm. Spis nez o odpruzeni je mozne se bavit o utlumu vibraci od terenu, coz je dano zvlast materialem. Troufam si toto tvrdit i o mistnim etalonu neodruzenych odpruzenych vidlic Morati. Osobne si myslim, ze by se k tomuto meli vyjadrit spis silnicari nez kdo jiny.

      Jinak pevnou jezdim, a rozhodne hraje co do jizdniho komfortu pouzity predni plast nez typ vidlice a na ni pouzity material. Ten zasahuje do hry az pri uzsich nahustenych plastich, tady bude mozne zjistit rozdil mezi pevnou ocel/dural/karbon pripadne jejich kombinaci a na rozdilne konstrukci. V takoveto kombinaci ale mirime spis na silnici nez kamkoli jinam.

      0 0
      • milan1  

        Samozřejmě rozumný názor ale kolikrát se právě zde dá narazit na doslovné opěvování co ty zázračné Mortaky vlastně dokážou a že to je řešení odpružení. Když se přečte dost zdejších názorů, tak najednou vypadne vše jinak.

        0 0
    • Honza729  

      Mne na techto „vedeckych rozborech“ bavi, ze nikdo, tedy pokud jsem se dobre dival, nezahrnuje do svych uvah fakt, ze proste pruzime rukama. Mame pokrceny ruce, tim nevedomky zehlime to, co vidlice nepobere. Tady se porad propira, jak ktera vidlice je zehlici, ale nikdo nerekl nic o tomhle.

      Hele, mam par panaku, mozna je to blbost, kdyz tak mne opravte, nechci z toho delat problem ani vedu :-) Dikes H.

      0 0
      • Rychlej turista  

        O tom přece nikdo nepochybuje. Problém je akorát v míře, s jakou kdo ty nerovnosti dokáže pobrat. Slabší kusy si proto musí vypomáhat odpruženou vidlí.

        0 0
        • roud  

          Vozíš pevnou na všech závodech nebo na některý bereš odpruženou ???

          0 0
          • Rychlej turista  

            Já moc závodů nejezdím, letos jsem jel čtyři, všechny na pevné a většinou je to v pohodě. Na některé závody se ale opravdu moc nehodí. Třeba dlouhý BT bych si dovedl představit i na fullu, i když jen tak lítat po Beskydech se na pevné dá v pohodě. Ale závod je něco jiného, to člověk jede na hranici schopností svých i kola a tam je to potom znát. Proto jsem na pevné dal jen BT krátký, to se ještě dá. Na podzim jsem kvůli tomu pořídil SID team, ale nasadím ho, jen když to opravdu bude potřeba. Třeba na ten dlouhý BT, jestli ho pojedu. Nebo kdybych jel zase libereckou 24 hodinovku, protože ta trať už je opravdu hodně vymletá.

            0 0
            • roud  

              jj jinak teda celej rok lítáš na pevný a sida teda budeš mít jen na rozbitý závody pokud sem to správně pochopil ??? :O)

              0 0
        • prodi  

          souhlas:)

          0 0
      • maxtor  

        Já bych snad jen dodal, že něco utlumí taky gripy, řidítka a pochopitelně (a to hlavně) pláště. Trochou do mlýna přispěje taky vidle bez ohledu na to, jestli je to titan, hliník nebo karbon…

        0 0
        • Rychlej turista  

          jj, kolo je třeba posuzovat komplexně, včetně součástky největší. Proto někdo jezdí na takovém a nedokáže pochopit, že někdo jiný to samé jede na onakém a obráceně.

          A pláště jsou v tomto ohledu hodně podceňované. Svědčí o tom neustálé dotazy na nejuniverzálnější pláště. Já s plášti laboruji pořád a prakticky na každý povrch beru jiné.

          0 0
      • Beeda  

        hehe takhle flexibilne zehliz jen kdyz to fakt umis, nejsi vykasenej a nebo nejedes pod vlivem:-)

        0 0
        • Rychlej turista  

          Ještě bych dodal … a pokud jsi neustále ve střehu. Chvilka nepozornosti a pak člověka dokáže z kola sundat i drobná nerovnost při malé rychlosti a do kopce (vlastní zkušenost :-D)

          0 0
          • Beeda  

            obcaj za drobnou nerovnost povazuju i soupere:-DDD

            0 0
            • cabbage  

              myslíš Lempla?;)

              0 0
              • Beeda  

                tak to neni drobna nerovnost ale nerovnost pro kazdeho:-D

                0 0
                • cabbage  

                  když je brdský hřeben teréní vlnkou;-)

                  0 0
            • Rychlej turista  

              :-D

              Můj nízký podvozek by se jim ale asi nelíbil :-)

              0 0
    • Beeda  

      jakej komfort kdyz chrtis, pekne at vidle drzi a neresi grafik, 10mm pohlti plast:-)

      0 0
    • miťo  

      Nikdy jsem na biku karbonovou pevnou vidli nevozil a osobně to považuji za krok zpět. Jediné pochopení bych pro ni měl na blbých placatých závodech okolo HK, nebo na Českým ráji či Nova Cupu. Argumentovat Hornyškem taky není moc štastný, tenhle kluk když vozil Marunu MX Pro ETA, tak ji měl mimo drsnějších sjezdů TRVALE sníženou, takže Vénu nějaký problém s citlivostí netrápí. Spíš chce něco absolutně necitlivýho, aby se to nehoupalo v jeho silovým pojetím jízdy (kdo neznáte Vénu tak ho poznáte tím, že do kopce jede velkou pilu). Jinak ohledně karbonu: Před pár lety jsem poslal letitou silničku Kovaříka do důchodu, byla tam rovná vidle, tehdy to frčelo, s dutou korunkou (1996). Koupil jsem alu rám Author Columbus Airplane s celokarbon vidlí. Ta vidle neměla žádný zdvih, to je nesmysl, ale karbon má schopnost tlumit rychle po sobě jdoucí mikrovibrace, třeba ty od hrubého asfaltu. Tím to ale končí, žádný komfort v terénu neposkytne. No, celokarbon vidli jsem musel vyměnit za typ s duralovým sloupkem a přínos karbonu se dost zredukoval. Zároveň byly řidítka pevnější v krutu ve sputru. Takže zde měl hlavní přínos na pohodlí právě ten karbonový dlouhý silniční sloupek (pružení v předozadním směru?).

      0 0
      • roud  

        Míťo kdybys měl zájem tak tě nechám svízt na pevný jen moje kolo pro tebe bude asi malý :O(

        0 0
    • Luma  

      Na MTB jsem pevnou nejezdil,ale na silničce jsem měl ocelovou,hliníkovou a teď carbonovou s ocelovým krkem.Všechny zahnuté;hliníková-děs a hrůza ta nepracovala vůbec,všechny nerovnosti šli do kola a do rukou,ocelová-byla hodně pohodlná,takové kostky s ní byly příjemnější než z carbonovou,car­bonová-je super na hrubší asfalt,tam je to pohodlíčko,co se týče kostek tak skoro to samé jak hliníková.Nevím jak se chová celokarbon nebo vidlice od jiných výrobců.

      0 0
    • maxtor  

      Je úžasné pročítat tento thread a vidět, jak z naprosto jednoduchých věcí jde dělat věda… Jaké pohodlí asi může poskytnout něco, co může pružit v řádu milimetrů, když běžně při jízdě překonává nerovností v řádu centimetrů?? Myslím, že logicky uvažující člověk si to odvodí… Hodl někdo do terénu bez fulu nevyjede, někomu stačí konfort bika s předním pružením a někdo se spokojí i s pevným kolem a dokáže si i tak jízdu v terénu vychutnat. Jako uživatel pevné carbonové vidle můžu potvrdit, že v normálním terénu se s ní dá jezdit. Tím rozhodně netvrdím, že odpružená vidle není pohodlnější, jen suše konstatují, že to ceklem V POHODĚ JDE I S PEVNOU VIDLÍ. Nechápu, co víc se dá kolem toho řešit…

      0 0
      • kubad  

        něco podobného sem napsal už nahoře souhlas

        0 0
        • maxtor  

          Tebe jsem samozřemě nemyslel. Ostatně věřím, že většina uživatelů BF to vidí podobně.

          0 0
      • Honza729  

        … a jsme u tech pruzicich rukou :-)

        0 0
        • maxtor  

          Tak tak, a v rukou jsou kosti a kosti jsou mimo jiné z uhlíku resp. z uhličitanu vápenatého (aspoň nás to učili v biologii) – takže svým způsobem taky karbonové. Takže carbon for ever a karbonová vidle je vlastně návrat k přirozenosti!!!! :-))

          0 0
    • Trojci  

      Tak trošku tuším co se děje. :)) Je okurková sezona a pan Slanec sedí u počítače a nudí se.

      Pevnou vidli jsem dlouho jezdil a stále jezdím na zimáku. Letos v sezoně jsem na ní jel jedno celkem technické XC. Myslím si (a nikomu to nevnucuji), že u pevných vidlic nemá smysl tu mizivou schopnost tlumit vibrace nijak měřit a definovat. Problém pevných vidlic je v tom, že jsou pevné (tohle zjištění ale možná spoustu lidí překvapí). Po tom zmiňovaném závodě mi děsně bolely záda z toho jak jsem musel pracovat celým tělem (na což nejsem v takové míře zvyklý), nějaké „vibrace“ do rukou šly úplně mimo mě.

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce