Kolo na vícedenní ježdění natěžko - Gravel nebo Trek?

58 nepřečtených
  • jeikobugo

    Ahojte!

    Ukradli mi moje trekové, pár let staré Merida crossway 300 a tak vybírám nové kolo a prosím o rady, po čem sáhnout.

    Kolo bude určeno k ježdění s nosičem, brašnou a blatníky.

    Většinou se bude pohybovat po cestách a cyklostezskách (80–90% času). Zbylý čas i v nějakém horším terénu (lesní nezpevněné cesty).

    Výška 185cm

    Váha 95kg

    Rozpočet 25k

    Největší struggle je pro mě vybrat vhodný typ kola (trek, gravel) a také značku kola (netuším, které jsou kvalitní/spoleh­livé)

    Automaticky jsem chtěl sáhnout po trekovém kole, ale říkam si, zda by nebyl vhodnější Gravel? Jde mi o co nejlehčí šlapání a nejlepším výkonu při minimálním úsilí, Ale zase nemůžu sáhnout z důvodu plánovaného členitého terénu po silničce.

    Co myslíte?

    jsem otevřený tipům i na konkrétní kola.

    0 0
    • Jezevec70  

      Hlavně si dej pozor, aby ti při ježdění s brašnama na gravelu nechyběly lehké převody.

      0 0
      • jeikobugo  

        Tohle mě vůbec nenapadlo řešit. (nevyznám se).

        Chápu to tak, že bych to na gravelu nebyl schopný ušlapat do kopce z důvodu, že gravel kola nenabízí dostatečně lehké převody? V tomto je třeba trekové kolo lepší?

        0 0
        • RapMan  

          to se může stát na jekémkoliv kole, obecně převody je potřeba hlídat, aby nechyběly ty lehké nebo ty těžké. S báglama spíše ty lehké – je dobré si porovnat převody kola s nějakými referenčními ze stávajícího kola a vyhodnotit, zda je to ok…Tato stránka je dobrým pomocníkem.

          0 0
        • mais  

          pokud víš, co jsi měl na předchozím kole a vyhovovalo ti to, tak z toho vycházej

          Pokud máš radši vzpřímenější posed, požaduješ širší řidítka, nebo jezdíš hlavně kochací rodinné výlety, tak nemyslím, že jsou pro tebe berany vhodné

          pokud rád jedeš dravěji vpřed a řešíš průměrnou rychlost, tak naopak je šance, že berany jsou to, co hledáš

          0 0
      • Prazak0  

        Dosti gravel kol nabízí převodník 46–30, vzadu bývá největší pastorek 34z. Převod 30/34 mi přijde dosti lehký, navíc by nebyl problém mít kazetu, která bude končit na 40 nebo 44 zubech. Pomalejší převody bych osobně už nechtěl, i tak bych byl jízdou asi na rychlosti pomalé chůze.

        Navíc pro turistické účely jde na ten gravel dát lehčí převodníky, tj. vyměnit kliky. Mit tedy nějakých 36–24 nebo jaké sestavy se dělají.¨

        Gravel kola se dělají neodpružená, krosová/treková odpružená, existují výjimky, ale obecně to celkem platí. Potom gravel kola jsou o něco dražší, ale ne zas tak zásadně. Proti krosům kvůli diskovým brzdám a silničnímu řazení, oproti silničkám hlavně ty brzdy jsou dražší.

        Za uvedené peníze nebo o tisíc více, možná Author Ronin staršího ročníku, nebo tak loňská či předloňská Aura XR 3. Pro turistiku by byla ta ocel asi nejlepší. Nebo kola kolos od City bikes- trekové rámy, které dělají jako expediční kola nebo i s berany, ocelový rám s větším rozvorem, vhodný na zatížení.

        0 0
        • Jezevec70  

          Mě někdy přijde i převod 24/36 na 29" docela těžký. A i na zpevněné cestě. Musíš brát v potaz, že na kole vezeš navíc třeba 15 – 20kg, máš od rána v nohách stovku v kopcích, na cestě jsi už několik dní a navíc jsi se blbě vyspal. A pak se škrábeš nahoru v prudkém stoupání jako je třeba z Prášil na Poledník. :-)

          0 0
          • Prazak0  

            Nemám s tím moc zkušenost. Ale i u převodu 34/36 se můžu dostat rychlostně na 8 km/h. O něco lehčí převod a jsem na 6 km/h, ta kadence není asi ještě vyloženě nízká. Při rychlosti 5 km/h bych asi kolo tlačil. Vyjet něco z principu a netlačit, tak to poruší i závodníci, za určitých okolností. Já bych to porušil při těžkém nákladu klidně.

            Pak ty převody skutečně můžou být velice lehké, ale stejně se člověk dře, prostě určitá stoupání jsou moc, zvl. pro naložené kolo.

            0 0
            • kamaro  

              Máme nejlehčí převod 34/42. Zařazený ho mám dost často a ne proto, že by byl můj oblíbený :-)

              Snahou je vyjet co nejvíc, ono to tlačení naloženého kola není žádná sranda a energeticky je to náročnější. Už to totiž znamená tlačit tzv. na Supermana a z toho jdou kreče do lýtek.

              0 0
              • Prazak0  

                Tak pak i dosti lehčí převod znamená jen o něco menší rychlost, u těch malých rychlostí to tak je, matematicky to tak vychází. Nemám s tím moc zkušenosti, velký pastorek 34 nebo 36 řadím málokdy, z toho většinou s velkým převodníkem, kdy na krátké stoupání nechci měnit převodník. Až budu jezdit víc kopce na 10%, možná budu využívat více. Zatím mám ty velké převodníky spíš jako rezervu a potom je využívám podobně jako u pohonu s jedním převodníkem.

                Pokud někdo nebydlí na horách, pak si umím představit mít kolo s běžnými převodníky, silnice nebo gravel. A pro nějaké expediční účely tam dát převodníky lehčí. Psalo víc lidí, že ty velmi lehké převody využijí, takže asi to tak je.

                0 0
                • Janes  

                  Myslím, že zrovna Kamaro by o kopcích mohl vyprávět, nebydlí zrovnana rovině :-)

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Tak v Praze a okolí moc rovin není, ale zas nějaké velké kopce taky ne. Jen stoupání od Vltavy vzhůru, kde na pár km se nastoupá třeba 120 m, místy sklon 11%, celý kopec v průměru méně. Docela prudké stoupání je z Vysočan na Prosek, asfaltová stezka, dle mapy myslím 13,5%, kolik výškových metrů z hlavy nevím. Oproti horským kopcům to zas tak moc není, to mi je jasné.

                    Na kole člověku mnohdy stačí méně převodů, než má, většinou jich reálně tolik nevyužívá. Na druhou stranu, nikdy jich nebude dost, buď rozsahem, nebo jemností stupňování. Takže jsem názoru, že to chce mít uzpůsobené převody tomu, kde člověk bydlí a co jezdí. Stejně jako na silnici v okolí by bylo nevýhodné mít silniční kolo, ale chce to gravel nebo kros, tak podobně i převody. I při závodech je běžné, že se mění na etapu převody.

                    0 0
                    • iceduck  

                      V Praze a okolí moc rovin není? Odkdy? Jel si někdy na Poděbrady?

                      0 0
        • Smazaný účet  

          Jenže kazeta větší než 34z jde na gravelu pouze s 1X převodníkem. Takže vlastně 2X + 11–34 nabízí „lehší“ převody než kazeta 11–42 prakticky s jakýmkoli 1X převodníkem 38T a vyšším.

          0 0
          • nitraq  

            Wrong!:)

            Tiagra 4700, dlouhé ramínko a příležitostně jsem ji úspěšně provozoval s kazetou 11–36. Kliky 48/32, takže nejlehčí převod pak 32×36.

            0 0
          • Prazak0  

            Tak mám tam nasazenou kazetu 12–36 a bez problémů. Chtěl jsem pořídit kazetu do 40z a zmizela z nabídky. Možná jen dokoupím ten jeden pastorek na 40 nebo 42 z a doplním ke stávající kazetě. Nepochybuji, že to bude řadit, pokud by nezvládala přehazovačka, vyřeším to. Rozdíl mezi 36 a 40 není tak zásadní.

            0 0
          • tompca  

            Tak to je nesmysl, Sora i Tiagra ( GS) pobere 36 bez problémů, GRX 400 je dle spec. do 36, naladil jsem 2×10 11–42 ( b šroub už byl na max.), na GRX 800 jsem jezdil 2×11 11–40.

            0 0
          •  
            Obsah tohoto příspěvku je blokován.
            0 0
        • mais  

          Gravel je dražší hlavně protože je to hipster, free, cool in a trendy taky.

          0 0
          • TK75  

            Když jsem hledal rám, tak mi přišlo že je to nastejno … třeba rám ocel hardtail (pevná osa) byl levnější přesně jen o tu chybějící karbonovou vidlici kterou má rámová sada na gravel.

            0 0
        •  
          Obsah tohoto příspěvku je blokován.
          0 0
    • kamaro  

      Já jsem šel do gravelu. Zejména kvůli variabilitě úchopu. V tomto setupu to nemá nejmenší problém i s horšími cestami.

      Na kole s brašnami je nejdůležitější správné rozložení hmotnosti na kole. Pokud se toho veze málo, tak je lepší to dát pouze do předních brašen. Ale celá problematika je složitější a je to na delší diskuzi.

      0 0
      • humil  

        Takový krásný kolo! (I ten odkaz od Arcca!)

        Já jel kdysi Rumunsko (start Č. Krumlov a přes Slovensko a Maďarsko do severovýchodního Rumunska) na Favoritu s jednotácem a trojkolečkem.

        A pak o pár let později na ocelovým pevňáku 26" (i s pevnou vidlí) 3×6 rychlostí. To jsem si dal z Prahy přes Rakousko, Itálii, Francii, Švýcarsko a Německo zpátky domů. To už jsem měl i cyklo počítadlo, dalo mi to nějakých 3700 km. Nevím, kolik jsem měl na převodnících a kolik na kazetě, ale převody do pomala stačily. Akorát při rychlosti 4–5 km/h už mi bylo příjemnější tu obludu tlačit, než pořád šlapat. Tak kopce typu Stelvio jsem tak napůl jel, napůl šel.

        0 0
    • Georrge  

      Kolo na vicedenni jizdu di tezsiho terenu… hmmm… hmmm…co doporucit nevim, ale osobne by mi asi chybela odpruzena vidle. A mozna i odpruzeny zadek :)

      0 0
      • humil  

        Jo, teď jsi mi připomněl, měl jsem na kole široké kožené sedlo s vinutými pružinami. Bylo geniální! Na tom výletě, jak jsem psal výše, jsem seděl v sedle 10–11 hodin denně. Bez jakýhkoliv problémů! (Že existuje nějaký mazání na prdel jsem neměl ani tušení, naštěstí jsem ho ani nepotřeboval.)

        To sedlo bylo podobný Brooksu, šili je snad v Chrudimi a šly hlavně na vývoz do Holandska. No a na rozdíl od Brooksu bylo „za hubičku“.

        https://www.cyklospeciality.cz/…rooks-medova

        0 0
    • tompca  

      https://www.cyklotrip.sk/…21-d7246.htm?…

      Pro případ, že by 11–34 nestačilo, tak Sora pobere i kazetu 11–36.

      0 0
    • strtom  

      Co se týká prevodu, tak na bikepacing jednoznačně více. Cestování tě zavede do míst kde budeš hledat jestli tam není ještě lehčí převod. Takže kolo bez přeskáče bych vůbec nebral.

      0 0
      • kamaro  

        A já mám kolo bez smyku a jsem za to rád. Jednoduchost především, ořezané to mám do rychla (34/11). A teď do mě :-)

        0 0
        • strtom  

          V kopci budeš brečet při tlačení a přemýšlet proč nemáš přesmykac. Je to tak jednoduché a bezporuchové zařízení, které nabízí takový benefit ve formě x převodu navíc, že řeči o jednoduchosti nechápu. Pod bych se měl obírat o praktické využití kola, modu jednoplacek neřeším.

          0 0
        • DaSnail  

          Dá sa vozit aj dvojplacka bez smyku. Vizuálna krása a jednoduchost zachovaná, prevody umožnujúce šlapat, namiesto ponižujúceho tlačenia, prítomné. Trošku zložitejšie radenie na prevodníkoch je len maá cena za neprítomnost presmyku a druhej radiacej páčky. Win-win.

          0 0
        • Libores  

          Úplně na pohodu. Teď dodělávám kolo na cestování a mám to podobně. Na normální ježdění převodník 38z a pokud pojedu naloženej někam do kopců tak si tam hodím klidně 32z a možná i menší. Těžký převody při ježdění s nákladem stejně nějak nepotřebuju.

          0 0
    • Bike-o-Noor  

      Ať mám jasno ve škatulkách: v gravelech, pravda, převážně mainstreemových značek, jsem i ve dvojplackách našel nejlehčí převodový poměr cca 0,90 (např. 30z placka/36z kazeta při pláštích 700c/44). To na většinu průměrných kopečků průměrnému bicyklistovi stačí. Nalehko. U adventure kol by to mělo jít s převody opravdu víc do lehka, ovšem geometrie je jiná. No a na bikepacking s přehršlí úchytů nabízejí různé značky i horské HT, většinou s progresívnější geo, zpřevodování už je plnohodnotně terénní, ovšem váha už je někde úplně jinde, že…

      0 0
    • arcco  

      Jednou dobou jsem hóóódně uvažoval o kočkopsu a stále nad ním, tak trochu, přemýšlím. Starší je i na bazoši

      Na to, co zmiňuješ, myslím ideál.

      0 0
    • Jakobo  

      Sezen stareho horaka nejlepe ocel s pevnou vidlici, vymen, co je opotrebene a zacni na nem jezdit. Na riditka si dej rohy, at mas vetsi moznost uchopu. Postupne muzes vylepsit kola a prevody podle stylu. Udelal jsem to stejne. Nema smysl na cestovani hned kupovat nove kolo. Akorat te bude srat, ze budes mit odreny ram a nove kolo bude zbytecne vybizet ke kradezi. A gravel bych na cestovani nechtel.

      0 0
      • TK75  

        Gravel na cestování klidně takovej, akorát to už chce trochu příplatek :-)

        0 0
    • tompca  

      Podívej se třeba sem, na čem se dá cestovat

      http://bikepacking.cz/kategorie/kola/

      https://bikepacking.com/bikes/

      Je to hodně individuální (rovná řidítka nebo berany, volba kol 650b, 700c, převody apod.), co je pro jednoho ideál, je pro druhého nepoužitelné, ale když chceš, tak pojedeš skoro na všem.

      Na stránkách výrobců si najdi adventure kola a zkus se podívat jestli by jsi si ho mohl někde prohlédnout a vyzkoušet, aby jsi si udělal představu na čem se dá jezdit a co by Ti mohlo vyhovovat ( bohužel teď je doba na koupi kola dost špatná, kola moc nejsou a nevypadá to, že se to v tomto roce zlepší).

      Další možnost je bazar nebo předělávka staršího mtb kola, jak psali už výše.

      0 0
    • Nebiker  

      Expediční kola ma i decatlon, to lepší je teda výrazne nad tvuj rozpočet, ale levnejsi stojí 17k a je to trek s pevnou vidli, ale zase ma dynamo v naboji, což by s trochou snahy asi šlo zadratovat i na USB nabijeni mobilu:

      https://www.decathlon.cz/…8575005.html

      Pro ukazku drazsi na 37k: https://www.decathlon.cz/…8543226.html

      Ale popravdě na tom asi tolik nezaleží, byl jsem na pár přednáškách dalkovych cestovatelů a ty lidi vetsinou jeli na nejakem obycejnem treku/crossu s odpruzenou vidlicí a šlo to.

      0 0
      • Prazak0  

        To kolo docela dosti váží, já bych spíš pořídil třeba od City Bikes kolo Kolos, které cenově je od 22 tisíc dle výbavy. Kolo z Decathlonu má jednopřevodník 1×11, takže tam budou asi převody chybět. Ani to dynamo na mobil bych nedával. Když už dynamo, tak nějaké SON, které bez zátěže spotřebuje půl wattu, dynamo XT není sice špatné, ale pro tento účel přeci jen ne. Son navíc vydrží bez servisu 50 tisíc km, pak se zašle k výměně ložisek. U XT to je na kónus, ovšem servis jde dělat jen z jedné strany. Takže očekávám životnost nějakých 20 tisíc a pak vyhodit.

        0 0
        • kamaro  

          A myslíš že to kolo Kolos od City Bikes bude lehčí? Nemyslím si. Prostě kolo s předním i zadním nosičem, blatníky bude vážit 16kg. Sám mám taky takové a přitom to není ani postavené na základních komponentech, které bývají obecně těžší.

          Dynamo od Sonu je sice fajn, ale bohužel je celkem drahé. Shutter Precision udělá podobnou službu s podobnou účinností za polovinu peněz. Navíc výraznou roli hraje následná elektronika a její optimalizace a kolik dokáže z toho dynama vytěžit. Ale i tak to není žádná láce (celý ten systém vyjde na cca 10 tis.) což nemá u kola v cenové relaci 25k řešit. Toto má význam opravdu jen u expedičního kola na delší cestu bez možnosti nabíjení, řekněme 2–3 týdny a delší. I tak je třeba občas mít přístup k zásuvce a dobít batterypacky, samotné dynamo dokáže udržet v chodu 1 mobil, při nižší rychlosti ani to ne.

          0 0
          • humil  

            A nebyla by řešením skládací solární nabíječka? Manželka s dcerama to nosily na batohu, když chodily 3 týdny mimo civilizaci.

            0 0
          • Prazak0  

            Ty rámy mají uvedenou hmotnost, nejsou lehké, ale lehčí než Decathlon to bude. Kola z Decathlonu, ač mají vyšší osazení, tak pokud jde o váhu, tak prohrávají s koly s nižším vybavením od jiných výrobců.¨

            Dynamo Shutter Precision vypadá hezky, ale četl jsem o více případech, kdy se zadřou ložiska. Ani ta životnost není jako u SONu, takže ta nižší cena se vyplatí jen někomu. Ano, tady jde o nabíjecí elektroniku, tu bych tipoval, že může stát tak 3 tisíce, láce to není, pokud je rozpočet stanoven na 25 tisíc.

            Asi bych rozlišil kola na dovolenou, ty 2–3 týdny a 25 tisíc rozpočet na kolo. A potom kola, na kterých někdo chce objet celý svět nebo projet kontinentem, myslím spíš Afriku nebo Asii než Evropu. Dynamo na kratší jízdy bych neřídil.

            Někdo tu dával odkazy na kola Marin, kupodivu to vyjde levněji než City Bikes, asi by to chtělo pak dát nějaké lehčí převodníky/kliky pro nějaké expediční účely. Možností je více.

            0 0
            • kamaro  

              Mám Igaro D2 Pro a to stojí 200 liber. Ale dokáže z dynama vydolovat celkem dost.

              V těch SP nábách jsou průmyslová ložiska stejně jako ve většině běžných nábojů. Pokud jsou osazena méně kvalitní, osazením kvalitnějších a lépe zatěsněných ložisek z toho můžeš udělat „nezničitelný“ ná­boj.

              0 0
              • Prazak0  

                Před lety jsem to sledoval, z dynama se dostane více než 3W, ovšem zatížení je taky větší, pokud dá 6–7 W, tak je potřeba tak čtvrtinu k tomu připočíst na ztráty.¨

                SP – správně by to měl člověk zaslat k výměně. Kdo mění sám, může poškodit ty tenké drátky, které tam ložisky nebo spíš osou procházejí. Ale i u dobrého ložiska předpokládám životnost tak 30 tisíc, pak musí být nový servis. U těch lepších Shimano jde zas vyměnit vnitřek, tj. zapletené kolo zůstane, vymění se dynamová jednotka a ložiska, aspoň dřív to prodávaly německé obchody.

                0 0
                • kamaro  

                  Zatím jsem problémy s ložisky neřešil a myslím že v nejbližší době ani řešit nebudu.

                  Jinak to dokáže dávat opravdu těch 0,8A při rychlosti cca 20km/h. Při rychlosti kolem 10km/h to už je lepší odpojit, jinak to pořád připojuje / odpojuje nabíjení telefonu a spíš ho tak vybijí než nabíjí :-(

                  0 0
                  • Prazak0  

                    Já o tom dynamu uvažoval, když bylo nové. Na normální svícení. Mj. jsem se od pár lidí dočetl o potížích s ložisky. Možná tam je 80–90% bez problémů, ale někde se to objeví. Je trochu hloupé, že ta dynama nedělají tak, aby mohl člověk sám si dělat servis. Tj. jde to, ale s rizikem, že se přeruší vodič. Jinak ta dynama jsou docela hezká, účinnost slušná, hlavně nízké zatížení, když je bez zátěže.

                    0 0
                  • Jakobo  

                    Uz jsem to myslim psal jednou pod tvou reakci. Nejlepsi a nejucinejsi je primo nabijet 4 NiMH baterky pres usmernovaci diody (pro nizke ztraty museji byt tyou Shotky), tam pak temer nedochazi ke ztratam (pouze na diodach, zadna ridici elektronika) a baterky se nabiji jakymkoliv proudem i napetim. Z toho akupacku pak tahnes draty k dalsim spotrebicum jako mobil, GPS, svetlo a tak. Ma to nekolik vyhod. Jednak ty NiMh slouzi jako akupack, dale by mely pohltit napetove spicky, ktere mohou vznikat a nakonec se nabiji jakymkoliv proudem. Ty NiMH jsou odolne, nehrozi zniceni kratkym prebitim nebo naopak vybitim. Problem muze byt v mrazu, ale v zime se moc necestuje. Potom druhy problem je, ze pokud nabijis mimo jizdu je treba jednoduchy step up menic, v dusledku vnitrniho odporu clanku je brzo napeti pod 5 V.

                    0 0
                    • kamaro  

                      Má to ztráty a to právě v těch baterkách. Prostě to nenabíjíš se 100% účinností a stejně tak to potom nevybíjíš.

                      Celkem mě to překvapilo kolik to u baterek dělá. Konkrétně jsem měřil dva různé batterypacky (Li-Ion) s kapacitou 10000mAh. Těch 10000mAh to sežralo při nabíjení do 100%, ale ty jsi z toho potom dostal pro nabíjení zařízení jen kolem 6000mAh. Proto se snažím na kole nabíjet přímo mobil a nenabíjím batterypack a z něj mobil. Ty ztráty jsou přes další zařízení totiž brutální.

                      Obdobné to bude i u těch NiMH článků. Bude to mít ztráty při tom nabíjení baterek a potom ten step up měnič má další ztráty.

                      0 0
                      • Jakobo  

                        Jenze je otazka jake je vnitrni zapojeni techto cernych skrinek, treba ty od B&M. Pokud funguji na principu menice napeti tzv. buck-boost, kdy to meni napeti pomoci maleho transformatoru na vystupnich napr. 5 V, tak tam ta ucinnost bude slusna. Presto to neco sezere samo na sebe a velka ztrata bude na diodach, myslim, ze realne tak 70, maximalne 80%, spis tech 70. Do toho nikdo nejake extra spisckove vyberove soucastky nebude davat, ani pri te cene B&M.

                        Je ale take mozne, ze tam bude uplne jednoducha elektronika (neco jako klasicky LM 7805). Co to sezere samo na sebe bude treba 10%, ale problem je, ze vsechno nad to pozadovane vystupni napeti to oseka, takze ta ztrata bude hodne vysoka. Navic rozdil vstup vystup bude minimane 2 V. Cim pojedu rychleji, tim vetsi budou ztraty premenene na teplo.

                        Pokud ale nabijim baterie NiMH, tak ty baterky si uz samy preberou jakekoliv prepeti. Navic v momente, kdy pripojim dalsi zarizeni uz budu nabijet primo. Ztrata bude na menici step up, protoze to niminalni napeti pri zatizeni 4 baterek bude pod 4.8 V, to by se dalo rezit 5 baterkama misto 4. Ja jsem koupil krabicku pro 4 baterky, stejne tak baterky se prodavaji po 4, koupil jsem nejake kvalitni nizkovybijeci.

                        Musel bych se podivat jak je zapojeny ten B&M regulator, na internetu jsem nikde schema nenasel. Pokud by nekdo mel nefunkcni tak bych se rad podival dovnitr, asi by stacily i fotky a nazev ridiciho cipu.

                        0 0
                      • Jakobo  

                        Takze treba ten B&M bude v tom pripade tohle: https://www.ebay.com/…262958889646?…

                        S tim, ze v lepsim pripade bude proud usmerneny pres 4 Shotkyho diody, v horsim pripade nejaky obycejny mustek se ztratami klidne pres 1 V.

                        Pokud ale nevyzadujeme vyssi napeti, nez je 5 V (ale o neco mene, nez kolik dava dynamo) tak je lepsi pouzit step down menic, protoze ty maji vyssi ucinnost. Napr. tento https://www.ebay.com/…162648939028?…

                        Tak kdo si chce postavit regulator na dobijeni telefonu k dynamu minimalne na urovni tech znackovych B&M v cene od 1000 Kc a vys, tak at si koupi ten step down modul z ebay, k tomu 4 diody, nejaky varistor na 50 V a muze si postavit nabijecku za par desetikorun.

                        0 0
                        • kamaro  

                          Ono to nebude tak jednoduché jak si myslíš. To by poté výrobci jeli tímto způsobem a nabízelo by se to včetně těch vyrovnávacích baterek. A stálo by to pár kaček. A takto to není.

                          Třeba to Igaro D2 se dělalo ve třech verzích – Ekonomy, Standart a Pro. Teď už je dle stránek k dispozici pouze verze Pro.

                          Ekonomy používala pouze jeden obvod – bez nějakého odladění z toho něco lezlo (lépe než třeba z B&M)

                          Standard už mělo obvody dva, které se přepínaly podle rychlosti (resp. podle toho co dávalo dynamo za napětí)

                          Pro k tomu dodalo ještě třetí obvod pro nízké rychlosti

                          Byly k tomu dostupné grafy a srovnání jednotlivých řad s konkurenčními výrobky a se starším Igado D1 (elektronika podobná jako u Ekonomy verze).

                          Nyní je tam verze D2 Pro R2, která má tři obvody odladěné pro různé rychlosti + bypass (ten nemá ten můj trochu starší model).

                          A popravdě. Než něco bastlit, potom to testovat, vyrábět pro to krabičku, řešit voděodolnost výrobku… Strávím nad tím více než jeden den. A za ten jeden den si na to Igaro vydělám. Prostě se mi to nevyplatí se s tím drbat.

                          0 0
                          • Jakobo  

                            Pro mnohe to asi jednodussi je. Ja jsem proste kdysi potreboval rychle vyresit nabijeni na cestu, o tech krabkach jsem jeste moc nevedel. Na zadni kolo jsem namontoval pomerne slusne lahvove dynamo, do krabicky naskladal baterky, pripojil drat pres diody a vyrazel jsem. Dalsi rok jsem jen vymenil elektrikarskou dvojlinku za neco lepsiho a tak to mam dodnes a funguje to. Je to natolik jednoduche, ze to hodne spolehlive. Nemam teda zadny regulator, jen ten akupack NiMH.

                            0 0
    • milan.v  

      Trekové jako trekkingové?

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.