Kolo na triatlon, jaké a má to vůbec smysl?

57 nepřečtených
  • petr.happy

    Dobrý den,

    potřeboval bych poradit s výběrem kola na triatlon. Loni jsem si vyzkoušel dva triatlonové závody a docela mě to pohltilo. Závody sem odjel na klasické silničce, poprvé jen tak a podruhé s časovkářskými nástavci na řídítkách.

    Dospěl jsem do fáze, kdy řeším kolo přímo na triatlon, protože si myslím, že je to oproti silničce s nástavci ještě o jednu úroveň výše. Bohužel to nedokážu úplně dobře posoudit, protože jsem na takovém kole nikdy nejel a na půjčení triatlonového kola nemám známé.

    Zajímá mě váš názor na rozdíly mezi triatlonovým kolem a klasickou silničkou. Má to na těch pár závodů v roce vůbec smysl? Chci si udělat jasno než vlezu do nějaké speciálky. Do kola bych asi nechtěl investovat žádné extra velké peníze. Napadl mě třeba i cyklobazar, ale neumím dobře posoudit technický stav kola a mám i obavy co se týče původu některých kol…

    Měřím 183 cm, váha 76 kg, letos plánuji dva krátké triatlony a dva poloviční ironmany.

    Předem děkuji za případné rady!

    • novas752  

      Co třeba nějaká aero-silnička s nástavcema?

      (Na silničce jsem jel jednou v životě a na časovkářskym ani jednou.) :)

      • kokoska.rokoska  

        Aerosilnička nemá pro triatlon žádný význam. Pokud teda není smyslem jejího pořízení udělat si radost…

    • kokoska.rokoska  

      No, smysl to má, pokud:

      1. Máš dostatečně najeto, abys byl schopen jet rychle.
      2. Jsi masochista a akceptuješ nejnepohodlnější pozici na světě.

      Jinak to smysl nemá. A teď proč:

      1. Když pojedeš průměr 30, tak přinos kozy bude marginální a uděláš lépe, když pojedeš na pohodlné silničce s hrazdou a na běh budeš míň rozlámaný a potenciální ztrátu zakrátko seběhneš.
      2. Výhoda kozy (v triatlonu i vzhledem k poměrně nízkým průměrným rychlostem) je hlavně v možnosti zaujmout výrazně aerodyanmičtější pozici, než na silničce. Dostateš se od 20 cm více dopředu se sedlem a s hrazdou v pohodě o 20 cm níž a řídítkama o 30. Je to mimořádně nepohodlné, ale mimořádně účinné. Vždy když foukne v závodě silně proti (nebo skoro proti), tak vidíš, jak to závodníky na silničkách úplně zastaví a ti na kozách jedou dál.

      Takže zvaž sám, jestli jsi ochotný trpět. Pokud ne, kozu neřeš. A pozor, zkontroluj si, jestly na těch krátkých závodech vůbec můžeš kozu mít; často bývají „hákové“ a tam tě se ní pochopitelně nepustí.

      • Breakpain  

        Řekl bych, že to má smysl, pokud kolega závodí na výsledek … kdybych jezdil pro radost nebo tušil, že prostě na špici moc není, tak takhle nepohodlnou pozici si nechám rád ujít :) …

        • kokoska.rokoska  

          Tak pokud nezávodí na výsledek, tak nezávodí vůbec. Sorry.

          Závod je o tom podat v mezích pravidel (u slušných lidí i „nepsaných“) co nejlepší výkon. Jinymi slovy dosáhnou nejlepšího možného výsledku. Je jedno, zda to bude první, nebo poslední místo, ale aby to bylo aktuálně nejlepší možné.

          Zbytek je neúcta k soupeřům, pro níž nemám pochopení…

          • Breakpain  

            Zjednodušeně – co nejlepší výkon podám jen tam, kde se blížím vítězství, jinde uberu plyn a neřeším to ;-) … tedy je to buď „závod“ nebo „účast na závodě“ … Ale každý nato máme jiný úhel pohledu.

    • Prazak0  

      Speciální kolo na závody bych si řídil, kdybych byl závodník, který těch triatlonů za rok absolvuje více. Profesionál by se neptal, tam by to bylo samozřejmé. Jinak nevím, jsou třeba hobby cyklisté, co jezdí závody, najezdí hodně v tréninku, mají výkonnost, závodí třeba i dost. Nevím, že by měli speciální kola pro časovky a pro normální závody zas jiná. Případně pak řešit, když by šlo o časovku ve zvlněném terénu vs. na rovině. U triatlonu závod není o kole, to je podstatnou částí, ale zhruba jednou třetinou. Takže ten význam speciálního kola bude možná menší. Dřív se nesmělo jezdit v háku, dnes jízda v závětří je běžná a myslím i povolená na řadě závodů. Tam mi postrádá smysl. Taky nevím, na jaké trasy se ty triatlonové speciály používají. Jestli na dlouhé triatlony, kde se jede 180 km? Jelikož na kole se jde po zátěží a po ní ještě běžní maraton, tak doba jízdy je delší než u silničního závodu. Sedět v takové pozici musí být krajně nepohodlné. I u 90km by to nebyl žádný med.

      Já bych to řešil triatlonovou hrazdnou na normální silničku. Obvykle lidi mají finance omezené, takže pokud bych financoval, tak spíš do té stávající silničky. Koukám jak píšeš, tak letos plánuje 2×90 km a dvakrát cca 45km, z uváděných tras. Na 300 km v závodě za rok bych si já speciální kolo asi neřídil. Co se týče kol z bazaru, tak v komisním prodeji třeba na prodejnách lze koupit často slušné kole. Ale u přímého prodeje mi někdy to přijde dost předražené např. u dosti starého a dosti ježděného kola, lidi někdy zkouší, co se dá. Takto kolo by měl kupovat ten, kdo umí dobře posoudit jeho stav, zjistit rychle i případné nedostatky a odhadnou i jestli cenově odpovídá.

      • kokoska.rokoska  

        Je mi líto, ale musím reagovat takto striktně:

        To co píšeš je úplný blábol. Nejdřív si, prosím, něco nastuduj a pár triatlonů vyzkoušej a pak svůj příspěvek zgruntu přepiš. Z toho cos napsal v prvním odstavci, bohužel, není pravda vůbec nic. Ba přímo je to naprosto opačně…

        • Sodoma  

          A jak to teda je?

          • kokoska.rokoska  

            Kromě olympijského triatlon a pár hnojáků (nemyslím to zle, mám je rád) je naprostá většina závodů bezhákových. Kolo není třetina, ale polovina a mnohdy víc. Triatlon není jen o kole, ale cyklistika je tou nejdůležitější součástí. Kozy vozí (už vloni) více než polovina startovního pole v ČR a dvě třetiny na západ od Aše (pomíjím, že mnohdy s turistickým posedem, tudíž zbytečně).

            Stačí? :-)

            • Sodoma  

              Jo, díky. Prostě mě to zajímalo.

              • standoslav  

                Prostě, pokud má někdo dost financí, ať si koupí i „kozu“, ať tomu dá vše a k tomu i další sportovní potřeby. Někdo má těch sportů více, kamarády v jiných sportech, tak ať má vše TOP, kdo na to nemá, musí se spokojit jen s tvrdým tréninkem a třeba jen s tou „hrazdou“.

                • nox159  

                  Prostě, pokud má někdo dost financí, ať si koupí i „kozu“, ať tomu dá vše a k tomu i další sportovní potřeby.

                  Naprosto souhlasím, když me neco bavi proč bych nemohl mit top výbavu..... u nekterých sportu na vas ale hledí jak na debila což jsem jeste nepochopil proc to tak je ale asi mentalita urcite skupiny…

                • kokoska.rokoska  

                  Výmluvy a zase výmluvy. Zdůvodnit si proč něco nejde umí každý.

                  Nový oddílový kokega koupil, nemaje žádného bicyklu, místo silničky a hrazdy rovnou kozu. Starší karbonovou Plasmu s desetirychlostní řazením. Za „dvacet“.

            • Smazaný účet  

              no, zase cca před patnácti lety jezdila i republiková špička na silničkách s hrazdou a speciál se velmi výjimečně objevil spíš u nějakého „druholigového“ triatlonisty co byl hodně ve vatě…a taky to šlo a časy byly solidní

              • kokoska.rokoska  

                Ale moment, Seržo, já přece nikde netvrdím, že bez kozy to nejde. Naopak uvádím příklady, kdy si člověk vůbec nepomůže.

                A samozřejmě si uvědomuji, že i dříve se jezdilo parádně (k triatlonu jsem přičichl prvně díky Romanu Jarošovi počátkem devadesátých let), přesto jsem přesvědčen, že poslední dobou je cyklistika v triatlonu více na úrovni, než dříve. Zřejmě hlavní zásluhu na tom má LA, a i dnešní „esa“ jsou skvělými cyklisty – Kienle, Frodeno…

                Jasně, v olympijském triatlon je to jinak, ale to už jsem zmiňoval.

                • Marskatin  

                  Celkově až tak ne, ale na kole je ještě pekelně rychlý Andrew Starykowicz – 180 kmza 4:03 nebo tak nějak lehce nad 4 hodiny.

                  • kokoska.rokoska  

                    Jo, jo. Ale je těžkej, mám moc velké qudricepsy, takže nikdy nezaběhne. Vloni ho tuším na Havaji na kole Kienle uštval…

              • kokoska.rokoska  

                Nerad bych, aby to vyznělo tak, že nad cyklistickou výkonností triatlonistů nedávné minulosti ohrnuji nos. Vůbec ne, vážím si jejich schopností a smekám před jejich výkony!

                Ale i když jsem v aktivním Tri vlastně stále ještě nováčkem, trend vzestupu cyklistiky je nepřehlédnutelný. A jelikož v olympijském triatlonu se téhož dočkal už i běh, předpokládám, že není daleko doba, kdy i hobík nejen, že bude na IM muset jet pod 4:40, ale i běžet pod 3 :-)

    • Milwa  

      Já bych jenom doplnil, že nepohodlný posed je pouze špatně nastavený posed.

      Jinak letos na jaře jsem začal ekonomicky ladit běžnou silničku tak, aby na tom IM taky trochu jela. A limituje mě přílišná výška hlavový trubky. Dokázal bych si představit hrazdu i o 15cm níž a prostě to nepujde. Tedy posed na tomto kole nebudu mít nikdy tak efektivní jako na speciálu. Až budu velkej a budu kupovat další kolo, bude to UCI illegal IM speciál, hh.

      • kokoska.rokoska  

        Jo, to o posedu je obvyklým mýtem. Až si pořídíš kozu, zjistíš, jak je to doopravdy.

        • standoslav  

          Když je v nohách bláto, nepomůže ani koza; v rych. 25–30km za h. nehraje aerodinamika až takovou roli, toť fakt.

          • Smazaný účet  

            hrazdu a ráfky poznáš…když ne na nárůstu rychlosti, tak se aspoň míň nadřeš proti větru

          • kokoska.rokoska  

            V rychlosti 30 hraje aerodynamika velkou roli, dokonce zásadní. Pokud to vidíš jinak, obávám se, že Ti blbě ukazuje Wattmetr.

            • Smazaný účet  
              Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      • Marskatin  

        A co představec s velký sklonem otočený do negativu? Vrchol krásy tosice nebude…

        • Smazaný účet  

          mohlo by to vadit montáži hrazdy (podle typu) a pokud by to bylo fakt hodně a ostrý roh hlava/představec by hodně trčel, nemuselo by se to líbit komisařům při převzetí kola do depa

          • Milwa  

            Tak hrazda by šla namontovat na libovolný úhel představce, maximálně bych se opíral hrudí o komín. Ale představec 120mm/-17° by mi oproti současnému 120mm/-6° a při sklonu vidlice 73° přidal tak 2,2cm na dropu. Kdybych použil ještě agresivnější představec, který je už problém sehnat, a dostal bych se třeba na pokles o 5cm (120mm/-34°), tak by to z časovkářského posedu byl řekněme stěží poloviční úspěch. A to už jsem na hranici, kdy při montování hrazdy ještě montovat představec, dát za představec další prachy, to už se mi moc nechce. Uvidím po pár závodech, jestli má kolega kokoska pravdu a i vzpřímenější posed v koze je utrpení, tak cestou snižování nepujdu. Jestli to budu snášet v pohodě, tak agresivnější představec je cesta k nějakému opět kompromisu. Já si to druhý kolo prostě obhájím.

    • capo  

      Myslím že někde jsem tu už četl, že než levnou kozu, tak radši silničku s nástavci a vysokými ráfky, protože hlavně ty ráfky jsou dost podstatné…

      • Smazaný účet  

        jak kdy

        hrazda v kopci nevadí, vysoký ráfky = váha na obvodu = jsou to setrvačníky = ideál na roviny, blbý do kopců

    • sharrow  

      Pokud to s triatlonem myslíš vážně, tak je podle mě speciální výbava na místě.

      Dneska už existuje možnost půjčení triatlonového kola, koukni na www.tri-pujcovna.cz dá se to vyzkoušet, neni to až tak drahý a pak zjistíš, jestli to má či nemá smysl.

    • DowJones  

      Ahoj, pridam se z dotazem. Resim kolo a jsem dle Canyonu presne na rozmezi velikosti. Tak nejak pocitove si myslim, ze kozu volit spise mensi, umi nekdo potvrdit nebo vyvratit?

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.