Když nového fulla- tak už vše boost?

259 nepřečtených
  • mirage

    Zdar chlapi.Budu řešit příští rok nového fulla. Jezdím maratony a XC, pláště budu vždy vozit 2.1-max 2.2. Převody 2×11 nebo 2×12, vyhovuje mě to, mám už roky a ta možnost, mít tam nějaký zub navíc mě vyhovuje. Tak se chci optat, mám řešit nějaké boost osy, šlap.střed atd. Nebo to neřešit a vzít přední osa 110, zadek 142. Díka za vaše rady. Nějak to jde v dnešní době tak rychle dopředu, že to člověk skoro nestíha vše vnímat :-)))

    • novas752  

      Boost je nesmysl, to vzniklo hlavně kvůli tlustejm plášťum od 2,5–6" víc. Přínos v nějaké tuhosti je zanedbatelný a málokdo to pozná. Vzadu se akorát lidi kopou kotníkama o zadní stavbu.

      Čeho bych se bál daleko víc je ten přesmykač, úplně nové fully (rámy) už s nim tutově počítat nebudou a i nově osazené starší rámy ho podle mě budou mít málokdy – nové Shimano je od SLX nahoru hlavně jednopřevodníkový a SRAM už přesmykače v podstatě nemá vůbec.

      • onuce  

        Velice dobrý poznatek s těmi kotníky. Již teď často chytám patou o zadní stavbu, boostu se tedy do budoucna pokusím vyhnout.

        • novas752  

          Bych řekl že smolík, do pár let podle mě neboost kola z lepších řad vymizí.

          • oretone  

            to onuci trapit nebude. Nebo myslis, ze bude kupovat top model znacky? :)

      • mirage  

        díky moc za reakci. Taky si myslím že většina lidí vubec nepozna jestli má vpředu 100 nebo 110 osu a vzadu to samé. Jinak proti jednopřevodníku opravdu nic nemám, fakt né, ale proč, proč to cpou všude a každému. Třeba ted mám na svém kole Sram 24/36 a zadek 10/42.Uplně vyhovující převody. Říkal jsem si kde využiji 36, jsem spíš hodně frekvenční jezdec, no a využil, jedu závody, někoho dotahuješ s mírného kopce, a a ejhle mám tam 36–10. Tak že, kdybych vzal čistého orla 10–50 a do předu dal 34, tak mám 16 z do lehka, (neřeš me nějaký konfigurator) což ted mám vpředu 24z a zadek 42z, to je 18 z do lehka a je to uplně paráda. Jedu závod 80–140 a fakt posledních 20,30 km, tam už člověk hledá každý zub.Víš s kolika lidma jsem se bavil, jasně jsou to chlapi, tak padesat, že jim ten 2-převodník vyhovuje. Ty, ale Shimano už myslím dělá od SLX i 2×12 nebo se mýlím? Jinak tady nikomu nic nevnucuji ani nehaním, jen takový muj poznatek, a tobě ještě jednou dík.

        • novas752  

          Konfigurátor bych řešil, nějakých XYz do lehka je nesmysl, 24/36=0,57 a 34/50 je 0,68, takže asi rodzíl 1 převodu.

          Shimano 2×12 sice dělá, resp. má v nabídce, ale osazovat to na sériová kola imho bude fakt málokdo.

          • mirage  

            jen vysvětlení– To 24/36 je vpředu převodník, jinak do lehka mám 24 nejmenší převodník a 42 zadek na kazetě

            • novas752  

              Já to tam mám blbě napsaný, píšu 24/36, myslim a počítám 24/42. :) 24/36 (mimochodem tvuj druhý nejlehčí převod) = 0,667, takže přechod na 34/50 by byl jako kdybys přestal používat nejlehčí převod. Obdobně 34/10 = 3,4, 36/10 =3,6 a 36/12=3,0 takže s 34z převodníkem by si ztratil ještě asi 1/3 aktuálního skoku mezi 2 nejtěžšíma převodama co se týče rozsahu do rychla.

              • 2. Bóďa  

                Tak jestli posledních 20–30 km hledá každý zub, asi není rozumné ho připravit o nejlehčí převod…

                Navíc jsou u 34z převodníku velké skoky při přeřazení a to mu jako kadenčnímu jezdci vůbec nemusí vyhovovat.

                Já ho chápu.

                • novas752  

                  Čistou náhodou je Eagle 10–50 kazeta úplně stejně odstupňovaná jako jeho aktuální 11spd 10–42z kazeta. Ale jinak dobrý. :)

                  Samozřejmě pokud tam rozsah prostě potřebuje takovej jakej mu poskytne Sram 2×11 (630%), tak s tim nic jinýho neudělá.

                  • 2. Bóďa  

                    Že jsou skoky na kazetě u převodníku 24 z a 34 z stejné?? No to snad ne…

                    • novas752  

                      11spd kazeta 10–42z: 10,12,14,16,1­8,21,24,28,32,36,42

                      12spd kazeta 10–50z: 10,12,14,16,1­8,21,24,28,32,36,42,50

                      Nevim jak tobě, mě se skoky na kazetě stejný teda zdaj.

                      • 2. Bóďa  

                        Jde přece o procenta z 24, nebo 34 zubů ( celkový převod ).

                        • novas752  

                          Skok na kazetě je skok na kazetě a ne převodový poměr. Převodové poměry jsou samozřejmě jiné, kdo by to čekal když je jiná velikost převodníků.

                          • 2. Bóďa  

                            Vždyť od prvního příspěvku zdůrazňuji „u 34z převodníku“. Co je na tom nepochopitelného?

                            • novas752  

                              Skok na kazetě je prostě skok na kazetě, rozdíl zubů mezi pastorkama, nezávisí na převodníku. To je na tom nepochopitelné.

                              • mirage  

                                chlapi hlavně se nehádejte, děkuji vám za jakékoliv postřehy

                                • 2. Bóďa  

                                  Je to pro Tebe i ostatní.

                                  Víš jaké to je, když jedeš závod ve skupince a v dlouhém kopci nemůžeš najít optimální kadenci. Ta jednoplacka to ještě prohloubí. A to nechceš.

                                  1×12 je sice fajn, ale jsou lidé, kterým prostě nevyhovuje. Zdravotně, nižší výkonností, důvody jsou.

                                  • roman 3D  

                                    +1, proto osvědčená klasika 2×11

                                    • jurajc  

                                      +1

                                      • Hrabex1  

                                        sice mam stejnej nazor, ale trend je jasnej. Je jen otazka casu, kdy vyssi sady 2×neco zmizi. A navic vyrobci ramu znamozni instalaci jakychkoli presmykacu. Brzy to prijde a nikdo se nas nebude ptat, jestli chceme.

                                        • ronda  

                                          A za jak dlouho potom se začnou zase s velkou slávou v nějaké obměně (pro část produkce a obecenstva) vracet :-)

                                          • mirage  

                                            jojo, ale jak to někdo píše, všem to 1×12 nestačí

                                            • Hrabex1  

                                              tak pro ne tady zustane acera a alivio a nepreberny mnozstvi 2 kilovych alu ramu.

                                              • mirage  

                                                proč se treba porad zvetšuje to největší na kazetě, protože je to pořád málo, skončí to tak na 55 a to si nedělám srandu

                                                • honzabike  

                                                  V současné době je 1×12 dostačující, čekalo se jen na levnější komponenty, aby se to mohlo rozšířit masově.

                                                  Stejně tak jako dnes nikdo neštěkne po 3×něco, tak do pár let bude mrtvý 2×něco. Otázka je co bude nástupce 1×něco.

                                          • zdenek  

                                            Myslím si, že to opravdu reálně může nastat. Nejspíš až se nasytí trh řazením 1× ? a výrobci budou muset přijít s nějakou novinkou, aby zvýšili prodeje…

                                            • ceo  

                                              Můžeš být v klidu, Teď mají e-biky, AXS, Di2 Baterky ať už na řazení nebo (i) na pohon nám natlačí určitě.

                                              Pokud mohu soudit z náznaků, tak bude snaha mít absolutně čistý kokpit, takže dálkově ovládaná vidlice a tlumič a buď schovají někam vedení brzd /viz Magura/, nebo i ty se budou snažit udělat dálkově ovládané.

                                              Tak předpokládám, že se brzy dočkáme ABS na bajky.

                                              Zásobárna inovací je veliká i z toho, co ví lajk, pod pokličkou toho budou mít víc.

                                              • snas89  

                                                Plus jeste elektronicky tlumeni atd…

                                                Dalsi velky kolo obmen na ramech bude podle me grafen. O vyrobce bych s v tomhle ohledu nebal:)

                                        • obda  

                                          Většina nových rámů už instalaci přesmykače neumožňuje.

                                  • mirage  

                                    no, to chci říct. kolega to má jak já a říka mi, nedalo by se tam přidat ještě aspon 2 zuby. chce jezdit kopce, ale nechce se dřít.

                              • 2. Bóďa  

                                Jenže já napsal pouze – „Navíc jsou u 34z převodníku velké skoky při přeřazení a to mu jako kadenčnímu jezdci vůbec nemusí vyhovovat.“

                                Kazetu si do toho začal tahat Ty.

                  • Zdendyš  

                    Neni, nema osmizubovy skok … dost zasadni kdyz dochazi v kopcich po treba sesti hodinach drceni ;)

          • Zdendyš  

            2×12 jezdim a nemenil bych. Nejde jenom o rozsah, to je pouze jedna z dulezitych velicin.

            • miťo  

              Já myslel že ty jedeš na 3×8. Tos mě tedy zklamal :D

              • Zdendyš  

                Ahoj Míťo, ja jedu na 2×11, 2×12 a 1×11 na ecku. Jednoplacky jsem opustil ale zimakem ti udelam trochu radost, tam jedu na 3×9.

                • onuce  

                  Na éčku? Jako elektropohon? To snad nelze srovnávat s převody na kole, kde hraje prim ergonomie.

                  • Zdendyš  

                    Ecko mam postavene sebou, ktere temer koresponduje s geometrii meho HT, jinak bych si ten zabavny trenazer neporizoval. Staci mi prevody 1×11 ponevadz pod 10km/hod nejezdim. Konkretne mam prevody 38/11–42 a 650B kola.

                    • onuce  

                      Dobře, ale právě na emopedy 1×něco samozřejmě bohatě stačí, měl jsem Babettu dokonce singlespeed.

            • mirage  

              Ahoj. Jak jsi spokojený s tím 2×12? Zvažuji, jaké pořídím převodový systém, jestli 2×11 a klasika ořech nebo 2×12 origo shimano a microspline ořech. co ty myslíš?

              • Zdendyš  

                Spokojenej jsem, vetsi rozsah a lepsi odstupnovani v horni polovine kazety oproti jednoplacce. Co mi vadi je velky 20%skok mezi 10 a 12zubu. Taky to jednopackovy ovladani presmykace je fajn. Na druhem kole mam Shimano 2×11 a mam jej radeji kvuli kazete 11–40z coz nabizi jemnejsi odstupnovani ale zase musis vozit vetsi prevodniky. Zalezi co kdo jezdi, ja jsem zvyklej na treninkovej, jezdivej teren a drzet frekvenci u ktery jsou vetsi skoky na kazete nezadouci.

                • mirage  

                  právě se dost rozhoduji nad tím řazením, si říkám že ta 11 hazka je na to rozdrbání odolnější, než ta 12-tka. Asi vezmu 2×11 na na klasice ořechu, kazeta tam bude 11–42 a předek 26/36. U té 12-tky by byl předek stejný zadek 10–45. A jezdím taky dost frekvenci.

                  • Zdendyš  

                    Je fakt, ze dvanactka je narocna na imrverni precisni serizeni. Ten system 2×11 v Xt – Xtr nema chybu. Převodníky mam 28–38 na 29". U te dvanactky 10–45 mam prevodniky 28–36 coz je pro mne velky plus. Mensi velky prevodnik pro lepsi pruchodnost a zaroven mensi skok mezi prevodniky. Jeste se da namichat paradni jedenactka ze Sram kazety 10–42 a zbytek Shimano ale je treba zase xd orech.

                • maajkee  

                  Popravdě 2×12 nechápu. Spojuje to nevýhody dvojplacky i hodně pastorků vzadu.

                  Pokud bych vozík dvojplacku tak půjdu do 2×10 klidně i do 2×9 kvůli spolehlivosti, když už tak 2×11 ale to už je taky zbytecnej voser.

                  Ale když ti to vyhovuje, tak proč ne.

                  • Zdendyš  

                    U mne 2×12 vyplynulo z jednoplacky xtr 1×12 od které jsem po roce couval. Mel jsem razeni, hazku, orech…

                    Jinak mi od zacatku devadesatek ;) ze vsech prevodovek nejvic vyhovuje 2×11 Shimano 28/38 a 11/40 ma 29".

      • miťo  

        Kopat kotníkama o zadní stavbu můžeš i na cyklokrosce s rychloupínákem a 130mm zadní nábou. Jsou u nás výrobci, kteří tohle dokážou :D

        • Romancero  

          …a nemáš nějak „špatně zakřivený nohy“ ?:-)

          Tohle jsem tedy ještě neviděl! Mám podezření, že někteří výrobci kol tohle neřeší-nebo, že by dávali kliky s malým q-faktorem?

          • miťo  

            Spíše to neřeší. Tretry vel.45 a kliky 180mm. Se zadní vidlí si to nerozumí.

            • Romancero  

              uff..jak Indurain? nebo ten měl snad dokonce 185 kliky?

              PS: co je to za rám?

              • miťo  

                Indurain měl 188cm a kliky 180mm. Rám je Duratec. Starší generace měla ergonomickou zadní stavbu, tahleta má místo jak na 203mm kotouč (ale rám má jen čepy na cantilevery).

    • doubleingram  

      Podle mě už je boost u nových kol víceméně standard a pokud nemáš přímý problém, tak bych určitě nic jiného nebral.

    • Singlespeed  

      Příští rok trochu kvalitnějšího fulla bez boostu už snad ani nekoupíš, takže to nemusíš řešit.

      • krabica  

        Třeba Turnery jsou ještě bez boostu, malá firma, tak jim to déle trvá… :-)

      • mirage  

        co vlastně pro mě obnáši, když budu mít kolo bez boostu?

        • novas752  

          Do budoucna (cca 5 let a víc) pravděpodobně horší dostupnost komponentů, zejména nábojů, klik, středových složení. Podobně jako 26" kola, dříve masivně rozšířený standart, dnes se už na to shání komponenty hůře.

        • krabica  

          Když budeš potřebovat vyměnit záplety, tak bude menší výběr, nacpeš tam jen pláště max cca 2.4, to záleží na konkrétním rámu…

        • Singlespeed  

          Pokud budeš chtít mít kolo jen jednu-dvě sezóny, neobnáší to nic. Pokud zamýšlíš mít kolo déle a něco se ti neopravitelně pokazí, tak už třeba neboost kvalitnější vidlici v budoucnu prostě nekoupíš, podobně třeba záplety, kliky…

          • mirage  

            kolo chci opravdu na dýl, když nepraskne rám, tak neměním. Vidlici bych si tam už nechal dat boostovou, jak jsem psal, pláště tam víc než 2,2 nezamýšlím dávat. Jen možná šlap.střed, ale ten by měl jít dát boostový na neboostový rám,co?

          • Goob  

            Zrovna boost vidlice na neboostovém kole není žádný problém, prostě se vymění/vyvlož­kuje/cokoliv jen náboj.

    • roman 3D  

      boost je móda a kšeft na tahání peněz prkenice, navíc překáží

      • novas752  

        boost je stále víc rozšířená realita, s tim málokdo něco může udělat. Kdyby to nebyl boost, bude to něco jiného, průmysl se musí točit a tak se tomu vývoj přizpůsobuje úplně stejně jako v automotive, mobilech atd.

      • krabica  

        Je to vynucené hlavně širšími plášti a ráfky v kombinaci s 12sp kazetami. Na obyč nábě s 2.4 pneu mi jde řetěz necelých 5mm od pláště, u širších by byla kolize…

      • mikub  

        Nevznikl boost náhodou kvůli 12 spd na zadku? Že by se do klasiky vešlo 12 pil a kotouč už hodně blbě?

        • novas752  

          Tak trochu jo, ale už 11spd bylo s širokýma pláštěma (typu 2,5" a víc) někdy problém.

          • Hrabex1  

            nekde zase psali, ze hlavni duvod byla nizka tuhost kol. Ze 29" s boost se s tuhosti dostali na uroven 27.5" bez boost.

            Kdyby to bylo kvuli sirce plastu, proc by to delali i vpredu? I kdyz i z tohoto duvodu to bylo vic treba vzadu, protoze ty priruby jsou strasne blizko u sebe. Verim tomu, ze za cas zjisti, ze tech 6mm navic je porad malo a zase pridaji. Kazda takova zmena se vyrobcum pekne vyplati.

          • mikub  

            Tak jasně. Ale každé kolo má nějaké zaměření. A u XC mašin typu Epic, FourStroke, Lux, TopFuel apod. není úplně nutné předpokládat pláště 2.5" a víc.

            Nehledě na to, že mám boost i na svém XC HT.

            Proto si nemyslím, že boost je primárně kvůli šířce plášťů, ale aby se mohl zachovat nějaký rozumný rozestup přírub u vícerychlostních nábojů.

    • Chlebovnik  

      Ono se ještě dělá něco ne-boost? =)

      Za pár let to dorazí i na silnici. To bude zase legrace. =)

    • theedge  

      Co to je za debatu ? :-D Jednak v nic nového non-boost nekoupí ( pokud nebude řešit bazar – ale píše o novém fullu ) a hlavně mi teda uniká v čem ten boost tak překáží, že to je třeba řešit ?

      Nesmyslný lpění na 2× cosi je v době Eaglu a Shimana 1×12 taky nesmysl, ale budiž – pro někoho je to pořád téma. Ale na konci roku 2019 debatovat o tom jestli boost ano nebo ne … :-)

      • roman 3D  

        I duše se stále vozi v 2019:-)

        • nksh  

          Samozřejmě, mám ji spolu s pumpičkou připevněnou na rámu :)

        • theedge  

          Co sem pletes duse … to kazdyho vec. Ale non-boost noveho serioveho fulla proste nekoupi. Pokud se teda nebavime o supermarketove urovni.

          • roman 3D  

            Jsou i tací kteří koupí kolo za víc než dvacet tisíc s rychloupínákama

      • Pain  

        +1

      • mirage  

        mám prostě možnost koupit fulla za dobrou cenu, ale není boost, tož tak. A na 2× nějak nesmyslně nelpím, ale ty lehké převody tam prostě někdy chybí, někdy bych bral i at je stávajíci kazeta tak 10–44. Mít tak třicet, tak to asi neřeším. I tady někdo psal, že jde poznat ten skok mezi zařazením na 42 a pak na 50. řekněme jedu 34 předek –42 zadek, uz to je těžké, tak dam na 50 a to zas uz točíš tak lehce, kde ještě nemusíš točit tak lehce. 8 zubu je dost, je to jak bys vpředu zhodil ze středního na malý u 3 převodníku. Ale jak tu píšu, vubec nic nehaním, jen proč nenechají i sadu 2×11,12 a je vše ok.

        • mirorek2  

          spíš napiš co je to za stroj a třeba za kolik :-)

            • mirorek2  

              No tpc… to je pecka za 80 tyček

              • JakeF  

                Nasadili cenu, aby pak dali „slevu“ a lidi si mysleli, jak dostali super nabídku, kterou si nemůžou nechat utéct :)).

                • mirage  

                  cenu budu mít jinou, jen zvažuji jeho koupi

                  • JakeF  

                    Čína rám, dvojplacka a Crossride… Doufám, že maximálně poloviční proti tomu vtipu na webovkách…

                    • mirage  

                      a co není čína rám? Dvouplacku chci a kola si tam mužu dat jaké chci to se dá změnit

                      • JakeF  

                        Jedna věc je vyrábět v Číně podle vlastních postupů a technologií, druhá věc je vybrat rám od číňana z katalogu za co nejmíň peněz a plácnout na něj svoje nálepky…

                        Vyber samozřejmě jak chceš, jen drž v hlavě, že ta cena uvedená na webu je úplnej nesmysl, aby mohli dávat „slevy“.

                        • mirage  

                          víš co je nejlepší, že jak tak zjistuji, tak tak asi 50% vyrobcu vybírá s toho katalogu u toho čínana.

                          • JakeF  

                            Víc než 50 %.

                            • mirage  

                              noo, a pak si vyber

                              • JakeF  

                                Já neříkám, že to je špatně… Jen že ta cena na webu je hodně přestřelená a nejspíš za ní nikdy nic neprodali, jen z ní dělaj „slevy“.

                                • mirage  

                                  nechci řešit jejich cenu, ale kolo jako celek

                                  • mirorek2  

                                    mrdka… za kolik ti to dává?

                                    • mirage  

                                      a jezdil jsi někdy na té mrdce?

                                      • mirorek2  

                                        :-)

                                        jeden maxfuck mi leží ve sklepě prasklý…

                                        tak schválně, za kolik?

                                        • theedge  

                                          je to s ním mazec že ? :-)

                                          • mirorek2  

                                            Zmrdi, kua vystavovat takovou „věc“ za 80t to hraničí s podvodem! Zítra dám do fotek co jsem za 80 postavil kamarádovi.

                                            Karbon endurko na dpx2 a lyrikovi…

                                            • theedge  

                                              No mám pocit že nějakej jeho „kámoš“ se toho potřebuje zbavit ze skladu a maže mu med kolem huby …

                                      • Aussig  

                                        Na tom kole sem seděl, za ty peníze to nemá cenu, vyzkoušej sám oproti jiné nabídce a uvidíš.

                                        Jinak máme doma karbon ht rám, 2r starej a samotnej Maxbike nám řekl že nemá patky a mít už ani nebude. Sehnat prakticky nejde, neporadili nám ani číslo, vše jsem si musel sám dohledat a sranda to zrovna nebyla. Kdybych ten rám nedostal zadarmo tak si k nim snad udělám výlet. :)

                      • theedge  

                        Takže vymetení ležáku ze skladu …

                        Tak když už řešíš boost a budoucnost, tak věz že tam je tlumič který už se pár let nevyrábí :-)

                        Sakra děláš s tím tajnosti jak ženská. Za 80k je to kravina ( cena možná z roku 2015 ), tak řekni kolik máš na kolo rozpočet a třeba ti někdo něco poradí. Takhle se na tebe každej vykašle.

                        A nebo pokud jsi rozhodnutej si to koupit a tady děláš tanečky jen aby ti to někdo schválil a ty jsi si to obhájil, tak si to rovnou kup a máš pokoj …

                        • mirage  

                          ja nechci opravdu s ničím dělat tanečky, já se jen ptal na boost, nic jiného a kolo asi budu brát.

                          • theedge  

                            tak a máme to vyřešený :-)

                            • mirage  

                              a díval ses vubec na ten odkaz, že tam jsou bíle klíče v červeném políčku a dá se dost věcí změnit, třeba konkrétně tlumič?

                              • theedge  

                                Jo díval :-) a nejde tam měnit tlumič ale vidlice.

                                Vzhledem k tomu že vím ho*no v jaké konfiguraci to budeš mít a za jakou cenu, tak už jsi mne přestal bavit a nějak si to vyřeš …

                                Za mne je to low-end kolo který je navoňený sadou XT a ty (stejně jak to dělá spousta jiných lidí co tomu nerozumí a vlastně nevědí co chtějí ) nekupuješ kolo, ale nápis XT protože když to přece má XT tak to musí být DOBRÝ kolo :-)

                                • Markony  

                                  1+

                                • mirage  

                                  ale ja vubec nechci až řešíš jak budu mít osazené kolo, já se ptal na boost, jestli to mám řešit a nebo né, tod celé. A ver mi,že XT je mi uplně šumak, bude tam SLX,SID,tlumič RockShox Monarch RT3 165X38 MM 380, ale jak píšu, ptal jsem se na boost, nic víc nic mín.

                              • theedge  

                                Protože jsem sem toho už napsal dost tak ti poradím poslední věc ->

                                Tohle vlákno smaž a založ si nový. Napiš tam – mám XY peněz, jsem tak velkej a tak tlustej a chci jezdit to a to. Poraťe mi na to kolo. Lovu zdar :-)

                    • mpIII  

                      Taky mám Čínu rám :-D

        • novas752  

          Skok oproti trojpřevodníku je cca poloviční, ty to bereš pouhym rozdílem zubů, ale tak to brát nelze, musíš do toho započítat absolutní velikost pastorků.

          50/42=1,19, 8z rozdíl mezi převodníkama na trojplacce: 32/24=1,33 – jedno je skok o 19%, druhé o 33%, rozdíl mezi nejmenšíma dvěma pastorkama (i u 10–42z kazety) 12/10=1,2 (20%), takže to je ještě o trochu větší skok, než 42–50.

        • theedge  

          Radši napiš co to je za kolo. Buď to teda je bazar a nebo pokud je skutečně nový a nejetý, tak je to nějakej ležák co vymetli ze skladu aby se toho zbavili.

          Jinak samozřejmě ne-boost kolo tě teď hned asi v ničem moc omezovat nebude, ale jen do doby kdy to budeš chtít v budoucnu výrazněji upgradovat a měnit komponenty. Dostupnost ne-boost komponentů bude časem menší a menší.

          • Baba-Ji  

            Na druhou stranu, nez nastane doba, kdy opravdu nekoupi neboost komponenty, tak uz stejne bude mit jine (boost :)) kolo. Takze byt tazatelem, asi bych to nehrotil.

            …kdyz nad tim tak premyslim, jaka kazeta max. jde narvat do neboost ramu (kolika rychlostni pohon?)

      • scret  

        proc by mela byt vepredu 2placka nesmysl? Kdyz ani eagle nenabizi nekterym lidem to, co prave dvojplacka…

        boost je bohuzel smutna realita a okopavani kotniku u nekterych dneska bezna praxe :(

    • Pista.Wassermann  

      Souhlasím s tím, že dostupnost bude možná horší u neboost verze. Já i přesto vzal neboost, konkrétně RB. Pominu-li, že jsem defacto neměl nic jiného na výběr, tak mi to nijak nevadí, ba naopak. Boost je pro mě marketing. Jestli se nepletu, tak Qfactor u Boost klik je taky „horší“.

      • mirorek2  

        Pro mě je boost tužší výplet, což poznám teda masivně, pak Qfaktor se taky nemění, Sram kliky mají jiný jen převodník. Kliky jsou stejné

        • Pista.Wassermann  

          Já právě kvůli lpění na neboost vozím asymetricke ráfky, těžko říci, jestli bych poznal rozdil, kdybych měl tatáž kola na boost nábách. Z logiky věci to trochu tužší bude, ale otázka je, o kolik reálně. Je to pár milimetru.

      • theedge  

        To že je BOOST jen marketing jsou jen žvásty lidí co mají non-boost kola a nebo jezdí po polňačkách a cyklostezkách kde to samozřejmě nepoznají. Navíc koukám že to tu je samej konstruktér – pár milimetrů přece nemůže hrát roli :-D

        Kdybys ale vykouknul z té své ulity, tak zjistíš že se dneska XC světák jezdí v bikeparku, v enduru se jezdí to co bylo před pár lety DH a DH je zase úplně jinde.

        S masivním nástupem 29" i do těžkých terénů ( trailbike, endura i DH ) bylo potřeba zvýšit tuhost výpletů, vidlic i rámů, protože v 29" jsou na to mnohem větší páky než u 27,5" nebo dokonce ještě 26" .

        To že to vzniklo jen kvůli širším plášťům je samozřejmě nesmsyl – to je je jeden z bonusů.

        • honzabike  

          Já si to taky myslím, někde jsem čet nějakou studii že 29 boost má stejnou tuhost jako 27,5 neboost.

        • ronda  

          „To že je BOOST jen marketing jsou jen žvásty lidí co mají non-boost kola a nebo jezdí po polňačkách a cyklostezkách kde to samozřejmě nepoznají.“

          V duchu téhle logiky mi přijde divný, že jsou na trhu ještě pořád nějaké rodinné kombíky, když by všichni přece měli jezdit ve sporťákách s motorem uprostřed :-)

          Ne, nepopírám důležitost a účelnost těhle kol pro danou disciplínu a skupinu jezdců. Je ale fakt divný, že už jiného fulla v slušnějším provedení člověk nepořídí. Jak kdyby všichni museli být orientovaní jen na maximální výkon a mít namířeno jen do trailových tělocvičen a na DH tratě.

          • mirorek2  
            • do trailových tělocvičen* kde to prosím tě je?

            btw v čem ti vadí boost?

          • theedge  

            :-D zapoj trošku mozek a možná na to příjdeš sám. BOOST se mimo rámu samotného promítá do spousty osazení kola → náboje, vidlice, kliky. Je nesmysl aby to vyráběli ve dvou provedeních, když nový standart je lepší a nikomu nevadí.

            Výkresy, standarty, nastavení strojů, držení skladů, logistika … jenom proto že tamhle strejda se bojí boost ( přitom ani pořádně neví co to je ) a hrozně to na svým kole nechce :-D

            V čem ti ten boost na té tvé polňačce tak vadí i když to nevyužiješ ? To tam s tím jako nejde jet nebo s tím jedeš pomaleji … nebo o co jde ? nechápu …

            • ronda  

              Ne, to není jen o boostu, ale všem s tím souvisejícím. Půlka tohodle tématu je o tom, že se snižuje dostupnost dílů v rozumné kvalitě pro jiné varianty. Prostě vše hrrr jen jedním směrem.

              A zdůvodnění stroji, logistikou, výkresy ? Koukni na tu škálu. Deset, patnáct variant, každý rok obměna. Sice všechno na jedno brdo, ale furt se to trochu mění, mnohdy nekompatabilně.

              A že to nikomu nevadí ? Nečteš pořádně, co tu mnozí píší, zmiňují, přehlížíš to. Trochu hloupé se upnout jen na to svoje, vyhovující, ostatní zatracovat a zrovna tak spokojené uživatele něčeho jiného zesměšňovat.

              Ale já vím, lidé se mají držet trendů, neodmlouvat, měnit nářadí, zaměření a zájmy podle toho, co se teď zrovna bude vyrábět. njn, nepodíval jsem se holt na reklamu, tak jsem strejda na polňačce, kterého to nebaví na závodních tratích a vyhovuje mu jiná (zastaralá, ale vhodnější pro jeho užití) technika, než která se teď všem univerzálně tlačí. A není to zrovna o tom boostu, ale třeba i s ním souvisejícím přesmyku, pro někoho zbytečném, pro jiného ne.

              • novas752  

                Hele a vem si to z druhé strany – proč na „zastaralý styl použití“ potřebuješ nové kolo, které je v mnoha ohledech na to použití horší? Agresivní geometrie, teleskopy v základu, jednoplacky, široká řídítka a kratičké představce, velmi progresivní odpružení… Ani jedno z toho na cykloturistické použití nemá přínos a na drtivé většině dnešních fullů to je.

                • ronda  

                  Staré, vyhovující dosluhuje, držím ho tak nějak při životě. A tak se rozhlížím…

              • JohnDiFool  

                Ale tak to bylo celou historii lidstva, trendy určuje většina. A pokud s tím je problém, je tu stále spousta malovýrobců, kteří Vám udělají rám na míru. To, že na to nekoupíte moc dílů je věc druhá. Ale úplně stejně by mohla lamentovat moje babička, že na její kolo, které dostala od rodičů v 15 letech dneska nic nesežene. A jak Vám přijde „moderní“ ježdění divné, úplně stejně přijde divné to Vaše motání se po polňačkách jí. Nicméně, co je faktem, ani jeden z Vás nezajímá výrobce, protože jste v menšině.

                • ronda  

                  Ale jo, chápu. Všichni do nákupních center, všichni turisti na Karlštejn a do Krumlova, všichni cyklisti na traily nebo cyklostezku u Bečvy.

                  V reálu ale vidím trochu něco jiného. Vyrovnává se s tím každý po svém.

                  A přirovnání ke kolu babičky kulhá. Podobná kola k dostání jsou. Dneska je mnohem širší nabídka, než bývala, kdy byl k (ne)dostání jeden Favorit a Liberta. Jen zrovna u kol do terénu se to piclo všechno jedním směrem.

                  • novas752  

                    Protože na to zezdola tlačí skupina jiných kol – gravelbiky, fitnes kola, expediční speciality.

                  • theedge  

                    Co tu motáš nákupní centra a Karlštejn s BOOST strandardem ?

                    Fňukáš tu jak zabrždený děcko kterýmu boost zničil dětství :-D Neodváděj téma do tvých jiných psychických problémů …

                    Stále jsi mi neodpoveděl na otázku v čem tě konkrétně boost standard na nových kolech při jízdě omezuje nebo zpomaluje že je pro tvoje použití nevhodný ??

                    S tvým přístupem bydlíme ještě v jeskyni, protože na co železná sekera, když přece úplně stačí ta kamenná .. vždyť to s ní sekal i děda a praděda. Předpokládám že jezdíš ve Škodě 120, nepoužíváš mobilní telefon a pokud lyžuješ tak jedině na kandaháru … jo a doma vaříte na ohništi :-) A jak jsi se skara dostal k tomu počítači ?! … sledují tě a ukradne to duši!

                    • worlusho  

                      A s tvým přístupem by jsme dnes vařili jen v mikrovlnce. Nejlepší maso je prostě na ohni a žádný technologický pokrok to ještě nevyvrátil. A Boost není nic jiného, než technologická nutnost nedořešeného systému 29". ;)

                      • mikub  

                        A teď mi řekni, co máme dělat my, kterým 29 vyhovuje? Brát to jako další řešení nedořešeného 29 systému, nebo zatnout zuby a lobovat za 26?

                        • Hrabex1  

                          ma pravdu, predsedo. Kdyz vznikaly 29" kola, nikdo neresil obrovskou ztratu tuhosti kol.

                          • theedge  

                            no a ta se teď vyřešila a najednou tu pláčou že to je nový standard který nechtějí :-)

                            • Hrabex1  

                              no, ja si myslim, ze tohle je jedna z veci, ktery smysl maji. Naopak mi to prijde malo. Proto jsem psal, ze si myslim, ze to byla 1. etapa, po ktere budou nasledovat dalsi.

                              Staci se podivat na sklon dratu na 29" a 26" je to hodne velkej rozdil.

                              • theedge  

                                Je to možný … nikdo neví co bude a technický vývoj je vždycky postupný. Nikdo není geniální a dokonalý aby věděl hned všechno.

                                Lidstvo po tom co vzlétlo s prvním motorovým letadlem taky nevymyslelo rovnou raketoplán, všechno má svůj vývoj.

                                • Hrabex1  

                                  v tobhle pripade to podle me neplati. Oni prijdou s 29" a donuti nas ke koupi novych kol. Za 5 let pridaji 6mm na sirce naboje a zase nas vsechny donuti koupit si nova kola. Za dalsi 3 roky pridaji treba dalsich 6 a zase. A tak dal. Proc by pridavali rovnou 12mm, kdyz to muzou takhle pekne rozfazovat?

                                  • popokatepetl  

                                    Zase na druhou stranu když se mi na něčem jezdí dobře, dnes proč by to mělo být za 3 roky jinak, proč bych měnil kolo.

                                    Kdyby se na kolech 3roky technicky nic nezměnilo, jen změnili barva, to by bylo křiku.

                                    • Hrabex1  

                                      Jasne, ze to neudela kazdej. Ale pro mnohy je to signal. Zatimco normalne by se spokojili s castecnym upgrage, takhle rovnou koupi cely kolo.

                                    • Zdendyš  

                                      Protoze na to stavajici postupne sezenes houby a o to jde ;)

                                      • scret  

                                        presne tak… :/

                                      • popokatepetl  

                                        Zatím nemám problém ani u mého 6 let starého bajku (RU, rovný krk, nonboost, Al rám) a jezdí se mi něm dobře. Konečně dostává tu pravou užitnou hodnotu :-) .

                                        • JakeF  

                                          Kamos na takovej bajk shanel novou vidli a nadsenej moc nebyl…

                                        • Potkan007  

                                          Jezdit se na něm bude dobře, ale pouze pokud bude člověk řešit údržbu, ne vylepšení. Jak píše JakeF, loni jsem chtěl měnit vidlici na kole s RU a 120mm zdvihem za něco lepšího a smůla. Všechno od 120 mm nahoru jen na pevnou osu a když už náhodou někde měli něco, co by pasovalo a nešel bych do nižšího zdvihu, bylo to na úrovni XCR, ne výš.

                                          • worlusho  

                                            Tak nad 120mm bych pevnou osu bral jako standard s RU už jako parodii.

                                          • popokatepetl  

                                            Vylepšovat starý kolo je nesmysl, lepší koupit celé nové, to by mi zbylo snad jedině sedlo :-)

                                            • worlusho  

                                              To zase nemusí být až taková pravda, já třeba sedlo vyměnil :D a nemyslím si, že koupit celé nové by bylo výhodnější. ;)

                                  • Libores  

                                    jo, přesně takhle to je. Pěkně postupně, jen tak se z toho dá vytřískat maximum

                                    • theedge  

                                      Udelej firmu, vyrob dokonaly kolo ktery bude odpovidat pozadavkum ktery budeou i za dest let a budes v baliku :-) vzdyt je to pidld tebe tak jednoduchy ne ? Prece staci to nedavkovat postupne a budes mit dokonale spokojeny zakazniky …

                                      • Libores  

                                        Je ale sranda, jak někteří konzumenti věří v ten „postupnej vývoj“:) Samozřejmě, že stejný postup jako výrobci kol provozuju, ale v jinem oboru. Nevystřílím si přece vsechny náboje najednou, pěkně ať platěj postupně:)

                                        • theedge  

                                          Tak teda nevím proč dnešní kola nevyrobili už v roce 1992 ? Proč se jezdilo na takovejch sračkách ?

                                          • JakeF  

                                            Židozednáři, duh…

                                          • Libores  

                                            Jakej rok 1992, co to plácáš?:) Takový předstih je samozřejmě nesmysl, ale klidně můžu tvrdit, že výrobci neuvádí novinky na trh hned jak je vyvinou, ale marketing řídí jejich postupné uvolňování, tak aby zákazníky donutili co nejvíc utrácet. Toť vše.

                                          • Romancero  

                                            na jakejch sračkách? není to spíše v tom, že lidi , kteří potřebují stále lehčí a tužší a „lepší kola“ jsou právě ty „měkkoty“, abych někoho , který teda sračku nemá, neurazil?

                                            Někdo jezdí na kole prostě pro radost, nehoní průměry, jde mu o to se svižně projet a zapotit, nesoutěží..a tomu je nějaký „pokrok“ k ničemu"..mně vůbec nevadí jezdit ještě na "26 "a 25 let starých komponentech XT , nebo campa record…a mám z ježdění radost (a navíc větší, protože si kolo sám umím seřídit a nemusím řešit nějaké problém boost neboost)…

                                            ale chápu že většina ovlivněná marketingem řídí ten „pokrok“

                                            • novas752  

                                              Dnešní kola (bez elektriky) nejsou na seřízení o moc náročnější než ty 20 let starý. Někdy i naopak.

                                            • theedge  

                                              Co to meles ? Mtb byly na zacatku 90tych let uplny sracky proti dnesnim kolum. Vim to protoze jsem je jezdil. A nema to nic spolecnyho jestli zavodis nebo ne. Nekolik takovejch vraku se mi vali ve stodole na chalupe. A to bylo MTB ktery v roce 92 stalo 35k. S dnesnima kolama to nema nic spolecnyho. Pohodlnost a prostupnost terenem minimalni. Cantilevry brzdy, polosilnicni ramy, 50cm riditka, gumy 2.25 byl uz fakt balon jako svine …

                                              Jezdis kolem komina na 25 let starym vraku a mleles sracky o vymytym mozku marketingem.

                                              Bych te chtel videt jak na takovym kole budes jezdit tyden tereny v Alpach. A pokud to nejezdis a jezdis jen kolem komina tak proste jenom drz pusu nemel tu kraviny o marketingu :-)

                                              • pepek  

                                                Zapomněls na vidli – za šílených 7 papírů se zdvihem 63mm, elastomery bez tlumiče.

                                                • blue.sun  

                                                  Buď rád, že jsi měl odpruženou. Já jezdil ještě v devětadevadesátém na pevné.

                                                • Goob  

                                                  63 mm… Pilátův mazel! Já měl polisku a ta měla tuším 3 cm.

                                • jurajc  

                                  aha pojde tiez hore…

                        • worlusho  

                          Já nemám nic proti 29 ani jiným velikostem. Každý má své opodstatnění. , Také všichni nenosíme dřeváky jedné velikosti. Pro zachování konstrukční tuhosti můžeš v prvopočátku použít jenom měřítko. Když něco zvětším v jednom rozměru, tak musím i v dalších. Systém Boost měl přijít už v prvopočátku a to včetně pevných os. Další věcí je váha, tam může pomoci jenom lepší materiál a jiné profilování.

                      • theedge  

                        Předpokládám že už navěky zůstaneš u 26" protože přece všichni kolem jsou blbci a nemají to technicky dořešené :-)

                        S masem se s tebou nepřu ale dokážeš rozlišit oheň a ohniště ? :-)

                        • worlusho  

                          Jezdil jsem na 29" a vrátil jsem se k 26" jelikož se to vlnilo jako had. Až to výrobci dořeší, tak se k tomu možná vrátím, ale to už budeme všichni jezdit na elektrokolech. :D

                          Teď si stavím (repasuji) 26" 3×9 (2×10) na kolech 2,25" s váhou někde pod 9,5kg. Na pohodové ježdění dostačující. Na ostatní si vystačím s tím co mám v profilu.

                          • krabica  

                            Když koupíš karbonové ráfky na 32 špicích, tak se to kroutit nebude.

                            • worlusho  

                              Mě stačí na 28 špicích 2× křížené, zeslabované ve 26" a nekroutí se ;)

                              • mirorek2  

                                kolik vážíš? a není to EN/DH :-)

                                • worlusho  

                                  Vážím 95kg a na prasení mám DT240 15qlc /350 10mm RWS, DT FR6.1d s 32 špicemi 2mm a mosazný niple, ;) cca dvoukilové záplety, drží dobře.

                            • mirorek2  

                              boost, 32 Jbend špice sapim, mosaz niple, karbonový reinforced LB enduro ráfek a už mi teda nějaké špice popraskaly… potřebuju asi 36 špic nebo plné kolo, nejlépe z betonu:-))

                              • krabica  

                                To mně taky, ale strčil jsem nohu do výpletu… :-D

                              • Hrabex1  

                                Ja vubec nechapu, jak se muzou prodavat zapleteny kola 29" s neboost nabojem na 24 dratu.

                                Nemam zkusenost, ale nikdy bych si to nekoupil, protoze podle me neni mozny, aby to za neco stalo.

                                • Lomivan  

                                  Mavic jich myslím prodal hodně (crossride, crossmax), popřípadě si je od něj berou výrobci … když jsem na kole měl crossridy, bál jsem se naklopit v zatáčce, prakticky jsem do zatáček na asfaltu jezdil velmi pomalu a točil to řídítky,. Cítil jsem jak jsou kola měkká a na cestě plavu. Po výměně jen zadního kola za 32 drátů (DT M442 + DT350) je cítit velký rozdíl a těším se až vyměním i přední kolo.

                                  • Hrabex1  

                                    Taky myslim, ale crossride byly sracky od jak ziva, uz jako 26"

                                    • roman 3D  

                                      Prdičky naší babičky

                                      • Goob  

                                        Má pravdu. Možná na cyklostezku, ale jakékoliv tvrdší zacházení nesnesly. Ve 26" jsem rozmlátil dva ráfky a ta kola byla gumová jak žužu, nedalo se o ně opřít.

                                        • roman 3D  

                                          před mnoha lety mnoho let spolehlivě sloužily na mé meridce 26"

                                        • Yatza  

                                          Crossridy jezdil 130+ kg vazici bracha par sezon, pak je dal me (± 90 kg) a mam je tak osmym? rokem. Pravda, DH ani enduro se na nich nejzdilo, ale na to ani nebyly puvodne urceny. Takze uplna sracka to asi nebude.

                                          • Lomivan  

                                            Já mám zkušenosti s 29' neboost verzí, kde jsem se opravdu pravidelně bál projet rychleji pár zatáček na asfaltové cyklostezce (ježděno několikrát týdně do práce), fakt citelně to plavalo a tahalo ze zatáčky. Přední kolo taky znatelně pruží při brždění z kopce, dále vůle v zadním kole již z výroby… Na druhou stranu, jezdil jsem na nich s vahou přes 100kg a žádný problém s házením, osmicemi… (prostě to zapruží a vrátí se zpátky :-D )… pokud by to byly kola pro někoho kdo má do cca 70kg, tak za ty peníze asi zas tak špatné nebudou.

                          • Zdendyš  

                            V podstatě mas pravdu.

                    • ronda  

                      A no jo, no, chápu, že agresivita k závodění patří. A od zdi ke zdi je taky trend dneška, v diskuzi zvlášť.

                      Jasně jsem psal, že to není jen věc boostu (ten by třeba nic neovlivnil), ale všeho s tím souvisejícího, směřujícího k jednostranné­mu užití.

                  • JohnDiFool  

                    Dobrá, pokud přistoupím na tu tezi o tom, že ty kola nejsou a Vy nechcete boost. Dělám trošičku do karbonu, nějaký ten rám už jsem taky udělal. Já Vám ho udělám. Jste ochotný to zaplatit, nebo raději koupíte boost?

                • honzabike  

                  Můj děda si ve 14 koupil kolo za 1100 Kč v roce 1938 a měl ho celej život, jen pak otočil berany nahoru. Za války mu za něj nabízeli husu. A když si za svý vydělaný koupil dynamo, musel ho vrátit, že je to zbytečnost a radši se koupil mlýnek na maso. Jóoo časy se mění…

                  • onuce  

                    To si ovšem zcela jistě nekoupil dynamo, ale alternátor. Jen pro pořádek.

                    • honzabike  

                      Když mi to tenkrát povídal tak mluvil o dynamu, už se ho na to bohužel nepřeptám.

                    • Hrabex1  

                      proc to nemohlo byt dynamo

                      • onuce  

                        Z fyzikálně technických důvodů. Na kole se prostě vždy k osvětlení používá střídavé napětí a proud. Již jen skrze absenci komutátoru a zde i sběracích kroužků.

                        • Hrabex1  

                          nejsem fyzik…takze i ty slavny dynama od soudruhu z NDR jsou ve skutecnosti alternatory?

                          • onuce  

                            Přesně tak! Správný název je „cyklistický alternátorek“.

                            • Zdendyš  

                              Me bavilo, jak to svitilo min nebo vic podle otacek, resp rychlosti jizdy. Obvzlast kdyz se jelo z hospody, tak to byla leglace ;)

                              • Hrabex1  

                                mensi legrace byla, ze to vubec nejelo.

                                • Zdendyš  

                                  Jj, to byl v tu chvili trenazer se zatezi ;). To byly doby panecku, dnes jsme rozmazleny az hanba.

                          • obda  

                            Překvapivě ano.

                    • mikub  

                      Máš to myslím obráceně:

                      dynamo = stejnosměrný

                      alternátor = střídavý

                      Pochybuju o tom, že by na kole někdo chtěl střídavý proud. Zato v autě se používá stejnosměrný ;)

                      • onuce  

                        Na kole byl střídavý proud od počátku, jinak ani prakticky nelze.

                      • obda  

                        Pokud máš žárovku, tak je ti to jedno. A LEDky tehdy ještě nebyly.

                    • Erythropoetin  

                      Hustý, netušil jsem.

                      Žil jsem ve lži… :D

          • novas752  

            Ono totiž ty fully už pár let nejsou myšlený jako turistický kola na extra pohodlnou cykloturistiku krajinou. Ať se podíváš na skoro jakoukoliv reklamu na nový kolo, vždycky tam do toho týpek dupe do kopce a nebo letí palbu z kopce nebo obojí. Na nějaký polňačky apod. tu jsou gravelbiky nebo obyčejný mtb hradtaily a velký výrobce nějaká malá skupina uživatelů se speciálníma požadavkama vůbec nezajímá – nevyplatí se jim.

            • ronda  

              jj, reklama (a teď nevím, jestli :-) , nebo :-/ )

              Aby nedošlo k mejlce, nemám fulla na extra pohodlnou cykloturistiku, i když třeba Drtič se tak skutečně dá vnímat. Ale i šutry a kořeny se dají jezdit i jinak, než vyloženě závodním tempem. Holt, nezačal jsem s tím v deseti, na soustavný trénink nemám náturu a po padesátce už formu třicetiletých borců nedoženu. Přesto se rád plácám občas i dost divokou krajinou mimo hladké cesty a štreka 100+ není problém.

              • novas752  

                Ještě pouvažuj nad jednou věcí.

                Nový odlišný kolo (byť kupovaný s vervou že budeš jezdit přesně to samý co doposud) dokáže dost usměrnit dosavadní návyky. Například lepší vybavení a konstrukce pro rychlejší sjezdy terénem (což je dnes obecný trend u všech fullů) ti tam přinese víc pohodlí, jistoty apod. To tě naprosto automaticky pošťouchne vyhledávat takové terény víc a naopak ty najednou méně zábavné (rovina někde uprostřed pole, kde to nové kolo jede trošku hůř) automaticky omezíš.

                Ale neni to tak, že by se na dnešních kolech najednou nedalo jezdit 100+km vyjížďky, jen jsou prostě stavěná na kratší „intenzivnější“ ježdění po všech směrech.

                • ronda  

                  Určitě se na nich dá jezdit i 100+, ale je to už víc o nějakém kompromisu, určena jsou trochu jinam, jak sám píšeš. No a pak jsem svědkem (nejen na Drtiči) toho, že ve své „výkonnostní“ skupině stále ještě jedu na svém zastaralém 3×9 tam, kde už většina majitelů progresivních strojů tlačí. Opakuji – píšu o nás, středu a chvostu pole, ne o borcích na špici, aby nedošlo ke zbytečnému nedorozumění :-) A těch lidí v středu a na chvostu není jen pár. A jdou s trendem. Jdou…

                  • mirorek2  

                    A kdo je rychlejší, ten co jede, nebo ten co tlačí?

                    • obda  

                      Radši jedeš, nebo tlačíš?

                      • mirorek2  

                        Já tlačím a příjemně se u toho tlačení ještě protáhnu. Od jistého sklonu tomu říkám natahování řetězu :-)

                        Mám 32/50(51) na 27.5

                    • ronda  

                      Je to taky věcí filosofie. Když už sebou beru na hory kolo, tak na něm chci jet. Třeba pomalu, ale jet. Když budu chtít chodit, nazuju „pohorky“.

                      No a obvykle ty, co tlačí, předjíždím. Ne nijak rychle, ale jo. Ono do koce to pěšky taky nejde tak rychle, jako po rovince, zvlášť s kolem vedle sebe. A opět, nepíšu o borcích na špici, ale o průměru a podprůměru vzadu. Tam má málokdo na to, aby do kopce běžel :-)

                  • mirage  

                    jezdíš drtiče, to je taky pěkná makačka co?

                  • 2. Bóďa  

                    Protože si nechali nasrat do hlavy, že není nic lepšího, než moderní jednoplacka. :))

                    • Crazym  

                      No vidíš, já jsem se jí bál když mě okolnosti donutily přejít na ni z 3×10 a dnes bych už neměnil. Akorát strašně brzy, v cca 3700 Km odešel převodník ale stál mě cca 350,– tak jsem s tím nedělal vědu a neřešil jestli jsem něco zdupal nebo ne. Fakt mi nasrali do hlavy?

                      • theedge  

                        Hele tohle většinou píšou lidi kteří na tom ani nejeli :-) Chápu že na starejch jednoplackách chyběl rozsah, ale v době 12sp Eagle je to nesmysl.

                      • 2. Bóďa  

                        Tak rozhodně je hodně lidí, kterým to vyhovuje. Měl jsem rok Eagla na závodním kole a prostě mi to nesedělo. Teď jezdím 2 roky fandit a fotit a v prudkých kopcích už jsem viděl ve druhé stovce tlačit. Dál ani nemluvím. Např. úvodní kopce ve Vrchlabí, Transbrody, Plzeň Krkavec.

                        Ale na pohodové ježdění je 1×12 super. Sám mám 1×11 i 1×12. Ale na maratony fakt ne.

                        Takže říct ultimátně, že 1×12 MUSÍ stačit každému je teprve nesmysl.

                        • 2. Bóďa  

                          Oprava- Transbrdy.

                          • Crazym  

                            Tak já jsem nespěchající turista loudal, tak možná proto mi to vyhovuje a honil bych kde co ale čas opravdu ne :-)

                            • onuce  

                              Také jsem kochací loudal a pokud mě časem okolnosti donutí k 1×něco, dám prostě extrémně malý převodník. Těžké převody mohu hodit přes palubu, lehké ne.

                              A pokud někdo vede i Krkavec, měl by přemýšlet podobně. Hanbou bych se propadl, vždyť tam chodí hafa lidí, co si o cyklistech pomyslí!

                              • Crazym  

                                Já mám vepředu 30 a vzadu 10–42 a klidně bych tu desítku vyměnil za jedno nahoře bo ji v podstatě nepotřebuji :DD

                        • scret  

                          *1 tesat!

                        • mirage  

                          „Takže říct ultimátně, že 1×12 MUSÍ stačit každému je teprve nesmysl.“ Tak se tu 1× něco už řeší dost dlouho, ale tak dobře jak ty, to tu ještě nikdo nenapsal, a to fakt nejsem proti 1×něco. A vždy je 630% víc než 500%, to hold ojebat nejde :-))

        • jurajc  

          takze boost na 27,5 to az taky vyznam nema… :) sa mi ulavilo :)

    • becis  

      Boost ani klasiku nebrat, budoucnost je superboost 157×12!

      • theedge  

        superboost nebrat … za chvíli to bude 157×15 :-D

      • Aussig  

        Superboost narveš do boostu. Používají šířku stejně jako 135mm QR a 142mm osa = jiné koncovky.

      • krabica  

        Jsem to chtěl zrovna napsat. :-D

      • nksh  

        Superboost bohužel nebude kompatibilni s moji nohou vel. 47.5 :(

        • mikub  

          To už ti dost reálně hrozí, že si patou ukopneš hazku, ne? :)

        • krabica  

          To pak stačí prodloužit osu pedálů a vyřešeno, jen pak sedíš jak na koni… :-D

          • Goob  

            Např. CB dělají i verzi s delší osou. Mallet LS. Nemůžu si je vynachválit.

        • kesu  

          157mm je hlavně naprosto k ničemu, protože skoro nejde sehnat náboj. Mimochodem DT 240s na 157×12 má příruby blíž u sebe, než 148mm. Není to daleko od 142, tzn 135mm. Hope na tom je úplně stejně blbě.

          Celej Boost je naprosto k ničemu, ale Superboost už je prostě jenom k nasrání. Nemá to smysl ani na DH kole. A to nemluvím o tom, že se kola s takhle širolkejma nábojema mizerně dávaj na držák za auto.

          Větší kravina než Boost už jsou jenom metrický tlumiče.

          • krabica  

            Boost mě nijak neprudí, ale metrické tlumiče jsou čiré zlo… :-D

            • kesu  

              Jako taky to beru jako fakt, ale třeba s těma 157mm nábojema je to fakt boj, pokud chceš něco hezčího než Novatec.

              V té 148mm jsem si taky zvykl, to řekněme proč ne. Ale jako už 15×100 byla kravina, 15 na 110 když existuje 20×110 je už škoda slov. Ale když vidím RS Torque caps chce se mi zvracet:D

              A vrchol všeho je boost 20×110…

              Ale tlumič, kterej je místo 240na 76 245×75, to je teda taky dost.

              • mpIII  

                A nemá to i výhody, jako že tam je víc oleje, že může být větší vzduchová komora, takže nemusí být tak progresivní nebo mají místo na větší negativku atd.?

              • kubad  

                Tak boost ve předu posunul priruby o 10mm vpravo což je pro tuhost kola fajn

            • mpIII  

              Proč? Nechápu.

          • novas752  

            Co je na metrice špatně?

            • krabica  

              Větší zástavbové délky při kratším funkčním zdvihu…

              • Pedro404  

                Tak to je (minimální) problém jenom pro designéry rámů, ne, to může bejt koncovýmu uživateli ukradený. Voprc vidim spíš v tom, že to je dalších x typů tlumičů na trhu.

              • novas752  

                No pro Trunion mount to neplatí, tam je to naopak. A pro klasický oka to sice platí, ale zjednodušuje se 9 standartních metrických rozměrů na pouhé 3 vždy ve 2 variantách zdvihu (velmi jednoduchý úpravy zdvihu zadní stavby). A mírné zvětšení zástavbový délky cyklistu vůbec netrápí, to je výzva pro inženýry, a ti s tim evidentně nemaj problém ani ve spojení s hodně nízkejma rámama pro dlouhý teleskopy.

                Navíc jsou ty tlumiče mohutnější, větší těsnění, větší obsah oleje. Žádný zásadní nevýhody v tom nevidim.

          • scret  

            *1

    • ferencr1  

      Pokud se jedna o HT je taky blbost kupovat z osou 142 × 12 v dnesni dobe? Spousta HT jeste boost nema.

      • novas752  

        Opět záleží na jak dlouho to plánuješ provozovat. Na 2–4 roky je to celkem jedno, na něco jako 8–10let už bych kupoval co nejnovější standarty a co nejrozšířenější osazení kvůli náhradnim dílum.

        • ferencr1  

          No trochu me to prave prekvapuje ze top model krossu porad nema boost v dekaču ma boost kolo za 25 litru :-(

          https://www.cycology.cz/…ci-p1169619/

          • Aussig  

            Nejde o to kolik stojí ale jak starej je samotnej rám. Scalpel za skoro 300k taky nemá boost. Staré FSi melo zase RU.

          • Hrabex1  

            Vetsina vyrobcu neprichazi kazdy rok s novym ramem, vetsinou meni jen osazeni. Treba tam daji i novou sirsi vidlici, jako v tomto pripade, ale zadek zustava. Je hodne pravdepodobny, ze model 2020 uz bude komplet.

    • Hrabex1  

      novy modely to maji snad uz vsechny

    • Pedro404  

      Jen tak pro zajímavost, řekli ste si někdo někdy sami od sebe, že vaše výplety sou málo tuhý?

      • Singlespeed  

        Když jsem ještě vozil lehké záplety s méně než 32 špicemi, tak mnohokrát.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse