• Jenda82

    Ahoj,chtěl bych se zeptat,jaka je jízda na gravelu? Premyslim o něm,ale trochu se obavám vibrací a rázu do rukou.Ted jezdim crossove kolo s odpruženou obyčejnou vidlici a 35 plášti.Na to ježdění na Kolínsku OK(polnacky,as­falt,pěšiny).Dě­kuji za vaše postřehy a reálné zkušenosti.Jde mi o zkusenosti AL gravelu do cca 35tis(karbon bude asi komfortnejsi,ale drahy)Jestli se to už řešilo,tak se omlouvam,nenašel jsem.Díky.

    • V0jtisek  

      Mam Meridu Silex 600 a jede to na silnici pekne a v terenu se toho da projet hodne, ale samozrejme koreny do rukou davaj… Ale kdyz ty 35kovy plaste nahustim treba jen an 2 bary tak je to docela i pohodlny.

    • p@X  

      Což tak půjčit si testovačku? Tady si akorát přečteš snůšku nesmyslů…

    • Espen  

      Na silnici to letí jako žiletka a v terénu s tím dáš věci jak na fullu :-D.

      • antt  

        počkej počkej, není to nahodou naopak? V terénu letí jak žiletka a po silnici s tím dáš věci jak na fullu..? :P

    • Jenda82  

      V tuhle chvíli jsem bohužel testovací jízdy nenašel.vite o něčem?

        • Pikaču  

          Nebo popros nekoho na fóru. Napiš odkud jsi a jakou velikost potrebujes.

          Za odměnu za takových 20 min zkusit si na uzavřeném parkovišti mu das odmenu (6 piv a středně velke merci).

          A kdyz prijedeš autem tak mu das do ruky klíče od auta aby mel jistotu ze mu kolo necornes

          • kyl  

            A přijde o auto, dobrá rada.

            • Pikaču  

              Tak dobry. Tak at vezme sebou 10 m špagat a necha se zavazat aby mu neutekl.

              Hlavne trollit. Co poradit mu od věci.

            • Kalic  

              Někdy to taky může být dost výhodná výměna, záleží na kole a na autě :-)

    • Jenda82  

      Tak kdyby se někdo našel na Kolínsku a okoli,kdo by mi půjčil gravel,tak bych byl rad:)ale moc jich asi nebude kdo by mel velikost na 193cm postavu(89kg:)

    • JFtryall  

      Nefunkcni vidlice na crossech nic moc neresi. :-) Kdyz das 40–42mm a dvojitou omotavku treba, tak komfort je srovnatelny. Dost to souvisi s kvalitou obuti. Kdyz mas poddajne kevlarove bezduse, tak to filtruje mnohem lepe, nez prehusteny dratovy crossovy plast s 30tpi.

    • Lucase  

      Odkud jsi ?

    • bezdratova.sprcha  

      To záleží na konkrétním kole. Jsou gravely co udrží tempo se silničkama a máš gravely se kterýma můžeš jezdit na výlet vedle MTB. Rozdíl mezi 32 a 42 mm plášti je naprosto propastný. V obou případech ale budou kladeny větší nároky na jezdce. Na takové to ježdění stezka pole lesík jsou gravely naprosto ideální, spousta lidí na to zbytečně kupuje MTB – více se našlapou a nebude se jim chtít jezdit moc daleko.

      Každopádně není nutné hnedka kupovat kolo s berany. Pokud jsi zvyklý jezdit na krosce, tak prostě kup krosku s pevnou vidlicí a budeš mít velice podobné kolo, jenom s jiným posedem. Já osobně třeba berany vyloženě potřebuju kvůli bolesti rukou, ale není to pro každého a cena takového kola je pak výrazně vyšší kvůli silničním pákám (silniční páky mohou stát více než dvojnásobek co ekvivalentní MTB páčky a brzda dohromady).

      • Kalic  

        Výraz „jenom posed“ tady není na místě. Právě posed je to, co dělá hlavní rozdíl gravelu oproti mtb/crossu a je to zásadní věc. Je to právě hlavně posed co dělá gravel na silnici rychlejším.

        • MiKED  

          Stejně tak je nutno podotknout, že kvůli posedu gravel zcela nenahradí silniční kolo…

          • deleteduser  

            Život je otázkou priorit. Posed na gravelu je pohodlnější, takže na hustokrutej roud rejsink a kom hantink a strava masturbation to samozřejmě není, nicméně na druhé straně je gravel komfortnější a přívětivější na pohodové cestování cestou necestou.

            • deekay  

              Ono to „pohodlnejsi“ je relativni. Pro me treba vzprimeny posez pohodlnejsi neni.

              Zadny roud rejsink, kom hantink a strava masturbation neprovozuju, presto je diametralni rozdil mezi sportovnim „silnicarskym“ a „sedim na hajzlu“ turistickym posedem a to v ovladani a jizdnich vlastnostech kola.

              Silnicku stavim na uroven sportovniho auta, tam taky clovek nechce rozhodne sedet jak v avii…chybi tam jaksi pak ta radost z jizdy.

            • MlokCZ  

              Tak hlavně bych vůbec nedělil posed dle typu kola. Posed je na jakémkoliv kole vždy takový, jaký kdo preferuje a jak si to poladí.

              A klidně tak může dojít k extrémům, že někdo má na biku chrtější posed i než někdo na silničce a to dokonce ve spodním úchopu.

              • Gwaihir  

                Už to nevídám, ale dříve se berany otáčely nahoru, to pak byl posed :)

                • bezdratova.sprcha  

                  Hahahaha, ja to vidam do dneska :D

                  Celekem regulerne vidavam asi tri lidi co tady na tom jezdi po meste.

                  • TK75  

                    U nás v okolí jezdí spousta lidí na trekových kolech a mají rohy natočené kolmo do nebe.Nechapu proč

                    • deleteduser  

                      Možná jim to připomíná vozík v samošce, na některých jsem viděl podobné rohy.

                      • hekynen  

                        Se zkusím schválně podívat, jestli tam mají i ďuru na mince..

              • Bubaaak  

                myslíš jako, že by na treku někdo mohl sedět jinak, než jak na WC?

                • nitraq  

                  Když vidím tu fotku… ještě jednou dík za změření, naprosto dokonalý papučky na moje použití.

                  • Bubaaak  

                    Hlavně jedou líp jak racekingy ve 35mm… Se musím občas snažit když jedu se ženou :)

          • Marskatin  

            Záleží taky, jak má kdo na silničce agresívní posed, já vidím spoustu silničářů, kteří májí posed velmi pohodlný.

        • bezdratova.sprcha  

          V tom je hodně proměnných a popravdě mnozí ten rozdíl silně přeceňují. Třeba pro někoho kdo jezdí do 25kmh to až tak velká výhoda nebude (řekl bych že spíš žádná), kdežto kolem 30kmh už to půjde znát. V terénu pak obvykle nepoznáš nic.

          Každopádně pevná crosska je gravelu opravdu hodně blízko co a pokud nemáš ambice se projíždět vedle silničkářů, tak ti ten rozdíl v rychlosti na silnici bude úplně putna.

          • Kalic  

            Vždycky mě fascinují odborníci, kteří ví, co mi bude nebo nebude putna :-)

            Kdo točí po rovině na silnici 20kmh, tak to nepozná. Kdo utočí 25kmh, což si myslím, že je většina co pravidelně jezdí, tak rozdíl ucítí.

            • novas752  

              25km/h po rovině bez větru utočí skoro každej i na hardtailu.

            • bezdratova.sprcha  

              S tim rozdilem pri 25kmh nesouhlasim. Tam porad hraji velkou roli gumy.

              • Kalic  

                To nikdo nerozporuje. Nicméně hlavní faktor je už aerodynamický odpor, a to už od cca 20kmh. Je to zřejmé např. na tom, jak citlivá je jízda na kole na vítr. Doporučuji nastudovat třeba tady

                • MlokCZ  

                  Sice ve 25km/h je aerodynamický odpor větší než valivý. Ale tady jde jen o tu změnu aerodynamického odporu za přehmátnutí za spodní úchop.

                  Už tu více lidí v historii dávalo nějaká měření z wattmetru z reálné jízdy na silničce a zas tak velký rozdíl to není.

                  Citlivost jízdy na vítr je oproti tomu úplně někde jinde. Odpor vzduchu roste s kvadrátem rychlosti, takže když jedeš třeba po rovině 25km/h a do toho ti foukne vítr 15km/h (a to není ještě žádný extrémní vítr) proti, tak máš najednou 2,5× větší odpor vzduchu. A to je úplně něco jiného než když přehmátneš na spodní úchop a snížíš odpor vzduchu dejme tomu o 10%. 10% změna a 250% změna je úplně něco jiného…

                  • bezdratova.sprcha  

                    Navic jeste k tomu prehmatnuti na spodek samo o sobe muze byt kontraproduktivni, pokud neni posed uzpusoven k dlouhodobe jizde v te pozici. Vyhodnejsi byva se prikrcit v hornim uchopu, protoze nebudes mit natazene ruce a vydrzis tam dele.

                  • Kalic  

                    nebavíme se o rozdílu horní/spodní úchop na jednom kole, ale rozdíl posedu cross vs. gravel. Jasně že záleží jaký cross a jaký gravel, ale obecně crossy mají krátkou geometrii, vzpřímený posed, ruce do široka, kdežto gravely mají sportovní posed podobný silničkám, některé víc, některé míň.

                    • MlokCZ  

                      Přesně o tomhle jsem psal výše, že tak k tomu přistupovat rozhodně nelze.

                      Posed není nikdy daný typem kola, ale vždy daný tím, kdo jaký posed chce a na všech typech kol lze dosáhnout téměř libovolného posedu, jen si vhodně vybrat konkrétní kolo a případně poladit.

                      Tedy posed bude takový jaký bude tazatel chtít mít. A zůstane u toho maximálně právě rozdíl horní úchop vs spodní úchop + vliv šířky úchopu.

                      Na gravelu bude buď stejný posed jako na crossu, případně si můžu dovolit dokonce horní úchop mít o chlup narovnanější když mám k dispozici spodní úchop.

                      Rozdíl tak bude právě maximálně jako spodní vs horní úchop nebo dokonce ještě menší.

                      Ruce do široka bych nepočítal vůbec, protože když je to na pěkném povrchu a rychlá rovina (vítr dobrým směrem) nebo mírně z kopce, tak i na crossu/biku chytneš užší úchop. Tedy aspoň já to tak běžně na celopevňáku dělám.

    • Jenda82  

      Primo Kolin. Ještě abych to shrnul,na svou výšku premyslim nad MTB 29" (hodit tam užší pláště ne drapaky,nevyuziju) nebo https://www.canyon.com/….0/1984.html nebo pak ten gravel https://www.canyon.com/….0/2195.html

    • well  

      Jestli jezdíš krosové kolo s odpruženou vidlicí (která je stejně většinou jen pro zlost), tak budeš z Gravelu nadšený. Kolo bude lehčí, rychlejší a podobně pohodlné. V hliníku jsou krásný kola C. Grail a C. Topstone, ale je i spousta dalších …

    • Lance  

      Nekupuj ho. Budeš zklamaný. Je to teď „bum“. Počkej až to.bude na 29,5"

    • CzechJoker  

      Záleží na tom, jaké máš řidítka. Hliníková jsou tvrdá, po pár hodinách máš ruce jako igráček. Karbonová jsou pohodlná, ale drahá. Osobně mám na silnici karbonová a na štěrkoletu hliník a dá se s tím existovat.

      Hodně záleží na tom, abys měl správně nastavený posed.

      • nooski  

        Pohodlí dělají hlavně pláště a tlak v nich. Pak je rám. Karbonová rodla jsem nijak moc nepoznal.

        • well  

          Než karbonová řidítka, to radši nějakou pohodlnou omotávku. Rozhodně to udělá víc.

      • sparrow_cz  

        Tak jestli jezdíš „gravel“ na té bílé silničce, co máš v galerii, tak se nedivím, že tě z toho bolí ruce :D

      • bezdratova.sprcha  

        Není univerzálně pravda a nezávisí to jen na materiálu ale na celkové konstrukci řidítek, hlavně jak jsou schopná pružit. U obou pak platí, že nejvíc pruží oblouky, tzn. na gravelu je žádoucí jezdit v terénu právě na obloucích, bez ohledu na to jestli máš řidítka z hlíny nebo uhlíku.

    • Jenda82  

      Tak jsem ještě našel tohle

      https://www.canyon.com/….0/1969.html

      Nevím jestli se da na to obout šířka plastu cca 40 na ráfky a jestli se to vejde do ramu abych s toho udělal „univerzala“

      • well  

        Má to rovný řidítka. Výhoda variabilního úchopu je pryč a tak nějak to postrádá smysl. To už radši MTB s pevnou vidlicí.

        • bezdratova.sprcha  

          Jenže výběr MTB s pevnou vidlí je skoro nulový :)

          • novas752  

            Velký problém vyhodit odpruženou vidlici a dát tam pevnou?

            • bezdratova.sprcha  

              Vzhledem k male nabidce pevnych vidlic ano. Je to celkem velky problem. Nedej boze abys chtel boost.

              • MlokCZ  

                Nabídka pevných vidlic je teď naopak vynikající, nikdy tak dobrá nebyla jako teď. A ani boost není žádný problém (dělá např. Niner, Salsa, Surly, ale i levná čína se najde v boostu).

                Jen je potřeba počítat s tím, že pěkná pevná přijde poměrně draho nebo risknout levnou čínu. Teď jsem dva celopevňáky stavěl a konečně byl opravdu výběr a při trochu snažení se dala už najít skoro jakákoliv kombinace délka vs offset (tedy pro libovolný požadavek geo), což dříve nebylo. A to jsem měl dost specifické požadavky (a ještě pro každou vidlici jiné).

                Malá nabídka (zejména slušných pevných) je teď už akorát bez tapered krku, což je pro pořízení nového kola úplně fuk.

        • Alojs01  

          Mám na gravelu rovný řidítka s rohama a možností úchopu mám zhruba stejně jako s beranama. Jedinej, kterej chybí, je spodní úchop, ale pro moje použití naprosto nepotřebnej…:-)

          • novas752  

            U představce, za berany nahoře rovný, za berany nahoře v zahnutí, za páky, za špičku pák, za berany dole pod pákama, za berany dole na konci. Tak a povídej.

            • Alojs01  

              Mám i silničku, vím o čem píšu…

              Přímo u představce se na silnici nikdy nedržím a kousek dál to jde i na rovných. O spodním úchopu jsem psal a ostatní, cos tu vyjmenoval, je identický, když si místo pák představíš rohy…

          • deleteduser  

            To ale není gravel, to je cross nebo fitnesska ;)

            • nitraq  

              Asi stoupenec romanovy sekty.

            • Alojs01  

              Ano, mam na gravel ramu rovna riditka, takze ano, jmenuje se to nejak jinak…:-)

              • deleteduser  

                Každopádně je to stejný nesmysl jako napsat „na fullu mi chybí zadní tlumení…“ :)

                • Alojs01  

                  Ale me nikde nic nechybi…:-) Jestli rozporujes to, ze jsem se dopustil nejakeho etickeho prohresku tim, ze jsem si misto beranu dal na kolo rovna riditka, tak si klidne posluz… :-) Ja si postavil kolo pro sve pouziti a nikomu nic nenutim. Jediny, co jsem si dovolil zpochybnit je tvrzeni, ze na beranech je oproti rovnym riditkum s rohama vyrazne vetsi moznost uchyceni.

                  • deleteduser  

                    Narážím na fakt, že kolo s rovnými řídítky není gravel, ale buď fitness silnice a nebo cross (případně MTB :)).

                    A budeš se divit, oblouky proti rovným řídítkům nabízí výrazně víc možností úchopu.

                    • MichaelSimek  

                      Jak pro koho, jak uz tu i par jinych psalo, drzet se dole moje telo rado nema a i se me hur slape, a moje cx berany maji vicemene 2 uchopy, za paky a u predstavce…moje mtb riditka maji vic moznosti :)

                      • Peslezedirou  

                        Spodek beranu je jak zakázán zóna. Mohli bychom si je frajerský uříznout 

                      • deekay  

                        Ja mam nekolik uchopu za paky, uchop nahore a nekolik uchopu za spodky :) ASi neco delam spatne :D

                        • krabica  

                          Když je má někdo otočené, tak se vlastně za spodek držet nemůže… :-D

                        • MichaelSimek  

                          No ja mam taky nekolik uchopu za gripy na mtb a nekoliky kolem brzd a nekolik bliz predstavci a pak jezdim casto bez drzeni, to dela na mtb lip :)

          • roman 3D  

            +1

    • Alojs01  

      Tvl to je zase dotaz, něco jako " jak se prosím jezdí s dodávkou?"…:-)))))

      Není gravel, jako gravel a to i pominu nějaké individuální subjektivní vnímání…

      • Jenda82  

        S dodávkou ne,spis ve sportaku…:) Šlo mi spis o to, jestli z jízdy na gravlu napr. lidi neboli treba ruce po jizde v „terenu“ a další postřehy. Než bude možnost vyzkoušet,tak se informují :).Tisíc lidi,tisíc postřehů , s tím počítám:)

        • TK75  

          První dva měsíce jsem cítil záda a trochu dlaně.Tak jsem cvičil nějaký cviky a protahoval se.Pak to přešlo a teď jsem si uz dal i predstavec do negativu a v pohodě nebolí mně nic.

        • p@X  

          Není terén, jako terén, stejně tak je velký rozdíl hladká polňačka s pískem, nebo hliněná, kde za mokra projel John Deere… Jestli ti budou vyhovovat berany, se na netu nedozvíš.

        • MlokCZ  

          Ruce trpí i na celopevňáku s 2,25" bezdušemi. Každý to ale vnímá jinak a to co jednomu přijde jako pohoda pro druhého může být utrpení.

    • MlokCZ  

      Především si musíš vyhodnotit, jestli chceš berany nebo ne. Berany někomu vyhovují skvěle a je to pro něj velké plus u gravelu, naopak pro někoho to může nepřekonatelná překážka. A nějaké teoretické debaty o tom, že někde je více nebo méně úchopů ti s tím nepomohou ani trochu.

      A jedna věc je jak vyhovuje úchop pocitově za jízdy na pěkné cestě (třeba na asfaltu) a druhá jak je budeš snášet v terénu. Úzké berany jsou při občasném terénu úplně něco jiného než širší řídítka (a to i než třeba jen z pohledu biku uzoučké 60cm).

      A nezapomenout na to, že ve sjezdu, kde potřebuješ mít jistotu brždění musíš jet na gravelu ve spodním úchopu (tedy aspoň já to tak při testu gravelu měl, ono vlastně i na silničkách v situacích, kdy bylo potřeba pořádně brzdit a ne jen lehce přibržďovat).

      Pevná vidlice. I kdybys jezdil aktuálně špatně funkční vidlici, tak pevná bude vždy velký rozdíl. I ta špatně funkční pořeší situaci, kdy něco přehlédneš nebo se nestačíš něčemu ve sjezdu vyhnout. To pak bolí i na celopevňáku s objemnými 2,25" bezdušemi na nízkém tlaku (natož na gravelu).

      A pak jendu poznámka k pohodlí. Bez odpružení dělá 95% pohodlí pláště. Tím chci naznačit, že materiál čehokoliv je oproti tomu velice malý vliv.

      Příklad: Spešl Roubaix + carbon sedlovka + carbon řídítka + co nejpohodlnější omotávka na 28mm bezduších nemá komfort v podstatě vůbec žádný oproti celopevňáku na 2,25" bezduších i když ten celopevňák nemá z karbonu vůbec nic. Gravel na tom samozřejmě bude lépe, protože pláště budou objemnější. Chtěl jsem jen ukázat jak proti objemu a tlačku plášťů je to ostatní skoro zanedbatelné a trošku se projeví až když to budeš srovnávat na zcela totožných pláštích.

      • Plechovka  

        +1000. Vždycky mě dokážou rozesmát ty nadšené recenze referující o „pohodlných silničkách“.

    • jIrI___  

      Je to jednoduché – z vlastní zkušenosti vím, že sebehorší odpružená vidlice ti při zachování stejné šířky pošle pošle do rukou daleko méně rázů než pevná karbonová na gravelu. Samozřejmě v terénu je třeba se na gravelu držet v obloucích, ale i tak je to sbíječka.

    • jardalee  

      gravel je dobrej pokud chce nekdo odolnou silnicku na cesky silnice :) nebo na cyklostezky ktery vetsinou vedou odnikud nikam a spojuje je tu rozbitej chodnik tu lesni cesta :)

      • well  

        To jsou kecy. Když máte hydraulické brzdy, tak není třeba jet spodní úchop z žádného kopce. Taky žádné jiné kolo vám nedá za slušnou cenu rychlost a nízkou váhu pod deset kilo. Dát na gravel rovný řidítka je nesmysl. V terénu to stejně ničemu nepomůže a na silnici uškodí. Gravel je krom kopců stejně rychlý jako silnice a v terénu ztrácí na MTB stejně jako trekingové kolo. Je to prostě ideální kolo do lehkého terénu a na silnici. Kouzlo je lehkost, akcelerace a univerzálnost.

        • TK75  

          V tom s tebou naprosto souhlasím a to mám zkušenosti jen s ocelákama, který jsou těžší, ale přesto to fakt upaluje.Karbonovej gravel musí pak být fakt raketa.Jo a v terénu úchop normálně střídám, rozhodně se nedržím jen dole.

          • Troulitak  

            Já mám vlastní zkušenost s karbonovým gravelem na 35mm pláštích a dovolím si trochu nesouhlasit s oběma předřečníkama.

            I v terénu se zásadně pří brzdění držím za páky, hydrauliky brzdí opravdu skvěle. Řekl bych téměř stejně jako hydrauliky na MTB. Na MTB jsou k dobru širší pláště, menší tlak a vzorek, který u gravelu chybí. Přeci jen mám nafoukáno tak, abych mohl jezdit pěkný i rozbitý asflat (silnice druhé a třetí třídy), polňačky a lesní cesty.

            Ale klasickým silničkám opravdu nestíhám. Tam kde jedou silničáři 32 33 km/h já jedu 30 km/h. Samozřejmě jim stíhat můžu, ale utavím se dříve než oni :-)

            A co se týče úchopu, tak jej dost střídám. V protivětru se držím za berany dole. Na pěkném asfaltu buď za páky a nebo „natažený“ za vršek pák.Když dojíždím pod vlivem únavy tak klidně na úzko u představce.

            • TK75  

              35mm pneu mi přijde už málo, myslím že ideál je 40–42mm.

              • Troulitak  

                V terénu je to opravdu málo. K tomu se ještě musím projezdit. Přeci jen mám na něm najeto pár set km a zatím zkouším kam až mě to pustí.

            • Espen  

              Jako že se neudržíš na gravelu v háku za někým kdo jede 32–33km/h na silnici?

              • Troulitak  

                V háku se samozřejmě udržím. Ale pokud máš na mysli, že si dám se silničářema švih na 100km a budu jim po celou dobu stačit, tak fakt ne. Tam se prostě projeví šíře plášťů a jejich aerodynamičtěj­ší posed.

                • Espen  

                  Jenže, co si pod takovým pojmem silničář představit?

                  S jednou skupinou silničářů jedu na biku a v pohodě jim stačím, takže si říkám " na co Gravel když silničářům stačím na biku a na tom biku v terénu budu asi taky rychlejší než na gravelu".

                  A pak je jiná skupina silničářů, na první pohled vypadající stejně jako ta první a hle, těm nestačím ani na silnici!!!

                  Tady podle mě vzniká taková ta záludnost téhle diskuse. Každý si totiž pod jednou věcí může představovat úplně něco jiného.

                  Poctivě tu pročítám tyhle diskuse o gravelech a pořád nemůžu najít důvod, proč si ho koupit.

                  Můj příklad : silniční okruh 50km. Na biku ho jedu 2hodiny. Na silnici kolem 1:45, rychleji to asi nedám. Takže na gravelu bych to měl zvládnout za 1:53. Takže si mám koupit Gravel kvůli 7 minutám, když na biku můžu všude jako na gravelu a graveláka na biku nejspíš uvisím.

                  Takže co teď?

                  • deekay  

                    Spis je to pro lidi, co chteji jedno univerzal kolo a hlavne treba na delsi cesty i nezpevnenym terenen, kdy je velkou vyhodou variabilita uchopu a posed oproti MTB.

                    Jelikoz vlastnis MTB a silnici a jako priklad udavas 2h vyjizdku, pak to pro tebe fakt neni :)

                    • Espen  

                      Posed máš na mysli, jako že teď dělají MTB hodně krátký a člověk na tom sedí jak paní domácí?

                      • deekay  

                        Tak delaji se uz delsi, ale zpravidla mas na mtb ten posed kratsi, aby to bylo manevrovatelnejsi v terenu. Problem je, ze zpravidla mas siroka riditka a sedis na tom jak kdyz vesis pradlo. Nekdo si da na kolo rohy, ale ty ma stejne na koncich riditek, takze furt ma docela rozpazeno. Muzes se chytit samozrejme na uzko mimo gripy a prikrcit se, pak ale nemuzes v te pozici radit a brzdit…

                        Proste berany na delsi vzdalenosti dle me jednoznacne vedou, tom ze mas fakt hodne stylu uchopu a muzes stridat.

                        • MlokCZ  

                          Tak snad kolo vždy poladím dle toho co jezdím. Nevím proč by tedy na biku na kterém se jezdí převážně jezdivější trasy měl být posed jak na hajzlu a super široká řídítka.

                          Já třeba nemám ani jedno z toho ani na fullu. I když na fullu jezdím více opravdu terénu, tak přeci i na fullu můžu mít pohodlný posed i na výjezdy a delší trasy (a mám tak na fullu cíleně jen 62cm řídítka, i když do těžších sjezdů by byla lepší širší, ale celkový přínos je pro mě mnohem menší než ztráta – na hodně širokých mě vždy něco bolelo při delší jízdě). To co popisuješ mi přijde jak laděné kolo do bike parku na lanovku.

                          I když se jezdí více terénu, tak ve sjezdu se pořád tráví nejméně času, tak přeci nebudu kolo ladit jen pro sjezd.

                          Na superširoká řídítka je samozřejmě nesmysl cpát vnější rohy. Ale tady už existuje zase celá řada vnitřních rohů, i když ani to není ideální řešení (užší úchop pak může být moc krátký, když je to laděné pro ta široká řídítka a užší úchop posed ještě zkrátí).

                          Stačí ale dát přiměřeně široká řídítka (jako vozím třeba já 62cm), kde vnější rohy jsou ještě pořád velmi dobře požitelné.

                          Co se týká toho, že nemůžeš v některé pozici řadit a brzdit, tak to je úplně stejné jako u beranů. Tam také můžeš brzdit a řadit jen pro dva úchopy (spodní a horní za páky řazení/brzd) a to ještě brždění při tom horním úchopu není plnohodnotné.

                          A konkrétně berany už jsem tu zmiňoval vícekrát. Je to individuální. Pro někoho velká výhoda na dlouhé trasy, pro někoho naopak nepřekonatelný problém i na kratší trasy.

                          To, že berany nesnesu (teď, před lety jsem je ještě nějak snášel) už vůbec jsem tu psal několikrát. Ale teď jsem se ještě zamyslel nad dobou před 10–20 lety, kdy jsem v tom období jezdil na silničce hodně (50tis.km+) a i když jsem tenkrát neměl takový problém s berany jako teď, tak dobré na dlouhé trasy to nebyl nikdy. Buď jsem vlastně jezdil hodně trasy jen do 4h jízdy (na silničce) a nebo když jsem jel delší, tak mi vždy něco bolelo.

                          Oproti tomu jak už jsem tu psal, tak na bikách s Ergony mě nebolí nic ani na trasách 7h+ a to ani teď když mám tělo v daleko horším stavu než před těmi 10–20 lety (i když pracuju posledních pár let na nápravě).

                          Bolela mě občas jen bedra když jsem na fullu to už přehnal (postupně jsem testoval kam až můžu jít jak jsem to měl z minulých let přechod s příliš chrtích posedů, jak jsem před lety nedokázal z důvodu nedostupnosti materiálu jako je teď dostat řídítka dost vysoko jak jsem potřeboval) s narovnáváním posedu a zase se vrátil k mírně sportovnějšímu.

                          A v okolí znám jak pár těch, co jim berany sedí, tak velké množství těch, co jim berany moc nevyhovují (a není to jen krátkým vyzkoušením, někteří z nich mají silničky a najeto na nich i desítky tisíc km).

                          Samo o sobě možnost střídat hodně úchopů u beranů neřeší nic, ještě si pamatuju jak jsem při delších trasách pořád přehmatával, protože jsem v žádném úchopu nemohl vydržet dlouho.

                          Základem je, že daný úchop musí jezdci perfektně sedět. A když sedí opravdu perfektně, tak jich ani moc potřeba není.

                          • deekay  

                            Nenastavim – Treba proto, ze asi neexistuje XC mtb, kde bych byl schopny si nastavit posed jak na CX :)

                            Furt mas na fullech vyrazne sirsi riditka, nez ja na CX. Nemluvim tady o 800+ vesacich na pradlo.

                            Schvalne sem hodim asi aktualni foto posedu na CX (v profilu to bylo jeste ve fazi ladeni a zjistovani, co potrebuju).

                            Samozrejme, ze bude hafo lidi, kterym berany nesedi. O tom se nikdo nepre. Taky je rozdil, jestli clovek objede vyjizdku v Z1–2 nebo do toho trochu dupe.

                            Me treba nikdy nesedi jeden univerzalni uchop na pomalou klidnou jizdu a na jizdu sportovni. Ani na silnici/cx, ani na MTB. Uz jen to, ze na beranech mam uchop za paky (nekolik uchopu za paky a muzu na nich pro svoji hmotnost jednzionacne plnohodnotne brzdit) a dole za dropy.

                            Takze v zadnem pripade ja osobne za sebe nemuzu souhlasit s tvrzenim ze pokud uchop sedi perfektene, tak jich neni treba vice. Uz jen protoze pro kazdy styl jizdy mam trochu jiny posed.

                            • MlokCZ  

                              Řídítka mám pořád o hodně širší než na gravelu, to jistě. Ale právě to považuju pro sebe za velké plus. Pro mě přesně akorát, že mi to sedí na hodně dlouhé trasy a současně když přijde opravdu terén, tak je to ještě přijatelné na ovládání.

                              Foto posedu není moc vypovídající, protože je to vázané na Tvoje proporce. Trochy by napověděl úhel trupu vůči zemi. Já vozím na fullu cca 45°, na celopevňáku někde lehce pod 40°. Agresivnější posed typu 20–30° (nebo dokonce extrémy typu trup téměř nebo úplně vodorovně, případně dokonce skloněný směrem dolu) nesnesu přes bolesti za krkem už třeba po 30 minutách jízdy. I když tedy na zlepšení stavu těla pracuju, tak k tomu, abych tohle dal se možná nedostanu nikdy.

                              Intenzity mi právě nejvíce sedí na celopevňáku. Zejména teď je jezdím hodně. Pro rehabilitaci patelární šlachy jsou lepší intenzivní podněty po krátkou dobu (bylo by ještě daleko lepší než vůbec jezdit na kole zůstatu u excentrikých dřepů nebo HSR – jakékoliv silové cvičení v posilovně typu legpress, ale to už jsem dlouhodobě bez kola nedával). Takže jezdím i často maximální intenzity typu na 30s nebo minutu.

                              Ani na silničce tohle pro mě nebylo nikdy lepší.

                              Velká změna úchopu dole na beranech vs nahoře mi také nikdy až tak neseděla i z dalších důvodů. Posed právě dokážu vždy perfektně poladit pro jedno z toho a pro druhé to už tolik nesedí. Snesl bych pro každý úchop jinak skloněné sedlo, jinak posunuté předozadně.

                              U minirůžků u Ergonů to nepatrně natáhne posed, ale změna je malá, takže ještě nedojde k tomu, že by mi to vadilo ohledně potřebného jiného poladění (hlavně sedla) co jsem psal pro berany.

                              U brždění za páky mi nikdy ani tak nešlo, že bych neumáčknul brzdu (i když na ráfkových lankových brzdách to ve spodním úchopu bylo mnohem lepší), ale ten úchop byl pro mě nejistý pro ostřejší přibrždění (i jen v rámci toho, co se dá nazvat ostřejší u silničky).

                              Ale jako vždy každému co mu vyhovuje, o tom to je.

                    • jIrI___  

                      +1, pro mě ta univerzálnost byl důvod, proč jsem na gravel přešel z trail fullu. Taky bych podotknul, že strašně záleží i na místě bydliště, resp. jeho okolí. Bydlel jsem v Beskydech, kde mi ten trail full dával smysl a zcela jistě bych ho upřednostnil před gravelem. Pak jsem se přestěhoval do rovinaté Ostravy a tam mě ten v Beskydech skvělý full začal prudit, ani zdaleka jsem kolem Ostravy nevyužíval jeho potenciál. Tak přišel před čtyřmi lety na řadu gravel, který mi na místní rozbité asfaltky polňačky a cyklotrasy vedoucím všemožným nenáročným terénem připadá naprosto super. A pokud se zas někdy v budoucnu nebudu stěhovat do hor, tak s velkou pravděpodobností o ničem jiném než gravelu nebudu ani uvažovat.

                      • ppavon  

                      • MlokCZ  

                        Když gravel vyhovuje, tak není o čem.

                        To co srovnáváš jsou ale extrémy. Mezi fullem a gravelem je spousta prostoru (HT, celopevňák a případně i cross). A důležité je podle mě si vyzkoušet více variant bez odpružení, aby tam zůstala ta výhoda žádné změny geometrie a pocitový odpich kola (i když samozřejmě uznávám, že gravel má pořád ještě o něco lepší odpich než celopevňák i když třeba za mě je ten rozdíl minimální – já nevnímal v tomhle žádný extrémní rozdíl ani mezi silničkou a celopevňákem, kde je přitom ještě o něco větší než u gravelu).

                  • Troulitak  

                    Já si gravel nekupoval z důvodu univerzálnosti. Mám ještě celopéro a cyklokrosku. Já si jej pořídil proto, že jsem chtěl kolo na delší vyjížďky a s pohodlnějším posezem (trápí mě záda) než je u klasické silničky. Toho jsem docílil.

                    Ještě dodám, že mně osobně přijde gravel na stav moravských silnic ideální. Pro mě je pohodlnější než cyklokroska, která půjde do světa, protože pro mě ztratila význam.

                    Nehoním časy, rychlosti, kilometry. Jezdím pro radost a pro pocit.

                    • Espen  

                      Fajn, tohle jako beru " pohodlnější kolo na silnici".

                      Ale proč se tu tlačí do hlavy, jak je to super v terénu. Ještě asfaltová lesní cesta, ale jak bude makadam nebo tak něco, musí být člověk vyklepanej jak startka. Vždyť to jsem i já na biku sakriš.

                      • Troulitak  

                        To se pak dostáváme ke slovíčkaření co je vlastně terén. Já na něm zvládnu v pohodě polňačky, uježděné lesní cesty. Ale v momentě kdy se dostanu na cesty rozšlapané koňmi nebo s většími kameny, tak jsem naklepán karbon nekarbon :-D V tu chvíli musím hodně zpomalit a přeskákat to jak se dá. Možná je to dáno šíří plášťů.

                        Já osobně nebudu tvrdit, že to je univerzál na vše a všude je to pohodlné. To opravdu ne.

                      • deleteduser  

                        Trendy nezastavíš :) prostě se posouvají horizonty a pak už je to jen otázka masochismu daného jedince a ochoty dát si tam rozcapené oblouky vypadající skoro jako rovná řídítka.

                      • bezdratova.sprcha  

                        Jsou cesty kde mají s hrubostí problém i motorová vozidla. To je docela nesmyslné řešit a hlavně se nejedná o terén, ale zpevněnou cestu.

                        Pokud má být řeč o pohodlnějším kole na silnici, tak se bavíme o pláštích do 35mm, což je za mě osobně pořád CX.

                        Jak píšu níž, jsou jezdci kterým dělá problém na biku jezdit po starých panelovkách. To není problém kola ale jezdce. Pokud na kole sedí jak pytel brambor tak se mu fakt nepojede dobře :)

                    • Jezevec70  

                      Může mi někdo vysvětlit rozdíl mezi gravelem a cyklokroskou?

                      Mám dvě kola, 6 let starou turistickou cyklokrosku od GT a 4 měsíce gravela London road.

                      Řekl bych, že geo je tak nějak podobná, do obojího dám 42mm pláště.

                      • Bubaaak  

                        Cyklokroska musí splňovat ACI specifikaci

                        Takže většinou:

                        pláště do 35mm vs. není limitace

                        Kratší zadní stavba pro lepší manévrovatelnost vs. delší pro pohodlí

                        Vyšší střed šlapání pro lepší průchodnost vs. víc silniční pojetí s nižším středem

                        Takže obecně by měla být CX nervóznější a míň pohodlná oproti gravelu, ale každej si to dělá jak chce, takže občas je rozdíl propastný, občas je to stejný, jen CX se „musí vejít do pravidel“

                        • TK75  

                          Pláště na CX nesmí překročit 33mm

                        • deekay  

                          Dalsi veci vidanou u CX je jen maly, adny, nebo dokonce negativni sloping, aby se kolo dobre nosilo na rameni.

                          Tradicne se da rict ze jsou dve skoly, evropska a US.

                          Evropske CX jsou zpravidla, vyssi, kratsi nervoznejsi, US jsou geometrii blizsi gravelu, ale stale se snazi zachovat kratkouz adnis tavbu pro manevrovatelnost. Stred byva nizsi nez u tradicni EU geo. (precijen s klipsnama uz se nejaky cas nejezdi, aby to vadilo :) )

              • jIrI___  

                Můj slabý motor mi to taky nedovolí :). Přesně jak píše Troulitak – abych stíhal na gravelu silničářům, musel bych na tom být výkonnostně o level lépe než oni.

            • futurama  

              A když silnice, prehazuješ na silniční kola misto gravel, cycklocros kol?

              • Troulitak  

                Nepřehazuji. Jezdím jen na 35 všechno. Jak jsem psal výše, zkouším kam až mě to pustí. V „těžším“ terénu samozřejmě hodně zpomaluji.

              • MiKED  

                Třeba já mám dvoje záplety a přehazuju.

                • TK75  

                  Jo to je asi supr jenže já třeba většinou nevím kde se budu toulat a v tom je právě pro mně to největší plus gravelů, že neřeším a jedu a můžu kamkoliv.

                  • Troulitak  

                    Tak to mám stejně. Vyjedu a podle nálady a nápadů zahnu kam se mi chce. A když si chci užít jen terén tak vytáhnu celopéro :-)

                  • bezdratova.sprcha  

                    Tak tak. Ono sice je ideální mít specializované kolo na každý povrch, ale jenom v případě že máš kamaráda co ti ty kola bude převážet, abys to mohl během výletu střídat. A když už fakt narazíš na terén který nesjedeš, gravel vypadá jako CX, takže se ti nikdo nebude smát že kolo snášíš.

                  • MiKED  

                    Momentálně mám i na „gravelových“ zápletech obuty CX pláště od Challenge, které jedou pěkně i po asfaltu… Ale jinak se obvykle rozhoduju, jestli pojedu silnici, nebo to vezmu i terénem.

                    • futurama  

                      aha, víc než dvě kola mi žena nedovolí a cenu nových carbonových kol zatím neodhadne

                      1. gravel = štěrk takže CX plášte 33 mm na hlíně
                      2. silnice = asfalt shit CZ silnice České Středohoří , Praha, Středočeský kraj = 28 mm odolné endurance pláště na carbon kolech
                      3. silnice + terén = CX pláště, v terénu jedu opatrně
                      4. terén Trail = beru Full

                      takže gravel bike je vlastně super kolo, když máš CX pláště a navíc pořádný silniční kola

                      PS: 40 mm a nižší tlaky nedocením, asi nejsem standardní uživatel stock gravel kola, ale po úpravách to bude dobré trénink, zimní kolo použitelné pro sranda silniční závody

                      • MiKED  

                        Já původní tři kola (26" HT, silnice a od loňska gravel) zredukoval na jedno s dvěma záplety…

                        Na silnici mám obuto GP4000 II 25 mm, do terénu pak 33mm kombo Baby Limus, Grifo… Ale teď pořídím něco širšího – asi Cross Boss od WTB.

                        Stejně zjišťuju, že by mi ještě bodla silnice, protože geometrie je prostě jiná.

                      • TK75  

                        Mně žena dovolí jen jedno kolo, tak to řeším tak že jí kupuju velikost kola tak aby ji ještě sedělo, ale mně taky.Ještě že má dlouhé nohy a je vysoká…

                        • Doktor-Prase  

                          Jsem na tom stejně jako MikeD – Jedno kolo, dvoje stejné záplety (DT Swiss R24): 32mm GP5000 s duší a GK SK 35 tubeless (v reálu 38). Primárně jako commuter/allroad a gravel vozidlo.

                          • TK75  

                            Ještě je jedna věc co mně na gravelu baví a to jejich vzhled.Jsou to krásný kola, třeba když jsem viděl poprvé Ronina tak jsem si říkal, že to je nádhera a to samé u fotek nového RB RX atd.

                            • deleteduser  

                              Jen kdyby v RB krom fotek měli i něco víc :(

                              • TK75  

                                No já se obávám, že ve chvíli kdy vyjede první RXko z vrat tak u nás doma to začne.Myslim ,že tak pár měsíců manželka vydrží odolávat ,ale nakonec ji ukecám a nové kolo bude doma.Pochopitelně, že pak už si nikdy žádné jiné nekoupím:-)

                                • deleteduser  

                                  Jen aby vyjelo… ty neustálé odklady mi trochu vadí. Kdybych neměl kolo, tak na RB kašlu a kupuju něco jiného…

                                  • TK75  

                                    No pakliže máš značku RB prověřenou mnohaletým ježděním tak to se čekat vyplatí.Dneska mi totiž přijde, že kvalita všeho šla strašně dolů a už se nedá spolehnout ani na světově proslulé značky.

                                  • TK75  

                                    No tak teď jsem koukal a RX je zas posunutý tentokrát na září.

                              • MiKED  

                                Vydrž do roku 2030.

                              • Jezevec70  

                                Vydrž! Ono to bude ještě nějakou dobu trvat, než na něj naroubují motor. :-)

                            • Doktor-Prase  

                              To bude hodně subjektivní – měl jsem Genesis Croix de Fer, to zhynulo bídnou smrtí, teď mám Norco Search XR. Oboje ocel, oboje vypadá jinak a chová se jinak…

                              • TK75  

                                Croix de Fer se mi taky moc líbilo, co se s ním stalo? Kvalita naprd?

                                • Doktor-Prase  

                                  Kvalita super, kolo taky, ale protijedoucí auto odbočující vlevo a já jedoucí rovně…

                                  • TK75  

                                    Škoda, bylo to fakt krásný kolo.No tak hlavně že si ty v pořádku.Já jsem takhle minulé léto letěl přes kapotu paní která začla couvat v protisměru.

            • well  

              Já mám Gravel v karbonu pláště bez duší 40mm a záplety 1720gr. Kolo jede po rovině lépe než moje silnička v karbonu na galuskách 25mm a zápletech 1370gr. Gravel líp drží rychlost. Není to zásadní rozdíl, ale jede se mi na něm líp. V kopcích je to opačně a ten rozdíl je výrazný.

              • Datel Stepní  

                40mm široké pláště na gravelu jedou lépe po rovině než 25mm galusky na silnicce? Nepíšeš typ rafku, galusek, tlaky atd, ale je to hodně divné.

                Spíš to vidím na placebo, byť jsou ty záplaty na gravelu těžší. Nebo spíš právě proto…

                • p@X  

                  Možná na hodně rozbitým asfecu…

                • JFtryall  

                  Kdyz je hodne hruby a rozsekany asfalt, tak dobre 40mm jedou srovnatelne nebo i lepe nez 25mm. Clovek taky udrzi mnohem lepsi efektivitu slapani.

              • sparrow_cz  

                Taky záleží na tlacích. Pro mě třeba nemá vůlbec smysl jezdit v terénu na tlacích přes 30 psů v Schwalbe G-One 40mm. Na silnici pak extra trénuju nohy :D

        • JFtryall  

          To jezdis asi maly kopce, kdyz nevyuzijes spodni uchop. :-)

        • p@X  

          Gravel může jet skoro jako silnice, pokud bude mít stejnou hmotnost a gumy jako silnice.

        • bezdratova.sprcha  

          Kouzlo je najet 10000km a nemuset měnit olej ve vidlici ani jednou.

          Asi by neuškodilo kdyby tyhlety zkušenosti byly doprovázeny informací o tom, jaké šířky plášťů na tom kole jezdíte.

          A více méně co psal JFtryall – jsou sjezdy kde držení se na obloucích není o tom ubrzdit, ale udržet kolo pod kontrolou. Navíc tam člověk má naprosto ideálně agresivní pozici pro technickou jízdu ať už na rovince nebo dolů z kopce. Pak už je limitem jenom to co je schopný jezdec ustát a jak nízko má zrovna sedlo :D

          • well  

            Já převážně používám pláště Schwalbe G-One Bite 40mm(slušně drží i jedou, ale nesmí se přefoukat) a na dlouhé cesty po asfaltu Schwalbe G-One 40mm (když už je mám, tak si šetřím na asfaltu zubatejší Bite). Jsou užší než Bite a na silnici o chlup rychlejší. V terénu moc nepodrží. Rád bych ještě jedny záplety s G-One Speed 35mm, ale to už bych mohl rovnou prodat silnici. Z kopce jezdím jak spodní, tak horní úchop dle potřeby a chuti

          • deekay  

            Pro me teda je limitem, co je schopne ustat kolo a ne jezdec :D Sedlo na tom kole fakt nesundavam dolu. Ale ja to mam postavene jako klasicke CX :) Zadne 1990's MTB s beranama :)

            • bezdratova.sprcha  

              No asi takhle, jsou tady někteří co potřebují celopéro i na panelovku. Je to v první řadě o jezdci.

            • MlokCZ  

              Opravdu je limitem vždy kolo? To se mi ani nechce věřit. V některých situacích jistě ano, zejména v rychlosti limit objem plášťů/ráfky (abys nezrušil ráfek, extrémně přefoukat není řešení).

              Zase zmíním úsek z Jizerek ze Smrku na Stog Izerski (stačí úsek k rozcestí pod Stog Izerski). Tenhle úsek používám proto, že ho bude hodně lidí znát. Je to širší cesta plná šutrů, něco pevné v zemi, nějaké volné. A je to rozhodně už opravdu terén.

              Na fullu už se mi tam stalo, že jsem si šlápnul na zem, když tam bylo více lidí a nemohl jsem jet ideální stopu (někdo technicky lepší by samozřejmě dal bez šlápnutí i tu horší stopu).

              Na celopevňáku jsem to už vícekrát projel bez šlápnutí. To hezky ilustruje, že u celopevňáku i když dojde na opravdu terén, tak dám téměř vše i co na fullu (existuje jiné typy sjezdů, kde na celopevňáku občas něco nedám co na fullu) a hlavní rozdíl je v rychlosti (na celopevňáku vše mnohem pomaleji).

              Vše se sedlem na hoře ten úsek i na fullu.

              A nemyslím si, že by v daném úseku byl pro gravel limit kola. To by gravel musel v pohodě zvládnout, nevidím jediný důvod, proč ne.

              S

              Já bych se tam ale na gravelu zabil. A to asi i v případě, že by to byl nějaký co pobere hodně objemné pláště. Pláštěm by se dalo sice biku přiblížit, ale zabil bych se tam na beranech.

              Je to typická ukázka terénu, kde by to sneslo širší řídítka než vozím já i na biku. Pomohla by tam hodně (širší řídítka jsem testoval hodně všechna možná, takže vím přesně co by přinesla).

              S takovým terénem bys tedy neměl na gravelu problém, když to není terén, kde by bylo limitem samotné kolo u gravelu? Samozřejmě věřím, že jsou tací, co by to na graveclu projeli (třeba JFtryall určitě), tedy otázka je myšlena vážně.

              A samozřejmě to není o tom, že by byl celopevňák na takové úseky vhodné. I když to na něm dám, tak je to dost utrpení. Ale když je to jeden takový úsek (má cca 1km) na celé trase (která je jinak jezdivá), tak mi to pro spestření baví. Kdyby tam takových úseků bylo více, tak neváhám a beru jedině fulla (i když i na fullu jedu tuhle trasu s tím, že zbytek je skoro celý jezdivý, dle nálady).

              • deekay  

                Pardon mloku, ale prijde mi, ze ctes to, co chces.

                Napsal jsem ,ze pro me je limit kolo. Moje kolo, ne tvuj celopevnak.Mam na tom 35tky gumy (real 37–38), ma to silnicni komponenty (105tka) a tam kde s tim jezdim se mi casto stane, ze se neco rozbije, protoze to na to uz neni delane.

                Ty sem motas celopevnaka, kterej by to, jakozto MTB jiste dal bez ztraty kyticky (taky jsem vlastnil), ale o tom tahle debata vubec neni. Jezdim na tom kole veci, na ktere neni urcene a dle toho to vypada. Tecka :)

                Takze prosim, prestan sem hrnout MTB, protoze zjevne k tematu gravelu nemas moc co rict, jelikoz, jak jsi psal nahore ti berany nevyhovuji.

                Kdybych tomu pristupoval jako ty, tak musim napsat, ze ja rozhodne vic sjedu v dropech na gravelu, nez na tvem posedu s pomerne uzkyma rovnyma riditkama, ktere jsou hrozne vysoko. Vypovidajici to bude asi uplne stejne – vubec :)

                • MlokCZ  

                  Ne, četl jsem to dobře. A na tom úseku právě píšu, že nevidím jediný důvod, proč by tam měl být limitem kolo (gravel). Právě si myslím, že gravel by to dal zcela v pohodě, ale já jako jezdec bych to na gravelu nedal ani omylem (což neznamená, že to nedá na gravelu nikdo). Proto jsem položil ten dotaz. Zajímá mě, co se na gravelu dá nebo nedá když to něm někdo umí a gravel mu vyhovuje.

                  Tedy stačilo napsat, že bys tam neměl problém to dát nebo naopak nedal, případně, že ten úsek neznáš.

                  A pokud bys měl srovnávat co sjezdeš na MTB, tak posed poladěný na Tebe, ne na mě. Já řídítka vůbec moc vysoko nemám pro moje proporce, to je dané tím, jak mám extra krátké ruce. Na gravelu a silničce je musím cpát také adekvátně nahoru a vždy mi to velmi komplikovalo výběr (potřeba extra vysoké hlavy).

                  • MlokCZ  

                    Tady to zase celé směřuji k tomu, aby si tazatel uvědomil, co a jak bude schopný na graveclu jezdit.

                    A vůbec to není o tom, že by někdo měl takové úseky pravidelně drtit na gravelu. To není ve větším vhodné ani na celopevňáka.

                    Ale je to o uvědomnění si, jak to bude vhodné kolo pro daného jezdce na kombinované trasy. Takové úseky se běžně do trasy neplánují cíleně, ale často se na dlouhé jezdivé trase takový úsek sem tam objeví, protože bez něj to nejde vhodně spojit.

                    A mě by tedy hodně štvalo, kdybych musel cíleně takové úseky vynechávat, to by spoustu hezkých jezdivých tras zabilo. A tlačit kilometr bych také opravdu nechtěl.

                    Ale něko to právě třeba i na gravelu dávat bude.

                    • deleteduser  

                      OP píše: Na to ježdění na Kolínsku OK(polnacky,as­falt,pěšiny) a z toho usuzuju, že asi neplánuje HC/gravelenduro terény FikejzStyle.

                      • MlokCZ  

                        Já právě na celopevňáku jezdím z 95% přesně co chce jezdit zakladatel. Jak si potrpím na pohodlí, tak se na celopevňáku se právě potkávám s tím, co jiný jezdí na gravelu. To je hlavní důvod, proč tu k tomu tolik píšu, tedy totožné využití.

                        U těch těžších věci, které nejsou primárně určené ani pro gravel, ani pro celopevňák, tak je ale super mít možnost to nějak projet. Samozřejmě je to vždy zejména o jezdci, ale já určitě nejsem žádný super technik jako JFtryall, takže když to dám já, tak to dá na stejném kole kde kdo a někteří i na gravelu (a nemusí být hned tak dobří jako JFtryall).

                        Já jsem v partě ten, co plánuje 95% tras. A vždy je trasa plánovaná buď jako jezdivá nebo jako více teréní a dle toho si někteří vezmou kolo (někdo má jen jedno, tak tam není co řešit).

                        A pokud bych měl plánovat trasy, aby tam nebyl žádný podobný úsek jako ten zmíněný ze Smrku, tak to vede k obrovskému omezení možností tras. A přitom se právě velmi často stává, že trasa je z 95% opravdu jezdivá (přeloženo: na gravelu by to projel nejspíš každý, kdo na něm dlouhodobě jezdí), já bych nesnesl mít na trase větší množství (typu třeba 20–30%+) už výrazně nepohodlných úseků, když beru celopevňáka.

                        Tedy ty trasy jsou většinou na gravel jak dělané.

                        A možnost zařazení v malé části trasy obtížnějších úseků obrovsky zvyšuje možnosti pro pěkné jezdivé trasy. Zrovna u toho úseku ze Smrku by jeho vynechání znamenalo v podstatě zabití celé trasy, tam to jinak nejde. A přitom to může být jediný úsek na celé trase, který je těžší a nejezdivý.

                        V naší partě to nikomu nevadí ani trochu, protože nikdo to nejezdí na gravelu, takže limitem bývám naopak já co snese na celopevňáku.

                        A pak občas na nějakou akci jede nějaký slabší kus (co se týká techniky, už hodně bídná, když nedá co já) a uvedený typ úseku (jako z toho Smrku) nedá ani na XC HT s odpruženou.

                  • deekay  

                    Ok tak jsem tu reakciasi nepochopil ja.

                    Ten usek neznam, ale dle popisu bych tam nejspis na CX prosekl plaste.

                    Kdybych mel neco ve stylu skoro 29er s beranama, tak se tam nejspis nekde vymelu ja (uplne stejne jak na celopevnaku) :)))

                    • MlokCZ  

                      O proseknutí tam právě moc nejde, protože tam jedeš hodně pomalu. Je to skoro rovina, takže samo to tam jede minimálně a větší přišlápnutí v těch šutrech nedám ani na fullu.

                      Limit plášť (prosekunutí) nebo rovnou zničení ráfku je ve větší rychlosti jasný u gravelu.

                      • deekay  

                        Hele nevim jak je ten usek dlouhy, ale pokud je to vicemene rovina pres nake sutry a neslo by to na gravelu projet rozumne, tak by me to stejne asi moc nebavilo, tudiz bych vyuzil toho, ze mam CX, hodil kolo na rameno a tadaaa :D A nidko enrekne ani popel, protoze od toho CX je :)))

                        Ale troufam si rict, ze jestli bych to projel na pevnaku, tak to projedu i na CX, pokud tam neni limitem odolnost plastu.

                        • MlokCZ  

                          Je to 1km a buď to někdo dá celé nebo nic (maximálně si sem tam šlápne, případně rovnou rozseká :-), jak už jsem tam taky několikrát viděl nebo tlačí rovnou celé když se na to necítí na daném typu kola).

                          A jistě, někomu to nebude vadit tlačit a pak problém nemá žádný (dostane se tam i hodně lidí na crossech, co jedou právě taky jinak lehkou jezdivou trasu a pak to celé skoro každý tlačí, tedy já tam vlastně ještě nikoho jet mimo lidí z party neviděl, ale to nebylo tím, že jsme tak dobří, ale proto, že jsem tam vždy potkal jen typické crossové výletníky, co terény prostě vůbec nejezdí) ani když to nedá. Já tlačím kolo děsně nerad. A obzvlášť takový úsek, protože tam se v tretrách i blbě jde i bez kola, natož s tlačením kola.

                          Já si tedy takový úsek na celopevňáku i užiju, ale jak už jsem psal pod podmínkou, že je na trase jeden, maximálě dva. Jinak je to rovnou na fulla.

                          O proseknutí to není, problém tam bývá opačný. Tedy u těch moc opatrných moc malá rychlost, že ty šutry vůbec nepřejedou a zapíchnou se. A pak tam právě pomáhají široká řídítka nezablokovat si kolo proti otáčení o šutr z boku.

                          • deekay  

                            No chapu, ale tohle je proste pro me tak specificky usek, na ktery jsem se snad nikdy nedostal, ze brat to uvahu je pro me nesmysl.

                            Jinak je treba rict, ze CX jsem kupoval prave kvuli tomu, abych s tim mohl vyrazit rovnou od baraku a uzil si vyjizdku celou. Ne ,ze se potahnu na fullu do lesa po asfaltu a nebo ze musim vzit auto a nekam jet. Pokud bych bral to, ze se budu presouvat autem nekam na hory, tak pro me absolutne neni o cem a planuju terenni trasy a mam fulla. Jelikoz jsem ale toto dojizdeni odboural, tak jsem fulla a potazmo MTB komplet prodal, protoze jsem se na nem tady v okoli nudil (to co tu v okoli je, uz mam za ty roky ojezdene), pripadne musel 50–70procent vyjizdky pretrpet, nez se dostanu na nejake pekne misto.

                            Pro moji potrebu vzit kolo na 2–7h a co nejvic toho casu stravit jezdenim je proste v aktualni situaci silnice potazmo CX idealni.

                            Kdybych bydlel nekde v Beskydech, nebo treba i v Ceskem raji apod, pravdepodobne si necham LV (resp furt inovuju na novejsi verze).

                            • MlokCZ  

                              Úsek byl uveden jako potenciálně známý příklad. Ale právě mi vůbec tak specifický nepřijde, maximálně má větší vliv jeho vypuštění na kolaps celé trasy než jinde. Jak jsem psal, tak při plánování zajímavých okruhů se mi tam takový úsek dostane každou chvíli, i když vždy jen v minimální části trasy typu do 5%. Někdy je třeba o něco lehčí, takže bych si na něj možná i na gravelu troufnul ho zkusit, vyjímečně je ještě těžší, že to nedám ani na celopevňáku a i když nerad, tak tlačím (ale to se mi už nestalo dlouho).

                              A to ať už z důvodu, že to je nová trasa, co jsem nikdy nejel a z mapy to nešlo vyhodnotit správně nebo z důvodu, že úsek sice už dobře znám, ale jeho objetí znamená výrazné narušení jinak super jezdivé trasy.

                              Já si právě jinak myslím, že já mám celopevňák přesně na to samé a ze stejných důvodů jako Ty (a mnoho jiných) gravel.

                              Trochu rozdílný pohled máme na fulla, kde já vůbec nepotřebuju opravdu zajímavý terén po celou trasu a nějaké jezdivé úseky klidně i na fullu ocením, že to zase chvilku pěkně jede. Protože rád jedu nějakou delší přejezdovou trasu typu Železná Ruda → Plzeň a na to jet to s úplně maximálním zařazením terénu co to jde nemám fyzičku.

                              Jen to nesmí jít do extrémů jako právě ta zmíněná jezdivá trasa přes Smrk. Pro full tam samozřejmě jde přiroubovat několik dalších zajímavých opravdu terénu (hned za Smrkem třeba kolečko přes Stog Izerski, kde jsou ještě těžší pasáže, ale zase bohužel problém lanovka na Stog a tím spousta pěšáků, takže je nutné jet někdy když tam není moc lidí), ale to už trasu může neúměrně prodlužovat a dělat příliš těžkou (ohledně fyzičky) z místa, kde obvykle bydlíme.

                              I přesto jsem to jel i na fullu když jsem měl zrovna náladu a odjel tak 90% jezdivého povrchu na fullu. Takže občas nemám problém ani hodně jezdivé trasy jet na fullu.

                              Také proto jsem nikdy neladil full až tak extrémně do těžkých terénů a vozím na něm XC šlupky pláště (aktuálně Ray/RaR). Do hor bych sice na některé trasy snesl (a i jezdil) pláště mnohem více posunuté do endura (jezdil jsem třeba HD), ale třeba na Plzeňsku nevím, jak bych takové pláště opravdu pořádně využil (a ne jen na jednom pár metrům dlouhém sjezdu z celé trasy).

                              Proto jsou pak pro mě i jezdivé úseky na fullu daleko přijatelnější, protože to pořád celkem jede.

                              • deekay  

                                U fullu mam ten problem (jak uz se historicky ze zkusenosti ukazalo), ze vzdy ladim posed vice do terenu (endura ches-li), protoze tam, kde mi treba nevadi sedlo nahore, tudiz absence teleskopu, nebo nepotrebuju gumy co maji aspon vpredu vetsi drapak, abych to v prudsim vubec byl schopny pribrzdit, tak ani moc nepotrebuju fulla. Ale pravdou je, ze spis jezdim lesni useky, nez neco extra kamenite.

                                Rad bych zkusil poradne nejaky moderni XC 29 rychly full, jako treba Scott Spark, jestli by mi to vyhovovalo.

                                Nicmene treba kolega ma Carbonovou Konu HeiHei na 100mm (https://mtbs.cz/…esty-recenze#…) a to je na me proste nejezdive, kratke a vysoke. Obavam se, ze vsechny XC fully budou podobne.

    • MichaelSimek  

      Hodně se to povida o uchopu, ja teda svoje cx drzim prakticky jenom za jeden uchop at se jede co se jede (vyjimka je sprint do cile, nebo krutej proťák, pak du dolu), brzdi se me tak lip, zataci se me tak lip, technika se me tak jede lip.

      Pak tu někdo psal ze rovny riditka v terenu nepomuzou, tak k tomu jen ze fakt nesouhlasim.

      A jeste ze na mtb rodlach se blbe jezdi streky pze nedostatek uchopu, i na nich je uchopu dost aby si clovek odpocal a to jsem tech strek taky neco ujel, + diky mtb geosce jich potrebuju min :)

      Takze jenom ze kazdy to ma opravdu jinak a zadny obecny rady tady asi fungovat nebudou, zkusit a videt, cist je k prdu!

      • Bubaaak  

        tak to je vždycky, každý je zvyklej na něco jiného, každý má jiný preference,

        co někomu sedí a miluje, jiný nenávidí

        Proto jedna z prvních rad, od p@x, je: jdi si to zkusit

        • MlokCZ  

          Zkusit určitě, ale nebude to tak jednoduché. Krátké vyzkoušení (typu jeden den i kdyby třeba celý) by bylo dostatečné v případě, že jezdil někdy na silničce a ví přesně co přinesou berany. Pak už stačí vzít gravel a vyzkoušet si trochu nějaké terény, jak to bude vyhovovat.

          Pokud ale berany nejezdil nikdy, tak krátké vyzkoušení často spíš jen odradí i ty, kterým by to mohlo po delším zkoušením sedět výborně. Přechod na berany (nikdy nevyzkoušené) bývá šok a je potřeba si na ně jednak zvyknout a pak i trochu poladit (což na půjčeném kole moc nejde, protože i pro poměrně malé změny typu posunutí pák a natočení beranů musíš přemotávat omotávku).

          • deekay  

            Tady souhlasim.

            Ja si koupil na zkousku CX, kdyz jsem prodal vsechna ostatni kola, abych zjistil, zda to bude vyhovovat jako univerzal.

            Po par mesicich jezdeni jsem zjistil, ze mi to proste jako jedine kolo vyhovuje vyrazne vic nez celopevny 29. Coz je zjevne opak tve zkusenosti.

            • MlokCZ  

              Vždyť je to také v pořádku. Nikde nepíšu o tom, že gravel je obecně špatný. Každému vyhovuje něco jiného. Pointa všech mojich příspěvků v tomhle vlákně pro tazatele je pouze v tom, aby si ty věci uvědomil, že to tak někdo může mít a sám si je vyzkoušel.

              Může to mít jak extrém jako já směrem k biku, tak jako Ty nebo někdo jiný směrem ke gravelu nebo něco mezi tím.

      • deekay  

        To mas pravdu, je to dost individualni.

        Ja bych jeste pridal jednu vyhodu, kterou spatruju pro sebe u CX a to je silnicni Q-factor klik. Diky tomu jak jsem narostly, potrebuju pro idealni slapani mit ty nohy blize k sobe, coz na vetsine, zvlastne boostovych MTB nejsem schopen dosahnout.

        A me se treba na rovnych vylozene blbe jezdi dlouhe streky. Oproti tomu v terenu na CX jsem si cim dal tim vice zvykl jit hodne casto do dropu.

        • MlokCZ  

          Q-factor je opravdu trochu problém u biků. Samozřejmě dle proporcí jezdce, tedy jen pro někoho.

          Také proto jsem to udržel aspoň u 175mm a většímu se zcela vyhýbám. A teď dokonce se objevila možnost ho o pár mm snížit i v nižších sadách u Shimana (tedy nejen u XTR). Bez boostu (cíleně nemám žádný boost rám) to i mimo XTR kleslo na 172mm. Zase daleko extrémnější menší hodnoty Q-factoru možné u silniček už nepotřebuju.

          A nejezdíš občas i velmi prudké sjezdy na gravelu a nemáš tam problém? Já jsem tedy rád, že na celopevňáku nemám geometrii co před mnoha lety na biku, kdy jsem měl řídítka hrozně nízko (tedy i posed byl moc agresivní a neustálý boj s bolestí za krkem), jak to tenkrát jinak nešlo (hnusný 45° představec jsem tenkrát vozil a i s ním jsem měl řídítka asi tak o 8–10cm níže než jsem potřeboval).

          Ještě si ale dobře pamatuju, jak to byl posed úplně na ho.no do prudších sjezdů. Přitom ještě tenkrát k tomu přidal velký hlavový úhel (71° na odpružené, tedy v sagu ve sjezdu ještě o dost větší).

          A to představec jsem až tak dlouhý neměl, tedy měl jsem 12cm, ale efektivní vodorovná délka byla daleko menší, jak jsem vozil ty extrémní úhly z důvodu snahy zvednout řídítka co to šlo.

          A ještě jsem tedy nezmínil jednu věc, která mě na silničce i gravelu vždy štvala a to přehnaná točivost a nestabilita. Nikdy jsem nebyl v tomhle na extrémy. U biků to dnešní tredny posílají zase extrémně do opačného směru (na mě moc velká stabilita a horší točivost, samozřejmě tam hrají roli ta na dnešní dobu uzká řídítka co na biku vozím), což mi také vůbec nevyhovuje.

          U teď posledního celopevňáku jsem pro sebe našel konečně ideální stav, ke kterému jsem se dopracoval testy většího množství pevných vidlic s různou délkou a offsetem.

          Aktuálně jsem tak na 71° hlava (což pro HTčko s odpruženou je odpovídají cca 69,5–70°) a k tomu menší 42mm offset + 62cm řídítka + 7,5cm představec.

          Testováno všechno možné na obě strany (úhly, offset) a také i stejně dlouhou stopu při jiné kombinaci hlavový úhel a offset.

          U fulla mám 67,5° + 46mm offset a je to maximum (směrem ke stabilitě) co snesu. Výsledek asi ideální pro mě, kdybych musel něco měnit, tak naopak raději bych dal 68° než 67° nebo méně.

          • deekay  

            Hodne prudke veci nejezdim, protoze tam uz nestaci adheze plastu – obe ve smyku a zrychluju :)))

            Jinak naopak diky vetsi delce posedu a velmi nizkemu tezisti se se citim hodne bezpecne. Ruce zaklesle do dropu a telo vicemene vodorovne. Driv nez by mi to vyrazilo riditka z ruky prelomim vidli nebo znicim predni kolo…

            Ale obecne, co jsem sjel se sedlovkou nahore na pevnaku, sjedu i na tomhle. Kde je CX vyrtazne horsi a musim jet hodne pod svuj limit jsou rychle rozbite veci, protoze obvykle pak koncim s proseknutym bezdusakem. Ale to je omezeni, ktere jsem ochoten akceptovat. nezavodim na tom jak JF.

            Nestabilni a prilisne tocive mi prijdou prave silnice/gravely s kratkym predstavcem a vysoko riditkama. Ja vozim na obojim 120mm predstavec a to je stabilni dost. Proto mi vubec nesedi na beranovych kolech ty „jirka fikejz“ setupy :) Chce to jiny pristup a jezdi se na tom proste jinak – je to jine kolo.

            Jinak ted, kdyz uz mam i cistokrevnou silnici, bych mohl s klidem dat CX pryc a poridit 29 mtb. Ale uz bych nesel do celopevnaku, ale dal bych dopredu 100mm zdvihu. Ale to kolo by u me odjelo malo hodin. Vetsinou ted jezdim na silnici.

            • MlokCZ  

              Nízko těžšitě je super. To mám výrazně níže posunuté i na celopevňáku, jak jsem to měl vždy poladěné s kratší vidlicí než na kterou byl rám dělaný. A jak to nepruží, tak je možné si dovolit jít se středem fakt hodně nízko.

              A tohle je zajímavé co píšeš:

              Driv nez by mi to vyrazilo riditka z ruky prelomim vidli nebo znicim predni kolo…

              Gravel jsem sice zkoušel, ale samozřejmě nejezdil dloudhobě (když to není kolo pro mě). A překvapuje mě, že se to až tolik liší od celopevňáku.

              Těch situací jsem tedy nezažil moc, když se zamyslím, tak jen 2. Tím myslím, že jsem v rychlosti něco zásadního přehlédnul (jednou jsem prostě neviděl, jednou pod listím). Naštěstí ani jednou to neskončilo pádem.

              V jednom případě mi to úplně vyazilo řídítka z ruky, ale naštěstí hned po to přehlédnutí byl pěkný povrch, takže jsem to se štěstím ustál.

              V druhém případě jsem řídítka sice udržel, ale narazil jsem si zápěstí (4 týdny než bylo ok).

              Vidlici jsem ale tedy i na celopevňáky vždy vybíral spíš těžší a odolnější, abych nikdy nemusel řešit, že by mohla být limitem. Proto také nevozím super lehkou čínu (typu 500–550g), ale těžší 700g+ celokarbon.

              Kola vozím také předimenzovaná (Cmax XL mám i nacelopevňuku), takže ty drží a ani se nehnou.

              Rychlé rozbité věci, tam mám dřív limit rukou než proseknu, ale tam je jasné, že je to objemem plášťů. A pak mám velký limit bržděním v rozbitých pasážích. To je asi největší nevýhoda za mě celopevňáka, že díky špatném kontatku předního kola brzdí v rozbitých pasážích mnohem méně než s odpruženou dobře fungující vidlicí. A pak si musím předem dobře rozmyslet, jestli to pustit můžu nebo ne, abych v případě náhlého zhoršení pasáže měl ještě šanci dost zpomalit.

              S délkou představcem souhlasím. Delší představec to trochu stabilnější udělá. Na můj vkus to je ale pořád málo.

              • deekay  

                Tak tim tezistem myslim hlavne jezdce a jeho pozici. Prave na CX je pro me brutalni rozdil kdy jedu nahore uchop za paky a kdy jsem „sbaleny“ v dropech.

                Ber to tak, ze CX potazmo gravel jsou furt spise silnicky, byt odolnejsi. Vidlice je vicemene dana, to si zpravidla nevybiras. A to ja mam jeste hodne odolnou. Kola mam s klasickymi rafky pro silnicni/cx pouziti (zatim ale drzi).

                Pokud jedu usek, ktery neznam, jedu velmi vyrazne pomaleji nez bych musel, prave proto, ze pevna vidle nic neodpusti.

                Pokud jsem na CX nahore na pakach, je jasne, ze tam neni uchop tak jisty jak na rovnych na MTB. Kdyz jsem ale dole v dropech, tak tam jsem schopen preletet hodne rozbitou pasaz, aniz by se mi predni kolo kouslo, nebo vyrazilo riditka z ruky. Uz jen proto, ze diky 120mm predstavci+80mm reachi riditek, vs jejich 450mm sirce (v dolnich uchopech, nahore 440) pusobim silou vic tak, ze stabilizuju kolo v primce, nez u riditek rovnych sirky treba 640+75mm predstavec. Paku u tohodle vzoroveho pripadu mam na CX cca o necelych 10 procent mensi.

                Takze proste posunu teziste vic dozadu, drzim rovne a „modlim se“ aby vydrzelo kolo :D

                • MlokCZ  

                  Budeš mít těžiště o něco níž, ale nemyslím si, že zase o tolik. To, že vozím střed níž je jedna věc, ale i jak jsem psal, tak na celopevňáku i ten posed vozím agresivnější než na fullu a ani na fullu nemám vyložně posed jak na hajzlu.

                  Pokud jedu usek, ktery neznam, jedu velmi vyrazne pomaleji nez bych musel, prave proto, ze pevna vidle nic neodpusti.

                  To mám samozřejmě stejně i u celopevňáku, ale občas dokáže překvapit i mnohokrát jetý úsek, který se s dešti z pravidla nemění a jednou udělá vyjímku a změní se hodně.

                  S tím vlivem představce a řídítek souhlasím, jen mi to stejně vždy na můj vkus přišlo málo (do stability) na to jaké se jezdí hlavové úhly a offsety na silničce a gravelu. Ale jako vždy, co komu vyhovuje je pro něj vždy nejlepší.

                  A pak je tu stabilita, kdy to řídítky skoro nedržíš (třeba asfalt mríný sjezd kde šlapeš nebo i třeba ve výjezdu) a tedy řekl bych daná projevem jako jízda bez držení. Tam se ta stabilita (malá) projeví ještě mnohem víc a víc mi vadila.

                  • deekay  

                    Hele tak ja se zpravidla snazim jezdit hlavou a proste kam nevidim, tam neletim. Jasne, nekdy neco prekvapi, casto to je ale ojedinela dira, sutr apod, ktery jde skocit, prejet nebo pred nim clovek stihne zbrzdit.

                    Ta nestabilita co popisujes, kdy riditka skoro nedrzis tak je zpravidla dana tim, ze mas posed, kdy je nedostatecne zatizene predni kolo a spolehas na tlak rukou, abys ho zatizil. Ani na silnici (73 hlavovy uhel, 45mm offset), ani na CX, (71 hlavovy uhel 55mm offset) tenhle problem nemam. Ano, pokud dam na silnici lehky galuskovy vrcharsky kola, kde predni rafek ma 230g+galuska 280g, tak tam jaksi neni ta stabilita dana gyroskopickym efektem, jako kdyz tam mam najizdeci Aksia, kde rafek muze mit odhadem pres 400, duse cca 80g a plast 230g. Je to vyrazne zivejsi, ale tim, ze se geo nemeni to nelze pripsat na jeji vrub :)

                    • MlokCZ  

                      Při šlapání řídítka nemáš držet správně skoro vůbec ani při super extrémním agresivním posedu na silničce typu trup vodorovně. Já naopak je při šlapání držím pořád více než by bylo ideální, protože slabé břicho.

                      Pokud nebudu držet břichem vůbec nic a zcela se uvolním, tak mám na řídítkách hmotnosti až až při mojem posedu.

                      Cíleně zatěžovat přední kolo právě vůbec nemusím na celopevňáku. To ani na fullu moc nemusím s geo co vozím.

                      Vezmi v úvahu, že mám o dost delší zadní stavbu než máš na gravelu. Mám cíleně 440mm na celopevňáku (do výjezdů super a nikde mi to neomezuje, že bych potřeboval kratší). A pak poměrně velký hlavový úhel (71°) a stabilitu doháním menším offsetem 42mm (ale ta kombinace zase navyšuje zatížení předního kola oproti kombinaci menší hlavový a větší offset, která může být podobně točivá).

                      • deekay  

                        Vsak ja si klidne schovam pri slapani po rovince na silnici ruce za zada, aniz bych nejak zmenil uhel trupu vuci drzeni v dropech.

                        Pak nevim, kde mas problem na silnici :) Ja to mam stabilni dost. Zadni stavbu pevnaka sem netahej, ja jsem resil ciste tvuj problem se silnici, kde jsi predpokladam mel zadni stavbu vcelku standardnich 405–410.

                        • MlokCZ  

                          Já ty ruce taky dokážu na chvíli schovat, ale rozhodně ne dlouhodobě, to mi břicho nedá. Jsi na tom prostě lépe.

                          Na silnici samozřejmě krátkou zadní stavbu jak uvádíš. Tahám ji pouze z důvodu, že v kombinaci s tím ostatním (hlavový úhel, offset) to přenáší větší část hmotnosti na přední kolo (nezávisle na tom jak moc se drží řídítka).

                          A pak už je to jen otázka vkusu, co je pro koho stabilní a co ne. Mě to o to více štvalo, že jsem k silničce vždy měl současně ještě bike a pravidelně to střídal. Tím se to pocitově zvýrazňovalo. Jezdit jen silničku, tak si na to více zvyknu a tolik mi to nepřijde.

                          Ze stejného důvodu mi to štvalo u celopevňáku v období, co jsem tam měl vidlici, se kterou 71,5° hlava a 47mm offset. Jezdit jen toho celopevňáka, tak bych to ještě asi zkousnul. Ale při pravidelném střídání s fullem byl ten rozdíl stability už moc velký. Nějaký rozdíl ve stabilitě je samozřejmě i pro mě žádoucí a chci u fulla o něco větší stabilitu.

                          • deekay  

                            Hele ja tohle chapu, protoze na terennim fullu jsem mel trail taky pomerne velkej. Diky kratkemu predstavci (kdy spojnice konci gripu byla vicemene v ose otaceni predstavce) a sirokym riditkum jsem nechtel mit pocitove „lehke“ rizeni.

                            ted mam CX a silnici a je to podobne. Musim ale rict, ze co mi vadi nejvic po presednuti na MTB a fully hlavne je pocit ze jsem si z prizemi vylezl do druheho patra :)

            • MlokCZ  

              Já měl teď také období, kdy jsem vrátil na HT s dobře fungující odpruženou. Po návratu na celopevňák jsem zase nadšený i když samozřejmě někdy odpružení chybí.

              Až teď při znovupřechodu na celopevňáka jsem si uvědomil jednu výhodu. Žádná změna geometrie a pocit odpichu byl jasný vždy.

              Ale pak je ten trošku sportovnější posed, který jsi nakousnul. S dobře fungující odpruženou když nastavím posed totožně (tedy aby na rovině v sagu byla jako pevná vidlice), tak to není ono, protože:

              • ve sjezdu je sag větší a ještě na překážkách jde vidlice do zdvihu hodně a tak to chce mít na počátku řídítka aspoň mírně výše
              • přitom naopak ve výjezdu se sag zmenší a posed je tak už narovnanější než s pevnou
              • a když u odpružené dokonce poladím posed dle sjezdu, tak ve výjezdu je to už horší opravdu o dost. Přitom u fullu to je paradoxně skoro lepší (než u HT s odpruženou), protože tam to kompenzuje režimy tlumiče do výjezdů.

              A čím větší zdvih vidlice na HT, tím je to všechno horší.

              • deekay  

                Ano, zmena geometrie mi vzdy vadila na vsem odpruzenem :)

                • MlokCZ  

                  Jak už jsem k tomu psal, tak já s tím mám paradoxně největší problém na HTčkách a zejména když jsem jeden čas vozil vidlici na 120mm.

                  Na fullech jsem to kdysi kompenzoval snižováním zdvihu na vidlici, i když to už byl dost opruz pořád měnit (nutnost nadlehčit přední kolo při zvedání zdvihu nebo naopak nutnost jít hodně do zdvihu při snižování u DPC).

                  S přechodem na nižší zdvih u fulla (přechod na 130mm z dřívějších 150mm) + dnešní polohy u Fox DPS tlumičů mi k tomu už stačí polohy na tlumiči, které na omezení sagu používám ve výjezdech dost a tak změny geometrie jsou u fullu paradoxně daleko menší než u HTčka.

                  Takže u mě to vypadá, že se zase jen tak k HTčku s odpruženou nevrátím. Stejně jak mám rád pohodlí, tak na trase, kde více využiju odpruženou to stejně jedu raději rovnou na fullu.

                  • deekay  

                    To plne chapu. Ja bych do HT sel jen z duvodu, abych mel vidlici jako takovy „oh shit button“. Tzn nizky zdvih, progresivni nafoukana na vyssi tlak. Ne kvuli pohodli, ale kvuli vetsim narazum.

                    Ale samozrejme to jen z ekonomickych duvodu. Pokud bych mohl mit 100/100 fulla na 10kg se zamykanim, tak bych asi volil jej.

                    • MlokCZ  

                      To jsem zkoušel 2 roky v pauze od celopevňáků. Měl jsem jednu vidlici maximální funkce se 100mm zdvihu a druhou vidlici s „minimální funkcí“, tzn. přefoukaná (dual air, takže přefoukané obě komory, což znamenalo snížení zdvihu na cca 90mm a k tomu zcela lineární průběh ovšem s hodně strmou křivkou za přefoukání, takže chodila do zdvihu velmi málo při menším podnětu, ale při větším jsem ji dokázal k dorazu poslat, citlivost přitom pořád slušná, jak přefoukaná i negativka).

                      Varianta vidlice s „minimální funkcí“ ale stejně nebyla ono. Výsledek byl:

                      • pohupování ze sedla naprosto minimální díky omezení chodu do zdvihu, ale stejně to nikdy nebylo pocitově jako pevná
                      • v terénu chováním něco mezi pevnou a plně funkční odpruženou, rozbité rychlejší sjezdy jsem si ale stejně neužil i když lepší než s pevnou
                      • největší přínos byl pro chování pod brzdou, tam se to více blížilo plně funkční vidlici než pevné a byl to hlavní důvod, proč jsem to tak dlouho vozil
                      • chybu jezdce (přehlédnutí velkého rázu ať už jsi neviděl nebo třeba byl schovan pod listím) fungovalo dobře
                      • změny geometrie i když mírně zmenšené pořád zůstávaly, zase pevná pořád úplně někde jinde
                      • posed ideálně jako s pevnou nastavit nešel (důvody jaké už jsem psal, i když vliv mírně menší než u plně funkční vidlice)
                      • a pořád se o to musíš starat stejně jako o plně funkční odpruženou

                      Nakonec si pevnou užívám více. Když už je trasa, kde bych hodně ocenil variantu s tou málo funkční odpruženou, tak už stejně je to pro mě pomalu raději na fulla.

                      • deekay  

                        No takze jsme dosli asi k tomu samemu. Vysledek je ten, ze si uzivam silnici a CX, protoze pro fulla nemam vyuziti.

                        Akorat ja bych si teoreticky jeste u te vidle posteloval kompresni okruhy, takze nejake velke pohupovani by se nekonalo :)

                        • MlokCZ  

                          Tak byla to ještě stará dual air Reba s Motion controlem, takže žádné poštelovatelné kompresní okruhy.

                      • Espen  

                        Tazatal už to evidentně vzdal :-). Tohle všechno přečíst není v lidských silách :-D.

                        • p@X  

                          Ona je otázka, kolik toho autor nejdelších odstavců na gravelu najezdil…

                        • roman 3D  

                          Uf to není jednoduché jezdit na kole :-))

                          • Espen  

                            Já už ježdění letos vzdal. Než tohle přečtu je zima.

        • nitraq  

          S tím ježděním v dropech v terénu. Ty máš na cx klasický nevyhnutý řidítka, na velký části gravelů jsou více čí méně rozcapený a tam je pak ještě o důvod víc jit v terénu do dropů. V horním úchopu mám na mě dost širokých, ale ještě relativně normálních 44 cm šířku, v dropech to jde až k 51 cm, to už je dost znát. Což je taky důvod, proč jsem po krátký zkoušce představce v negativu jej otočil zpátky do turistickýho pozitivu, se svou průměrnou výškou a ne extra dlouhýma rukama se tak hluboko a hlavně široko nerozcápnu.

          • deekay  

            Mam malinky flare, cca 4 stupne tusim. nahore 44, dole na koncich 46, takze v dropech to bude tech 45.

            Rozcapene riditka mi absolutne nevyhovuji, protoze uz mi zmeni prave tu paku pusobici na predni kolo moc do sirky a mene dopredu (pomerove), coz pro me prida u toho kola na nervozite.

            Ono ja ted mam jina riditka a predstavec, i posed nez v profilu. Ty zippy jsem zohybal…moc lehke na terenni jezdeni a slaba stena u uchyceni predstavce :))

    • hekynen  

      Jízda na gravelu je fajn. Oproti cyklokrosce je to více „do silničky“, není tak „hravý“. Podle mě a pro mě ideální kolo na takovéto domácí kroužení kolem komína, tj. silnice, šotolina, lesní cestičky.. I nějaký ten kořínek a šutřík to zvládne, i koleje se na tom dají přehopkat – že, Doome :-D

    • Jenda82  

      Děkuji všem za reakce. Hrubou představu už mám, ted už ho jen někde vyzkoušet a uvidí se. Snad toto vlákno trochu pomohlo i ostatnim, co o gravelu přemýšlí.Díky mejte se :)

    • exBURN  

      Vždy jsem preferoval Full – Teď jsem zkusil Gravel a při přímém srovnání je každé kolo jiné. Na delší streku ale plánuju vyrazit n Gravelu, páč těch km v lepším terénu je řádově víc.

    • Martinson  

      Jel jsem několikadenní akci v Toskánsku kde se míchaly jezdci na gravelech s bikerama. Jezdců na gravelech tam bylo překvapivě snad 50%, asi proto že to byla akce pod GRAVEL UNION. Jel jsem na fullu spešlu Epic 29, ověšenej krámama na spaní na Conti XK a RK. Ve sjezdech byli místňáci italové drsný a dávali to neskutečně. Musel jsem ocenit dobrou techniku jízdy. Na šotolinách vyrovnaný, v drsnějším terénu a na singlíkách na fullu pochopitelně převaha, ale nebylo tam toho zase tolik.

      Pneumatiky na gravelech tam měli od MTB plášťů po hladký cca 30 mm.

      Gravel mě baví, ale nevím jestli bych na něm tu trať 550 km na těžko objel. Chce to dobrou fyzičku.

    • wawrik  

      Chystám sa kúpiť gravel, urobil som si testovací mesiac lepších gravelov, tak sa stručne podelím. Prvým bol Specialized Diverge Carbon Elite s Future Shockom a odpruženou sedlovkou, druhým Cannondale Topstone Carbon v nejakom mimosériovom osadení s jednoprevodníkom a elektrickým Shimanom, a dva gravely Lauf Weekend Warrior (jeden bol vo veľkosti S ohádzaný Eaglom 1×12, s mojimi Eggbeatermi mal 7,9 kg, druhý bol základný model, v M-ku so SRAMom 1×11 a vážil presne 9 kg).

      Najviac ma bavili tie Laufy, aj keď to nebolo úplne to, čo hľadám. Vidlica Lauf je božia, tú na graveli budem mať, nech nakoniec kúpim čokoľvek. Zvyšok bicykla je však supertuhý , pre nejakého rakeťáka dobrá voľba, mne by bolo milšie niečo pohodlnejšie. Ale ten pocit zrýchlenia, keď sa človek oprel do pedálov, bol moc moc fajn… Cannondale s Kingpin odpružením bol presný opak – ruky sa mi išli utriasť na smrť, ale prdel sa viezla v relatívnom pohodlí.

      Myslím, že na miestne (islandské) šotolinové a kamenisté konské cesty a cestičky bude ideálna kombinácia rámu Topstone a vidlice Lauf, aj keď ten pocit zrýchlenia a odozvy bajku na pedále nie je taký uspokojujúci ako na Laufe.

      Ak tú jazdu na graveloch porovnám s obstarožným 26" fullom Santa Cruz Blur XC (115 mm vpredu aj vzadu), na ktorom som tie cesty jazdil doteraz, gravely ma bavia výrazne viac. Sú rýchlejšie a býval som citeľne menej unavený, vietor-nevietor. Teda vlastne skôr vietor, fúka tu stále.

      O tom Specializede neviem napísať nič zaujímavé, nezaujal. Future Shock nejako divne pruží, stále som v rukách cítil nejaké trenie kov na kov, sedlovka asi pružila a občas asi pobrala nejaký menší kopanec, ale celkovo nič, čo by stálo za zmienku. A to som sa na ten bajk tešil asi najviac.

      Fotky mám len z toho lacnejšieho Laufu, pretože ten som mal požičaný na takmer týždeň, tak bol čas aj vhodné počasie. V tejto farebnej kombinácii, keď sú bajk aj vidlica biele a tie ohyzdné listové pružiny čierne, to je aj celkom pekný bicykel.

      Koniec vysielania.

      • krabica  

        Ten otvírák chci. :-)

      • well  

        Moc pěkný počtení. Já bych rád projel Giant v karbonu, Look má krásnýho gravela a pak asi topka Open U.P.

      • Esi  

        To je tak ošklivé až se mi to líbí, jako pevná bezudrzbova vidle na cesťaka by to mohlo být fajn

        • p@X  

          Možná ta nízkozdvihová je tužší a na cyklostezce použitelná, MTB verze je v terénu spíš za trest.

          • MlokCZ  

            To pak ale stejně ztrácí smysl, když tam kde ji potřebuješ nejvíce se chová blbě. To už raději klasickou pevnou celokarbonku.

    • RUSH  

      Dnes jsem viděl tohle video od Šterby. Mě se gravel líbí,ale opravdu mě fascinuje, jak široce může být gravel vnímán. Gravel může pro někoho začínat už na pomezí silničky endurance nebo cyklokrosky a může to zajít až k tomu, co ten Štěrba testoval – Cannondale Topstone Carbon Lefty. Chápu, že dnešní marketing velí zaplnit i tu nejmenší mezírku na trhu, ale pro mě je tohle už fakt moc.

      Mě je bližší (když už) pojetí gravelu třeba od Spešlu Diverge s Future Shock. Ale i to je už na hraně, jsem spíše zastáncem pevných kol, kde nějaké to pohodlí dodají tak maximálně trochu širší pláště a omotávka.

      On si ten Topstone nějaké zákazníky jistě najde, ale motivace si takový hybrid koupit bude asi velmi zajímavá (i vzhledem k renomé značky a ceně).

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.