• PavelBlecha

    Ahoj,

    na kole mám tyto kotouče:

    Brzdový kotouč Shimano SM-RT30 Deore

    nevím jestli plyne nějaká výhoda z centerlock nebo 6 děr, ale zda se mi, že mají tendenci se celkem kroutit. Brzdy mám Shimano M615 Deore, jaké kotouče s co nejlepší pevností by jste doporučily?

    160mm/180mm.

    • Evilcleaner  

      no vzhledem k tomu že máš CL tak bych u nich zůstal. pokud ti jde o pevnost kotouče tak můžeš zkusit sehnat staré slx smrt67 nebo současné xt smrt81 (sendvič nerez-alu-nerez), to jsou asi nejlepší volby co asi máš.

      • PavelBlecha  

        a když bych tedy vzal tyto:

        http://www.kupkolo.cz/…0-mm_z90634/?…

        nebude problém s kompatibilitou brzd a poznám rozdíl?

        • Rubi  

          ne; nevim jak ty

          • PavelBlecha  

            tak jasně, brzdy berou dobře, asi mě hlavně zajímá ta tuhost kotoučů. Tyhle údajně patří k tomu nejlepšímu.

            • Vilém  

              A jak se to krouceni projevuje?

              • PavelBlecha  

                no při prudkém přibrždění mi pak nějaký čas škrtala destička o kotouč nebo mám dojem že si cinknou při náklonu v zatáčkách. Jsou to nějaké obyč kotouče Shimano tak usuzuji že pro váhu 90kg to není úplně ideální.

                • Ossis  

                  „cinknou při náklonu v zatáčkách“

                  To bych viděl spíš na problém s tuhostí vidlice nebo upnutí kola.

                  • kamaro  

                    Souhlas s Ossis, to že si cinknou v zatáčce souvisí s tuhostí vidlice/zadní stavby. Za to kotouče nemohou (pokud jsou rovné). To že občas destička škrtá o kotouč bude způsobeno spíše horším chodem pístku, opět kotouč je v tom nevinně. Neřešit, jezdit! (maximálně zkontrolovat pístky jestli se vracejí jak mají)

                    • PolsondeSide  

                      no snad nebudu litovat, že jsem koupil kolo za třicet táců s rebou RU. Snad ještě nejsem taková váha aby se při běžném brždění taková kvalitní vidle kroutila. Rám Cube taky snad patří k nějakému solidnímu standardu a jestli to chápu dobře, tak investice do lepších kotoučů s Al unašečem IC Tech mi zhola nic nezmění?…

                      • LRRTM1  

                        Krom toho, že se o dost líp chladí a necinkaj… toliko aspoň moje zkušenost proti sériovkám od Formule…

                        • PolsondeSide  

                          tak na nějaké delší sjezdy na horách mi z toho vyplývá, že přínos jejich koupě má rozhodně smysl. Ty obyčejné SM RT30 se okamžitě zahřejí a kroutí…má někdo srovnání?

                          • LRRTM1  

                            Já nikdy kotouče vysloveně nezkroutil… jen změnily barvu… a ještě jedna věc mě napadla: Nejsou SM-RT30 jen pro organický desky? Tak jen kdybys to chtěl řešit sintrama, tak abys nenarazil na problém :-D

                      • Rubi  

                        ta vidle se krouti jak had, ale nikdy mi to pri jizde nevadilo

                • Scottman  

                  Když po prudkém brždění chvíli škrtá, tak to bude asi tím, že se teplem zkroutí… Škrtá-li v zatáčkách, je to málo tuhou vidlí / zadní stavbou. Víceméně nejlepší kotouče jsou Shimano s hliníkovým unašečem.

                  • PolsondeSide  

                    no já jen zatím zkusil párkrát zaflekovat z kopce. A následně při dojezdu do domoviny mi celou dvouhodinovou cestu mírně škrtala destička o kotouč. Když kolo protočím, nic není slyšet, otázka je, jestli to nebude pokračovat po nasednutí. Nevím jak dlouhé trvání má to vychladnutí…desky zatím jen organiky, mám rád ticho a brzdný účinek je dostačující.

                    • tonik666  

                      Výměnou kotoučů to podle mě nezlepšíš.

                      Spíš výměnou vidle, rámu, zhubnutím atd.

                      • Vilém  

                        Ale tak mohl by, kotouce s unasecem se rychleji chladi, ice tech jeste rychleji, takze nemaji takovy sklon se kroutit. Otazkou je jak to ma ted serizeny atd.

                        • lumyr  

                          podle toho co píše se mu nekroutí kotouč ale vidlice.

                          • Vilém  

                            Ale jo, je to mozny.

                            Zaklad je seridit jak to ma byt, pripadne srovnat kotouc, u ¨novych shiman je mezera mezi deskama a kotoucem velika.

                • Drobeczech  

                  To mi taky dělá kotouč vepředu, nechal jsem to seřídit ale je to pořád stejné, možná malinko lepší. Teď mi spíš začlo vrzat něco v zadu a nevím co. Dělá to jen při zátížeí.

                  • PolsondeSide  

                    no je pravda, že kolo je teprve před garančkou, takže se může jednat pouze o seřízení. Možná to řeším příliš brzo. Asi bych nebyl zrovna nadšený, že zrovna Reba 32mm nohy má takový problém ubrzdit 90kg bez kroucení. U toho modelu co mám jsem zatím nikde nic takového nenašel tak snad to bude dobrý.

                    To drobczek, pokud vím, tak ty máš nějaké kolo taky zrovna nové a vážíš více jak metrák, tam to bude asi v tuhle chvíli hodně pracovat než se to usadí :-)

                    Dneska to všechno staví pro ty kostnáče co je nadnáší vítr :-)

                    • PolsondeSide  

                      jinak ještě přidám, že když sem kolo projížděl před prodejnou, hodně jsem se vyřádil co se týče náklonu, zatáček a obrubníků a kolo bylo naprosto tiché. Asi to bude tím, že si to teprve sedá a dělá to různé neplechy na které mě prodejce upozorňoval. Tady se jen ptám, jestli pro větší váhu počínaje třeba 90Kg má smysl vyměnit kotouče za kvalitnější. Každopádně díky za Vaše názory.

                    • Drobeczech  

                      Nové kolo ještě nemám, mám starou Meridu a ta mi to dělá. Ostatní kola maj ráfkové brzdy. Jj přes sto kilo mam určo nevim přesně už kolik, váhu bych dolu dal rád ale abych se dostal pod 90KG s dvěma metry, tak bych si musel uříznout jednu nohu :D. Když jsem kupoval už starší (Silničku, Horáka) a přišel do servisu hned po nákupu, tak mi servisák řekl ať přijdu po takových 100–200km, až si komponenty sednou.

      • petrun  

        Zajímavá alternativa: https://www.aliexpress.com/…5198266.html?…

        Chtělo by to podrobit tortuře v bikeparku ohledně výdrže :-)

    • Wojtkingson  

      Zdravím, úplně blbej dotaz… (zkoušel jsem hledat, ale tak blbej dotaz jsem nenašel :D) Mám brzdy BR-m355, destičky jsem už měnil asi 3× ale docházejí mi kotouče (naměřeno 1,5mm), Podle čeho poznám, jaký kotouče k tomu koupit?:D Namerit prumer, zjistit co to ma za uchycení? Mám Cube attention SL 2015 – v popisu je napsáno Brzdy Shimano BR-M355, Hydr. Disc Brake (160/160), takže jakýkoliv kotouče 160 koupím, tak tj relativně ok: žádnej jinej rozdíl než průměr není? Shimano SLX SM-RT66/160 by tam teda šlo?

      • scota  

        Pokud máš náboje na 6 děr tak ano, ale Shimano jsou často na Centerlock a podle youtube to vypadá že jsou opravdu Center Lock takže musís použít správné koutouče např. SLX SM-RT70 Center Lock.

        • Wojtkingson  

          Díky za odpoved, koukam na to a asi fakt to je Center Lock, ten CenterLock je univerzalni, ze jakykoliv 160mm centerlock kotouc mi na to bude sedet, nebo musim specificky najit na dany naboj?

          • saddik  

            Center Lock je standard, tudíž nemusí být na daný náboj. Jen bacha, CL existují dvě varianty, u „normálního“, který je častější, se lockring povoluje/utahuje stahovákem na kazetu. U druhé varianty, která se používá kvůli pevným osám většího průměru, na lockring pasuje klíč na hollowtech středové misky. Krom toho lockringu by měly být zaměnitelné, ale 100% jistej si nejsem.

            Ale jinak bacha, Shimano dělá obecně dva vzory kotoučů – „široký“, který je provrtávaný kulatýma dírama (http://p.vitalmtb.com/…BR290K02.jpg?…), a „úzký“, který je vrtaný těma hezčíma nekulatýma dírama (https://guideimg.alibaba.com/…r_268334.jpg). Oficiálně není mezi těmito typy kompatibilita a může nastat problém, protože některé kotouče „úzkého typu“ mají dlouhá ramena unašeče, která jsou blízko k třmenu, a u brzd navržených pro široké kotouče (kde se dlouhé unašeče nedělají), to může škrtat. Mně se to třeba stalo, musel jsem unašeč trochu ubrousit. Kompatibilita zrovna se SMRT-70 není nikde uvedena, protože BR-M355 se přestaly dělat dřív, než se SMRT-70 dělat začaly, ale třeba tady:

            http://productinfo.shimano.com/download/?…

            na straně 32 nahoře je výslovně uvedená nekompatibilta s BR-M365, který budou asi dost podobný, ne-li stejný.

            Prakticky shrnuto: pokud vezmeš kotouč s malým unašečem (třeba toto: https://mec.imgix.net/…90-NOC02.jpg?… ) neměl by být problém. Velké unašeče ( http://www.outdoor-cyklo-sport.cz/…98-203mm.jpg ) raději nebrat:

            • onuce  

              Mám to přesně naopak. Široké kotouče a úzké brzdové destičky. SMRT 56 a Shimano Deore 615. Destičky tak užívají jen cca dvě třetiny brzdné plochy kotouče. Vadí tato kombinace? Děkuji.

              • Vilém  

                Rozhodne lepsi nez opacne. je to spis esteticky problem.

                • onuce  

                  Tak to jsem rád! Děkuji.

                • onuce  

                  Apropo, není to tedy nakonec výhoda? Totiž že zbývající volná brzdná plocha kotouče absorbuje a odvádí teplo, tedy celek se lépe chladí? Děkuji.

                  • Vilém  

                    Tak to kazdopadne. Podobne jako shimano pridava chladici vlnovec na vnitrni obvod brzdne plochy kotouce.

                  • MatS  

                    To není jen o ploše. Jde spíš o rychlosti šíření tepla v tom materiálu, neboli, jak rychle se dokáže chladit.

            • Buggi  

              Zaměnitelné jsou, tam problém není. Jen když koupíš kotouče, jsou u nich nové matky jen na klíč na kazetu. Na vidli mám pevnou osu a musel jsem použít starou matici na Ho ll. Mám na fullu 180/180 Shimano XT SM-RT81 Center Lock a zabrzdí to snad i vlak.

            • MatS  

              Shimano má brzdové destičky(brzdy) dvou typů. Wide a narrow, neboli široké a úzké. Všechny brzdy pod Deore (BR-M615) jsou typu Wide a potřebují kotouč s vyšší brzdnou plochou (většina levnějších shimano kotoučů). Všechny brzdy od deore (včetně) výš jsou typu narrow. Tam lze použít libovolný kotouč, jen je potřeba si dát pozor nepoužívat sintrované destičky u kotoučů s označením „resin only“.

              Brzdy BR-M355 jsou typu wide. Naštěstí kotouč SM-RT70 je mírně inovovaná verze SM-RT68 a obě tyto verze mají brzdnou plochu i pro wide destičky/brzdy. Mám to vyzkoušené na ženině kole. Na těchto ICE-TECH kotoučích můžeš použít i sintrované destičky.

              Toto bohužel platí pouze pro kotouče Centrlock. U 6 bolt kotoučů Shimano je u adekvátního kotouče brzdná plocha pouze pro narrow brzdy, takže s levnějšímy řadamy brzd máš smůlu. To byl taky důvod, proč jsem od BR-M506 upgradoval na BR-M675 :-)

              • onuce  

                Mám právě kotouče Smrt 56, které jsou pouze pro organické destičky. Netuším ovšem, jaké mám defaultní destičky od výrobce v nových brzdách Shimano Deore 615… Co by se stalo, kdyby byly sintrované? Děkuji.

                • jIrI___  

                  Z hladkého kotouče se stane takový jakoby chlupatý kotouč (kovové částečky destiček vytrhávají špony z kotouče). Někde tady na B-F byla i fotka kotouče používaného se sintr deskami.

                  • Vilém  

                    Jo, to foto si pamatuju.

                    Ale pak se tu zase objevi lidi, kteri uvadenou kombinaci udajne jezdi a nedela to problemy. Tak si vyber:)

                    • onuce  

                      A nevíte tedy prosím, zda jsou v těch Deore brzdách od výrobce skutečně sintry? Děkuji.

                      • Vilém  

                        Vetsinou organiky. Vytahni je a mas jistotu, je to na nich zezadu napsany, pokud to nepoznas podle vzhledu, bez vyndavani.

                        • onuce  

                          Děkuji. Když většinou organiky, budu předpokládat… Ještě jednou moc děkuji.

                • MatS  

                  Nic strašného, brzdit to bude, jen ten kotouč není dělaný na větší tepelnou zátěž a ohobluješ ho za chvilku, protože je to vyrobený z bláta. Já je měl na kole od koupi a nebyl jsem schopen ani seřizovat brzdy jak ten kotouč je poddajný do strany. Ty máš celopéro a tam by zrovna měly být lepší brzdy/kotouče. Doporučuju SM-RT66, nebo vyšší. Rozhodně bych SM-RT66 nedával dopředu, protože některé kusy rozvibrovali vidlu. Takže spíš ještě vyšší model :-)

                  • onuce  

                    jej a já ty smrtky 56 nedávno koupil a nově instaloval…

                    • MatS  

                      V klidu je dojezdi s organikama. Sám poznáš, jestli tě již budou omezovat, či nikoliv.

                      Jinak skončíš jako já, kdy se ti v regálu bude povalovat několik zánovních sad kotoučů :-)

                      Samozřejmě když vybereš SM-RT86, tak už nemusíš experimentovat ;-) Jen si obhájit tu cenu.

                      • onuce  

                        Již se povaluje… ne tedy v regálu, ale v obýváku na zemi někde pod vrstvou oblečení, regály nemám. Jinak Deore mi brzdí skvěle, jedním prstíčkem… Moc děkuji.

          • saddik  

            Jinak ještě dvě věci:

            1. Jak se Ti povedlo třema sadama desek oddělat kotouč? To mi přijde trochu brzo…
            2. Nechceš zvážit dokoupení adaptéru a přechod na 180 mm?
            • Wojtkingson  

              Díky za super podrobný popis, ještě že jsem se zeptal… Tušil jsem, že to nebude jen tak a jak koukám, tak není…

              Ad1 – Vůbec netuším, jen jsem si asi před týdnem trochu rozbil hubu, když jsem stál a SPD se rozhodlo mě trochu přidržet a spadl jsem tak blbě, že jsem si ohnul trochu zadní kotouč, tak jsem se ho pokoušel trochu narovnat, ale pořád to trochu drhne, tak jsem ho i změřil a zjistil jsem, že má 1,5mm (vážím 130kg cca, takže asi dostává na prdel, ale bůh ví, co tam bylo za destičky, ten kotouč co tam mám, má na sobě jen resin only, takže jestli jsem třeba blbě koupil, bůh ví)

              Ad2) O té možnosti jsem se dozvěděl až dnes (adaptér), takže se zkusím kouknout o jaký adaptér vůbec jde a co to obnáší za zásah, jak to vyjde finančně, ale na mou váhu by to chtělo asi něco, co bude trochu líp brzdit. (celej život jsem jezdil na favoritovi s brzdama, kde jsem brzdil spíš očima než brzdama, takže při přechodu na tyhle brzdy jsem si klepal na hlavu, jak někdo může řešit, že mu kotoučový brzdy nebrzdí :D)

              Každopádně ještě jednou díky za odpovědi :)

              • saddik  

                Jo, tak pokud vidím na fotkách dobře, tak máš zadní třmen uvnitř zadní stavby – tam dost možná dát větší kotouč nepůjde, protože Ti rám neumožní posunout třmen. Takže bych dal přední kotouč dozadu a dal nový 180 mm dopředu (mít větší vepředu dává jedině smysl). Vypadá to (pokud máš sériovou vidlici), že máš vepředu post-mount standard pro montáž třmenu, takže potřebuješ tento adaptér pro posun předního třmenu dál od vidlice: https://www.kupkolo.cz/…0p-p2_z5914/ nebo tenhle: https://www.kupkolo.cz/…0-mm_z97261/ . Vzhledem k Tvé hmotnosti bych neváhal ani minutu a šel do té 180.

              • saddik  

                Jinak instalace toho adaptéru je naprosto triviální – noční stolek z IKEA je proti tomu jaderná elektrárna.

    • Jakobo  

      Jak jsou na tom co do vydrze ty sandwichove? Mam prave ted v kosiku hozene XT SM-RT81, ale je to na obyc kolo na dojizdeni a bezne jezdeni po sotce vhorach, takze spis bych chtel vydrz, nechci menit kotouce kazdy rok/6000 km. Prestavuju kolo na kotouce. Uz mam koupene brzdy XT 785 z bike24, kotouce a ostatni ptakoviny vezmu na kupkole. Treba oproti SM-RT64. Rozdil v cene a hmotnosti je mi jasny. Dik.

      • Evilcleaner  

        Zivotnost je u ice tech a normalnich srovnatelna pokud menis pri minimalni sirce predepsane vyrobcem. Takze pokud nekdo riskuje na 1.2 mm nebo 1.0 mm sirokych ziletkach na normalnim kotouci tak to na ice tech nejde protoze to uz jedes hlinikove jadro.

      • p@X  

        Kupovat IceTech kotouče na výdrž je nesmysl…

        • p@X  

          Datum kua! :)

        • Idas  

          Vydrzi zrovna tolik jako ostatni! Pri 1,5mm je menim za nove.

          Podle myho je dulezite mit kvalitni plaste a brzdy.

        • Jakobo  

          Datum, vim, ale… Jsem spokojeny. Mam je na letnich zapletech, na zimni zaplety jem koupil Alivia SM RT54 a docela me stve, ze jsem nepriplatil aspon za SLX (hmotnost, vzhled, vibrace). Obcas se ty SLX daji sehnat za hodne dobrou cenu, ale zrovna kdyz jsem to nutne resil tak nebyly dostupne. Jinak mne staci organicke desky, pocitam kotouce kolo preziji.

    • doubleingram  

      Do teď jsem dojížděl SM-RT56 s origo Shimano organikama. Na delších sjezdech subjektivně bída.

      Chci to na XC HT.

      Polepšim si výrazněji se SM-RT86 a k tomu opět organiku nebo případně sintr?

      Nebo zkusit třeba Galfery s Galfer deskama, bude to zásadně lepší proti XT?

      Díky za informaci.

      • allrose  

        Zapomen na organiky při delším brždění,do nedávna jsem jezdi organiky jen ve předu (bál jsem se kousavoti,bloknutí předku) a ted oboje sintry mnohem lepší a stačí mi shimana

        • doubleingram  

          Ok, a kravál, nástup účinku?

          S jakýma kotoučema to plz jezdíš?

          • allrose  

            SMRT 66

            nástup neznatelně pomalejší,jiný

            kravál žádný,dokud je nenamočíš,pak slušně řvou,ale to všechny

            než se začnou „přehřívat“,začnou slabě šustit a hlavně oproti organikám,stá­le brzdí

            na všenorském dh jsem organiky upekl skoro vždy,ale nevím proč :))

            • doubleingram  

              Ok, dík, zkusím sintry. Jen IceTechy půjdou asi o dost rychleji pá.

              • THORX  

                Taky mám ICE TECH a dozadu chci dát Galfer standart a dopředu PRO jen nevím jestli ty PRO jsou sintry nebo ne.

                • lubosalbi  

                  Podle mě je nejlepší řešení Shimano SM RT76, tedy XT bez ICE tech + sintry. I cenově to je dobrý

                  • goofy  

                    +1

                  • Breakpain  

                    Když už jsi to nakousl, tuší někdo, proč ho na diskuzích doporučují na enduro, ale na DH moc ne? (chtěl jsem to nahodit na sjezďáka a teď jsem trošku v rozpacích, jestli se nezačne projevovat nějaký „side effect“)

                    • lubosalbi  

                      Nevím co by mělo být při DH za problém

                      • Breakpain  

                        já netuším, jen jsem nato narazil na zahraničních fórech … :-)

                        • wilda81  

                          Ten side effect je asi myšleno, že díky různé rozpinavosti materiálů se kotouče při velkém zahřátí vyhnou do strany, tomu se přizpůsobí pístky a po vychladnutí to škrta.

                          • Breakpain  

                            Jo takhle, takže pak musí člověk seřizovat pístky, aby mu to chodilo korektně (škrtání mě netrápí, ale rozdílný chod ano). Takže lepší než vzít 76, bude 66, který je z jednoho materiálu…

                          • kadlec  

                            Mam xt ice a kdyz ho fakt dost ohreju, tak obcas skrta, ale jakmile schladne je klid. Ale je to vyjimecne

                            • wilda81  

                              Já mám xtr smrr 99 a dělají mi po dlouhých sjezdech přesně to co jsem psal.

                            • String  

                              Tohle dělaly zatím všechny kotouče, který jsem měl. SLX (SM-RT66) po zchládnutí přestanou, nějaký hrůzy (SM-RT56 – dali je k brzdám XT), který byly na kole od nákupu jsem musel někdy i rovnat ručně, ty byly celkově jak z plechovky od kompotu.

                              • doubleingram  

                                Jj, ty 56 jsem měl od výrobce na HT biku v původní ceně kolem 80k. Nepochopíš.

                                Strašný jebky.

                          • goofy  

                            U 76 mi to akorát chvílí škrtá, než zchladnou kotouče. Posunutí pístků sem naštěstí zatím nepozoroval (jak u XT 785, tak u Saintů 820).

                            • wilda81  

                              Já to pozoruji jen u těch xtr kotoučů a po několika dlouhých sjezdech. Není to nic hrozneho, prostě vydělás kolo, desky, zatlačis pístky a je zase na nějaký čas klid. Ale je to opruz, s jinými kotouči mi to nedělá.

                              • goofy  

                                Jsem to blbě přečetl, a myslel jsem, že píšeš o XTR brzdách a ne kotoučích.

                              • rosomak204  

                                Přesně smrt 99 kotouče při zahřátí uhnou do strany a uhnou se desky.Pístky zatlačuji i bez vyndání kola. teď sem koupil rt-mt 900 kotouče a uvidíme ale musím upravit desky o milimetr protože nové brzdy shimano mají asi nižší desky.

                                • kadlec  

                                  Myslim, ze kotouc nema takovou silu, aby zatlacil pistky.

                                  • rosomak204  

                                    on je nezatlačí ale jak zahřatím uhne tak na něho pístky najedou a po vychladnutí to škrtá

                                  • rosomak204  

                                    pokud to je reakce na to nesundávání kola stačí vyndat desky a pak už se tam krásně vejde přípravek na zatlačení pístků

                              • Breakpain  

                                Jo aha, SMRT 99 to dělají (prý díky ALU jádru nebo co), ale to by neměl být problém u SMRT76ek, ty to nemají … no, zkusíme, uvidíme… Stejně ty mrchy do jedné sezóny padnou.

                                • allrose  

                                  …bych se toho nebál,žádná raketová věda,kámoš je vozil a nestěžoval si,až na životnost,kdy brzdil na hliníku :))

                                  „každé“ se zkroutí,ale ty hliníky do jedné strany,o to je to větší opruz se srovnáváním pístků,srát na icetech :)

                  • doubleingram  

                    Díky, to jsem nakonec i vzal. Na XC by to mohlo být dostatečné :)

    • Chlebovnik  

      Existují 140mm center lock kotouče bez Ice Tech?

    • roman II  

      galfer

    • symir  

      Nejaky cerstvy postrehy. Mam brzdy Deore M615, nahozeny kotouc Galfer, do ted s Galfer zakladnima organikama. Parkrat uvareno, kotouc se nekrouti. Co se tyce brzdneho projevu kombo Galfer- Galfer rozhodne brzdi vic nez Shimano- Shimano (Sm-RT56– G02 organiky). Nicmene furt jsou to organiky, takze na technictejsi jezdeni to proste nestaci, natoz v pekelnejsich sjezdech a proste to vadne. Dnes jsem na druhy vyjizdce testnul Shimano sintry a zatim jsem na prvni dojmy nadsenej. Prvotni kousavost dost podobna jako organiky a dostatecne jista, ale staci kousicek a ten vykon je proste jinde- pevny, stabilni, brzdi to furt. Takze za me- rozhodne bych nepasoval sintry jen na DH a superdlouhy sjezdy jak se tu casto objevuje, ale klidne i na lehci technictejsi vyjizdky. Jinak mi i zivotnost Galferackych kotoucu prijde lepsi nez Sh.

    • NěMaB  

      Ahojte,

      chci zeptat na Vaše názory a zkušenosti v rozdílnosti kvality, potažmo funkčnosti kotouče SM-RT66 a kotouče XT SM-RT76. Když pominu vzhled, je něco z praktickeho hlediska zásadního v rozdílnosti těchto kotoučů?

      Děkuji.

      • String  

        SM-RT76 by se měl líp chladit.

        • NěMaB  

          Nemají hliníkové jádro jako 86 takže se domnívám že efekt bude minimální. Měl někdo možnost porovnání?

          • MatS  

            Měl jsem sm-rt66 a teď mám sm-rt86. Nebe a dudy ve prospěch 86.

            Sice 66tky už nejsou takový bláto jako 56tky, ale i tak se pomalu chladí a cinkaj. 86tky jsou tuhý, nevibrujou (jako 66ty) a skvěle se chladí.

            Mám tu 160mm a 180mm RT66 po jednom kuse skoro nepoužitý, kdyby někdo chtěl. Ale jsem teď marod, takže nikam s tím nemůžu.

          • allrose  

            neměli by rezonančně cinkat,mírně lépe chladit,méně se kroutit,časem začnou lupat ve spoji (to je doměnka :)

            • karel d.  

              A jak na tom bude ve srovnání SMRT 70 k SLX sade? Jezdi je někdo?

              • MatS  

                Sm-rt70 jezdi ma zena a az na trochu vyssi hmotnost jsou super. A navic maji vyssi brzdnou plochu, takze jdou kupodivu pouzit i s brzdami rad 3×x, 4×x a 500. Navic jsou ice tech a jdou i se sintrama. Takze jsou to takovy levnejsi alternativy k XT ice tech kotoucum.

      • NěMaB  

        Opravdu tu nikdo nemá srovnání RT 66 a RT 76?

        • goofy  

          Vozím SMRT 76 už třetí pár. Předtím Hayes a ještě nějaké bez unášeče. Na 76 mi přijde, že se asi trochu líp chladí, po přehřátí se občas trochu rozcinkají, ale pak se hned zase srovnají. Možná jsou trochu tužší, protože je méně ohýbám, ale to může být náhoda. No a víc se mi líbí, to je asi hlavní důvod, proč je vozím. ;-)

        • onuce  

          Mám sm rt66 a přední stoosmdesátkový vibruje díky ne zcela optimálnímu designu, respektive tedy rozkmitá vidlici. Na starším kole jsem měl sm rt76, tedy s hliníkovým unašečem, a ty byly kultivovanější v každém ohledu.

          • NěMaB  

            Děkuji za užitečné recenze!!!!

            • karel d.  

              Jaký je rozdíl mezi SMRT 70 a 76? Jaký z toho srovnání vychází lépe?

              • abel  

                smrt70 je sendvič, 76 ocel.

                ale hlavně: 70 je centrlock, 76 6-ti díra, tak asi nejde moc srovnat

                • fíha  

                  Teda skoro by som prisahal že SMRT 86 a 76 sú oba Ice Tech (píšu na sebe a vypadajú sendvičovo), ne?

                • danielh  

                  Ekvivalent k smrt 76 sest der je smrt 67 centerlock, oboje jsou ocel a vypadaji stejne.

                  • abel  

                    vypadají stejně, ale 76 je XT, 67 SLX. jestli se liší materiál… dost pochybuju. ale to ví asi jen shimano.

                  • xtonda  

                    Akorát RT67 se už asi 5 let nevyrábí, naposledy byl v katalogu 2013–14

                    • danielh  

                      No pred 2 tydny jsem ho koupil na kupkole, maji jich tam jeste dost :-) Prave jsem chtel sm-rt76 ale verzi pro CL a to tenhle splnuje na 100%, neni sendvic a ma stejny unasec.

              • xtonda  

                .

                • NěMaB  

                • doubleingram  

                  Super, to jsem hledal, skoda, ze nejsou i hmotnosti.

                  • xtonda  

                    Hmotnosti sou zase tady, ale jen u vyšších řad

                    http://productinfo.shimano.com/#…

                    • blue.sun  

                      I když v doporučeních to nepíšou, předpokládám, že použitím RT-76 na SLX nic nezkazím, maximálně spíš vylepším.

                      • doubleingram  

                        A co bys zkazil? Daj se pouzit s organikam i sintrama.

                        • blue.sun  

                          Jojo, to tam taky vidím, což je fajn. Mě jen zarazilo, jak k SLX doporučují kotouče, které sami mají označené jen jako velmi základní. Všechno lepší už jen od XT nahoru.

                      • MatS  

                        V ramci rad brzd od Deore az XTR muzes ty kotouce libovolne kombinovat. Samo ze cim vyssi model kotouce, tim lepsi vysledek. A nemusis se drzet jen u Shimana.

                        • Jakobo  

                          Pokud ma polymerove desky je to uplne jedno, muze kombinovat jak chce. Klidne XTR brzdy a k tomu ty nejlevnejsi SM-RT10. Mam to tak ted v zime taky, nejake levne kotouce a brzdy XT 785. Ze to muze vibrovat to uz je zas neco jineho.

                          Nebo se kombinovat nedaji a i pres mou nevedomost to tak delam a problem nemam, to se neuvedomelym lidem obcas stava, ze maji stesti.

                          • MatS  

                            Ano, klidne muzes pouzit i ten kus plechu jakym je sm-rt10. Jen nevim co te k tomu vede. Mas strach, ze ti kotouce zreznou?

                            • Jakobo  

                              Napsal jsem to s trochou nadsazky. Koupil jsem SM-RT54, tedy neco na urovni Alivia, unasec oproti SM-RT30 uz aspon maji hlinikovy. Vzhledem k nabam 4050 je to tak nejak adekvatni. Na funkci si stezovat nemohu, brzdi to dostatecne. Jezdim denne do prace a v zime komponenty dostavaji neskutecny zahul. Po 2 sezonach v te slane brecce je polovina dilu na odpis a drahe zimni plaste s hreby rozpraskane. Beru to jako spotrebak. Na leto mam lehke zavodni kola s kotouci XT.

                              Vedle prace ma Merida sklad a dilnu, loni v lete vyhodili asi 10 zapletu vesme s rafky Jalco, nektere mely zboreny vyplet, dalsi vydrene naby a jine praskle draty. Tak jsem si z tech 10 zapletu pekne kola na zimu a jeste mam ND.

          • Filippo  

            Mám přesně stejnou zkušenost, SM-RT76 pravděpodobně hlavně díky unašeči méně trpí na vibrace.

    • NěMaB  

      Jeden technický, na foto novy kotouč, je vidět jak se sjíždí a zůstává 2 mm plocha na konci kde nedoleha na desky…zabrousit adaptér nebo jiné řešení?

      • onuce  

        Měl jsem to také. Stačí zatlačit destičky co nejvíce dolů, prostě využít vůle kolem závlačky. Navíc některé destičky mají náběh, ten když se ojede, tak je brzdící plocha širší.

        • doubleingram  

          Jaka vule, tam teda o zadny nevim a stejne se ti to soupne jak chce, kdyby tam takova vule byla.

          • onuce  

            Je tam, dva mm jistě. Měl jsem to stejně a tímto vyřešil. A nešoupe se to jak chce, zůstane to tak.

            • doubleingram  

              No nevim, logicky mi neprijde, ze to bude samo drzet zrovna tam kde chces, kdyz je tam vule a nevymezis to napevno.

        • scoty  

          Osobně teda mírně podkládám třmeny, hlavně proto, že střídám kola a nechci, aby byl na kraji vybroušen na kotouči zápich…

      • doubleingram  

        Mam to taky, zbrousil jsem adapter, ale pak uz zas kotouc drhne o telo trmenu, divny. Ma nekdo fix?

        • jIrI___  

          Nekompatibilní šířka destiček a kotouče. Sám jsem to na jedné kombinaci měl, ale neřešil jsem to, funkčně to ničemu nevadilo.

          • onuce  

            Toto není ten případ. Vidíte, že je to jen posunuté, horní okraj neojetý pruh nemá

            • jIrI___  

              Měl jsem to úplně stejně jako na fotce. Horní hrana destiček lícovala s vnější hranou kotouče, tzn. vše v nejlepším pořádku. Jen byl kotouč prostě širší než destičky, takže nebyl sjetý až úplně k vnitřní hraně. Pokud ovšem na vnější hraně destičky kotouč přesahují (kousek se jich nesjíždí), pak to v pořádku není. Toto ale z té fotky nepoznám.

              • onuce  

                Ale z fotky je patrné, že se jedná o kotouč s úzkou brzdnou plochou, má dokonce hliníkové unašeče…

                • jIrI___  

                  Mi to patrné není, asi špatné oči :-). A hliníkové unašeče o šířce brzdné plochy neříkají vůbec nic, nemá to mezi sebou žádnou spojitost.

                  • onuce  

                    Má to spojitost zásadní, široké se s unašečem nedělají. Široké jsou jen ty levné kotouče. Myslím to v dobrém, nechci dělat chytrého, prostě náhodou toto vím. Vy zas víte něco jiného, a celé forum pak dohromady ví všechno.

                    • danielh  

                      Tady ma Onuce pravdu kluci. Siroke kotouce jsou jen na ty levne trmeny do alivia a nize. Deore a vyse uz maji jiny tvar desticek (vice do obdelnikova, delsi a nizsi) a kotouce tomu odpovidaji.

                      • abel  

                        to ale neznamená, že XT třmeny nejdou použít. naopak, destičky se musí dotýkat kotouče celou svou plochou, ne obráceně, protože by se sjížděly nerovnoměrně. dobře to je vidět třeba u motorek.

                        • onuce  

                          Ano jdou, sám jsem to tak chvíli měl. Ale vypadalo to příšerně.

                        • ToMášMarný  

                          Předpokládám že máš na mysli toto. Prasárna, ale funguje to.

                          • xtonda  

                            Proč ostříš na kazetu když fotíš kotouč, z tý fotky není nic vidět.

                            • petrun  

                              Zblblej AF?

                              • xtonda  

                                To je možný, ale když něco takovýho vidím, tak to udělám znovu a pořádně.

                                • petrun  

                                  Přesně tak. A než bych se hádal s tupým AF tak raději na objektivu přepnu na MF :-)

                            • ToMášMarný  

                              Páč jsem mimojiné mizernej fotograf. Fotka na h, ale ta zbroušená hrana v loukoti je vidět snad zřetelně.

                          • abel  

                            to je přesně případ, kdy jsou destičky širší než aktivní plocha kotouče – dobrušují to ty náběhy.

                          • allrose  

                            to sice „funguje“,ale zakopává to o paprsky a to celkem dost

                            lepší podložit třmen a „ohoblovat“ nečinou část obložení

                            • MatS  

                              Lepší je koupit aspoň Deore brzdy a nemuset řešit prasárny. Navíc to i líp brzdí. Já už jsem si tím prošel na mém kole i kole mé ženy a mám klid.

                  • danielh  

                    Nemate pravdu.

                    • jIrI___  

                      Tak jinak. Shimano SM-RT86 s Al unašečem – 15 mm v nejširší části. Hope Floating Saw s Al unašečem – 15 mm v nejširší části. Shimano SLX celoplechový (přesně označení nevím) – 13 mm v nejširší části, TRP celoplechový – 12 mm v nejširší části.

                      • onuce  

                        Co myslíte tou nejširší částí? :)

                        • jIrI___  

                          Nejširší část brzdné plochy kotouče, měřeno mezi „paprsky“ unašeče kolmo na osu kotouče.

                          • onuce  

                            Děkuji. Ale vždyť zde zrovna se šířka brzdné plochy vůbec měřit nedá, je to nevypovídající a nerelevantní. Paprsky mají dlouhé náběhy…

                            • jIrI___  

                              Jako házet perly sviním… Ber to tak, že těmi vypsanými šířkami kotoučů v mém příspěvku o něco výše jsem tě jen chtěl naťuknout k tomu, že Al unašeč vždy neznamená užší brzdnou plochu kotouče. Víc se tím asi nemá mysl zaobírat.

                              • onuce  

                                Vše je důležité, i maličkosti. Nebuďme povrchní. Chcete říci, že existují kotouče se širokou brzdnou plochou, pro levné brzdy, s hliníkovým unašečem? Děkuji.

                                • MatS  

                                  Ačkoliv se tím Shimano nechlubí, tak z vlastní zkušenosti vím, že ano. Ale jedná se jen o Centerlock provedení SLX kotoučů!!! A jsou dokonce Ice Tech.

                                  https://bike.shimano.com/…SM-RT70.html

                                  • onuce  

                                    Moc děkuji! Tak to jsem ještě neviděl, velice ošklivé a divné kotouče.

                                    • onuce  

                                      Tak zpět, jen ve 140, ten první obrázek. Pak již jsou normální. A jste si jist, že mají širokou brzdnou plochu pro levné třmeny? No v každém případě to není klasický unašeč, jen redukce na centerlock. Děkuji.

                                      • MatS  

                                        Mají, vyzkoušeno s brzdami M506 (destičky B01S) po jednu sezónu. Dokonce jsem použil i sintrované destičky od BBB (označení už nevím). Velikost kotoučů 160 a 180mm a u všech stejně vysoká brzdná plocha. Ty fotky na webu jsou matoucí, ale je to tak. Jasně, že to není shodný AL unašeč jako u XT verze, ale zas to není tak špatné. Navíc ten kotouč je Ice Tech sendvič. Žena je ještě jezdí, ale již s brzdami Deore a ani v Alpách nebyl problém s přehřátím nebo kroucením.

          • doubleingram  

            Nikdy jsem o kompatibilite neslysel. Oboje Shimano.

            • onuce  

              Existují levné širší kotouče, ale to není tento případ.

              • NěMaB  

                Jde o nové desky a nový kotouč, je fakt že desky mají skosení jak píše onuce ale nevím jestli to udělá 2 mm…

                • abel  

                  to skosení se dřív nebo pozdějc sjede a vybrušuje se celá plocha destiček. jiní výrobci ho nemají vůbec.

                  bych to neřešil, taky jsem to tak měl. jen si dej pozor až budeš kontrolovat tlouštku kotouče, at to měříš z vnější strany:-)

                • onuce  

                  Měl jsem opravdu naprosto stejný problém a též již plašil s broušením. Ale zamačknutí destiček správným směrem, plus následné ojetí zkosení, a je to perfektní. Spíše teď nakonec až moc do paprsků kotouče.

      • danielh  

        Mam to stejne na kole taky takova mezirka dole na kotouci. Smrt 67

      • MatS  

        Vyndej desticky a podivej se, jestli se sjizdeji po cele plose. Pokud ano, tak nic neres. Ucelem kotouce neni, abys ho hobloval po cele plose. Dulezite je, aby desticky dolehaly celou svoji plochou na brzdnou plochu kotouce.

        • scoty  

          To ale na destičkách nepozná, jestli doléhají celou plochou, protože i když budou třeba 5mm pod největším průměrem, tak tu plochu co je v luftu dobrušuje každou otáčku 6 paprsků…

          Správně to má sedět na kraji.

          • lubosalbi  

            Tak se přeci stačí kouknout z vrchu do třmenu, jestli jsou destičky ve stejný výšce s kotoučem.

            • scoty  

              Jasně, jen říkám, že když je rovnoměrně sjetá deska tak nemusí být dobře sjetý kotouč..

              • MatS  

                Vždyť z fotky je krásně vidět, že kotouč je sjetý normálně. Horní okraj kotouče nevykazuje hranku. Proto mu píšu, aby zkontroloval destičky, jestli se tam netvoří hranka. A pokud ne, tak je vše ok.

    • Breakpain  

      Shimano / Sram kotouče… asi jsem marný „hledač“, ale ví někdo, kde sehnat cca 220mm kotouč? (Ideálně SRAM)

      • goofy  

        Shimano a Sram nedělají. Zkus například Galfer.

        • Breakpain  

          Sram jsem našel už v 2017 na DH kolech u PRO, takže je to pořád jen speciálně pro ně :-/ … prdele…

          Ok, mrknu se, díky

          • goofy  

            Aha… Nikde na eshopu jsem je nezaznamenal, tak jsem bral, že dělají jenom 200.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse