jaké kolo na velmi dlouhé výlety?

58 nepřečtených
  • fastsnail

    Zdravím!

    Vybírám první kolo, takže se v tom příliš nevyznám a prosím o rady.

    Primární účel jsou dlouhé výlety, několikadenní, možná i několika-týdenní, takže chci dát dozadu nosič s brašnou 10kg, možná i něco dopředu. Podobné téma jsem tu zatím nenašel, pokud tu je tak se omlouvám a jdu hledat dál.

    Sám mám pod 70kg, 177cm.

    Co se týče ceny, tak vzhledem k účelu nechci platit tisíce navíc za to že nějaká součástka bude o pár set gramů lehčí, jde mi spíš o výdrž a odolnost atp. Znám lidi co takhle jezdí i s koly za 13k, ale tak já zatím spíš počítám s cca 15–20k. Nevím ani jestli horské nebo trekové, velikost kol atd., dík za každou radu :)

    0 0
    • JendaH  

      Já takhle jezdím s kolem za 8k :-) (jak denně do školy a do práce, tak o prázdninách na několik dvou až třídenních výletů)

      Trekové nebo když už horské, tak úzké hladké pláště kvůli nízkému odporu.

      Jinak si myslím, že ti vyhoví libovolné kolo. Odolnost… chceš, aby mělo vzadu ořech a kazetu místo vícekolečka (kvůli praskání osy), i když s tvojí váhou je to asi jedno a u kola za 15k+ kazeta stejně bude.

      Taky si dej pozor, aby mělo navářky na nosič – zejména na vidlici už to poslední dobou nebývá samozřejmé.

      Velikost kol hlavně co nejběžnější (tj. 26 nebo 28") aby na to byly všude dostupné duše a pláště.

      0 0
      • puka  

        Plácáš hlouposti.

        Nad 15 tis. sežene kvalitní 29" od stavitele s vzduchovou vidlicí, váhou kolem 13kg, dostatkem převodů (2×10). Pláště si může dát trekové i horské. Byla by i možnost pevné vidle s navářky, ale zadní nosič by měl stačit. Na dojetí ti stačí i 27,5 duše. 29" kola by neměly být problém, pokud by nechtěl vybírat úzké technické sekce.

        To o kazetě a odolnosti nemá smysl komentovat. 26" už nikde novou nekoupí.

        0 0
        • fastsnail  

          hmm, tak myslíte že je lepší 29" mtb s trekovými plášti, než nějaké 28" hybridní? Párkrát jsem jel na 29" a připadalo mi to dost neohrabané. Je případně mtb 27,5" horší volba? neřekl bych že je dnes nějak málo používané, takže problémů s kompatibilitou bych se asi nebál, mýlím se?

          Jinak mám možnost koupit v zahraničí hybridní kolo za cca 19 tisíc (10kg, 28", tripple butted hliník, karbonová pevná vidlice, Shimano Tiagra 2×10, brzdy Shimano BR-M447) nebo horské jenom cca 15 tisíc (13 kg, 27,5", tripple butted hliník, vidlice Suntour Raidon XC-LO Air 120mm, SRAM X5 2×10, brzdy Sram Level)

          má cenu uvažovat o některém z nich, nebo je jasně lepší nechat si tady postavit? btw staví tady někdo kola v ústeckém kraji?

          Jo a chápu správně že při odpružené vidlici nemůžu mít nosič vepředu?

          0 0
          • JendaH  

            Jo a chápu správně že při odpružené vidlici nemůžu mít nosič vepředu?

            Můžeš. Nosič se přidělává na neodpruženou část.

            0 0
          • novas752  

            MTB 27,5" má nevýhodu že na něj nenasadíš trekový plášť – ráfky jsou moc malé. Už existujou kompatibilní užší hladší pláště, které se dávají na některé gravelbikové kreace, ale dostupnost je mizivá a cena velká.

            U toho hybridu zaprvé na karbonovou vidli asi jen tak nenabastlíš přesmykač a hlavně bych se bál převodů – je to sada na silniční kola a nejlehčí převod 34zubů – maximálně taky 34 zubů (může tam být jen 32 nebo 28/30.) neni zrovna ideální převod pro pohodovou jízdu s naloženym kolem do prudšího kopce.

            Z tohohle pohledu je lepší mtb, které bude mít mtb převody, tedy daleko lehčí.

            Na tu váhu tolik nehleď, stejně na to nabalíš brašny, vodu atd. a nějakých pár kilo se v tom ztratí. Když bude mít celá soustava 88 nebo 92kg je úplně šumák, to ti sebere max pár minut v dlouhym kopci, jinak tě to neomezí.

            0 0
      • novas752  

        Já bych si naopak dovolil nesouhlasit, dal bych tam tlustší pláště pro větší pohodlí. 2,25 nejedou oproti 2,1 nebo 2,0 vůbec o nic hůř (a je úplně fuk, že za den díky tomu ujede o max 3–5km míň), ale jízda je díky možnosti nižšího tlaku o dost pohodlnější, hlavně vzadu.

        0 0
        • JendaH  

          2,25 nejedou oproti 2,1 nebo 2,0 vůbec o nic hůř

          Já to porovnávám s mým trekem 35mm…

          ale jízda je díky možnosti nižšího tlaku o dost pohodlnější, hlavně vzadu

          Předpokládal jsem, že bude jezdit po silnicích.

          0 0
          • novas752  

            Aha.

            To jsem taky předpokládal. Silnice + lepší zpevněné cesty, většina vsedě kromě některých sjezdů s horšim povrchem.

            0 0
            • fastsnail  

              No sice chci jezdit hlavně po cyklostezkách nebo prostě pevných cestách, ale když o tom tak přemýšlím, chci mít možnost projet i třeba nějakou lesní cestu občas, a hlavně za každého počasí. Takže asi nakonec koupím normální mtb, 27,5" s širokými plášti, ať je to pohodlnější, bezpečnější a univerzálnější…

              0 0
              • puka  

                „univerzálnější“ :DDDDDD

                0 0
                • novas752  

                  A ne snad? MTB pohodlně projede mnohem horší cestou než krosové/trekové kolo a podobné záležitosti. Daní za to je menší rychlost na asfaltu. S naloženým kolem výletnim tempem odhaduju možná 1km/h.

                  0 0
                  • puka  

                    Z tohoto hlediska ano, ale reagoval jsem spíš na rozměr kol. Pokud pojede někde jen po silnici, bude chtít přezout na tenčí pláště, bude mít zúžený výběr pro 27,5.

                    ..i s trekovým se toho dá zvládnout hodně. Sice není na drsný terén, ale pokud ho máš dobře seřízené, dá se s ním zvládnout leccos.

                    0 0
                    • kodyz  

                      Já to tak u přítelkyně taky vyřešil. Nechal jí postavit 27,5 a k tomu dvoje záplety. Jedny 27,5 s širším pláštěm do terénu a druhé záplety 28 na které může dát jakýkoliv cx plášť na silnici.

                      0 0
                  • Pavell007  

                    No hele, myslim ze pruchodnost „terenem“ typu polni cesta bude u krosu/29/27,5 v p­odstate stejna a jezdec nepozna rozdil. Asi bych vynechal tu 27,5 a zkusil si najit nejakyho crossa nebo 29 tak, aby mi sedla geometrie, posez a aby to mělo potrebne navarky na blatniky a nosice. To podle me bude to nejdulezitejsi, co jezdec pociti na dlouhych strekach-dobry posed. Oproti tomu o 2cm jiny prumer kola je pro tento typ pouzivani podruznost. Na krose si muze dat sirsi hrubsi krosovy plast, na 29 nejaky uzsi bikovy a pojede to stejne.

                    0 0
        • bezdratova.sprcha  

          Nic ve zlem, ale plaste v MTB sirce jsou podle me na nekolikadenni vylety uplne mimo. Pohodli je sice hezke, ale kdyz se clovek kvuli nemu naslape jak hnup, tak je to porad kontraproduktivni.

          Rychlost je druhotna zalezitost. Tady jde o to ze na MTB plastich se clovek strha mnohem driv.

          0 0
          • Martin  

            záleží na vzorku a směsi :)

            0 0
            • bezdratova.sprcha  

              o vzorku ani smesi neni rec. Resim ciste sirku a objem. Pro tyto ucely bych nevolil plaste nad 42mm.

              0 0
              • Libores  

                já tu nevím člověče, něco jsem už najel a spíš bych doporučil opak. Na nekolikadenní až týdenní akce bych rozhodně upřednostnil pohodlí před rychlostí. Hodnotit valivý odpor čistě podle šířky a objemu je špatně, skutečně záleží víc na vzorku směsy a tlaku. Objemější plášť mu dovolí na horších cestách snížit tlak a zvýšit si tím pohodlí. Na kvalitním asfaltu pak naopak. A zvlášť pokud bude jezdit naloženej. Třeba takový Big Apple je podle mě dobrá volba.

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  Nejde o rychlost, ale celkovou namahu. Ujet 60km na MTB plastich je uplne neco jineho nez ujet to same treba na 35mm.

                  0 0
                  • Martin  

                    Nelze paušalizovat ;)

                    0 0
                  • novas752  

                    Ani bych nerekl. Vsadil bych se ze s nalozenym kolem pri stejny namaze nebude prumerna rychlost mensi o vic nez 1–2km/h.

                    0 0
                    • Jezevec70  

                      Jenže 2km/h dělají při jízdě 8 hodin/den 16km. A za 15 dní dovolené 240km. :-)

                      0 0
                      • puka  

                        A nebo tě zbrzí terén, proražená duše, bolest zad(ku)…

                        0 0
                      • novas752  

                        Jo. Jenže na mtb s normálníma pláštěma je jízda po mizerných silnicích a cestách o dost pohodlnější. Navíc můžeš využít na trekovym kole nejetelnou nebo velmi špatně jetelnou zkratku a nebo se naopak dostat na nějaké zajímavé místo (např. rozhledna na kopci s mizernym přístupem), plac na přespání se super výhledem…

                        0 0
                    • Singlespeed  

                      S pořádně naloženým kolem je průměrná rychlost tak nízká, že to vůbec nemá cenu řešit ;-).

                      0 0
                • Martin  

                  JJ, na Big Apple mám něco najeto a na delší cestování nechrtí rychlostí mi přijde v pohodě. Nezalekne se ani lehčího terénu, jen samozřejmě nesmí být moc mokro. I když, ani blátivá lesní cesta nebo pěšina na louce není při troše šikovnosti problém.

                  0 0
              • jecnak  

                Naopak sirka s valivym odporem nesouvisi. Mnohe mtb plaste maji mensi valivy odpor nez silnicni. Zvlast pak pro kolo zatizene brasnami jsou sirsi plaste vhodnejsi. Diru v krajnici preskocis s nalozenym kolem tezko.

                0 0
                • bezdratova.sprcha  

                  S valivym odporem bacha, opravdu neplati univerzalne ve stejnych podminkach. A hlavne valivy odpor neni zdaleka vsechno.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Jasne, je potreba pripocist aerodynamiku a hlavne hmotnost! :-D

                    0 0
    • Bruca  

      Správnou velikost, pevnou vidli, rám, který má úchyty na nosiče a pohodlné široké sedlo. Protože nepohoris na výbavě kola, ale na tom, že tě bude bolet prdel :-D

      Převody klidně 3×9 nebo i 3×8. Sice nebudou tak jemne odstupnovane, ale není to silnicka. A hlavně bedes mít spotřebak na delší trase bez problémů sehnatelny a za hubicku

      0 0
    • oddie  

      Dlouhé výlety s brašnami? Na tomhle cesťáku jsem objel půl Evropy, a před pár lety jej prodal někomu přesně za tím stejným účelem, ten s tím tu půlku Evropy projel znovu… Pokud bych někdy ještě uvažoval o podobném způsobu cestování, postavím si něco podobného.

      0 0
      • mrazik62  

        Několik delších výletů na těžko mám za sebou (většinou kolem 500–1000 km) a jel jsem je na treku i na horaku. Ten horák je jednoznačně lepší. Určitě širší pláště a odpružená vidlice. Když cestuješ mimo pěkné silnice, tak často vymetas dolíky a díry a to zatížené kolo docela trpí, nehledě na komfort pro tebe. A pokud nějaké divočejší oblasti tak speciální pláště s ochranou – je to sice těžší, ale nemusíš pořád spravovat duše.

        0 0
    • Smazaný účet  

      Kamos na kole „za dvacku“ od mistniho stavitele scalara vyrazil z Prahy k Pacifiku…ted je nekde v Indii a kolo drzi.

      odkaz na vlakno

      0 0
    • Vilém  

      Na takove ucely bych postavil neco v tomto duchu. Jen kliky bych dal asi na 4 hran.

      0 0
      • Smazaný účet  

        jop…jednoduche, svaritelne, robustni. Je docal jiste, ze se behem dlouheho vyletu neco vysype nebo praskne.

        0 0
        • oddie  

          To jsem měl kdysi taky pocit, jak to proti tomu musím mít všemožně pojištěné. Během cca 20tis km se mi nevysypalo nic… :) Dneska už bych se tím zdaleka tak nedrásal, volil bych bych komponenty s přihlédnutím k výdrži a řešitelnosti, ale nijak zvlášť dramaticky.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Ja to myslel volnomyslenkar­sky…proste se muze neco vypsypat a pak to nejak vyresis…stanovy kolik a bzz pasky vyresi vetsinu problemu:)

            0 0
            • oddie  

              Maně tak vzpomínám, rok asi tak 91, potkali jsme Němce, jel sólo natěžko. Vezl si s sebou fakt všechno možný, i navrchu na báglech smotanej náhradní plášť. Když jsem mu řekl, že až tak strašlivá divočina to u nás zas není, že ho i u nás kdyžtak celkem normálně koupí, byl docela překvapenej :)

              0 0
              • jecnak  

                My takhle v nedeli horko tezko shaneli nahradni plast v Rakousku (nakonec sehnali. Ale jinak mas pravdu. Po Evrope jsou nejaky specialni kreace a pul kola nahradnich dilu zcela zbytecny.

                0 0
                • gersa  

                  V neděli budeš shánět plášť těžko i u nás

                  0 0
                  • Rychlej turista  

                    Občas se u cyklorámů o víkendu objeví hromada starých plášťů k likvidaci. Dá se tam celkem slušně vybrat a jen vyměníš plášť za plášť :-)

                    0 0
                • oddie  

                  V neděli :D My jsme dneska strašně zmlsaný, tohle bylo v době, kdys v pátek ve 14h už nesehnal rohlíky, a v 15h zavřeli nadobro ;) To se řešilo tak, žes v tu neděli to prostě někde rozbalil, hodil nohy nahoru a počkal do pondělka.

                  0 0
                  • jecnak  

                    Vsak proto pisu, ze je to zbytecny. Jen jsem si na to docela zive vzpomnel. Tehdy nas trochu tlacil cas.

                    0 0
      • mrazik62  

        Myslím, že je to už zbytečně robusní. Toto je kolo tak na expedice. Na dlouhé výlety bych se nebál něco jezdivějšího i normálně. Jet expedici nebo dlouhé výlety na těžko je velký rozdíl. A když jedeš v civilizaci, tak nemusíš řešit úplně všechno náhradního s sebou.

        Ty úchyty na nosič je dobré tam mít (na zadku), jinak je to dost komplikované ho tam montovat.

        A nosiče řeš i s brašnami – aby ti nelezly do kola a taky abys do nich nenarážel patami

        0 0
      • bezdratova.sprcha  

        To si delas srandu s tim ctyrhranem, ne? A co takhle jeste drevene kola.

        0 0
    • t29  

      29 NEBRAT!

      • 29er má stejný rozměr ráfku jako kros a silnička, můžeš cestovat na turistických semislickách a na nosič přibalit echt drapáky, pokud by ses na dlouhém výletě ubytoval někde s možností projetí horských trailů. Někdo namítne, že na traily je 27,5 lepší, hbitější, ovladatelnější atd, ale ty jedeš na výlet, nepotřebuješ být akční.
      • 29er má stejný rozměr ráfku jako kros a silnička, takže máš největší šanci sehnat v zapadlém cykloobchodě náhradní duši, plášť, dráty nebo ráfek, kdyby bylo potřeba. I když je rozměr 27,5 na trhu už pár let, náhradní díly nemusí být všude běžně dostupné.
      • 29er je horské kolo, horská kola obvykle bývají líp vybavená než krosová (hlavně lepší vidlice než u krosu za podobnou cenu) + zatímco 29er pobere obutí jakékoli šířky, do krosového kola objemný plášt nenacpeš.
      • 29er má největší kola (když nasadíš objemné obutí) a všechny hrby a dolíky jsou pod ním tak nějak… menší. Prostě se valíš krajinou a neřešíš.

      Jako turistický 29er mě napadl GT Karakoram Elite

      Od ročníku 2017 má prodlouženou zadní stavbu a zadní brzdu schovanou uvnitř rámu pro jednodušší montáž nosiče, je to spíš náklaďák na turistiku než teréňák na traily. Pružinová XCR vidle s 32mm ocelovýma nohama sice hodně váží, ale taky hodně vydrží a nebude se kroutit při brždění (i když na alpské sjezdy to bude chtít lepší kotouče). Deore 3×10 funguje, co dodat. Otázkou je výdrž nábojů kol (odpověď hodně záleží na tom, jak je prodejce seřídí).

      0 0
      • Libores  

        s to vidlicí se šeredne mýlíš. Kroutí se to jako had a o funkčně je to tragédie a o hmotnosti tuším 2,5kg nemluvě. Než tohle to radši pevnou. Jinak by se s tebou dalo souhlasit. Jen by mě zajímalo jakým způsobem prodejce seřizuje náboje na průmyslech?

        0 0
        • t29  

          Kdyby tam dali náboje s průmyslovýma ložiskama, tak se tím nezapomenou pochlubit. Popis ale o ložiskách neříká nic, tudíž automaticky předpokládám konusy. Najdi jiné kolo za 17 tisíc s lepší vidlicí, v drtivé většině tam bude něco s 28mm nebo 30mm nohama, vážit to bude stejně a kroutit se to bude ještě víc.

          Nebo by mohl tazatel oslovit Scalara, jestli by se za takové peníze dalo složit něco podobného s pohonem 3×8 nebo 3×9 a za ušetřené peníze dát lepší vidlici.

          0 0
          • fastsnail  

            hmm scalar teď zrovna nabízí tohle https://www.bike-forum.cz/…imano-alivio

            tak to zvažuju, podobně vybavená kola v obchodech stojí spíš ke 20 tisícům, tady by mi zbylo na kvalitní nosič, brašny atd.

            0 0
            • oddie  

              Jo, na tvoji váhu v pohodě.

              0 0
              • fastsnail  

                Jak to souvisí s váhou?

                0 0
                • oddie  

                  Má to poměrně subtilní vidlici, kdybys měl 100kg a navěsil na to 20kg báglů, moc ráda by nebyla…

                  0 0
            • t29  

              Taková Scalarova klasika, dobře poskládané kolo kterému není moc co vytknout. Počítej s tím, že je to cross a plnotučný MTB29 plášť se do rámu nevleze. Pro turistiku na těžko by stálo za zvážení použít MTB převodníky místo crossových, hlavně jestli se chystáš do hor.

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.