Jak poznat vaznost praskliny na hlinikovem ramu?

42 nepřečtených
  • anon123

    Ahoj, nahodne jsem si vsiml, ze na mem kole Canyon Endurace AL 7 – hlinikovy ram – je na horni trubce vzadu blizko sedlovky puklina.

    Jak dlouho tam prasklina je nevim, ani nevim, jestli se zvetsuje nebo ne. Nejsem si vedom zadne havarie, zvlast ne posledni dobou.

    Mam se obavat? Muzu nejak sam spolehlive poznat, jestli je to vazna vec, ci ne?

    0 0
    • va-bo  

      Musíš to bedlivě sledovat, jestli to pokračuje. Každopádně bych začal šetřit na nový.

      1 1
    • LM  

      Jak dlouho ho máš? Canyon má prodlouženou záruku 6 let.

      Já jsem po 2,5 letech našel prasklinku na zadní stavbě u fulla, poslal jim fotky a uznali to. Pár týdnů jsem čekal než seženou rám, pak jim to poslal (přijel pro to kurýr) a během 5 dní mi to přeskládali na nový rám a poslali zpět.

      0 0
      • anon123  

        Kolem 2 let afaik. Nebyl jsem si vedom, ze je na frame zaruka 6 let standard u nich. Mozna dobry napad, predpokladam, ze bych to musel vzit na nejaky servisni stredisko?

        Zkusim si k tomu neco zjistit – netusite, na jak dlouho bych o to kolo prisel?

        0 0
        • LM  

          Napiš jim na podporu. Budou chtít fotky praskliny a sériové číslo rámu. Pak možná bude chvíli trvat, než seženou nový rám. Já měl doma ještě stále krabici od toho kola, tak jsem z ní vyházel cyklokrámy, zabalil tam kolo a předal kurýrovi, který si pro to přijel.

          Případně to můžeš řešit přes KOLOKRÁM, který je nově oficiálním servisním a reklamačním místem pro značku Canyon. (Předtím to dělal Kolofix)

          0 0
          • anon123  

            Dik, napisu. Mozna potom dam vedet, jak to dopadlo. Ignorovat tu prasklinu by nejspis nebyl dobry napad.

            0 0
    • tigermoth  

      Tady rámy rády praskají, zvlášť s hodně vysunutýma sedlovkama. Není to ránou při havárce, ale únavou.

      0 1
      • anon123  

        Na sedlovce jsem obcas mel na te objimce vzadu pripevnenou tasku – nic extra velkyho ani tezkyho (urcite do 2 kg, i to je moc, a malo casto). Myslite, ze by to mohlo mit nejaky vliv? Spis jsem se bal o tu sedlovku.

        0 0
        • marasan  

          Sedlova trubka a sedlovka maji vydrzet max zatizeni kola, takze i jezdce, tipuju treba 120 kg.

          Pokud ovsem mas 120 kg a pridals 2kg brasnu, taks to posral, ale nepredpokladam ;-)

          1 2
    • Azmir  

      To už mi přijde hodně, na tom bych už teda nejezdil.

      0 1
    • Vilém  

      Minimalne tretina obvodu prdla. To jiste nebude vazny:) Nastesti kdyz to povoli, tak si asi nedas na tlamu.

      0 1
    • va-bo  

      Jo jo, chce to ověřit záruku a reklamovat. Pokud záruka není, tak koupit nový rám. Zavařit to půjde, ale praskne to vedle. Na ježdění do nejbližší hospody by to chvíli vydržet mohlo.

      0 1
    • anon123  

      Jeste mozna OT otazka, ktera by byla spis na svuj topic, ale v kratkosti: existuje ramy/kola, u kterych k takovym vadam za par let nedojde? Jsou nejaka neprilis draha kola (tzn ne 100k+) urcena k jezdeni spise po silnicich cestach, na ktere by byl ‚100% spoleh‘, co se ramu tyce – ze se kvuli tomu nerozsekam?

      Rikam si treba, jestli neco takoveho neni spolehlivejsi (ocelovy ram) – https://www.bikefrodl.cz/…na--vel--56/

      0 2
      • Filippo  

        Ocel je každopádně nejspolehlivější, ale ani karbon takhle jen tak nepraskne. Dural poměrně rychle vyčerpá limit při opakovaném namáhání onoho místa.

        0 1
        • novas752  

          Jakože karbon nepraskne okolo sváru/pájení? To nen no.

          Na tyhle víceméně únavový lomy karbon opravdu netrpí, ale po letech s tim taky můžou být problémy.

          0 1
      • Tomcat  

        Psalo se to tady už opakovaně. Není to vada ale fyzikální vlastnost duralu, kdy dochází k postupné unavě materiálu.

        Lepší značka tak má větší záruku protože si může dovolit to vyměnit. Nikoliv že by měla „kvalitnější“ du­ral.

        Horší značky to mohou oddálit třeba větší mocností materiálu, ale nedokáži to zastavit.

        1 1
        • RttB  

          Ano, máš pravdu, není to „kvalitnějším a nekvalitnějším“ duralem. Ale ani to není důsledek fyzikálních vlastností duralu!

          Je to nějaká konstrukční vada – poddimenzování – buď nevhodná geometrie v kombinaci se zeslabením stěn kvůli hmotnosti a nebo prostě výrobní šit z Asie apod.. A zrovna Canyony praskají poslední dobou furt, všude a všem – to není poslední dobou den, abych to někde nečetl. Opravdu běžně nečtu o prasklých Santičkách, Trecích, Meridách, Datmoorech, Spešlech, Kostkách, atd … Takže všeobecně napsat, že na vině je fyzikální vlastnost je nesmysl. Na vině je především konstrukční oddělení Kanónu, které "něco po**alo, moc dobře to ví a proto hezky, tiše a rychle rámy mění…

          1 3
          • Tomcat  

            Takže by se v tom dali vidět asi tři věci .

            První je materiál . Ano, dural (hliníková slitina) časem praskne, to je fyzikální fakt. Ale není to tak, že „každý kolo“ např Canyon praskne dřív než jiný rám jen proto, že je dural. Rozhoduje, jak konstrukce rozložení napětí a počet cyklů namáhání. Únavový lom prostě přijde, jen lepším návrhem ,nebo nepoužíváním se životnost dá prodloužit.

            Druhá věc je konstrukce a výroba. Pokud “Canyon praská furt, Santa Cruz nebo Trek ne“, tak pravda to není jen fyzice, ale o konstrukci, kontrole výroby a nastavením značky. A trochu té statistice. Myslíš že každý komu praskne rám se tím chlubí na sociálních sítích? Jak připomenul Novas už tu byl Spektral který taky hodně lidem praskal , někomu vydržel vydržel. Hlavně ale Canyon to reklamoval. Asie samo není problém, i high-end rámy se dělají v Asii, ale rozdíl je v kontrole kvality a know-how. Pokud Canyon to vyměňuje není problém.

            Třetí věc je že někdo si koupí kolo a a má pocit, že bude “na věky“ . Když praskne, je to hned zrada. Jenže je spotřební věc, jen drahá. Jenže to vypadá že zatímco lidi s drahými koly řeší reklamaci v tichosti, né na netu. Ti, co koupí levnější stroj nebo bazar po záruce rupne, to dají ven se vztekem, protože “mělo to být věčné“. A hlavně mají strach a dávají najevo vztek, že i po reklamaci ono to asi moc daleko přes záruku nevydrží. Tedy nevydrží to tak jak si představoval. .

            Canyon reklamuje , ok. Svolavačky v minulosti už byly. To že někomu to praskne po 6ti letech , nebo když ho koupil bazarový opravdu naštve ale to už není problém Canyonu .

            Ono napsal někdo do Canyona kolik je plánovaná životnost těch rámů? Ono totiž překvápko bývá kratší než záruka. To že ten rám má životnost desítky let je přání v hlavách některých kupců.

            0 2
            • RttB  

              Nechápu, co pořád obhajuješ. Canyon má v poslední době poměrně velký problém s prasklými sváry. Jsou toho plné diskuze a fóra celosvětově. Nikdo netvrdí, že to bude na věky, nikdo se nehádá o vlastnostech AL rámů. Ale ten problém prostě má ve velkém i u nových kol, které jezdí lesní/polní cesty (ne, nebavíme se o bararovce ježděné v bikeparcích).

              Takže jsme zpátky u toho co jsem psal – Canyon to nezvládl konstrukčně na papíře. Tečka.

              0 1
              • kubad  

                přesně tak, nebo ještě má/měl spíše problém v technologii

                2 1
          • cibi  

            Promiň, mýlíš se –

            Al slitiny na rozdíl od ocelí „nerelaxují“, ale kumulují vakance v krystalické mřížce.

            Proto nelze navrhnout „věčný“ rám z AL slitin – prostě se unaví vždy.

            Můžeš jeho životnost ještě zkrátit nevhodným návrhem, na co narážíš, to ano.

            Příklad z praxe: letadla mají životnost draku (trup+křídlo) danou jak v hodinách tak v počtu vzletů… protože únavové namáhání.

            0 1
            • RttB  

              Nemýlím se a nepopírám „únavu“ matriálu! Ale v případě Canyonu to není únava materiálu (běžně a často praskají rámy u zánovních kol a nebavíme se o DH kolech, ale i full XC kol.), ale nějakou konstrukční vadou (špatná volba tloušťky materiálu, materiál samotný, apod.). Taky praskají přímo podélně celé sváry, takže opět buď konstrukční vada, nebo technologická chyby při samotném sváření…

              Už jsem to psal výše 2×. Po třetí fakt už nebudu.

              0 1
              • cibi  

                omlouvam se, špatně jsem tě pochopil.

                Myslím že se můžeme teda shodnout že únavě jdou naproti i chybami v návrhu/ technologii.

                1 1
                • RttB  

                  Neomlouvej se, diskuze jsou od toho, aby se diskutovalo :)

                  Určitě ano. Ale tady asi zřejmě se šlo naproti až moc.

                  1 1
              • tigermoth  

                Vždy je to únava, pokud tedy nepraskají technologicky nevhodně provedené svary. Máš zcela pravdu, že výrobci tomu umí jít naproti. Jde jen o to, že určitým tvarováním trubek, umisťováním vevařovaných výztuh a svarů samotných, hloubkou zasunutí sedlovky atp. vznikají chtě nechtě místa, kde se stres koncentruje a výsledkem je únavový lom, často v charakteristickém místě pro některé typy rámů (spectraly mezi vahadlem a středem, Bandity mezi navařenými výztuhami nad středem, hodně čtyřčepů pod vahadly obecně – tam kde se trubka namáhá ve střihu nebo se rozevírá svar). No a sedlová trubka x horní rámovka je asi evergreen hardtailů obecně.

                Únavový lom umí vzniknout velmi rychle, když se sejdou podmínky.

                2 1
                • RttB  

                  Tady so pořád točíme v kruhu jako pes za ocasem a motáme se kolem slovíčka „únava“. Pokud rám praskne a na vině je technologická chyba (a těch můžou být desítky), nebo chyba vzniklá při samotném výrobním procesu, tak příčinou je prostě ta chyba a nikoli únava. Může tam být i nějaké pnutí na té zadní stavbě, protože byl vadný přípravek na sváření – pak to také prostě není únavou materiálu, ale zase jen chybou např. při výstupní kontrole kvality.

                  Je to naprosto stejné, jako kdybych já teď v garáži svařil desítky rámů mizerným svárem podle svého mizerného návrhu a ty by velmi brzdo všem praskli. Lze pak mluvit o tom, že to způsobuje únava materiálu, která je vlastností všech AL rámů všech značek (jak to tady tak nějak psal Tomcat)? Nebo prostě příčinou byl výrobní zmetek (ať už samotnou konstrukcí, nebo samotným svářením)?

                  0 2
            • wladeq  

              Ty vakance sis zrovna vymyslel ne?

              Když to praskne, je to čistě o zmršeném návrhu (kvůli váhy), celé to stárnutí AL rámu je víceméně mýtus. Zjednodušeně…pokud by v tom místě bylo více materiálu, neprasklo by to

              Životnost 737 je 20–30let/55 tisíc hodin/90 tisíc vzletů…a to tam ještě hranou roli extrémy teplot

              Znáš snad někoho, kdo dneska huntuje sjezďáka z roku 95?

              1 3
              • RttB  

                Podle těch lidí tady v diskuzi by zřejmě bylo zcela normální, kdyby ten drag 737 upadl po prvním roce služby a řekli by, že je to únava materiálu, vlastnost AL slitiny, že je to přeci fyzikální jev :D

                Rozhodně to nebyla technická závada, nebyla to věc konstrukce ani vada ve výrobním procesu :D

                Dělám do aut a divím se, že podvozky (nejen podvozky) z AL slitin vydrží tolik let a ramena nepraskají už po půl roce, když je to přeci vlastnost a únava materiálu :D (že by správná konstrukce a výpočty namísto poddimenzování materiálu ?)

                1 3
                • kubad  

                  Tou Tomcatovy nevysvětlíš, :D

                  0 0
                • tigermoth  

                  Avotomtoje, ale kdyby tady bajkerstvu někdo nabídl Al rám, zkonstruovaný s ohledem na maximální životnost, tak by tu všichni brečeli, jak je to těžké.

                  U letadel k takovým koncentracím, únavě a haváriím docházelo – možná jsi slyšel třeba o DeHavilland Comet, měly čtverhranné okna a v relativně ostrých rozích se iniciovaly trhliny při cyklickém namáhání tlakového trupu. A netrvalo to dlouho, min. dvě letadla na tohle padly.

                  Ale cibi všechno potřebné shrnul:)

                  7 1
                  • TK75  

                    a pak si daj na kolo hlinikovej predstavec…se­bevrazi :))

                    1 1
                    • LM  

                      a co teprve hliníková řídítka (která by se měla pravidelně měnit přesně z tohoto důvodu:-))

                      4 1
                  • RttB  

                    Ano, o tom obdelníkovém okně a důsledcích jsem kdysi v TV slyšel – a to jsme zase u toho, že vinu nenesla únava materiálu, ale už špatná konstrukce.

                    A to s tou váhou není úplně pravda. Jsou kola/modely (a to i v portfoliu Canyonu) vážící ± stejně, které drží v pohodě. Je to prostě jen o tom vybalancování všech těch aspektů (desing, geometrie rámu, funkčnost, hmotnost, tuhost, cena/výrobní náklady (!), …) do funkčního celku – a to uznávám fakt není pr*el a někdy se to holt nepovede.

                    0 2
                    • LM  

                      Tady už měli kulatá okna: Aloha Airlines 243

                      Příčinou selhání trupu byly únavové trhliny kolem nýtů v důsledku velkého počtu cyklů, které přetlaková kabina prodělala. Situaci zhoršila koroze související s provozem letounu ve vlhkém a slaném prostředí.

                      1 1
        • kubad  

          svařované Alu rámy se z duralu nedělají když už chceš rozvádět nějaké teorie.

          0 1
    • Doyle  

      Těch prasklých Canyonů teď nějak přibývá. Navíc prý na tom nejsou teď nějak nejlíp. Aby jejich hvězda Mathieu nemusel přesednout se svou stájí na jinou značku. Měl jsem Canyon rád, ale po změně geometrie Exceeda láska zkončila.

      0 1
      • Tomcat  

        A nebo běžná statistická množina, kde s počtem prodaných kusů roste i počet vadných.

        0 2
        • novas752  

          No nebo konstrukční nebo technologické vady/nedokonalosti – viz Spectraly co praskaly na zadní stavbě jako divý ale Neurony ani Strivy na to netrpěly.

          2 1
    • roman 3D  

      Konečná, na to bych už nesedl

      0 0
    • Cavendish  

      Tady je hotovo :) není o čem

      0 1
    • Tatut  

      Takovou prasklinu si bratr nechal zavařit, přeplátovat a jezdi dál….a byl to Cannondale F29 HT.

      0 1

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.