lomy aluminiovych-duralovych ramu

44 nepřečtených
  • BH

    vazeni, dost casto jsem postaven pred ukol rozhodnout zda prasklina-lom AL ramu jizdniho kola je vyrobni vada a nebo je to zpusobeno neurvalym zachazenim uzivatele.Provest presnou anylyzu materialu a svaru je vetsinou prilis nakladne a tak se pro rozhodnuti vyuziva spise"odbory odhad".Zajimal by Vas nazor ,jak jednoduse a pokud pozno jednoznacne urcit pricinu lomu ramu, jestli k tomu je neco dostupneho na netu (napr.databaze lomu a jejich pricin) a Vase obecne ci konkrektni zkusenosti.

    0 0
    • Bleda tvar  

      Najviac prasklin vznika asi medzi hlavovou a spodnou trubkou. Neviem tieto ramy holt pukaju a mam posudit ako zatial laik, tak by som povedal ze vyrobna vada ( mozno zly uhol krku? co ja viem… ) fakt viac o tom neviem. Akurat si jedine o chvilu kupim duraloveho fr pevnaka tak len dufat, nech nepraskne :)

      0 0
    • Mamutt  

      Vycházel bych ze zkušenosti –

      1. znám majitele a vím, jak jezdí → poznám, jestli nekecá;
      2. pokud vím, že Fuelům ochotně praská zadní stavba, je to snad jasné a nebudu se to snažit rozkecávat;
      3. sporné případy svedu na třetí osobu, případně vyšší moc ;-)
      0 0
    • Volf  

      Hm dost blbá pozice rozhodovat v takových případech. Abych pravdu řekl já osobně moc nevěřím na výrobní vady. Tady když se někdy začteč do některejch příspěvků, tak zjistíš že praskání rámu je běžnou záležitostí. Nevím jak kdo, ale já jsem dost přesvědčenej o tom, že rám praskne nevhodným použitím. Psal jsem to už několikrát, ale fakt si myslím, že nejvíc problémů vzniká tím, že si někdo z nedostatku peněz koupí kolo, který není určený k danýmu způsobu používání. Čili pokud má někdo klasický XC kolo / což je asi většina běžnejch kol v krámě / a bude na něm dávat dvoumetrový dropy tak brzo bude uplatňovat reklamaci na špatnej rám atd.

      0 0
      • Fucker  

        S tím musim souhlasit.Některý lidi si neuvědomujou,že nemůžou vzít jakoukoliv vidli a dát jí na jakejkoliv rám. Našetřej si prachy na vidli se 130mm zdvihem,daj to na kolo,maj z toho čopra jako prase,a pak se divěj že jim rám po půl roce praskne. Další závadou bejvaj krátký sedlovky. Viděl jsem i pár prasklejch zadních staveb,kde byly totálně nefukční ložiska. Tím samozřejmě nechci říct že neexistujou výrobní vady.

        0 0
        • Franta  

          Ale nemel by si prave uz vyrobce ohlidat pouziva neprimerenych vysokozvdihovych vidlic v zarucnich podminkach? A mit vyskolene prodejce, kteri to jednoznacne reknou nakupujicimu. Dnes si uz spousta firem hlida to, nebo se snazi hlidat a informuje sve zakazniky jaky maj pouzit vidlice na ram jako treba Iron Horse, Santa Cruz, Banshee, Brodie, asi i Norco a spousta dalsich… samozrejme je pak tezky ale nekomu dokazovat (zda vubec mam pravo nekomu dokazovat) ze na tom mel dvoubrejlu s 180 a proste proto urval hlavu…

          0 0
          • Fucker  

            Výrobce by takovýhle upozornění měl uvádět určitě,ale s úrovní prodejců (prodavačů) mám dost špatný zkušenosti.Sám bych byl asi hodně opatrnej dát si někam do obchodu servisovat kolo.Určitě ale existujou i dobrý servisy(doufám).

            0 0
      • fousek  

        No ale kdyz kupuju kolo v supermarketu je na nem napsano horske a v navodu k uzivani je naposan ze neni schvaleno pro silnicni provoz, tak automaticky pocitam ze se s tim klumprem muze jezdit jen v terenu a vono v terenu praskne ram, tak mam snad pravo na reklamaci ne?:-)

        0 0
        • Jenda  

          Ale to neni jen pripad supermarketovek – kdyz jsem si kupoval ram superior XP930 (2003) tak s original sedlovkou. Dokonce jsem na nem jezdil neobvykle slusne – a stejne me prasknul pod sedlovkou. Reklamaci uznali a dostal jsem XP930 2004, takze jsem velmi spokojenej, ale samozrejme, ze by mohli rict, ze to bylo prekroceni meze pevnosti a ze jsem prasil a nebo mel kratkou sedlovku.Ja ale se muzu zacit taky dohadovat, ze holt ten ram byl pretizenej a byla kratka sedlovka ale je to moje vada? Sedlovka original a v prospektu ke kolu psano, ze je urceno na zavodni pouziti – a na zavodech dostava pokourit vyrazne vic nez pri beznym jezdeni. Tak a ted kde je chyba? No proste jsem chtel rict ze i prasknuti ramu v dusledku pretizeni NEMUSI podle me byt chyba uzivatele ale chyba konstrukce i v pripade ze material byl bez vady.

          0 0
    • MaPa  

      Výrobní vady a specifikaci trhlin s cílem určit charakter jejich vzniku (únava – křehký lom – namáhání v nepříznivém směru – …) by měli ovládat strojaři. Takže bych se zkusil zeptat někoho na strojárně (nějaký vhodný obor), určitě je k tomu popsáno mnoho materiálu a třeba tam bude kontakt na nějakého odborníka, který se tím živí… Nepraskají přeci jen rámy, ale i stroje, nástroje a zařízení.

      0 0
      • MartinXC  

        To je dobrý tip, strojní průmyslovky nebo technologické katedry VŠ určitě mají potřebné vybavení na expertízy. (Alespoň ze mě to tak bylo)

        0 0
    • jocky  

      Prasklina muze byt zpusobena unavou materialu pri cyklickem namahani, nebo prekrocenim meze pevnosti materialu pri jednorazovem zatizeni. Unavovy lom se vyznacuje u oceli „lasturovitou“ strukturou. Lom vznikly prekrocenim meze pevnosti materialu je vetsinou provazen urcitou deformaci v okoli lomu (trhliny). U slitin hliniku je tezsi rozpoznat typ lomu. Material v okoli svaru , kde to nejcasteji praska) ma zmenenou strukturu a hrubsi zrno, proto dochazi krehkemu lmu i pri prekroceni meze pevnosti a material nevykazuje vyznamne deformace. To, kolik ram vydrzi, hodne zalezi na technologii svarovani a popripade na tepelnem zpracovani.

      0 0
    • Kohout  

      Stanovení příčin lomu materiálu je celkem věda a asi neexistuje nějaká obecná pomůcka pro laiky. Existují fotky lomů v obdorné literatuře (Pluhař a kol.-Nauka o materálu atd.), aly ty se většinou zaměřují na klasické strojní součásti (šrouby, hřídele atd.) a příčiny jejich defektů. Něco lze najít i na webu, např. http://www.doitpoms.ac.uk/…results1.php

      Pro Tvůj účel by přicházelo v úvahu posouzení lomu nějakým expertem (ČVUT-katedra materálů, výzkumný ústav materiálů, soudní znalec z oboru atd.), ale vzhledem k ceně dnešních běžných Al rámů se to asi nevyplatí. Rám z Alu slitin se pomalu stává „spotřebním materiálem“ jak třeba pláště.

      0 0
    • BH  

      diky vsem za nazory a prispevky.Problem je prave v tom, ze dukladna analyza lomu, testy a zkousky materialu jsou natolik nakladne, ze prekracuji cenu ramu jako takoveho (vetsinou) a tudiz to ztraci opodstatneni- nikdo by to nezaplatil.

      0 0
      • ravo  

        A jak se k tomu staví výrobce? Tem má určitě taky nějaká názor, to by zase zajímalo mne, když uznáš reklamaci, jestli pak třeba taky narazíš nebo jestli to je výrobci jedno nebo jak to vlastně je? Možná jsem to zjednodušil, ale snad mi rozumíš na co se ptám.

        0 0
        • Jenda  

          no to je zajimava otazka – ale vzhledem k tomu ze tu nekdo psal ze vyrobni cena solidniho ramu je kolem 10USD tak si myslim ze klidne da novej. Ono uprime receno lidi na B-F rikaj jak jim vsechno praska ale my nejsme bezni cyklisti:-)

          0 0
        • BH  

          ono je to dost slozite,obecne je v CR asi nevic reklamaci- vztazeno na pocet prodanych kol v Evrope urciteVsichni dovozci se snazi tu situaci nejak rozume resit. kazda reklamace je pro ne vetsinou naklad navic. nejen postovne a pod v ramci CR,a le zejmena uhrada nakaldu na dopravu novych ramu z Ciny-taiwanu,k tomu pak clo a DPH, nebot celnici to vetsinou procli jako novy vyrobek,tyto naklady lze pak po celnici pozadovat zpet,ale je to hodne byrokraticky proces.Takze reklamce jsou pro dovozce ztratove, hlavne vsak se pak vyrobci brani tim, ze CR ma hoden reklamaci a je s tim hodne komlikaci. na jedna strane lze pochopit cloveka, ktery si koupi kolo a po mesici mu prdne ram z duvodu vyrobni vady, ovsem o tech se vetsino jiz vi a tam nikdo nedela zadny problem. Horsi je kdyz nekdo potrebuje inovovat sve kolo a dela vse pro to aby ram prdnul a nebo take jezdi jak…, pak praskne vsechno. Dovozce pak dostane do rukou totalne ojety ram, kde se majitel dozaduje uplatneni zaruky.A takovych si troufam rict je v CR vetsina, alespon takova je moje osobni zkusenost.No a jak pak pak rozumne resit? U nas plati CSN(ISO), ktera stanovuje pevnostni pozadavky na jizdni kolo bez ohledu na to zda je to MTB a nebo silnice ci DH, tuto normu vetsina dovazenych kol bez problemu splnuje, nebot ma atesty TUV, ktere jsou podobne. Jinak by se kola do zemi EU nemohla dovazet. takze shrnuto a podtrzeno, vyrobce a dovozce se celkem opravnene brani uznat kazdou reklamci a je fakt problem skutecne odborne urcit zda to byla vyrobni vada a nebo vina, ci zamer uzivatele.Pokud se dostane spor az k soudu, pak uz konci sranda a nebot takovy komlexni znalecky posudek vcetne materialove rozboru muze stat i 15–20 tis. Kc a vic Plati to vcetne soudnich poplatku ten,kdo to projede.

          0 0
    • admxx  

      No jo no…ale me by zajimalo kdo to bude tahnout az k soudu. 99,9% lidi se na to radeji vybodne nez aby riskovali prohru, ktra je pri soudu s velkym vyrobcem temer jista. A i kdyz je tem poskozeny v pravu tak mu to nestoji za ty nervy a cas ktery stravi reklamaci takoveho ramu. Mam s tim osobni zkusenost a radeji sem se na to vybodnul. Mel sem fakt velke problemy se svym bikem a prodejce to odmital resit, rikali ze to neni jejich starost a ze zavady ktere se vyskytuji jsou naprosto normalni (uvolnene kotouce po 30 km jizdy, totalne ztuhla vidle ktera po 200km davala z 8cm zdvihu slabe 4; pri brzdeni brutalni razy do riditek, a taky 2× po sobe zavzdusneni hydrauliky; pri ctvrte reklamaci dokazali spravit povolujici se kotouce o kterych tvdili ze jsou v poradku a dali dokupy hydrauliku). No a kdyz se mi pak zase ta predni kotoucovka po**ala tak se na to ani nepodivali, rekli ze reklamaci zamitaji a ze se s nima klidne muzu soudit ze je jim to uplne jedno protoze se to potahne 3 roky a jim se nic nestane. V podstate maji pravdu. Takze kdyz clovek natrefi na hajzly tak s nima nehne nic. A poslat jim tam ČOI? to je sice reseni za ktere nic nedam ale taky nic nedostanu. Sice jim muzou udelat pruvan ale moje penize mi to nevrati. No a tak sem se na to vykaslal sebral sem se,nechal si kolo seridit v jinem servise za penize. Zajimave je ze od te doby jezdi jako po masle a uz nejsou zadne problemy. Takze i kdyz mam zaruku jeste vic jak rok nestoji mi to za to aby sem se tam s tema kretenama hadal o opravnenosti reklamace.

      0 0
    • Dew-spec  

      No ja si myslim ze dost casto je to prasknuti zpusobeny spatnym technologickyn postupem pri svarovani…Kdyz teda clovek na tom vylozene nezaprasi ale to je na nem jestli se k tomu prizna…Kdyz to tak vemete tak jediny co umime dobre svarovat je ocel…s duralem je to horsi a o magnesiu vubec nemluve.Me osobne prasklo 2× GTcko ve svaru horni ramove a sedlove trubky..ram za 18 tis. Clovek by prepokladal nejakou kvalitu…tam si ale osobne myslim ze to do urcity miry bylo zpusobeny spatnou konstrukci ramu..cili ten znamy triple triangle.

      0 0
      • BH  

        no tento argument bych bral pri rucnim vareni,a le pokud to svaruji automaty, a tedy lze predpokladat, ze je jeden svar jako druhy a take, ze je dodrzen techlogicky postup dalsiho telepelneho zpracovani. tak asi duvod, ze nekdo jezdi na kole 10 let a nema problem a druhy na stejnem kole ze stejne vyrobni serie (podle vyrobniho cisla) resi problem rupnuteho ramu. Ovsem GT, to je samostatna kapitola, to nechci hodnotit.

        0 0
        • 100kg  

          I kdyz to dela automat muze vzniknout mnoho vad! Staci jedina necistota, bublinka, spatna tepelna uprava a uz svar muze prasknout. To, ze svary vypadaj jeden jak druhy neznamena, ze krystalicka struktura uvnitr je stejna.

          0 0
        • Jenda  

          jenze jeden najede za 10 let na tom kole 3 kkm po cyklostezkach a druhy 50 kkm v terenu a to nemluvim o rozdilnych hmotnostech a ted sud – podle me kdyz ma ram zaruku 10 let tak by se to melo vztahovat i na unavu materialu a ne jen na vyrobni vady a nebo at tu zaruku tak dlouho nedavaj – to uz je me sympatictejsi pristup tech vyrobcu ktery na rovinu reknou ze vyrobni vada se do dvou let urcite projevi a tedy delsi zaruka na ram je zbytecna.

          0 0
          • Dew-spec  

            U toho zminovanyho GTcka napriklad byla zaruka 3 roky…po necelejch 2 letech mi to prasklo takze i pres zmenu dovozce jsem to celkem v pohode vyreklamoval…Druhe ram mi praskl asi po 26 mesicich po tom co jsem ho dostal…tak si rikam v pohode je jeste nejakych 10 mesicu v zaruce ale ono ouha…nic takovyho. Jelikoz jsem na ten prvni dostal nadstandardni zaruku 3 roky na ten druhej uz je ze zakona zaruka jen ty znamy 2 roky.Tohle mi potvrdili i na COI. Takze smula. Logicky z toho vyplyva ze kdyz na neco mate dozivotni zaruku, projevi se na tom nejaka vami nazavinena vada a vyreklamujete to tak na ten druhej shit mate uz jen 2 roky zaruku…nebo resp. je jen na prodejci jestli to vyreklamujete i po delsi dobe.

            0 0
            • Pá-dlista1  

              No bodej?. By byli blby, kdyby davali dozivotni zaruku, kdyz zjistili ze je to vadny :)

              0 0
            • McBlacky  

              ale měl jsi 4 roky jeden rám, to je dobrý ne? :-)

              0 0
              • Dew-spec  

                No spis 4 roky 2 ramy…to je slusna statistika :)) Pro me z toho plyne: GT never more :)

                0 0
                • McBlacky  

                  no jasně, ale v podstatě jsi 4 roky neinvestoval do rámu, ikdyž za riziko křupnutí v blbý situaci to asi nestojí. asi jsem překouk, jestli jsi psal svoji váhu, zdvih vidle, model rámu a typ jízdy, docela by mě v krátkosti zajímalo… dik

                  0 0
                  • Dew-spec  

                    ne ne nic z toho jsem nepsal ale kdyz te to zajima… :)) Tak predne vaha mezi 84 a 90 kg, model kola: byly to ty stary laviny jeste be tech cisel jak to znacej dneska cili Avalanche Le vel. XL.Obe to byly modely 98 tusim nebo tak nejak. Vidle tak byla Marzocka Z2 jeste takova ta s tema prachovkama :) zdvih 65. Co se tyce stylu jizdy tak jsem spis takovej silovej typ :) ale nemyslim si ze bych na tom nejak prasil..sem tam nejaky skoceny schody ale to je vsechno…Jinak sedlovka byla dlouha dost. Jak jsem napsal osobne si myslim ze to je v technologii ale mozna by nebylo od veci spocitat sily v tom kripl triangle jestli to nema nejaky treba hmotnostni omezeni…

                    0 0
            • BH  

              bohuzel ja bych mohl o kolech GT a reklamacich ramu vykladat hodne dlouho,ale nechci vam brat iluze..jen poznamka k tzv.dozivotni zaruce,nic neni jak to vpada, kdyz prijde na lamani chleba, je to zaruka 6 mesicu a nebo nyni 2 roky, nas pravni rad totiz nezna tento pojem a tak se to chape jako zakonem stanovena mininmalni lhuta zaruky.Uz jsem se s takovym rozhodnutim soudu setkal.

              0 0
              • MaPa  

                Cože?! Jestli by mi tohle někdy nějaký soud řekl, tak dalším krokem by bylo zažalování prodejce/výrobce za klamavou reklamu. Ale chápu že by to bylo jen pro pořádek a pro uklidnění mojí agresivity – nic bych z toho nedostal a rám už vůbec ne

                0 0
              • jecnak  

                Ja myslim, ze hlavni pro takove pripady je mit napsany v ze zaruka je 3 a vice let v zarucaku. Pak muzes bez problemu argumentovat tim, ze jsi vec kupoval v „dobre vire“. Pokud se pak prodejce/vyrobce zdraha vzit vubec do reklamacniho rizeni reklamovanou vec, tak tim porusuje smlouvu, kterou jsi s nim uzavrel a jeji podminky jsou mimo jine v zarucaku.

                0 0
                • BH  

                  paneve, vy zijete ve svete iluzi mozna bohuzel, mozna dikybohu. Pojmy jako dobra vira a nebo klamava reklamava, chtel bych videt ten soudni spor. Realita naseho soudnictvi je na hony vzdalena uspesnym soudnim sporum, jak je zname z americkych serialu… zaruka 3 a vice let je z pravniho hlediska stejny nesmysl jako dozivotni- 2,3,5,10 let jsou pojmy se kterymi se da pracovat. Uplne jiny problem jsou povinnosti prodejce v ramci reklamacniho rizeni, pokud zakaznik ma potrebne dokumenty (paragon, zarucak) je prodejce povinnen reklamaci resit. zakon mu ale neuklada ze ji musi vyresit kladne ve prospech zakaznika a td.

                  0 0
                  • MaPa  

                    To je pravda, ale kdybych měl přeci v záručáku napsáno že mám doživotní (nebo 5-letou nebo jinou) záruku, tak mi pak soud přece nemůže říct že mám 2-letou ne? A když mi to řekne, tak je něco v nepořádku na smlouvě kterou jsem s prodejcem uzavřel koupí výrobku. A jak probehne posouzení reklamace je pak uplne jina vec ne?

                    0 0
                    • BH  

                      no u te 5 -ti lete je to jasne tam neni co okecavat. Ovsem jak jsem jiz vysvetloval, nas pravni rad nezna pojem dozivotni zaruka (co to je?- cely zivot majitele a nebo kola?) a tak v takovych pripadech, pokud dojde az na soudni spor, doud rozhodl (vim o 2 pripadech), ze ta zaruka byla 6 mesicu, tedy zakonna zarucni doba(bylo to pred upravou zarucni doby na 2 roky)

                      0 0
                      • Pá-dlista1  

                        Ziju v domeni ze dozivotni zaruka na ram znamena 5 let. Tj. zrejme doba zivotnosti ramu. Ale jak se na to diva nas pravni rad netusim. Treba u vidlic je to jednoduchy. Tam zivotnost muze skoncit daleko driv nez je zakonna 2 leta lhuta. Jenze na to se stejne zaruka nevztahuje. Tj. treba jako mit auto pul roku a najet na nem milion kilometru a chtit reklamovat, ze je cely v haji. Asi tak to vidim u toho ramu. Vyrobni nebo konstrukcni vada by se uz davno projevila. To ze to po dvou letech pouzivani prasklo… proste skoncila jeho zivotnost :)

                        0 0
                    • martt  

                      ja uz som sa stretol s interpretaciou, ze dozivotna zaruka je pre dobu zivota vyrobku a nie majitela. Teda ked ten ram zlomis, ram dozil a tym padom sa nan uz zaruka nevztahuje :-(

                      0 0
                      • ravo  

                        Mně by zase zajímalo, kdo z lifetime záruky na výrobek vytvořil iluzi o záruce do konce života majitele. To fakt může vymyslet jen česká hlava:-))) Ale chytlo se hezky, to jo…

                        0 0
                  • McBlacky  

                    taky než by se k tomu soudu dostal, tak by ten rám byla starožitnost :-)

                    0 0
                  • jecnak  

                    No dyt ja nerikam, ze reklamaci ma povinnost vyridit kladne. Ja jen pisu, ze ma povinnost tu vec vzit do reklamace, pokud je v zarucaku napsany to a to. Jestli to bude mit smysl je vec jina a pak bych taky uvazoval pri dalsi koupi u koho to budu kupovat a jak se ke svym zakaznikum chova. Dobry priklad z jineho oboru je treba IBM nebo Cisco, kde reklamace probihaji naprosto bezproblemove. Je to samozrejme vykoupeno vyssi porizovaci cenou, ale kazdy si musi rozmyslet, jestli mu to za to stoji.

                    Ja osobne bych to u ramu pod 5k kc neresil – zkusil bych reklamaci a kdyz bych nepochodil, tak maximalne neco napsal na forum. U ramu pod 15 je to uz trochu jiny. U ramu pres 20 je situace asi dost jina, protoze stejne vetsinou nejde o seriovky a kdyz uz neco takovyho kupuju, tak si prodejce nejdriv dobre proverim. Konec off topic :-)

                    0 0
                    • BH  

                      jo, jo ja jsem to tak nemyslel,pokud se tyce ceny ramu, tak mam nekdy pocit cim drazsi tim vic reklamaci.Vzpominam si, ze z 10 -ti ramu jiste nejmenovane znacky v MC kolem 60 tis. Kc jich v probehu 1 roku prasklo 9.A byly to opravnene reklamace, nebot ten vyrobcve jaksi podcenil , ze na celoodpruzem kole se bude obcas jezdit i z kopce.Vsechny ramy praskaly na jednom miste a nakonec to ten vyrobce musel priznat, byt ze zacatku tvrdil, ze ma ten nejlpsi vyrobek na svete a pri predvadeckach do nej busil i kladivem aby demonstroval jejich pevnost.I to se stava..

                      0 0
                      • jecnak  

                        Tak me napada, ze by bylo dobry napsat, ze je dobry v pripade reklamace zjistit, zda nema jeste nekdo podobny nebo stejny problem a pak postupovat spolecne. Preci jen kdyz je vic lidi, tak se da udelat casto mnohem vic. Jeste by asi bylo dobry napsat, ze pokud je vyrobce nejaka zahranicni firma, tak je obcas vhodny se obratit primo na ne a napsat popravde co a jak a jak dal postupovat, pripadne, ze mi to obchodni nechce uznat atd. Stava se, ze pak veci dostanou „z nejakych zahadnych duvodu“ jine obratky. Netvrdim, ze to pomuze, ale za pokus clovek vetsinou nic neda. To uz jsme se ale od lomu ramu, ke kterym jsem se zamerne nevyjadroval, protoze i kdybych na tohle tema a tema stavby, technologickych postupu, zpracovani atd. napsal deset stranek, tak by to bylo stale malo. Trochu tomu hovim, takze vim, ze to neni vubec jednoduchy a uz vubec ne levny. Muzu jen potvrdit, ze takovy znalecky posudek vyjde vetsinou draz nez novy ram.

                        0 0
                        • BH  

                          by ses i divil jak neochotne zejmena firmy z US, resi reklamace. No a pokud o tom tematu lomu ramu neco vis vic bude vdecen za jakoukoliv informaci na toto tema dik.

                          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.