• Aleshek

    Převod je tvořen trojicí převodníky – řetěz – kazeta.

    Řetěz – ten je jasný, na to je měrka … vyhodit, když je na posledním zubu měrky, příp. je metoda pomocí posuvky.

    Kazeta – tam se říká, že vydrží 3 řetězy, které je dobré prohazovat, čímž se prodlužuje životnost. Je nějak prověřeno/vyz­koušeno „točit“ třeba i 4 nebo více řetězů?

    Převodníky – ??? … u těch to právě nevím, slyšel jsem, že by měly vydržet 30 tis. km, ale v podstatě mi nikdo pořádně neřekl, jak to s nimi vlastně je. Mám kolo na něm najeto asi 9 tis. km a myslím, že tak z 90 % jezdím na střední převodník. Přijde mi, že je už vcelku jetý a to z několika důvodů:

    1. Má jednoznačně nejvíc najeto (možná i těch 8 tis. km).
    2. Když jsem naposled dával nový řetěz, tak nejdéle „sedal“ právě

    na středním převodníku (furt lupal, přitom na malém a velkém už seděl). Je tohle to kritérium pro výměnu? Nebo je nějaké jednoznačné kritérium? Je běžné měnit jen jeden převodník? Díky za odpovědi.

    0 0
    • JakeF  

      Kazeta – měnit, když bude řetěz střílet a nesedne si během prvních pár kilometrů.

      Převodníky – 30k je blbost, velkej převodník jsem oddělal za cca 10k km tak, že se na něm neudržel řetěz, když jsem se do toho opřel. Měnil bych, když se ti na ně bude řetěz „lepit“ nebo právě seskakovat v záběru.

      0 0
      • Aleshek  

        U té kazety, když se budu držet toho kritéria 3 řetězy / kazeta a řetězy měřit měrkou, tak s touto metodou vyžiju, ne?

        U toho převodníku, se to „lepení“ projevuje přesně jak? Mně se děje to (nevím jestli úplně neustále, závisí to asi na zvoleném převodu), že mi dost lítá řetěz nahoru a dolu, je to ono?

        0 0
        • JakeF  

          Já to nikdy nezkoušel, jetý řetězy vyhazuju, nechci riskovat několikrát nýtovanej řetěz na závodech. Fungovat by to mělo, jen to ty řetězy chce měnit dřív, než na posledním zubu, abys je tam pak moh dát znovu. Chce to pak ale počítat, že převodníky pak budeš s novou várkou řetězů měnit všechny.

          Lítání řetězu nejspíš nebude převodníkama, ale slabou pružinou hazky. „Lepení“ se projevuje tak, že řetěz zůstává na převodnících, i když už by měl pokračovat směrem k hazce.

          0 0
          • Aleshek  

            No, to jsi mi ještě připomněl jednu věc. Je lepší nýtovat nebo používat rychlospojku? Já měl doteď nýty a teď na novou „sadu“ řetězů a kazetu chci vyzkoušet rychlospojky, vcelku dost lidí mi to doporučovalo jako rozumnou možnost.

            Jasný, že se točí dřív, já to myslel tak, že až když všechny řetězy dojdou na poslední zub měrky, že je vyhodíš i s kazetou. Každý jednotlivý řetěz pak bude samozřejmě několikrát předtím přehozen, asi nejlépe poté co dosáhne dalšího zubu měrky.

            No nevím, přijde mi, že zbylé dva převodníky jsou v pohodě, moc jetý nejsou a navíc jsem amatérský jezdec, takže si nemyslím, že by to bylo nutné. Ten střední téměř jistě je nutné vyměnit.

            Podle mě ta pružinka může být slabší. Dá se taky nějak změřit a vyměnit? Nebo utáhnout nebo tak něco? Ale jinak si myslím, že tom lítání může být důsledek „lepení“. Ten řetěz se jakoby namotává na převodník (podle mě se to děje jen právě na tom středním), a najednou ho ta pružina „utrhne“, čímž bych řekl, že vznikají ty kmity.

            0 0
            • Ricci  

              jemne zabrus zuby na strednom prevodniku

              0 0
            • JakeF  

              Ad1: Věčný boj, mně leží rychlospojka na poličce a radši nýtuju, někdo na ní zase nedá dopustit…

              Ad2: To je teoreticky můžeš vozit do doby, dokud to nestřílí/nelepí se atd., poslední zub měrky řešit až tak nemusíš, když už tam nebudeš dávat žádnej novej řetěz.

              Ad3: S pružinkou nenaděláš nic.

              Ad4: Tak to je nejspíš ono, brousit opatrně :).

              0 0
              • Lišák  

                Ad3: Viz bod 10.

                Platí pro shimano, sram neznám, ale být majitelem, tak to kuchnu.

                0 0
                • jecnak  

                  Dodam, ze prestaveni pruziny je vhodne udelat u obou pruzin najednou. U prastare Dura Ace jde dokonce seridit i predpeti pruziny paralelogramu.

                  0 0
                  • Vilém  

                    U toho XTRka, na kterem to predvadeji, mela pruzina paralelogramu taky dve pozice.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Jak se to nastavovalo? Dura ma takovy otocny sroub, kde se nastavi predpeti zkrutne pruziny. U tazne napric paralelogramem si to moc nedovedu predstavit.

                      0 0
                      • Vilém  

                        Konec pruziny je chycen na excentricky uchycenem drzaku. Nevim jak to vysvetlit, kdybys to videl, tak je vse jasne hned. Kdyz pak otocis tim sroubkem, na nemz je excentr, tak doslo k napnuti vratne pruziny tak cca. o 3mm.

                        Nenasel jsem zadne foto, kde by to bylo poradne videt a fotit se mi to nechce:)

                        Je to trochu videt zde, je to ten krizovy sroubek vykukujici pod vnejsim paralelogramem, nalevo od sroubu pro prichyceni lanka.

                        0 0
                  • pepek  

                    Bych rovnou použil slovo „nezbytně nutné“. Divím se, že to tam soudruzi nenapsali.

                    0 0
            • Joseph de Sax  

              mně stačí i ohnutý hřebík…

              0 0
    • Ricci  

      ano, je bezne menit len jeden prevodnik,skoro vzdy je to ten stredny…

      0 0
      • Aleshek  

        Bylo mi to jasné, že to tak bude, chtěl jsem se jen ujistit.

        Trochu jsem přemýšlel o volbě převodů, mám krosové kolo a přijde mi, že ty převody jsou dost těžké. Rád jezdím frekvenci, snažím se o ideálních 1,5 Hz :-) (90 otáček za minutu) a kdybych chtěl jezdit na velký převodník, tak bych musel jet vždy něco přes 30 km/hod. Přemýšlel jsem, jestli to tedy „nepřestrojit“ a tedy použít převodníky o 4 zuby menší (48 → 44, 36 → 32, 26 → 22). Nicméně mi přijde, že vzhledem k tomu, že je to kros za 20 tis. a v dohledné době plánuji nákup MTB, tak mi to přijde jako zbytečná investice a asi jen vyměním ten střední převodník.

        0 0
        • pepek  

          Jestli ti jen lepí převodník (cuká řetězem a ramínkem), tak stačí jen lehce opilíť hranu, která vznikla na náběžné straně zubu asi 2 mm od špičky zubu. Převodník pak pojede ještě min. jednou tak dlouho.

          0 0
          • Aleshek  

            No, to bych klidně i vyzkoušel, ale:

            1. absolutně netuším, jak to přesně provést, není někde

            k dispozici návod?

            1. stejně ten převodník (vzhledem k tomu dlouhému sedání řetězu po

            výměně) bude sjetý, takže je asi stejně zralý na výměnu.

            0 0
            • pepek  

              Pokud tím „sedáním“ myslíš to lepení, tak věř, že po opilování pojede dál jak novej. Tu hranku tam uvidíš, stačí 3× přejet pilníkem.

              0 0
              • Aleshek  

                Ne, nemyslím. Jsem to asi blbě vysvětlil. Když jsem dával poslední řetěz, tak snad 200 km trvalo, než si sedl na střední převodník, z čehož vyvozuji, že ten převodník je projetý, čili zralý na výměnu a že to zbroušení zubů mu nepomůže nebo ano? Jak se to tedy případně provádí? Je někde na netu návod?

                0 0
                • pepek  

                  Na netu nevím, ale zkus použít hlavu (Tu hranku tam uvidíš, stačí 3× přejet pilníkem.)

                  0 0
        • Ricci  

          krosove kolo je robene na cesty,kde sa jazdi rychlejsie,tebe vyhovuju MTB prevodniky,ked budes mat MTB tak si frekvencie uzijes az az pri mensich kolesach a mensich prevodnikoch…

          0 0
    • blisterexist  

      když mi řetěz nesedí na převodníkách tak je zbrousím aby seděl, takže kliky s převodníkama měním až tehdy, až tam skoro nejsou zuby:-D

      0 0
    • zdenek  

      Ad „kazeta vydrží 3 řetězy“: Záleží jak brzy je budeš měnit. Čím dřív, tím více rětězů vydrží. V mém případě 7. řetěz zpočátku lehce střílel, proto už další nový dávat nebudu a začnu podruhé točit jeté.

      0 0
      • kyjosek  

        mě vydržela deore kazeta podstatně víc řetězů, jezdil jsem jí dvě sezony tak 8tisíc, letos jsem kupoval XT tak uvidíme

        0 0
        • Ricci  

          Mne vydrzala XT kazeta bez problemov cca 15000,raz som ju obrusoval

          0 0
    • Ossis  

      Využiju tohle téma… A zeptám se na opotřebení – viz. obrázky. Kazata má za sebou cca 3–4řetězy, převodníky víc.

      0 0
      • Azmir  

        Převodníky vypadají v poho ale velké pily u kazety vypadají značně opotřebovaně, jakmile řětěz začne skákat tak vyměnit kazetu i řetěz.

        0 0
        • Ricci  

          kazetu zabrusit a jazdit

          0 0
        • Ricci  

          kazetu zabrusit a jazdit

          0 0
          • ememem  

            tak to skor zarobi na novu aj zametac ulic nez spravne zabrusit zuby na kazete. (obzvlast tie ktore nejdu rozmonotvat na kusy). a aj tak to bude stat za prd. imho vyhodit a kupit novu.

            0 0
            • o.1  

              rucne to trva pri viac pastorkoch tak pol hodinu (prvykrat aj dlhsie)ale je to trochu namahave na ruky, s malou rucnou bruskou cca 5 sekund x pocet brusenych zubov(s rezervou), vysledok skoro zaruceny, kazeta funguje ako nova. Takze kupovat a nahadzovat novu sa neoplati ani casovo.

              Samozrejme bez rozoberania a zhadzovania kazety, robim to priamo na kolese, inak by som sa s tym nesral :-)

              Plus sa clovek nieco nauci a trocha tomu lepsie porozumie.

              0 0
              • ememem  

                mala rucna bruska je co? karboska? brusis zuby kazety na kolese karboskou? tak to si dobry, to bych asi odvahu nemal. nicmenej si stale myslim ze je to viac menej blbost ale ked ti to tak funguje tak ok.

                0 0
                • Vilém  

                  Predpokladam, ze myslel neco jako modelarsky Dremel ap.

                  0 0
                  • ememem  

                    aj tak si myslim ze to nemoze fungovat, chvilu hej ale potom je to stejne na odpis, imho sa to dnes neoplati, bezna xt kazeta za cca 40E vydrzi 10kkm aj humusakovi ako som ja, tak ci ju nejakym brusenim natiahnem na 11kkm podla man nestoji za to.

                    0 0
              • ecs  

                prosim Ta, mohol by si napisat presnejsie co na kazete brusis (foto, nakres) a presne cim – foto? Diky

                0 0
        • ememem  

          to si docela dobry ked to z fotky poznas. z coho to vidis?

          0 0
          • McBlacky  

            převodníky poznáš, když jsou sjeté jsou to místo zubů takové žraločí ploutve :)

            ikdyž existuje jedna firma, která dělá už takto žraločí u nových :)

            kazetu kromě otřepů na zubech ale taky nepoznám.

            0 0
            • ememem  

              převodníky poznáš, když jsou sjeté jsou to místo zubů takové žraločí ploutve :) – coz ale neni priapd prevodnikov z fotky :-)

              0 0
    • o.1  

      Ja jazdim aj 5 retazi na kazetu (stava sa pri toceni, okolo 3 retaze ze ked presvihnem cas na vymenu, treba zrazit zuby na kazete – s rucnou Proxon vrtackou otazka par minut.)

      Prevodniky takto vydrzia ± 2 kazety pri jazdeni asi do 133,2mm,

      Zalezi ake mas prevodniky a kazetu, kazdopadne nie je dovod nedat na kazetu tolko retazi kolko vydrzi.

      0 0
    • Pavouk88  

      Ja mam Authora Dallase :) Asi od 13 let, stale puvodni retez i prevody :D Sice uz na velky pile retez sedi asi na necely jedny tretine, ale na jezdeni do prace :D Kolik ma uz najeto si netroufam rict do prace na nem jezdim v lete v zime. . .Proste drzak :)

      0 0
    • Techboylukas  

      Poradil by někdo zkušenější jestli je to už na výměnu? Střílí ale na nové C9 tak jestli mám zkusit ještě jiný řetěz a nebo rovnou kazetu. Nevěděl jsem že je c9 trochu jiná. Díky

      0 0
      • Vilém  

        Nevypada nijak moc ojeta. C9ka je kratsi nez jine nove retezy, v tom bude ten problem.

        Zkusil bych nasadit treba Shimano a melo by to slapat v pohode.

        0 0
        • jecnak  

          Tak tak. C9 do supliku a pouzit az s novou kazetou.

          0 0
          • Techboylukas  

            Mno jsem si myslel, pro jistotu mám nachystaný nový řetěz i kazetu jen jsem to chtěl vědět ať zbytečně neroznýtovávám c9.

            0 0
            • Techboylukas  

              Dneska jsem to vyměnil za sram 971 a nejmenší pastorek i po 40km stále stříli ale jen on.

              0 0
    • jIrI___  

      Taky využiju téma k posouzení stavu placky z fotek. Co vy na to? Mi ty zuby připadají celkem ok.

      0 0
    • kejmi  

      Poprosil bych Vážené obecenstvo o posouzení těchto převodníků… Najeto asi 15 tisíc. Řetězy hg-53 včas měněny. Před měsícem jsem koupil novou kazetu XT a řetěz C9. Když mám zařazen největší převodník, tak se ozvývá šustění a v chodidlech mám pocit, jakoby jemné drhnutí :) nevím jak to popsat. Může tohle způsobovat sjetý převodník?

      0 0
      • Rychlej turista  

        To si sedne. Neřeš, jezdi :-)

        0 0
        • kejmi  

          rád bych, aby si to sedlo, ale po cca 1500km porad stejny stav :(

          0 0
      • Krutas  

        Jo, neřeš a trenuj. C9 si bude chvíli sedat.Viz tenhle tread, už to tu někdo psal.

        0 0
        • kejmi  

          jak jsem psal po cca 1500km nesleduju změnu k lepšímu… zbytečně kupovat za litr novej převodník se mi nechce :(

          0 0
          • Krutas  

            1500km jsi dal:-)

            Jinak tady by měli poradit zkušenější, co vím já, tak campagnolo řetězy jsou držáky, taky se dělají o něco kratší (1,5–2,5mm), tyhle dvě vlastnosti u tebe vytvořily problém, zkušený prodejce tě na to upozorní.

            Dobrá otázka je jak se v takovém případě poškozují ozubené části převodů, zkušenost mám , jen když je řetěz delší.

            0 0
          • zichis  

            máš to dcl sedraný zboku. Jak dyby ti řetězová linka šla křivo. Zkontroluj a případně pily dostaň blíž rámu.

            0 0
    • Derwen  

      Využiji toto vlákno, dá se z fota níže usoudit stav převodníků?

      Kliky jsem pořizoval jeté a se mnou mají za sebou 3 sezóny, velká placka slouží často jako rockring. Budu měnit kazetu a misky (už to mají za sebou) a nabízejí se úvahy nad různými možnostmi:

      1. nechat 3×9, převodníky jsou OK.
      2. dát novou (vetší) prostřední placku a rockring místo největší – tzn. 2×9
      3. komplet 2×10, láká mě systém Shadow+ a uchycení řazení I-spec, vzhledem k stávajícímu množství objímek…

      Díky!

      0 0
      • Jakobo  

        Vzdyt jsou skoro nove. Neresit, jezdit. Az zacnou lepit retez trochu zapilujes a najedes jeste jednou tolik.

        0 0
    • fantomsilnic  

      Pokud je řetěz vytahaný,tak je to jasné(měnit)S tím,že kazeta vydrží 3 řetězy,tak s tím si dovolím nesouhlasit.Tam to hodně záleží,kde jezdíš,v jakých podmínkách,kdy přesně řetěz měníš a jak řetěz čístíč a mažeš a jak často.Kazeta je zralá na výměnu,jak už bylo zmíněno,když na některých pastorcích řetěz v tahu přeskakuje.Mě­ním,když po nasazení nového řetězu přeskakuje,pokud budeš čekat nějakých 100km na sednutí řetězu,tím jen urychlíš jeho další opotřebení.U pře­vodníku ,pokud slyšíš už lehké cvakání,je dobré měnit.Na převodníku,když už ti to skáče,jak na kazeté,tak to už je extrém.Je možno a i se mění jednotlivé převodníky.Osobně posuzuju kazety a převodníky podle svého citu a zkušeností pro věc:)

      Na životnost řetězu má taky vliv správné řazení.Jezdi méně křížené převody.

      0 0
      • Rychlej turista  

        Méně křížené převody (myšleno jezdit menší pilu místo větší při stejném převodovém poměru) jsou nejspolehlivější cestou k brzké likvidaci kazety i řetězu. Píšu to tady pořád:

        Per tam velkou!

        :-)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.