Jak naučit jezdit tchána v háku?

118 nepřečtených
  • djx

    Čau všichni, řeším to už několik let, ale stále se mi to moc nedaří. Občas jezdím s tchánem (58 let, sportovec) v průměru tak 50–60km „švihy“, občas něco delšího (80–100km). On na treku, já na 29'' biku, vesměs asfalt, zpevněný lesní cesty atd. On se vesměs furt cpe na čelo (jede si svý tempo) a já jdu chtě nechtě do háku (proč taky ne, on je chlap jak hora, tak proč se neschovat). Nicméně vzhledem k tomu, že mně je 30, je mi opravdu blbý, aby 90% trasy vzhledem k svýmu věku musel tahat on (navíc po 60km už mu začíná docházet – neuznává ionťák, gely, nic, maximálně tak tatranku), tak se ho snažím pověsit za sebe, aby se pošetřil – a to je kámen úrazu.

    Scénář je většinou jak přes kopírák – jedeme 27km/h po rovině proti mírnýmu větru – po 10 minutách, co jen vytáčím nohy v háku, ho předjedu, aby se mohl schovat – a držím furt těch 27km/h – za půl minuty se ohlídnu a tchán je 5–10 metrů za mnou (!) Říkám co se děje – a prý, „že si jede svý tempo, že ať klidně jedu“. Vysvětluju mu, že když je schopnej tahat sám určitou rychlost proti větru, tak tu samou rychlost pojede za mnou v háku a ještě se pošetří (já mám 195cm, takže za mě se schová krásně – o to víc, že jedu na biku). Řekne „hmm“ a za pár okamžiků je zase 3–5 metrů za mnou, takže ve finále jedem proti větru každej za svý…

    Když už ho někdy dokopu fakt těsně za sebe, tak on ve finále jede „v háku“ tak 1–2 metrů za mnou (pokud si to opravdu nehlídám a vyloženě ho neustále nezakrývám, což ale není moc pohodlný, když si ten hák nehlídá/nedrží on sám). Říkám mu „nalep se mi na prdel, 20cm za mě“ – a on že ne, že se bojí, že by do mě vrazil. Tak vysvětluju, že já neudělám žádnou prasárnu, jako že bych zničehonic prudce brzdil nebo něco podobnýho. Stejně je to marný, prostě nevím, jak ho „donutit“, aby se mi přilepil na zadní kolo a nepustil ho.

    Přitom tady není problém ve výkonnosti, na to on určitě má – spíš mi přijde, že pro něj „jít do háku“ znamená nějakou potupu či co. Když mu totiž řeknu, že až bude chtít, tak ať sám vystřídá, tak na to nikdy nedojde. Dokud ho prostě nepředjedu, tak je schopnej jet na špici klidně hodinu, netuším proč a popravdě už si připadám divně, když mu to samý opakuju po desátý (ať sám vystřídá). A když se na tu špici „násilím“ vecpu já, tak má asi pocit, že ho předjíždím a že ho chci servat, protože jak píšu výše, najednou zpomalí a nejede ani tu rychlost, kterou na špici jel on…

    Nemáte nějakej recept, jak toto někoho naučit? Jak píšu – je to sportovec, na kole na svůj věk (a nějakou nadváhu) jezdí fakt slušně, ale s tím hákováním pořád jaksi bojujeme a to mně přijde škoda, protože mně by pak ten švih dal víc (víc si máknu) a on by ho ustál víc v pohodě (víc by se pošetřil), čímž by se trochu vyrovnal náš věkovej rozdíl… :-)

    0 0
    • Figinek  

      starého psa novým kouskům nenaučíš. Tím bych to uzavřel :-) Třeba se mu jede blbě, když nemá přehled před sebou. On chce třeba výletovat a ne rvát kilometry a dívat se nškomu na záda :-) těžko říct

      0 0
      • antt  

        jsi mi to uplně sebral z huby :) Takže zbytek diskuze.. aby řeč nestála

        0 0
    • 19ala  

      http://www.cyklomania.cz/…avouk-179884

      blbý to bude až se budete střídat, budete se muset odpoutat :-)

      teď vážně, když nechce asi ho nedonutíš, někdo se prostě bojí jezdit někomu za kolem

      0 0
    • xshreck  

      Místo ošklivýho chlapa vzít pěknou slečnu :-) zahákl by se třeba rád

      0 0
      • kali222  

        To jo, mít z toho ho*no a ještě u toho šlapat jako debil. To už chce lásku k cyklistice.

        0 0
    • vladaza  

      Jsem prakticky stejně starý jako Tvůj tchán a do háku bys mě taky nedostal. Jezdívám s kamarádem, je o pár let mladší, výkonější, v mládí navíc jezdil dráhu. Taky už mi x-krát nabízel, ať se chytnu. Ale mě to nepasuje. Chce to každopádně zvýšenou pozornost a hlavně mě nebaví koukat mu na záda. Rád se dívám po krajině a jiných půvabech :-). V háku si připadám, jak profík v pelotonu orientovaný čistě na výkon. Ale ten jonťák si klidně dám.

      0 0
      • McBlacky  

        ono je to dost o rychlostech, když se jede na průměry 30+ v na ne úplný placce tak ten hák je za odměnu :)

        0 0
    • Smazaný účet  

      Vem ho mimo asfalt :)

      0 0
    • mr.antik  

      taky nerad jezdim v háku, výhled nulovej, musíš být furt ve střehu a přispůsobovat tempo skoro s každým šlápnutím (zvlášť když to nemumíš)

      0 0
    • Kalic  

      Jestli se bojí že do tebe vrazí, tak ať si najíždí ne přímo za zadní kolo, ale kousek vedle, stejně vítr fouká vždycky trochu z boku. Pak mu vysvětli že budeš dávat signály o dírách atd..

      Taky mu vysvětli, jaký z toho máte oba výhody.

      Ale stejně to nepomůže :-)

      0 0
      • bernie  

        +1

        Taky, když se stane, že se s někým potkám, tak táhnu špicu, ukazuju, ideálně, pokud se nedupe do kopce, požádám, aby tu a tam vypustil na momentík šlapání, abych podle cvrku odhadl tempo a případně tolik nedupal.

        Po střídání si užívám hák – schovávám se za zadní stavbu /za vítr/ – hlídám si jen ukazování děr.

        Ale co si budeme povídat, když vlk samotář má chuť s někým sdílet kilometry, tak ideálně vedle sebe a kecat :)

        0 0
    • scret  

      evidentne ti nechce porad cumet na zadek:) tak se mu nediv…:)

      0 0
    • noviisek  

      Tohle ho podle mě nenaučíš. On ví, co chceš a nedělá to z nějakého důvodu.

      Jediný možný řešení je podle mě táhnout do lesa a tam jezdit vedle sebe a neřešit hák.

      Zajímalo by mě, jak to podává on :D

      0 0
      • alinceb  

        Ten mladej vod dcéry je asi nějakej divnej. Když někam spolu jedem na kole, tak se mi furt lepí za kolo a čumí mi na zadek. To bych ještě překous, ale von to samý chce i po mě…! Normálně jedeme, von mě předjede a nacpe mi tu svojí prdel před kolo! Tak je to normální!?!

        0 0
        • roman 3D  

          je to prostě v krvi:-))

          0 0
        • noviisek  

          Je to nějaký divný, chodí s dcerou, ale na kolo jezdí se mnou a ne s ní. Na prdel čumí mě a ne jí. Chce abych mu na prdel čuměl já a ne ona. Já vám nevim…

          0 0
    • Yura  

      Co je na tom divného, ze nechce jet 20cm od tvého zadniho kola? Chce se projet nebo lamat rychlostni rekordy? Asi mate kazdej jinej styl jizdy, tak si proste nesednete no. Nejhorsi co se muze stat je, ze ho budes furt nutit aby jel kousek za tebou v haku, on si pak o tebe brnkne a pujde na zem. Co bude nasledovat netusim, ale asi nadsenej moc nebude. :))

      0 0
      • djx  

        To ale přece není o rychlostních rekordech :) Já zažil proťák, proti kterýmu jsem měl co dělat, abych na biku držel nějakých 18–20km/h. Tzn. není ani třeba lámat rychlostní rekordy, a přesto je ten hák za jistých okolností výrazná pomoc. Především pokud člověk nejede sám – už když střídají jen dva, je to velká pomoc…

        Jedna věc, co ale stále nechápu, jsou situace, kdy on tahá 30km/h, já ho prostě vystřídám a on už těch 30 nejede. Jako by ho fakt nějak zdeptalo, že jsem jen šel před něj, nevím… :-/

        0 0
    • djx  

      Teda přiznám se, že takovou vášnivou debatu jsem ani nečekal :-)

      Shrnu vaše připomínky/pos­třehy:

      • Nejezdíme žádnou kudlu – pokud prostě proti větru mám jet 23km/h,tak klidně pojedu. Vím ze zkušenosti, že je lepší jet proti silnějšímuvětru 25km/h v háku, než 20km/h a tahat – tak proč by to měl rváton? :)
      • Našim cílem není objet 100km s průměrem 30+, to rozhodně ne (nášobyvklej průměr je při rozumným převýšení kolem 23–24km/h). Ale kdyžprostě vím, že pro něj už je 70km slušná porce, a čeká nás posledních20km proti větru, tak mi přijde nelidský ho nechat, ať se s tím větremrve sám…
      • Já rozhodně vždy ukazuju – všechny větší nerovnosti, zpomalení,před­jíždění/objíž­dění cyklisty/čehokoliv, výraznějšízpo­malování atd. (to spíš já občas za tchánem vletím bez varování donějaké díry, protože on neukazuje nic ;-))
      • Možná máte pravdu v tom (vladaza), že mu to nestojí za tu zvýšenoupozornost. Je fakt, že já jsem tak zvyklej jezdit už 15 let a prostě mi toasi ani nepřijde. Protože já i v háku mám dost času sledovat okolí a nejen pozadí jezdce přede mnou :) Prostě ten hák beru už jako samozřejmost ahlídám si ho už jen tak mimochodem. Asi je to o zvyku a tchána toto prostěuž nenaučím…

      No, takže celkovej závěr by zněl asi jako – neřešit, nikoho do ničeho nenutit? Je to trochu škoda, protože jednou jsem ho natvrdo schoval do terezínu při silným bočáku, a to tenkrát sám uznal, že to má cosi do sebe (moje zadní a jeho přední kolo se nám překrývalo) – dokonce si ten hák pak i pár km hlídal a bylo vidět, že je za něj rád. Ale to se stalo asi jen jednou. Možná to byla pro něj i „bezpečnější“ pozice, než být nalepenej za mnou.

      0 0
      • Yura  

        Ja nechapu proc mu to takhle nevysvětlíš. Kolikrat ses s nim o tom bavil a ted nemyslim rvani při jizde na kole. Ale v klidu. Co ti na to pak rekne? Butto ok budu se snazit a nebo ne proste nebudu za tebou tak blizko jezdit hotovo a není co resit..

        0 0
        • djx  

          No, ono je to tak. V klidu vysvětlím (nenásilně – ať už přímo na kole, nebo pak potom v klidu u piva), že to má smysl a že je to i víc „fér“, on řekne něco jako „jojo“, ale příště je to stejný… Jako určitě nikdy neřekl „ne, to je blbost“ nebo tak. Spíš to vždy skončí na tom, že ať si jedu a počkám, což je ale s ohledem na výše napsaný blbost, protože s ním nejezdím na krev, ale na pohodu. Maximálně se do toho opřu v kopcích a pak se vrátím nebo počkám nahoře, takto to vyhovuje oběma… :)

          0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Takový ten hák „na autopilota“ se trénuje roky, pokud si vzpomeneš na své začátky. Tchán se v tomto chová úplně normálně, jako každý jezdec samotář.

        Teď bývá počasí na optimální nácvik háku, stačí vybrat prázdnou vesnickou přehlednou asfaltku s dlouhými rovnými úseky, kde zaručeně fouká. Jezdit vedle sebe (v bočáku i protivětru), pak cca o 1/2 délky posunutě. Zákryt chce i celkem cit na vítr, ten se musí získat.

        Druhou otázkou je, jakou kadencí za Tebou šlape a jestli je vůbec schopen (technicky) korigovat rychlost podle Tebe.

        Nic si z toho ale nedělej, manželka také odmítá za kýmkoliv jezdit a raději to bude rvát sama, než by třeba přes hrbek 10s zabrala, aby se udržela v pohodlném zákrytu.

        0 0
        • djx  

          Díky za názor – jo, asi to tak bude a já si to ani neuvědomuju.

          Obávám se, že do „nácviku“ on prostě nepůjde, možná z principu, možná z nějakýho jinýho důvodu – on spíš řekne „to nemá cenu“ nebo něco v tom smyslu. Nedokážu si moc představit, že mu řeknu – „tak, a teď tu půl dne budem jezdit tyhle rovinky, abysme konečně natrénovali jízdu v zákrytu!“ :-)

          Vzhledem k tomu, že do SPD jsem ho doteď taky nedotlačil (obvyklá reakce 97% lidí „já bych kvůli tomu spadnul“), to občas rve fakt na sílu (kadence tak 50–60), na druhou stranu kopce a věsměs i po rovině jezdí relativně kadenčně, tak 70–80 – nemyslím, že bych mu s tím cukal natolik, aby na mou změnu rychlosti nebyl schopen reagovat, to určitě ne. Pokud zrychluju (mírný klesání např.), tak opravdu volně, žádný nástupy…

          Asi to fakt nebudu hrotit, zkoušel jsem to x-krát bez nějaké větší odezvy na to se to naučit, tak to asi prostě nechám být… :-)

          0 0
    • Jamin  

      a taky možná jenom smrdíš :-)

      0 0
    • Glum  

      No, jezdím občas silnici se synem, věky 55/25. V háku jedu jen když už mi začíná docházet nebo když protivítr je fakt silnej. Že bych měl nějakou radost z toho usilovně sledovat galusku přede mnou, to fakt ne, to se radši prošiju. Třeba to tchán bere podobně… Tchána nepředěláš, do háku nechce, pokud mu v závěru ujíždíš, přijmi jeho pojetí, v první půli se neschovávej do háku ty, jeďte teda každej za svý.

      0 0
      • JSt  

        tak ono to je hlavne o tom, vedet, za kym jedes. ;-)

        0 0
        • McBlacky  

          přesně, když to umíte a věříte si, dá se letět i na bajku na šotolech na těsno. Já teda nejvíc jezdím s manželkou silnice i bajk, takže trochu jiný než dva chlápci z rodiny :)

          0 0
          • alinceb  

            Ona tahá a ty jí koukáš na zadek…známe…:D

            0 0
            • Dumbíček  

              Přesně tak, ale pokud by tu někdo dokázal vypracovat fungující manuál, jak naučit tu mojí jet v háku, budu vděčný. Přeci jen by jsme jeli rychleji a dojeli dál.

              0 0
            • McBlacky  

              teď co jsem po pauze tak se vozím. V sobotu v Mnicháči jsme měli avg 32,2 a to jsme jeli i kopečky: Vratislavice-Jeřmanice + Záskalí a pak teda klasika Hodkovice-Dub-Mnicháč. Kolik musíš na týhle trase jet rovinky na takový průměr je asi jasný. Na špici jsem byl jednou asi dva kiláky, poblil se a zase zacouval :)

              0 0
              • alinceb  

                Tak tady se to dá. Kolečko Turnov-Hodkovice-Dub-Hradiště-Příšovice-Turnov jsme jeli s avg 34 a to už bylo docela peklo. Ono z Dubu do Hradiště není problém ve skupině mazat 45 nebo i 50km/h a pak se ten průměr docela narovná…:)

                0 0
                • Dumbíček  

                  To teda problém je, 50km/hod na svých převodech na silničce ani dlouhodobě neutočím. :-)))

                  Normální rekreační cyklisté jedou v baliku pod 40km/hod a je to na krev.

                  0 0
                  • alinceb  

                    No já to jel na 50/12 a to bylo dost na krev. Ostatní měli 52/12 nebo 11. Většinou to bylo těch 45km/h, když tahal kolega z práce, tak se blížil k 50, ale to už jsem na kadenci odpadal…

                    0 0
                • McBlacky  

                  kdys se skupina smrskne na dva z nichž jeden jsem já bez výkonu, tak to docela problém je :)

                  45 průměr tam je ale dobrý porno, já to jel většinou jen jako část P-J-P a to jsme to tam tolik nevalili. Přeci jen jsou tam místa kde musíš řadit a pár toček kde nejde jet full gas.

                  0 0
                  • alinceb  

                    Neříkám 45 průměr, ale aktuál na rovinkách. Jasný, že v některých točkách to nejde. Ale zas když ty táhlé rovinky mydlíš 45–50. No a pak další faktor je, že ti dementi nastupují prakticky na každou ceduli…to se fakt nedá…:)

                    0 0
            • roman 3D  

              každej tvůj příspěvek je ódou na zadek, když ho miluješ není co řešit:-))))

              0 0
              • alinceb  

                Každej tvůj příspěvek je reakcí na mě, když mě miluješ, není co řešit:-))))

                PS: Řeknu ti tajemství – já tebe ne, ty zasraná BUZNO…

                0 0
                • nitraq  

                  Proč zbytečně krmíš trolla? Každýho to jednou přestane bavit, když nikoho neprudí.

                  0 0
                  • alinceb  

                    Tohodle magora bohužel ne. Přes prázdniny měl asi předepsaný jiný léky, ale teď mu to změnili a sere se do mě v každém vlákně…

                    0 0
    • Smazaný účet  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • Josef Panek  

      Zbav se ho.

      0 0
    • novcze  

      já většinou jezdím sám, ale rád se svezu pokud mě zrovna někdo předjede, někomu to nevadí, někdo se sice ošívá ale jede a jsou exoti co ti klidně bez jakéhokoliv důvodu hupnou na brzdu když zjistí, že seš za nima. Takového jsem naštěstí potkal jen jednoho a do teď nechápu o co mu šlo, já se vyhnul, když jedu za cizým tak dávám velký pozor.

      Když jsem jel s o deset let mladším kolegou co jel na crossu a je vymakanej z jiných sportů, já na fullu, tak toho jsem zase nemohl naučit jet tak, abych se ho vůbec udržel, ten jel v pohodě za mnou, ale jak se dostal dopředu tak nasadil šílené tempo kolem 40 kmph a vůbec se nekoukal dozadu, už jsem myslel, že ho budu muset zavolat mobilem, naštěstí mám zvonek na kole.

      0 0
      • Tanabe  

        to mne byl Hak dokonce nabidnut kdyz jsem jel rano do prace.Jedu 35Km a najednou mne nekdo poklepe na zada chces do haku?(silnickar) jasne ze jo rekl sem a v razu jsem letel 40kou sice asi 2 kilometry ale pohoda celkem

        0 0
        • thomas666  

          Jen pro upřesnění – tos jel na horáku, cestou do práce, sólo, 35km/h? Já to tady asi přestanu číst, mám z těch průměrů mindráky…

          0 0
          • Yura  

            On pise něco o prumeru?

            0 0
            • thomas666  

              Slovíčkaření, píšu o průměrech v množném čísle, takže myslím že kdo chce, pochopí.

              0 0
      • gerrard  

        Zkus na zacatek rict cau a muzu se svezt a uvidis co ti rekne. Kdyz zjistim, ze mam za zadkem nekoho kdo ani neumi o sobe dat vedet tak si myslim, ze je to pekny Jarin.

        0 0
        • novcze  

          no vidíš a mě by zase připadalo divné když by se mě někdo ptal, protože to považuju za celkem normální součást cyklistiky

          0 0
          • Yura  

            Heh docela sranda, dneska jedu a z vedlejsi předeme vjel starsi sedivej typek, postava jak zavodak, namakane nohy, všechno specialized, a vedel, ze asi pojedu za nim, tak se dost prisne podival a hned zvolnil abych ho predjel a hned sel do haku. :)) Me to nevadilo, klidne bych ho potahl, no asi po kilometru odbocil. Ja rad jedu za svoje, takze když nekoho dojedu a jede stejne rychle nebo trochu rychleji, tak jedu x metru za nim a jen ho vyuzivam v tom, ze mi urcuje tempo, ale abych jel tesne za nim, to me je často blby tak se vtírat, ale když me někdo predjede stylem pche ty sragoro hele jak te udelam, tak to většinou zacnu taky zrychlovat a snazim se ho udrzet, většinou odhadnu jestli na to budu met nebo ne, ikdyz me někdo preleti jako kdyby jel na motorce a postavu ma jak profik s 3% tuku, tak si jen reknu no jo no. :D

            0 0
          • gerrard  

            Delej jak myslis, ja bych nikomu cizimu do haku natajnacku nevlezl. Kikdy nevis co je zac :).

            0 0
    • Breakpain  

      V haku jezdit umim – pokud nekomu neverim, nikdo me nedonuti za nim jet. Tchan se proste boji nebo mu to neni prijemne … v cem je problem? Tak jezdi pomaleji a odpocine si take :)…

      Jezdit v haku musis chtit ty … kdyz nechces, smolik. Predstav si, to opacne, neco co se Ti nelibi, je Ti to proti srsti a on Te porad presvedcoval, at to delas … nebudes to delat ;-) …

      0 0
      • Yura  

        No hlavne nechapu proc chce tak moc jezdit s tchanem a nenajde jiné cyklisty stejne krevni skupiny.. :)

        0 0
    • AussigBiker  

      Jak to tady popisujete, tak me do haku nikdo nedostal, i kdyz jsem jenom o neco malo starsi nez zakladatel dredu. Cumet 60, nebo treba i 20 km nekomu na prdel a stresovat se, to fakt ne :).

      Prominte mi moji ignoranci – jak se hlasej / ukazujou diry tomu za vama? Kricet leva, prava, asi nema cenu, tak se to ukazuje rukama, nebo co?. To musi bejt fakt zabava, ten hak :). A pak taky ruzne pribrzdovat a zrychlovat. To me psychicky depta, dalsi minus pro hak.

      0 0
      • Biker jak Pes  

        Tak to vůbec není. Po nějak době to je všechno zcela automatické a v háku jedeš úplně stejně jako na špici, pouze si méně dáváš, samozřejmě, že si musíš pořád dávat bacha, ale to platí i pro případy, kdy jezdíš sám, ale to co tady víc lidí popisuje nastává fakt jenom ze začátku.

        Díry se ukazují rukama, nebo prostě stačí jet za zadním kolo toho před tebou. Pokud mu věříš, víš, že on sám do díry taky nevjede.

        Je to normální praxe už desítky let, tak nevím, proč tady má tolik lidí z toho trauma. :)

        0 0
        • djx  

          Naprostej souhlas. Taky moc nechápu, proč z toho tolik lidí dělá vědu, když to funguje už takovou dobu a každej, kdo trochu jezdí, to musí brát jako běžnou součást „výletu“ ve více lidech :)

          Ukazování mně přijde lepší než jen držet se zadního kola – už kvůli tomu, že většinou člověk jede spíš ve větším či menším terezínu a ne přímo za zadním kolem, takže ani není možný jet přesnou stopu kola přede mnou – proto je lepší vědět, jestli ten kanál objet zleva či zprava… :) Samozřejmě v mírných 3–4% sjezdech je lepší kopírovat stopu kola přede mnou, ono i to ukazování v 60+km/h není úplně bezbolestný ;-)

          0 0
          • Biker jak Pes  

            Přesně tak.

            Když se to naučili i mí rodiče sami od sebe, běžně to používají a rozhodně nejezdí domů znechucení, že půl dne čuměli tomu druhému na zadek, tak nevidím důvod, proč by tak nemohli jezdit i jiní. :)

            Ale pokud někdo nechce, nevidím důvod je do toho nutit.

            0 0
        • obda  

          Hele, pokud jezdíš většinou sám (nebo s partou především v terénu), tak se k háku nedostaneš tak často, aby sis ho zautomatizoval. Já jsem mírně přeučenej vlk samotář, takže když jedem s klukama někde kus po silnici, mám problém dostat se blíž než nějakejch 60cm k zadnímu kolu toho před sebou. Moc nepomáhá, že když jsem se naposledy slušně rozstřelil, tak jsem jel ± v háku za někým, kdo mi neukázal lochnu na silnici (kterou sám projel, zřejmě si jí nevšiml). Já jsem se jí sice vyhnul, ale nevěděl jsem, že silnice je namrzlá (jeli jsme v noci).

          0 0
      • ˘Ö˘ Krab  

        Ukazuje se rukama. Píská a křičí se pouze u atypických překážek. Kluci si za dobrého počasí v háku vykládají vtipy a komentují okolí, přesto je nejnenáviděnější nápis v rodině ‚Flex stay design‘. Hák je o kilometrech a rychlosti (skoro) zadarmo, kdo nic z toho nechce nebo nepotřebuje, klidně se bez něj obejde.

        0 0
        • cespa  

          ještě bych rozšířil, v háku a balíku se jezdí plynule,nesměj se dělat náhlé změny směru a rychlosti, musíš věřit tomu před sebou a vnímat jeho ruce, kterými ti dává povely, pozor, chci vystřídat atd… za sebe raději 200km v balíku než 100km na samotku.

          0 0
      • JSt  

        A pak taky ruzne pribrzdovat a zrychlovat.

        kdyz nekdo neumi jet plynule…

        0 0
      • McBlacky  

        přesně, jsou lidi za kterýma se hák jet nedá, přestože mají najeto desítky tisíc a velký výkon. Ne, že by nechtěli, ale neumí to.

        Naučit se dobře tahat je celkem složitý, dost tomu pomůže wattmetr a jízda úseků konstantním výkonem, nohy to dostanou do sebe a pak i když se lehce mění profil, dá se jet stejný výkon, což je pro hák mnohem důležitější než stejná rychlost (tohle nechápe 90% lidi co jezdí hák jen svátečně). Navíc je třeba brát v úvahu zpoždění reakce ve skupině a efekt háku, takže do mírných brdků musí první vždy malinko na začátku nastoupit a pak ubírat, stejně jako ve sjezdech musí první neustále šlapat pokud to jde, korekce do a po zatáčkách je další věc.

        Není to taková prdel, ale když se to umí, je to brutálně efektivní.

        0 0
        • Josef Panek  

          Člověče, k tomu není co dodat.

          0 0
        • JSt  

          to mas stejny jako jizda v aute. nekdo jezdi brzda-plyn a vymete kazdy kanal, jiny jede pekne plynule bez drncani.

          jeste jsem nejel za nikym s wattmetrem a jeho absenci jsem nikdy nevidel jako problem. to v tom hledas moc slozitosti. ;-) staci jen myslet na to, ze si musis furt davat vic nez ti za tebou, tzn. neprestavat prislapavat, ukazat, kdyz bude treba jit na brzdy, ukazat (a to tu nikdo nezminil, myslim) kdyz jdes ze sedla, ukazat diry, spary, prekazky, ktere je treba objet.

          pak taky je pro nekoho problem nezacit zrychlovat, ale udrzet stalou rychlost, kdyz jde ze sedla.

          dohromady to jsou naprosto banalni veci. jizda v aute je mnohem slozitejsi a papiry dostane uplne kazdej. ;-)

          0 0
          • McBlacky  

            já psal, že k naučení se dobře tahat dost pomůže – tzn ne, že by to bez toho nešlo. Navíc je rozdíl mezi slušně, že se to dá a dobře, že za takovým jedeš s minimálním úsilím a nikdo nemusí lepit díry. To co píšeš dál souhlas, když si někdo myslí, že po dvojím plácnutí chceš vzlítnout tak tomu fakt není pomoci no :)

            0 0
          • Lada,s  

            Jízda v háku je banální věc, ale umět správně střídat už je vyšší liga :-D To co občas vidím na závodech je hrůza :-) například to že se nestřídá tím stylem že ten vzadu přešpurtuje toho na špici, ale tak že ten první ze špice odstoupí atd…

            http://www.roadcycling.cz/index.php5…

            0 0
            • Amoondre  

              zajimavy, ze na Grand Tours casto vidim prave ten prvni pripade a vzdy sem si rikal, proc to delaji – jestli je to efektivnejsi nez klasicky zpusob. Hm?

              0 0
              • Josef Panek  

                Zajímavá otázka! Blacky, pojď.

                0 0
              • Yura  

                Ty na GT vidíš, ze se stridaji tak, ze ten druhej v poradi přespurtuje toho na spici? Ja teda zase většinou vidim jak si borec ze spice vyboci z vlacku, zvolni a zaradi se kam potřebuje. To je u pelotonu, něco jiného je mensi skupinka , která se furt toci do kolecka, když spolupracuje..

                0 0
                • Amoondre  

                  Mluvim o skupine uprchliku, tam povetsinou vidim prespurtovani.

                  0 0
                  • alinceb  

                    To ale nemá s organizovanou jízdou v balíku nic společného…;)

                    0 0
                  • Lada,s  

                    Tak můžou se takové případy vyskytout, ale rozhodně to není běžný zvyk. Opravdu je zvykem střídat tak že se ze špice odstupuje

                    0 0
                  • McBlacky  

                    v záveru když se rozpadá unik a nekdo to chce zkusit na sebe nebo alespon na denní cenu za aktivitu tak to je videt.

                    Tedy pokud se díváš jen na závery závodů tak se ti to tak může zdát.

                    0 0
    • cespa  

      jel si nekdy za 29kou v háku, mně to přijde dost nebezpečný, už je tam dost veliká vzdálenost mezi jezci a furt si musíš hlídat,abys neštrejch o gumu. Asi bych si jel taky to své bezbečné tempo… Na silničce je to jinné…

      0 0
      • djx  

        Jo, jel :) Za 29kou je to super, protože pokud jezdec přede mnou není žádný tintítko, dokážu se za něj docela schovat i při svých 195cm… :-) Pokud není nějakej nepříjemnej bočák, dá se i docela letět (~35km/h) a to relativně natěsno. I kdybych si štrejchnul o zadní gumu přede mnou, nikdo se k zemi neporoučí – ono jít k zemi na 29ce je přece jen o něco těžší, než na silničce… :) Za ty roky, co jezdím (dlouhou dobu na 26ce, posledních pár let na 29ce) se mi nestalo, že bych já nebo někdo přede mnou kvůli jízdě v háku spadnul… A počet štrejchnutí bych napočítal na prstech levé a pravé ruky :-)

        Mimo to, kvůli háku jsem se do problémů nedostal ani na silničce (zaklepávám!), a to kolikrát hákuju 45–50km/h…

        0 0
        • cespa  

          srovnával jsem to se silničkou, kde jízdu v háku beru jako samozřejmost, ale na 29 je to pro mně jinné, už se mi špatně odhaduje vzdálenost mezi koly"není to tak těsné" a pokut pominu závody,tak se sám do háku neženu…

          0 0
      • jonti  

        Myslim, ze delsi zadni stavba a o neco tlutsi guma vic nez 10 cm nemuzou udelat, az takovy rozdil to nebude.

        0 0
    • daymaker  

      Tvůj tchán je určitě jeden můj kámoš… nenaučí se to… howgh… :-)

      0 0
    • TriJonas  

      Ahoj,

      když už se v tomto vlákně probírá jízda v háku, existuje někde nějaký přehled signálů/gest, které se používají pro informování jezdců jedoucích vzadu? Jsem taky starej vlk, který jezdí na silnici většinou sám, ale občas se stane, že se s někým sjedu a cítím, že by bylo dobré vědět něco o zavedených pravidlech. Nejenom když se vezu, ale když bych šel třeba táhnout dopředu. Nevím, co všechno se ukazuje, jak třeba signalizovat díry, zpomalení, vstání ze sedla, apod.

      0 0
      • Yura  

        Ukazovani vstavani ze sedla? Zase to nehrot.. Jak ukazat když objizdis nejakou prekazku je snad jasny, proste zamavas za zadkem rukou na stravu, na kterou chces aby ten za tebou uhl a zarvat kanal nebo dira je snazsi nez furt mavat rukama jak kreten. :)

        0 0
        • blaf  

          ano, i kdyz jdes ze sedla tak se ukazuje…

          0 0
        • Lada,s  

          Budeš se divit ale když vstaneš ze sedla, tak maličko zpomalíš. Pokud to ten v háku nečeká tak se ťuknete kolama ani nevíš jak.

          0 0
          • Yura  

            Při závodech to beru, tam je potřeba byt v haku fakt na tesno, ale abych se na nekoho takhle lepil při normalni vyjížďce, ze by me ohrozoval, když pujde ze sedla? ještě to beru u nejake sehrane grupy mazaku, ale u drtive vetsiny lidi kteří jezdi sami a občas se s nekym svezou je to podle me zbytecny jezdit za nekym s 10cm odstupem. Me teda bohate staci když jedu v haku pul metru-metr dira, i tak to pekne saje…

            0 0
            • JSt  

              tohle pises z nezkusenosti. aji pulmetrova fuga staci k tomu, aby te nekdo sundal, kdyz stoupne aniz bys to cekal.

              0 0
            • Biker jak Pes  

              Právě v závodech na to každý kašle. Tam už jsou prostě lidi, kteří ví co a jak. Právě ve skupinových vyjížďkách hobíků je to ukazování největší peklo. A ano, ukazuje se vstávání i ze sedla, protože nevědomky hodíš kolo pár centimetrů za sebe, proto. Jsou lidi, kteří jsou schopni ti to takhle hodit i půl metru a skoro tě shodit, proto se to ukazuje. Přesně jak píše JSt. Když se to ale člověk naučí pořádně, nemusíš ukazovat nic.

              0 0
              • McBlacky  

                tj rozdíly vtom jak kdo nastoupí ze sedla jsou celkem mega. Dá se to udělat tak, že si toho nevšimneš a taky tak že ten za tebou mění trencle :)

                0 0
      • blaf  

        kdyz mijis nejakou diru tak na ni ukazes prstem, kdyz je potreba vybocit do strany tak machnes rukou za zadama smerem kam jet, pred jizdou za sedla „zamavas“ rukama na pakach, dalsi veci asi nedokazu popsat, mozna popise nekdo dalsi

        0 0
      • daymaker  

        nevím, jestli je to obecně, ale u nás… díru ukážeš prstem, překážku(auto, chodec) mávneš rukou za zadkem na stranu, kam se má uhnout… pokud potřebuješ ukázat a přitom se držet rukama, tak na pákách zvednout prsty na problémové straně bokem, aby to ten na oné straně viděl(sjezd např.)… pokud chceš odstřídat, tak mávnout loktem, popojet vpřed a na volnou stranu odstřídat… pokud jdeš ze sedla, zamávat prstama na pákach(vždy trochu cukneš), stejně pokud se vracíš do sedla, tak třeba zamávat lokty…

        0 0
        • Lada,s  

          100%

          0 0
        • Rorejs74  

          My ve skupine jeste ukazujem zvednutim prstu obou rukou ze riditek ze nasleduje nejaky vetsi drncnuti ktery se neda objet a pak otevrenou dlani smerem dolu ( idealne i s horizontalnim zakmitanim dlane ) pokud je na silnici treba pisek, nebo nejakej jinej bordel na kterym to muze uklouznout.

          0 0
        • TriJonas  

          Díky všem za informace.

          Na kole jsem odjel pár dlouhých bezhákových triatlonů a tam jsem to nepotřeboval. Ale v tréninku se to může hodit a v budoucnu se třeba odvážím i na nějaký kratší závod, kde bude drafting povolený.

          Ptal jsem se i proto, že na jaře jsem byl týden na Kanárech, kde jsem potkával spousty cyklistických part z růných zemí. Občas jsem se s nimi kus svezl a zkoušel vysledovat, co a jak si signalizují. Vzpomínám si, že někteří právě ukazovali i zvednutí ze sedla. Bylo to jakési zamávání za zadkem. Takže teď už vím, že ty signály jsou asi hodně individuální a liší se podle zavedených zvyklostí.

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.