jak nastavit cyklocomputer sigma - velikost kola

79 nepřečtených
  • Kuba78

    kolegove velocipediste, jak byste nastavili velikost kola pro Sigma pocitac? je to RB IQ275, kola KOM i23 plaste rubena scylla topdesign 2,25 (je to testovaci IQ od RBcka). podle nejakych kalkulatoru mi to vychazi 2194mm, podle sigma tabulek zas jinak.. http://dealersearch.sigmasport.com/…_tabelle.jpg

    0 0
    • novas752  

      Udelas si na plasti carku, udelas ji i na zemi, podel zdi (abys tlacil rovne) popotlacis kolo o jednu otacku, zase udelas carku a metrem (pasmem) zmeris (nejlepe na mm). Takhle to udelas 3–5×, zprumerujes a mas presnej vysledek.

      0 0
    • PENE  

      Nejlepší bude si to asi změřit ne? Postav kolo ať je ventilek ve spodní pozici, označ si na zemi čárou, pak ujdi s kolem pár metrů aby kolo provedlo 10 otoček a označ na zemi konec. Změř si délku, vyděl deseti a máš obvod kola. Nebo to můžeš udělat na jednu otočku kola, ale bude to méně přesné.

      0 0
    • Trollix  

      Nejpřesnější je si to změřit sám , udělej si na plášť křídou čárku , kolo postav tak aby čárka byla přesně kolmo se zemí , v tom místě si udělej čárku křídou na zem a udělej přesně jednu otáčku kola dokud nebude čárka znovu kolmo a zase udělej čárku a pak změř vzdálenost mezi dvěma čárkama na zemi , pro větší přesnost udělej 10 otáček.

      0 0
    • Kuba78  

      no, to samozrejme vim, ale jako liny tvor se mi samozrejme nechtelo jit vytahovat kolo a metr a jit experimentovat, chtel sem se k tomu nejak dopocitat od stolu :-) ale evidentne mi nic jinyho nezbyde, i tak diky.

      0 0
      • pepek  

        dopocitat to od stolu nás kdysi učila soudružka učitelka

        0 0
    • rockab  

      Pokus jsi liny, tak to proste nastrel ;-) Pak se ale nediv, co ti to ukazuje po srovnani s nekym jinym. Kdyz uz to chces nastavit poradne, tak musis fakt ven, presne jako pise PENE. Kazdy plast je jiny apod…

      0 0
      • standoslav  

        Ještě bych na tom kole aspoň seděl, s dnešními tlaky co se jezdí se kolo promackne a obvod je jiný, tuším.

        0 0
        • novas752  

          To je blbost, ten materiál nezmizí, jen se změní tvar.

          0 0
          • pepek  

            :-)

            0 0
          • Zdyn  

            no právě. To udělá ten rozdíl:)

            0 0
            • novas752  

              Rozdíl to neudělá žádnej.

              Vem nit, svaž ji koncema k sobě a jakkoliv s ní budeš kroutit, pořád bude stejně dlouhá.

              0 0
              • Krutas  

                No jenze nit neni vzduch v plasti a nema jeho deformace. V miste kde se plast dotyka povrchu je stlaceny, tim padem je tam mensi vzadelost od osy otaceni(stred rotace/naboj, osa), na protejsi strane je plast bez deformace. Tlak udela hodne.

                Je lepsi zadat vetsi obvod nez nameris, pak mas i vetsi radost.

                0 0
                • matbiker  

                  Presne tak, kdyz merim obvod kola pro nastaveni tachace, tak vzdy tlacim na predni kolo. Rozdil je opravdu v centimetrech. Teda u plaste 2,25".

                  0 0
                  • standoslav  

                    Docela jsem i uvažoval, jestli mám pravdu, ale mám, když bude kolo totálně podhustene, bude obvodvice k ráfku , tzn. menší průměr.

                    0 0
                • straky  

                  Mam stejnou zkusenost. Doma namereno a pak jsem musel stejne jeste trochu stelovat podle ukazatele rychlosti ve Smartmaps.

                  0 0
          • wladeq  

            Tyvole, polij se studenou vodou a zauvažuj znovu ;-)

            0 0
            • novas752  

              Ať uvažuju jak chci, výsledek stále stejný. :D

              Ano, tím jak se plášť „roplácne“ pod zatížením, zmenší se přesně tom místě a blízkém okolí poloměr, jenže (!) na okrajích deformace se plášť naopak „vyboulí“ mimo pomyslný kruh = poloměr se zvětší. Je přeci blbost, aby se materiál na obvodu při zatížení najednou kamsi ztratil a po odlehčení zase objevil. Prostě když uděláš na střed pláště tečku, naměříš mezi nima při otáčení stejnou vzdálenost nehledě na deformace.

              Navíc kdyby to tak nebylo, stejně by to neměl přesně, protože při nájezdu na ostrou nerovnost (a že jich v terénu je – kamínky, kořeny…) se plášť deformuje mnohem víc, při silovém šlapání to lítá kolem jedné polohy a při brzdění se zase deformuje daleko víc (mluvíme o přednim kole) a co potom? Ha!

              0 0
              • Bubaaak  

                To máš pravdu, ale styčná plocha, ta co přenáší sílu, je trvale zborcená, Tudíž využíváš poloměr o 15% menší, než kolik je skutečný poloměr nezatíženého kola.

                (Bavím se o ideální situaci, kameny, vymoly, skoky, pády z letadel… prosím vynechme :) )

                0 0
                • novas752  

                  15% :D Takže když moje 26" maj poloměr velmi zhruba 33cm, tak se to podemnou rozplácne na 28? :D :D Ten byl dobjej.

                  0 0
              • wladeq  

                Je jasné že přesně to nenastavíš nikdy, ani matematický, protože nevíš presnou hodnotu pí, ale logicky se na vyfouklém plášti zmenší obvod, vzduch se natlačí tam, kde na plášť není vyvíjen tlak, nevím co tu vymýšlíš o nějakém vyboulení

                0 0
              • Zdyn  

                Tak holt uvažuješ špatně. Nezbývá, než aby jsi si to šel vyzkoušet na kolo. :) Tebe zajímá aktuální bod na kole tedy vzdálenost osy otáčení od kontaktního bodu se zemí. To, co se děja s pláštěm dále, tedy jak se vyrovnává s deformací není pro toto měření důležité.

                0 0
          • fargo.  

            Jak dlouho seš venku ze školy? Měli jste i fyziku? :-))

            0 0
            • matbiker  

              Hlavne asi nemeli matematiku, potazmo geometrii. Ta fyzika se k tomu asi taky pridala :-)))).

              0 0
              • novas752  

                Geometrii jsem kupodivu taky měl. Plášť se totiž při styku se zemí nedeformuje jen směrem dovnitř přesně v místě styku a jeho blízkém okolí, ale i ven a to na dvou místech na okrajích deformace „dovnitř“ kružnice. ;)

                0 0
              • novas752  

                Geometrii jsem kupodivu taky měl. Plášť se totiž při styku se zemí nedeformuje jen směrem dovnitř přesně v místě styku a jeho blízkém okolí, ale i ven a to na dvou místech na okrajích deformace „dovnitř“ kružnice. ;)

                0 0
            • novas752  

              Na škole jsem. Vysoký. ČVUT. Strojní. :D

              Proto se právě ptám, kam zmizí ten materiál? Kam zmizí část tý „kružnice z molekul“ tvořící obvod v nezatíženém stavu, hm? Až na tohle dostanu uspokujivou odpověď, tak uznám, že to tak neni, jenže… hmota (kromě nějakých extrémních astrofyzikálních jevů) nám jen tak nemizí, co?

              0 0
              • Krutas  

                Tak si vzdělaní není vše, tak přece vidíš, že se ten plášt rozplacne, zachovani hmoty zde porušeno není, guma jde do stran.

                0 0
              • standoslav  

                Takže když pichnu galusku, což je víc prázdná než podhustene, bude obvod stejný jak při 10ti atm ?

                0 0
                • novas752  

                  Když vyloučim nějaké roztažení pláště pod 10atm, tak ano. Tady nejde o obvod jako 2PiR, ale o „celkovou delku molekul“ na stredu plaste. Kdyz vezmes nit 1m dlouhou a jakkoliv ji zamotas, stale bude 1m dlouha.

                  0 0
                  • pepek  

                    tak s tím kolem holt rychleji otočíš a je to

                    0 0
                  • Krutas  

                    novas752 , vem svoje kolo, nafoukej ho na max a pomoci kridove metody zmer obvod. Pak ho totalne vyfoukni a zmer znova. No jak se budes divat na ten rozdil a premyslet kam se ti ztratila hmota. Kdyz to bude merit na dvou otockach ci vice, zmensis chybu mereni.

                    0 0
                • Krutas  

                  polomer kola se ti zmensi, guma jde do stran.

                  0 0
              • pepek  

                Nebudeš dělat do letectví, nebo do jaderné techniky, že ne?

                0 0
                • novas752  

                  No planuju neco ohledne obrabeni, takze i to je mozny. :D

                  0 0
                  • matbiker  

                    Ty kokos, tak uz i takove vysoke skoly maji takovy upadek? Kvalita vzdelani evidentne upada i na strojarne.

                    To je jako kdyz si nekdo u retezoveho prevodu mysli, ze zavisi i na delce retezu.....

                    0 0
                    • Krutas  

                      Jde o to se naucit vsechno co se pise v knize. Jestli mas technicke uvazovani je vec jina. Popelar se podiva na kolo a muze mu byt jasna deformace, ale nekdo si na to bere nit a uzavuje spatnym smerem. Ja se nechci nikoho dotknout, ale tohle chovani vidim cim dal casteji.

                      0 0
              • matbiker  

                Takze ty chces rict, ze v miste styku plaste se zemi se ti nezmensi vzdalenost zeme od osy otaceni? A tato vzdalenost, nazyvajici se radius je jeden z celkem dulezitych parametru pro vypocet obvodu, neni liz pravda?

                Hmota nikam nemizi. Zacni o tom premyslet trochu jednoduseji. Jestli to neni treba tim, ze se v miste styku se zemi meni profil plaste z rekneme kulateho na ovalny? A tato zmena je neustala, takze kam bys chtel, aby ti mizely molekuly?

                0 0
                • Krutas  

                  Ano .." miste styku plaste se zemi se ti nezmensi vzdalenost zeme od osy otaceni "

                  0 0
                • novas752  

                  No a hned vedle se naopak trochu vybouli ven.

                  0 0
                  • Lada,s  

                    no ale ty přece nejedeš po tom vyboulení (to vyboulení se při otáčení neustále posouvá)

                    0 0
                    • Krutas  

                      Presouva/nepre­souva, zelezi jak se na to podivas. Ale pokazde je na stejne miste uzavujes-li kolo jako celek a to v miste kolmice mezi zemi a osou otaceni. Samozrejme kdyz najedes na obruvnik nebo koren, bude jinde i jinde.

                      0 0
                    • platypus  

                      Co furt máte s tím vypoulením? Jednou musí čárka na plášti ujet dráhu a je jedno jestli jede po vypouleným nebo nafouknutým.

                      0 0
              • gerrard  

                Tak to je jasne, to je evidentni prevzdelanost. :) Zapomen na vysokoskolskou vedu a jen se tak lehce obycejne zamysli. No a az ti to dojde, tak nikam neskac a nikde se nevesej, to uz se stalo spouste lidi, ze na jednoduchou kravinu vymysleli teorie jak na stvoreni sveta.

                0 0
                • novas752  

                  Tak vidim, že tenhle omyl by rozsekl jen laboratorní test stejného kola pod mírným a pak velkým zatížením za jinak stejných podmínek, takže končim tuto pro původní dotaz nesmyslnou diskuzi. Kdyby se to tak zmenšovalo, dávno by to bylo obecně známo a minimálně v příručce k tacháčum by to uváděli.

                  HOWGH!

                  Jedu ve čtyři ráno do Rychleb.

                  0 0
                  • wladeq  

                    Jak ty ses tyvole mohl dostat na výšku mi fakt není jasné! Nafoukni si duši a šlápni na ni, až to uděláš, přijď mi napsat, jestli má pod nohou stejnou výšku, jako všude jinde, a jestli si našel nějaké vybouleniny nebo co to furt meleš…tyvole, to je moc

                    0 0
                    • matbiker  

                      A toto je budouci inteligence naroda…

                      0 0
                    • Krutas  

                      Nas beztak troli. Tohle musi byt jasne kazdemu kdo nekdy jel na kole a trochu premyslel. Vsak o tom je tu tolik temat, at jaky tlak nafoukat a podobne.

                      0 0
                      • matbiker  

                        Nevim nevim, zazil jsem par ingu, co o vsem premysleli straslive slozite i tam, kde staci pouzit obycejnou selskou logiku.

                        0 0
                        • Bubaaak  

                          Novas je velice chytrý, ale buď si z nás dělá prču, nebo hledá problém tam kde není…

                          Přitom si stáčí jen sednout na kolo, co není nabombený na 10 barů a někoho s metrem ať změří průměr od styčneho.bodu k vrcholu :)

                          0 0
                  • Zdyn  

                    No laboratorní test je tady samozřejmě zbytečný. Stačilo by si to zkusit doma před barákem třeba (jak jsem ti už psal dávno). Ale protože jsem hodnej a nezabije mě to, tak jsem rychlý test udělal za tebe.

                    Takže plášť 26 × 2,4":

                    1. tlak cca 1,9 bar, kolo vedeno bez tlaku na řidítka – obvod 2170mm
                    2. tlak cca 0,5 bar, kolo vedeno s tlakem na řidítka – obvod 2070mm

                    rozdíl je tedy 100mm (to si snad už spočítáš správně)

                    Pro názornost jsem použil výrazně rozdílné tlaky.

                    V přírůčkách tacháčů se toto neuvádí z toho důvodu, že ten rozdíl při normálně nefoukaným kole není nijak veliký. Takže případná chyba je celkem malá. To tabulky s rozměry, které jsou v návodech obvykle, dají mnohem větší chybu.

                    Jo a vysokou školu tady má kde kdo (i já :) ), s tím nikoho moc neokouzlíš.

                    0 0
    • Sodoma  

      Já to nastavil podle tý tabulky a dál už to neřeším. Podle radaru u silnic to i ± odpovídá..

      0 0
    • Lamer  

      Nedavno jsem tachometr na kolo montoval a řídil jsem se tabulkou. Po nejlépe kolo pár km projet, logovat trasu přes telefon/hodinky a dle rozdílu obvod kola v nastavení doladit.

      0 0
      • Tencovozikmin  

        Nechapu tu komplikovanost. Zmerim obvod kola,nastavim compl a jezdim.

        0 0
        • Lamer  

          Jo, změřil jsem průměr a obvod dopočítal. Měřit rovnou obvod mě nenapadlo, asi proto, že je na to třeba hodně prostoru a ještě k tomu někam kreslit čárky. Tachometr jsem měl naposled na kole v roce 2000, tak v jejich montáži už nemam moc praxi.

          0 0
      • novas752  

        A mít to nastavený podle mizerný gps. :) To už kdyby to opasl z tabulky, tak by to trefil asi líp.

        Nechápu proč vymejšlet ochcávačky tak primitivního a přitom přesnýho postupu.

        0 0
        • Lamer  

          Nastavil jsem ho dle návodu (velikost kol, plášťů, průměr kola, tabulka v manuálu).

          Pak jsem vzal hodinky s gps logováním po 1s, v oblasti s nízkou zástavbou projel pár km a ověřil najetý km z hodinek s údajem na tachometru. Zda gps logovala dobře se dá ověřit na záznamu v mapě. Jedná se o kontrolu nastavení, aby byla jistota, že tachometr ukazuje co nejpřesněji. Když jsem byl mladší, tak mi taky stačilo tam nastavit údaj z tabulky, teď to raději ověřim a to především, že to kolo nebylo moje, takže bylo třeba mít při předání nastavení tachometru ověřený.

          0 0
    • Tendru  

      A co se tam vlastně nastavuje v tom Sigma computeru? Já myslel že průměr kola ve stopách o.O

      Takže se tam nastavuje to červený číslo co je v týhle tabulce?

      http://dealersearch.sigmasport.com/…_tabelle.jpg

      Tzn., že když mám pláště 27,5×2,25 tak tam nastavím 2,128? Páč v tabulce je 2128, ale v tachometru je to ve tvaru 2,128. Já tam měl do ted nastaven průměr kol ve stopách což vychází na 2,292. Dík za objasnění.

      0 0
      • Bubaaak  

        Já ti nevím, ale v manuálu před tou tabulkou píšou jak to změřit/dopočítat v mm, případně jak se převádí z palců na mm. Tak si nějak myslím, že by to mohlo být v milimetrech…

        0 0
      • petyn  

        Je to v mm.

        0 0
      • novas752  

        U ROX 6.0 to nastavuju jako obvod v mm.

        0 0
      • Tendru  

        Dik vsem, takze zmerim obvod krida technikou a zadam spravnou hodnotu…

        0 0
    • lidumil  

      Já mám kousek od baráku stezku pro bruslaře cca 5 km se značením po 100 m, tak tam komp doladím.

      0 0
      • novas752  

        Taky možnost, ale nemusí to být vůbec přesné, to už bych to radši udělal na 10ti kolečkách po vnitřnim okraji atletickýho oválu.

        0 0
        • lidumil  

          No nevím,kdo by mě na ovál s kolem pustil :-) A na to moje ..... mi to bohatě stačí.

          0 0
    • Kuba78  

      tyjo, jeden kratky jednoduchy dotaz a takova plodna diskuse k tomu.. ja nepotreboval vedet na mm presne kolik sem ujel kilometru, kalibrovat to podle radaru, podle kilometrovniku nebo GPS, jen baj voko nastavit starou sigmu kterou sem si hodil na testovaci RBcko ktere mam pucene :-) spis me zaujalo ze ty tabulky jsou celkem neprehledne, nez abych to vedel vse naprosto presne. nakonec sem tam neco nabouchal a jezdim, diky vsem za rady a porady.

      0 0
      • novas752  

        Ale 1mm na jednu otáčku kola, co má cca 2m v obvodu… To máš na 2 kilometrech o 1m víc a na 200km o 100m víc :D

        0 0
    • Myrra  

      Tak tady jsem se dobře pobavil :-D

      Tolik problémů jsme dneska neměli, když jsme se ženou nastavovali právě Sigmu… čekal jsem nějakou záludnost v menu a ne problém ala „popojít/popojet s kolem podél metru“ :-D

      Jinak již Babylóňané a Egypťané věděli, že obvod kola je „průměr x Pí“, a ať už je to Pí cokoliv většího než 0, menší průměr znamená menší obvod. Dnes dělal rozdíl kola pod zátěží cca 6cm proti tabulce… 3% se mi zdá celkem dost. A držel bych se premisy normálního rozdělení pro chyby měření – kdo s tím má problém, může si to samozřejmě testnout, není to taková práce a bude mít třeba bod na seminárku ;-)

      Pro pořádek bych ještě definoval Pí, a to jako „poměr obvodu kola vůči jeho průměru“ :-D

      0 0
      • Tencovozikmin  

        Tak jak jsi to teda nakonec se zenou nastavil? Podle Egyptanu,Baby­lonanu,tabulky,ne­bo nejakeho matematickeho vzorce? Jinak ja s nastavenim problem nemam zvladnu to i bez zeny a preferuji nejjednodussi reseni a jestli to nesedi nejakym milimetrem tak to me zily netrha.

        0 0
        • Myrra  

          Zvolil jsem obecnou metodu ŽÁVES, žena si sedla na kolo, ventilek co nejníže, přiložil jsem metr a popojela o jednu otáčku. Kola jsou 26×2.1" a nahuštěná do terénu. Tabulce jsem jednoduše nevěřil a kalibrace tímto postupem je dle mého jak primitivní tak účinná.

          0 0
      • Bruca  

        A nezkusil jsi ty kola pred merenim treba nafoukat? :-)))

        0 0
      • lukyn280  

        Oni to nejspíš nevěděli, jen místo metru používali kolo ;)

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.