Jak funguje otevreny system kot. brzd?

22 nepřečtených
  • hrajem

    Ahoj, mohl by mi to nekdo objasnit, nejlip i s nakresem jak funguje otevreny system u hyder (automaticke nastaveni vzdalenosti desek od kotouce, k cemu je expanzka)? Uz jsem se ptal googlu i wikipedie, ale ani jednou jsem nedostal odpoved. Nejlip by bylo to vysvetlit na Avid Juicy(ale asi to bude vsade stejne), chystam se delat rozborku a bez toho aniz bych o tom neco vedel si na to netroufam …

    0 0
    • kafac  

      http://mountain.bike198.com/…disc-brakes/

      Expanza je k tomu, ze kdyz ubyvaji desticky, musi pribyvat kapalina, kdyz das novy desky, tak zas kapalina musi nekam zmizet.

      Ostatni viz nakres.

      0 0
    • jIrI___  

      Expanzku vysvětlil kafac, já se pokusím vysvětlit automatické nastavování vzdálenosti destiček. Ale je to systém, který se používá u automobilových, nicméně u brzd na bika to snad nebude nijak diametrálně odlišné.

      Takže jsou 2 způsoby, které se používají k udržování automatické vzdálenosti destiček od kotouče.

      První způsob, tenhle se asi bude používat u biků, je pomocí těsnícího kroužku (obr. 1). Je to v podsatě tuhý gumový kroužek, který se při posouvání pístu deformuje. Jakmile se desky více opotřebují, tak pružnost kroužku už nepokryje celý rozsah posuvu pístku, pístek se přesune do nové polohy a opět se celý proces opakuje.

      Druhý způsob je pomocí třecího kroužku (obr. 2). Tohle se u biku nějak nedokážu představit. Je to plastový kroužek, který je s předpětím posuvně uložen na čepu v ose válce. Vůle, která je na obrázku označena S, umožňuje jeho posouvání. A po vyčerpání vůle (sjetí desek) se kroužek posune do nové polohy.

      Ale možná plácám blbosti a u brzd na kolo se používá nějaký úplně jiný systém :)

      0 0
      • hrajem  

        Ten prvni zpusob jsem snad pochopil dobre, ten druhy si nedokazu predstavit. Z nakresu expanzky jsem sice nepoznal vubec nic (mozna na jine brzde kde je klasicka exúpanzka by to bylo jine), ale mam predstavu jak to asi bude funhovat… Jen mi jeste vrta hlavou jak funguje v expanzce ta membrana. Mam si to predstavit jako gumovou blanku, ktera se po zahrati a roztazeni brzdovky jakoby napne?

        Jinak chapu spravne ze kdyz se sjedou desticky (v expanzce bude minimum oleje) a ja je vyndam a zatlacim zpatky pistky, tak pistky by mely zustat zasunute (pokud je zasunu o dostatecnou vzdalenost zpet) a do expanzky vtece zpet olej? Jak poznam pri plneni spravne mnozstvi oleje – aby nebylo ani malo pro sjizdejici se desticky, ani moc v pripade nejakeho vetsiho zahulu pro brzdy?

        0 0
        • jIrI___  

          Blanku chápeš správně. Musí umožnit zvětšení objemu v expanzce při zahřátí a následném roztažení kapaliny a současně nesmí do kapaliny vpustit vzduch při ochlazení kapaliny. Jinak oleje se vždycky dává do expanzky maximum co to jde, při záhulu veškeré objemová změny pokryje pružnost membrány.

          0 0
          • kafac  

            Jeste dodam, ze se to musi plnit s uplne zastrcenymi pistky dovnitr.

            0 0
            • hrajem  

              Uplne zasunute pistky znamena pistky zaroven s prasetem? – aby z neho ani kousek netrcely? Protoze to kdyz jsem chtel udelat ted tak prave vytekla ta kapalina…

              0 0
              • StuntJ  

                U každé originální sady pro odvzdušnění brzd je sada klíknků, který se vloží mezí pístky a tím se definuje jejich vzálenost při plnění, odvzdušnění. Pokud se toto dodrží, není šance přeplnit brzdy :o)

                0 0
                • hrajem  

                  Origo sadu bouzel nemam. Mam univerzalni sadu Aligator… Origo byla pro mou srajtofli prilis draha… Nemas moznost klinek zmerit, nebo tak neco, ze bych si ho sam uklohnil doma?

                  0 0
                  • StuntJ  

                    Elixir má tloušťku spaceru přesně 1 cm

                    0 0
                  • kafac  

                    Zastrc pistky zaroven se trmenem a bude to OK.

                    0 0
            • Smazaný účet  

              Tohle podle mne zavisi na tom, jak jsou desky sjete. Kdyz uz jsou zbrousene, tak jsou pistky v klidove poloze precejenom trochu vysunute a v brzde vznika podtlak.

              Jina vec je, ze pokud je ve trmeni vzduch, zatlacenim pistku je nejaka sance ho dostat pryc.

              0 0
              • kafac  

                Musi byt zastrceny proto, protoze kdyz to naplnis s povyjetejma pistkama (kdyz jsou ojety desky) tak az tam budes davat desky novy, tak tam budto nepujdou, nebo vytece kapalina ven.

                0 0
    • hrajem  

      Tak prave jsem na sundane brzde zatlacil zpatky do brzdy pistky (snazil jsem se co nejvic) a vysledek je ze mi u paky, nekama kolem expanzky protekl olej…

      Normalni to asi neni, tak se zeptam cim by to mohlo byt? Byla brzda preplanena, nebo je to spatne tesneni? Jak mam brzdu osetrit?

      0 0
      • kubad  

        je to normální brzda byla přeplněná, nebo zasunuls pístky tak moc že se tolik normálně nezasouvají.

        a ten unik je OK každá brzda s otevřeným systémem má takto řešenou pojistku proti přetlaku v systému, k uniku muže docházet i při přehřátí apod.

        0 0
        • hrajem  

          To jsi me potesil :) :).. Uz jsem se bal ze budu muset objednavat tesneni. A nemel bych tam ted tu kapalinu doplnit? Nebo se tim brzda popere sama?

          A co se tyce kapalinu, chystam se dat dot 5.1, ale nekde jsem cetl ze je agresivnejsi k tesnenim, ktere pak mohou zacit propoustet… To je fakt nebo teorie?

          0 0
          • Smazaný účet  

            DOT5.1 je agresivnejsi. Jinak u preteklou kapalinu je treba co nejrychleji umyt, nebo aspon utrit. Ona ta DOTka docela rada kazi lak a umyva napisy:(

            (DOT 4 neumyla, DOT 5.1 ano)

            0 0
            • hrajem  

              A jak velky je prinos 5.1 DOTky? Nerad bych skoro kvuli nicemu za chvili pretesnoval brzdu a mel ji bez krasnych napisu Avid Juicy Five :)

              0 0
              • Smazaný účet  

                No, ja sme nesika, takze ja si takhle vymazal napis ze sedmicek:DD

                vykopirovano z webu: http://www.motorkari.cz/…dy-3259.html

                Bod varu se rozlišuje jako suchý a mokrý.

                Suchý bod varu je teplota, při které začne vřít nová 100% kapalina.

                Mokrý bod varu je při obsahu 3,5% (hmotnostně) vody v kapalině a i když je důležitější tak není běžně udáván na obalech. Body varu kapalin (suchý/mokrý): DOT 3:205/140°C, DOT 4:230/155°C, DOT 5+5.1:260/180°C.

                0 0
                • hrajem  

                  Pokud jsi je neumazal z obou stran, muzes prohodit paky ;-) … A napis zespodu bude nahore…

                  A muze mi nekdo rict, proc se nedelaji hydry na DOT5, kdyz ta je preci zalozena na silikonu, takze by teoreticky nemusela byt agresivni…

                  0 0
                  • Rockman  

                    A za jak dlouho se to těsnění zničí? Aspoň odhad.

                    0 0
            • StuntJ  

              Zajímavé, že na mých Avid Juici 3 se mi ještě nepodařilo ještě smít nápisy, asi je má kvalitnější ;O). Je dobré si nachystat při práci s dotkou postřikovač s vodou ( mluví o tom i ten mechanik na videiich na Youtube), která je schopna uniknuvší kapalinu zneutralizovat . Jinak DOT 4 je možno vyměnit za DOT 5.1 bez problémů, aspoňu AVIDu

              0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce