• bzencan79

    Ahojte, koupil jsem si Scala 960 od Scotta a chtel bych se o nej starat lepe, nez o sveho posledniho „favorita“.

    Ale vazne: jak casto kolo cistit a mazat?

    Napr. pred vcera jsem jezdil po polnich cestach, je zaprasene a spinave, ale nejsem si jisty, ze to hned musim cele umyvat.

    nebo se pletu? Je casto je treba umit a znovu mazat?

    Jak pristupujete k cisteni MTB?

    Za rychly tip, diky.

    P.S. Mam koupen cyklostar + teflon. olej. Jen nevim, jak casto to mam aplikovat a jak presne.

    • Espen  

      Buď ti nevadí jezdit na zapraseném kole.

      Nebo ti to vadí a chceš mít kolo čisté, tak ho umyješ.

      To je jak kdyby ses ptal. Kdy myjete nádobí? Až když nemáte s čeho jíst, nebo po každém jídle a pak to u vás doma nevypadá jak u dobytků.

    • DoomHammer  

      špína konzervuje… kolo myju v okamžiku, kdy se na to už nedá dívat.

      • Pain  

        Mam to podobne. Navíc pokaždy když to umeju začnou se ozývat podivné zvuky :-))

        • Jezevec70  

          Taky to s mytím nepřeháním.

          Včera jsem napucoval cyklokrosku (asi po půl roce) a dnes ráno na ní vyrazil do práce. Vzal jsem to pěšinkou vyšlapanou přes pole. Byla na ní místy 5 cm vrstva prachu. Takže kolo je zase celé špinavé.

          Když je sucho – práší se, když prší – je bláto. Vzhledem k tomu, že jezdím denně, nedělal bych nic jiného než čistil kola.

    • KoudakT  

      Záleží, jak velký jsi gramhonic. Jestli velký, uvědomujeme si, že je to váha navíc a cistis. Jestli jsi prase, neřešiš, jezdíš a umyjes to, až není poznat původní barva rámu.

    • Alojs01  

      Nejsem žádnej leštič. To, že mám týden, dva zaprášený kolo (rám) neřeším, je potřeba mít v cajku vidlici/tlumič a řetěz. Přijedu, utřu kluzáky a stříknu silikonem, utřu pořádně řetěz, převodníky. Jednou za čas pořádně kazetu. Celý kolo meju až když na to mám čas, nebo když to opravdu nelíbí… :-)

    • Mustafa  

      „Zaprasene“ bez diakritiky je užasná věc :) .

      Přistupuji k tomu tak, že kolo mám rozdělené na 3 části:

      1: vidlice, tlumič, sedlovka – po každé vyjíždce otřít a máznout Brunoxem na vidlice naneseném na vysloužilé ponožce.

      2: Kazeta, převodník a řetěz – Řetěz tak po 25–100km, podle počasí a podle toho jak je zaprasený, příp. slyšet. Očistit vysloužilou ponožkou,nakapat na řetěz olej, párkát protočit a nechat „zatéct“ a pak jinou vysloužilou ponožkou otřít co nejvíce do sucha. Kazeta si o vyčištění u mě říká sama ( E*13), takže poslední dobou tak po 50–200km rozebrat a vyčistit. Jinak pocitově, když mám pocit, že je špinavá ale není nutné ji sundavat, tak kartáčkem na kazety vyfrotýruju, v případě, že je mastná, tak opět ponožka. Když už dělám tohle, tak shodím řetěz a očistím i převodník.

      3: Zbytek kola pocitově – když nevidím žádné písmeno ze značky kola, když se bojím, že mě s ním nevezmou do vlaku atd.. Ofc, když je výrazněji zablácené. Meju pouze vodou a hodně měkkým kartáčem. Hůře dostupná místa kartáčkem na zuby. Žádná hadice, vapka atd..

      Nic moc…nejsem leštič.

      • hatchet  

        Ad 2 – kazetu radši nesundavam. Jakákoliv rozborka je naskodu. Pak už to nikdy není jako předtím…

        • Esi  

          Zlaté servisácké pravidlo: co funguje nepravuj. Toho se držím 

        • Mustafa  

          Také bych ji raději nesundaval / nerozebíral jenže tahle kazeta dokáže být opravdu extrémně hlučná. Velmi hlasitý skřípavý zvuk…fakt to nejde ignorovat.

      • onuce  

        A ty vysloužilé ponožky před použitím na kolo nejprve vyperete?

        • Vhalasta  

          Nn, až potom. Aby se daly zase použít.

          • onuce  

            Aha, tak to dělám stejně. Vyprané ponožky nejprve nějakou dobu nosím, když již ale přestanou senzoricky vyhovovat, tak je používám na všemožné otírání a čištění kola. Pak vyprat a znovu… Na největší šmíry, tedy třeba řetěz po namazání, používám použitý toaletní papír. Ten pak nasáklý černotou samozřejmě vyhazuji.

            • Tencovozikmin  

              Použitý hajzlák ještě jednou použiješ,to si nedovedu představit

              • DoomHammer  

                Máš mizernou fantazii…

              • onuce  

                Ale ano, mám jej u kola stále hromadu. Perfektně saje a díky odrolování i perfektně čistí a odmašťuje. Rozumnějte, odpadává z něj taková papírová drť i s mastnotou. To žádný hadr neumí. A nemyslím použitý od velké, samozřejmě.

                • Georrge  

                  Pokud není použitý od velké, tak od čeho? Ti ho přenechává stará po malé? Pokud jo, tak bys za něho možná něco vytřískal na aukru.

                  • onuce  

                    Toaletní papír je pro mne naprosto univerzálním nástrojem. Mimo jeho primárního užití třeba k utírání opláchlého nádobí, jako kapesníčky…

                    • -b-n-x-  

                      Ano ano. Toaletni papir je dle me asi vubec nejlepsi lidsky vynalez! :-)

                      Hele, k tomu kolu by se ti jeste lepe hodil papir co pouzivaji automechanici. Vetsinou velka modra role.

                      Tohle

        • Mustafa  

          Ano, ale nikoliv z tohoto důvodu. To že dosloužila si zpravidla všimnu ve chvíli, kdy si ji čistou navlíknu.

    • scota  

      Teflonový olej je na kolo k ničemu. Na vidlici a tlumič jedině silikonový nejlépe brunox deo.

      • Pain  

        Brunox mam, je normalni že tak pění? Používal jsem celou dobu jinej silikonovej spray a ten mi to nedelal.

        • onuce  

          Ano, mně také pění. Zvláště když jej uškrtím, myslím když jen tak lehce spray promačkávám pro malé množství.

          • Pain  

            Diky za info

          • LM  

            Já jsem si na to koupil malou olejničku, tu Brunox Deo zelenou pěnu do toho opatrně našplíchám (normálně sprejem), bublinky zmiznou a zůstane zelená kapalina. Tu poté kapu na kluzáky vidlice a tlumiče, nechám navzlínat, propružím a otřu.

            ps: pokud ten sprej mačkáte jenom trochu, tak se může stát, že spotřebujete hnací náplň dřív než obsah :-/

    • Esi  

      Kolo meju pravidelně, jste tam je trocha bláta z prosince, jediné co čistím je řetěz, převody a vidlice, zbytek neřeším, bláto na spodní rámovce chrání lak před odletujìcím kamením

    • Tencovozikmin  

      Kolu musíš dávat stejnou péči jako sobě,takže se mejte a mažte společně.

    • milan.v  

      Podle mě si z nás musíš dělat srandu… Doporučuji údržbu nezanedbávat, alespoň jednou týdně… Děkuji!

    • Georrge  

      Pokud se ptáš, jestli špína kolu vadí, tak nevadí, pokud to opravdu nejsou kvanta bahna, které už zamezuje pohonu správnou funkci.

      Lepší ale špínu nechat, než ji vapkou tlačit skrz těsnění komponent.

      Takže pokud chceš mít kolo pěkné, klidně ho umývej (ale neper vodu pod tlakem do citlivých míst). Řetěz klidně pravidelně utírej hadrem a s mazáním to nepřeháněj, já mažu až když začíná být slyšet a množství dávám co nejméně. Pokud jedeš na více dnů nebo na dlouhou vyjížďku, klidně trochu přimaž a pak řetěz utři.

      Co zaslouží pravidelnou údržbu jsou stíráky pružení. Zlehka otřít hadrem a trochu stříknout brunexem. Nic dalšího častou údržbu nepotřebuje, snad jen vizuální kontrola brzd.

    • lukas aka mitro  

      Letos jsem kolo jeste nemyl…kolo na dojizdeni do prace jsem nemyl tri roky…

    • novas752  

      Jako ostatní, před každou jízdou otřít a nabrunoxovat a otřít kluzné plochy, jednou za 50–200km vyčistit řetěz a převody + řazení, celé kolo když z něj už visí bahno, letos jsem celé kolo pucoval 2×, dělám to zahradní hadicí + malířskejma štětcema různých rozměrů + kartáčem na kazetu a trochou cyklostaru nebo autošamponu.

      • kolond  

        Vidím to stejně.

        Jen místo zahradní hadice používám nečekaný déšť. Letos už také 2× :-(

    • -b-n-x-  

      To je hlavne o tom jak bydlis a kde mas moznost skladovat kolo. Kdyz jsem bydlel u rodicu v domku, tak kolo slo vetsinou bez myti do garaze. Ted, kdyz je kolo za posteli, kde spi zena, tak nejakou zakladni ocistu bohuzel udelat musim. Zvlaste, kdyz tady v prahe byva nekdy na chodnikach nasrano.

      • JanKoumar  

        Mám to podobně, parkuju kolo doma vedle gauče v obýváku. Takže po každé delší vyjížďce otřu vlhkým hadrem, otázka na 5 minut. Když se to dělá fakt pravidělně, úplně to stačí.

    • MartyM  

      tak záleží jak moc se ti líbit ho mít zajebané nebo čisté přece?! Co jsem tak četl, tak většina na estetiku jebe, mě by na takovém kole třeba nebavilo jezdit, jsem prostě typ leštič, takže když už je zaprášené nebo od bahna (což se mi moc nestává nejezdím za deště nebo primárně těžší terény v bahně) tak otřu, kýbl, švédská utěrka, na pohon shodou okolnosti taky vyřazené ponožky. Když mám náladu třeba po každé vyjížďce, teď když je hodně sucho a práší se, tak třeba po dvou třech, jak se chce. Tím že jednotlivá kola průběžně udržuji, tak je to otázka pár minut.

      Odpružení, po jedné max dvou vyjížďkách otřít, stříknout silikonem propružit otřít, pohon jak začne být hlučnější (ještě jsem ke všemu slechař) tak vyčistit, máznout, otřít, po první vyjížďce otřít a pak jezdím než to přeleze hlučností mojí mez únosnosti (podle aktuálního typu maziva cca 150–200km) nebo dle potřeby nebo nálady.

    • Jaarque  

      Co čistit: Vidlice, kazeta, převodníky, řetěz, kladky. Brzdové trmeny vzít cyklostarem, nebát se to naprat i na desticky. Vidlici promazat silikonem nebo brunoxem, ideálně po každé jízdě. Řetěz mazat nelepivym mazivem (interflon, zlutej muc off, obecně maziva do sucha), zhruba po 150– 200 km.

      Co nečistit: Zbytečně nemýt, neprat vodu do nábojů, ořechu, středu, hlavového složení. Jednou za cas kolo komplet umýt a vysušit čistým hadrem, případně očistit hadrem se silikonovym olejem.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse