Jak budou vypadat kola v roce 2045?

41 nepřečtených
  • Tom-T45

    V galerii „Našich biků“ se objevily 3 kousky MTB z devadesátek a tak jsem se trochu zasnil nad tím, jak asi budou vypadat biky za 25 let. Za těch minulých 25 let proběhla v hlavním proudu celá řada drobných vylepšení a několik zásadních změn. Jen co mě napadlo:

    • 29er kola
    • kotoučové hydraulické brzdy
    • odpružené vidlice ve všech cenových segmentech
    • standardním materiálem se stal hliník místo oceli a stále více se prosazuje karbon
    • řazení 1×12 + elektrické systémy řazení
    • širší ráfky, širší pláště, pevné osy, bezduše, přišly teleskopické sedlovky, atd.

    A samozřejmě se měnily geometrie rámů a měl by se asi zmínit i masový nástup elektrokol

    Co myslíte, co nás čeká za dalších 25 let, tedy pokud lidstvo nevymře na globální pandemii, nevyvraždí se v jaderné válce, případně nebudeme muset řešit masivní stěhování národů a občanské nepokoje kvůli docházejícím zdrojům?

    • Přijde nějaký moutainbikový evangelista a oznámí nám, že 29 er je překonané a jedině 31,5 palce spasí naše bezduše?
    • Dostanou se mainstreamová elektrokola hmotností na úroveň dnešních neelektrokol?
    • Vytlačí karbon hliník z běžné prodkuce?
    • Bude se dál zvyšovat počet pastorků, nebo přijde nějaká zásadní změna?
    • Budeme si kolo nastavovat elektronicky? (teď jsme vybírali novou myčku a polovina měla připojení na WIFI)
    • Stanou se elektrokola běžným dopravním prostředkem? (benzínová auta už možná budou v té době zakázaná :-))
    • Dokáže někdo konečně vyrobit létající kolo Jana Tleskače?

    Jedno zaprášené vlákénko na toto téma jsem našel tady , ale nebylo moc kreativní, tak jsem si dovolil založit nové.

    • lukas aka mitro  

      Nebudou jizdni kola, protoze nikdo nebude socka aby se nemohl dopravovat vznasedlem ..

    • hmm  

      Pán na fotografii 4× šlápl a ujel 400m na další semafor kde byl jako první, pak zase šlápl 3× už se jenom vezl a mizel v dáli. To je budoucnost najet na řetězu 30–50tis km

      • orm  

        Neni to z Brna? Myslim, ze jsem ho vcera videl na Jugoslavske.

        • p@X  

          Kšírova…

          • orm  

            Diky. Zas tohle mne vubec nevadi, ikdyz to nesplnuje definici elektrokola. Pan si ocividne na cyklistu nehraje a pouziva to ciste jako dopravni prostredek. Lepsi tohle nez auto. Otazka je, zda s tim zamiri i na cyklostezku. Pokud ano, tak uz je to problem.

            • vilemx  

              Pokud s tim na cyklostezce pojede ohleduplne “s davem”, problem v tom nevidim (v pripade prusvihu ho samozrejme predpisy mozna sezerou).

            • hmm  

              Problém no na tom místě je že 99% všech cyklistů přejíždí na chodník takže pán se zachoval zcela správně za což mu děkuji

    • Japhy  

      Hele, už mnohokrát se mi stalo, že jsem nějakou žhavou novinku podcenil nebo naopak přecenil. Kdybych si před pouhými deseti lety představoval co za výpočetní výkon budu nosit za pár korun v kapse, že třeba můj současný počítač (silně výběhový kousek) bude mít 3000× větší disk a 1000× větší operační paměť proti tomu co jsem pokládal na kolej.

      U bajků se mi radši nechce vůbec nic tipovat. Možná použití grafenu, kompletně jiný způsob zpřevodování (nějaký Rohloff na steroidech), ABS, elektronicky řízené odpružení, telemetrie…

      Ale třeba to dopadne jako takhle prognoza:

      „Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.“

      • Japhy  

        Kua, už mě ta klávesnice v mobilu sere. „co jsem si poskládal na kolej“

      • lukas aka mitro  

        Neeeee…grafeeeeen neeeee

      • Tom-T45  

        Taky mě napadlo, jestli se kola nedostala do stavu jako počítače před cca 10 – 15 lety, kdy hardware výkonově předběhl běžně používaný software, takže z hlediska uživatele by nákup nového stroje nepřinesl zásadní zlepšení. Sám mám v počítači jednu z prvních I5 z roku 2010 a nemám pocit, že bych na běžné činnosti potřeboval něco silnějšího (samozřejmě doplnil jsem ramky a dal SSD disk).

        Dostala se tedy kola do stavu, kdy už nepřijde žádná radikální změna a veškerý pokrok se bude odehrávat formou drobných vylepšení?

    • Mig_all  

      Technické řešení si netroufám odhadovat, stačí vzpomenout, kolik slepých větví už bylo… Rozhodně se posunou materiály obecně. Ale, myslím si, že masivní nástup elektrokol v cyklistice nastolil jednoznačný trend, který do budoucna rozhodně striktně oddělí dva hlavní proudy. A sice bicykl jako dopravní prostředek či prostředek čisté zábavy pro kohokoliv a kamkoliv BEZ jakékoliv či naprosto minimální fyzické aktivity člověka (tak jako to platí u motocyklů dnes) a pak cyklistika jako oldschool sport. Což se dle mého stane velice okrajová záležitost pro pár bláznů, včetně mě. Osobně mi to nevadí a nepřijde mi to divné, lidstvo se vzdy a ve všem snažilo si věci ulehčit a zjednodušit. Jediné co mě na tom sere je, že si někdo lže do kapsy a nenazývá věci pravými jmény. Jezdci na moderních mopedech si naivně myslí, že sportují a ještě svá moudra serou ostatním. A hlavně tady, což považuji primárně za forum cyklistiky jako sportu, nikoliv jako okénko pro řešní dopravní situace měst, komerčních adrenalinových zábav na kopcích atd…

    • Phantasma  

      Nezmění se vůbec nic. Dnešní high-end technologie se stanou přístupnými pro obyčejnou veřejnost a nastoupí zase nové, abychom stále mohli psát Ježíškovi …

      • vilemx  

        Pokud i u motorek na spalovak vypukne stejna ekofasisticka hysterie se zakazy prodeje, hromadny presun k elektrice bude muset byt regulovan zakazem jizdy tam, kam se dnes na elektrice smi.

    • iron.hide  

      Dojde k uprave legislativy a elektrokola budu v lese zakazane.

      • hatchet  

        Ne, to bude naopak. Zakázán bude pohyb na „normalnich“ kolech, protože s nimi budeme rychlejší elektrikáře brzdit..(Mladší se budou od dětství učit na éčka a my, co furt šlape e za svý, budeme jen starší a pomalejší.. A teď mě napadá – chceš-li jezdit, tak např. od 50 povinně pouze elektrokolo… To by mohly prosadit třeba zdravotní pojišťovny)

    • waters  

      Mtb 2045 bych si predstavoval asi takhle.. ale už je teď, tak nevim, co bude…

      Osobně se tedy budu snažit držet tvarů a systému pohonu oldschool větve:)

    • michomin  

      Spousta kol bude laciný jednorázový výrobek. Dojedeš kam potřebuješ, hodíš kolo do všudypřítomného destruktoru-recyklátoru a půjdeš si po svých. Tak za 25 let ne, možná za 100.

    • krabak  

      Futurismus vývoje

      • Tom-T45  

        To jsou vlastní fotky? Pán je vynálezce? :-)

        • vilemx  

          Nechci bonzovat, ale hlásit se to musí!

          Pokud si vzpomínáte na vynálezce pod nickem se-se, tak teď dumá, jak na motorce naroubovat na jeden zadní kotouč dva brzdové třmeny. Tak nějak není spokojen s brzdným účinkem u jeho mírně přetížené motorky.

          • hmm  

            Stačí zvolit větší průměr kotouče to není třeba dumat jen ty 50cm kotouče moc nedělají

            • Sgt Pepper  

              to už jso pak ráfkové hydraulické magury, ne?

              • hmm  

                ráfkové brzdy mají limit který tento typ dosáhl pokud by se zvolil jiný materiál ráfku a špalků pak by to nikdo nepřekonal :-D

    • -b-n-x-  

      Budou chainless, gearless a hlavně wheelsless kola. Váha někde kolem 5kg u Enduro bike. ;-)

      • Petr L2  

        No především se budou rámy tisknout na tiskárně, takže bude možné v shopu udělat rám na míru a na ten pak naházet osazení, takže z výrobců kol se u drahých modelů stanou designéři, kteří budou prodávat soubor k tisku a montáž se přesune do krámů a servisů a klasická výroba zůstane ve fabrikách pouze u low costu a fajnovek kde tisk v shopu nebude stačit

        • Tom-T45  

          Ale tak pane kolego, bavíme se o tom co bude a nikoli o tom, co už je tu pěknou řádku let :-)))

          http://www.hybrid.cz/…o-z-tiskarny

          Myšlenka tisknout celé rámy je zajímavá, jen je otázka za jakých materiálů. Běžně používané termoplasty nejsou vhodné, karbon se (asi) tisknout nedá a specialitky jako tisk z kovu je (zatím) cenově mimo.

          Možná to začne fittingem, např. skenováním chodidel a vytištěním vložek přesně na míru nebo induviduální polstrování sedla přizpůsobené pozadí…

          • Petr L2  

            Mnoho věcí známe léta, ale až drobný posun v technologiích či materiálech atp. spustí nový směr a o tom to třeba bude, nemusíe čekat na úplně nové věci, třeba se prostě pouze díky vývoji a cenové dostupnosti stanou dnes výjimečné technologie běžnými a tím ovlivní celý vývoj. Počítače také byly dávno před nástupem PC, ale pohled z jiného úhlu na jejich použití a vývoj v polovodičích odstartoval revoluci :-)

      • Tom-T45  

        To zní prakticky, 5 kg enduro se bude dobře nosit na zádech po trailech

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.