Jak budou vypadat kola v roce 2045?

94 nepřečtených
  • Tom-T45

    V galerii „Našich biků“ se objevily 3 kousky MTB z devadesátek a tak jsem se trochu zasnil nad tím, jak asi budou vypadat biky za 25 let. Za těch minulých 25 let proběhla v hlavním proudu celá řada drobných vylepšení a několik zásadních změn. Jen co mě napadlo:

    • 29er kola
    • kotoučové hydraulické brzdy
    • odpružené vidlice ve všech cenových segmentech
    • standardním materiálem se stal hliník místo oceli a stále více se prosazuje karbon
    • řazení 1×12 + elektrické systémy řazení
    • širší ráfky, širší pláště, pevné osy, bezduše, přišly teleskopické sedlovky, atd.

    A samozřejmě se měnily geometrie rámů a měl by se asi zmínit i masový nástup elektrokol

    Co myslíte, co nás čeká za dalších 25 let, tedy pokud lidstvo nevymře na globální pandemii, nevyvraždí se v jaderné válce, případně nebudeme muset řešit masivní stěhování národů a občanské nepokoje kvůli docházejícím zdrojům?

    • Přijde nějaký moutainbikový evangelista a oznámí nám, že 29 er je překonané a jedině 31,5 palce spasí naše bezduše?
    • Dostanou se mainstreamová elektrokola hmotností na úroveň dnešních neelektrokol?
    • Vytlačí karbon hliník z běžné prodkuce?
    • Bude se dál zvyšovat počet pastorků, nebo přijde nějaká zásadní změna?
    • Budeme si kolo nastavovat elektronicky? (teď jsme vybírali novou myčku a polovina měla připojení na WIFI)
    • Stanou se elektrokola běžným dopravním prostředkem? (benzínová auta už možná budou v té době zakázaná :-))
    • Dokáže někdo konečně vyrobit létající kolo Jana Tleskače?

    Jedno zaprášené vlákénko na toto téma jsem našel tady , ale nebylo moc kreativní, tak jsem si dovolil založit nové.

    0 0
    • Smazaný účet  

      Nebudou jizdni kola, protoze nikdo nebude socka aby se nemohl dopravovat vznasedlem ..

      0 0
    • hmm  

      Pán na fotografii 4× šlápl a ujel 400m na další semafor kde byl jako první, pak zase šlápl 3× už se jenom vezl a mizel v dáli. To je budoucnost najet na řetězu 30–50tis km

      0 0
      • orm  

        Neni to z Brna? Myslim, ze jsem ho vcera videl na Jugoslavske.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Kšírova…

          0 0
          • orm  

            Diky. Zas tohle mne vubec nevadi, ikdyz to nesplnuje definici elektrokola. Pan si ocividne na cyklistu nehraje a pouziva to ciste jako dopravni prostredek. Lepsi tohle nez auto. Otazka je, zda s tim zamiri i na cyklostezku. Pokud ano, tak uz je to problem.

            0 0
            • vilemx  

              Pokud s tim na cyklostezce pojede ohleduplne “s davem”, problem v tom nevidim (v pripade prusvihu ho samozrejme predpisy mozna sezerou).

              0 0
            • hmm  

              Problém no na tom místě je že 99% všech cyklistů přejíždí na chodník takže pán se zachoval zcela správně za což mu děkuji

              0 0
              • orm  

                Tak mozna proto, ze to neni cyklista a je si toho vedom :-).

                0 0
    • Japhy  

      Hele, už mnohokrát se mi stalo, že jsem nějakou žhavou novinku podcenil nebo naopak přecenil. Kdybych si před pouhými deseti lety představoval co za výpočetní výkon budu nosit za pár korun v kapse, že třeba můj současný počítač (silně výběhový kousek) bude mít 3000× větší disk a 1000× větší operační paměť proti tomu co jsem pokládal na kolej.

      U bajků se mi radši nechce vůbec nic tipovat. Možná použití grafenu, kompletně jiný způsob zpřevodování (nějaký Rohloff na steroidech), ABS, elektronicky řízené odpružení, telemetrie…

      Ale třeba to dopadne jako takhle prognoza:

      „Až bude tobě, pionýre, čtenáři, třicet, pětatřicet let, vzbudíš se do světa, který už v mnohém nebude podoben dnešku. Budovatelé komunismu v Sovětském svazu i u nás budou mít k dispozici moderní automatizované závody, zvládnou zemědělské práce průmyslovým způsobem, budou pracovat šest hodin denně. V té době proniknou hluboko do tajů vesmíru.“

      0 0
      • Japhy  

        Kua, už mě ta klávesnice v mobilu sere. „co jsem si poskládal na kolej“

        0 0
      • Smazaný účet  

        Neeeee…grafeeeeen neeeee

        0 0
      • Tom-T45  

        Taky mě napadlo, jestli se kola nedostala do stavu jako počítače před cca 10 – 15 lety, kdy hardware výkonově předběhl běžně používaný software, takže z hlediska uživatele by nákup nového stroje nepřinesl zásadní zlepšení. Sám mám v počítači jednu z prvních I5 z roku 2010 a nemám pocit, že bych na běžné činnosti potřeboval něco silnějšího (samozřejmě doplnil jsem ramky a dal SSD disk).

        Dostala se tedy kola do stavu, kdy už nepřijde žádná radikální změna a veškerý pokrok se bude odehrávat formou drobných vylepšení?

        0 0
    • Mig_all  

      Technické řešení si netroufám odhadovat, stačí vzpomenout, kolik slepých větví už bylo… Rozhodně se posunou materiály obecně. Ale, myslím si, že masivní nástup elektrokol v cyklistice nastolil jednoznačný trend, který do budoucna rozhodně striktně oddělí dva hlavní proudy. A sice bicykl jako dopravní prostředek či prostředek čisté zábavy pro kohokoliv a kamkoliv BEZ jakékoliv či naprosto minimální fyzické aktivity člověka (tak jako to platí u motocyklů dnes) a pak cyklistika jako oldschool sport. Což se dle mého stane velice okrajová záležitost pro pár bláznů, včetně mě. Osobně mi to nevadí a nepřijde mi to divné, lidstvo se vzdy a ve všem snažilo si věci ulehčit a zjednodušit. Jediné co mě na tom sere je, že si někdo lže do kapsy a nenazývá věci pravými jmény. Jezdci na moderních mopedech si naivně myslí, že sportují a ještě svá moudra serou ostatním. A hlavně tady, což považuji primárně za forum cyklistiky jako sportu, nikoliv jako okénko pro řešní dopravní situace měst, komerčních adrenalinových zábav na kopcích atd…

      0 0
    • Smazaný účet  

      Nezmění se vůbec nic. Dnešní high-end technologie se stanou přístupnými pro obyčejnou veřejnost a nastoupí zase nové, abychom stále mohli psát Ježíškovi …

      0 0
      • vilemx  

        Pokud i u motorek na spalovak vypukne stejna ekofasisticka hysterie se zakazy prodeje, hromadny presun k elektrice bude muset byt regulovan zakazem jizdy tam, kam se dnes na elektrice smi.

        0 0
    • iron.hide  

      Dojde k uprave legislativy a elektrokola budu v lese zakazane.

      0 0
      • hatchet  

        Ne, to bude naopak. Zakázán bude pohyb na „normalnich“ kolech, protože s nimi budeme rychlejší elektrikáře brzdit..(Mladší se budou od dětství učit na éčka a my, co furt šlape e za svý, budeme jen starší a pomalejší.. A teď mě napadá – chceš-li jezdit, tak např. od 50 povinně pouze elektrokolo… To by mohly prosadit třeba zdravotní pojišťovny)

        0 0
        • Filipsimek  

          Nevím, jak moc je toto myšleno vážně, ale osobně myslím, že pojišťovny by měly spíš zájem na tom, aby se jezdilo spíš na klasikách…

          0 0
          • Bořík1  

            No to právě není jisté, jestli pojišťovny potřebují spíš zdravé lidi anebo spíš „chcípáky“.

            0 0
    • waters  

      Mtb 2045 bych si predstavoval asi takhle.. ale už je teď, tak nevim, co bude…

      Osobně se tedy budu snažit držet tvarů a systému pohonu oldschool větve:)

      0 0
    • michomin  

      Spousta kol bude laciný jednorázový výrobek. Dojedeš kam potřebuješ, hodíš kolo do všudypřítomného destruktoru-recyklátoru a půjdeš si po svých. Tak za 25 let ne, možná za 100.

      0 0
    • krabak  

      Futurismus vývoje

      0 0
      • Tom-T45  

        To jsou vlastní fotky? Pán je vynálezce? :-)

        0 0
        • vilemx  

          Nechci bonzovat, ale hlásit se to musí!

          Pokud si vzpomínáte na vynálezce pod nickem se-se, tak teď dumá, jak na motorce naroubovat na jeden zadní kotouč dva brzdové třmeny. Tak nějak není spokojen s brzdným účinkem u jeho mírně přetížené motorky.

          0 0
          • hmm  

            Stačí zvolit větší průměr kotouče to není třeba dumat jen ty 50cm kotouče moc nedělají

            0 0
    • -b-n-x-  

      Budou chainless, gearless a hlavně wheelsless kola. Váha někde kolem 5kg u Enduro bike. ;-)

      0 0
      • Petr L2  

        No především se budou rámy tisknout na tiskárně, takže bude možné v shopu udělat rám na míru a na ten pak naházet osazení, takže z výrobců kol se u drahých modelů stanou designéři, kteří budou prodávat soubor k tisku a montáž se přesune do krámů a servisů a klasická výroba zůstane ve fabrikách pouze u low costu a fajnovek kde tisk v shopu nebude stačit

        0 0
        • Tom-T45  

          Ale tak pane kolego, bavíme se o tom co bude a nikoli o tom, co už je tu pěknou řádku let :-)))

          http://www.hybrid.cz/…o-z-tiskarny

          Myšlenka tisknout celé rámy je zajímavá, jen je otázka za jakých materiálů. Běžně používané termoplasty nejsou vhodné, karbon se (asi) tisknout nedá a specialitky jako tisk z kovu je (zatím) cenově mimo.

          Možná to začne fittingem, např. skenováním chodidel a vytištěním vložek přesně na míru nebo induviduální polstrování sedla přizpůsobené pozadí…

          0 0
          • Petr L2  

            Mnoho věcí známe léta, ale až drobný posun v technologiích či materiálech atp. spustí nový směr a o tom to třeba bude, nemusíe čekat na úplně nové věci, třeba se prostě pouze díky vývoji a cenové dostupnosti stanou dnes výjimečné technologie běžnými a tím ovlivní celý vývoj. Počítače také byly dávno před nástupem PC, ale pohled z jiného úhlu na jejich použití a vývoj v polovodičích odstartoval revoluci :-)

            0 0
            • Fazzy  

              Presne tak, neni to o tom jestli uz neco existuje nebo ne, ale tom, co se z dnesni ojedinelosti stane beznou zalezitosti.

              0 0
            • Jáchym 1  

              Napadá mě Avatar.Spojíš se s něčím přes něco a bude to dělat co chceš.

              Technologie si netroufám domýšlet.

              Nejsem Jules Verne,bohužel.

              0 0
      • Tom-T45  

        To zní prakticky, 5 kg enduro se bude dobře nosit na zádech po trailech

        0 0
    • Bike-o-Noor  

      Tak samozřejmě z mého utilitárně egocentrického hlediska bude největším pokrokem Něco, na čem se vůbec v té době udržím. Možná i tříkolka má málo opěrných bodů. (Napsal bych do závorky citoslovce haha ale nevím, zda to zdejší komunita chápe stejně jako já).

      0 0
    • Jamin  

      Jak už někdo psal, klasická cyklistika bude tak okrajová záležitost, že se nakonec zase začnem zdravit.

      0 0
    • couffy  

      Tak tohle už asi naštěstí řešit nemusím

      0 0
    • wilda81  

      Klasická kola už nebudou. Budou se doprodavat poslední zbytky e-biku a trh budou válcovat solární vznasedla, na kterých se budou prohánět tlustší vepri v domnění jak sportuji.

      0 0
      • Fazzy  

        Neprecenujte pokrok. Staci se podivat jak vypadala cyklistika pres 25 lety. Da se rict, ze je vsechno v podstate porad stejny. Prestoze se jinak spousta jinych veci vyvinula k nepoznani, cyklistika nikoliv..

        0 0
        • Rychlej turista  

          Na silnici považuji za zásadní změnu nášlapy a zvětšení rozsahu převodů při zachování odstupňování. Bez všeho ostatního bych dokázal žít.

          Na bajku pak vznik samotného bajku a řazení na řídítkách bez přehmatávání.

          0 0
          • Fazzy  

            To jiste, ale kolo jako celek porad vypada v podstate stejne a stejne tak i princip jeho pohonu ani posed na nem se nezmenil.

            Skok mezi soucasnym kolem a vznasedlem je precejen malinko vyraznejsi zalezitost, a nic podobnyho, myslim, nelze ocekavat :)

            0 0
            • wilda81  

              Dej si trochu masa.

              Pesimisticka verze teda, že se nebude smět do lesa a budeme si pouštět projížďky na VR prilbach.

              0 0
            • Lišák  

              stejne tak i princip jeho pohonu… se nezmenil.

              Pokud se bude i nadále tvrdit, že mopedy jsou kola, tak nemáš pravdu.

              0 0
              • Fazzy  

                Nebude. Jak uz psal nekdo nahore, tyhle dve kategorie se budou postupem casu cim dal vic oddalovat. Cim rozsirenejsi budou mopedy, tim vetsi prestiz bude mit „klasika“. Budou to nuzky ktery se budou postupne rozevirat. Budou vznikat novy posahany elektrodiscipliny, ale klasika nezmizi. Casem urcite bude v mensine a jednou ji mozna pokrok uplne zadupe, ale nepujde to tak rychle. 25 let je na to malej casovej horizont.

                0 0
                • Bike-o-Noor  

                  Ano, střízlivý odhad.

                  Pokud na to mám navázat a podělit se o svůj nápad, který mi už chvíli klíčí v hlavě, tak se vyjádřím k roku cca 2023–25. Nebo tak nějak.

                  Relevantní objem trhu (cca 30–35% toho, co v současnosti zabírá průnik cros-trek/gravel/HT MTB) zaujme platforma různými značkami různě obměňovaná. Za předpokladu, že retailoví zákazníci bodou pořád využívat svých „areálů rozšíření“ daných postupem „civilizace“. Tj, mírného terénu a zpevněných účelovek, v sezóně suchých polňaček, vybudované sítě cyklotras apod. Myslím, že to bude sestava 1×něco bez odpružení o celkové hmotnosti do 10 kg (zřejmě low cost karbon), ostřejší hlavový úhel a delší horní rámová trubka (vše jen v porovnání s odcházející konzervativní geo), řídítka širšího úchopu (aspoň 700 mm) rovná nebo vlaštovky, širší ráfek pro pláště 1,5´´- 1,95´´… Zpřevodování bude trendovat do lehka k poměru někam ke 0,80 – 0,88 bez rizikových skoků. Pevné osy, výplety v cenové relaci kolem 30. litrů Kč. Za předpokladu, že se vypořádáme s covidem neboť prokazatelně zbrzdil vývoj a v tom krátkém časovém horizontu nepřijmeme euro, bo to by to za těchto podmínek celé prodražilo.

                  P.S: klidně se nechám vyvést z omylu a vysvětlit si nesmysly, ale jen jsem extrapoloval posun 2020/2021 u značek Qayron a Cannondale, samozřejmě v segmentu non profi. O fullech uvažovat neumím, nemám s tím naprosto žádné zkušenosti.

                  0 0
                  • Jezevec70  

                    Někdy kolem roku 2022 – 23 bych viděl nástup gravelů s rovnýma řídítkama, někdy i s odpruženou vidlicí, což budou vlastně horská kola někde z 90. let. :-)

                    0 0
                • Petr L2  

                  Soudruh Novotný také říkal, že do komunismu na motocyklu nepojedeme a zavelel tím k úpadku výroby motocyklů, no a po padesáti letech celý průmysl vesele vzkvétá, já bych se nebál, kolo zůstane kolem, pouze se budou používat aktuální technologie, největší výzva je stejně převodovka a pneumatiky :-)

                  0 0
      • TK75  

        Tak to si dovolím nesouhlasit.Kola budou, akorát že veškeré mtb druhy kol budou s elektrickým motorem

        (I gravel budou tlačit s přípomocí, tam se to ale nechytne, protože to kolo díky tajnému voodoo jede i bez motoru jak z praku a pak také si ho pořizují podivíni)

        To na echt silničce tak tam se to časem taky uchytí, protože straváci a honiči komů zjistí že s přípomocí můžou dosáhnout větší rychlosti (bude to tam tak upraveno)

        0 0
    • Smazaný účet  
      0 0
      • -b-n-x-  

        Anebo si může ode mne koupit skleněnou kouli, a dozví se to také.

        0 0
      • Tom-T45  

        Hurá, 318 dní jsem čekal na tuto odpověď a dočkal jsem se!

        0 0
    • -b-n-x-  

      Pokud bude v mtb pokračovat trend posledních pár let, pak budou full kola vážit tak 40kg.

      0 0
    • Smazaný účet  

      V roce 2045 už nejspíš naši západní soudruzi přijdou na to, jak přimět uprchlíky, aby se jim chtělo i do naší banánové republiky. Takže pro islámce bude místo zapletených kol létající koberec… A pokud EU nedotáhne své multikulturní šílenství spojené se zbraňovými restrikcemi do konce, tak čecháček bude přemýšlet, jak by si na řidítka namontoval přinejmenším kulomet, aby mohl redukovat rostoucí stavy škodné =)))

      0 0
    • Mr.Dawe  

      Co bude za tak dlouhou dobu můžeme pouze odhadovat, ale jelikož vidím jak lidé leniví, tak očekávám čím dál tím větší přírustek elektrokol. Bohužel. A to i do dětských velikostí, kde jsou už dnes, ale zatím ne v takové míře jako v dospělých velikostech.

      0 0
    • Kolo_mlynsky_za_4_rynsky  

      Když to vezmu kolem do kola :), tak lidí jsou stále stejný tj. chtějí komfort, ale také uznání a obdiv. Nevím, jaké komponenty budou v roce 2045, zda se rámy, řídítka, sedlovky budou tisknout na míru, nebo ne.(třeba pěna do lyžáků je tu 30+let a málokdo si to nechá tvarovat), ale nechám se strhnout k těmto variantám:

      1. E-kola a kola splynou do sebe, bude tu technologie click&ride, baterie/motory se na kola namontují/demon­tují, že každý si to udělá během pár okamžiku, podle potřeby..cesta do práce/výlet/spor­tovní vyjíždka..apod
      2. E-kola získají ještě větší podíl, zvlaště jako dopravní prostředek, sníží se prodeje kol, mnoha lidem postačí jedno uni E-kolo. Kola bez pohonu tu zůstanou, stanou se do jisté míry pozičním statkem (snad jsem to použil správně), resp. budou tu pro lidi, co mají cyklo otrochu víc rádi;)

      Jen se bojím jednoho, aby tu nebyly dva výrobci a pár manufaktur pro top ten..viz. zaséky chytrých hodinek do prodejů tradičních značek..

      0 0
      • Mig_all  

        Jednička uplna pitomost, dvojka velice reálná. Přirovnání k hodinkám sedí jako prdel na hrnec! Ten stav už tady je. Otázka je, co je na tom špatně? Mě ten stav naprosto vyhovuje, chytre hodinky nechci, nepotrebuji je, ale respektuji proc si je lide masivně kupuji, ke sportu na denní nošení, jako shit spotřebák to je dobrá věc! Naopak tradiční hodinky renomovane znacky za renomovane penize si koupi chlap co dospěje k tomu že do nich investuje trochu víc penez, co si to koupí z tradice, jako sperk, elegantní věc jako podporu poctivého řemesla a tak je taky nosí. Tedy k obleku a na zvlasni prilezitosti. Silní tradiční šikovní hodináři přežijou bez problému, vsechno ostatní jsou plky… A pokud to tak bude i u kol, klidně naspořím a investuju dardu do luxusního bianchi ktere budu opečovávat jako šperk a nebudu se pachtit na nejakem zajebanem authoru. Ten ať klidně skončí v propadlišti dějin nebo přejde na elektro pro liné masy jako dopravní moped…

        0 0
        • TK75  

          Author bude v 2045 známkou luxusu

          0 0
        • Kolo_mlynsky_za_4_rynsky  

          Pokud ty peníze máš, tak ti to asi vadit nebude, bude to vadit těm, co by si si třeba připlatili, ale na top nedosáhnou, nebo budou chtít cokoliv jiného.

          0 0
    • Gaper  

      Instagram, i když hodně lidí ho zde znát bude.

      V roce 2045 to bude třeba standart. :D

      0 0
    • Doyle  

      V roce 2045 nevím, ale v roce 2050 tohle bude standard.

      0 0
      • TK75  

        Zbytečně složité, kdo by to vyráběl a kupoval, když bude nedostatek?

        :-)

        0 0
    • Jamin  

      Nebo kola s proměnlivou geometrií a změnou velikosti plášťú a vzorku. Jenom budeš mačkat čudlíky podle toho kde pojedeš, od sjezďáku se zdvihama 300/300, přes výletní cross, po supertuhou silnici, v níž budeš ležet a sledovat okolí přes soustavu zrcadel. Všechno se bude samozřejmě plynule měnit za jízdy.

      0 0
      • -b-n-x-  

        Žádné cudliky. Dle polohy to nastaví ai :-)

        0 0
        • TK75  

          Žádný čudle ani umělá inteligence, v tom čase budem mít totiž všichni stejný unifikovaný zadky a předky.Jedno nastavení pro všechny, nikdo nebude vybočovat..

          0 0
    • TK75  

      36er

      0 0
    • maajkee  

      Já myslím, že to bude mít dvě kola, rám a řidítka, ostatně jako už cca 200 let :)

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.