• osme

    Zdravím, chci si koupit nové MTB kolo. Potřebuji poradit zda zvolit carbonový rám nebo hydroformní dural? Co byste upřednostnili?

    Jsem rekreační jezdec kombi terén a silnice cca 3000 km a rok.

    Moc díky za názory.

    0 0
    • Kouba_2005  

      Asi záleží na tom, kolik máš peněz a co chceš především ty :-)

      0 0
    • novas752  

      V podstatě na tom nezáleží, komponentové osazení kola má daleko větší vliv. Do nějakých 40–50k je to obvykle jasně pro hliník, nad 50 se pomaličku po lehoučku začínají objevovat i použitelné karbonové kusy.

      0 0
      • Pavel63  

        A jak by to vypadalo u silniček? Jak poznám kvalitní karbonový rám v obchodě? Podle ceny? Nad 50, 60, 70k kolo? Nebo je to otázka štěstí? Mám nyní Al ale poohlížím se po karbonu. Nejsem si jist, zda nevyhodím peníze. Se silničkou (stavěna na RB RR- 105 s karbonovými „čína“ koly) jsem spokojen a obávám se vyhození peněz bez jakéhokoli posunu dále. Ale touha po lepším je silná. Nájezd cca 5 tis. na biku a cca 4 tis. na silnici.

        Děkuji za názor.

        0 0
        • milan.v  

          Ano, karbonový rám je určitě posun, ať už budeš jezdit na čemkoliv… Nehledě na ty svařené lešenářské trubky od RB…

          0 0
        • Hrabex1  

          muzes koupit jen ram a upgradovat stavajici kolo, pokud jsou ty komponenty solidni.

          0 0
      • zbartos  

        Jak jsi přišel na to, že na rámu nezáleží ? Rozdíl mezi lehkým+tuhým (příp. rámem absorbujícím dobře nerovnosti) a těžkým+méně tuhým rámem pozná člověk dobře. Ale jinou přehazovačku asi ne…

        0 0
        • novas752  

          No to těžko říct. Hmotnost rámu v podstatě nepoznáš. Resp. k čemu ti je o 300g lehčí rám když je tam o 500g těžší vidlice a kola.

          Pohodlí poznáš ale karbonový ram automaticky neznamená že bude tlumit vibrace lépe než dobrý hliníkový. Na mtb ale stejně většinu pohodlí zajistí dobre pláště na nižšim tlaku + dobra vidlice, pak je to z hlediska pohodlí docela jedno pokud to nejsou speciality typu Trek Procaliber s IsoSpeed.

          Tuhost většiny lepších hliníkových rámů je pro rekreační ježdění dostatečná, že by to nějak vadilo se nedá říct.

          O přehazovačce nikdo nemluvil. Lepší lehčí kola poznáš, lepší citlivější vidlici taky poznáš a lepší daleko silnější brzdy také poznáš. Karbon je fajn, ale radši než základně osazený karbon dobře osazený hliník. Základní karbon bys musel hodně vylepšovat aby to celkově bylo lepší kolo než hliníkový ekvivalent za stejnou pořizovací cenu. A konec konců i ta přehazka – lepší GX nebo Shimano než SX na naleštěnym nejlevnějšim karbonovym modelu.

          0 0
        • TK75  

          No ty vlastnosti co jsi napsal jsou ale dané konstrukcí rámu, profil trubek atd

          Dural je sice o kousek těžší ale taky levnější

          Já bych třeba karbon chtěl jen u silničky

          A absorbce nerovností?No to mám na kole karbonovou vidlici a rozhodně není pohodlnější než duralovej zadek kola.

          0 0
          • humil  

            Vzhledem k tomu, že jsem viděl pár zlomených karbonových rámů, volba je jasná. Kdybych byl eliťák a rámy fasoval, byla by situace jiná. Takhle za mě dobře osazenej hliník, slušná vidle, lehčí kola. Na hobby závody XC i maratony, do lesa i do práce. Najedu kolem 10000 ročně.

            Když uvažuju někdy o fakt lehkým kole, tak si sáhnu na špeky a řeknu si: až sundám přebytečný tuky, pak můžu uvažovat o lehčím kole. (Teď máme cca 100 kg dohromady, kolo 12 a já 88. Při výšce 186 bych byl spokojenej s 83 kg, ale moc mi chutná.)

            0 0
            • Johny.Merida  

              Tak ty prasklé rámy, no, to zrovna argument není. A kolik jsi videl prasklých hliníkových rámů? Já tedy pár ano a rozhodně nešly opravit tak, jako karbonové. Když upadlo kámošovi karbon kolo za jízdy že střechy auta, protože ho nepřítáhl řemínky a zlomila se mu horní rámová trubka, tak oprava za 3 tis a nepoznal bys to. Hlinik, co jsem viděl opravovanej, tak nevydržel.

              0 0
              • Hrabex1  

                chces rict, ze jsi videl vic prasklych karbonovych nez hlinikovych???Mne praskly 2 hlinikovy ze 3. A i lidem z okoli, co ty ramy pouzivali dlouhodobe a intenzivne, praskly taky. U hliniku je spis otazka casu, kdy ram praskne.

                S karbonem takovou zkusenost vubec nemam, i kdyz priznavam, ze jsou ty ramy novejsi a zatim min pouzivane.

                Treba casem popraskaji taky, ale prekvapilo me, ze znas tolik prasklych karbonovych a hlinikovych ne.

                0 0
                • Johny.Merida  

                  Přečti si na co jsem reagoval. Reagoval jsem na poznámku, že karbon praská a proto je lepší volit hlinik. Příspěvek nade mnou. Snažil jsem se popřít, že karbon praská a ano viděl jsem dost prasklých rámů, převážně hliníkových. Chtěl jsem podotknout, že karbon je snadno opravitelný a netřeba se ho bát.

                  0 0
                  • Hrabex1  

                    jasne, blbe jsem to zaradil…

                    0 0
                    • Johny.Merida  

                      Mě zarazilo že nepoukazuje na praskajici hlinik, ale jen karbon. Viděl jsem víc prasklých hliníků co praskly ježděním. Karbony jsem měl tu čest vidět většinou po nějaké blbé nehodě.

                      0 0
                      • Hrabex1  

                        …nebo kontrukcni vadou, zatimco hlinik casto byva jen unavenej.

                        0 0
                • humil  

                  Ty prasklý karbony, co jsem viděl, byly vždy po nějakým pádu, ne únavou materiálu.

                  Já jsem zpočátku hliníku moc nevěřil, ale zkušenost mám zatím výbornou. Za 12 let, co jezdím, jsem dal na hliníku cca 80–90000 km, silnice, terén, XC a maratony.

                  0 0
              • humil  

                Prasklej karbonovej rám vidím na XC snad každej rok, prasklej hliník jsem neviděl, prasklou ocel jsem sám zažil, nebyl to rám, ale byla vidlice dole, kde je navařenej úchyt na osu, a bylo to na Favoritu. Na DH nebo enduru je asi vidět prasklých hliníků víc.

                0 0
                • nooski  

                  Hliníkové rámy praskají naprosto běžně. Je jedno jestli xc, treking nebo silnice.

                  0 0
            • novas752  

              Všechno občas praská, hliník taky a řekl bych že i častěji. Akorát ten je pak na vyhození, karbon se dá většinou bezproblému opravit.

              0 0
              • TK75  

                Tady jde spíš o to, že je někdo schopnej koupit třeba i shit karbon z Číny, protože je přece lepší než moderní duralovej rám.A to je nesmysl, dural je fajn a dnes už vůbec.. umějí to udělat tak, že i ty vlastnosti jsou skvělé.Nakonec, kdyz to má i super geometrii, tak není co řešit a platit daleko víc za karbonovej rám

                U mě to funguje, že když má kolo díky geometrii skvělé jízdní vlastnosti tak převálcuje ty ostatní i když jsou z „lepšího materiálu“ Ty pak stojí v koutě pro okrasu :-)

                Jen teda ohledně toho praskání nechápu že se teda zrovna ostrý hardcore hardtaily dělají z duralu nebo crmo a ne z karbonu.

                0 0
                • novas752  

                  Tak ocel je opravitelná vůbec nejlíp, to zavaří kde kdo za pár šupů a drží to. Případně to jde i převařit – upravit někde geometrii, což je u ostatních materiálů nemyslitelný.

                  Tam jde řekl bych spíš o to, že ten rám musí být odolnej na nárazy (což je jedna ze slabin karbonu, že zase tolik neni), dostatečně tuhej, zároveň v rámci možností pohodlnej a hlavně nesmí stát zase tak moc – málokdo si koupí trailový hardtail za cenu použitelného trailového fulla. Když použitelný XC HT na uhlí začínaj někde nad 50k, trailový by začínali někde na 60 a za to už jsou k mání i trail fully.

                  0 0
                  • TK75  

                    Jo taky si to tak nějak myslim

                    0 0
                  • MI.KU  

                    Je ocel a je ocel – u dnešních lepších kol tedy jejich rámů se používají dvakrát, třikrát zeslabované trubky a síla top trubkovych sad na rám dosahuje 0,3–0,4mm.

                    Takovou ocel vám žádnej klasickej svářeč ve vesnici nezavaří – spíš tam propálí díru.

                    Ze silné nezeslabované oceli se toho už asi moc dělat nebude s výjimkou levných kol.

                    Další věc je pak koroze která se nevyhne žádnému ocelovému rámu a pokud jezdíte v zimě v soli jde to dost rychle.

                    Ty zeslabované trubky jsou právě i problém u hliníku.

                    Nejlíp kvalitně opravit jde skutečně karbon, který v průběhu let nemění své vlastnosti jako hliník který je po 5 letech proste jinde.

                    0 0
              • humil  

                Kdyby mi praskl hliník, asi bych ho neopravoval. Prostě bych mu už nevěřil. A vzhledem k ceně AL rámů na HT bych se s prasklým hliníkem bez velký lítosti rozloučil. (Nejdražší rám jsem pořídil asi za 5500,– Kč.)

                0 0
          • jIrI___  

            Doporučuju projet třeba staré RB RX s hliníkovou vidlicí, pak teprve si člověk začne vážit karbonové vidlice :D

            0 0
            • TK75  

              Ano, jenže to je právě to, není trubka jako trubka

              Vidíš to moc růžově, na vidlici je to fajn, ale nedávno tu psal jeden místní že Sup z duralu byl pohodlnější než co má teď karbonového RM.Ale zase je to tuhé a jde to víc za pedálem.Tak aby ses pak nedivil, že je rám z karbonu třeba tvrdší než z duralu a vyklepe tě jak Startku :-D

              0 0
              • TK75  

                Nejlepší bude tam dát gravel Foxku vidlici se zdvihem a ta absorbuje ještě víc než pan Karbon :-)

                0 0
        • jIrI___  

          Tak nějak. Raději karbon s horším osazením než hliník s lepším osazením. A ideálně karbon s lepším osazením :)

          0 0
          • TK75  

            Tak já si radši vezmu do lesa dural a po dvou třech letech si zas koupím novej model :-D

            Jako zaplatit raketu za rám z karbonu je naprosto zbytečný a třeba by si ještě rád vzpomínal jak byl Sup boží.I když ty to máš jakože silničku a tam ten karbon za to stojí.U mě bych se obával zničení drahé legrace

            0 0
            • humil  

              Naprostej souhlas!

              0 0
              • wladeq  

                Jste se sešli. To jsou názory tyvole, jak jste stáří tak jste blbí, oba dva, sorry

                0 0
                • jeniiiik  

                  +1 Tohle jsem měl za to že si lidi mysleli tak pět, deset let zpět…

                  Kotoucovky chlapci vozí? Nebo je to taky moc moderní? Náročné na údržbu a tak?

                  0 0
                  • TK75  

                    Ale vždyť nikdo tady karbon nezatracuje, jasně že je to top, jde spíš o to, že i dural není nic hrozného.Na to o kolik je levnější, tak na nezávodní použití přece stačí.Tady se dural kolikrát dává vlastnostmi níž než nějakej shit karbon z Číny.To mi přijde špatně

                    Já si pořád radši vezmu značkovej rám se supr geometrií i když je to dural, než levnej karbon s nějakou pět let starou obšlehlou geo

                    Třeba radši Dartmoor z duralu než MMR z karbonu

                    Ale to je jen můj názor

                    0 0
                  • JakeF  

                    Přesně… Několikrát jsem se musel podívat na datumy příspěvků, protože to vypadalo, že zas nějakej archeolog vytáhnul 10 let starý vlákno :))

                    0 0
                  • Smazaný účet  

                    A když přecházím z pohdlné karbonové rakety na nezeslabovaný Al? :)

                    0 0
                • TK75  

                  Tak dík žes nám to vysvětlil :-)

                  0 0
                • humil  

                  Už jsem psal výše: kdybych karbonovej rám fasoval, není co řešit. Ale já jsem chudej skorodůchodce a na kolo si musím ušetřit. Mezi hobíkama na závodech furt převládá hliník. A rozdíl mezi pěkným karbonovým rámem a pěkným hliníkovým rámem vrazím do slušnejch komponerntů.

                  0 0
                  • jeniiiik  

                    Jasný, pokud rozhoduje rozpočet, tak není o čem. Všeobecně se to úplně říct neda a rozhodoval bych se značku od značky jestli hliník nebo karbon.

                    Nicméně těch prasklých karbonu mám kolem sebe o dost méně než hliníků. A když už se něco stalo s karbonem, tak oprava byla levnější a hlavně řešitelná.

                    0 0
                    • wladeq  

                      Praska hlina, a praska uhlik, praska vsechno. Jde o to, kolik casu vyrobce venuje navrhu, pocitani, simulacim, a testovani. Stejne jako kdysi pri prechodu ocel – hlina jde o pevnost/vaha, hlinik je lehci, a da se mnohem lepe tvarovat, (hydroforming, ruzne silene pruhyby), sily pusobi tam, kde chces a potrebujes. Uhlik to vsechno posunul jeste o parnik dal. Cili moznosti a schopnosti toho ramu jdou dal

                      „Tak já si radši vezmu do lesa dural a po dvou třech letech si zas koupím novej model :-D“…jako proc? jestli je tohle narazka na ty mytycke reci o starnuti hliniku, tak doporucim mailovou korespondenci treba do boeingu, do kolonky predmet napis "jaktoze ty vase hlinikove éra litaji tricet let a nepraskaji v pulce

                      Ekonomicka stranka je samozrejme dulezita vec, ale to je na posouzeni kazdeho soudruha. Ale tvrdit ze hobikovi staci hlina, nebo ze do lesa vezmu radsi hlinu, ocel, drevo, adamantium…je…zvlas­tni

                      Toz tak, hlavne at to jezdi ;)

                      0 0
                      • TK75  

                        To si to špatně pochopil, to nebyla narážka na stárnutí hliníku.Šlo o to, že protože jezdím v lese a často se mi stane, že kolo odřu o šutry a vůbec, tak mi víc vyhovuje tam prasit levnější rám než drahý karbon.Další věc je, že mě třeba dural nepraskl, nikdy

                        Karbon ano.Zas ale nedělám kvůli tomu nějaký závěry

                        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.