Hrubé odstupňování kazet - konkrétní zkušenosti

86 nepřečtených
  • Bike-o-Noor

    Zdarec,

    psalo se tu na toto téma dost, zkoumal jsem. Nicméně bych rád vstřebal „tvrdší data“, pokud je to možné. Na dvou konkrétních případech by mne zajímala trvanlivost a servisní intervaly například, pokud jsou ovšem dostatečně dlouho v oběhu.

    Jde o Deore 11 st., 11–51 zubů a Microshift Advent 10st. 11–48. Jsou tam skoky o 20%, to si najít umím, na úplných rovinách tedy předpokládám spíše nepoužitelnost, nicméně v osazení jednoho gravelu mne to zajímá. To Deore je na mj. trailovém modelu.

    Je mi jasné, že s přechodem do vyší cenové kategorie takové dilema většinou mizí, ale speciálně u toho gravelu jsem podobný převodový poměr nenašel.

    Pro svou rychlou orientaci přikládám anketu.

    A zúčastněným předem Dík.

    Anketa: Použitelnost kazet Deore 11 st. 11-51 a Microshift Advent 10 st. 11-48

    2x
    100%
    • couffy  

      No nic proti ale asi jsem to nepochopil,chceš porovnat 1×11 Deore a něco 10sp 11–48 a motáš do toho trail model+ gravel

    • novas752  

      No nejsem žádný silničář odchovaný na po zubu odstupňovaných kukuřičkách vyžadující velejemné odstupňování, ale ani jednu tu kazetu si na gravelbiku nedokážu představit. Tu Deorkovou možná tak na xc, MicroShift leda na nějakém trailbiku/enduru, kde jemné odstupňování není podstatné.

      Servisní intervaly jsou ryze individuální a záleží například na způsobu vedení bowdenu v konkrétním rámu, jak moc člověk jezdí v bahně, mokru, jak moc dává průběžné údržbě (čištění/mazání) atd. To se obecně obávám se říct nedá. Stejně tak výdrž ve smyslu opotřebení komponentů.

    • Bike-o-Noor  

      Nejde mi o celé sestavy, ale o vliv velkých skoků na životnost kazety a náročnost údržby. Je více než jasné, že největší vliv má téměř vždy jízdní styl, to se ale podchytit nedá a umím si představit, že typický výletník si vystačí i s – ad absurdum – 1×8: 10–60, jestli chápeš.

      No a pro zopakování letmo uvedeného: Na trailu je to Deore a jeden gravel má Microshift s uvedeným rozsahem. A ten se mi právě líbí.

      • couffy  

        Tak to potom ano,záleží na co to chceš,ale na rovinu,velké skoky ti skousne opravdu výletník. A trvanlivost a cena údržby je relativní,záleží JAK budeš jezdit.

      • cibi  

        velké skoky na kazetě = jeden nejoblíbenější převod.

        Důvodem je právě ten velký skok- prostě se ti „nebude chtít“ řadit o ten skok dolehka/ dotěžka a budeš to rvát silou. Když jsem byl ještě kluk, jsem takto ojel několik čtyřkoleček, 17 zubů, to byl můj favorit.

        • Lišák  

          Ta čtyřkola měla odstupňování tak po 2 zubech, ne? Rozsah tak 14–20, nebo 15–21. Tam mně vadil malý rozsah.

          • cibi  

            pokud si pamatuji dobře 14–16–19–22. (starší byly opravdu do 20z, já měl Favorita od 1984)

            Takže ten pastorek 17 zubů odvolávám.

            Ale zase , když jsem vloni dělal pořádek v bedně s díly, tak tam byly sjeté 17…???

            Ale to je pomalu 40 let, takže možná byly počty zubů trochu jinak.

            K rozebírání a přeskládávaní jsem se dostal až mnohem později.

          • Prazak0  

            Bylo těch možností více, myslím že nějaká končila na 21 z. Pak byla otázka, co v dané době bylo sehnatelné. Vyrábět se toho mohlo více. Ale platilo obojí, chyběl rozsah převodů, ale bylo jich i málo. Stupňované jemněji to bylo mj. proto, že by více nezvládaly přehazovačky favorit.

        • foosi  

          Ale zase nebyl problém vyměnit jednotlivé pastorky za pár korun.

          • Prazak0  

            Pastorky jsem měnil až po pádu režimu. Problém to byl, chtělo to nové vícekolečko, u staršího jetého byl problém povolit nejmenší pastorek, protože záběr ho utahoval, stejně jako se utahovalo vícekolečko na závitu na náboji.

            • foosi  

              Povolit pastorky šlo ve svěráku dobře, stačil kus starého řetězu a bič. Z náboje jsem sundával vždy až po rozebrání samotný vnitřek upnutý v kostkách do svěráku za vybrání pro praporky. Ten originální dvouzubý stahovák vždy vnitřek ulomil.

              • Bike-o-Noor  

                Hoši zlatý, já bejt ředitelem Cykloplanety, máte daili za zásluhy o rozvoj mechanické dovednosti občanstva! Já z té doby pamatuji jen klínování středu, nekonečné centrování a snad i nějaké brzdové špalíky. Výměna nebo co…

                Jinak jsem byl „Eskař“, pro nás, původem z dělnické třídy, byl Favoš Ferarim!! Z nějakého vícetalíře jsem mohl mít akorát tak vlhké sny.

                No a pak dlouho vůbec nic. Byl jsem vodák…

                Netrpím ostalgií, ale současné trable s odskokem na Raidonu (vyběhlá regulace), nedostatečnou redukcí k zadnímu blatníku (nestačí 35 mm), centrováním karbonky či lepením odlehčené duše (záplata ji vychyluje) jsem skutečně neměl…

                A ulomený galuskáč? Co je to galuskáč?

              • Prazak0  

                Ano, do svěráku chytit, dost silou, zas ne moc, aby se konce zubů na pastorcích neulámaly. Já sundaval jen pastorky, vnitřek vícekolečka jsem nerozebíral. Jednou jsem na tom ohnul biče, což u kazety se stát nemůže. Tam používám jen takovou sílu, jakou jsem utáhl tu matici, co kazetu drží. Tady se to zatahuje, když se používá nejmenší pastorek.

                • Hrabex1  

                  lepsi zpusob byl s pouzitim 2 bicu proti sobe. Jeste vetsi problem nez tohle bylo povoleni toho kolecka z naboje. Az posledni generace kolecek velamos mely tisicihran.

                  Ze si nerozebiral vnitrek volnobezky moc nechapu, protoze zivotnost tech pruzinek byla nekolik malo tisic km. Oprava sice byla nenakladna, ale docela slozita.

                  • Prazak0  

                    Ano, 2 biče jsem měl půjčené od kamaráda, který byl technicky zdatný a sám je vyrobil.

                    Vnitřek volnoběžky jsem nerozebíral, problém byl spíš v oježdění pastorků, volnoběžka běhala stále dobře. Teď okrajově taky ještě pár kol se závitem mám, vícekolečka už nerozebírám, ale vydrží celkem dost. Spíš se sjednou pastorky, volnoběžka vydrží. Ale jezdím hlavně kazety.

                    • Hrabex1  

                      vsechny zahranicni volnobezky jsou tvanlivy a skoro neznicitelny, ale Velamos to mel reseny trochu jinak. Praporky zvedaly dratky svym koncem, kakze se o praporek ubrusovaly a zkracovaly.

                      • Prazak0  

                        V době, kdy nebylo nic než Velamos, tak jsem řešil spíš malý rozsah pastorků, hlavně do kopce chybělo, navíc i malý převodník byl dost velký. Ale u zahraničních vícekoleček dojde časem k oběhání pastorků, asi jako normálně u kazety, sjede se to. Volnoběžka jako taková funguje déle.

                        • Hrabex1  

                          Odstupnovani vzadu nebylo tak zvlastni, spis to melo malo pastorku.

                          Vpredu byl problem, ze presmykac neumoznoval vetsi rozsah, protoze nemel paralelogram, jen se posouval do strany.

                          • Prazak0  

                            Tak větší rozdíl mezi převodníky by nezvládl jak přesmyk, tak napínání na přehazovačce. Stupňování vzadu odpovídalo silničnímu kolu, ale favority a esky nebyly silniční kola v pravém slova smyslu. Říkalo se tomu sportovní kolo, šíří pláště by tomu šlo říkat gravel, pro běžné spotřebitele velmi dlouhá zadní stavba, kolo mívalo blatníky a světlo na dynamo. Když bylo tříkolečko, tak bývalo od 16 do 20 s krokem 2. Zkrátka do kopce to rvát silou. Takže příchod MTB a trekových kol znamenal pokrok, najednou lehké převody, které skutečně lidi využili hned.

                            • Bike-o-Noor  

                              A paměti píšeš?

                              Nemyslím to uštěpačně, přesně tak to je a je fajn, že to dokážeš výstižně popsat!

                              Mmch.: jaká cykloznačka je nejstarší na světě?

                          • cibi  

                            Jako průmyslovák jsem si z 2 plechu udělal pastorek 28 zubů.

                            V paneláku, s ruční vrtačkou na kliku, svěráčkem chyceným k psacímu stolu a pilníky.

                            Tvar zubů jsem dokončoval podle toho jak seděl řetěz. Trvalo to skoro 3 týdny- každý den po škole.

                            Bohužel jsem použil „nějaký“ plech, takže při druhém či třetím použítí se mi v Malých Karpatech

                            ten pastorek ohnul. A byl jsem zpět u 22 zubů. Jo a řadilo to 22–28.

                            • Hrabex1  

                              „Tvar jsem dokoncoval podle toho, jak sedel retez“ :-)

                              Favoriti Special s 5koleckem, myslim, mely 24z. Ja mel protekcni 6kolecko a to melo taky jen 22z. Bylo to hrozny.

                              • cibi  

                                no, podle strojnických tabulek jsem si udělal šablonku, orýsoval každý zub, vyřezal s minimálním přídavkem a pilníkem dokončil k rysce. Potom kus řetězu a jemně dokončovat… Obyčejná zámečničina.

                                • Prazak0  

                                  Tak tohle bych asi nezvládl, jistě plno práce. Ale tehdy, když se to nedalo koupit, tak to byla jediná cesta, jak to zkusit.

                                  • cibi  

                                    viz níže, prostě jsem to se zaťatými zuby dokončil.

                            • Bike-o-Noor  

                              To čumím. Zapálení je slabé slovo. Na holky se čas našel?

                              • cibi  

                                zapálení… ony prostě větší kolečka nebyly.

                                Taky jsem si nepředstavoval, že to bude tolik trvat.

                                ad holky: no, dnes bych řekl že zájem byl, ale v mé sociální bublině jaksi nebyly…

                                Takže později. :-)

                                • Bike-o-Noor  

                                  No hele, jak tak sleduji vaše schopnosti, jsem v pokušení nafotit sem přední kolo, na němž se mi nezdá ložisko v náboji. Háže mi to osmu a ráfek se zdá OK. Jednak ale mám v rukách nas… a oko z Kašparovy krávy, takže…

                                  (no a nemusím dodávat, že vypláznout tisícovku za servis a zároveň nejezdit se mi nechce. A ještě se přiznám, že je možný, že jsem si to přivodil možná špatným nasazením pláště se cvočky..... A pak jsem na tom jel cca 50 km, že…)

                            • oddie  

                              Mnohem efektivnější bylo udělat si dvojtác s větším rozsahem, už jsem to tu taky popisoval. Kliky z dětského kola (Pionýra?) měly převodník 40z a paprsky tvarované tak, že po uřezání z kliky krásně pasovaly na trojpacku favoritích klik. Akorát se musela vysoustružit tvarová matice, nebo to poskládat z podložek dvou různých průměrů. Trochu problém byl, že byl na širší řetěz, takže se musel slíznout na soustruhu nebo kdo neměl přístup, tak v ruce na brusce.

                          • zhuffa  

                            Já si jako kluk pamatuju, že někdo měl „horský dvojtalíř“. Tehdy jsme se tomu smáli, protože to oproti „normálnímu dvojtácu“ vypadalo děsně divně, přesně jako dnešní kompakt. Ale nikdo na to nebyl zvyklej. No, ale řadit to nějak i tehdy muselo, ne?

                            • Prazak0  

                              Kamarád měl taky horské kolečko, tj. malý převodník, což bylo myslím 39 z. Přehazoval na to myslím rukou, přesmykač a přehazovačka na to nebyly stavěné.

                              • zhuffa  

                                Tohle měla u nás jedna holka. Ještě starší než já:)

                                https://www.cybe-cykloservis.cz/…eteranu.html

                                úplně dole Favorit F 20 tourist

                                • Prazak0  

                                  Ano, tak to vypadalo, na přehazovačce je patrné, že na to není stavěné, to přehazování asi moc hladce nechodí. Ale v počátcích přehazovaček se tak snad přehazovalo, jeden pastorek na rovinu, pak zastavit a přehodit před kopcem. Takže trošku zpátky.

                                  Na favoritu jsem po revoluci měl kliky Walter, nějaké vícekolečko, co mělo 26 z, pak snad i více, už si přesně nepamatuji. Dříve nedosažitelné převody najednou byly dostupné.

                                  • Hrabex1  

                                    Hned po revoluci rozsiril sortiment i ten Velamos. Vim, ze jsem pak mel paradni 4 kolecko na novy stahovak (tisicihran) a slusnej rozsah 14–28. Navic se k tomu dala snadno dokoupit prehazka Shimano SIS a fajsmekri si mohli doprat i indexovy razeni.

                                    • Prazak0  

                                      Ano, rozšířil a byly běžně k dostání samostatné pastorky. Nový stahovák, bez těch dvou zubů proti sobě nebo jak to nazvat, byl taky výrazně lepší. Ale měl trochu jiný rozměr než shimano. Ano, chodilo to na indexové řazení, i když ta vícekolečka to neměla v popisu.

    • Bike-o-Noor  

      Pokud bude nutné, ty odkazy sem hodím.

    • Alojs01  

      Obecne 11sp vydrzi fakt malo. Jak na silnici, biku, ci gravelu je vydrz 11sp polovicni oproti 10sp. Zkusenost moje a dalsich 3 lidi okolo me…

      Nevim, kde muze bych chyba, neb treba na biku 12sp vydrzi take vic nez 11sp…

      Je tedy uplne jedno, jake mas skoky na kazete…:-)

      • Smazaný účet  
        • Alojs01  

          Vydrz retezu… a pochopitelne i kdyby kazata vydrzela stejny pocet retezu, tak i kazet.

          • Smazaný účet  
            • Alojs01  

              Treba puvodni gravel 1×10 (38–11/36) kazeta sunrace, retezy force najezdy lehce pres 4tis km na retez.

              Ted 1×11 (42–11/40), kazeta XT, retezy X1, najezd lehce pres 2tis km.

              Silnice vse Ultegra na 2×10 najezd okolo 8tis km, na 2×11 okolo 4tis km – toto je od kamarada,

              ja vozim ultehru 2×10, na ultegre retezu najezd 8tis, ted na campa centaur retezu, najeto pres 7tis a porad ok.

              Na bajku kombinace slx,xt na 2×10 cca 1500km, na 2×11 pres 900km nikdy. Retezy xt pro obe varianty.

          • oddie  

            Já na 3×10 vozím 11s řetězy a vydrží mi stejně jako 10s, kdepak polovička. Ten problém bude jinde…

        • couffy  

          A jaký převodník?pokud bude motat jen část kazety(tak půjde do kopru dřív).Ale je to takové téma 10–42 nebo 11–50 a nikdo neví na co a kde to bude jezdit a na čem a s jakým převodníkem(pře­vodníky) 2× 10–42 si také dokážu představit

      • Bike-o-Noor  

        Tomu věřím. I když tedy na mých bajcích je 11 st. SLX 11–42 spolehlivější než Sunrace 10 st. 11–36. Ale to je snad obecně známo. Je nutné dodat, že s SLX po předchozích zkušenostech prostě raději víc řadím, ale i tak jsem doufal, že ta desítka vydrží víc.

        Zatím to tedy vypadá na spokojenost s SLX jedenáctkou.

        Ale tys asi srovnával Shimana…

    • Bike-o-Noor  

      Mne osobně interesuje maximální univerzálnost a jednoduchost v lehčím terénu s možností lehce hltat kilometry, nicméně jsem zažil i moment, kdy klasický XC bike zatoužil po vyšším zdvihu a robustnější konstrukci. Na což mi ale už tolik času nezbývá.

      Takže zde ty modely:

      https://www.velo-team.com/…rt-29--2021/

      https://www.bikegallery.cz/…tone-4-2021/?…

      • novas752  

        A teď fakt jako nechápu co řešíš. Vybírat kolo podle toho kolik vydrží kazeta…

        Bike za ty prachy v pohodě a sotva seženeš lepší. A jestli chceš jak bike tak gravel najednou tak bych spíš volil něco s dvojpřevodníkem.

        • Bike-o-Noor  

          Ty se ptáš jako bychom spolu měli dvojdomek. Ale dobrá, je to takto: Vím, že ten trail je OK, ale dost by mne sraly ty asfaltové přesuny Třeboňskem. Neláká mne vozit bikea na nosiči za autem, abych se přiblížil k adekvátnímu terénu. Letos jsem se tomu nevyhnul, ale raději sednu u baráku na maximálně oproštěný stroj a frčím kam mne oči vedou. Dělám v lese technika a tak si občas mohu dovolit bezmotorový den. Proto víc tíhnu ke gravelu, kór když velmi uspokojivý bike mám. Nevybírám kolo, zamýšlím se nad těmi kazetami. Jinak řečeno: doufal jsem, že se dozvím, zda ta kazeta nevylučuje Kanóna z použití úplně.

          Ale tvá rada dává smysl, sám jsem dospěl do podobného bodu s tím, že ani dvojpřevodník u současných gravelů nenabídne převodový poměr kolem 0,85 – 0,87. Anebo to Qayron hrotí do těžka…

          • Bike-o-Noor  

            .....jako tedy do vyšší hmotnosti sestavy, abych to upřesnil.

          • novas752  

            No pardon. Ale pořád nechápu proč porovnávat trailový hardtail a gravelbike na základě kazet… Nebo, no prostě nechápu.

            Jinak ten Cannondale za moc nestojí, za ty prachy se dá sehnat lepší.

            • Bike-o-Noor  

              Já chápu, že nechápeš. Kdybych to bral takto konkrétně, také nechápu. Tzn., že rozumím tomu, proč ti to připadá divné. Ale zkrátka k tomu odstupňování mám takovou nedůvěru, že jsem chtěl vědět, zda už to někdo, byť na jiném stroji, jezdil dost dlouho (resp. kolik řetězů).

              Našel jsem tu zmínku o tom Adventu, ale bez najeté kilometráže, že jakože to funguje atd., ale to mi nestačí.

              Asi tak tedy. Snad se nezlobíš.

              • couffy  

                Možná jsem tě už pochopil.Ty chceš hodně muziky za málo peněz :-).Tak se vyhni 11sp :-D

    • Bike-o-Noor  

      To jen abyste si dosadili převodníky a určení modelů.

      Recenze jsem také četl. Alespoň nějaké…

      • couffy  

        Tak prosím napiš na co to chceš,co chceš jezdit a popř. na jaký kolo to chceš dostat,chceš to 1×,2× něco+ napiš co máš.Jinak je to o ničem.

        • Bike-o-Noor  

          viz odpověď Novasovi.

          • couffy  

            Dobře 0,85 nejlehčí je cca 36–42 a potom je otázka zda 36–10,nebo 36–11,tak je potom na tobě jaké kolo si k tomu najdeš.I když v případě gravelu bych bral 36× něco.Kolik stojí řetězy už z hlavy nevím,ale výdrž kazety hodně závisí na včasné výměně řetězu.

            • novas752  

              S 36z převodníkem bude na třeboňskýchrovinácb hoblovat furt maličký pastorky. To je skoro jak silniční kompakty s malym 34z převodníkem – s tim jedeš cca 25km/h na 12 a 13/14z pastorek. Na rovině jedeš obvykle 25+ = s 36z plackou budeš drtit 13 a 15z pastorky a kazeta půjde brečet velmi rychle. A s většim převodníkem zase nebude vycházet převod do kopců. Takže jednoznačný kandidát na dvoupřevodník.

              • couffy  

                2×něco je pro něho ideal.Ale znám to z obchodu,chci horské kolo,kudy jezdíte,to je jedno ,chci ho.Za měsíc,to kolo jede pomalu (cyklostezka),ano vyměním vám převodník za xxx peněz,ne chci to reklamovat,ano,máme na to 30dní,kolik stojí převodník,Bavíme se o situaci 1×12 a 32přev.Prostě ta masírka 1×12 sežrala turisty dokonale.

                • Bike-o-Noor  

                  Pomalu, nepomalu, na tom já neujíždím. Spíš se mrknu na mapu, vyberu jetelné účelovky a pěší (pšššt!) stezky a pustím se vzdušnou čarou k cíli, No a když to od komína vezmu na východ, užiju si i těch kopečků. U Nové Bystřice mám i tréninkové stojky…

                  A jinak vozím na základním karbonu pohon 38/28 s 11st. kazetou 11–42. Hravý stroj 27,5´´. Zkusím delší představec.

                  Při zamknuté vidli samozřejmě krátkodobě vysprintuji nad … vámi uváděnou rychlost v pohodě. No ale musím o bikea samozřejmě náležitě pečovat a Reconku jsem ještě neservisoval. To je jedna věc. A proč tam mít to kilečko navíc, když to převážně, nebo spíš za normálního počasí 50/50, nepotřebuji. Ještě to zapomenu odmeknout, že.

                  • novas752  

                    Furt jsem ale nějak nepobral proč tam máš to srovnání trail hardtailu a gravelbiku. :)

                    Jsi přesně ten typ pro kterého je dvojplacka vhodná, takže bych o jednoplackách přestal uvažovat. Na gravelbiku bys jel po rovině rychleji než na mtb, do nějaké prudké stojky na lesních cestách apod. bys ale o moc rychlejší nebyl.

                    • Bike-o-Noor  

                      Pořád tvrdím že jsem nezačal srovnávat kola. Zajmala mne použitelnost těch kazet. A z dialogu jsem vyrozuměl, že to mnohým připadalo jen hypotetické, takže jsem doložil skutečné sestavy ( s tím, že u traila se to snese a u gravela to vnímám jako test trhu.…)

                  • couffy  

                    TAK CO ŘEŠÍŠ?

                    • Bike-o-Noor  

                      To máš pravdu samozřejmě. Ale pár drobností by tu bylo. Kromě uváděného např. vzpřímenější posed na delších trecích. Ke 100 km. Má krční páteř by to docela uvítala…

                      • couffy  

                        Ale to už jsme někde jinde,pokud potřebuješ vzpříměnější posed,tak je to otázka na dlouho,třeba kratší představec,užší rodla,rodla s větším zdvihem,přilba bez štítku :-) je toho hodně

                        • Bike-o-Noor  

                          Jo, geometrie porovnávám. Spíše než „užší a kratší“, tak možná „vyšší a vyšší“ (jako řídítka a krapet sedlová trubka). Ale jen pár cm, to je jasný.

                          (víš, přírodě a biologii neporučíš. Třikrát jsem nedávno sebou lehce pleskl a po třetí jsem už otekl. Starý úrazy, většinou z lesa. No a ono mi tělo nemládne, takže co s krkem nevím. Atd.)

                • novas752  

                  Jo jo, taky mám podobnou zkušenost. Ještě je geniální když na dané levné xc kolo vleze max 32z převodník. :)

              • Cyklista009  

                To tocis nejake nizke kadence:

    • Smazaný účet  

      Mám na fullu toto a jezdit se dá. Samozřejmě je ten komfort horší, je potřeba umět šlapat v různých frekvencích s tím ty skoky kompenzovat

    • TK75  

      10s kazeta na trail ht byla ok

      11s kazeta na gravel je ok s odřenejma ušima, ale má to (jednoplacka) řadu výhod

      13s by bylo na gravel supr

    • oddie  

      Na tu Deore bylo dost reklamací, že se rozpadala v nýtování, to už nějak pořešili? Jinak ty skoky jsou poměrně šílené, je to spíš na takové občasné výletní kolo, trvale jen na tom bych jezdit nechtěl.

    • Chlebovnik  

      nicméně v osazení jednoho gravelu mne to zajímá

      Na gravela bych 1× nechtěl. Za mě 50/34 nebo 48/32(31) + 11–34 ideál.

      • Bike-o-Noor  

        Jojo, díky moc za názor.

        (Já si to vlastně představuji na základě zkušeností se starším trekem ocelákem a kombinace velkého rámu, menších a užších kol bez odpružení, spolu se základním zpřevodováním 48/38/28 Acera + 7st. 14–34 snad mi na suché výjezdy docela vyhovuje. No a když si k tomu domyslím moderní rám a odlehčení vidlice karbonem, „jsem doma“.)

    • rafyn  

      Ahoj, přidám se s dotazem. Dosluhuje mi pohon na XC biku (nyní 2×10 38/26 – 11–36) a chtěl bych přejít na 2×12, ale nemohu najít použitelnou kombinaci převodů. Nejmenší dostupná MTB kazeta 10–45 má pro mě zbytečně velký rozsah, já bych uvítal pro 2×12 jemné odstupňování. Našel jsem silniční kazetu Sram CS XG-1270, která by splňovala ve spodní části jemnost odstupňování, ale nevím, zda by šla použít na MTB za cenu výměny ořechu (náby mám DTSwiss 350) a nejlépe s řazením Shimano?

      • Alojs01  

        Naper tam 3×11, silniční kazetu po zubu, to ti bude snad to jemné odstupňování na celé kazetě stačit… :-)))))

      • Cyklista009  

        Ma to stejne daleko od sebe pastorky?

        U 11s neni MTB a road stejne.

        • scortis  

          Těžko říct, ořech je určitě delší, ale pastorky teoreticky můžou mít stejný rozsah

        • novas752  

          Rozteče pastorků u 11spd mezi bajkovou a silniční stejné jsou. Rozdílná je však celková šířka kazety v díře na ořech – silniční kazeta je na delší ořech, mtb kazeta má nejlehčí pastorek odsazený směrem k výpletu.

      • Prazak0  

        Dvanáctková řazení Sram jsou dělaná pro převody s jedním převodníkem. Ale snad existují dvanáctkové kazety i pro silnici. Ale nedává mi to moc smysl, pokud tam je 2×11 nebo 2×12, ten rozdíl je malý. Dvanáctková kazeta má význam zejména pro jeden převodník.

        • Cyklista009  

          A take se to s MTB hazkou nedoporucuje;-)

          In order to accomodate bigger cogset SRAM had chosen to eliminate parallelogram slant ( so called X-Horizon ) and utilize top pulley offset to handle the b-gap. Such derailleurs are almost incapable of handling multiple chainring setup.

          Ale dat silnicni kazetu a silnicni hazku na MTB.

          • Prazak0  

            Nějak jsem zapomněl, že to je MTB, když psal, že to tam má velké skoky mezi pastorky. Prostě chce-li jemněji stupňované, tak nějakou vhodnou kazety, asi bych dal 2×11. MTB kazetu, kde se počítá s dvěma převodníky, takže bude mít vhodnější rozsah a stupňování pastorků.

    • mr.antik  

      určitě 11sp a kazetu dle potřeby a zkušeností výměníš za pár kč, jak se ojede třeba za 11–42 nebo jí hodíš na bazar dokud má ještě nějakou hodnotu.

      Řazení + přehazka vydrží násobně víc než to měnit vše

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.