Hodnota COMPRESSION TUNE u vzduchových tlumičů

19 nepřečtených
  • Baba-Ji

    Přednastavení u vzduchových tlumičů, kdy si člověk koupí LOW nebo MID nebo HIGH compression tune, k čemu to je?

    Viz.: http://www.bike24.com/1.php….

    Já měl vždycky zato, že LOW tune vzducháče budou spíš dobře zobat malé nerovnosti(nas­tavena nízká pomalá komprese), HIGH bude utažená komprese, tzn že to spíš větší věci(nebo prostě utažená pomalá komprese), no a MID bude tak něco mezi.

    Na tom německém webu ale čtu, že to má co společného s přepákováním na rámu a podle toho by se měla vybírat ta hodnota „Tune“, jestli člověk chce spíš progresivnější, degresivnější nebo lineárnější tlumení.

    Teď jsem z toho jelen.

    0 0
    • Baba-Ji  

      žádný odborník na tlumení?

      0 0
    • MlokCZ  

      Už se to tu řešilo v historii i když ne tak často a tak podrobně jako pro Fox tlumiče.

      V praxi to souvisí hlavně s přepákovacím poměrem. S tím jestli je stavba progresivní, lineární či degresivní ani moc ne.

      S přepákovacím poměrem to souvisí proto, že čím menší přepákovací poměr, tím výrazněji se tlumení projeví při použitém delším kroku tlumiče (aby vyšel při tom menším přepákovacím poměru stejný zdvih).

      Třeba konkrétní příklad pro RP23. Na stejném typu kola při stejném zdvihu velocity tune M (střední nastavení) pro použitý tlumič s 51mm chodem zhruba odpovídá chování velocity tune L (nejnižší nastavení) pro tlumič s 63mm chodem.

      Jestli je tlumič více či méně progresivní z hlavní části ovlivní jaká je použitá vzduchová komora.

      Jak se u RS tlumičů chová v praxi konkrétní nastavení nemůžu sloužit, hodně praxe mám jen s RP23.

      0 0
      • Baba-Ji  

        OK, vezměme to k mému kolu, tam by měl být přepákovací poměr 1:3 (63mm zdvih na tlumiči > 190mm zdvih stavby) a průběh je dost progresivní, takže jaké nastavení bys mně doporučil? Jestli to chápu dobře, tak když dám v mém případě LOW, bude ve velké části zdvihu tlumič míň v útlumu, tzn citlivější a tím pádem líp zobat nerovnosti. Čímž ovšem půjde i líp na doraz. Je to tak?

        0 0
        • MlokCZ  

          Nevím jak přesně to je u RS, jak jsem psal, tak tady nemám praxi téměř žádnou.

          Navíc je tohle také velmi o preferencích každého. Někdo raději oželí trochu citlivosti a ocení, že to jde lépe za pedálem (zvlášť u více houpavých staveb). A někdo naopak.

          Monarch se řešil více tady, ale ještě starší model

          http://www.bike-forum.cz/…linkage.html#…

          a ta přehledová tabulka z prvního odkazu kde byly i průběhy a další zajímavé informace už nefunguje. Dále tam máš i nějaké doporučení nastavení dle lev. ratio. Jestli to ale platí i pro současné verze, kdo ví.

          Konkrétně bych věděl pro RP23, ne pro Monarch. U Foxe nic takového neplatí. Tam to má vliv zejména na citlivost, propdal a pak na rychlost (při přetlumení nestíhá rychle jdoucí větší překážky).

          Na progresivitu to nemá vliv v podstatě vůbec (pro nižší compression tune/velocity tune nastavení) se pro stejný sag fouká mírně větší tlak a s tím to pak chodí na doraz ± nastejno. Takže vliv compression tune/velocity tune na progresivitu je ve výsledku v podstatě nula.

          To je ale Fox, třeba je to u Monarchu jinak.

          0 0
    • navlcinci  

      jo je to tak, výrobci kol by si měli z výrobcem tlumičů dohodnout jaký tlumič s jakým nastavením budou montovat na svá kola. přepákovací(kom­presní) poměr na to má pravě vliv ,tak jak píše mlok.u FOXE to je vyznačené na plášti tlumiče, u X-FUSIONU lze taky interně nastavit compresi i utlum, zřejmě i u dalších výrobců tlumičů. Že se to ne vždy podaří jsou Meridy myslím ninety six 1000 (ted už nevím přesný typ kola) kde měli tlumiče x-fusion 02RL, na některých kolech bylo tovární nastavení hodně progresivní a i při nízkém PSI šly těžko do zdvihu .

      0 0
    • MlokCZ  

      A nenapsal jsi vlastně, jestli chceš přímo ten Monarch nebo jiný tlumič, to je zcela zásadní. Obecně přes více značek to rozhodně nelze řešit.

      0 0
      • Baba-Ji  

        no nejvíc v merku mám asi ten Monarch, houpání mně vůbec nepálí a neřeším ho, hlavně hledám citlivost a pak nějakou aspoň drobnou progresivitu na konci zdvihu

        0 0
        • MlokCZ  

          Progresivita se u tlumiče řeší velikostí vzduchové komory (buď výměnou nebo vyvložkováním stávající) a ne nastavením komprese.

          A dále je samozřejmě hlavně daná samotným rámem.

          0 0
          • Baba-Ji  

            tohle vím, ale ta tune compression mně dost zmátla, tady jsem nevěděl vo co gou …čímž ti patří dík za osvětu ;)

            0 0
    • Baba-Ji  

      Přenastavovali jste si někdo doma či přes servis továrně nastavené „tune“ hodnoty v tlumiči? Teď na novém rámu je tlumič s nastavením komprese/rozsah odskoku – Medium/Medium …a to pro mně není to pravé ořechové.

      Tak by mně zajímalo, jestli se to dá ošéfovat doma, či je lepší hodit tlumič do servisu.

      Teoreticky by k ovlivnění hodnoty komprese stačilo ubrat/vyměnit nějaké ty planžety z pístu tlumící části tlumiče, ale odskok teda netuším.

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.