• KapitanPlaneta

    Čau borci,

    dokázali byste mi poradit gravel bike ideálně do 20 tis. Kč pro manželku? Pokud se to mírně přešvihne, třeba do 22–23k, tak by se to ještě dalo zkousnout.

    Je mi jasné, že v takové cenové hladině zrovna na výběr nebude.

    Sám nejsem bůhví jaký cyklista, přišel jsem tomu poprvé na chuť až tuto sezónu. Horák byl vždycky mimo mě, ale kamarád (vášnivej cyklista) mě naočkoval na gravel, tak jsem to zkusil. Nechtěl jsem se moc plácnout přes kapsu, protože jsem nevěděl, jestli mě kolo bude bavit. V té době byl na trhu Kellys Soot 50, podle všeho slušná konfigurace za rozumnej peníz. Tak jsem ho po troše snažení a hledání (už byl všude vyprodanej) koupil a musím říct, že mě to chytlo. Jsem teď na kole 2× do tejdne.

    Manželka to samozřejmě zaregistrovala a sem tam vyjede se mnou, ale má starého treka a s tím kolem mi těžce nestačí. Navíc je to fakt už starej šrot a zasloužila by něco novějšího. Chtěl bych, abychom měli stejnou kategorii kola, protože když bude jezdit, tak stejně max vždy se mnou, takže bych jí taky rád nějakého toho gravela na občasný vyjetí pořídil. Jezdím tak 33 % silnice, 33 % polňačky, 33 % les.

    Do budgetu se mi vleze Kellys Soot 30, tedy nižší verze kola, které mám já. Ale nevím jestli je to za ten peníz dobrej kup. V podstatě mi padl do oka jen proto, že já mám Soot 50. A nic jiného neznám. Nenašlo by se něco lepšího? Plus musím přihlédnout, že ten Soot 30 není zrovna krasavec, což bude u ženské asi kámen úrazu. Nebo ji mám přesvědčit, ať zkousne barvu a vezmu si ho?

    Navíc pořád brečí, že nechce berany. No, gravel bez beranů, to asi nepůjde. Na ty berany ji ještě musím zlomit.

    Byl bych rád za jakékoliv doporučení, klidně z modelů pro rok 2019, nebo i nějaké výběhovky z roku 2018.

    Díkec! :-)

    • DoomHammer  

      A když nechce berany, co jí nechat postavit nějaký pěkný lehký cross s pevnou vidlicí? Stavitelů je na b-f plno, namátkou Scalar nebo Maajkee.

      • KapitanPlaneta  

        Určitě bych se tomu nebránil pokud to má smysl a bude mi na takovém kole stíhat (i v terénu apod.)

        • DoomHammer  

          Pokud to bude zpřevodované podobně jako gravel bike, tak kolo brzdou nebude a bude záležet na rozdílu fyzičky. Cross bude pohodlnější, žena si bude v terénu jistější, než když bude mít „berany“… a časem můžete crosse prodat a pořídit opravdové „beranové“ kolo.

          Stavba od stavitele bude v dané cenové relaci vyváženější než hotovka.

        • plzakj  

          Tak to bych spis uvazoval o elektro HT.

        • kalimero  

          Určitě bych ji nelámal na berany a zkusil poptat stavitele.

    • jeniiiik  

      Hlavně když nebudou berany, můžou být hydraulicke brzdy a vejdes se s cenou. ;) U gravela by hydraulika stála ranec.

    • novas752  

      Zena (zakonite slabsi), kolo levnejsi (horsi). Ale stihat mi bude! No nic…

      • KapitanPlaneta  

        Nikde netvrdím, že když s ní jedu, tak to ženu jako prase. Jedu s ní lážo plážo, ale vidím, že i v takovém tempu já nemusím skoro šlapat a ona se „nadře“, takže si to neužívá. Tzn. brzo se na to vykašle a nebude chtít jezdit vůbec.

    • jIrI___  

      Pokud chceš, aby ti žena stíhala, pak musí mít zákonitě lepší kolo než ty. Druhou variantou je to, že budeš vyjížďky dělit na „jedu si sám“ a „jedu se ženou“ a podle toho přizpůsobíš tempo i profil trati :). Pokud žena berany nechce, tak bych jí je určitě nenutil, protože to s sebou v nižší cenové relaci nese ještě jednu „skrytou“ hrozbu – mechanické kotoučovky, resp. sílu potřebnou k trvalejšímu brzdění. Brzdění v terénu na nich prostě není komfortní, zvlášť pro ženskou která nebude mít tak silnou ruku. Takže klidně rovná řidítka a jako bonus hydrauliky. Já jsem si doma prošel něčím podobným – berany jsem rovnou zamítl a pořídil klasickou fitnessku, jenže ta dle majitelky moc drncala a odmítala na ní jezdit (z 90% se jezdily cyklotrasy a silnice, žádný závratný terén). Takže fitnesska byla vyměněna za kolo poskládané na těžkém 29" MTB oceláči (protože se zalíbila barva…) s odpruženou vidlicí a k tomu 35 mm pláště s rychlejším vzorkem. Kolo je asi o 2 kg těžší než ta fitnesska, ale žena je spokojenější. Prostě se na tu volbu vhodného kola nesmíš dívat svým pohledem, ale pohledem někoho, kdo na kole nejezdí :D

      • maajkee  

        Asi tak. Jako nikdo přeci nemůže po ženský chtít aby jela stejným tempem jako chlap. Prostě se ženou, přítelkyní se vždycky jezdí jinak. Prostě si řekni, dnes jedu pomalu, za to pěkně palím tuky :)

        Moje manželka se beranů bála, ale zjistila, že je to vlastně celkem fajn :)

        • KapitanPlaneta  

          Netvrdím, že když s ní jedu, tak to ženu jako prase. :-) Jedu s ní lážo plážo, ale vidím, že i v takovém tempu já nemusím skoro šlapat a ona se „nadře“, takže si to neužívá. Tzn. brzo se na to vykašle a nebude chtít jezdit vůbec.

          Proto chci, aby měla podobné kolo jako já, abysme si vyjeli na pohodu. :-)

          • atty  

            On je hlavní problém v přístupu – pokud Tebe kolo baví, rád se projedeš, rád se občas zpotíš a dáš si do těla, protože Tě to prostě baví, žena/přítelkyně může vyjížďku vnímat jen jako „nutné zlo“ (pojedu dnes s manželem/pří­telem, aby byl klid a když jeho to tak baví, tak mu udělám radost…)

            A tohle nenapravíš ani kdybys jel na 17kg oceláku a ona na 8kg celoodpružené karbonové střele v ceně slušného auta. Pokud jí na kole tolik jezdit nebaví, nechce a nemíní se ani trochu unavit, zpotit a kdyby to jelo samo nebo skoro samo (třeba elektrokolo) byla by radši.

            Docela dobrým vodítkem to zjistit, je třeba si vzpomenout, jestli Ti vůbec někdy řekla něco v tom smyslu, jako že „venku je pěkně, máme volno, nepůjdem se projet?…“ Pokud si to neslyšel v podstatě nikdy (vždy vyjížďku navrhuješ ty), spadá bohužel manželka do kategorie, kdy jí to nebaví a bere to jako nutné zlo (takovou mám doma já). A i kdyby si jí poskládal špičkové kolo s váhou slušné silničky, neocení to a vždy bude nějaký problém, proč se jí nechce a kolo nebude „dobře jezdit“. Že by jí to začalo bavit následně, to se zas tak často v určitém věku už nestává.

            Takže lámat přes koleno to nejde, možným řešením (pokud prostě chceš, aby alespoň občas s Tebou vyjela) je opravdu co nejlehčí kolo (lehký rám, záplety, lehké převody – to něco stojí), maximálně přizpůsobit tempo jí (byť pojedeš 10km/h a zase to asi nebude moc bavit Tebe), nebo opravdu našetřit na slušnější elektrokolo, kde se neunaví a bude Ti stačit i bez nějakého velkého šlapání.

            Je to těžké si připustit a přijmout, že některé ženy/manželky to prostě nebaví, bavit nebude a nijak moc to neovlivníš ani nákupem špičkového kola – budou to vždy brát jen jako nutné zlo.

            • BB  

              anebo fakt to elektrokolo i když pak to není o 20 k. Ale mám příklad z blízkého okolí, kdy chlap v podstatě cyklo fanatik, ženská cyklo negativ a vše pomalu na rozvod, po zakoupení kvalitního elektrokola, ho tahá ven na švihy.

              • AussigBiker  

                +1 Kamos taky koupil manzelece elektrokolo. Nejezdi tak casto, ale na ecku ji to bavi, je rada, ze v pohode ujede spolecnou vyjizdku.

            • embi  

              best-of-bikeforum

    • Namtos  

      Problém Gravelu nebudou jen berany, ale hlavně převody na silníční sadě to je většinou s kliky 50/34z a to je dost… Tady je díra na trhu, pokud chceš lehčí převody, širší pláště, karbon vidlici a rovná rodla, tak pak už asi zbývá jen stavitel?

    • ˘Ö˘ Krab  

      Rozděl si vyjížďky na „úplně se zruším“, na ty ženu rozhodně neber, a následně na vyjížďky „regeneruji“, na ty ženu ber.

      Kolo pro ni trekové s pevnou vidlí (a nejlépe MTB převody) nebo nějaké lehké jezdivé MTB na lehkých zápletech, hlavně nepřefukovat, pečlivě vybrat obutí a nebát se širších a širokých plášťů. A vyberte správnou velikost, jakmile jí kolo nebude dokonale sedět, tak prostě nepojede.

      Nedělej si iluze, že s Tebou bude žena jezdit Tvé terény (už máš značný náskok), nebude na to mít ani kondici ani potřebné dovednosti získatelné jen a jen vyježděností. Takže kolo pro ni i trasy pro ni vol spíš ty nejméně problémové a nejméně náročné, pak se spolu máte šanci občas svézt k oboustranné spokojenosti.

      Ale třeba Tvou polovičku podceňuji. Jednoznačně chválím snahu podchytit to hned v počátku, dokud rozdíl mezi vámi není propastný. Každopádně musí mít lepší kolo, než máš Ty, přestože na něm najede nula-nula-nic.

    • TheJD  

      Pokud je moznost, bylo by fajn, aby si kolo s berany vyzkousela. Pokud je sportovne zemerena, ale nejezdila driv na kole, mohlo by se ji to zalibit, jinak nejspis jak pisou ostatni-tzv. fitness bike.

      • Bubaaak  

        pokud berany nejezdila, tak se jí to líbit nebude… na berany si musí chvilku zvykat (200km?)

        Mojí nejvíc vadilo brzdění, přišlo jí to nepřirozený.

        • roman II  

          na berany si někdo nezvykne nikdy, ani se jí nedivím že berany nechce, něco takovýho by určitě šlo sehnat i od jiné značky, do tohodle se vejdou i 40mm pláště https://www.merida-bike.cz/…peeder-400-0

          • KapitanPlaneta  

            To nevypadá nejhůř. Myslíš, že kdybych jí do toho hodil 35 pláště co mám na Sootu, tak by se to dalo považovat za „gravel“ kolo? :-)

            • nitraq  

              Technicky vzato to gravel nebude, páč rovná řidítka. Ale je to dobrá volba, pokud se ženě zalíbí barvy:)

            • roman II  

              gravelisti říkají že gravel musí mít berany, já jsem pořídil speeder 900, dal 40mm pláště, kazetu 11–34, vnitřní rohy sqlab a chytlo mě to tak že už jsem letos moc na horáka nesednul, berany nejsou nic pro mě

              • DoomHammer  

                Gravel je prostě kolo „s beranama“, s tím se smiř. Pokud to má rovná řídítka, je to fitness, cross nebo trekové kolo. S tím nic neuděláš, ani kdybys vstoupil do Čemby.

                • roman II  

                  čemba je mrtvá:-), já tomu říkám pseudo gravel, původní představa bylo nové rb ale toho jsem se nedočkal bo asi řeší ten e-žebřiňák

              • maajkee  

                No pořídil jsi prostě normálního krose. To se s přibývajícím věkem stává :)

            • Cen da H  

              Já mám na ježdění s rodinou jeden z předchozích modelů Merida Speeder T2, osazení téměř stejné na Shimano 105, jen je to bez kotoučovek a má to silniční kazetu.

              Koupil jsem ho cyklopointu v Berouně po sezoně ve výprodeji a cenou jsem se pod 20t s rezervou vešel a jsem s ním spokojen, i po těch 6 letech s pravidelnou údržbou a včasnou výměnou řetězu stále funguje 105ka výborně.

            • Namtos  

              Už i výrobci nabízejí širší pláště viz. https://www.canyon.com/…7-0-wmn.html

              Oproti 32mm se dají foukat na menší tlaky. nedávno jsem známé dofukoval fitnes a koukám na kolik se fouká a minimum bylo 5bar…

        • TheJD  

          Vezmu sebe jako priklad. Na horskem kole jsem jezdil uz od mala, ale aktivne a casto az nekdy od 15 let. Na silnicnim kole (aka kole s berany) jsem sedel jednou a projel se na nem asi 50 metru. Minuly rok jsem si koupil gravel a od zacatku me to moc bavilo a berany mi nijak nevadily, naopak jsem ocenil aerodynamictejsi posed a moznost par ruznych uchopu podle aktualniho stylu jizdy a stavu tela.

          Myslim, ze nejde o to si na berany zvyknout, ale o to, jestli budou ok a nebudes si rikat, ze jsou na hovno.

    • KapitanPlaneta  

      Díky za reakce. Jestli jsem to tedy správně pochopil, mám se podívat po nějakém staviteli, aby mi postavil spíše „fitness“ kolo s rovnýma řidítkama a podobným rámem a převody jako mám na gravelu, je to tak?Neměli byste tedy tip na někoho, kdo to dělá na fakturu?

      Většina z Vás psala, že je žena slabší, takže bych jí měl koupit lepší kolo. No, rád bych jí dopřál, ale pojede se mnou tak 6× za sezonu. Má to smysl kvůli tomu utrácet 30–40k? Já si myslím, že nemá. A ani ona by nesouhlasila s takovou cenou. Sama mluví o kole „maximálně za 10 tisíc“. Já jsem to zvedl na dvojnásobek. Tzn. raději bychteď investoval max těch 20 a pokud ji to opravdu chytne, nemám problém jí další sezonu to kolo za 40 koupit.

      • DoomHammer  

        A kde bydlíš?

      • ˘Ö˘ Krab  

        Na 6× za sezónu bude na tom kole podstatná barva a lehké převody, tj. jako na MTB a nikoliv jako na gravelu. Nevím, jak je Tvá polovička velká, podívej se pro ilustraci, co dával do prodeje scalar, celkem se překonává a je s ním řeč.

        Moje žena, přestože jezdí třeba 60× za sezónu, tvrdí, že rozdíl vzduchová vs. pružinová vidlice dodnes necítí (má vzduchovou), na MTB po silnici tvrdí, že nejede (podle záznamu ale jede stejně, jako trekové), na silničce se vleče, na trekovém šlape do prázdna (má pevnou) … se mnou jezdit nechce vůbec, protože když jedu za ní, tak pořád slyší, že nešlapu a má pocit, že musí zrychlit, když jedu před ní, tak dvakrát někde šlápnu a už je mezi námi padesát metrů. A abych co chvíli čekal a vychládal, to by mi neudělala, beztak už trpím dost tím, že pod kopec s ní přijedu studený a pak jsem zbitý jako po dvojnásobném tempu nebo trojnásobné trase.

        A za poslední dvě samostatné vyjížďky se 2× vymlela.

        • oddie  

          Já to říkám furt, je třeba si nejdřív najít kolo a pak zkoušet, jestli k němu bude pasovat ženská :D

        • embi  

          „když jedu za ní, tak pořád slyší, že nešlapu a má pocit, že musí zrychlit, když jedu před ní, tak dvakrát někde šlápnu a už je mezi námi padesát metrů“

          Asi jsou vsechny stejny! Zazivam to identicky.

          • oddie  

            Nejsou. S popsanou bych nejezdil ani omylem.

          • ˘Ö˘ Krab  

            Potíž je v obrovském rozdílu zdolaných kilometrů a ve fyzickém výkonu (a u nás bohužel i v poměrné aktivní hmotě). Zase, nemít takovou ženu, ale jinou, tak si na kolech nemůžu dovolit najezdit tolik, o běhání už vůbec nemluvě.

            A jak psal někdo výše, ani sebevětší zátěž ten hendikep nespraví, při cyklovýletě „natěžko“ vezu všechno vybavení pro oba dva já, mám těžší kolo, přesto jsem pořád vepředu, co chvíli čekám (a mám tedy čas korigovat trasu) a víc vyjedu i sjedu. Tak už to prostě je a bude.

            Takže nejmenší, co můžu pro relativní klid v domácnosti udělat, je šlechtit jí její kola stejně (a víc) jako ta svá. Ženu jízda na kole i baví, ale má své nezměnitelné (rozuměj mužským mozkem nepochopitelné) pojetí a přístup.

          • blue.sun  

            Zrovna jsem si taky říkal, kde našel dvojče mé bývalé… :-D

            Ale ne, to bych jí křivdil. Sice nestíhala, z kopců se bála i na silnici, a terén jí taky moc neseděl, ale neremcala a jezdila se mnou ráda.

          • ratel  

            To znám. Největší hendikep je její krční páteř, není schopná sedět na kole déle než cca 2 hodiny v kuse, spíše hodinu. Má trekové kolo a sedí na něm jak paní radová, jinak ji bolí mezi lopatkama a výše, berany by nesnesla vůbec.

            Ale na druhé straně jezdí ráda, kopce jí nevadí, elekriku nechce. Takže ok.

          • novas752  

            Idealni adept na novy xtr :)

    • šlapatko  

      Jakt to čtu, mám super ženu. Párkrát za rok vyjedeme spolu a dáme i přes 100km. Naposled Radhošť. Do kopce si dává i některé chlapy. Na kole ujede kolem 1000km rok. Párkrát do roku dáme tůru a dcerka s námi. Důležité je nikam nespěchat.

      • plzakj  

        Mimoděk?

      • ˘Ö˘ Krab  

        Hm, tak v tom případě mám já superženu2.

        Sto km pro ni není žádná velká míra a i sama jezdívá delší štreky, samozřejmě svým vlastním tempem. Jako zralá dáma v nejlepších letech už ví, že není potřeba se nikam hnát, kilometry pro to nebudou kratší, je naopak třeba si jich užít.

        Do kopce chlapy sice nedává, ale ví, že banálním nájezdem tisíc km/rok nikoho neohromí, ani dvojnásobkem toho čísla ne (aktuálně 2.277 km a 28.669 v.m. barometrických na 56 jízdách, silniční+treko­vé+MTB).

        Bohužel, děti už nemají čas jezdit s námi, ale třeba zase jednou budou.

        A ještě mi toleruje mé ježdění na kole a běhání v míře větší než malé. Takže asi tak.

        • ratel  

          Nechybi tu vlakno „Mam superzenu !“, ktere bychom mohli preposilat nasim polovickam ? :-)

      • maajkee  

        Měřit ženu tím, jestli ujede za rok tolik a tolik km mi přijde malinko ujetý.

        Moje žena se mnou občas jede, ale je mi uplně jedno kolik najede a jak jede rychle.

        • jIrI___  

          Ty nevíš, že na prvním randíčku hned po pozdravu následuje otázka na počet ročně najetých km na kole, případně doplněná otázkou na watty? V případě příliš nízkých čísel rovnou odcházíš a neplýtváš svým drahocenným časem :)

          • maajkee  

            Kurňa, tuhle poučku jsem nevěděl, to bych ale nikdy s nikým nechodil :)

          • nitraq  

            Simtě. Než jdeš na rande, tak sjedeš profil na Stravě a v případě nizkých čísel se ani nezvedáš z gauče.

        • oddie  

          Jistěže je úplně jedno, kolik manželka ujede a jak rychle. Podstatné přeci je, jak jezdí milenka!

    • KapitanPlaneta  

      Mno, tak po Vaší diskuzi zde jsem došel asi k závěru.

      Specialized Sirrus Elite Alloy.

      Fitness kolo, dám tam širší pláště. Převody má o trochu lehčí jak můj gravel. Je to na Tiagře a má to hydraulické brzdy. Tohle by mohlo fungovat. :-)

      • sYs  

        Tak ta práce s Photoshopem je lehce odfláknutá :D

        Naroubovat BB5 na Hydro Apex…

      • jeniiiik  

        Za 799 je na hydraulikách. A s nimi je to kolo úplně jinde!!

        • DonE  

          Každopádně výraz carbon bladed fork zní dost děsivě. Ale jinak asi OK. Jen nevím jestli je na to pohon 1×11 to nejlepší.

          • jeniiiik  

            Jen reaguju na vyližplecha…já bych koukal taky jinam.

            • vylizplech  

              Tak já vím, že je tam o stovku dražší i na hydraulikách, ale reagoval jsem na cenu kolem 20 tisíc.

    • K2  

      Taky jsem si chtěl pořídit Gravela nebo fitness bike jasko doplněk k trail fullu a nakonec jsem se rozhodl pro 29" HT s karbonovou vidlí a lehkýma kolama, na které jsem obul trekingové pláště.

      Přišlo mi to jako nejlepší kompromis s možností přezout i na standardní MTB pláště.

      Jinak platí, to co psali jiní. Pokud chceš, aby s tebou žena jezdila často, tak ji kup elektrobike

      PS: Strejda (cca 85 let) má elektrobike s motorem v zadní nábě a taky se to dá – ty kola jsou znatelně levnější a sada jde namontovat i na běžné kolo

      Zabudovaný motor ve středu a integrovaná baterie je samozřejmě lepší ale i dražší

      • KapitanPlaneta  

        Co máte všichni s tím elektrobikem? :-)))

        Mojí manželce (je to teprve chvíli, co jí tak říkám) je 26 let. Není to žádná oteklá knedla, co by potřebovala elektrokolo. :-D

        Asi jsem se rozhodl už pro ten fitness od Specialized. Libí se jí designově, má rovná řidítka, o něco lehčí převody než mám já (takže jí to pojede do kopce a na rovince to prostě nebudeme hnát), hydry a je k dostání buď na Tiagře (24 000 Kč) nebo na Soře (20 000 Kč). Myslím, že to by fungovat mohlo. :-)

        • maajkee  

          To není o tom jestli je knedla. Ale pokud někdo jezdí na biku nebo na silničce a chce se svižné projet i s manželkou, tak je elektrokolo jedina možnost.

          • blue.sun  

            Jenže to elektrokolo jí bude spíš ke škodě, než k užitku. To radši zvolním a pojedu s ní, než jí veřejně dát najevo, že je méněcenná.

            • atty  

              Už to tu psal myslím Krab – jde o to, že výkon cyklisty hobíka, který něco ročně najede a ještě ho to baví, je úplně někde jinde, než ženy/přítelkyně, která na kolo sedne (většinou „donucena“ – ne z vlastního zájmu o věc) několikrát do roka.

              Pro Tebe je pak na nějakou delší vyjížďku optimální výkon třeba kolem 150W, pro ní 70. Tvoje optimální rychlost bude třeba kolem 18–20km/h, její třeba 12–15km/h. Když budeš trvat na tom, ať jede podle Tebe, nebude na to mít fyzicky, bude se maximálně trápit. Pokud se budeš jejímu optimu přizpůsobovat ty, po 10km „motání nohou naprázdno“ to nebude vůbec bavit Tebe. A tohle dokáže elektrokolo eliminovat velmi dobře – oba pak můžete jet optimálně = může to bavit oba.

              Nicméně je tu ta zmiňovaná možnost, že to prostě nebude bavit nikdy a bude to jen „tolerováno“ a trpěno, aby byl klid.

              Vím, že to je skvělá představa – máme oba kola, budeme si jezdit na výlety, to bude úžasný…Jenže je spousta žen, které to prostě nebude bavit nikdy. Při tom mohou v jiných sportech excelovat.

              Co je komu do toho nebo jakej je problém dorovnat výkonnost elektrokolem – to je v dnešní době trochu mimo – osobně si myslím, že to elektrokolo je u některých žena přítelkyň největší jistota, že alespoň někdy se půjde projet na společnou vyjížďku, bez toho, aby vymýšlela, proč to dnes zrovna nejde (bolí ji hlava, krámy přicházej, odcházej, probíhaj, špatně se jí sedí na sedle, moc to drncá, hlásili, že začně pršet a… dalších 1000 důvodů, proč se jí zrovna nebude chtít.

              Osobní zkušenost mne tomu naučila, poznatky od známých a kamarádů mne v tom utvrdily. Když to nebaví, většinou to bavit nezačne. Ne všem se poštěstí mít manželku/přítel­kyni, co jej bude alespoň 2× za tejden tahat na švihy a výlety.

              • TeryPV  

                Jako že kupovat ženě, která sedne párkrát za rok na kolo ebike? To mi nedává smysl…

                • atty  

                  No, ekonomickej nesmysl to samozřejmě je, o tom žádná.

                  Nicméně taky to může být jediná cesta, jak jí na kolo alespoň občas dostat, bez výmluv a kyselých ksichtů… :)

                  Nicméně ekonomických nesmyslů páchají lidé mnoho a prakticky denně. Nákup gravela za 20–25k, kterého bude paní třeba jen nesnášet, protože si manžel usmyslel, že ji tím donutí s ním jezdit na kole, může být nesmysl ještě větší, než nějaký, třeba bazarový elektro HT za celkem podobnou cenu, které jí pojede „skoro samo“ a ona bude spokojená, že se nemusí namáhat.

              • blue.sun  

                Asi jsem divný, ale s tím, že by mě pomalejší jízda s přítulkou nebavila, jsem se nikdy nesetkal. Prostě se jelo v jiném tempu, v pohodě.

                Ale já vím, všechno musí být trénink, všechno na watty… Ale prcat…

                • jeniiiik  

                  A jo, to prcání je na pomalejší vyjíždce s bábovkou fajn. :-)

                  • oddie  

                    Akorát člověk nesmí zapomenout, že má doma nechat gely a tepák, a naopak s sebou vzít deku :D

            • maajkee  

              To je nesmysl přeci. Jak méněcenná? Naopak, dostane drahý elektrokolo. Proč by měla být méněcenná? Je to přeci ženská a ty jsi chlap.

              To, že zvolníš a pojedeš s ní, tak to dělám taky, ale o tom se tu nebavíme. Bavíme se tu o tom, aby to bavilo oba, aby si i žebnská užila s chlapem, když ten chce jezdit v tempu.

              • blue.sun  

                Protože ty ženské takhle prostě uvažují: „Kupuje mi elektrokolo, takže mi dává najevo, že jsem slabá a nemám na to s ním jezdit. A není ani ochotný kvůli mně zvolnit.“

                Elektrokolo ji už nebude motivovat ke zlepšení, což by naopak přišlo s klasickým ježděním na kole (vyzkoušeno osobně, za dva roky rychlostní průměr společných vyjížděk vyskočil z 14 na 20 km/h).

                • maajkee  

                  Jenže většina ženskejch nepotřebuje nějaký zlepšení, prostě pro ně bude fajn, když se stejnou námahou jako dřív dovedou jet rychle jako chlap. Tady přeci nejde o to aby chlap tu ženskou vycepoval k trénování, aby jezdila rychlejc, to drtivou většinu ženských odradí.

                  • atty  

                    Vidím to stejně – je to samozřejmě záležitost jednotlivce/jed­notlivkyně, jak je nastavená a zda jí kolo náhodou nezačne bavit a nechce se sama zlepšovat. Nicméně těchto (pro nás ideálních) případů je podle mne dost nízké procento – převážná většina (když už musí na kole něco absolvovat, protože principielně by dle vlastného výběru zvolila raději jinou zábavu) se chce neunavit, odjet, co je potřeba a pojede to klidně třeba na mopedu, kdyby mohla – jen aby nemusela moc v tempu a silou točit nohama.

                    Ohledně vidění ostatních elektrokola – z hlediska podobně disponovaných přítelkyň/manželek může vzbuzovat spíše jen závist – ona jede na e-kole, já musím šlapat sama, ta se má…

                    Mimo ortodoxních členů BF (kterých není zas tolik aby je potkávala všude, kam vyjede), je to dnes každému u pr**le, kdo na čem a kam jede.

                • ˘Ö˘ Krab  

                  Některé tak možná uvažují, některé ne. A záleží, kde a co a jak daleko se jede.

                  Ale má zkušenost praví, že od jistého rozdílu výkonu už netrénovaná žena (když už jsme v těch odporných termitech a wattech) není schopna udržet ani střednědobě při maximálním vynaloženém úsilí výkon (a tím rychlost) jízdy trénovaného muže jedoucího pouhou regeneraci na (pro něj) mizivé, ale přesto konstantní, watty/tepy.

                  A spousta toho je daná ne výkonem, ale i jen vyježděností/techni­kou jízdy, ani zdaleka přitom nemusí jít o terén, na silnici je to možná vidět i ještě více.

                  Jde při tom o takové podružné detaily jako zařazený převod, kadence a efektivita šlapání, odsedání nerovností, brzdění před zatáčkami, šlapání v zatáčkách, naklápění kola, odhad, kdy je potřeba se chvilku kousnout, aby se neztratila rychlost a kdy je naopak lepší podřadit a v klidu vyčkat, jízda ze sedla … Vyježděný jedinec takové věci řeší naprosto automaticky a intuitivně, vůbec ho nenapadne, proč se ten druhý, přestože do toho vkládá všechnu svou energii, neustále opožďuje. A kopce jsou přitom ta lepší část vyjížďky, tam se netočí nohama naprázdno.

                  Když mluvíš o průměru 20 km/hod, je potřeba říct na jaké trase, jakém povrchu a jakém kole.

                  • blue.sun  

                    Jenže ty „podružné detaily“, o kterých mluvíš, se s motorkou nenaučí.

                    Já to prostě asi vidím fakt zkresleně, pro mě vyjížďka s partnerkou není trénink. Asi od doby, co jsem měl před lety holku s vrozenou srdeční vadou a vyjížďky s ní mě naučily klidu, rozvaze a přizpůsobení tempa jejím možnostem.

                    A ten průměr beru na rovinatých cestách, podíl silnice a lesních cest tak vyrovnaný. Jen prostě vím, jak jí to pomohlo. Nikam jsem ji nehnal, ona byla ta, komu se přizpůsobil styl jízdy.

                    • atty  

                      Jde o to, zda se ty správné principy a techniky naučit vůbec chce… :)

                      Je chválihodné, že ses to díky popsané situaci naučil vyřešit „zpomelním“ na tempo, které maximálně vyhovuje partnerce.

                      Jenže opačný efekt je ten, že většinu cyklistů pak přestanou vyjížďky v podobném tempu vyhledávat a raději zase bude jezdit sami (mluvím o případech a těch ženách, co opravdu jedou několikrát do roka, tempem a způsobem, že i pro čerstvý chleba do Lidlu se přesunuji rychleji).

                      Je to o pochopení rozdílu a problému – blbej příklad – žena bude nadšená z pletení, ráda plete, ráda háčkuje a dělá podobné věci. Představ si, že by Tě „donutila“ se toho zúčastnit – sedíš u toho, bolí Tě za krkem, slzej oči, neustále Ti někam „utíkají“ nítě, jehlicí už ses 3× píchnul – prostě docela peklo… A teď se „uč nové techniky pletení“, aby Ti to šlo ještě lépe a rychleji… :) Bohužel je třeba se na to podívat podobným pohledem, že pro některé ženy je to prostě „přetrpění“ nějakého mužského nápadu a zábavy, která jí vůbec nebaví, nic jí neříká a sama by si jí na trávení odpoledne rozhodně nevybrala.

                      Prostě „donutit“ jezdit některé manželky/přítel­kyně, je asi stejně náročné, jako je donutit je sledovat s Tebou fotbal a ještě se u toho bavit (protože Tebe to třeba baví). Tam to elektrokolo může pomoci (protože to bude relativně bez námahy).

                      Hlavní problém vidím v tom, že spousta chlapů/kluků prostě nechápe (a nechce si připustit), že to ženskou nebaví a bláhově si myslí, že když přítelkyni dopřeje kvalitní techniku (slušné kolo), tak je problém vyřešen. Bohužel, většinou ne…

                      • blue.sun  

                        Tak já stále vycházím z toho, že žena jezdit chce, a má prostě jen problém s tempem. Pokud by nechtěla (a to jde poznat po první jízdě), nebudu ji vůbec o ničem podobném přesvědčovat a zkoušet to. Jenže jo, asi to vidím moc pragmaticky a logicky, což se v dnešní době nenosí. Styl „já nechápu, co tě na tom nemůže bavit, když je to kolo tak úžasný“ mi je cizí.

                        A jak jsem psal, vyjížďka s partnerkou prostě pro mě není trénink, ten si odjedu třeba potom nebo jindy. Navíc ta partnerka snad nikdy nechce být u všech jízd a tréninků svého chlapa. A pokud už jo, pak je na stejné nebo blízké úrovni s ním a bavíme se zase o něčem jiném.

                        • atty  

                          S tím souhlasím – jen pozor na některé ženy – umí se báječně přetvařovat (nejen ohledně vyjížděk na kole :)) ) a pak můžeš v nějaké vyhrocené situaci třeba za 5 let :) slyšet něco jako „ty mne taháš na kolo, mne to nebaví a jezdím s Tebou jenom proto, aby si byl spokojený a štastný, tak já jsem přizpůsobivá a kompromisní…“ :)

                          Opět civilizací a lety zkušeností ověřeno… :)

                          • blue.sun  

                            Sázím na svou přirozenou, až téměř ženskou empatii. :-D

                          • ˘Ö˘ Krab  

                            Ano, i jízda na kole je vztahově obchodovatelný a zúčtovatelný artikl. Jako cokoliv jiného.

                          • Prazak0  

                            Dost žen by se nepřetvařovalo, pokud by měly jet, že by je to bolelo, prostě větší námaha, tak přetvářku odloží. Ale to, že mu nestačí, to je o kondici. A výkonnost se nezíská jinak než ježděním, navíc v určité intenzitě.Já bych se spíš ptal, kolik žena za rok skutečně najezdí. Dle toho pak do kola investovat. Je dost lidí, co najezdí hodně na méně kvalitním levném kole a naopak, dost těch, co mají vybavená drahá kola, akorát že skoro nejezdí.

                            • ˘Ö˘ Krab  

                              To, že žena muži nestačí je částečně o kondici, ale hlavně o tom, že je to ŽENA. Může se stavět na hlavu, v 99% případů nikdy nebude mít tolik síly a výkonu jako muž, právě proto, že je ŽENA.

                              Aby se rozdíl v reálu nestupňoval, může muž pro své (i ženino) dobro učinit zejména tolik, že odstraní všechny objektivní technické překážky z ženiny jízdy, tedy ji vybaví nejlepším možným kolem, které si může dovolit a troufne si je před rodinným rozpočtem obhájit (nebo zamlčet). Kolik žena ve skutečnosti najede nebo ne je, ve vztahu k ceně a potažmo kvalitě jejího kola, naprosto impertinentní otázka, podobně jako na její hmotnost nebo (u cizích) na skutečný věk.

                              • losik_p  

                                “odstraní všechny objektivní technické překážky z ženiny jízdy”

                                jj napr tu jízdu :)

                              • Prazak0  

                                Tak na natrénovanou závodnici by měl málokterý muž, i kdyby to byl hobík. Taková Sáblíková a další špička, těm by stačil málokdo, i když ty ženské trasy jsou kratší, myslím závody a i trénink (taky jsem přemýšlel, jak čůrají za jízdy, chlap ho vytáhne, jednou v tv dávali docela detailně, s výkladem i záběry).

                                Ale žena je výrazně slabší, takže pokud ona není špičková závodnice a on nejezdí vůbec, tak zpravidla muž bude lepší. Ať půjde o závodníky, nebo jen hobíky, třeba kdo jen jezdí pro sebe bez závodů, ale má naježděno v určité intenzitě. To je zcela určitě pravda. Žena taky by asi nezvládla zátěž jako muž.

                                Co se týče cena a kvalita kola ve vztahu k naježděným kilometrům, tak já tohle pvoažuji za zásadní. I když někdo má peněz hodně, tak je pro něj praktičtější mít na malé ježdění kolo, co mu nikdo neukradne, pokud s ním jezdí tak leda do hospody. Tohle před dosti lety tvrdil hokejový brankář Turek a to sdílím. Zažil jsem, jak známý koupil partnerce pěkné kolo, sobě koupil výrazně horší bazarové. Nijak ji nenadchnul a téměř na tom nejezdila. Ocenit kvalitu kola dokáže stejně jen ten, kdo na něm trochu jezdí. Lidi, co kolům nerozumí, tak ho mnohdy posoudí jen dle hezky lakovaného rámu a dalších věcí vzhledu. Jistě to platí, že drahá kola bývají i hezká, ale mnohdy zdání klame. Někdy obyčejněji vypadající kolo je docela kvalitní, kdežto jiné „hezčí“ je ve skutečnosti jen hezky nalakovaná mizerná kvalita. Já to beru, že hodně žen prostě na kole jezdit nebude, nebo se budou přemáhat, ale nebude je to bavit. Některé ale jezdí rády a dost. Investovat má cenu, když má žena ke kolu a ježdění vztah.

        • roman II  

          Za 24 máš merida speeder na 105

          • KapitanPlaneta  

            Ta merida nevypadá špatně, ale má stejné převody jako mám já (50/34 a 11–32). Do krpálů je to celkem dost a tam bych pro ni chtěl asi něco lehčího.

            Ale vypadá fakt hezky. Asi by se někde i dala uhádat slevička, když na ofiko shopu ji mají za 24, co?

        • milan.v  

          Já znám jednu knedlu v Praze a má QOMů, že by ti spadla čelist…

    • myreczech  

      budou vánoce tak jí dopřej a přihoď 20…:)

      se letos celkem poved…

      http://cz.author.eu/…9-ua42913102

      • Prazak0  

        Hezké kolo, i když já osobně bych radši 2×10 než 1×11. Ale pokud žena moc nejezdí, „baví jí to“ možná jen kvůli němu, tak je otázka, jestli stojí za to investovat tolik peněz. On chtěl rozpočet asi tak poloviční.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.