• tulak-west

    Zdravím ve spolek. Diskuze jsem prošel, ale přeci, stále nemám jasno. Má někdo prosím vlastní zkušenost s kategirií kol gravel v porovnání s endurance. Případně konkrétně, vyzkoušel si obojí. Vím, že co kolo v dané kategorii, to jiná geometrie. Obecně však řeším, který typ kola pro mě bude lepší, resp. jaké konkrétní kolo. Preferuji jednoznačně silnici, ovšem ne vždy se po ní dá všude bezpečně (do)jet. Někde ani vyloženě silnice nevedou. Takže občas to vzít po polňačce, nebo lesní cestě, je nevyhnutelné. Momentálně jezdím na silničce, ale nevejdou se mi silnější pláště, než 25. A na těch je to mimo silnici (měkký povrch nebo kameny) občas dost nepříjemné. I když se do toho (ne)klidně občas pouštím K tomu potřebuji kvůli zádům trochu vzpřímenější posed. Na silničce mám řídítka zvednutá nástavcem o cca 6 cm. Je to fuj, ale záda nebolí. Takže z hlediska pohodlí bych měl volit gravel, ale na druhou stranu, až tolik mimo silnice nejezdím a pláště chci používat cca 30, max 32, což zase mluví pro endurance. To svezení po silnici na úzkých pláštích je prostě nádhera. Gravel (odolnější) sada je pro mě zbytečná, bláto nenávidím. Už to řeším několik měsíců, pročetl jsem řadu diskuzí, ale stále nevím. Konkrétně se rozhoduji např. mezi koly od Meridy SCULTURA ENDURANCE nebo SILEX. Každé jiné, přesto mi svým způsobem obě vyhovují. Každé něčím jiným. Ale jsou i další. Tak pokud má někdo vlastní zkušenost, prošel si řešením tohoto dilema, prosím, ať se se mnou o ní podělí. Děkuji!!!

    0 0
    • cyklista86  

      Jestli uz ted jezdis na silnicce, tak je endurance, kde si polepsis s pruchodnosti plaste jen o par mm nesmysl. Na gravelu vzdycky muzes vozit klidne 23mm gumy, ale hlavne mas tu moznost tam dat aspon 40mm plaste. Coz u endurance nemas.. Gravel sadu tam mit nemusis. Bezne se prodavaji gravely se silnicnima sadama.. Jinak co se tyce tech zad, tak zacni poctive posilovat stred tela a idealne i cvicit cviky jako mrtve tahy. Nejde o to zvedat tezke vahy, ale o to zpevnit to telo, aby ta pater mela nejakou oporu. Ja jak prestanu cvicit a vsechno zacne ochabovat, tak se rozpadam a spodni zada me boli tak, ze mam problem normalne fungovat.. No a k cviceni a posilovani/zpev­novani patri protahovani/stre­cing. Jezdeni na kole zracuje vsechno mozny… Nezabere to moc casu. Muzes se protahovat/cvicit stred tela klidne u televize kazdy den vecer pul hodky.. Bez toho to proste nejde.. Dej se do toho. Uvidis, ze to za to stoji…

      1 0

        MTBIKER doporučuje

      • Fazzy  

        Proc nesmysl? Za me teda presne naopak. Pokud si uziva jizdu na silnicce a rozbity useky jezdi minimalne, jak pise, tak je naopak endurance presne pro nej. Bezne se tam vejdou 35 mm plaste a to uz je od 25 festovni rozdil aniz by se pripravil o agilitu silnicniho kola.

        Nesmysl je naopak kupovat gravel a pak do nej cpat 25 mm plaste. Gravel ma smysl pokud se chce venovat gravelovymu jezdeni, a to podle jeho prispevku teda nevypada.

        0 0
        • cyklista86  

          Jaka je vyhoda endurance nebo nevyhoda gravelu oproti endurance??? Sranda je v tom, ze najdes urcite gravel ramove sady, ktere budou totozne s nejakyma endurance kolama. Jde pouze o vic mista v ramu a vidlici. Jinak to muze byt stejne tezky, stejne tuhy. Jde ciste o tu moznost tam proste dat sirsi gumu. Plno lidi ma furt predstavu, ze gravel=pomalej, tezkopadnej do terenu. Coz je nesmysl ze.. Nehlede k tomu, ze kdyz tam da tu 30–35mm gumu, tak se mu tam jeste vlezou blatniky. Coz zase na endurance asi tezko..

          0 0
          • JachymP  

            No tak nenávidí bláto, takže podle mě to taky je na endurance. Pokud se bude držet na silnici, je gravel zbytečný. Gravel je teď móda, zbytečně napálený ceny.

            0 1
            • LM  

              Taky hlasuju pro endurance. 35 mm bezduše toho zvládnou hodně, na rozbité silnici je to pohodlné a přitom to ještě celkem jede.

              0 0
          • Fazzy  

            Tak logicky vychazim z typickych predstavitelu danych skupin. Samozrejme ze najdes modely, ktery si budou podobny, ale obecne to neplati. Nebo jako ma hledat gravel, ale takovej, kterej vlastne gravelem neni? Proc? Pise ze nema rad blato, nepotrebuje jezdit na sotoline, chce silnici, ktera bezpecne prejede rozbitej usek, kudy obcas projizdi = presny urceni endurance silnicky. Nevim proc se plaste 40+ tak zvelebujou a pomalu kazdej, kdo chce na silnici prejet kilometr polnacky se bez nich nedokaze obejit.

            0 0
            • cyklista86  

              Ze se vleze do endurance silnicek bezne 35mm plast neni pravda. Urcite ne s dostatecnou rezervou. Jinak znovu se ptam jaka je nevyhoda gravelu do rychla oproti endurance silnicce, kdyz jediny rozdil pro bezneho uzivatele bude vic mista pro sirsi plaste??? Treba tohle ti pripada jako spatna volba na ceske silnice?? https://superiorbikes.com/…-dark-chrome

              Nebo treba tohle ? https://www.cyklobazar.cz/…y-nove-bonus

              Nebo jak ty si predstavujes gravel? 3kg vazici odpruzenej ram s MTB plastema do blata?

              0 0
              • Fazzy  

                Typicky predstavitele obou kol, ti zadal nahore hned tazatel Scultura/Silex. Tolik k ty posledni otazce. Pokud mas pocit, ze obe ty kola budou na silnici stejne rychly a agilni, tak nebudou. Polozena vidle a dlouha zadni stavba se obvykle projevi na tuhosti-dynamice celyho kola. A to nemluvim o prevodech. K cemu mu bude prostor pro 45 plaste, kdyz podle svych slov by chtel jezdit 30–32 mm opravdu netusim. Nenapada me ted endurance, kam se nevejde 35 mm plast.

                A ano, jak sem uz psal, skutecne existuji gravely, ktery sou spis kroskami, to uz ale nemluvis o klasickym gravelu typu Silex, na kterej smeroval dotaz. X-road je typicka kroska, kterej se rika gravel jen proto, ze krosky na rozdil od gravelu nefrci.

                0 0
                • David888  

                  Do Giant Defy se vejdou 35mm pláště a má i závity na blatníky.

                  0 0
                • cyklista86  

                  Silex je prasopes a ne typickej gravel. X road neni cyklokroska, protoze nesplnuje UCI pravidla. Canyon ma endurance silnicky na rafkovych brzdach. Tam narves s problemama 28mm a i u kotoucove verze uvadi max 30mm. 35mm s rezervou aspon 5mm tam das asi tezko. Endurance, kam das bez problemu 35mm plaste uz muzes nazvat gravel. Protoze to ze se necemu rika gravel nema zadne dane parametry krome toho, ze to ma berany a das tam sirsi plaste. Ale to ty nejak nedokazes pochopit. Jsi proste uplne mimo..

                  0 0
                  • kliiima  

                    X-road má UCI licenci. A je tam pěkně popsány, jak to kolo vyvinuli (rozdíl mezi silničním a gravel kolem).

                    https://superiorbikes.com/…s/detail/444

                    0 0
                    • TK75  

                      To tam ale píšou o te nové silničce x road gran fondo…bych teda řekl ne?

                      Čert aby se v tom vyznal:-D

                      0 0
                  • LM  

                    No někteří tvrdí, že kola s 32–35 mm pláštěma jsou ještě allroad, ale to jsou detaily :-)

                    Allroad bikes are designed for the rider that tends to split their time close to 50/50 on smooth dirt and pavement. A Mosaic G-Series Allroad frame and ENVE Allroad Fork will accept a maximum tire size of 38mm, but we find that most of our Allroad riders opt for a fast rolling, low profile, 32–35mm tire.

                    0 0
                  • Fazzy  

                    Ty moc nectes co ti lidi pisou vid :) Nerad teda za nekoho mluvim, ale dovolim si pro tebe jeste udelat maly shrnuti a pak uz mu to tu nebudu zasirat. Takze tazatel pise:

                    • preferuji jednoznacne silnici
                    • mimo silnice tolik nejezdim
                    • chci jezdit plaste 30–32 mm
                    • svezeni na uzkych plastich je proste nadhera
                    • chci jet obcas bezpecne projet rozbity usek
                    • gravel sadu nepotrebuju
                    • nenavidim blato
                    • co si predstavuje pod pojmem gravel, ti jasne ukazal

                    No a ty mu na tohle doporucis gravel.. Ale pozor, jedine takovej, kterej bude ve finale v podstate to samy jako jim uvedena Scultura. Jo to dava smysl.

                    A zaverem – jako, ze co nema tu Uci samolepku neni cyklokroska? :) Jo tak… Kdybys dal na X road povolenou sirku plastu, tak se muzes klidne prihlasit do svetovyho poharu. Tu samolepku fakt nepotrebujes. Jo a gratuluju, nasel si Endurance bez kotoucu.

                    0 0
                    • cyklista86  

                      Ten X road asi tu nalepku ma. Moje chyba. Za me je to idealni volba. Protoze je to proste silnicni raketa i gravel podle toho co tam das za kola/obuti. Proc se omezovat na „endurance“ silnicku jsi me stale nezduvodnil..

                      0 0
                      • Fazzy  

                        Zduvodnil. Na ucely co uvedl, gravel nepotrebuje, tudiz pro nej endurance zadny omezeni neznamena. Resp. kdyz neda na gravel plaste aspon tech 40 mm, tak se pripravi o veskerej potencial gravelu. A kdyz je tam da, pripravi se zbytecne o tu radost co ma z jizdy na silnicnim kole. Nehlede na to, jak blbe uzky plaste, v pripade jejich pouziti, na vetsine gravelu vypadaj.

                        X-road je fajn, ale tech 5 mm mista navic neni zas tak dramaticka vyhoda jak by se proti plasti 35 mohlo zdat, (zvlast, kdyz ji zrejme ani nebude chtit vyuzit) a taky by mu pravdepodobne stejne nesedel, vzhledem k jeho narokum na posed.

                        0 0
                    • mr.nikdo  

                      Dnes je buh Gravel. Sis jeste nevsiml?

                      0 0
              • bara2  

                Když pro nic jinýho, tak úzkej plášť v široké hamoté vidlici vypadá blbě, a vláčet se s traktorovejma gumama po silnici je o ničem. Pokud nemá rád blato a šotolinu, tak není nad čím přemýšlet, endurance je na to dělaná.

                0 0
                • cyklista86  

                  Chce vozit 30–32mm plaste. 35 uz se povazuje za gravel/cyklokros plast. Jediny rozdil bude v tom, ze na endurance bude mit 5mm mezeru mezi plastem a ramem. Zatimco u gravelu by tu mezru mel o 1–2 cm vetsi. Coz jak uz jsem psal se hodi na podzim a v zime, kdy tam muzes dat funkcni blatniky. Na endurance das prd. Leda tak na sedlovou trubku ten plastovej nesmysl, kterej moc nefunguje…

                  1 0
            • bara2  

              +1

              0 0
          • jIrI___  

            +1. Hned mě napadá třeba nový X-Road. U něj se nebojím tvrdit, že pouhou změnou zápletů s plášti z něj máš silničku, která se na společném švihu s čistokrevnými silničáři neztratí a nebude je nijak brzdit, zvlášť v případě vyšší karbonové verze. Naopak když dáš druhé festovnější záplety se 40 mm plášti, pak můžeš bez obav jezdit po polních a lesních cestách.

            0 0
            • TK75  

              Jen teda u grevlu změnou na třeba 28 mm se sníží střed jako by si dal 650b kola…a taky chování, jízdní vlastnost a převody budou o kousek lehčí než s pneumatikami většího průměru.Je třeba s tím počítat.Pocho­pitelne zase je to o tom kole a jeho geo.

              0 0
            • JachymP  

              Jiří, ještě si zapomněl odkaz na hezký článek co je to gravel :)

              Jinak, Tulák druhou sadu zápletů nechce a ty je ani neprodáváš, takže ti vůbec nerozumím. Chce řádit na 30 mm pláštích převážně na silnici. To že ty máš gravel ještě neznamená, že všichni chtěji gravel ;)

              0 0
      • Kratter  

        K čemu je dobré se protahovat u televize, když není člověk nijak zahřátý?

        Opravdu se ptám a nerýpu. Nikdy jsem se dobrovolně neprotahoval a nemám pocit, že by mě to nějak omezovalo, ale už mě párkrát napadlo, že bych začal a pak si vždy vzpomenu, že je potřeba se předtím zahřát a tím skončím.

        0 0
        • cyklista86  

          Strecingem se nezahrejes? Asi ses opravdu dlouho neprotahoval. :) Dela to tak mraky sportovcu. Ze vecer pred spanim davaji strecing. Nemusis byt „zahraty“. Spis je blbe protahovat, kdyz neposilujes. To by pak mohlo vest k problemum, ale kdo cvici, jezdi na kole. Tak hned pozna kde ma co zkracene a ten strecing dela pak neskutecne dobre.. Jinak ja vzdycky zacinam masaznim valcem. Uz to samo o sobe je cviceni da se rict, kdyz sjizdis komplet zada, zadek, hamstringy, kvadricepsy. Uz jen z toho si krasne prokrvenej a pak muzes strecovat.. Ono je to hodne i o tom, ze pro vetsinu lidi je to proste nepohodlny, neprijemny a tak to nedelaji.. Kdyby to bylo jednoduchy a prijemny, tak udela kazdej provaz jako Van Damme.. :) Proste sportovci co chcou zustat zdravi, chcou podavat vykony a pod.. Ti to delaji automaticky. Lidi jako ty budou hledat vymluvy proc to nedelat. No tak to nedelej. To je na tom super. Clovek si muze delat co chce. :))

          0 0
        • LM  

          Ve 26 letech jsem se taky nepotřeboval protahovat. Dokonce ani ve 30 ne.

          Ale od 35 výš už je to nutnost, jinak se tělo začne ozývat a bolej mne záda. A když na to jdeš hned po příjezdu z kola, tak jsi zahřátý dostatečně.

          0 0
          • JFtryall  

            Po prijezdu to fakt neni vhodne, lepsi je to nechat odlezet aspon 3–4h a provalcovat se a protahnout tak 2h pred spanim.

            0 0
            • doubleingram  

              To plati u posilovani, ne kola.

              0 0
              • JFtryall  

                Delaji to tak vsichni a je to fakt lepsi. Pred jizdou rozumna aktivace, po jizde zklidneni a odpocinek a vecer uvolneni a bezpecne protahovani. Strecink pro zlepseni koordinace a rozsahu pohybu je lepsi delat spis v obdobi mimo hlavni trenink a v ramci i nejakych zakladnich posilovacich cviku.

                1 0
                • doubleingram  

                  V cem je to lepsi?

                  0 0
                  • JFtryall  

                    No kdyz ses po nejakem narocnejsim dnu, tak je kontraproduktivni tomu svalu hned davat zabrat. Dobry je doplnit zakladni ziviny, aby se hned „opravil“ a jit proste odpocivat. Kompenzacni protazeni je dobry delat az s odstupem az povoli napeti atd. Samozrejme pokud jedu neco kratsiho nebo kompenzacniho, tak to mozne je. Do urcite miry to je individualni, ale kdyz jedu treba 3h tezsi trenink v kopcich, tak je dobry dat spis nohy nahoru a protahnout se navecer.

                    0 0
                    • cyklista86  

                      Presne tak. Clovek by to mel poznat i instinktivne, ze je nesmysl po prijezdu jeste blbnout se strecingem. Ja kdyz prijedu a nazeru se, tak se me zapne parasympatika a nejsem schopenj se hybat. Proste sedim/lezim jak pytel zemaku. :D Natoz se jeste protahovat.. Me staci vecer tak 15 minut. Takovej ten naprostej zaklad. Jsou blazni co se s tim serou hodinu v kuse. To bych asi nedal. :D

                      0 0
            • LM  

              OK, zkusím, díky.

              Jsem teď ve vedrech vyjížděl až v podvečer a vracel se po soumraku nebo za tmy, a na to se tohle dlouhé „workflow“ aplikovat nedá :-)

              0 0
          • TK75  

            Já se protahuju před jízdou a i lehce cvičím.Jinak cvičím dopoledne (v práci:-)

            0 0
      • tulak-west  

        Máš pravdu, měl jsem víc cvičit. Na rehabce mi to také říkali. Dokonce mi silniční kolo chtěli zakázat úplně. Ale po padesátce a operaci ploténky se to už těžko dohání. Láska k silničním kolům zůstala, ale ty řidítka fakt už potřebuji trochu výš :-) Zkoušel jsem po operaci kvůli zádům horáče, ale ten mi k srdci nepřirostl. Práší se na něj ve sklepě a brzy ho prodám.

        0 0
        • cyklista86  

          „Ale po padesátce a operaci ploténky se to už těžko dohání.“

          ano zdravej dvacetiletej kluk to ma jednodussi, ale to neznamena, ze se tvuj stav nemuze razantne zlepsit. Telo se neustale prizpusobuje. Jakmile to kolem te patere zpevnis, tak to bude mnohem lepsi..

          0 0
    • mantis  

      Vypadá to jednoznačně na převahu silnic. Když už gravel, který má bez debat univerzálnější využití, tak určitě nějakej z těch rychlejších. Gravelů je dost široký spektrum. Z provařených rychlejších kousků mě napadají: Ridley Kanzo Speed, Ridley Kanzo Fast, Cervelo Aspero, Trek Domane, 3T Exploro, Scott Addict Gravel..

      Jenže tyhle rychlejší gravely zas mají obvykle taky docela silniční geometrii, takže to chce pohlídat Reach + Stack, ať to neni moc masakr kvůli těm zádům.

      0 0
      • tulak-west  

        Na geometrii se dívám. Jsou tam ale další proměnné, jako délka představce, nebo o kolik kroužků je reálně „delší“ hlavová trubka. Dokud to člověk nevidí nebo se na tom neprojede, je to stále teorie. Což při současném nedostatku těchto kol je trochu problém. Na ty značky kouknu, dříve jsem se z nich díval jen na Trek Domane.

        0 0
      • Smazaný účet  

        Trek Domane je Gravel? :-O

        0 0
    • TK75  

      https://www.theproscloset.com/…ce-road-bike

      To mi přijde tak nějak rozumně vysvětlený…to co píšeš bych asi šel po kolech jako Synapse, Roubaix, Domane atd

      0 0
    • marek.dh  

      Ahoj, mám od podzimu Sculturu Endurance, v zimě jsem vozil normálně široké gumy se vzorkem a teď přes léto hladké. Kolo v pohodě zvládne silnici i lehčí terén. Pokud ti stačí v rámu místo na cca těch 35mm, tak bych šel radši do nějakého endurance. Ten Silex je už spíš kolo na výlety místo MTB – zkoušel jsem ho taky. Jinak sám jsem měl také vleklé problémy se zády, ale na to ti žádné kolo nepomůže, chce to hlavně pravidelně a správně cvičit. Jestli jsi neviděl, mrkni sem https://granfondo-cycling.com/…2021-review/

      0 0
    • JFtryall  

      Jestli mas rad ceske hory, tak tam to hraje spis pro gravel, sposta tech cest je ve spatnem stavu a jsou idealni pro plaste kolem 40mm. Kdyz je ten celek poskladany smysluplne, tak gravel je fakt velmi rychly i na asfaltu. Pokud se nevyzivas ve spurtech, casovkach v protivetru, tak bych rozhodne vzal gravel. Navic si mnohem vic uzijes sjezdy.

      0 0
      • cyklista86  

        Tak tady clovek nemusi jezdit ani do hor. Vetsina tech vedlejsich cest mimo ty hlavni tahy a mimo velka mesta, kde si to s minimem provozu a casto v lese, pekne prirode uzije clovek nejvic. Jsou v hodne spatnym stavu a tam je to jak rikas na 35–40mm gumy jako delane. Clovek pak kdyz projede bez stresu a nervu vsude, tak zacne objevovat kolem bydliste cesticky, kam by se jinak na ziletce nikdy neodvazil..

        0 0
        • TK75  

          Ty silnice lesem jsou třeba u nás tak rozlámaný, že ti můžu tady na místě odpřísáhnout, že teprve s pneumatikami okolo 47 mm to můžu pustit a dokonce ještě i přidat :-D Na 40mm se Swiss Crossem musím jet o dost pomaleji.To jen abys těch 40 mm neviděl jako svatej grál.Jo pak na udusaný hlíně už to stačí, ale rozflákanej asfaltošutr chce víc

          0 0
          • doubleingram  

            Tak Raj je exetrem.

            0 0
            • Atilla  

              Jj, u nás je to slušný porno. Kámoš má starší Roubaix v carbonu a místy vedle mě solidně hopsal. Myslím, že až nahodím nová kola na bezduši bude šterkolet na většině těch děravých silnic rychlejší než silnice. Ale uježděná polnačka je rozhodně pohodlnější.

              0 0
          • LM  

            Je to takové smutné, když dobře ujetá hliněná polňačka je pohodlnější než „asfaltka“ vedoucí kousek vedle…

            0 0
            • TK75  

              No jo tak to jsou starý cesty lesem…přes rozbitej asfalt naházený šutry od štěrku po kámen.Ten asfalt beztak pamatuje Gagarina

              0 0
    • TK75  

      Ta Merida scultura má vysokou hlavu a krátkej rozvor…u velikosti L je to cca 20 cm hlava (jestli tohle hledáš).To je opravdu jiný kolo než „gravel“ …tam máš dlouhej rozvor a hlava takhle vysoká u velikosti L nebývá…

      0 0
      • tulak-west  

        Právě, že třeba u Silexu je hlava vysoká (200 mm v mé velikosti) a stack o cca 4–5 cm vyšší než u endurance Meridy, ale i dalších. Rozvor je u Silexu cca o 6 cm delší oproti endurance. Nějak si neumím předstvit, jak se ten delší rozvor projeví na jízdě. Naopak mezi vyloženě silniční verzí a endurance verzí u Meridy úplně zásadní rozdíl ohledně stack a reach není. Kdybych neřešil pohodlnější posez kvůli zádům, tak to tak neřeším, ale nechci na nové kolo hned montovat nevzhledný nástavec.

        0 0
        • TK75  

          Já Silexe neměl a porovnávat podle vzhledu a čísel atd to je naprd:-) ale jestli máš rád silničku, tak podobně se bude chovat ta Scultura.Silex bude projevem jinej…podle mě teda lepší, stabilnější díky rozvoru a díky širším bezdusim použitelnější…jenže já jezdil před tím mtb, takže je mi to bližší no :-)

          Posed asi půjde nastavit pro tebe dobře u obou, ale se Silexem si pojedeš s větší pohodou (když dáš aspoň 40 mm pneumatiky)

          0 0
        • Tom-T45  

          Silex je kategorie sama pro sebe. Dlouhý a vysoký rám v kombinaci s krátkým představcem, spíš bych ho už zařadil do kategorie adventure kol.

          Jestli fakt ne gravel, tak se dívej po karbonové endurance silnici a kvůli těm zádům bych zvážil i nějaký tlumící prvek v zadní stavbě. Např. Trek Domane SL má tlumení IsoSpeed a zároveň i hodně pohodovou dědovskou geometrii.

          0 0
          • tulak-west  

            Pohodová dědkovská geometrie je přesně co hledám :-) Kolikrát zvažuji, jestli neopráším starý ocelový Favorit rám (z roku cca 1978, na kterém jsem začínal) a nově ho neustrojím. S tím jsem projel všude. Do terénu se nasadily galusky na cross, když jsem jel na výlet se spolužáky, přehodil jsem na ráfky s pláštěm. Brzdy centriky byly jednoduché a fungovali skvěle. Výšku řidítek šlo nastavit téměř libovolně. Univerzální kolo a vše jsem si na něm z hlediska údržby udělal sám. Samozřejmě, dnešní kola jsou lepší, ale má to svá úskalí. Snad jen klipsny na řemínek byly proti nášlapům občas tragický :-)

            Trek Domane SL je určitě skvělé kolo, jen se trochu bojím právě vychytávek typu IsoSpeed. Nestudoval jsem detailně tu technologii, třeba jsou mé obavy liché, ale co když se na tom po pár letech něco ochodí. Budou na to díly? Apod. Proto mě z těch endurance kol zaujala právě Merida (bez ohledu na to, že moje současná silnička je tak od Meridy), kde tyto vychytávky nejsou. Karbonový rám určitě, na tom šetřit nehodlám, navíc jsem na něj zvyklý. Problém je, že dneska tento typ kol nebývá nikde skladem, takže si to nelze ani osahat. Proto „vyzvídám“, kde se dá :-) a díky všem za informace.

            0 0
            • t29  

              Favoritka pro třetí tisíciletí je Author Ronin. Ten mě vlastně před pár lety nakopnul k řešení jestli gravel nebo silničku. Ale váží 12 kilo.. Scultura Endurance s 8,3 kg je přece jenom jinde a já jsem taky nakonec vybral endurance silničku, protože cesty, po kterých jezdím, jsou v dobrém stavu a na občasné opatrné projetí lesní cesty stačí 28 mm pláště. A taky proto, že ve srovnání s gravel koly byla ta endurance silnička kratší (top tube i reach) – daleko líp se ohnu pod sebe než se natahovat dopředu.

              0 0
              • JFtryall  

                Delka ramu nehraje takovou roli jako vyska hlavy. Celkova delka se da uplne v pohode doladit predstavcem. Centimetr sem a tam uplne neni zasadni. Ale nizka hlava a nizka vidlice je problem.

                0 0
                • t29  

                  Jasně, proto se tady nebavíme o klasické silničce nebo CX. Endurance silničky a většina gravelů mají hlavu vyšší.

                  0 0
                  • JFtryall  

                    Jasny, ale i tam se najdou pomerne agresivni geometrie. Ja bych vzal rychly gravel.

                    0 0
            • sharp  

              Já Silexa mám a jezdím si jak paní radová, takže potvrzuju, že je to pro dědky :D

              Je to zatím nejpohodlnější kolo, co jsem kdy měl (Author Stratos, Trek FX 7.0) … když jsem jednou v zimě přesednul na toho starýho Stratose, tak mě za chvilku bolely záda a brněly ruce a nechápal, jak jsem na tom dokázal jezdit ;)

              0 0
              • cyklista86  

                Tak jiste. Ochablej clovek co nema zadnou aktivni a zpevnenou hmotu na horni pulce tela a sedi na kole jako pytel brambor musi sedet na kole jak tetka na liberte co jede do trhu. Ovsem sedet vzprimene celou vahou na zadku a dostavat vsechny razy od silnice pres sedlo do patere to nema se zdravim zad nic spolecneho.. Pro me je zase vysoky a kratky ram naproste utrpeni a naopak na nizsim a delsim ramu muzu sedet tak, ze zapojim stred tela. Lepe rozlozim vahu tela na tom kole a to telo pak muze pracovat na tom kole jako celek. Neresit pricinu problemu a jen menit prostredi kolem sebe tzn. pohodlnejsi a pohodlnejsi posedy a pod.. To povede jen k tomu, ze se pak dostanes do bodu, kdy te budou ty zada bolet v kazde poloze krome lezeni…

                0 0
                • TK75  

                  Taky ten Silex nemá tu hlavu aby člověk jezdil po silnici jako Radová, ale protože je dobrý v terénu mít řidítka výš. …a je dlouhej.To není žádná krátká silnička s vysokou hlavou kvůli posedu

                  0 0
                • Fazzy  

                  Je to tak.

                  0 0
                • sharp  

                  Ale hovno :) Já mám hmoty navršku právě až moc oproti nohám, protože hlavní aktivita je hrazda, bradla, kettle, plank …

                  Kolo mám spíš jako doplněk. Ale poměrově mám nohy delší než vršek, takže na těch kolech předtím jsem měl celou váhu na rukách.

                  Teď na Silexu je to tak akorát vyváženě.

                  0 0
                  • cyklista86  

                    Tak to bys mel zacit s mrtvolama a drepama. Protoze na nohach to vsechno stoji. Jestli mas postavu jak vozickar co cvici, tak je jasny proc mas problemy se zadama. :D Nic ti neda do kupy zada jako mrtvoly. Pak jeste plno lidem vylecilo zada. Klidne i vyhreznute plotny to dalo do kupy tahle masina. https://www.youtube.com/watch?…

                    0 0
                    • mantis  

                      Na tyhle výroky bacha, spíš bych to podal tak, že máločím si můžeš tak zmrvit záda, jako mrtvolama, pokud nemáš naprosto precizní techniku – což má u tohohle cviku málokdo..

                      0 0
                      • Jasam  

                        Přesně tak..

                        0 0
                      • cyklista86  

                        Predpokladam, ze kdyz clovek cvici pro zdravi a ma uz nejakej rozum ne jako nejakej pubertak, co chce machrovat pred holkama, tak bude zvedat jen takove vahy ktere davaji smysl. Naprosto vsechny problemy co se spatne techniky tyce jsou diky moc velke vaze. proste nekdo musi zacinat treba jen s prazdnou 20kg osou. Nekdo je prirozene na to stavenej a zvedne 140kg jako nakupni tasky.. To je individualni.. Jinak je ale drep a mrtvola prirozenej pohyb, kterej to telo dava do kupy. Co je naopak mnohem vic nebezpecni jsou ruzny stroje, ktere ti urcuji drahu pohybu, ktera nemusi byt pro tvoje telo idealni. Takovej legpress by vetsina lidi nemela vubec cvicit. Presto si mysli, ze to je mnohem bezpecnejsi cvik nez drepy, mrtvola..

                        0 0
                        • sharp  

                          hele, tak s tím se nedá než souhlasit ..... já jel ještě před 2 rokama korte, jenže minulej rok mě baba zezadu sestřelila na lyžích a tak je s tím asi konec ..... alespoň na nějakej čas

                          0 0
                          • cyklista86  

                            Hm ja nemam rad tyhle rutiny ktere ti urcuji kdy a kolik mas zvedat bez ohledu na to jak se ten den citis a pod.. Jestli v tom ma byt nejaka dlouhovekost, tak musis poslouchat predevsim svoje telo a ne jen slepe delat co ti rekne tabulka..

                            0 0
                            • sharp  

                              Však já to chtěl jenom zkusit, pač o tom někdo psal ...... jinak sem předtím taky jel 25 let podle pocitu :))))))

                              A je jasný, že když se člověk cítí blbě, tak si raděj odpočine nebo si dá saunu.

                              A abych se vrátil k tématu, ten Silex mi fakt perfektně sedí.

                              Dřív mě brněly ruce do kopců nebo bolelo za krkem … ale teď je to prima.

                              Tím ale nechci říct, že by to na silničce muselo být nutně blbě.

                              Spíš jsem měl asi stěstí a kolo (velikost, geometrie) mi sedlo.

                              0 0
              • doubleingram  

                Taky mám Silex, a pro mě ideální.

                Tím jak mám hodně dlouhý nohy tak mám u všech kol předek strašně nízko, takže vysoká hlava SILEXU to krásně vyrovná a pořád je tam i s otočením představcem nahoru drop asi 5 cm.

                To nemám šanci nikdy dosáhnout bez nějakých nástavců a podobných kravin.

                0 0
            • detoxy  

              Isospeed je naprosto v pohodě. Mám ho na Boonovi (zadní) 5 roků a cca 50tkm bez jediného problému.

              0 0
        • DaSnail  

          Možno by nebolo zlé skúsit predstavec neobvyklého vzhladu. Oko možno nepoteší, chrbát možno poteší.

          https://www.mtbiker.sk/…-cierny.html

          0 0
        • Pán z Dubu  

          On ten výše odkazovaný představec/vo­dovodní kohoutek je dopředu krátký. Při 60 mm nominální délce a +30° je na HA 71° sotva 40 mm dopředu. To je k beranům dost málo a vhodnější by byl kratší rám.

          Ztopořovat posed na celopevným kole se silničními tlaky v pneu má své limity. Znesnadňuje to nadlehčování zadku na hrbolech a máš páteřní sbíječku. Zavádějící je nazývat takový posed pohodlnějším. Zádům uleví méně ostrý úhel mezi trupem a stehnem – toho docílíš použitím kratších klik.

          0 0
          • krabica  

            Radši kolo, kolmější sedlovou trubkou…

            0 0
          • DaSnail  

            Ten predstavec je jak 50mm 0° s vela podložkami. Som si dovolil rysůnok…

            Ja som skúšal aji predstavec 35mm +7° ale dlhší čas v dolnom úchope už nebolo príjemné, mám pomerne krátku hlavu. Ovladatelnost bez problémov.

            0 0
            • makimaki  

              Měl jsem problém se zády a zkoušel jsem představec 17st., zjistil jsem že se s tím nedá jezdit. Jen zkusmo jsem nasadil normální představec ±6st., snížil výšku řídítek asi o 15–20mm a kupodivu záda neprotestují a jezdí se mně dobře. Nevím, zda jdeš dobrým směrem – ale za zkoušku nic nedáš.

              0 0
              • LM  

                Pokud nebyl úraz nebo operace zad, tak bych taky šel spíš směrem protahování zkrácených svalů a posilování středu těla než šponovat řidítka do nebes :-)

                0 0
                • DaSnail  

                  Zas až tak do nebes to neni :-D rajdy sú furt pod úrovňou sedla v mieste upnutia.

                  Ked si to porovnám so sestrou od iného otca -Kona Sutra- tak to nevypadá nijak strašne.

                  Kona Smoke 20" vs. Kona Sutra 58:

                  Hlavový uhol 72°/71°

                  Dĺžka vidlice 440mm/415mm

                  Hlavová trubka 135mm/191mm

                  Predstavec- vzdialenost od najnižšieho miesta na krku vidlice po stred upnutia riaditiek 95mm/cca20mm

                  Výška BB 310mm/283mm

                  Ked to hodím do kalkulačky tak mi vychádza že Smoke s vodovodným predstavcom bez podložiek je jak Sutra s 17mm podložkami pod 0°predstavcom. Pre predstavec v pozitíve menej, v negatíve viac. Pre Sutru vel56 je to 40mm podložiek. Imho nič extra neobvyklé a furt dost daleko od nebes ;-)

                  0 0
            • Pán z Dubu  

              Nezohlednils HA. http://yojimg.net/…ols/stem.php

              Pro široká MTB řidítka není krátký představec problém.

              0 0
              • DaSnail  

                Jak to myslíš že nezohladnil? Trošku to rozveď. Ten porovnávač poznám.

                35mm predstavec mám prakticky vyskúšaný. A ked si predstavím brzdy jak rohy na virtuálnych rovných rodlach, tak virtuálny predstavec vychádza hodne dlhý.

                0 0
                • Pán z Dubu  

                  Můj první „představcový“ příspěvek nebyl reakcí na Tebe, ale tulak-westa. On nové kolo ještě nemá – tak jsem ho upozornil, že berany jsou ovladatelnější na delším představci než předmětný, ať volí radši kratší rám s delším představcem.

                  Na papírovém obrázku jsi rozměry vztahoval k ose sloupku vidle ve svislé poloze, nikoli k HA 72°.

                  Jestli máš volbu tratí a jízdní styl, že se nedostaneš na limit s tímhle nastavením a vyhovuje Ti, není co řešit.

                  0 0
                  • DaSnail  

                    Jasné že výsledná poloha predstavca v priestore záleží na hlavovom uhle, o tom nemože byt sporu. A tento konkrétny predstavec dostane riaditká na presne rovnaké miesto jak 50,5mm predstavec s 0°uhlom a cca 7,5cm podložkami pod sebou (podla výšky objímky predstavca na krku vidlice) bez ohladu na hlavový uhol. Ked sa mýlim tak ma oprav.

                    Btw už som namontoval a vypadá to…nevšedne :-)

                    0 0
    • Pán z Dubu  

      Jestli si současnou silničku necháš, zvaž možnost rámu, který na zvolené 32mm pneu pojme i blatníky. Zrovna letošek je vyjma dvou týdnů v úvodu června vyloženě blatníkový. Podélpotokový a lesní asfalty sotva do dalšího deště uschnou. Za dní s nízkým krátkým sluncem jsou mokra ještě trvalejší.

      0 0
    • krabica  

      Neřeš kategorie, ale kup si to, co má pro tebe vhodnou geo., převody a vlezou se z rezervou pláště, které chceš jezdit.

      0 0
      • cyklista86  

        Ale to si rozporuje s tim co tu nekteri tvrdi. Ze jak to ma v nazvu slovo gravel, tak to nepojede a po silnici ho predjede i 70leta tetka na skladacce co jede do Lidlu pro maslo v akci..

        0 0
        • Jáchym 1  

          Ja byl teď 10dnů v okolí Svratky.Tam bylo babek na kole habakuk,ale žádná mě nepředjela.Asi nebylo máslo v akci:-)

          0 0
        • makimaki  

          Tetka dnes jen na elektroskládačce …

          0 0
        • Fazzy  

          Kdo to tvrdi a v cem je ten rozpor?

          0 0
          • bara2  

            Tak s jedním převodníkem 34 resp. 36 zubů po silnici žádnou hotparádu nepředvedeš… A vozit padesátkovej talíř na zadním kole to nezrychlí.

            0 0
            • Fazzy  

              Me to nerikej. To cyklistovi pripada jizda na gravelu a silnicce stejna :)

              0 0
              • cyklista86  

                Ja ale nepsal nic o gravelech s jednim pidi prevodnikem. To zase bara2 nevim kde vzala. Kdo jezdi minimalne 50% silnici na gravelu, tak automaticky tam chce gravel sadu s dvojprevodnikem a nebo normalni silnicni sadu. Plaste idealne s hladkym behounem uprostred a nejakym lehcim vzorkem po stranach. Takove karbonove kolo vazici kolem 9kg ano pojede jako silnicka a troufam si tvrdit, ze na rozbite okresce pojede mnohem lepe nez narvane 25mm plaste na ziletce…

                0 0
                • Fazzy  

                  Podle dostupnych informaci tohle ale neni pripad tazatele.

                  A pokud sis gravel aspon zkusil, tak vis, ze ani s hladkym plastem jako silnicka nepojede. Ano jede to svizne, rozdil na prumerce je tak 1–2 km/h podle typu asfaltu, ale pocitove je to proste neco jinyho. A clovek, kterej si jizdu na silnicce uziva, se o ten pocit z ni pripravi, jen aby ziskal benefit, kterej podle vseho nema v planu vyuzit.

                  0 0
                  • cyklista86  

                    Ja teda par silnicek mel a ano na peknem asfaltu jsem si to uzival. Ovsem stacil kratsi usek po kostkach, rozbite okresce a uzivani na peknem asfaltu bylo zapomenuto. :D Proto uz jsem se zaprisahnul, ze klasickou silnicu uz fakt ne.. :)

                    0 0
                    • t29  

                      Jde o to kde má kdo hranici pohodlí – někdo 28mm, někdo 40 mm a pro mě pohodlí začíná na 2,1" :)

                      0 0
                      • cyklista86  

                        Nejde jen o pohodli. Ja proste na tech 5 a pul barech citil, ze to je neefektivni jak furt poskakuju, zadni kolo ustreluje.. Ted jezdim proste vylozene gravel trasy na MTB. Coz je super, ze to muzu fakt vsude pustit a bez problemu prejedu vsechno, ale na 90% casu je to proste overkill. Takze gravel ideal.. :)

                        0 0
                        • t29  

                          No já reagoval na ty kostky, mám jich kolem dost. Gravel jsem zavrhl protože 40mm pláště mi k pohodlí na kostkách nestačí, takže radši silničku a kostky opatrně přežít, nebo MTB a kostky neřešit. Pokud ti na pohodlí na kostkách stačí gravel, tak ber gravel.

                          0 0
                          • cyklista86  

                            Tak ja tech kostek tady moc nemam. To byl jen priklad znacneho dyskomfortu. Ktere lze zazit na te ziletce.. Clovek proste musi zatnout zuby, poradne do toho dupat a preletet je.. :) Jinak na silnicce jsem se ani necitil nikdy jsite pri klopeni do zatacek. Proste to ujede mnohem snaze nez na sirsim plasti, kterej ma lepsi prilnavost. To co jezdim dole kopcom na MTB bych si vzivote na ziletce nedovolil co se naklonu tyce.. Ono je to taky dost v hlave, protoze myslim na to, ze kdyz se vysekam na karbonove ziletce, tak je dost pravdepodobny, ze neco praskne. Kdezto hlinikovej MTB tank vydrzi vsechno.. :D

                            0 0
                            • LM  

                              Taky je velkej rozdíl vyválet se v dlouhým rukávu a s chráničema na hlíně nebo lehnout v lycře na asfalt :-)

                              0 0
                              • TK75  

                                V lycře zásadně do bahna mladej pane :-)

                                0 0
                                • jerrymouse  

                                  Mam z gravelu vodrbaný nohy tak 10× tolik, než z bikeparků. Poslední 4 jízdy jsem se dycky někde natahnul (jednou na silnici v zatáčce, zbytek na bahně v lese).

                                  0 0
                • orm  

                  Gravel jako silnicka fakt nejede. Ten pocit zjizdy je uplne jiny, uplne jina geometrie. To je stejne jako bys tvrdil, ze na enduro kole bude pocit svizne jizdy stejny jako na xc kole, kdyz ta kola budou vazit stejne a budou mit stejne plaste.

                  0 0
                  • cyklista86  

                    Trochu mimo srovnani enduro s XC, kdyz gravel muze met defakto stejnou geometrii jako silnicky…

                    0 0
                    • orm  

                      Geo nemuze byt stejna uz jen kvuli plastum. To kolo je minimalne delsi.

                      0 0
                  • JFtryall  

                    Je to pomaly no, proste total lenoch kolo. :-))

                    0 0
                    • cyklista86  

                      No vidis to a na silnicce bys mel prumernou rychlost 40km/h pri stejnych wattech.. :D

                      0 0
                    • Fazzy  

                      Tak s prumerem skoro 300w po rovine, by maloco neletelo :) To nemuzes srovnanat s normalnima lidma.

                      0 0
                      • JFtryall  

                        Tak ja znam hodne lidi co maji 300W napohodu a beru je jako normalni lidi. :-) na mem gravelu na 43,5mm pneu se da jet na 3W/kg 32/33, takze pomale kolo bych asi definoval jinak. Na tomhle treninku byl navic protivitr, takze realne to sedi spis ke 36,5.

                        0 0
                        • Fazzy  

                          To nepochybne, ale z hlediska celkovy silnicarsky a gravelovy populace, to bude malej zlomek :) Jinak ja nikde nerek, ze je to pomaly kolo, ale ze proti silnicce jeho jizdni projev jinej a rozhodne neni tak dynamickej.

                          0 0
                          • JFtryall  

                            To musis nekdy zkusit poradny gravel. :-)

                            0 0
                            • Fazzy  

                              Vychazim z cenovy kategorie zakladatele vlakna, cili napr. ten Silex :) Ja se k poradnym kolum nemam moznost dostat, nicmene bych si tipnul, ze i u toho poradnyho gravelu bude v dynamice rozdil oproti adekvatne poradny silnicce :)

                              0 0
                              • cyklista86  

                                Ty s tim silexem furt. :D Znovu ti rikam, ze to je prasopes a ne beznej gravel. To co ma treba JFtryall poleti jak z praku a kdyby tam dal ciste silnicni zavodni vysoke rafky s 25mm galuskama, tak poznas uplne hovno jestli sedis na gravelu nebo na ziletce..

                                0 0
                                • Fazzy  

                                  Mluvim o cenovy kategorii, kterou naznacil autor. Ale chapu, ze sis z ty vety zase vytvoril jen to cos potreboval :)

                                  0 0
                                • orm  

                                  Kam bys radil muj gravel :)?

                                  0 0
                                  • TK75  

                                    Že vypadá dobře… víc asi nepozná z obrázku :-)

                                    0 0
                                    • orm  

                                      Ale Jirkuv gravel dokazal posoudit podle obrazku :-).

                                      0 0
                              • jIrI___  

                                Silex právě tak úplně běžný gravel není, spíše se z té středoproudé gravelové škatulky vymyká.

                                0 0
                                • TK75  

                                  https://mtbs.cz/…ike-technika?…

                                  Ale vypadá to, že vysloveně na silnici to kupodivu ve srovnání s GT a Santou žádný ******* nebude

                                  0 0
                                  • cyklista86  

                                    Me se libi ten novej cube, ale sere me, ze na ten ram co se me libi dali jednoprevodnik a na tu odpornou zelenou dali dvojplacku.. https://www.cube.eu/…-carbonnred/

                                    Mozna se ale na karbon vyseru a pujdu do tohohle https://www.cube.eu/…kgreynblack/ aspon me nebude lito s tim radit fakt v terenu. I ty mechaniky bych prezil. To same s hydrama stoji o 10 litru vic na to jim seru.. S tech silnicnich me zauja tenhle https://www.cube.eu/…hitencarbon/ za slusny penize a bude to fakt raketa. Kdyby ti kokoti udelali vic mista pro plaste jako treba u treku madone, ze tam v pohode vleze 32mm. Tak bych asi na nej trpelive setril. :)

                                    0 0
                                    • JFtryall  

                                      Hlavne bych se vykaslal na Shimano na 1X. To je 100 let za opicema. Bezdratovej Rival to prevalcuje. Pockal bych az znacky upgradnou nabidku a presunou se od Shimana, protoze kazdej bude chtit bezdrat.

                                      0 0
                                      • cyklista86  

                                        Co 1× jako jednoprevodnik? Vsak to nechcu na gravelu..

                                        0 0
                                        • JFtryall  

                                          S novym Sramem uplna lambada, mnohem lepsi nez nejake zamotane retezy na 2X. :-) 10–44 kazeta, jemnejsi odstupnovani, neresis a jen to tam sazis.

                                          0 0
                                      • orm  

                                        To dava smysl na bikepacking kolo elektriku :-). Tvoje tvrzeni je napravdive, kazdej to fakt chtit nebude :-). Velke minus sramu je dotka.

                                        0 0
                                        • JFtryall  

                                          Tomu ver, ze bude. Pockej si chvili, kolik vyrobcu s tim nabidne seriovky. A jen se po tom zaprasi, Shimano tenhle boj prohrava na plne care, ani nejsou schopni udelat bezdratovou Duru a dodat kazety. Na bikepacking se da spokojene vozit mechanika i kdyz taky je otazka na jaky bikepacking. Dotka je v pohode, brzdy makaji. Jen velky mraz tomu nechutna. Kazdopadne kdyz ma nekdo kolo jen jako dojizdeciho delnika, tak z podstaty vezme mechanicky veci nebo posklada lowbudget 29er, ktery asi nabidne lepsi pomer cena- uzitna hodnota. Doufam, ze Sram to hecne a udela mechanickej Force pro socky.

                                          0 0
                                          • doubleingram  

                                            Drahy jak prase, uz se s tema cenama vseho v posledni dobe uplne podelali. Za chvili bude stat dobrej groupset 70k.

                                            0 0
                                            • JFtryall  

                                              Ten Rival mi neprijde zase takova palba, cekal jsem to i horsi, hlavne konecne se da poskladat smysluplny 1X i na Aero silnice atd. Ale stve me ten retez. Nechapu proc to neni optimalizovane na Eagle retez. Nejradsi bych byl, kdyby saltr pobral 48T a oni udelali jen 48T pastorek na Eagle kazete- pak by se dalo krasne swapovat mezi vrcharskou a silnicarskou variantou, usetrit prachy za retez a mit to sjednocene a u klik zachovat 3× Torx direct mount. Ale to uz bych asi chtel moc. :-(

                                              0 0
                                            • TK75  

                                              Vypadá to tak…budu muset zkusit grx a 10–46… údajně funguje

                                              0 0
                                          • orm  

                                            Tak ja verim tomu, ze se to bude prodavat, jako se ted prodava vsechno :-), ale nesouhlasim s tim, ze Shimano prohrava nejaky boj. Bitevni pole je jinde, nez v sadach za desitky tisic korun a tam sram nema co nabidnout. Jinak vetsina profi pelotonu jezdi na Shimanu, ze sram neni uplne ok muzes videt v dokumentu o Movistaru. Dot vs. mineral z pohledu servisu, tak dot je shit nejvetsi a pro me osobne duvod, proc sram brzdy (a v pripade gravelu a silnice i razeni) ne. Jine veci ma sram fajn – xd orech, kazety, retezy. Osobne si vyberu to co mne vyhovuje z pohledu kvality bezohledu na vyrobce. Na gravelu mam rival, ktery snad pujde pryc a nahrada bude shimano grx. Osobne nevidim duvod jit do 12s a vetsich kazet na gravelu. Chapu vyrobce proc to tlacej, musej prodavat, ale to uz mne v pripade gravelu necha chladnym :-). Z pohledu sramisty by mne mechanicka 12s sada na gravel/silnici chybela. Uvidime jestli sram do toho pujde nebo uz bude tlacit jen elektriku.

                                            0 0
                                            • TK75  

                                              A co je na dotce špatnýho?Myslím z pohledu kdy si ty sám děláš doma jednou za čas nějakou výměnu nebo tak

                                              0 0
                                              • orm  

                                                V kratkosti, na dotce je spatne uplne vsechno :-). Je to agresivni, tak to porad musis prolejvat vodou, tj. vetsi bordel. Super, kdyz to delas nekde nad plovouci podlahou :-). Taha to vodu a mel bys dotku menit alespon kazdy rok, jinak si koledujes o tesneni. Odvzdusnovani je o rad horsi a rozhodne to neudelas kaliskem nekde na parkovisti, protoze se pouziva podtlak. Musis mit kvalitnejsi naradi (strikacky s kvalitnim tesnenim, ktere zvladnou ten podtlak). Mrkni na videa jak se odvzdusnuje sram brzda a jak shimano.

                                                0 0
                                                • LM  

                                                  Pokud máš kvalitní odvzdušňovací sadu a třmeny s BleedingEdge adaptérem, tak je to v klidu. Trošku kapaliny pak uteče akorát na páce, a to stačí zachytit papírovou utěrkou nebo nějakým hadrem, pošplíchat páku vodou nebo isopropylem, otřít a cajk. Odvzdušňuju v obýváku nad kobercem (mám pod tím teda ještě hozenou starou deku:-)).

                                                  0 0
                                                  • orm  

                                                    Zkracoval jsi nekdy hadici nebo menil expansku na silnicni pace. To je bordel a je to uplne vsude. O samotnem odvzdusnovani ani nemluvim. Jen priprava strikacek s brzdovkou generuje hodne bordelu. Srovnej si to s odvzdusnenim shimana.

                                                    0 0
                                                  • LM  

                                                    Zkracoval jsem akorát hadice na MTB a taky toho moc nevyteklo. Dovnitř do páky jsem ještě nelezl, ale to bych dělal s brzdou sundanou z kola nad nějakou vhodnou nádobou :-).

                                                    Připrava stříkaček s brzdovkou mi vygeneruje jednu papírovou utěrku s troškou DOTky ze závěrečného vymáčknutí vzduchu ze stříkaček.

                                                    Se Shimanem nemám zkušenost, ale vypadá to jednodušejc pokud jen našroubuješ kalíšek a mačkáš brzdu.

                                                    0 0
                                                  • orm  

                                                    Uznavam, ze za ty roky jsem si mozna vypestoval averzi, ktera je umocnovana tou hromadou nefunkcnich avid brzd co mam v krabici :-)).

                                                    1 0
                                            • JFtryall  

                                              Shimano prohrava boj uz dlouho, protoze drtiva vetsina zisku jde z motoru a z levnych sad, coz jsou v podstate jine divize. Technologicky jsou pozadu a snizuje to konkurenceschopnost do budoucna. Sram v podstate obsadil 1X reseni a dokaze prodavat po kamionech drahy veci, coz Shimano moc neumi. To ze se to pouziva ve World Tour je jasne- tradice, servis a trosku politika. :-) Az Sram bude chtit, tak to dorovna. To ale neni dulezite. Dulezity je to, ze drahy gravely, ktery se budou masivne prodavat v USA i Evrope vubec Shimano mit nebudou. :-) A proda se toho o rad vic, nez silnicek to bych se vsadil.

                                              0 0
                                              • orm  

                                                Chapu spravne, ze pro tebe je pojem technologicky pozadu vazany na pojem nema bezdratovou sadu? Pokud ano, tak ok, jinak s tebou nesouhlasim.

                                                0 0
                                                • JFtryall  

                                                  Nene jde hlavne o technologicke moznosti toho celeho koncernu- bezdrat je asi jen nejviditelnejsi vec. Ale veci co se tykaji odpruzeni, zpracovani materialu, lidske zdroje a vyvojova centra. To dela tu hodnotu. Navic maji za sebou nekolik skutecne revolucnich veci za poslednich 10 let a to cely dela silu te znacky a schopnost to tlacit dopredu. Je to trosku Tesla styl, ktera se z mini geekovskeho tech hrace stala totalnim fenomenem a v pristich 3 letech to totalne zaplavi trh i v Evrope a u nas. A je to diky tomu, ze maji technologicky naskok a nejsou svazani konzervatismem jako treba Nemci, kteri se jen horko tezko snazi dorovnavat ztratu. Shimano, kdyz by nemelo motory, tak je na tom bidne, sice by prodavalo levny veci a silnicni sady dobre, ale to je z hlediska pokroku uplne nic. Kdyz se s tim ta spolecnost smiri, tak ok, ale je to v podstate hozeni flinty do zita.

                                                  0 0
                                                  • t29  

                                                    Tak na tu záplavu Tesly jsem zvědavý

                                                    0 0
                                                  • JFtryall  

                                                    Nemecko, Rakousko, Francie bude zaplavena tou levnou Teslou az prijde. Btw treba Taycan totalne drti Panameru v prodejich. 023 bude docela zasadni, co se tyka elektrifikace. Navic se dost promeni vlady a cele se to timhle smerem vyda. Nejsem z toho kdovijak nadseny, ale je s tim pocitat a nebyt pak prekvapeny, kdyz cloveka nepusti s dieselem do mesta. :-) Navic ted jsem se projel v Xku v top verzi a to byl fakt neuveritelny zazitek, investice 2,5–3M do nejakeho koncernoveho Nemce nedava v porovnani s timhle moc smysl.

                                                    0 0
                                                  • mr.nikdo  

                                                    Jake odpruzeni vyrabi Shimano?

                                                    U tech pokroku nekdy kolem 2011 se snazilo Shimano s Foxem udelat elektricke ovladani pruzeni, aby se tlumeni upravovalo dle aktualni situace.

                                                    Tesla je super. Nesvazana kovencemi automotive, aby dily na sebe nesedely a tak museli najmout automotive vystupni kontrolu :D.

                                                    Kdyz tam mas Muska, tak cekam, kdy prijde o veskere akcionare kvuli vyrokum o BTC. Uz tak nejak musel par veci odvolat :D

                                                    0 0
                                                  • JFtryall  

                                                    No Shimano prave nema, ma navijaky a Aceru. :-) Jsou radi, kdyz jim funguje wattmetr. Neukazali nic zajimaveho a to meli krasnou moznost udelat aspon jednu top 12sp gravel sadu s XTR kazetama treba.

                                                    Ta problematika ecek obecne je fakt slozita a do toho zamichany dotace a spolecenske zmeny jsou veci, ktery nechci resit. Nemam na to kapacitu a v podstate to nikam nevede. Myslim, ze je dulezity ty zmeny spis vnimat a nejak je chapat v kontextu a jen nekritizovat za kazdou cenu. Jinak ted jsem treba koukal na Evereday Astronaut, jak sel s Muskem tour po te zakladne v Boca Chica a to je proste totalni ulet. Ti jsou fakt o nekolik urovni jinde a to se promita i do Tesly, technologicke moznosti a pristupy maji unikatni s nekolikaletym naskokem. A hlavne to ridi lidi, co tem vecem fakt rozumi a zaroven je umi skvele prodat.

                                                    0 0
                                                  • mr.nikdo  

                                                    Ad Shimano nema vyvoj. Proto prisla prvni elektrika od koho?…

                                                    A komu zbyl bezdrat, aby dohnal naskok a jen nekopiroval? :D

                                                    Mas pravdu. Umi vyborne prodat hoveno v sacku. Fakt tu jedes Marketingove informace.

                                                    Narazel jsem na kvalitu zpracovani Tesel samostatnych. A hlavne info – delame to podle sebe. Blbe a potichu okopirujeme ty Nemce… Netahej do toho elektriku.

                                                    Bez Covidu jezdim hodne autem. Kamos taky. Dostal EV. Po nejake dobe konecne dostal auto s normalnim motorem. K tem 2–5 h denne na ceste nechces travit 3 h na nabijecce.

                                                    0 0
                                                  • orm  

                                                    Jako sorry, ale mam pocit, ze sis precetl marketingovou prirucku a tu jsi zde prepsal. Zbytek placas nesmysly o autech. Bud konretni v cem je shimano pozadu.

                                                    0 0
                                                  • JFtryall  

                                                    Aktualne uplne ve vsem a do toho ty prusvihy s dodavkama. Kdyby nemeli ebike motory a vyvoj v tehle oblasti, tak to je uplne mrtve. Neprisli od di2 absolutne s nicim a jedou jen na zabehnute distribucni siti a OEM levnych vecech. Nesmysly o autech si povime za dva roky. To te asi ceka nemale prozreni. :-)) U nas to samozrejme bude cca o dva roky pozdeji kolem 025. A marketingove prirucky moc nectu, ale to asi vis, kdyz si rozkliknes neco ode me. :-D

                                                    0 0
                                                  • orm  

                                                    Kazdej chvilku taha pilku. Pred par lety byl pozadu sram, ted je o neco pozadu shimano. Kazdopadne bych neporovnaval jen montaz, kterou delas jednou, ale i uzivatelskou spokojenost, ktera u di2 neni mala a pousta lidi co ma moznost volby si vybere di2. Sramu urcite neupiram invencni potecial, ale za me to pak shimano dotahne k produkcni dokonalosti a funkcnosti. Pak nabidne lepsi pomer cena vykon. Jak ses tu navazel do nemcu, tak eagle co vim vznikl v nemecke centrale sramu. Co se tyka aut. Je tezke predvidat co mocni prikazou pouzivat, ale jsem na svete uz par let, abych videl mnoho spolecnosti, ktere vyrostly a zas spadly. Tesla je freecoolinska spolecnost, ktera ma svoji fan base, podobne jak apple. Mne stoji auto vetsinu casu v garazi a klidne se obejdu i bez auta. Vetsina ceske spolecnosti kupuje ojeta auta nebo nizsi stredni tridu. Fakt si nemyslim, ze hned zacnou kupovat auta za mega plus. Prozreni tedy bude muset prijit, ale spise to bude prozreni podobne jako u biopaliv.

                                                    0 0
                                                  • Krejza  

                                                    Když máš takové přesné informace, prozraď, kde se vezme tolik elektřiny pro nabíjení aut, pokud tedy budeme plně/částečně donuceni elektrikou jezdit?

                                                    0 1
                                                  • doubleingram  

                                                    Auto bude mít jenom pár lidí, o tom to celé je.

                                                    Kokoti z Bruselu to víceméně potvrzuji

                                                    0 1
                                                  • orm  

                                                    Tak mne by nevadilo, kdyby auta vlastnili jen lide, kteri pro ne maji zajistene parkovani (nabijeni) a neparazituji na ostatnich tim, ze jejich osobni vec X*Y prostoru vsech. Dnes si muze plechovku koupit fakt kazdy za par korun a situace neni udrzitelna.

                                                    2 2
                                                  • doubleingram  

                                                    Když někam jedeš autem, kde nemáš parkování svoje, tak taky parazituješ na prostoru ostatních. Nebo jezdíš jenom na skládačce po po Karlíně?

                                                    0 1
                                                  • orm  

                                                    Bud parkuji na vlastnim nebo za parkovani platim a myslim si, ze parkovani zdarma je ten nejvetsi problem dopravy ve mestech.

                                                    0 1
                                                  • doubleingram  

                                                    Tomu přece sám nevěříš, že výše uvedené platí.

                                                    0 1
                                                  • JFtryall  

                                                    Vzhledem k tomu, ze spousta elektriny vyvazime, tak mame bohatou rezervu. Problem budou spicky a vysoce zatizene konkretni oblasti. Ale auto, ktere ujede 300–400km po meste, tak se nabiji 1× tydne, nizkym vykonem pres noc a rychlonabijeckou se jen dokrmuje. Ale tohle je ten nejmensi problem, co se tyka elektromobility. Ted je nutne, aby byla infrastruktura pripravena a lidi zacali chapat, ze prechod na elektro je proste hotova vec.

                                                    0 4
                                                  • orm  

                                                    Je uplne jedno kolik elektriny vyvazis nebo dovazis. CR operuje na jednotnem EU trhu a elektrina se prodava na burze a proda se tomu, kdo da vice, takze se klidne muze stat, ze bohatsi staty, jako Nemecko, vykoupej CR produkci. Koukej se spise na to, jestli cely trh bude mit pozitivni bilanci a to mit nebude.

                                                    0 2
                                                  • JFtryall  

                                                    Jasne, ale my toho mame skutecne hodne a mame i velmi stabilni sit. To nerozhodi sto tisic aut a ty narusty nebudou tak rychle jako treba u kol. Pak je nutne rozvijet battery packy a tam si uchovavat, aby clovek nezatizil sit a mel treba 50% kapacity auta ve skrini a resil tim i dobijeni v domacnosti. My mame docela velkou fabriku a neni problem si dat vetrnik a solary na velkou strechu a pak to uchovavat, ale zatim je to extremne nedostupne. Stat navic takticky vyckava a vysype to az po volbach. :-)

                                                    0 1
                                                  • PucalkovicAmina  

                                                    Kdyby všichni lidé v ulici nebo domě spustili spotřebiče byť a jen pouze na 1/3 rezervované kapacity, což by tak mohlo odpovídat pomalému dobíjení a sedělo doma po tmě bez dalších spotřebičů, tak se ty místy třeba 50 let starý hliníkový vodiče v zemi zkroutí a shoří jak papírový čert. Toliko k možnostem naší přenosové soustavy.

                                                    0 1
                                                  • JFtryall  

                                                    No tak aspon se predelaji veci, ktere se uz 20 let odkladaji. :-)

                                                    0 1
                                                  • PucalkovicAmina  

                                                    Takže rozkopou naráz půl republiky? Těžko, u nás to opravdu dopadne, že elektromobil bude mít úzká skupina lidí, nám zbude to kolo a šílená cena za elektřinu, která prodraží úplně vše od potravin až po služby.

                                                    0 1
                                                  • JFtryall  

                                                    No obavam se ze elektro bude mit masivni narust. Uz ted je videt kolik velkych firem to ma objednane do sluzebni flotily. V podstate se jen ceka na snizeni cen.

                                                    0 1
                                                  • Smazaný účet  

                                                    Až bude stát do osmitisíc Eur, tak o tom začnu přemýšlet ;-) Do tý doby je to nesmysl :-)

                                                    0 0
                                                  • orm  

                                                    Ty to porad nechapes. Je jedno jak mame stabilni sit, kdyz ta sit je propojena s jinejma sitema a elektrina se proda tomu kdo da vice. CEZ, ikdyz je majoritni vlastnik stat, se nemuze chovat jinak. Je to akciova spolecnost a ta musi maximalizovat svuj zisk.

                                                    Cely ten problem elektroaut je v tom, ze se to tlaci na silu a pomoci dotaci a lzi, jak je to ekologicky zpusob dopravy, coz je nesmysl a zamerne se ignoruje jejich dopad na zivotni prostredi a sleduje se jen dopad pri provozu. Ve vysledku se vymeni jen jedna zavislost na rope na zavislost na surovinach na vyrobu baterek. Ani v jednom neni evropa sobestacna. Tohle umele potlacovani reality tu uz bylo v podobe biopaliv, kde to byrokracie tlacila ikdyz se ukazalo, ze to ma negativni dopad na zivotni prostredi a vyrobu potravin.

                                                    Pokud jsou elektro auta tak super, coz v urcityh ohledech jsou, tak by se mela prosadit sama bez dotaci.

                                                    0 1
                                                  • JFtryall  

                                                    No ony se stejne prosadi protoze normalni auta uz budou tak svazany restrikcema ze to jinak nepujde. Ve meste je elektromobilita jednoznacne krok dopredu a lidi to nakoupi. Nemecko, Rakousko uz vali ted a u nas do tri let se bude masivne rozsirovat. Sit bude muset byt ready je to sluzba jako kazda jina, ale zdrazi se vsem to je jasne.

                                                    0 1
                                                  • orm  

                                                    Ve meste to neni kde nabijet. Mimo mesto je kde to nabijet, ale zase se tam ztracej ty vyhody. V pokrokovem nemecku uz zakazuji parkovani v podzemnich garazich a nabijeni v noci, protoze to pretezuje sit.

                                                    Jinak ty restrikce je presne to o cem jsem psal. Auta se spalovacim motorem nesmeji vypoustet nic, ale elektro auta mohou, jen jinak a nepocita se jim to.

                                                    Osobne ubytek aut vitam, ale nelibi se mne jakym se na to jde zpusobem a ze se u toho pouzivaji lzi a vydava se to za ekologii, ikdyz to s ekologii nema nic spolecneho.

                                                    0 1
                                                  • PucalkovicAmina  
                                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                                                    0 0
                                                  • jIrI___  

                                                    Prostě JFtryall vede svatou válku za elektronesmysly stejně jako za jednoplacku na gravelu. Klapky na očích, specifická sociální bublina a rubem. Zbytečné vysvětlovat pohled jiné skupiny cyklistů, protože ta jako by neexistovala, byť v celkovém pohledu výrazně převažuje :)

                                                    0 1
                                                  • JFtryall  

                                                    Ja hlave fandim funkcnim vecem a fakt prave nemam klapky na ocich, ale dost to sleduju. :-D A elektromobilita u aut je proste reseni na dalsi dekadu, vubec nemusite resit proc a jak. Proste to tak bude. Jen nekde driv a nekde trosku pozdeji, bude tam spousta problemu a bude to drahy pro vsechny. Je v tom zainvestovano tolik, ze ty auta se uz proste vyrobit musi a prodat se taky musi, jakym stylem je uz dalsi vec. A to ja to fakt neobhajuju, jen proste sleduju kam to jde a snazim se to nejak chapat a neodsuzovat z nedostatku informaci. A ze spalovaky v podstate zmizi je smutny fakt, ze zmizi dvouplacka je radostny fakt. :-)

                                                    0 1
                                                  • PucalkovicAmina  

                                                    Tak snad se prosadí jednoplacky s elektromotorem. Já tomu fandím. Stejně tak fandím dotěžení těch biopaliv co nám tu zanechala příroda (ropa, uhlí) a pak přechodu na nějakou vodíkovou technologii, ta už by mohla být za těch 100–150 let kdy biopaliva dojdou dostupná.

                                                    0 1
                                                  • Krejza  

                                                    Jak to chceš reálně nabíjet?

                                                    Temelín a Dukovany dávají dohromady 4 200MW. Tesla se 100kWh a požadavkem na nabití za 1h. 42 000 takových aut, pokud by obě elektrárny byly vyhrazeny jen na aktuální nabíjení elektro aut.

                                                    Kde máš síť a příkon na nabití těch dalších více než 6 milionů aut, co jsou v ČR registrované?

                                                    Co firmy a domácnosti, které chtějí být zásobeny el. energií?

                                                    Celkový výkon všech elektráren v ČR je 21 000MW.

                                                    Vyrobená, ale v ČR nespotřebovaná el. energie se za poslední roky pohybuje v rozmezí 10–17TWh.

                                                    Vezměme loňských 10TWh. 10 000MWh. 10 000 000kWh.

                                                    100kWh potřebujeme na jedno nabití. Zůstane nám 100 000 nabití Tes­ly.

                                                    Opravdu jsme připraveni plošně zavést elektromobily?

                                                    0 1
                                                  • doubleingram  

                                                    Tohle ale rudozelené mozky nezajímá, prostě to podle nich tak bude a hotovo. On je totiž hlavní cíl, že prostě lidi auta mít nebudou, pak to dává větší smysl

                                                    0 1
                                                  • doubleingram  

                                                    Ano, tak to bude, ale vývoj není podložený racionálně, ale ideologicky, a to je ten problém.

                                                    0 1
                                                  • Krejza  

                                                    Ses nám nějak odmlčel. Že by faktické počty trochu nabouraly tvoji jistotu?

                                                    0 1
                                                  • TK75  

                                                    Spíš mi to přijde opačně… stačí říct že jednoplacka pro někoho funguje u grevlu líp a už to jede…

                                                    nesmysl, skoky a náhrada mtb

                                                    Tyhle kategorické odsudky mi hlava nebere … stejně tak, když někdo začne mluvit za „většinu“ (to co výrazně převažuje bych si nedovolil odhadnout, ale asi máš na to průzkum:-))

                                                    1 1
                                                  • JFtryall  
                                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                                                    0 1
                                                  • jIrI___  
                                                    Obsah tohoto příspěvku je blokován zakladatelem diskuse.
                                                    0 1
                                                  • JFtryall  

                                                    Tesla Model 3 je aktualne nejprodavanejsim autem v Evrope. :-))

                                                    0 1
                                                  • Smazaný účet  

                                                    a taky asi jediným vyráběným, většina továren má odstávku.


                                                    a já jsem tady šel hledat informace o gravelu…

                                                    0 0
                                                  • Smazaný účet  

                                                    No v pořadí jo, ale ty čísla zatím teda žádná velká revoluce nejsou :-)

                                                    0 1
                                                  • kubad  

                                                    ty auta bohužel taky ne,

                                                    1 1
                    • vaclaw  

                      Tak můžu poskytnout spoustu záznamů, kde je vidět, že to jde i pomaleji :D

                      0 0
                    • orm  

                      Ja nepisu ze na gravelu nemuzes jet rychle, jen ze to kolo nejede jak silnicka a za tim si stojim. Ty nejsi meritko. Cim horsi vykon tim vice to poznas. Pokud si dobre pamatuji tak si zajel marathon v super case i na 150mm fullu :).

                      0 0
            • TK75  

              Na grevlu se používá 40 nebo 42 tak nějak většinou

              0 0
    • tulak-west  

      Děkuji všem za názory. Bohužel, když to shrnu, nijak zásadně jsem se v rozhodování neposunul. I když možná trochu ano. Blíž mi jsou spíš kola typu endurance. Teď bych ještě potřeboval konzultovat, do jaké míry se vyplatí si připlatit za různé deklarované pružící prvky, jako je IsoSpeed u Trek Domane nebo Mikro odpružení SAVE u Synapse. Zatímco u SCULTURA ENDURANCE žádné speciální pružící prvky deklarovány nejsou, zato stojí ve shodné výbavě oproti před tím jmenovaným modelům o 20 tis. méně, což je dost peněz. Takže je pak otázka, o kolik větší komfort dražší modely přinesou. Má někdo prosím s tímto zkušenost?

      0 0
      • Smazaný účet  

        Nezkoumal jsem osazeni ale Cannondale i Trek patřili k drážním značkám než merida. Těch 20k muže byt částečně i příplatek za logo na rámu.

        Zkousel jsi si obejít nějaké cykloshopy a ta kola projet?

        0 0
      • prodi  

        Nevim jak Merida, ale mam Synapse i Domane a obe to jsou naprosto famozni kola

        0 0
      • doubleingram  

        Kup Meridu, hod tam tohle a bud rad ze mas kolo :)

        https://gravelbike.cz/…kstop-6.html

        1 0
      • teffe  

        Neporovnávám ceny, nekoukal jsem jak se to dnes pohybuje, navíc většinou je vyprodáno. Domane i Synapse jsem měl možnost si zkusit. Nejsou špatné, ale jednoznačně pohodlnější je Roubaix. Jak model 18 tak i 20 jsou asi nejpohodlnější endurance.

        0 0
      • cyklista86  

        Odpruzeni je zbytecny u kola pro silnicni pouziti. Takove kolo ma byt maximalne tuhe a o zehledni drobnych nerovnosti se ma postarat karbon + vhodne plaste.. Tech 20 tisic bych spis investoval do kvalitnich kol. Me se ta merida endurance libi fakt hodne. Jeste jsem nevidel jake budou modely pro rok 2022. Vlezou se tam az 35mm plaste coz uz se da povazovat i za gravel vzhledem k tomu, ze i gravel zavodnici pouzivaji 32–35mm plaste a zaroven to nebude vypadat tak blbe jako u gravelu s vetsi prostupnosti, kdyz tam das neco uzsiho na vylozene silnicni pouziti..

        1 0
        • Fazzy  

          :)

          1 0
        • tulak-west  

          Také by mě zajímaly modely 2022 od Meridy. Mně se sice ta bronzová s komponenty Shimano 105, (které mi stačí), celkem líbí, ale raději bych barevně něco tradičního. Ta Merida mi přijde zajímavá i vzhledem k poměru cena/výkon. Z hlediska toho, co se mi taky ještě líbí, tak určitě Trek Domane. (Už jsou modely 2022.) Kdybych měl byl fuk rozpočet, tak jdu asi do něj. Zároveň si ale říkám, jestli se vyplatí zaplatit za něj o 20 tisíc víc, než za Sculturu Endurance. Za ty peníze se dá opravdu koupit dost jiných věcí.

          Tím investováním do „kol“ máš na mysli karbonové ráfky? Nikdy jsem na ničem takovém nejel. Nemám představu, jaký to má vliv na (pocit z) jízdu(y).

          0 0
      • TK75  

        Ber to, co se ti nejvíc líbí :-)

        0 0
      • Kos_CZ  

        Všechny pružící elementy mají vliv na komfort. Jak velký je do značné míry dáno mnoha aspekty a nedá se to generalizovat.

        Příklad: Většina lidí si myslí že na kole trpí zadek. Ano, je to pravda, ale já třeba úplně stejně trpím i na ruce (přesněji na dlaně). Zatímco zadku můžeš odlehčit tím že chvíli jedeš ve stoje, můžeš se na sedle malinko posunout jak podélně ta i mírně příčně (ačkoliv to není úplně ideální), tak řidítek se až na vyjímky musíš držet pořád. Hodně to taky závisí na jízdní poloze, rozložení váy atd.

        Někomu nevyhovuje v případě pružící sedlovky změna vzdálenosti mezi středem a sedlem. Někomu je to jedno. Lze to asi zevšeobecnit přes délku jízdy – pokud budeš trávit na kole přes den více jak (třeba) čtyři hodiny, tak se asi nějaký pružící prvek hodí. Hodně řeší tlaky v pneu, jejich velikost, dvojitá omotávka, antivibrační vložky pod omotávku… Je to ale hodně individuální. Chce to nejdříve zkoušet, než vrhat prachy bezhlavě do výbavy a pak zjistit, že to není ono…

        0 0
      • Smazaný účet  

        Mám Emondu a Domane a pro mě je mezi těma kolama dost zásadní rozdíl ;–)

        0 0
    • detoxy  

      Isospeed funguje dobře a rozhodně je cítit, že pracuje. Nicméně za rozdíl 20t v ceně to podle mě nestojí. Spíš bude rozhodovat co se ti víc líbí a pak to odpružení může být plus.

      1 0
      • drhor  

        Mám Giant defy a spokojenost. 32 gumy i do terénu zvládám, není to gravel,ale to jsem nechtěl.

        0 0
    • macebo  

      Nedávno jsem gravel prodal, protože se ukázalo, že mě endurance silnice na 32 mm pláštích pokryje takřka to samý, ale je výrazně rychlejší, lehčí a tato konkrétní geometrie i pohodlnější. To jak letí mě bavilo a že trošku víc drncá na těch pár terénějších pasážích mě už netrápilo. A pokud ano, můžu dát až 37 mm pláště a nazdar. Pokud jsi kovaný biker, je pro tebe gravel silniční až dost, ale jak už si zvykneš, je celkem zbytečný cpát na rychlý kolo objemný pláště a odolnější-těžší kola. Je to spíš krok zpět. Z mýho pohledu ti tedy bude endurance nebo CX vyhovovat víc.

      1 0
      • gek  

        Zdravím…a jaké kolo máš. Přemýšlím totiž stejně. Díky

        0 0
        • macebo  

          Teď Pells Aeron Comp, má hydrauliky a sotva 10kg, takže celkem spokojenost, mám druhé záplety na CX pláštích a pokreju snad všechno. Na gravelu je výhoda, že s pořízením druhé sady zápletů zásadně rozšíříš záběr kola, z gravelu uděláš „silničku“, zatímco naopak jsou větší limity v průchodnosti rámu a vidlice. Pro gravel hraje i to, že GRX sady jsou pro terén výrazně lepší a odolnější. Proto mám vyhlídnutou Orbeu Terra na karbonu, která je ideální CX/gravel kompromis na všechno.

          0 0
          • cyklista86  

            A v cem byl na prd ten superior. Si jako vymenil karbonoveho supa za hlinikovy pells? Ty kola jsem nejezdil, ale vetsine lidem to prijde asi jako krok zpet ne?

            0 0
            • macebo  

              Ono je to složitější. Supa jsem vyměnil za Qayron Dr, kterej se trefil do mýho pohledu na to, jak má vypadat gravel. Sup byl hodně do sportovna, ale v kombinaci s jednopřevodníkem a poměrně těžkými koly to byla zvláštní kombinace a dvoupřevodník mi chyběl.

              No a ke Qayronu, kterýho jsem měl s 50 mm plášti, menším rámem a širokánskými gravel řídítky spíš na pohodu pak musela přijít i sportovnější silnička. (Pellse ve výběru mých biků nemám, ještě jsem pořádně nenafotil ) A jelikož jsem chtěl tak či tak novýho bika, šel z domu Qayron, který ho celkem zdatně vykrýval. Je to šachování na jedné straně s rozmařilostí, vášní a na druhé straně s obyčejným pragmatismem. :)

              0 0
              • cyklista86  

                Jo ze jednoplacka na tom supu nebude idealni me bylo jasny, ale tak to se da poresit ne? Prodas jednoplacku a das tam dvouplacku. Ty tezsi kola nechas treba na zimu do marastu a na leto poridis nejake kvalitnejsi, lehci a mas perfektni ziletkogravel.. No tez u to je jedno, kdyz uz ti nerika pane.. :) No a kdyz porovnas ty ramy karbon supa a ty tenke hlinikove trubky od pellsu? Nekrouti se ten pells jak uzovka? :D

                0 0
                • macebo  

                  To nemá moc smysl, na gravelu se takový ladění finančně nevyplatí, musíš vyměnit víc jak půl systému, navíc grx komponenty jsou dlouhodobě špatně dostupný. Vyměnit celý kolo je mnohem praktičtější.

                  Pells má obří ramový trojúhelník a kulaté trubky, tuhost v záběru je velmi dobrá ani torzně se to nevlní a sedlovka s offsetem je překvapivě komfortní. Samozřejmě karbon tyhle kola posouvá dál, ale pro mě je to pořád stroj číslo 2 a radši dám peníze do zapletů.

                  0 0
      • cyklista86  

        Cistokrevna silnice kde se vlezou max 28mm plaste je jasna volba jestli clovek chce jezdit fakt co nejvic rychle a jen po silnici. Prumery nad 30km/h Drtit to s bandou ve skupine a pod.. Tam je silnice jasna volba, ale kdo to ma na parku a chce jezdit na pohodu, tak ty vyhody silnicky nevyuzije a jen se zbytecne bude naklepavat na uzkych nabombenych plastich.. Takovej clovek oceni gravela na kterem to bude pohodlnejsi a na kterem muze jezdit cestou necestou.. Jinak za me nejlepsi volba ani ne cistokrevna silnice a ani ne heavy duty gravel ale proste neco jako trek domane coz je proste lehka, rychla silnice, ale das tam gravel plaste.

        0 0
        • krabica  

          Taky jdu tímto směrem, prostě konzervativní geo blíž endurace silnici s prostorem pro gravel pláště.

          0 0
        • Smazaný účet  

          Nebo koupíš oboje :-)

          0 0
          • cyklista86  

            To uz si myslim je pro vetsinu lidi zbytecnost met silnicku a gravela. Stejne tak jako met hard taila a fulla treba.. Nejvetsi smysl me dava butto fakt silnice s MTB a nebo gravela kdyz nehrotim ani silnicu a ani teren..

            0 0
            • JFtryall  

              Rychlej gravel+ enduro.

              1 0
              • krabica  

                Tak nějak, protože jsem měkáč, tak mi stačí trail bike. Pak už jen jedno hospodské kolo a dirťáka na pumptrack a blbnutí. :-)

                0 0
            • tsunami  

              Možná by bylo dobré rozlišovat kola podle toho co se na nich jezdí a ne zda to je HT nebo full. Mám jak HT tak full a jsou to velmi rozdílná kola – jeden je XT a druhý enduro a navzájem je nejde moc nahradit.

              0 0
        • jeepak  

          Zdravím , moje řeč. Koncem září 21 jsem zakoupil k mému Biku Trek Fuel EX 2017 endurance silničku Trek Domane+LT (operace obou kolenou, a trošku i věk 62) a nemohu si stěžovat. Je fakt, že ty terény mne prozatím opustily, když ta silnička tak letííí…:-)

          0 0
        • doubleingram  

          Endurance da 35 gumy obecne. takze no brainer

          0 0
    • Brasi  

      Využiju téma a přidám se s dotazem. Jezdím na Břeclavsku a nějak sem zjistil, že mě uplně nebaví nakládat kolo do auta a jet celkem daleko, abych si trochu zajel na HT a v okolí na RB CRR 290 s rx 2027 ráfkem mi to přijde jako přepal a mám pocit, že se nadřu víc než bych musel. Prostě mám pocit, že radši švihám trochu rychleji než se proháním po šutrech. Měl jsem půjčeného gravela od qayronu a dost se mi to líbí. S mojí váhou cca 112kg a 196cm výšky je celkem problém něco rozumného najít, je něco lepšího než canyon grizl v carbonu za těch 50k? RB bych poslal do světa, takže ten rozpočet kolem 50k si myslím, že už je snad rozumný. Chtěl bych ideálně nějakého rychlejšího gravela endurance silnička by na moji váhu byla asi risk, kdy neplánuju dávat širší pláště než 40mm. Na koupi nespěchám a je mi jasné, že musím sledovat všude možně stránky.

      0 0
      • JFtryall  

        Sirsich pneu se vubec neboj, zvlast kdyz ses takhle velkej. To bych urcite daval 45mm.

        1 0
      • jeepak  

        Zdravím, jak jsem psal již výše pořídil jsem si Trek Domane+LT mám rovněž 195 cm váha sice menší „jen“ 105 kg a do limitu 125kg se tedy vejdu a ještě pár kg mám vatu. Ono zase to kolo má 14,7kg(pohon Fazua) ale bez pohonu když nahodím jen kryt tak kolo má 11,8 na mojí váhu myslím, že bát se nemusím. Jelikož vetšinou ty silničky (od Treku alespoň) mají ty limity do 125kg bys se Treku vůbec nemusíš obávat.

        0 0
      • Pavell  

        Tak na rychlejšího gravela mrkni na Canyon Grail…zdá se mi, že dneska maji nový kusy v nabídce…jinak s Grizlem chybu neuděláš, pokud nehrotíš tu rychlost o)…

        0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.