EPICON z TT a výkonnostní šlapání

181 nepřečtených
  • d

    Obracím se na ty, kteří mají Epicona z TT a současně si na kole dávají do těla (sportovní šlapání, žádná kochačka nebo focení blbostí vůkol, domů přijedu odpálenej, že po 2 hod mě bolí nohy cestou do schodů). Pokud foukáte dle doporučení, nemáte problém s nepříjemným pohupováním?

    Situace: Rychlé tempo, rovina, lesní cesta, kamení a díry. Při doporučeném foukání nemám problém s kamením, ale mám problém s dírami. Vjetím do díry se vidlice rozhoupe tak, že mne to rozhodí z tempa a další metr dva silně cítím, jak se síla vložená do šlapání ztrácí někde v pohupující se vidlici. Pak se vidlice „ustálí“, šlapu zase pěkně v tempu až do najetí do další díry a tak se to furt opakuje.

    Aby se vidlice moc nerozhoupala, musím ji silně přefukovat, SAG mi v takovém případě dělá asi 1cm, zdvih bych viděl tak do 5cm „maximální průměr“. Takové nastavení mi ale moc nesedí v prudkých rozbitých výjezdech, kde se vidlice pohupuje sice tak, jak mi vyhovuje, pravda, ale je tvrdá, musím zatnout zuby a snášet klepec.

    Tedy otázka zní, zda-li je možné TT Epicon vyladit tak, aby neokrádal o výkon a současně z člověka nevyklepal duši? Co třeba použít fintu při dalším odeslání na servis a nechat vidlici naladit na +15kg aktuální tělesné hmotnosti?

    Mám pocit, že TT ladí defaultně vidlici spíše pro cykloturisty apod. než pro raply, jako jsem já. Uvítám vaše názory, děkan.

    0 0
    • Smazaný účet  

      Ono taky zalezi jak slapes…

      0 0
    • pee.tr  

      Jednak bych zkusil poladit odskok, pak bude taky záležet, jak moc má najeto (já už to nedoladím, mám ji vylítanou, tak se taky houpu, chci-li jí mít aspoň trochu citlivou) a především, pokud si dobře pamatuji, už tu Milan někde psal, že vidli ladí na pohodlí a velkou citlivost, ne až tam moc na sportovní jízdu. Pak nezbývá, než mít na řídítkách zamykání a častěji zamykat/odmykat. Jezdil jsem s mým tehdy novým Epiconem nějaké závody a bylo potřeba více zamykat. Třeba taková reba 2013 (s jedním vzduchem a neladěná) je mnohem méně citlivá na malé nerovnosti, které člověk snese bez odpružení, ale v terénu funguje po zajetí (to je důležité), řekl bych, lépe. Tu v podstatě zamykat ani nepotřebuju.

      0 0
      • Edwin  

        Asi jsem necitlivej hrubián, ale Epicon TT mám, rád prasim na spíš kratších tratích a pohupování absolutně nevnímám (i když se to pohupuje). Na asfaltu zamykám, jinak mi pohupování není na obtíž a foukám adekvátně své hmotnosti.

        0 0
    • Kysky  

      Nauč se šlapat kruhově a máš po problému

      0 0
    •  

      je to houpací kůń už z výroby no

      0 0
    • jonti  

      Trochu přifouknout, výrazně přidat tlumení odskoku.

      Sag 15% může na agresivní jízdu stačit.

      Doporučené foukání je nepřesné, na každém kole máš na předním kole jiné procento hmotnosti, proto to nemusí úplně sedět. Možná by to chtělo taky trochu zvýšit progresivitu.

      0 0
      • abel  

        spíš než odskok bych trochu přitáh LS kompresi (pokud ji má).

        s epiconem z TT dostal návod, kolik má foukat na svoji váhu a jinej tlak bych tam necpal. já mám už druhou, každá jinej zdvih i tlak a nikdy jsem neměl potřebu foukat jinak – a že jí nakládám.

        0 0
        • Vilém  

          Proc by tam nemohl cpat jinej tlak? To by ho pak Milan strasil ve snu, nebo co? Mam od nej taky jednoho, tlaky co nekde pise me nezajimaji a foukam si podle sebe. Co delam spatne?

          0 0
          • abel  

            foukej si tam co chceš, já jenom psal, že nejlíp mi seděly tlaky dle Milanova doporučení a cokoliv mimo už fungovalo hůř.

            0 0
            • Vilém  

              Kdybys to takto napsal predtim, tak by to bylo lepsi, nez „a jinej tlak bych tam necpal“.

              0 0
              • abel  

                s čím máš problém, nerozumíš psanýmu textu? popsal jsem svoji několikaletou zkušenost, ne že jinak nesmí.

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Tady se nám někdo špatně vyspinkal :)

                  0 0
                • Vilém  

                  A s cim mas problem ty, ze hned takto vyjizdis? Normalne jsem se ptal, cekal bych normalni odpoved. Do p..i s tebou.

                  0 0
                  • abel  

                    netvař se jako neviňátko, navez ses do mě ty stylem že ho Milan bude strašit a že tě návod od něj nezajímá – a co já s tím? zakladateli vlákna jsem poradil.

                    neschovávej se za tečky a napiš to naplno DO PÍČI S TEBOU

                    0 0
    • MichaelSimek  

      Styl slapani dela strasne moc, soustredil bych se na to vic nez na kurveni si funkcnosti vidle

      0 0
      • mr.antik  

        nehoupe se to spíš kvůli přejetí zadku přes díru?

        0 0
        • Jenda  

          spíš bych řekl že má fakt blbě nastavenej odskok a blbě šlape – pak se mu to může rozhoupat jak sviňa zejména pokud má hodně malej odtrh.

          Pro zakladatele – zkus jednoduchej Milanův test na nastavení odskoku – zvedni kolo na zadní tak že je vlastně skoro kolmo k zemi a nech přední kolo volně dopadnout. Při správně naladěném odskoku by přední kolo nemělo po dopadu odskočit zpět a nebo jen velmi velmi nepatrně.

          Nicméně ne každýmu Milanovo nastavení sedí, zejména pokud někdo šlape zelí tak nebude spokojen asi nikdy.

          0 0
        • MichaelSimek  

          to si moc nedokazu predstavit, ale mozny to je…kazdpoadne z osobni zkusenosti vim ze slapani s odpruzenim dela strasne moc, 160 pike 30% sag a otevrenej a i tak se daji jet slusny bomby bez skoro pohybu vidle, cim unavenejsi jsem tim vic se houpe

          0 0
          • mr.antik  

            no ale to mluvíš o fullu… na xcéčku s hodně sportovní geometríí a dlouhým představcem kde je zatížená vidle uplně jinak a jakýkoliv nakopnutí zadku (protože při sportovní jízde není čas tlumit, žejo) tě to ještě víc pošle dopředu a když v tom kole je člověk zaklíněnej jak prkno aby mohl šlapat, tak se to prostě rozhoupe.

            Jeslti blbě šlape, tak to už musel dávno zjistit někde na rovině po asfaltu, kdy by se to fakt moc hýbat nemělo

            0 0
    • McBlacky  

      špatně nastavená vidle, špatnej styl šlapání, špatný pochopení problému ;)

      nevím jaký nový epicony, starší byly bez úpravy na jízdu v plným na hovno. Moc lineární a bud to chodí po dorazech, nebo nežehlí.

      0 0
      • d  

        „špatně nastavená vidle, špatnej styl šlapání, špatný pochopení problému ;)“

        Jako bys slyšel odpověď přímo z TT, kromě té první věty, pochopitelně…

        „…Moc lineární a bud to chodí po dorazech, nebo nežehlí.“

        Obávám se, že tak se dají charakterizovat i nové Epicony, co je horší i po úpravě. Zachovat citlivost a zvýšit progresivitu by mohla být cesta pro mne.

        0 0
        • kubad  

          progresivitu lze jednoduše řešit zmenšením objemu vzduchové komory ( olej / vložka)

          0 0
      • Rubi  

        stejne jako nove reby a sidky… :-/

        0 0
        • mr.antik  

          vždyť pro to jsou k tomu ty špunty…

          v podstatě je to jediná možnost, jak udělat vidli pro jezdce 50–100kg s různou mírou agresivity

          0 0
          • Rubi  

            reba budiz, ale sidka by se mohla odlisit a mit alespon „zavodni“ naladeni z vyroby… ne kazdemu se chce do toho hned po koupi vrtat, ale je fakt ze tam stejne vetsinou chybi olej

            0 0
            • mr.antik  

              no ale furt to neřeší to, že na tom bude závodit 40kg junior nebo 80kg hobík… prostě radši větší a komoru vycpat než naopak

              0 0
    • JakeF  

      Tohle přesně jsem tu už kdysi psal… Dozvěděl jsem se, že Epicon TT s odtrhem 5kg je tak božskej, že ani na asfaltu znatelně nehoupe, tudíž se žádná síla neztrácí :).

      0 0
      • Smazaný účet  

        Otazkou je, kolik toho tim pohupovanim ztratis…2W?

        0 0
        • JakeF  

          Tak asi jak kde, žejo… Na nějakým závodě po tvrdým podkladu to bude peklo, při pohodový vyjížďce po těžších trailech to dost možná i ušetří… Jak už se tazatel dovtípil, je to prostě vidle naladěná na turistiku.

          0 0
          • Smazaný účet  

            S tou turistikou souhlasim…ale tak neco by resilo zamykani…

            0 0
          • kubad  

            jde to vcelku jednoduše řešit, mírným přefouknutím nebo přitažením LS u novějších modelů, nebo úpravou objemu vzduchové komory, nebo to má Lock

            ono zase snížení odtrhu z 10 na 5kg z té vidle houpacího koně neudělá

            0 0
            • jecnak  

              Tak tak, odtrh s houpanim obvykle nema primou souvislost. Ale to je marny, to je marny…

              0 0
              • JakeF  

                Odtrh s houpáním nemá přímou souvislost? :) A jakou teda? Samozřejmě, LSC a odskok udělá taky dost, ale pokud chce mít člověk funkční vidli i v terénu, tak prostě citlivější vidle bude houpat víc, než míň citlivá. A zrovna při „funkci“ tlumicí patrony v Epiconu bych se docela bál, že s tím moc nevymyslí…

                0 0
                • Jenda  

                  nekecej že tušíš jakej je rozdíl mezi možnostma nastavení tlumení na epiconu a třeba Foxu či RS :-)

                  0 0
                • jecnak  

                  Vidim, ze Milanova osveta nepadla na urodnou pudu. A opravdu odtrh nema s houpavosti vidle primou souvislost a uz vubec neni ten hlavni duvod, proc se vidle houpe. Ja myslim, ze pri sve zde prezentovane genialite na to jiste prijdes.

                  0 0
                  • jonti  

                    Souvislost to má. Vidle která nechodí a má super vysoký odtrh, houpat nebude. Že ani citlivá vidle nemusí být extra houpavá je druhá věc.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Mluvim o normalnich vidlich, ne pridrenych ci polofunkcnich pleckach s odtrhem 25kg a vic.

                      0 0
                      • JakeF  

                        Jak napsal jonti, souvislost to samozřejmě má a ne jen v tvým přehnaným případě, jen u nižšího rozdílu to samozřejmě bude i míň výrazný…

                        A jo, přidřená polofunkční plečka, to je přesně to, s čím to srovnávám… Tvoje argumentační schopnosti jsou občas vážně úsměvný…

                        0 0
                        • jecnak  

                          Tak ja ti to kouzlo prozradim, at mas cim priste machrovat. Staci upravit progresivitu pruzeni, jak ostatne psal Kubad. Priste nedelej chytryho a jeste nad uplnym nesmyslem, protoze odtrh s tim jak vidle houpe ma naprosto okrajovou souvislost – viz nektere starsi R7 s odtrhem jak krava a charakteristikou houpaciho kone. S tim co napsal Jonti se da souhlasit presne v rozsahu me odpovedi na nej vyse. Ostatne jeho vidlice co a v jakem stavu vozival tu mou odpoved presne potvrzuji.

                          Nepotrebuju argumentovat, staci uvest pravdu.

                          0 0
                          • JakeF  

                            No to je ale hodně velká blbost… Při běžným použití to dokonce bude úplně naopak, pokud to právě nesrovnáš s polofunkční polozadřenou plečkou typu R7, jak jsi sám psal, hehe :D.

                            Právě když přidáš progresivitu, tak můžeš ubrat tlak, čímž dosáhneš lepší reakce v začátku zdvihu, ale právě pak i víc houpe… Čím to jde omezit je LSC, když už chceš bejt chytrej, ale pokud jí dotáhneš tak, aby vidle nehoupala při šlapání, tak to vadí v terénu…

                            Počítám teda, že tou úpravou progresivity mluvíš o zvýšení. Jo, teoreticky kdybys jí snížil a pak vidli přefouk, tak to houpat nebude… Ale u už tak lineárního Epicona by to byl hooodně špatnej nápad, hehe :D.

                            0 0
                            • lutte3  

                              U mně teda houpání a propadání do zdvihu pomohla progresivní vidle s naklikanou LSC a zároveň přítomným HSC okruhem (který se při větších rázech otvírá). Konkrétně je to RC3 tlumič na Marušce. Ale člověk musí jet agresivně a držet to, pak žere a drží stopu. Je to druh nastavení co vozí hodně závodníků DH. U vidle co má jen LSC se mi to nikdy pořádně nepodařilo dosáhnout (třeba RCV tlumič).

                              Já to teda nemám primárně kvůli houpání ale spíš tomu propadání do zdvihu při prudkých pomalých technikách a zároveň dobrou trakcí při velký rychlosti.

                              0 0
                              • JakeF  

                                No, to je přesně ono… Já mám taky LSC trochu utaženou, aby se to nenořilo pod brzdou. Jenže kdybych to měl utáhnout tak, že se nebude na asfaltu houpat, tak je v terénu na hovno…

                                Jinak ale tady se řeší celkem tragická XC vidle, která nemá HSE… Tam prostě když se přidá na citlivosti, tak houpat bude víc… Řešit to utažením LSC, to už pak člověk musí trochu vědět, co tím sleduje, aby pak nezabil veškerý výhody nízký citlivosti do terénu… Přidat progresivitu je u lineárního Epicona určitě super nápad, ale houpání se tím fakt nevyřeší, pokud člověk bude mít v obou případech takovej tlak, aby využíval celej zdvih, tak se houpání naopak zhorší… A ono vůbec, řešit tohle u Epicona je blbost, stejně to bude pořád XCčkový tlumítko a vyjma pohodlí to s pořádnou vidlí nikdy srovnatelný nebude, pokud Milan rovnou neudělá komplet novou tlumicí patronu :).

                                0 0
                                • Erknold  

                                  Tato Vaše diskuze se hrozně čte, nám co jezdíme na Raidonu a podobných a myslíme si, že konečně máme na kolech kus raketové vědy. Epicona považujeme za modlu a etalon kvalitní vidlice :)

                                  Najednou zjišťujeme, že Epicon vlastně také stojí za prd a je jen držák předního kola. Ještě, že jsme do něj nešli :)

                                  A co takový uživatel d, který dal dost peněz za Epicona TT a teď se dočte, že má úplně špatnou vidlici na jeho styl jízdy :) Proto už se tu už ani nevyjadřuje a hledá jinou vidlici.

                                  0 0
                                • scalar  

                                  Novější Epicony (Epixony) mají patronu s loňského Axonu, tedy s možností nastavení komprese.

                                  0 0
                                • Jenda  

                                  hele když se tu tak hezky rozepisuješ – uveď mi tedy, která vidlice v kategorii epicona (150 zdvih a méně, 32 nohy – tedy XC vidle) má HSE? LSC plynule stavitelnou jich taky zas tak moc nemá, stavitelnou HSC má v téhle kategorii naprosté minmum vidlic.

                                  Samozřejmě pokud to srovnáváš třeba s Pikem tak ten má tlumič lepší, jenže je to úplně jiná kategorie jak dle použití tak i cenově.

                                  0 0
                                  • lutte3  

                                    Napíšu za sebe. HSE nemá ale LSC a HSC má Mz 44 RC3 Ti, ale už se nedělá a i ve svý době byla dost rarita už díky ceně.

                                    0 0
                                  • Smazaný účet  

                                    HSE, LSC a gate (s nadsazkou to jde oznacit jako HSC) mela Revelation RLV Ti…

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      To je přesně řešení, které bych v kompresní části za přínos označil jen velmi opatrně. Jak jsem teď psal, tak novější provedení s RCT3 u Revelation jsem kompresní část z vidlice vyhodil a bez ní je to lepší.

                                      0 0
                                      • Smazaný účet  

                                        Ted mam RC2 vidli a jedinne co delam, ze si v rozbitem terenu trochu pritahnu LSC pro lepsi pocit z kola. Jinak bezne vozim otevrene kompresni tlumeni, ktere u SR patrony RC2 neklade skoro zadny odpor (nebo mi to aspon tak prislo, kdyz jsme pumpoval s vytazenou patronou)…

                                        0 0
                                  • MlokCZ  

                                    Otázkou ale je, jaké tlumení je vůbec potřeba a opravdu přínosem u XC vidlic do 150mm zdvihu.

                                    Psal jsem to nedávno v jiném vláknu, tak jen stručně:

                                    • dlouhodobě vozím dvě totožné vidlice s HSE a bez HSE na 150mm zdvihu a i když je HSE přínosem, tak to zase není až takový rozdíl a přes HSE bych dal přednost jak ideálnímu průběhu, tak lepší citlivosti a byl bych ochotný jezdit i bez HSE
                                    • pokud je na vidlici komprese, tak musí být stavitelné obě dvě, aby to bylo opravdu přínosem
                                    • samotná jedna stavitelná komprese je akorát kurvítko citlivosti a nic nevyřeší

                                    RCT3 kompresní část jsem raději vyhodil. Pro moje požadavky tak vidlice chodí lépe díky lepší citlivosti, i když pak nemá kompresi už žádnou. A postatné je, že má vhodný průběh.

                                    Oproti tomu průběh a citlivost udělá u XC vidlice strašně moc. A že spousta vidlic má průběh nevhodný pro daného konkrétního jezdce. Částečně lze řešit jednoduše třeba u RS vidlic tokeny, ale to řeší pouze část problému.

                                    0 0
                                    • JSt  

                                      Otázkou ale je, jaké tlumení je vůbec potřeba a opravdu přínosem u XC vidlic do 150mm zdvihu. eh?

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Tak pro méně chápavé upravím tu větu:

                                        Otázkou ale je, jaké tlumení navíc oproti jediné expanzi je vůbec potřeba a opravdu přínosem u XC vidlic do 150mm zdvihu.

                                        Z těch příkladů snad každý pochopil, že aspoň jedna expanze je samozřejmost a má každá použitelná vidlice.

                                        0 0
                                        • JSt  

                                          pozastavuju se nad spojenim 150mm xc vidle.

                                          0 0
                                          • MlokCZ  

                                            Za XC vidle bych dnes v aktuální nabídce považoval vše na 32mm průměru.

                                            0 0
                            • MlokCZ  

                              S progresivitou souhlasím. Ale s tou citlivostí to tak není vůbec a je to jak psal jecnak.

                              Citlivost ovlivní pohupování opravdu jen minimálně.

                              A k tomu stačí jediný příklad mojí aktuální vidlice. Upravená Reba s odtrhem kolem 5kg, tedy prostě z kategorie minimální odtrh.

                              A přitom je to po dlouhé době vidlice, která se při šlapání (a to i silovější ze sedla, tedy nejen v sedě) houpe naprosto minimálně a už jsem dlouho takovou vidlici neměl.

                              U tohoto kousku to tak mám cíleně, protože to bylo na HTčko, kde jsem dlouho vozil pevnou a nechtěl jsem si v tomhle oproti pevné moc pohoršit.

                              Oproti tomu např. dřívější Reba (ještě hodně starý ročník, myslím 2007) ještě před úpravou měla odtrh o hodně větší (určitě přes 10kg) a přitom se houpala mnohem více při šlapání (v sedle i ze sedla). Po úpravě (odtrh snížen také na těch cca 5kg) se stav pohupování nijak znatelně nezvýšilo.

                              Komprese u obou žádná, rozdíly u těch vidlic jsou dva:

                              • moje současná Reba je lineární (opravdu extra málo progresivní), takže v první polovině zdvihu chodí mnohem méně (i když ji při té malé progresivitě dokážu poslat i na doraz). Menší sag (už je pro ideální sag lehce přefoukaná) trochu kompenzuje přefoukaná negativka (až tak, že nezatížená je skoro 1cm ve zdvihu). Kompenzace přefoukanou negativkou je tedy hlavně kvůli geometrie, takhle je to akorát ve zdvihu po nasednutí jak potřebuju
                              • současná Reba má HS expanzi (ta moje co vozím, je to ještě poslední dual air, ne všechny Reby mají HS expanzi) a díky tomu mám výrazně přitaženou LS expanzi, což pohupování při šlapání také trochu omezuje (u jediné expanze to tak ale samozřejmě nastavit možné není)
                              0 0
                              • jecnak  

                                Podle me tady presne plati to prislovi o hazeni perel svinim. Jedine co, ze ty bludy nebudou brat ostatni za realitu. Chce to proste trochu vic zkusenosti a hlavne i nejaky teoreticky zaklad. Takze dik za snahu aspon pro ostatni.

                                0 0
                                • JakeF  

                                  Zkušenosti :D. Jo, to je přesně to, co by se ti hodilo… By mě zajímalo, kolikrát si na stejný vidli zkoušel měnit progresivitu… Já několikrát, protože u Piku to jde jednoduše, i na tlumiči jsem vložky ladil na třikrát…

                                  A výsledek je jasnej. Vždycky chci využívat celej zdvih, tudíž podle toho foukám tlak. Proto při zvýšení progresivity tlak ubírám a vidle/tlumič je v první třetině zdvihu aktivnější a víc houpe. Což je přesně cíl – lepší reakce na malý rázy a přitom nemít tvrdý dorazy na skocích…

                                  Jako vážně, srovnávat tu různý ročníky vidlí s jinýma tlumičema a dokonce úplně jiný modely a dělat z toho závěry k progresivitě a tvrdit na základě toho něco o zkušenostech a perlách sviním… To je dosti k smíchu :).

                                  0 0
                                  • Jenda  

                                    jenže ty bys měl foukat tak abys měl rozumnej sag a progresivita by měla být nastavená tak, že využíváš celej zdvih.

                                    0 0
                                    • scret  

                                      neboli hrusky s jabkama:)

                                      0 0
                                    • JakeF  

                                      Sag je údaj úplně k hovnu… Druhá část souhlas, právě proto se zvýšením progresivity musíš foukat míň a víc to houpe…

                                      0 0
                                      • MlokCZ  

                                        Jasně, to je úplně zbytečný údaj. Je přeci úplně jedno, jestli budu mít sag 0% (doslova žádný), 20% nebo 50%, vždy to bude přeci skvělé…

                                        0 0
                                        • Smazaný účet  

                                          Tak tady predevsim zalezi zda je to spesl nebo ne:)

                                          0 0
                                        • JakeF  

                                          Bože co to meleš za nesmysly zase? Jenom tím říkám, že podle sagu se nemá smysl řídit, protože každá vidle je jinak progresivní, každej má úplně jinej styl a preference… Nějaký obecný poučky typu na XC sag 20% a na EN sag 30% jsou dobrý tak možná na první nastavení, když přivezeš kolo z obchodu, pak už úplně k ničemu…

                                          0 0
                                          • Jenda  

                                            nepochopil :-D

                                            SAG je naopak velmi dobrej údaj kterej ti mimo jiné říká jak moc bude kolo v kontaktu s terénem. Progresivita je pak to co by mělo být dobře laditelné abys při svém stylu jízdy využíval celý zdvih. Zase by ale neměla zároveň sloužit jako koncovej doraz, to by měl zvládnout tlumič – např. řešení s HBO u Mattoca či Dorada.

                                            0 0
                                            • JakeF  

                                              Panebože, neuč orla lítat… Sag ti o kontaktu kola s terénem říká úplný kulový a snad každý jiný nastavení vidle/tlumiče je v tomhle ohledu o řád důležitější…

                                              Možná pro začátečníky dobrý, že ví, jak dlouho do tý vidle maj pumpovat, ale tím to končí…

                                              0 0
                                  • jecnak  

                                    Ano je to dosti k smichu, ale uplne neco jineho. Jo a progresivitu jsem ladil na nekolika vidlich s vetsim ci mensim uspechem, ale ty urcite vis i na kolika a ze je to moc malo. A nevim, kdo tu srovnava ruzny rocniky a ruzny vidlice, mozna napocitej do deseti a pak si to tu znovu procti.

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      Už ladil průběh jedné vidlice a to u soloairu, kde je to ohledně dalších faktorů nejjednoduší. A dokonce řešil už i jeden tlumič…

                                      My ostatní tu ale nemáme proti němu vůbec žádné zkušenosti, když jsme ladili vidlic jen spoustu (já jsem zkusil počítat a u sebe jsem přestal u 10 kousků, kdy to zdaleka nebylo vše) a to nejen průběh.

                                      U tlumičů to je také 10 kousků+ a u nich od průběhu, přes interní změny tlumení po kompletní změnu tlumící části za řešení TF tuned + k tomu na více rámech nejen ladění tlumiče, ale ježdění více laděných rozdílných tlumičů.

                                      Ale třeba jednou přijde na to, že takhle to většinou nefunguje

                                      A výsledek je jasnej. Vždycky chci využívat celej zdvih, tudíž podle toho foukám tlak. Tedy ohledně samotného využití zdvihu to fungovat bude, ale jinak to bude v mnoha případech úplně na h…o z jiných důvodů.

                                      0 0
                                      • JakeF  

                                        Mloku, je úplně krásný, kolik jsi toho různě odladil a teoreticky oddiskutoval, ale už jsi na tom někdy i něco trošku technickýho projel? :) Co jsi tu zatím psal různý stezky v mým okolí, tak bereš 150ky fully na obyčejný XC trasy, všechno cílíš na brutální pohodlí… To ale fakt nejde vydávat za nějaký obecný pravidla, který budou vyhovovat někomu, kdo cílí na agresivnější sportovní jízdu, jako třeba tazatel tohohle vlákna…

                                        0 0
                                        • Smazaný účet  

                                          To nemyslis vazne, ze ne?:))))))

                                          0 0
                                          • JakeF  

                                            Zcela… Mlok bydlí kousek ode mě a celkem vím, čemu tady říká terén… Docela bych se s ním někdy projel, pak bychom dole pod kopcem pokecali, jaký nastavení bylo lepší, hehe :).

                                            0 0
                                            • MlokCZ  

                                              Takže teď už i víš, čemu já říkám terén. On sice kolem Plzně téměř žádný není, ale ty hned víš jak to já vidím. Ty víš všechno nejlépe, to pak nemá cenu se o tom ani bavit.

                                              A abych uvedl nějaký příklad. Více pořádného terénu jsem měl vždy jen na dovolené v horách (což ale bylo do narození dcery každý rok aspoň 4 týdny v horách, což není tak málo), tak třeba:

                                              • Wales v Rychlebkách hned po otevření (pak byl výrazně zlehčený)
                                              • Modrá z Bílé Kuchyně v Jizerkách na Ferdinandov
                                              • červená z Šeráku v Jeseníkách
                                              • některé sjezdy ze Zlatého Chlumu v Jeseníkách

                                              To je jen výběr toho hodně známého.

                                              Hlavní faktor toho kdo a jak co sjede je samotný jezdec. Takže vychloubat se tu tím, že toho dáš více než já ti může tak maximálně namasírovat ego, se znalostmi odpružení ti to ale nijak nepomůže.

                                              0 0
                                              • JakeF  

                                                Jako jo, souhlas, se znalostma ti to samozřejmě nijak nepomůže… Jen jsem na tom chtěl poukázat to, že ty máš na pružení požadavky úplně jiný – především extrémní pohodlí. Takový požadavky se ale vůbec neshodujou s tazatelem vlákna, kterej naopak chce odezvu při šlapání a aby mu pružení zbytečně nehoupalo. Tudíž argumentovat brutálními extrémy typu přefoukaná negativka, že je vidle bez zátěže 1cm ve zdvihu, to mu problém fakt nevyřeší, ba právě naopak…

                                                0 0
                                                • MlokCZ  

                                                  „že je vidle bez zátěže 1cm ve zdvihu, to mu problém fakt nevyřeší, ba právě naopak…“

                                                  Takže jsi zřejmě vůbec nepochopil, proč se ta vidlice téměř nepohupuje ani ze sedla.

                                                  A už mě nebaví diskutovat o tom, co já mám za požadavky. Ty to víš zřejmě lépe než já i přesto, že tu celou dobu píšu úplně něco jiného.

                                                  S pohodlnou vidlicí nemá ta Reba o které píšu naprosto nic společného, je laděná přesně naopak protože to byla náhrada pevné vidlice, kterou jsem několil let vozil právě z důvodu, že to je jediná možnost, že se to nehoupe nikdy vůbec (a současně ani nemění geometrii do sjezdu a výjezdu).

                                                  A mám to na časté ježdění ze sedla mimo pořádný terén (i když teď s tím do terénu zajedu častěji než původně s pevnou).

                                                  Tedy tak jak je, tak se v sedě nehoupe vůbec a ze sedla naprosto minimálně (v řádu jednotek milimetrů i při silovějším záběru ze sedla), takže ji ani při ježdění mimo terén v podstatě téměř vůbec nezamykám, protože to není potřeba.

                                                  Kdybych ji ladil na maximální pohodlí, tak se bude už trošku pohupovat i v sedle a ze sedla se bude při silovějším záběru houpat v řádu centimetrů. Kvůli citlivosti to ale opravdu nebude.

                                                  S pohodlím té vidlice jsem ale spokojený, protože jak jsem psal, tak nahrazuje pevnou. A není cílem mít superpohodlnou vidlici, od toho mám fulla.

                                                  U Epicona má ale stejně ocelovou negativku, takže tam je situace jiná. I tvrdší negativka by se chovala jinak, protože má úplně jiný průběh než ta vzduchová negativka u Reby.

                                                  0 0
                                                  • JakeF  

                                                    A v terénu to teda pořád chodí dobře, jo? :)

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    Samozřejmě, že v terénu tak dobře nechodí (nikde jsem nepsal, že v terénu parádně chodí), to s výsledným průběhem nemůže. Na menších a středních překážkách chodí do zdvihu mnohem méně než by mohla při jiném naladění.

                                                    I to už jsem psal v předchozích příspěvcích, že bych ji pro ideální chod v terénu poladil úplně jinak (zprogresivnit, výrazně menší tlak v pozitivce, nepřefoukat negativku). Pak by ovšem houpala mnohem více i přesto, že by citlivá byla pořád stejně jako je teď.

                                                    Vidlice co celkově chodí v terénu perfektně se vždy bude houpat více. Jen jde celou dobu o to, že hlavní důvod nebude citlivost, ale jiné faktory.

                                                    0 0
                                                  • lutte3  

                                                    Já bych k HT napsal jednu věc a to, že velmi žehlivé nalazení mi nevyhovuje. Protože předek sice dobře „zobe“ ale o to míň pak cítim kontakt předního kola a nevím po čem jedu, paradoxně pak dostávám víc do zad a do nohou, protože některé překážky, které si pod předním kolem ani nevšimnu už pod zadním kolem pocítím.

                                                    Pro malé rychlosti je to jedno, člověk dokáže filtrovat terén očima a pamatovat si po čem zrovna jede, ale jakmile to více pustím tak jedu spíš pocitově. Beztak na hardtailu musí člověk pracovat celým tělem a větší překážky přeskakovat. Mne tohle nastavení pomohlo od defektů na zadním kole.

                                                    Zajímalo by mne co si o tomhle Mloku myslíš.

                                                    0 0
                                                  • MlokCZ  

                                                    K tomuhle jsem tu psal už v minulosti, že obecně nemám kvůli tomu vůbec rád HTčko. A byl to další důvod, proč jsem dlouho jezdil buď celopevňáka nebo rovnou už fulla.

                                                    Tu nevyváženost předek x zadek u HTčka jsem také nikdy neměl moc rád.

                                                    A také jak tu popisuju tu Rebu co jsem dal místo pevné na HTčko, tak ji mám naladěnou, že moc do zdvihu nechodí i když je aspoň pořád citlivá.

                                                    Já bych nechal i pevnou, i na té se pomaleji dá sjet v terénu lecos. Ale zlobí mi s ní už ruce (brnění) v rychlejších lehce rozbitých v podstatě neteréních sjezdech, kde se to vždy pouští i na celopevŇáku.

                                                    A pak mi už dost štvalo limitování přední brzdy s pevnou (snadno odskakující přední kolo, že nebrzdíš). Na zlepšení ohledně brždění ta méně žehlící Reba stačí. A celkově se to moc té pevné nevzdálilo (jízda ze sedla, změny sagu do výjezdu, sjezdu).

                                                    0 0
                                                  • lutte3  

                                                    Chápu tak to vidíme podobně, já nemám s HT problém, naopak s dobrou geo a „pohodlným“ ocelovým rámem mne jízda baví víc jak na fullu. Ale rád si s kolem hraju a vlastně mne baví jezdit často na limitu, kterého s HT dosáhnu mnohem snadněji.

                                                    0 0
                                                  • Atilla  

                                                    +1

                                                    0 0
                                                • scret  

                                                  cekal jsem, kdy to zase s jezdenim vytahnes…:) proste kdyz uz jsi opet ve slepy ulicce, zacnes nanovo a odjinud…

                                                  0 0
                                    • JakeF  

                                      No evidentně, jak tu sám píšeš, to bylo na polofunkčních zadřenejch plečkách typu R7 :).

                                      Já tu rozhodně nic různýho nesrovnávám, mám vyzkoušenou změnu progrese několikrát na stejný vidli a stejným tlumiči… Ono bys v první řadě měl vyzkoušet něco, co opravdu funguje a pruží… Dělat tu závěry z XCčkovejch tlumítek typu Reba a R7, to je fakt k ničemu, z těch ani při sebelepším nastavení pořádnou funkci nedostaneš… Ale to holt asi těžko vysvětlovat někomu, kdo jezdí primárně silnici a cyklokros, jenom má plnou hlavu vyčtenejch mouder od Mloka a Milana…

                                      0 0
                                      • Jenda  

                                        jenomže po úpravě pružiny by měla následovat adekvátní úprava tlumení. Jenže vysvětlovat tohle někomu, kdo tvrdí že sag je údaj na hovno… :-)

                                        0 0
                                        • JakeF  

                                          Vždyť to tu proboha přeci píšu celou dobu, čti trochu… Adekvátní úprava tlumení k tomu, abys omezil to houpání, který zvýšením progrese a následným nutným snížením tlaku způsobíš.

                                          Jinak jo, sag je údaj úplně k hovnu… Pokud někdo na stejný vidle jezdí po cyklostezkách a druhej lítá v bikeparku, tak budou sagy úplně jinde a komplet nastavení taky, takže tvrdit tady nějaký obecný pravidla je fakt k ničemu.

                                          0 0
                                          • Jenda  

                                            Pokud někdo na stejný vidle jezdí po cyklostezkách a druhej lítá v bikeparku, tak budou sagy úplně jinde

                                            tohle by mě zajímalo, můžeš to nějak rozvést a zdůvodnit?

                                            0 0
                                            • Smazaný účet  

                                              Vidis to..a ja bych rekl, ze budou mit jinak nastaveny prubeh pruzeni a jine tlumeni.:)

                                              0 0
                                              • Jenda  

                                                no já taky, proto se na to JakeFšeználka ptám :-)

                                                0 0
                                              • JakeF  

                                                Teoreticky, pokud to oba nastaví optimálně… Ale vraťme se do reality ze světa BF teorií, viz příklad níže…

                                                0 0
                                            • JakeF  

                                              Myslím, že to je zcela zřejmý… Navíc ono to ani nepotřebuje tak zásadně odlišný použití. Bavil jsem se s klukama, co na Špičáku trénovali na IXS DHčko a některý vozili vidle úplně tvrdý skoro bez sagu a někdo naopak měkký zobavý. Ve výsledku tu trať sjedou podobně rychle, jen každej úplně jinej styl a získávaj v jinejch pasážích…

                                              Takže jo, stojím si za tím, že sag jako takovej je akorát tak orientační hodnota pro někoho, kdo se v tom nevyzná a teprve hledá, jaký nastavení sedí jeho stylu.

                                              A navíc ještě jeden vysledovanej poznatek, proti těm obecnejm hodnotám z klasickýho měření vozí dobří jezdci v průměru vepředu sag nižší a vzadu vyšší, aby se jim to ± vyrovnalo P/Z, když se přesunou do attack pozice.

                                              0 0
                                              • Jenda  

                                                napsals mnoho slov ale na otázku jsi neodpověděl – typické. takže ještě jednou, je mi skutečně jedno jak vozili závodnící na Špičáku vidle, me zajímá zdůvodnění tohoto

                                                Pokud někdo na stejný vidle jezdí po cyklostezkách a druhej lítá v bikeparku, tak budou sagy úplně jinde

                                                A tvůj poznatek že na gravity disciplíny se nastavuje sag ve stoje nebo se zatíženějším předkem je fakt objev století :-)

                                                0 0
                                                • lutte3  

                                                  Ono totiž to tvrzení má 2 díry.

                                                  1. Lidi co jezdí po cyklostezce neví co je to sag a pochybuju, že to nastavuje dostatečný procento lidí aby bylo možný brát tuhle skupinu do porovnání jako příklad.
                                                  2. I mezi skupinou lidí co jezdí v terénu se najdou lidi s 35% sgaem a 0% sagem.

                                                  Jako výsledek vidim, že porovnávat jakej sag vozí lidi na cyklostezce a v terénu nám nic neřekne, když v rámci jedný skupiny to většina lidí nenastavuje a v druhý jsou relativně velký rozdíly způsobený individuálníma potřebama. :)

                                                  Promiň JakeF.

                                                  0 0
                                                  • Jenda  

                                                    tohle chápu ;-) já jen rakefovo tvrzení beru tak, že on by jako mechanik pro člověka jezdícího cyklostezky nastavil sag úplně jinak než na identické vidli u člověka jezdícího hodně v terénu. A tohle tvrzení považuju za přinejmenším matoucí a jak vidno dle nereakce RakeF ani on sám neví?

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    RakeF pracoval… Jinak ale v zásadě píšu přesně to samý, co lutte3 v bodě 2, jen mi přijde, že se mě úmyslně snažíš nechápat :).

                                                    Co se týče cyklostezky, tak lidi jezdící tam většinou nepotřebujou tolik aktivní vidli, tudíž povezou vidli spíš víc nafouklou, aby nehoupala na asfaltu, než někdo kdo jezdí dolekopcom a potřebuje, aby především žrala… Nicméně jo, asi se najdou i lidi, co na cyklostezku vozí měkký vidle, aby to žralo i na šotolině, takže jo, půjde především o ty osobní preference…

                                                    Nicméně fakt to pořád nic nemění na tom, že sag je hodnota sama o sobě úplně k ničemu, ale to ti asi těžko vysvětlovat, pokud žiješ v tom, že sag nastavuje jezdci mechanik :).

                                                    0 0
                                                  • lutte3  

                                                    Jsem mechanik a sag jezdcům nastavuji často :) Věř že 90% lidí co si koupí horský kolo s tim pak nešteluje jako my, úchyláci na pružení. Jako základní hodnota pro nastavení to neni špatné (ale ne ideální, s tim souhlas).

                                                    0 0
                                                  • Jenda  

                                                    jaá netvrdím že to nastavuje mechanik, mě by zajímalo, jak bys to nastavil ty. Identický vidle, jedna pro trailový agresivnější ježdění, druhá pohodička po cyklostezce. Ať se bavíme komplexně – popiš naladění jak vzduchový komory tak tlumiče. Fakt by mě to zajímalo. To cos napsal mě zatím přesvědčilo, že tápeš.

                                                    Jinak s Kájou souhlasím, většina lidí nastavení neřeší vůbec a až překvapivě hodně z nich ani neví že se vidle nějak nastavit dá, i nastavení odskoku mívají lidi fakt prapodivný.

                                                    0 0
                                                  • scret  

                                                    tak 50% lidi si neumi samo vymenit ani dusi, natoz aby se montovali do odpruzeni:)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Hele, týhle diskuze se odmítám účastnit… Jak už jsem napsal, je to velmi subjektivní a ať napíšu cokoliv, tak ty vytáhneš jezdce s opačnými subjektivními požadavky a budem tu zas diskutovat dva dny, na to se můžu…

                                                    0 0
                                                  • Jenda  

                                                    dobře, tak jenom, pokud necháš stejnou progresivitu vidle a cyklostezákovi nafoukáš menší sag „aby mu to nehoupalo“ tak jediný čeho docílíš je, že nebude využívat plnej zdvih, možná ani půlku. Zejména v porovnání s tím jak bys ladil na trailový ježdění je to kokotina tobě rovná.

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    No tak to gratuluju, právě jsi objevil Ameriku… O tom to právě je, lidi na cyklostezkách plnej zdvih nevyužívaj, využívat nechtěj a byla by přesně kokotina jim vidli ladit tak, aby ho na cyklostezce využívali, zvlášť pokud maj mít stejně progresivní vidli, jak na agresivní ježdění (asi aby to zabránilo houpání, jak tu tvrdíte, hehe :D)…

                                                    Dám ti reálnej příklad, třeba ti to už dojde… Pokud vezmeš mojí vidli – Pike, 2 bottomless tokeny a naladěná tak, abych celej zdvih využíval až na opravdu velkejch věcech, tak prostě stejně těžkýmu hobbíkovi na cyklostezky vyhovovat nebude. Nejenže mu bude moc houpat (přestože je progresivní díky 2 tokenům až až – což se vám tu snažím celou dobu vysvětlit, že progresivita fakt houpání neomezuje, pokud foukáš adekvátní tlak), ale ani zdaleka nebude využívat zdvih. Potřebuje vidli, která je víc fouklá – menší sag, aby to nehoupalo a zároveň výrazně lineárnější, aby využíval zdvih – přesně tak jsem to měl původně, když jsem byl zvyklej na XCčkovější projev a zároveň tak velký věci nedával. Alternativně to jde omezit místo tlakem pomocí LSC, jenže to už je potřeba takový utažení, že dochází k výrazně horší reakci na menší nerovnosti.

                                                    Pokud bych vzal v potaz to tvoje tvrzení, že by měl turista využívat na cyklostezce u mojí vidle celej zdvih, tak bude muset vozit asi tak 30 psi tlak, houpat to bude jak kráva a sag bude mít tak 50% :). Tomu říkám kokotina já :D.

                                                    0 0
                                                  • Jenda  

                                                    vidím že tvoje schopnost pochopit psanej text a zároveň se srozumitelně vyjádřit je poněkud snížená. Stejně by mě zajímalo, dle čeho usuzuješ, že člověk jezdící lehčí terén nechce využívat celej zdvih? :-)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    A najednou už jsme od cyklostezky v lehčím terénu :D. Ono se těžko chápe tvoje příspěvky, když si to pokaždý posuneš, jak se ti to zrovna hodí :).

                                                    Že na cyklostezce člověk nechce využít celej zdvih usuzuju z toho, že na běžných cyklostezkách nebývají překážky, který by svojí výškou odpovídaly zdvihu ani XC vidlice. Samozřejmě jsem si vědom toho, že si najdeš výjimku a po zdlouhavé diskuzi označíš za cyklostezku i Štrůdl na Špičáku, protože to je přeci stezka pro kola :D. Ne, děkuji, mám na práci lepší kratochvíle…

                                                    0 0
                                                  • scret  

                                                    porad to rikam, tebe je na BFku skoda, tys mel jit rovnou do politiky… Zbytecne tady s nama plebsem fakt ztracis cas…

                                                    0 0
                                                  • scret  

                                                    „že progresivita fakt houpání neomezuje“ – nesnazil ses tady nahodou porad tvrdit opak???:))

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Ne, celou dobu tvrdím, že zvýšením progresivity houpání neomezíš, protože naopak musíš adekvátně snížit tlak a vidle pak houpe víc, opak mi tu tvrdil jecnak, kterýmu jsi vesele přikyvoval :). Ale jsem rád, že už i ty ses odkopal, že to vlastně chápeš, jen cítíš potřebu být v opozici :).

                                                    0 0
                                                  • scret  

                                                    Pardon, mas pravdu, ty tvrdis, ze citlivejsi vidle vic houpe… :)

                                                    Jinak je celkem divny, ze u my R7 po zmene progresivity jsem narust houpani nezaznamenal…

                                                    Stejne tak u Pika – tam to jde jednoduse tokenama…

                                                    Jinak Jendu i jecnaka celkem pobiram a to sam sebe nepasuju do role odpruzenarskyho genia jako ty…

                                                    S tim odkopanim, myslim, ze po tvym predstaveni nemam absolutne zadnou sanci:)

                                                    0 0
                                                  • JakeF  

                                                    Ano, citlivější vidle pochopitelně houpe víc… Ono to je jasně vidět i u Pika, pokud dlouho nepruží, tak na první pohyb chce větší sílu… Ale jak ho člověk jednou zhoupne, tak potom už houpat začne…

                                                    Jinak samozřejmě samotným narůstem progresivity se houpání nezhorší, ale abys využíval zdvih, tak musíš foukat nižší tlak… A tvrdit, že vidle se snížením tlaku nezačne víc houpat, to už by byla odvaha i na tvůj doublespeak :).

                                                    0 0
                                                  • scret  

                                                    vidis, ja treba nemam s houpanim Pika zadny problem… asi neumis dobre slapat do kruhu:)

                                                    Ad prvni odpruzeni- pouziju tvy slova, to jsi objevil ameriku, tohle je zalezitost kazdy vidle… Mozna u USD vidle to nebude…

                                                    Jinak zkus vyndat z Pika tlumici patronu a uvidis jak bude houpat, at uz das tokeny nebo ne, tzn. v nejvetsi mire nejaky houpani ovlivnuje dost tlumeni…

                                                    0 0
                                              • MlokCZ  

                                                DH je DH, tady se bavíme o XC.

                                                Je jasné, že pro jízdu výhradně z kopce dáš na rovině sag malý nebo téměř nulový a vzadu velký. Samotný kopec to už pak vyrovná. Celé to ladí pouze na jízdu z kopce, to nemá s tímhle vláknem vůbec nic společného a ladí se tam odpružení úplně jinak.

                                                Tady se bavíme o Epiconu a podobných vidlicích, tedy o XC, kde je takové nastavení úplná hovadina, protože se jezdí i po rovině a do kopce. A je potřeba, aby vidlice fungovala všude.

                                                Naopak sag je podstatný parametr. Nejde tu vůbec o přesnou hodnotu jestli je 17% nebo 21%. Ale jde tu o to, aby do výjezdu tam pořád nějaký rozumný sag zůstal, aby to fungovalo. A do sjezdu aby nebyl zase přehnaně velký, aby tam vůbec zůstal nějaký zdvih pro samotné pružení.

                                                Takže naopak zachovat rozumný sag, aby to fungovalo všude je poměrně obtížné, na některých vidlicích dokonce nemožné (třeba některé starší Talasy měly v prudkém výjezdu sag nula a nešlo s tím nic udělat a bylo to pěkně na h…o). A proto vůbec nejde jít cestou zprogresivním vidlici a jen o to méně nafoukám, protože sag se bude brutálně měnit a často to někde (výjezd, rovina, sjezd) nebude vůbec fungovat.

                                                0 0
                  • scret  

                    ou, to bolelo:)

                    0 0
                  • JSt  

                    tak to zkus vysvetlit. kdyz vezmu zjednoduseny model, tak pevna vidlice ma odtrh nekonecne velky. nehoupe vubec. kazda odpruzena vidlice ma odtrh nizsi a houpe vic. kdyz ji zamces, tak ma nejakou ochranu proti prorazeni, ktera pri vetsim razu povoli, cili prakticky jen zvysis ten odtrh, aby se vidlice nehoupala.

                    takze podle me ma odtrh s houpanim uplne tu nejvic nejprimnejsi souvislost. pokud bude mit vidlice velky odtrh, nebude houpava ani kdyby ses na hlavu stavel.

                    0 0
                    • jecnak  

                      Ten tvuj priklad kulha, je potreba umet striktne odlisovat pruzeni a tlumeni a vedet, v jakych situacich co ta ktera vec ovlivnuje. Mlok ale hezky natukl ruzne prubehy pruzeni vidlic a to jak se chovaji. To mi prijde extremne dulezite zvlast pro mensi zdvihy pro XC kola – schopnost aktivne fungovat, brat male nerovnosti, ale pritom hospodarit se zdvihem.

                      0 0
                      • MlokCZ  

                        U toho průběhu bych ještě zdůraznil, že tu jde o první třetinu zdvihu (když se bavíme o pohupování při šlapání). A tam to celé hodně závisí na negativce a může se to dost odlišovat od dalšího průběhu více do zdvihu.

                        Tím narážím např. na vzduchová x pružinová negativka, které počátek zdvihu ovlivňují poměrně výrazně jinak.

                        0 0
                        • McBlacky  

                          v tvým případě to máš ale nastavený tak, v neg víc tlaku nebo silnější neg pružinu, což jednak udělá malý odtrh a druhak ti při menší zatížení pošle víc vidli do zdvihu, takže ti ve stoje už tolik nehoupe. V extrému kdybys negativku vyfoukl tak bude sag nula nebo minimální ale jakmile ji přetlačíš začně houpat.

                          0 0
                          • MlokCZ  

                            V extrému kdybys negativku vyfoukl tak bude sag nula nebo minimální ale jakmile ji přetlačíš začně houpat.

                            Ano, s tím souhlasím. I když čím méně progresivní průběh, tím to bude méně výrazné. U mojí Reby, která je progresivní minimálně by to moc velký rozdíl tedy neudělalo, ale trochu jistě ano.

                            druhak ti při menší zatížení pošle víc vidli do zdvihu

                            Ano i ne. Je potřeba vzít v úvahu, že nejen, že mám přefoukanou negativku oproti pozitivce (že je nezatížená vidlice už skoro celý 1cm ve zdvihu), ale současně mám vysokou absolutní hodnotu tlaku v pozitivce.

                            Kdybych nepřefukoval negativku oproti pozitivice, tak současně bude foukat i absolutní tlak do pozitivky nižší. A také bych musel už nechat zvýšit progresivitu, abych nebyl pořád na dorazu.

                            V reálu je to pak takhle:

                            • nezatížená vidlice má rovnovážný stav ten skoro centimetr ve zdvihu
                            • sag mám pak dalších asi 12mm (lehce přes 1 cm) navíc, tedy z rovnováženého stavu to není nijak velký sag (i když je to už jen z 9cm zbývajícího zdvihu z rovnovážného stavu) a moc do zdvihu už nejde; ale je pravda, že celkově z bodu nula (10cm zbývajícího zdvihu pro ± stejné tlaky v komorách nebo lehce méně v negativce, ani jsem přesně nezkoušel kdy to u téhle vidlice tak vyjde) to je už sag o něco větší
                            • poslání vidlice více do zdvihu při jízdě ze sedla v mojem případě už situaci moc nemění, protože průběh od sagu v sedě a od sagu ve stoje je téměř stejný
                            0 0
                            • McBlacky  

                              to s vyvážením tlaků poz-neg je podle mě jinak (u SR dual air)

                              přefouknout negativku znamená prakticky jen to, že máš v ní o víc než 110% větší tlak než v poz – pak začne zajíždet do zdvihu. Benefit je nejlepší nastavení co do citlivosti, vozíme to tak taky doma.

                              Ale nemá to vliv na tlak v poz v průběhu většiny zdvihu. Ten foukáš na svoji váhu vždycky. Pokud do ní dáš víc, tak je vidle víc progresivní a nevyužiješ celý zdvih. Úpravou tlaku v neg si pomůžeš jen v krátkém začátku zdvihu a nejvíc na odtrhu. V druhé půlce zdvihu je tlak v neg irelevantní, protože je tam málo vzduchu a jeho rozpínavost není taková. ve fázi 1/4–2/4 zdvihu to je patrné jen v lab měření IMHO.

                              Pokud nemáš dual air a místo neg komory je pružinka, tak ta má roztažená délku cca 3cm pro vidli 10–12cm, a je jasný, že pokud jsi ve zdvihu víc jak 3cm už nemá vliv na nic.

                              zkusil jsem to rychle pohledat. tady je to pro tlumič, ale u vidleto platí o to víc, neg komora je ve srovnání s poz ještě menší. http://www.pinkbike.com/…ks-2012.html

                              0 0
                              • Smazaný účet  

                                Mylsim, ze mlok tim zvysenim tlaku pozitivky pretlakovanim negativky myslel prave ten okamzik, kdy se ti vlivem vyssiho tlaku (ty pises 110%) pohne pistek do nove „neutralni polohy“. Tedy ze vyssi tlak pretlaci pistek kousek stranou, cimz dojde ke zvetseni objemu negativky a zmenseni objemu pozitivni komory. Bo vzduchu je tam furt stejne, zmeni se i tlaky (negativka poklesne, pozitivka stoupne).

                                0 0
                                • McBlacky  

                                  jasný to byl jeho bod 1. takhle to jezdí každej kdo pochopil dual air

                                  0 0
                                • MlokCZ  

                                  Právě že ne, mám to přefoukané mnohem více, níže podrobnější vysvěltení. Pro nastavení ideální žehlící vidlice bych to tak samozřejmě nevozil. Ale jak jsem psal, je to specificky nastavená vidlice, která je náhradou pevné, kterou jsem tam několik let vozil.

                                  Jinak podle mě žádné přefoukání negativky aniž by vidlice zajela do zdvihu není možné, ani na 110% (ani na 105%). Ve chvíli foukání to sice zafunguje, protože rozdíl tlaků bude menší než vliv pasivních odporů, takže to na první pohled vypadá, že to jde. Ale stejně při chodu vidlice za jízdy se nakonec ustálí více ve zdvihu než byla ve chvíli foukání a tedy už tu původní polohu neudrží.

                                  Nakonec to vždy skončí na vyrovnání tlaků obou komor, ale už jinde ve zdvihu.

                                  Přefoukáním to označuju oproti bodu nula. Bod nula označuju hodnotu zdvihu, kterou výrobce vidlice konstrukčně určil pro stejné tlaky obou komor. Pokud se vidlice násilím podrží v tomto bodě, tak negativka už bude mít v tu chvíli výrazně vyšší tlak než pozitivka. Ale samozřejmě se to pak zase ustálí jinde ve zdvihu, kde se tlaky vyrovnají.

                                  0 0
                                  • pepek  

                                    v negativce je menší plocha pístu. . . . .

                                    0 0
                                    • MlokCZ  

                                      To je, vždyť to píšu i v tom příspěvku níže („Negativka má sice malý objem, ale bývá i užší a jde tu pak o poměr pístků.“). A co s tím?

                                      0 0
                                      • McBlacky  

                                        by mě zajímalo jestli by to někdo spočítal jaká je objemová roztažnost při tlacích co tam jsou.

                                        0 0
                                      • gerrard  

                                        No pokud komory a pistek z obou stran nemaji stejny prumer , tak se ti nevyrovna tlak mezi komorami, ale vyrovnaji se sily pusobici na pistek, ale to je asi ciste jenom technikalie bez zasadniho vlivu na fungovani. :)

                                        0 0
                                        • McBlacky  

                                          u RS Dual air je plocha pístků stejná, akorát v neg komoře je pístnice co drží pístek, ale ta na poměr sil nemá vliv, jen to dál snižuje objem tý komory.

                                          Musel bych to změřit ale odhadem u vidle co má 10cm má poz komora 14cm a neg 4cm.

                                          Tlaky na běžný ježdění 100–140psi. V obou by mělo být stejně.

                                          0 0
                              • MlokCZ  

                                Jak to mám nastavené, tak to samozřejmě rovnou zajede do zdvihu a to výrazně. Jak jsem psal, skoro celý 1cm. Pointa celého je taková, že potřebuju mít vidlice kolem 2–2,5cm sagu po nasednutí (tak mi vychází optimálně geometrie). S takhle moc přefoukanou negativkou to vyjde i se současně přefoukanou pozitivkou (než by bylo ideální pro ideální žehlení vidlice).

                                Pozitivka je přefoukáná právě k omezení chodu vidlice. Přefoukání pozitivky ale určitě nezvýší progresivitu, jen posune celou křivku výše, ale tvar křivky (tedy jak je moc lineární nebo progresivní) zůstává pořád stejný.

                                Navíc jak jsem psal je ta vidlice hrozně lineární, takže i s přefoukanou pozitivkou ji dokážu poslat na doraz (i když se tak neděje běžně). Pro ideální žehlení bych současně se snížením tlaku v pozitivce musel i výrazně zvýšit progresivitu, abych nebyl na dorazu permanentně.

                                Souhlasím, že od určitého zdvihu je vliv vzduchové negativky skoro zanedbatelný, i když tam pořád nějaký je. Negativka má sice malý objem, ale bývá i užší a jde tu pak o poměr pístků. A tedy tlak v negativce neklesá až tak pomalu jak jde vidlice do zdvihu i když má malý objem (jde tu o kolik se roztáhne na délku oproti počátečnímu stavu a tedy o kolik poměrově zvětší objem). Z tohoto pohledu by měla vliv pořád ne tak malý. Ale současně narůstá tlak v pozitivce jak jde vidlice do zdvihu a dohromady to už od určitého zdvihu dělá negativku zanedbatelnou.

                                U ocelové negativky je to jasné, že po roztažení pružiny nemá vliv vůbec žádný. Často je ale roztažená délka delší než 3cm. Hlavní rozdíl je ale v jiném průběhu oproti vzduchové negativce a tedy vliv v těch prvních centimetrech zdvihu je jiný.

                                0 0
                      • JSt  

                        kulha v cem konkretne? nejsem si vedom, ze by mi nekde pruzeni a tlumeni splynulo v jedno. :-)

                        „To mi prijde extremne dulezite zvlast pro mensi zdvihy pro XC kola – schopnost aktivne fungovat, brat male nerovnosti, ale pritom hospodarit se zdvihem.“

                        citlivou nehoupavou vidlici by chtel kazdy, ale nema ji nikdo. ve svetaku maji jezdci vidlici nehoupavou a v nedeli u vyletniku uvidis tu samou vidlici citlivou. ;-)

                        0 0
                        • MlokCZ  

                          Příklad locku je tak akorát dobrý trolling.

                          Aspoň trochu fungující vidlice budou mít odtrh někde v rozmezí 5–15kg. S lockem jsi dohromady na 60kg+. To můžu stejně trollit s průběhem.

                          Když jsi vzal příklad 4× většího odtrhu (nebo ještě více oproti citlivé vidlici), tak to můžu nafoukat vidlici na 4× větší tlak a také nebude vůbec houpat (je to stejně blbý příklad, tak neřeším, že by tak velký tlak nemusela ani přežít).

                          citlivou nehoupavou vidlici by chtel kazdy, ale nema ji nikdo

                          To není vůbec pravda. Já jsem jasně uvedl příklad citlivé a nehoupavé vidlice, takovou v reálu mám. Bavíme se ale stále pořád o citlivosti.

                          To samozřejmě je něco úplně jiného než celková žehlivost vidlice. Ta moje Reba je sice pořád extra citlivá, přesto ale moc žehlivá není. To je ovšem dané průběhem (nechodí jak je nastavená moc do zdvihu na středně velkých a menších překážkách) a ne citlivostí.

                          Není možné mít opravdu žehlivou vidlici a současně nehoupavou. Žehlivá vidlice bude ale nejen citlivá, ale hlavně bude i velmi ochotně chodit hodně do zdvihu, což způsobí následně i nějaké to houpání, ze sedla klidně i dost velké.

                          0 0
                          • JSt  

                            nehoupava vidlice a malohoupava vidlice je rozdil. to, co vy tady zminujete jsou vsechno kompromisy vice ci mene posunute k te nehoupavosti resp. zehlivosti, podle preferenci jezdce.

                            0 0
                    • ememem1  

                      uplne laicky bez nejakeho rozmyslania by som povedal ze to je daleko viac zavisle od linearity/pro­gresivity chodu a expanziou jak od odtrhu. ale mozno sa mylim, aktualne s ana to nemozem moc sustredit :-) tak ma pripadne oprav.

                      0 0
                      • JSt  

                        pokud mas dostatecne maly odtrh, prijde na radu tebou uvedene. ;-)

                        0 0
                      • JakeF  

                        Problém je v tom, že abys pořád využíval celej zdvih, tak při zvýšení progresivity foukáš nižší tlak a tedy vidle je k houpaní nachylnejsi… Což čím nižší odtrh, tím to bude výraznější…

                        0 0
                        • Atilla  

                          Tak pokud chceš využívat celý zdvih a přitom mít vidli co se nehoupe, tak jí přeci nebudeš dělat progresivní.

                          To je taky důvod proč mi veskrze vůbec nesedí 32mm vidle. Na začátku tupé a zdvihem pak prolítnou jak nic až na konec – linearita jak vyšitá.

                          0 0
    • noviisek  

      Kup rebu

      0 0
      • ememem1  

        tiez moc nechapem ze pri takmer rovnakych cenach este niekto riesi epicona.

        0 0
        • Smazaný účet  

          Rovnaké ceny teda moc nejsou když za Epicona dáš o 4k méně.

          0 0
          • ememem1  

            reba sa da zohnat lahko cez dve stovky, epicon o moc lacnejsi neni .

            0 0
            • d  

              Rebu jsem měl, neupravenou. Neskutečné problémy s netěsností, prohazování vnitřností mezi nohama (možná probém kusu, OK). Motion control úplně na hovno z principu – silná pružina, za kterou se tahá lankem, které (NE)drží malý červík… Jak je to u novějších modelů nevím. Zlatý mechanismus u SR.

              To nejdůležitější:** TT odvádí kvalitní servis a to rozhodlo při výběru**. Už jen z tohoto důvodu své volby nelituju.

              Navíc nechci, aby tady vznikl dojem, že je vidlice nemožná, že přefoukáním vidlici úplně zabíjím, atd., prostě jsou jen úseky na vyjížďce, kdy to člověku vrtá hlavou, nic víc. Včera jsem byl na vyjížďce a byla super.

              0 0
              • ememem1  

                z MC suhlas, tiez som to vyhodil uplne, na cestu mam silnicku a v terene to aj tak nezamykam.

                0 0
              • McBlacky  

                asi smůla na kus nebo levej servis. prošlo mi rukou víc reb a sidů doma a všechno bez problémů i s větším nebo závodním nájezdem, jednou se měnil MC protože nevracel, to u jedný generace bylo pomerně častý

                0 0
            • Smazaný účet  

              V ČR seženeš Epicona už za 3500KČ, Rebu nejméně kolem 6000KČ. Takže tam je rozdíl dost velký.

              0 0
    • Smazaný účet  

      Takže výsledek je jaký? Je Epicon z TT dobrá vidlice nebo šmejd.

      0 0
      • ememem1  

        smejd to neni ale reba je (pri troche hladania a stastia) lepsia za porovnatlenu cenu

        0 0
        • MlokCZ  

          Která Reba a v čem lepší?

          Jak jsem reagoval níže, tak žádnou vidlici obecně za nejlepší nepovažuju a vždy je to o požadavcích jezdce x vlastnosti dané vidlice.

          I když mám už 5. Rebu, tak si nemyslím, že Reba je obecně lepší. Bude jednak záležet na ročníku Reby a pak samozřejmě co kdo požaduje za vlastnosti.

          Když bych srovnal Rebu a upraveného Epicona

          • HS expanze u některých ročníků a modelů Reby; sice to na tom nízkém zdvihu není žádný extra přínos, ale obecně to lze považovat za drobné plus; tu ale stejně má jen některý model
          • dualair: ten považuju za velmi dobré řešení, ale ten stejně nesežene a dostane naopak solo air, který považuju za horší řešení než ocelová negativka vybraná na hmotnost jezdce (tak to má upravený Epicon)
          • průběh vidlice je pak zcela individuální záležitost a nedá se říct ani o jedné, že by měla lepší, navíc co ročník Reby, to jiný průběh; do určité míry lze pak při úpravě s průběhem stejně hnout
          • citlivost bude u upraveného Epicona jasně lepší než u Reby v originále a je na každém jestli to chce nebo ne

          Poslední Rebu jsem kupoval samotnou a to cíleně kvůli dualair, protože jsem věděl, že si na rámu budu potřebovat hrát jednoduše se zdvihem a také to tak vozím jak jsem psal výše (cíleně přefoukaná negativka). Tohle by bylo u Epiconu složitější (jednoduše si s tím hrát po jemných krocích). K tomu jako všechny Reby před tím ji mám upravenou, takže neztrácí na citlivosti (srovnatelné s upraveným Epiconem). A mám navíc zrovna model s HS expanzí.

          0 0
          • ememem1  
            • co som mal epicona resp. mali decka tak bol vyrazne viac nachylny na pravidelne servisovanie. navyse sa dost rychlo vyvaklali puzdra.
            • reba je imho jednoduchsie servisovatelna
            • reba je lahsia a prisla mi tuhsia, odmerane to ale nemam.
              • priebeh – individualne to je ale by som povedal ze tak 2/3 ludi vyhovuje primerana citlivost (cize sa netreba nutne nahanat za minimlanym odtrhom), viac menej linearny priebeh s progresivitou ku koncu co reba splna pomerne slusne aj v zakladnej zostave bez uprav. u epicona by som si az taky isty nebol.
            • solo je je dost krok do blba, vid aj nizsie , rovnako hs pri xc vidlach okolo 120 zdvihu je o nicom v tom mas pravdu.

            stale tvrdim ze ked si mam pri +/- rovnakej cene na vyber beriem rebu

            0 0
            • MlokCZ  

              Tuhost – záleží na ročníku Reby i Epiconu. Většinou dle měření na tom byl Epicon o něco lépe, ale také současně byl o trošku těžší.

              Ohledně servisu už nemůžu mluvit za sebe, protože dlouhodobě jsem upraveného Epicona neměl. Ale jezdí mi tu aspoň dva kousky u kamarádů se kterými jezdím už hodně let. A nic takového nepozoruju.

              V jednom případě to bylo dokonce přesně naopak, ale to mohla být smůla na kus. Kolo koupil s Rebou. Po nějakém čase a více problémech kdy poslední znamenal nutnou výměnu celého MC kamarád pořídil upraveného Epicona.

              U toho pak na servis pěkně kašle (na můj vkus až moc a chtělo by to častější servis ať už to bude Reba nebo Epicon). Přesto chodí slušně ještě pořád až jsem byl překvapený. Samozřejmě citlivost se trochu už zhoršila, ale čekal jsem to po tak dlouhé době bez servisu daleko horší.

              Vakl stále žádný nemá a to váží 95kg a jezdí tu vidlici už dlouho. A z celé party zrovna prasí v terénu nejvíce. Vakl se ale bude sakra lišit u originálního Epiconu a upravenéhl. Epicony obecně mají z výroby vakl, který maskuje vazelína, takže se může rychle objevit. U upraveného Milan vůli při předělání na olej vymezuje (jde udělat pouze u nové vidlice, dodatečně už nelze), takže tenhle problém to dost eliminuje.

              Průběh. Tam opravdu záleží strašně na ročníku Reby, rozdíly obrovské. Staré reby bez u-turnu byly tak progresivní, že to na mě bylo strašně moc a chtěl bych mnohem menší progresivitu. I u u-turn verze (kde byla nižší) to bylo tak tak (skoro pořád moc).

              Poslední Reba co teď jezdím je přesný opak. Ta je strašně lineární. Nemít ji specificky nastavenou jak jsem popisoval (a to je ze specifických důvodů, že to je náhrada pevné + kvůli geometrii), tak bych potřeboval progresivitu opravdu hodně navýšit. Prostě Reba šla z extrému do extrému.

              Oproti tomu upravený Epicon mi průběhem ± sedí tak jak to Milan ladí. Tím ale nechci tvrdit, že to tak musí sedět každému.

              Servis je u RS poměrně jednoduchý, u Epiconu ale také. A ocelová negativka + jediná pozitivní komora je ohledně servisu lepší než solo/dual air. Na druhou stranu tlumící část je jednoduší asi už u Reby.

              0 0
              • ememem1  

                tak hej, reba je naozaj rok od roku casto dost ina a jak pisem posledne tri-styri roky su vsetky vylepsenia skor k hovnu az k horsiemu jak uzitku. a ked beres upraveny epicon a takuto beznu rebu tak povedzme. upraveny epicon je uz ale aj cenovo porovnatelny uplne (ak dobre ratam akolo 230E, za to sa naozaj reba zohant da – to je skor drobeczkovi jak tebe)

                0 0
                • Smazaný účet  

                  Upravený Epicon pro 29 7300, Reba 9500. Pořád dost velký cenový rozdíl.

                  0 0
                  • ememem1  

                    ty sa chces hadat, to ja poznam.....kup si co chces.

                    mimochodom pred par dnami som jednu rebu kupoval , rozdiel v cene oproti najlacnejsiemu epiconu z TT je kolko? 30 E ?

                    ale uz ma to nebavi, ked si presvedceny ze usetris ok.

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      Já nejsem přesvědčený já to vím akorát ty to nechceš přiznat :D A když už tak srovnávej srovanatelné. Srovnávat Rebu na rychloupínák a Epicona s pevnou osou je dost mimo. Tady máš správné srovnání http://www.bike-discount.de/…9/wg_id-2269.

                      0 0
                      • ememem1  

                        ja hovorim ze sa chces hadat, najdi upraveny epicon bez pevnej osi pls

                        a kludne skus aj ine wby jak ten co som dal :-)

                        alebo to uz nechajme.

                        0 0
                        • obda  

                          Proboha proč v dnešní době bez pevné osy? Správné srovnání bude spíše vzít současný mainstream – tapered krk, pevná osa, 27.5".

                          0 0
            • obda  

              Jak pise mlok, u TT Epicona vakl po mnoha letech zatim nepozoruji. Servis je jednoduchy. Jediny zasadnejsi problem po par letech je prisavani oleje do tlumice pres jednobrite gufero (konstruovane na vazelinove mazani). Snad su uz brzo dokopu k vymene :-/ Prubeh chodu mi vyhovuje :) (ale na kole jezdim, neskacu ;))

              0 0
        • Smazaný účet  

          O jakej porovnatelnej cenně pořád píšeš? Co jsem hledal tak Epicon vždy o 20 procent min levnější.

          0 0
      • MlokCZ  

        Žádná obecně dobrá vidlice neexistuje. Vždy je to o tom jaké konkrétní požadavky má daný jezdec a jestli je daná vidlice splní nebo ne.

        0 0
        • ememem1  

          nicmenej medzi prevedenim resp. trvanlivostou (vyheglanie a pod.) bol este nedavno medzi rebou a epiconom rozdiel. cim nechcem povedat ze je epicon zly. a je pravda, ze jak sr tak rst imho docela napreduju co u klasik typu rs, fox, manitou, marzocchi sa vyjma par top modelov z uplne inej cenovej kategorie moc povedat neda, skor vymyslaju cipoviny pripadne rovno krachuju.....

          0 0
      • d  

        Vzhledem k požadavkům, které mám, pořád je to dobrá vidlice. Otázka je, zda-li je na tom stejně dobře v poměru cena – výkon tak, jako před lety.

        Stejně kvalitní a cenově dostupný servis ti někdo jiný asi těžko poskytne a to byl důvod, proč jsem se pro ni nakonec rozhodl. Koupit Rebu z KK apod. za dobrou cenu, proč ne, ale pak ji doma před první vyjížďkou rozebírat a čumět, zda-li je řádně promazaná nad pístkem nebo zda-li nemá v tlumiči místo oleje nachcáno, no kde to jsme.

        Reba z TT, to by se mi líbilo. Ale kdo ví, zda-li bych tady s ní nenaříkal v bledě modrém.

        0 0
        • MlokCZ  

          Pokud ti ± sedí průběh upraveného Epiconu jak ho teď máš, tak bys nakonec s upravenou dual air Rebou na tom byl chováním ± stejně (u solo air spíše hůře, protože konstrukční problém mrtvého chodu soloairu by tam byl tak jako tak).

          0 0
        • Jakobo  

          Ja tomu moc nerozumim, odpruzene vidlice uz nevedu. Ale co plaste, ty na to budou mit take vliv. Nejsou prefoukane?

          0 0
      • AleZ80  

        Epicona z T-T jezdím druhou sezónu a zatím jediným problémem je přílišná linearita. Panu Slancovi se po loňské sezóně do vyvložkování komory nechtělo a řekl mi, že mám víc foukat. I při větším tlaku je citlivost pořád parádní, na doraz jsem ji letos myslím ještě nedostal, ale mám menší SAG než by to chtělo, takže po této sezóně bych na vyvložkování asi už trval, ale koupil jsem už na příští sezónu nové kolo a na to půjde Auron z T-T ( jen ještě nevím která verze ).

        0 0
    • alinceb  

      Hodně zábavná diskuze, ale ani jsem ji celou nepročetl. Už jsem si bláhově myslel, že JakeF poslední dobou nějak „zmoudřel“ a nebo se aspoň uklidnil, ale ne…

      0 0
      • Smazaný účet  

        Ne, jenom nebyl tak casto u kompu:):)

        0 0
        • JakeF  

          Přesně :). A navíc už mě přestalo bavit diskutovat se scretem, začínalo to být pořád dokola to samý…

          0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.