Elektrokolo - balancování baterie

41 nepřečtených
  • pakun

    Nevíte, jestli už dneska mají elektrokola baterku a nabíječku udělanou tak, aby docházelo při nabíjení (lze i při vybíjení) k vybalancování (vyrovnání) jednotlivých článků baterie? To je aby se každý článek nabíjel individuálně, protože každý má trochu jiný vnitřní odpor i kapacitu, chemii… Zkrátka , aby to mělo nějakou inteligentní BMS, která jde až na úroveň jednotlivých článků. Pokud to tak není tak většinou dojde velice brzy k zničení baterky. Prodejci většinou nedokáží odpovědět… Díky.

    • jecnak  

      Proste zalezi na vyrobci.

    • mr.ricardo  

      Popravde, u Li-Ion clanku, ktery se u kol pouzivaji nejcasteji, to neni potreba, pokud se pri vyrobe pouziji kvalitni tridene clanky. Ale tezko rict, nakolik s tim vyrobci aku do kol lamou hlavu, baterka je spotrebak. Pokud je clovek trochu zrucny, vadny clanek jde v aku vymenit, dela se to i aut.

      Jeste jsem nevidel kolo, u kteryho by se pripojoval balancni konektor.

      • Breakpain  

        Čoveče, sice jsem se v elektrokolech nešťoural, ale modelařil jsem nějaký pátek a ač výrobci do modelů články selektovali, stejně by to bez balanceru brzo chcíplo. Otázka je, jestli balancer není uvnitř aku nějak integrovanej – tipnul bych si že ano, protože bez toho je riziko nafouknutí a flambnutí mnohem větší :) …

        Ale hádat se nechci – je to jen můj deformovanej názor po pár letech lítání s lipolkama ;) …

        • mr.ricardo  

          Kolego modelari, pletes si li-ionky s li-polkama, tam se balancovat musi. Treba Jeti ma svoje clanky Power Ion (clanky jsou Sony, jestli si dobre vzpominam), ktery jsou trideny a nebalancujou se celou zivotnost aku, ktera je mnohem delsi nez kdejaky lipolky.

          • Breakpain  

            Nepletu ;-), jen jsem si nevšiml, že nemluví o lipolkách O:-) … fail ;)

          • midlander  

            Jaký je rozdíl v nabíjení lionek a lipolek, že se lion balancovat nemusí? Já teda dycky radši nabíjim lionky každou zvlášť.

            • mr.ricardo  

              Odkaz primo na Jeti

              • lukas aka mitro  

                To, ze to pisou na webu, ma byt jako dukaz?

                • mr.ricardo  

                  Myslim, ze u Jeti vedi dobre, co rikaji. Dalsi dukaz jsou letity zkusenosti modelaru, zkratka akupacky z kvalitnich li-ionek neni treba balancovat. Ale nikomu to nenutim, at si kazdej nabiji, jak uzna za vhodne.

                  • xtonda  

                    To, že někdo napíše, že netřeba balancovat aby to prodal skutečně nic neznamená.

                    • midlander  

                      to je pravda, nicméně jeti platí v modelařině za high-end firmu i v zahraničí a nemaj důvod si kazit renomé blbejma baterkama.

              • midlander  

                to chápu tak že tyto články (spešl sortované aby měly v sadě stejnou kapacitu) se balancovat nemusí. obecně lion ano.

                co si třeba pamatuju jak jsem měl kuchlou baterku od noťasu (3S2P) tak ta měla vždy vývod pro každej pár.

                • lukas aka mitro  

                  vecna…„stejnou kapacitu“ nebudou mit nikdy (a=b), ale nebude se lisit moc:)

                • mr.ricardo  

                  Ono ani tak nejde o kapacitu, ale spis vnitrni odpor clanku. Kdyz jsou si co nejbliz, nabiji se srovnatelnym proudem a srovnatelne rychle, stejne tak se stejnomerne vybiji a tim dochazi k minimalnimu rozbalancovani a prodlouzeni zivotnosti.

          • pakun  

            Co jsem vygooglil, tak se obecně balancuje obojí.

    • pakun  

      I tříděné články se určitě časem rozjedou! Baterka není levná věc, já bych ji nechtěl měnit např. každý rok… U elektroaut si nikdo netroufne uvést na trh baterku bez balancování. Kolo nemusí mít balancovací konektor, součástí baterky je i elektronika, která balancování (zpravidla při nabíjení) provádí (např u elektroaut). A tato elektronika také hlídá stav každého jednotlivého článku. A v případě jeho vybití vypne celou baterku, i když je tam třeby 60% energie. Jinak by došlo k zničení toho podbitého článku.

      • peo  

        „U elektroaut si nikdo netroufne uvést na trh baterku bez balancování.“ Doporučuji se kouknout na foto vnitřku bateríí. Třeba Tesla to skládá z „normálních“ článků a balancování tam neni na 100% – články jsou sériově za sebou a žádný „drát“ potřebný na balancování tam není.

        • pakun  

          Jestli elektroauta nemají balancování, tak už se nemusíme dál bavit. Ono to totiž není o nějakém drátu…

          • Vilém  

            Takze se to posila bezdratove? Nechces sva tvrzeni necim podlozit? Zajimalo by me jak to napeti jednotlivych clanku teda meri.

    • Tomcat  

      Popsal bych to jako …další baterkový pacient…

      Vzhledem k tomu co je v nejnižší cenové třídě až po stroje za 30–40k se často používají sr_čkové díly, tak ne, nemají všechny. Představa, že mají čidlo ke každému článku je naivní. Beztak tam je jen hrozen miničlánku propojeních plechem.

      Ani u elektromobilů není ke každému článku čidlo, ale měří se jen nějaký segment.

      • mr.ricardo  

        Presne tak aneb jak hledat problem tam, kde zadny neni. Jak pisu vys, pri vade aku neni treba kupovat novy, ale rozebere se, vymeni vadny clanek a drandi se dal.

        • Tomcat  

          u levných kol žádný článek uživatelsky nevymění. Může vyměnit celou sadu, která zalepená\zaletovaná v „kontejneru“

          Můj odhad je jen klasický případ s tím kdy myslí, že on na tom vyzraje koupí ekolo s pokročilým nabíjením a vydřímu neúměrně déle. „jenže Ameriku neobjeví“…

          • pakun  

            Fajn, takže budeme kupovat co rok dva novou baterku za cca 10tisíc a usmívat se jako obchodníci co nám ji prodávají. Věřit pohádkám o zbytečném balancování samozřejmě budem i nadále…

            • t29  

              Ale kdeže – prostě budeme jezdit na bezmotorových kolech.

            • mr.ricardo  

              Tak dalsi moznost je, udelat si vlastni akupack. Koupis kvalitni Sony nebo Panasonic clanky, ze zahranici se daji sehnat za solidni ceny a vis co tam mas a jeste vetsinou usetris.

            • Tomcat  

              Nikdo kvůli tobě nezačne dělat kvalitativně lepší elektroniku do levných elektro kol.

              To co je v elektrokolech až pod 50 tisíc je jak po stránce elektroniky tak často cyklo dílů odpad až lowend. Vztekej se jak chceš, ale lidi co si pořídí pořádné elektrokolo ve vyšší ceně, jednak s 10k za baterku nebudou mít takový problém a možná tam load balancing na úrovni nějakého sestavy článků i bude.

              Představa že tím prodloužíš životnost ale roky je směšná . Mnoho těch kol a nejen kol má jen uvnitř „battery packu“ jen sletovaný pomocí pozinkovaného plechu xx až xxx kusů AA článků u kterých není jasné v jaké kvalite byly v momentu „montáže“ .

              Celkově s elektrokolem( koloběžkou, skatebordem, robovysabačem, srobosekačkou atd…) by šlo dodat kdo chce opici musí mít i na banány.

              • MirosPikos  

                Cože? AA články v e-kolech? :-):-):-)

                • Drobeczech  

                  A jaký asi jiné, co si myslíš že máš v autech :D

                  • lukas aka mitro  

                    AAA…jsou mensi a lehci:)

                    • Tomcat  

                      To ale záleží tak na obchodním oddělení kde vyjedná lepšího dodavatele a co za ty peníze dodá.

                      Snad nemyslíte že vyráběné a prodávané je vždy nejlepší technické řešení

                  • Tomcat  

                    Některé mají i „dospělé“ články , třeba průmyslové NCR 1865 https://electrek.co/…down-85-kwh/ vyloženě při kombinaci seriového a paralelním zapojení to musí mít loadbalancing jak nikdy :-D

                  • mr.ricardo  

                    Nejsou tam AA clanky, pouzivaji se Li-ion clanky velikosti 18650. U levnejsich kol nevim, mozna tam cpou mensi nebo to, co zrovna maji, ale co jsem videl, vzdycky melo 18650, v autech stejne tak.

                    • Tomcat  

                      nebo to, co zrovna maji… …je u kluků z čajna velice oblíbený postup. Sranda když člověk rozdělá „jednu věc“ ve třech exemplářích a ono vevnitř je to pokaždé jiné.

                      • Vilém  

                        Ty uz zacals delat i do elektrokol? Nebo kde se k tem rozebranym akupackum dostavas, ze tak zasvecene komentujes.

                        • Tomcat  

                          K elektronice obecně ;)

                          • Vilém  

                            A k tem rozkuchanejm baterkam ses teda dostal kde? V podobnem oboru delam taky, tak me to, z technickeho hlediska, zajima.

                            • Tomcat  

                              Nejčastěji od lidí kteří přijdou s tím, že je někde s tím už někde vyhodily. Nebo uražený od tamtud odejdou jak oprava je drahá „vždyť to bylo tak levný“. A někdo kdo dělal elektro auta a elektro letadla jim stím určitě za pomůže. Ne neživím se tím je to koníček.

    • enjoy79  

      Ahoj, trochu oživím téma. Víte někdo jak je to s repasí baterií do elektrokol? Otec vybírá kolo, a třeba u Bosche to prý nejde, jedině novou za 22000,–

      Proto se ptám ze zvědavosti, jestli je to možné u ostatních značek, zajímá mě hlavně Shimano. Za případné zkušenosti děkuji.

      • kesu  

        Hele ani náhodou, vloni mi prošla rukama nová Bosch baterie na kolo tuším z roku 2013 nebo 2014 a stála něco jako 14 s DPH. Jinak Brose používá články 18650 nebo 21700 po 40 kusech, tedy pokud si šikovný, půjdou nahradit kus po kusu. Pokud vím, tak Shimano má totéž.

        Jo a Bosch:

        https://www.e-bikeshop.co.uk/…-400-300.jpg

        manuál:

        https://www.youtube.com/watch?…

        tzn tedy pro zakladatele, balancování jednotlivých článku to pravděpodobně nemá.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.

Podobné diskuse