Efektivní využití rozsahu 2x11 (modifikace kazety)

44 nepřečtených
  • GdH

    Ahoj, na mém 2×11 (36/26 + SLX 11–42) mi hodně vadí skok mezi 13t a 11t pastorky, tak jsem přemýšlel, jak tam mezi dostat 12t. Zjistil jsem, že by mělo jít bez větších potíží mixnout do MTB kazety silniční, a jak jsem tak hledal, jak to nejlépe poskládat, aby mě to moc neomezovalo jinde, dospěl jsem ke kombinaci, která sice na kazetě udělá extrémní skok, ale v kombinaci dvou převodníků dává jemné odstupňování v celém rozsahu, s jedním přesmýkáním navíc:

    Použil bych převodníky 38/26 s pastorky 11–12–13–14–15–17–19–21---32–37–42.

    Než s tím začnu blbnout, chci se optat:

    1. Je opravdu možné mixovat CS-M7000 s CS-R7000? Viděl jsem mix XT kazet, prý jen méně plynulé řazení kvůli jinému natočení pastorků.
    2. Bude nějaký zásadnější problém při přehazování na skoku 21z – 32z? Že to poznám, o tom nepochybuji.
    3. A na konec – co si o tom myslíte? Samozřejmě hrozí, že mě to bude štvát v terénu a pak to přeskládám jinak, ale papírově se mi to docela zamlouvá :)
    • GdH  

      Tak jsem to nakonec realizoval, kdyby to někoho zajimalo. Nechal jsem z původní kazety trio 32–37–42 a spodek dal celý z R7000 (11–28), tedy 11–12–13–14–15–17–19–21. Řadí to fajn, ten přechod o 11 zubů je samozřejmě slabší, nejen mechanicky, a při používání lehké části převodů to bude chtít trochu tréninku s páčkama, ale zatím jsem s výsledkem spokojen. Zatím mám pocit, že mi ta trocha nepohodlí s řazením na lehčích převodech bude vadit méně, než ty šílené skoky na těžších převodech, když se snažím udržet tempo. Navíc jsem ušetřil skoro 100 gramů.

      • Lister  

        Tak hlavně že jsi spokojený.

        Z mého pohledu je tohle absolutní šílenost.

        • Rychlej turista  

          Jestli je tohle absolutní šílenost, tak jak bys nazval, kdybych na svoji dvoupilu XTR FC-M985 dal tuto 44 zubou pilu? :-D

        • GdH  

          Při pohledu na fotku té upravené kazety, se ti ani nedivím, navíc je tu nové riziko, že se něco šprajcne do kazety :) Ale čím déle to testuju, tím méně mi to připadá šílené.

          • Lister  

            Jako rozumi proč jsi to udělal, ale určitě by se mi nechtělo myslet na to současné řazení, navíc vím, že bych ten přechod měl zrovna v místě kde bych to pořád honil mezi převodníky.

            Každý to má jinak, pro mne dvojpila byla o tom, nastavit převody tak, abych toho na větším odjezdil co nejvíc a poslední dva převody (malý převodník) řádil jen, když je to opravdu potřeba.

            • Rychlej turista  

              Řadím úplně stejně a proto možná zkusím toto (a s touto pilou by neměl být problém jezdit i španěla), protože prakticky pořád tam peru velkou a mezi pilami tak skoro vůbec neřadím. A když někdy narazím na opravdu velký kopec, tak na malou to půjde. No a na kopci na chvilku zastavím a velkou tam nahodím ručně. A taky to ukrutně zvedne životnost velké pily, což bude blahodárně působit na můj socka přístup :-)

              • Lister  

                Ty seš extrém, tvoje převody bych měl tak na Polabí.

                Jinak v tomhle případě bych šel spíše cestou kazety s menším rozsahem – myslím že nebude problém.sehnst jedenactkovou 11–32 a k tomu větší rozdíl na převodnících.

                • Rychlej turista  

                  Jezdím devítkovou 11–34. Z 11–32 jsem na tuto přešel z důvodu možnosti jezdit déle velkou pilu, takže jestli ten převodník zkusím a bude to fungovat, mohl bych se k ní vrátit :-)

            • GdH  

              Je jisté, že s větším rozdílem převodníků a kazetou s rozsahem 11–36 (10–36) by to bylo elegantnější. Tohle bylo řešení, které mi přišlo momentálně nejpřístupnější a říkal jsem si, že náhradní pastorky se kdyžtak neztratí.

      • Tr35  

        Rozumim ti, neni to jeste tak davno co se delali desitkove kazety na Hk 11,12,14 az 32. Mam ji na zimakovi.

      • scortis  

        V kombinaci s elektronickou přehazkou/přes­mykačem, která by si to tam naskládala sama si to umím představit, takhle si myslím že tě to začne dost brzo štvát na to furt myslet. Spoustu lidí štve myslet i na přesmykač a mají 1× (já taky) :D

        • GdH  

          Jo, elektronika mě napadla taky. Mám to jako 2×8 s bonusem v podobě 2×3 do těžka. Není to tak rozházené, jako třeba na 3× něco, takže se to dá ukočírovat, zvlášť, když jsem si tu díru označil fixem na ukazateli u páčky. Od začátku mě iritovalo, že je ten rozsah 2×11 naprosto nevyužit, teď poznám, zda to bylo opodstatněné :)

          • scortis  

            Ještě mě napadá, silniční 11s kazeta má mít jiné mezery než MTB, jak jsi to řešil?

            • GdH  

              Jestli jsem to správně pochopil, tak silniční 11s ořechy jsou sice delší, ale rozteče mezi pastorky jsou stejné. MTB kazety se vejdou na desítkové ořechy proto, že se dají díky velkým průměrům pastorků nacpat víc k výpletu. Některé silniční kazety s větším rozsahem mají volitelný spacer, aby šly na oba ořechy. A já použil tuto krajní část z MTB kazety a k tomu jen přidal druhou část silniční. Vzhledem k tomu, že mi to řadí a nic jsem nemusel přizpůsobovat a ladit, tak to tak nějak bude.

              • scortis  

                Aha, máš pravdu že na MTB jedenáctce mám ten největší pastorek blíž k výpletu než konec ořechu a to by na silničních malých pastorkách asi moc nešlo.

      • plzakj  

        Ty jsi vlastne vytvoril vicepastorkovej dvojprevodnik na kazete. Nezvazival jsi 3×10?

        • GdH  

          Na 3×10 jsem pomyslel kvůli rozsahu převodníků, ale stačilo by mi zůstat u 2×11 a použít 22/38 s kazetou 11–36.

      • GdH  

        Najel jsem s takto upravenou kazetou přes 1000 km a na každé vyjížďce si to jemné odstupňování musím pochválit. Daleko častěji tam sice peru malou a občas do té díry na kazetě omylem spadnu, ale už to mám celkem nacvičené a celkově to mým slabým nohám slouží daleko lépe, než klasika. Za cenu výměny spotřebáku je to parádní upgrade :)

    • Markony  

      Já 38/24 a 11/42 a max spokojenost .

    • bara2  

      Škoda toho skoku, ale i tak je je to dobrý. Mám skok na největší pastorek o deset – na šestikolečku :-), a dá se na to zvyknout. Jak píšeš níž, s převodníkama 38–22 se dá kazeta seskádat líp. Já už u té kombinace převodníků 38–22 (s osmikazetou) jsem, ale je to bastl, věřím, že časem takové převodníky budou k mání se vším všudy. Naštěstí nepotřebuji tak jemné odstupňování, ale kdybych naznala, že potřebuji, šla bych cestou, kterou jdeš ty.

      • GdH  

        Alespoň někomu se to nezdá úplně šílený :)

        • bara2  

          Při mých schopnostech se chodím inspirovat na takovýhle weby:

          https://www.cyclingabout.com/…ke-crankset/

          Na konci tam mají úžasné kliky Middleburn, až budu velká, tak si takový pořídím a rozumná kazeta k tomu bude potřeba.

        • kandik psi zub  

          me taky ne, stripek logiky v tom vidim :)

          • oddie  

            Já teda moc ne, přišlo by mi logičtější dát si tam 3×11 a tu silniční kazetu nechat orig :)

            • kubad  

              +1

            • kandik psi zub  

              ale tak vime oba, ze by to asi bylo za jiny prachy to predelat na 3×11, serizovat 3× smyk je načíču, atd. Je to takovy zajimavy ghetto reseni. Ma proste 2×8 silnici a k tomu 2×3 vyprostovaky do kopcu, no.

              • GdH  

                Přesně :)

              • oddie  

                Seřizovat 3× smyk je na číču? V čem? Já jich pár vozím + se starám o okolní, a se seřízením teda žádný problém nemám.

                • sparrow_cz  

                  Seřizovat 2× je lehčí, protože můžeš využít 3 polohy šaltru na 2 talíře. Aspoň na silničních sadách to tak bývá.

                • kandik psi zub  

                  mozna jsem si neumyl spravne ruce, ale vicemene vzdycky byl 3× smyk serizovat pro me voser. 2× naproti tomu slo vzdycky bez problemu – protoze jen dve polohy na starost.

                  • bara2  

                    Potvrzuju. Jsem teda tři talíře na silnici nakonec rozpohybovala, ale beztak jsem akorát furt přehazovala ty dva velký (42–32), takže jsem to zrušila a dala místo nich jen jeden (38). Opruz jak se seřizováním, tak nakonec i při řazení, dva mi bohatě stačí :-)

                    • ˘Ö˘ Krab  

                      Na silnici velké 42–32? To byly kliky z MTB, ne? Pak bych potvrdil, na silničním rámu je seřízení s jakýmkoliv přesmykem vopruz. Ale silniční trojtác se silničním přesmykem 3*9 nebyl na seřízení o nic horší, než 2*9–10–11.

              • kandik psi zub  

                mimochodem jsem sam komu pripada ze treba 12sp mtb shimano je ridky na rychlych a zbytecne husty na pomalych prevodech? Treba skok 45 – 51 mi prijde celkem malo, vlastne 42–50 od sramu by mi prislo lepsi ( nikdy jsem nezkousel)

                Naopak 10–12–14 je na rychlym useku pruda i pro takovyho rekreacniho slapalistu jako jsem ja. Proste nejaka kazeta ve smyslu toho o co se tu pokousi GdH by se hodila si myslim

                • oddie  

                  Asi všechny dvanáctky od 10z mi přijdou šílený…

                  • bara2  

                    Mi je pocitově nepříjemných i 11 zubů. Nevím proč, ale lepší se mi šlape 48:14 jak 38:11, i když je to poměrově téměř to stejný. Deset zubů, a už jsem zahlídla i kazetu od 9 zubů, bych nechtěla. Dělají to, aby se popasovali s rozsahem převodů u jednoho talíře, ale si myslím, že tudy cesta nevede.

                    • kandik psi zub  

                      tak to by melo bejt nekde zmereny – nechce se mi to hledat – s mensim pastorkem stoupaji ztraty, je otazka do jaky miry to je citelny. Co bych rek ze je znat jsou vibrace retezu na malym (napr 10z) pastorku

                • scortis  

                  Já si myslím že to odstupňování po šesti zubech na velkých tácech má něco do činění s Hyperglide+, tedy aby ti to hladce řadilo i dolu, tak jim to asi dobře vychází na těch 6 zubů.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.