Dotazeni konusu pod rychloupinakem aneb jak se vam toci?

70 nepřečtených
  • Hroch obojzhivelnyj

    Jak moc resite dotazeni konusu pod rychloupinaky? Nedavno jsem s prekvapenim zjisil, ze mam pretazene konusy prakticky na vsech kolech ac jsem je nastavil dle nejlepsiho vedomi a svedomi ( o tech z vyroby nemluve).Ono se to v ruce krasne toci, tak ma clovek pocit ze OK a jak je to pod RU tak uz se to nepozna. Sheldon Brown sice pise neco o peclivem nastavovani dokud pod utazenym RU prave nezmizi vule, ale to prece nemuze byt tak kriticky…

    Takze, tady je test:

    Kolo ve stojanu nebo kopytama vzhuru- lehce roztocit a pockat az se zastavi. Dolu, tj na nejntezsi misto prilepit na plast 5–10 Kc minci (hodnota ani mena nema moc vliv) jako zavazi. Minci otocit do boku (3 nebo 9 hodin) a volne pustit dolu, a pocitat kolikrat kolo zmeni smer otaceni nez se zastavi.

    Tak kolik? A kolik s povolenym RU?

    Dobre nakonec jsem se dostal vsude na cca 8–10, s RU,bez max o 1–2 vic. Ale predtim s RU povetsinou tak 3–5, a bylo videt jak se kolu nechce… Znamena to povolit konusy tak ze pred uzavrenim maj znatelnou vuli, pripadne je nastavovat s podlozkou misto patek ramu a zatazenym RU. Samzrejme test muzou ovlivnit gumove prachovky a vzadu se musi dat pryc retez. Ale vysledky jsou prekvapive konzistentni, s vetsim zavazim se kola toci rychleji a dal ale pocet obratu do zastaveni je stejny…

    Tak co, taky mate pretazene konusy?

    A jak jsou na tom kola na prumyslech, kolik natocej, abych rejpnul do diskuse konusy vs prumysly?

    A jeste neco pro pametniky, vi nekdo neco o praxi kdy se nove naby namazaly lestici pastou aby se zalestily drahy? Udajne pak po cca 100 km vycistit, vymenit kulicky anamazat normalne pro superhladkychod?

     
    0 0
    • Singlespeed  

      Konusy je třeba dotahovat tak, aby před utažením rychloupínáku měla oska malinkatou vůli. Vůle zmizí při utažení upínáku. Je to stará známá věc. Probíralo se to kdysi i na servisních školeních značky Shimano.

      0 0
    • Pebe  

      hezkej test :-)

      Fulcrum Racing 3 – s desetikorunou to bylo 7×

      furtka(ložiska SKF 2RS) – taky desetikoruna, z 3.hodiny to sjelo dolu a zastavilo se to :-) Tam to ale budou hodně dělat ta 2RS těsnění, navíc to není tak dlouho co jsem je nasadil, prý to časem lehce povolí

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Nejlip mi vysel neseriditelnej vycochtanej noname naboj s vuli ve kterym furt neco praskalo- 24. :-) Tak jsem ho vymenil aby mi nedelal bordel ve vysledkach.

        0 0
    • Kohout  

      Výsledek byl stejný u předního i zadního kola?

      Já jsem pozoroval přetažení kónusů rychloupínákem jen u předního kola. U zadního kola bych řekl že zadní stavba rámu to tolik nepustí jako přední vidlice.

      0 0
      • Hroch obojzhivelnyj  

        Plus minus. Pokud ty konusy nejsou pretazeny brutalne, tak to normalne nepoznas. A zadni stavba to nma sanci udrzet.

        0 0
        • Kohout  

          Tak jsem to zkusil. Nába přední Shimano, s povoleným RU asi 8×. Musel jsem sundat prachovky, s nima jen 2×. Po utažení RU ai 4×. Měřil jsem rozměr přes kontramatky a rozdíl mezi utaženým a povoleným RU je asi 0,1 mm. Mám ale jen 0,05 mm šupléru.

          0 0
    • Rychlej turista  

      Dobrej test :-)

      Na předním silničním, jakési Bontrager, to s pláštěm i duší a kovovou 10 Kč dalo 16 x a bez ní 7 x.

      0 0
    • šlapatko  

      Zajímavý test.Včera jsem se v tom pohrabal a lehce přetáhlé byly.Jak už psali jiní.Chce to malou vůli,následovně dotáhnout upínák a vůle je pryč.

      0 0
    • Vrci  

      zatim jsem nepočítal, ale mám seřízeno na "utaženej ":http://parktool.com/…eadhowto.asp?…

      0 0
    • muppet  

      Tak trochu se přiživím na tomhle vlákně,neboť se mi nezdá vhodné na tuto jednu otázku zakládat nové.

      Mám na zadním kole náboj Novatec D 7120SB disc a při jeho zašroubování a dotažení se mi zdá že matka upínáku je dost málo našroubovaná na tyči upínáku(viz přiložený obr.)

      Nevím jestli je to stačí a nebude s tím problém?Předchozí náboj byl Mavic a upínák byl delší cca o 5 mm.V nabídce eshopů jsou délky upínáků(DT,AZ atd.) stejné, takže výměna za jiný by asi nic nepřinesla.

      Prosím tedy o radu,je-li to vyhovující a nebude to mít na funkci vliv :-)   (reakce na Vesničko má středisková předem vynechte) Ď

       
      0 0
      • muppet  

        Nikdo nic ? :-(

        0 0
      • Bafoon  

        měl jsem to stejně jen jsem ten rozdíl získal jinými upínáky a mi se to nelíbilo tak jsem je rozebral a přehodil tu delší tyčku na upínáky co jsem chtěl ;-)

        0 0
      • Vilém  

        Neni ten upinak silnicni?

        0 0
    • The_Trooper  

      Po blátivém závodě jsem zjistil že se mi na zadním náboji XT FM-M756 není tak hladký chod. Sundané kolo držím za osy a citím takový mírně trhaný chod jako by to bylo přidřené..

      Po hledání na netu jsem se snažil zjistit jak vypadá rozdělaný konůs a jak vlastně funguje. Pujčil jsem si nářadí od kámoše sadu samozřejmě tam chyběl 17 kónusový klíč, tak jsem přiobědnal klíč Force 15/16–15/17 samozřejmě se tam s ním nedostanu protože klíč je široký 4mm tam je potřeba klíč 2–2.5mm široký, jedná se o matku číslo (3) kde takový klíč vůbec seženu?

      Jinak jsem se chtěl zeptat pokud budou dráhy na kónusech vydřené po kuličkách, které díly musím vyměnit kuličky a díly (11) a (6)?

      0 0
      • Vilém  

        Ten klic je bezny konusovy. Takze treba z nabidky kovysu ap. Osobne mam nejaky noname, ktery se mi osvedcily vic nez kovys, nebo parktool.

        Jeste k tem konusum. Menil bys dily 9, 11 a kulicky. Pokud se ti nepodarilo vydrit i misky v nabe.

        0 0
      • Daf  

        Pokud to nebude extrémně vyrezlý, tak bych nic neměnil. Stačí to pořádně vyčistit a nacpat tam novou vazelínu. To že se to netočí úplně zlehka zas tak nevadí. Ten odpor bude za jízdy naprosto zanedbatelný.

        0 0
      • Hornet  

        Myslim ze to nebude tak zle, ze by si musel menit konusy. Najskor tam bude len bordel, takze vycistit a namazat. Ten kluc co si kupil by stacilo na bruske stiahnut na pozadovanu hrubku, ja pouzivam nejaku staru sadu oznacenu JV, su dost tvrde a drzia mi uz dlho. Stali asi 400,– od 8 po 17. Ked budu na konusoch malicke stopy, nie je to tragedia, pri vacsich vrypoch vymenit. Na loziska pouzivam zelenu vazelinu Castrol LMX(Li-Komplexfett,300ml tuba okolo stovky), obsahuje nejake primesy a pri pravidelnom pouzivani vyhladi male stopy na konusoch. Odporucam.

        0 0
      • The_Trooper  

        Tak jsem to rozdělal bylo zatažené jak prase. Levá strana kónusu je dobrá ale pravá si myslím že je na odpis viz. foto. Přes prachovku se tam dostala voda :(

        Jde někde sehnat pouze zadní pravý kónus + kuličky?

        0 0
        • Blade  

          Pokud konus vypadá takhle, tak ani kuličkové dráhy v těle náboje nebudou lepší- podívej se, zjistíš. Novej konus bude v tom případě pouze vyhozením peněz.

          0 0
        • The_Trooper  

          Tak jsem to vyčistil namazal sestavil a je tam to ± to samé, ta dráha pro kuličky není ideálně hladká tudíš to mírně drhe.

          1.Mam s tím jezdit a neřešit to, nebo mam vyměnit?

          2.Jak moc mám dotáhnout kónusy? Dotáhl jsem to jen rukou na hranici aby nebyla vůle a lehce se to točilo..

          3.Jak sundat volnoběžný ořech (XT FM-M756)?

          0 0
          • Hornet  

            Jazdit sa bude dat, len je moznost ze poskodis aj misky v naboji a to bude horsie. 1,vymenit aspon konus, gulicky by mohli byt ok. 2, nechat malilinku volu, upinakom sa to zrovna( nechavam to tak tesne na hranici bez vole). 3, imbus c.14

            0 0
          • Zdyn  

            Jestli jsi konusy dotahl na kontra pouze rukou, tak se ti budou povolovat nebo utahovat. Je to treba vzit krapet na silu

            0 0
            • Hornet  

              Asi to myslel ze dotiahol rukou, bez kluca a ze zakontroval, to bral ako samozrejmost :-)

              0 0
              • Zdyn  

                No predpokladam to, ale radeji jsem to napsal. nebyl by prvni ani posledni, kdo to takto udelal.

                0 0
            • The_Trooper  

              zakontroval jsem klíčem :)

              0 0
          • Twister  

            Osobně bych na tom po vyčištění a namazání v pohodě jezdil. Aby odešly vnitřní dráhy v těle náboje, to se mi ještě nestalo a zbytek se dá vždycky vyměnit, i když za konusy se docela platí.

            Veškerý servisní úkony najdeš popsaný v rubrice servisu na www.ivelo.cz nebo je taky něco na bajk.cz.

            0 0
            • The_Trooper  

              instrukcemi ivela a bajk.cz jsem se řídil :)

              Ty ceny SHIMANO kónusů nejsou zas tak hrozné né?

              0 0
              • Hornet  

                Na nove xt celkom dost.

                0 0
              • Twister  

                Tohle jsou ale nějaký šity. Do 525 jsem kupoval v cyklopragu 1 konus za cca 80 kč. Ale ceny se dost lišej podle toho, kterej kus to přesně je. Jinde jsou ceny ale mnohem vyšší.

                Jinak konusy se daj omezeně kombinovat mezi komponentovejma řadama. Právě do 6 děrovýho zadního XT náboje jsem ty pro 525 v pohodě použil. Jinde ale nemusí sedět rozměry.

                0 0
                • Hornet  

                  ale ma 776ky…

                  0 0
                  • Twister  

                    Už nemám sílu něco ověřovat, ale podle toho rozkreslenýho náboje myslím, že má právě to starý 6 děrový XT.

                    0 0
          • JSt  

            pises, ze ti to drhne, takze se kolo asi lehce netoci. :-)

            1. podle naby. jestli jsou drahy i v miskach v nabe, tak neresit. pokud

            jeste ne, vymenit konusy.

            1. nevim, jestli to delam spravne, ale funguje mi to tak… konusy lehce

            pretahnu jen prstama a kdyz kontruju matky klicama proti sobe, tak se konus povoli a naba se toci lehce. je fakt, ze ne vzdy se mi tahle operace povede uspokojive napoprve O:-).

            1. vyndas osu a orech vysroubujes desitkou imbusem.
            0 0
            • The_Trooper  

              kolo se tóčí docela lehce, jen nemá úplně hladký chod když ho člověk drží za osy rukou…

              0 0
          • vysmátej bajker  

            Zkus to trochu vzít smirkem a pak přeleštit.Tím že není hladký tak má tendenci se povolovat,nutné častěji kontrolovat vůli.Pokus se sehnat ten kónus-lepší než kupovat nový náboj,jak vydřeš misky tak ty většinou nejdou vyměnit.

            0 0
            • The_Trooper  

              Jelikož se jedná o zadní náboj a pravou stranu tak bych nevydřel náboj ale přece ořech ve kterém jsou dráhy ne? Z výkresu díl (18)

              0 0
              • vysmátej bajker  

                ano miska je v ořechu ale ten je jen o málo levnější než celý náboj a trochu obtížněji se kupuje a rozhodně je dražší než kónus a kuličky které by stačilo vyměnit nyní(pokud je ta miska v pořádku).

                0 0
                • The_Trooper  

                  Ty kónusy na netu asi těžko seženu přímo XT? Kuličky jdou koupit kde?

                  0 0
                  • vysmátej bajker  

                    dojít do servisu s kónusem a zeptat se,když nebudou ochotní tak zkusit jinde nebo kontaktovat shimano servis centrum.Kuličky kdekoli kde prodávají ložiska.A když už tam půjdeš tak vem s sebou ořech ať ho rozeberou a vyčistí,jestli se dostala voda do kónusu je možné že i do ořechu.Pokud ho neseženeš zkus alespoň zahladit a vyleštit.

                    0 0
          • obda  

            ad 2. tak aby zůstala malá vůle, která po dotažení rychloupínáku zmizí. Výborný návod je na parktool.com Hub Service->Hub Overhaul

            0 0
        • Daf  

          Nic bych neměnil. Maximálně kuličky jestli jsou rezavé. Nové stojí pár korun. Ty dráhy se zas trochu vyjezdí a vyleští. To, že se osa netočí sametově hladce není až zas taková závada. Kónus seřiď tak, aby po dotaženíbyla cítit malinká vůle. Ta ničemu nevadí. Navíc po dotažení upínáku zcela zmizí.

          0 0
    • šlapatko  

      Kupuju nějaké noname a jsou ok.Věřím že se najdou i na nové XT.Vozím LX

      0 0
      • Marskatin  

        Trochu z jiného soudku. tento problém se musí týkat nejen konusů, ale i průmyslových ložisek. Jak se to řeší tady?Chybně zaazeno, mělo být v hlavní úrovni.

        0 0
        • Marskatin  

          Nedalo mi to tak jsem se trochu podíval jednomu takovému náboji na zoubek. Systému je více, ale v principu se to chová stejně. Pokud jsou zarážky, které se při prvním pohledu na kolo mohou jevit jako konusy (a jejich kontramatka), přiliš dotažené, tak po tak sevřením rychloupínákum vyvinou axiální sílu na ložisku a taky to jde více ztuha. Záleží samozřejmě jak moc je upínák utažen. Takže i tady se vyplatí nějaká drobná vůle.

          0 0
          • kyl  

            To by se týkalo nábojů kde mezi ložisky není vložená trubička,tam by se to chovalo jako s konusy ale s trubičkou můžeš matice i upínáky dorvat jak chceš a nemá to vliv.

            0 0
            • Marskatin  

              Ano máš, pravdu. Jak jsem psal systému je více. Já mám zrovna takový, kde mezi ložisky není nic. KDyž mezi nima něco je je to asi lepší a ještě se navíc při výměně lépe vyklepávají ložiska.

              0 0
            • Mamut  

              Bud trubicka, aj ked tu som nazivo nevidel. Alebo byva v strede rozsirena osa (Sachs to tak maval), alebo sa na to uplne serie (Author napr.). Author ma tie „kontramatky“ iba ako valceky zaistene mrnavym cervikom, ktory nema sancu udrziat ziadny tlak od RU. Taktiez to ma potom podla toho odpor. Sam ho mam na zadnom kolese zimaka. Ale ked som ho rozoberal, taksa ukazalo ze vacsina trenia je sposobena tesneniami, ktore su spravene fakt dost poctivo. Takze na zimaka je to pri danej cene velmi slusny naboj.

              0 0
              • Vilém  

                Osa author je uvnitr, mezi loziskama, rozsirena.

                0 0
                • Vilém  

                  Jeste dodam, ze pokud jsou v nem dobre nalisovana loziska, tak dotazenim upinaku se nemuze nic menit.

                  0 0
                • Mamut  

                  Aha, asi hej, uz sa mi to vykurilo z hlavy. Ale o tom treni, ze to robia hlavne tesnenie si to pamatam urcite ok.

                  0 0
                  • Vilém  

                    Jj, je zatesnenej host dobre. Ty o-krouzky a manzety je dobry maznout ridkou vazelinou, pak to tolik nebrzdi.

                    0 0
              • kyl  

                Tak třeba náby Grimeca,ji mají ale u náb s rozšířenou osou se zas lépe vyklepávají ložiska,u Grimec to tak lehce nepůjde:-(Kontra s červíkem ,nevím nevím,jak dlouho to vydrží.A3-dílná zadní osa campy,no,zatím to drží.

                0 0
                • Vilém  

                  Tu rozpernou trubicku musis odsunout do boku a pak lozisko vyklepnes nejakou kulatinou ap.

                  0 0
                  • kyl  

                    Tak sem to ze zájímavosti vyklepl a nebyla to žádná sranda,trubička jde odsunout jen minimálně,v nábě je zůženej otvor,až se ložisko kousek vysunulo tak to šlo líp.

                    0 0
    • Pavelsni  

      Ahoj,

      jsem tu nový, proto omluvte případné nedostatky.

      Nevím, jestli se to neřešilo už jinde, ale zeptám se tady:

      Na krosovém kole (na předním) mam kónusy utažené akorát – když roztočím kolo v ruce, točí se pěkně), jenže když utáhnu kolo do vidlice rychloupínákem, začne se točit hodně ztuha. Nevíte, čím by to mohlo být? Osička je nepatrně ohnutá, ale opravdu nepatrně. Může to být jí nebo dokonce vidlicí?

      Díky za odpovědi!

      0 0
      • Vilém  

        I nepatrne ohnuta osa je spatne.

        Vule ma byt nastavena tak, aby pri povolenem upinaku byla na ose mala vule, ta zmizi po dotazeni upinaku.

        S kolem ve vidlici (ramu) nic nepoznas. Nasad si na konce osy treba matky M10 (M12) a stahni upinak tak jako jsi zvykly. Tema matkama nasimulujes patky vidlice, ramu.

        Po utazeni upinaku se osa musi tocit rukou hladce, nesmi pridirat, ani mit vuli.

        0 0
    • Wojtkingson  

      Zdravím, měl bych na Vás dotaz ohledně předního náboje. U kola přítelkyně jsem si všiml, že jí „krokuje“ přední kolo, když se protáčí osa. Má tam náboj Shimano HB-TX505 náboj Tohohle jsem si všiml asi po 2000km, který už může mít na kole nalítáno. Chci se zeptat co s tím. Předpokládám, že náboj už bude asi kantáre, tím jak to intenzivně „počítá kuličky“. Má to cenu nějak povolovat a snažit se seřídit? Může se s tím něco fatálního stát nebo jde „jen“ o to, že to má prostě větší odpor při otáčení? Co byste mi doporučili?

      0 0
      • Vilém  

        Tak konusy a kulicky to budou mit za sebou. Pokud misky v naboji prezily, tak vzhledem k cene naby, bych koupil jinou a prehazel to. Pak ti jeste zbydou nejake dalsi dily do budoucna.

        0 0
        • Wojtkingson  

          Ok, díky za radu, zkusím se na to kouknout a pokud to bude ok, tak koupím novej náboj a vyměním to.

          0 0
      • Mart7  

        Tourney jsou nejnižší kotoučové náboje snad, TX505 na přední kolo stojí cca 150 kč. Běžně jsou z výroby přetažené a tím odejdou. Záleží, jak moc jí krokuje, většinou se s tím dá něco dělat. Třeba kónusy se dají levně koupit a slečna bude ještě dlouho jezdit.

        Takže rozebrat, prozkoumat, co je špatně. V dobrém stavu pouze vyčistit, namazat a seštelovat. Pokud jsou jen kónusy špatné, tak vyměnit, pokud i něco dalšího, nechat přeplést na jiný náboj, třeba M615. Rovnou proveď údržbu i na zadním náboji. Nejedoucí kolo je rychlý způsob jak slečnu odradit od ježdění.

        0 0
        • Wojtkingson  

          Musím se podívat, kolik stojí přepletení kola, jestli nebude levnější varianta koupit nový kolo např. od Force. Ty kola na téhle úrovni od Cube asi nebudou nějaká hitparáda k zachraňování.

          0 0
          • Mart7  

            Záleží kolik chceš investovat. Třeba něco takového. Ale dráty bych doporučil lepší, rozhodně né pozink, třeba DT competition nebo Sapim race jsou 2.0 mm tenčený na 1.8 mm. Remerx rio stoji přes 700, náboj M615 do 400, pak dráty 32×13 a ještě niple. Ikdyž si to uděláš doma, nechal bych to někde docentrovat a dotáhnout.

            0 0
            • Wojtkingson  

              Díky za doporučení. Musím to nastudovat o nová kola jsem se nikdy nijak moc nezajímal. Snad nebudou ani zapotřebí

              0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.