• Macho

    Ahoj,

    zajímalo by mě jaký má vliv délka představce na nedotáčivost. Jsem zvyklí na 100 mm představec a měl jsem půjčené endurko s 35mm představcem.

    No celý problém byl v tom že jsem nebyl zvyklý přenášet váhu na přední kolo (řešil to za mě 100 mm představec) takže se mi blbě zatáčelo, protože se přední kolo smýkalo. Pokud bych tedy dal na ten bajk delší představec zatáčelo by se mi lépe, nebo je moje úvaha zcela zcestná?

    0 0
    • worlusho  

      Při stejných řidítkách máš s kratším představcem citlivější řízení. Co se týká přítlaku, tak ten závisí na uložení těžiště, tak do toho promlouvá i délka rámu.

      0 0
      • Macho  

        Předpokládám že tím myslíš délku horní rámovky. Tzn. čím delší rámovka tím bude lepší přítlak na předku ?

        0 0
        • worlusho  

          Ano, myslel jsem tím efektivní délku rámu. Při jízdě pracuješ s tělem, přesouváš těžiště dle potřeby, aby jsi nešel na papuli. Kratší rám je obratnější a citlivější na změnu těžiště. Jelikož smýkání pláště je závislé na adhezi pláště v zatížení, tak nelze jednoznačně říci, že to bylo nedostatkem přítlaku, mohlo to být i přebytkem. ;)

          0 0
          • Macho  

            Díky, ještě jeden dotaz jaký bude rozdíl v obratnosti mezi:

            1. Rámem s delším rozvorem a delší chainstay a kratší horní rámovou

            trubkou

            1. Rámem s kratším rozvorem kratší chainstay a deší rámovkou
            0 0
          • saddik  

            Tohle je vůbec poměrně zajímavá fyzikální otázka.

            Pokud by platilo, že je přilnavost přímo úměrná přítlaku, tak nemá přesun těžiště předek/zadek vůbec žádný vliv na přilnavost v zatáčce (za předpokladu, že se nešlape/nebrzdí), protože to, co člověk získá větším zatížením pláště, je přesně vykompenzováno větší porcí odstředivé síly, kterou musí plášť udržet.

            0 0
            • Macho  

              Tvoje úvaha je zajímavá a určitě i zčásti pravdivá, ale podle mě by to takhle mohlo fungovat pouze na asfaltu případně jiném nesypkém povrchu.

              Zrovna teď na podzim je to podle mě krásně vidět. Pokud máš víc zatížený přední kolo, tak větší silou odhrneš ten bordel co je na zemi (listí, bláto, písek atd.) a dostaneš se snáz na pevný podklad, což se ti s nízkým zatížením předku nepodaří.

              Ale to jsou zase jenom moje teoretický kecy, ale mám pocit že to tak fakt je :D

              0 0
              • saddik  

                Máš samozřejmě pravdu, že v praxi, a to především v terénu, není splněn ten předpoklad úměrnosti gripu a přítlaku, proto jsem ho výslovně uvedl – chtěl jsem hlavně ukázat, že fyzikální podstata přenášení váhy v zatáčce není tak přímočará. Je to podobně zkratovitá úvaha, jako když někdo řekne, že na lyžích jede na stejném kopci rychleji, protože je těžsí.

                Problém je v tom, že závislost gripu na přítlaku je praxi dost složitá – vliv má podkad, deformace pláště, změna styčné plochy

                0 0
                • Macho  

                  Takže bych to shrnul, prostě se musím naučit jezdit s kratším představcem a bude to v pohodě :D Já jen přemýšlel nad tím jestli by mi právě kvůli těmto důvodům neprospěl o kousek delší představec.

                  0 0
                  • saddik  

                    Co tu píšu já neber tak jako radu, spíš jsem doufal, že se chytí nějaký nadšený fyzik a rozjedeme brutální disputaci ;)

                    Obecně samozřejmě delší představec znamená stabilnější řízení a těžiště více vepředu.

                    0 0
                  • podvlada  

                    Podle mě bude hrát roli i další geometrie, třeba to, jak je předkoplá vidlice. Sám jsem to zažil, když jsem na stejném kole byl zvyklý na vidlici s 12cm zdvihu a dal jsem 14cm zdvihu + ještě řízení o něco výše (delší krk vidlice + podložky).

                    Jednak se lehce prodloužil rozvor, taky položil úhel vidlice, navíc zvedlo a lehce zkrátilo řízení.

                    V první ostřejší zatáčce jsem utrhl přední kolo a ustál to jen tak tak :)

                    Takže předpokládám, že tvoje srovnání bylo mezi kolem spíš „XC“, s delším představcem, a krátkým endurem. Tam podle mě bude nejpodstatnější rozdíl položená vidlice.

                    Představ si, co dělá přední kolo při zatáčení, kdybys položil vidlici extrémně – jako by přepadávalo ze strany na stranu. (Kdežto u narovnaného XC se bude „otáčet na místě“.) To při prudším zatočení může způsobit to utržení – alespoň jsem to tak částečně pozoroval :)

                    0 0
                    • tromboonen  

                      Tohle je sice o silničkách, ale ty vlivy budou podobné, navíc na asfaltu a při stylu jízdy na silnici je to očištěné od vlivů povrchu, vzorku, tlaku plášťů atd., takže je to méně teoretické/in­dividuální.. taky prověřené generacemi, na biku se geometrie a další věci mění každý týden mám pocit..

                      http://cyclingtips.com.au/…ke-handling/

                      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.