Cyklokros - galusky a galusková kola - zkušenosti a doporučení

230 nepřečtených
  • Pijer

    Našel jsem několik témat ohledně cyklokrosek, ale vlákno, kde by byly zkušenosti a srovnání galusek, jejich výdrže, vhodnosti nasazení pro konkrétní podmínky a podobně tu asi není. Určitě by se hodily i tipy na „výhodný nákup“ a podobně.

    Na začátek dotaz a zároveň odkaz na koupi – máte někdo srovnání Schwalbe Racing Ralph HT Evo Tubular Tyre a Schwalbe Rocket Ron HT Evo Tubular Tyre se starší TUFO FLEXUS CUBUS 32 ? Cubus máme, jedná se mi hlavně o doplnění druhého páru kol, který by se podle podmínek střídal, případně při defektu v závodě použil jako nouzová náhrada.

    • kpitti  

      Zkušenosti s galuskami Tufo mám dobré, volil bych Tufo. I když konkrétně neznám ty Schwalbe, které uvádíš, vím že Schwalbe cyklokrosové pláště 33mm neprocházely měrkami rozhodčích a hrozila diskvalifikace.

      • Pijer  

        Ty Tufo už máme a teď mi jde o to, jestli je vhodnější je doplnit párem RoRo nebo RaRa. Milimetr rozdílu v šířce není zas až tak důležitý, protože v žákovských kategoriích se neměří.

        Zvažoval jsem i RoRo vepředu a RaRa vzadu, ale mám dojem, že jsem v krosu moc neviděl kombinaci jiného vzorku u předního a zadního kola, jako je to celkem běžné na biku. Proč se to vlastně nevozí?

    • jecnak  

      Srovnani nemam, ale na zaklade tohoto clanku jsem koupil jako hlavni galusky FMB SSC Slalom

    • Pijer  

      Galuska od Schwalbe přestala držet tlak a ve vodě jsem zjistil, že na předělu tech dvou vrstev gumy jsou v úseku asi pěti centimetrů drobné bubliny. Co s tím? Něco se nějak zašívá, do některých galusek se dá dát tmel,......

      • jecnak  

        Schwalbe bude mit uvnitr na volno dusi. Muzes zkusit tmel, ale rozparat, zalepit a zasit je jistota. Klidne se stav.

        • Pijer  

          Když jsem na to koukal, tak mě vůbec nenapadá, kde se to má párat. To se musí odlepit a párat ten vnitřní šev? Asi jsem to přivolal, když jsem si s Jitkou po Milovicích psal o tom, že ti zašívala galusku :-(

          • jecnak  

            Jo, strhnout galusku, strhnout kryci pasku v miste defektu, rozparat, vytahnout dusi, zalepit a opacnym postupem dat dokupy.

            • Pijer  

              Jen když to čtu, tak mě z toho mrazí :-(

              Asi nejdřív zkusím opravný tmel třeba od Tufo a do větší akce se pustím, až když by to nepomohlo.

              • jecnak  

                Vcera jsem opravoval silnicni Challenge.

                • Pijer  

                  Když to vidím, tak mě z toho mrazí ještě daleko víc ;-)

                  Já včera večer zkusil cestu nejmenšího odporu, nalil tam podle návodu půl lahvičky Tufo tyre sealant Extreme a dneska ráno to drželo. Teď se budu modlit a u vidím, jestli to vydrží i jízdu s nízkým tlakem v terénu :-)

                  • jecnak  

                    Myslim, ze vydrzi. Tenhle Challenge s mlikem jaks taks jezdil na 100psi a dira tam byla 3mm, coz naprosto nechapu, jak mohlo drzet. Kadopadne silnicni galda byla mnohem horsi na opravu – malo mista, duse tenka jak kondom, flek na ni drzel jen latexovy.

                    • Pijer  

                      Já tě obdivuju, já bych tohle asi nedával. Už takhle trávím víc času v garáži, než bych chtěl.

                      • jecnak  

                        Neberu to jako nudnou praci, spis jako moznost se naucit neco, co nikdo v CR, pokud vim, nedela. Zvlast u drazsich kvalitnich galusek je velka skoda je vyhodit, kdyz se daji opravit at uz klasickou zaplatou a nebo vymenou cele duse. Vysledek je takovy, ze to na galusce neni nijak poznat, casto ani na sundane galusce.

                        • tromboonen  

                          Vymenou cele duse? Ty jo, to by bylo siti jak v cinsky fabrice na Levi's, mas na to nejaky detsky delniky?.. Asi si ty galdy taky poridim, to zni jako dobra zabava pro zimni vecery :)

                          BTW, sice to neni galda, ale pred vyhozenim/recyklaci na hipster pasek jednoho Challenge plaste, ktery kdysi tak 4× prezil svliknuti z rafku vybouchnutim toho jejich cerveneho kondomu, kteremu rikaji duse a po dvou letech jezdeni se mu rozedrela patka a zacal se boulit jsem si s nim trochu pohral.. chemopren extrem, duck tape, par spendliku a trocha trpelivosti, zkusebni nafouknuti na 8 baru a jednu vyjizdku na zadnim to zatim prezilo bez ztraty kytky, spis jsem to jen zkousel, ale zda se, ze to muze fungovat.. koupil jsem misto nej Parigi Roubaix, ale mozna jeste neco da..

                          • jecnak  

                            Nezlob se, ale tohle je cire zoufalstvi. Ta patka to driv ci pozdeji znovu vzda a konecna. Jen se modlit, aby jsi nejel moc rychle. Podle me se proste nejaka varka plastu Challenge nepovedla, coz jsme tu ostatne onehda resili a k dohledani je to i na zahr. forech. Ted dojizdim pres zimu novejsi – vyreklamovane a porad dobre.

                            Co se tyce vymeny duse, tak se mrkni, jak jsou delane Michelin latexky, ledasco to napovi.

                            • tromboonen  

                              No delal jsem to az po prezuti na novej plast, ciste ze zvedavosti, s tou puvodni bouli, teda nekolika, jsem dojel cca 70km vyjizdku, takze kdyz tohle povoli, nemelo by to hned bouchnout.. necekal jsem od toho moc, ale ted se zda, ze by to fungovat mohlo, uvidime, jestli si vzadu spis neoblibim ten Parigi Roubaix..

                              A u me mam pocit, ze se ta patka rozedrela (nerozlepila se, je ohnuta a zalepena dovnitr dalsi cca 2 cm) tim, jak mi to nekolikrat bouchlo a svliklo se, proste se tenkrat asi poskodila a po case uz to nedala, jinak na ty plaste nedam dopustit, ale je fakt, ze Strady jsou dost tezke a mohutne, nejake tenci zavodni co jsi mel tusim Ty, tam toho materialu asi je mene a stat se muze ledacos..

                              Re vymena duse v galusce, to jako ze tu zelenou rozlepis nebo prestrihnes u ventilku, nasoukas ji tam jednou malou dirou a pak slepis zpatky dokupy? Sikovnej..

                              • jecnak  

                                Mel bych z toho hrozne blby pocit. Bouchl me tak jednou drateny plast, bezdusak na biku a dvakrat ten Challenge. Za jizdy jen ten Challenge a opravdu to znovu zazit nechci, byt jsem to ustal v pohode. Rekl bych, ze cesta z toho jsou hookles rafky a dodrzovani rozmeru vyrobci.

                                • tromboonen  

                                  Jasny, jak rikam, nevim, jestli to budu nejak intenzivne jezdit, jen jsem experimentoval, ale ono dobre zaschly a chytnuty chemopren a pak jeste penetrace cele patky neco vydrzi..

                                  A jak je to s tim kouzlem se zelenou dusi?

                                  • jecnak  

                                    Nedavno jsem si rikal, ze bych zkusil na starsi galdu nebo plast nalepil jiny behoun, nez ktery tam byl lepeny. Ne kvuli setreni, ale ciste jako experiment. Problem je material.

                                    Kouzlo se zelenou dusi jsi popsal presne. Ostatne latex dusi snad ani jinak vyrobit technologicky nej­de.

                                    • tromboonen  

                                      Material? Co rozrezat nejaky ojety mekky slick zavodni, motorkarsky nebo autovy.. a pak nejak oddelit kostru? Nebo to udelat stejne jako to delaj v Challenge, nasbirat prirodni kaucuk a nanaset po vrstvach? Do 2. svetovy se tak tusim delaly vsechny pneu…

                                      • jecnak  

                                        Clovece mrkni se treba na youtube, jak se smesi vyrabi, neprijde mi to v domacich podminkach realne.

                                    • tromboonen  

                                      Trochu mi to vrta hlavou s tou zelenou dusi: Jak zajistis zasunuti a dokonale prilnuti u kontaktniho lepidla, kde prvni dotek znamena zafixovani a urcite by se to nekde chytlo a zkrabatilo? Jako neco me napada, roztahnout vnejsi atd, ale priznam se, ze mi to pripada dost krkolomne… jinak parani, lepeni a zasivani gald je presne to, co me na tom laka, kdyz to mohli delat nasi fotrove a dedove (nekde jsem mam dojem slysel nejakeho stareho sampiona jak vykladal jak si galdy vyrabel z vrstev platna a ted uz nevim ceho..), tak proć ne my..

                            • fsoucek  

                              Ahoj, cca 700 km jeté pláště Challenge Almanzo, předek i zadek. Kupováno přes bike24.com, úspěšně vyreklamováno. Docela mě to zklamalo, neb galdy Challenge Criterium jezdím třetím rokem k plné spokojenosti. Zkoušel bys běhoun nějak lepit a jezdit dál? Pokud ano, čím?

                              • tromboonen  

                                Hmm, nečistil jsi to nějak intenzivně ředidlem? I když já jsem to dělal a běhoun se mi neodlepil ani na silničních ani na CX.. Řek bych, že by se to přilepit dalo tím chemoprenem a podobnými kontaktními lepidly, ale pokud je to nějaká výrobní chyba, tak by se to asi loupalo dál jinde, navíc by to asi házelo kdybys lepil jen určité části a strhnout a lepit celé je už docela fuška s nejistým výsledkem a navíc bys asi přidal dost na váze..

                                Když vyšla reklamace tak není co řešit (a upřímně kdyby někdo dělal s reklamací těžkosti tak budu dost nepříjemnej, je to drahý, ruční výroba, tak se za takový boty musí postavit, stanou se, ale pak je na nich aby byli vstřícní, Němci bych řek věděj, i když i v Česku jsem měl s prodejcem dobrou zkušenost když zklamaly jejich latex duše..)

                                • fsoucek  

                                  Ahoj, ne, nečistil jsem to vůbec ničím, jeté řekl bych v ideálních podmínkách (žádná voda, sníh, mráz …). Vzhledem k tomu, že docela trvám na „tan“ bocích, tak uvažuju, že dám ještě Challenge šanci – zkusím asi Challenge Chicane, opět open tubular.

                                  Přístup bike24.com špička, stačilo poslat fotky a ani to nechtějí vracet, takže úspora na poštovném. Vzhledem k přístupu uvažuji o dalším nákupu rovněž u Němců.

                                  • tromboonen  

                                    Na CX mám Challenge Grifo open a pohoda, byla to asi páteční série :)

                                    Na tan bocích taky ulítávám, jestli je chceš udržet pěkný, zkus „tohle“ http://www.bike-forum.cz/…-plastu-gald#…:

                                    • fsoucek  

                                      OK, díky, Grifo už je asi spíš terénní plášť, viď? Já to mám tak 50:50 se silnicí, když přejíždím mezi zajímavými terény, pro mě alternativa k trekkingu. Proto jsem bral Almanzo, který po zpevněným povrchu pěkně valily.

                                      • tromboonen  

                                        No ja to uvadel jako ze ne kazde Challenge CX plaste se rozlepi.. bral jsem Grifa protoze jsem chtel neco uz do terenu, nejake polnacky a sotky davam bezne na hladkych Strada Open, ted vzadu Parigi Roubaix… na silnici to na terenni plast podle me celkem jede, s latex dusi, ale nemam nejake extenzivni porovnani s nicim jinym, moje prvni CX kolo

                              • jecnak  

                                Mam s jejich silnicnimi plasti stejnou zkusenost. Lepil jsem klasickym vulkanizacnim roztokem od Ferdusu. Drzelo to dobre. S galuskama taktez dobra zkusenost.

                        • vas  

                          Jestli to půjde poznat záleží jak velký je defekt, co se musí flekem opravovat. U mě při lepení 3cm průrvy v latexové duši na veloflexech carbon, už záplata zabírala tolik prostoru, že je teď galda v daném místě docela boulovatá, ale jezdit se na tom dá :-) . A ještě doporučuji opravdu dobře zašít, ať nepovolí nit. Já při prvním šití to celkem podcenil a je to pak docela nepříjemné, když za jízdy s následným akustickým efektem vyleze duše ven :-)

                        • Pijer  

                          Vážně, mám rád lidi, co něco takového umí. Já když se naučím něco nového, povede se to a pak to funguje, tak z toho mám dobrý pocit. Jen je mi jasné, že taková galda by mi tu jako rest visela spoustu týdnů, měsíců, nebo spíš let ;-)

                    • Pijer  

                      Tak bohužel :-(

                      Čtrnáct dní nafouknutá v garáži vydržela, ale jedno kolo s nižším tlakem před závodem v Čáslavi už ne. Jak to strháváš aby se nepoškodila a šla znovu použít? Opatrně jen brutus silou, nebo tomu něčím pomáháš?

                      • jecnak  

                        Mam podobnou zkusenost se silnicni galdou. Galusku sundavam opatrne silou, jen rukou.

                        • Pijer  

                          Díky, drž mi palce :-)

                        • Pijer  

                          Dal jsem se do opravy galdy, strhnul jsem jí z ráfku a když jsem chtěl ve vodě zjistit, kde mám párat, tak ta potvora nikde neutíká.....mě snad klepne!!!

                          Mám já tohle zapotřebí :-)

                          • jecnak  

                            Trochu ji prifoukni a zacni ruzne ohybat – ten latexovy spunt ma tendenci se za jizdy uvolnit, tak je potreba tomu trochu pomoct.

                          • Medunka  

                            Pravidlo číslo .. – zkontrolovat, zda v plášti není trn.

                            • Pijer  

                              Školácká chyba, ale ani ve snu mě nenapadlo, že na prvních dvou kilometrech trati závodu chytí trn. Jediné co mě napadlo, bylo to, že se žmouláním té na závod podfouklé galdy tmel v místě původního defektu odloupl, protože to na takový způsob opravy prostě není dělané. No, chybami se člověk učí a až budu kroutit několikátou krosovou sezónu s galdama, tak už se to třeba nestane ;-)

                              • jecnak  

                                Pokracovani. Zasiti a vymena butylove poskozene duse za latexovou.

                                • tromboonen  

                                  Hezky on, nejen oprava, ale i upgrade :]

                                • Pijer  

                                  Super práce, jsem zvědavý, jestli jednou dojde na porovnání jízdních vlastností s jinými výrobci a vzorky.

    • Pijer  

      Koukám že se nám do galusek vrhli i v Mitasu https://www.bikerumor.com/…s-tire-game/

      • Vilém  

        To jsou galusky?

        • Pijer  

          Teď koukám a čtu, že nejsou. Včera je vezl na TOI-TOI CUPu v Jabkenicích Honza Škarnitzl a tak mě ani nenapadlo, že by to nebyly galdy :-(

    • Cavendish  

      Jaké máte zkušenosti s cyklokrosovými galuskami od Tufo? Cubus, Dry, Primus. Hledám něco na tvrdé,rychlé povrchy, případně na led a sníh. Dle popisu bych měl volit Dry, ale nevím, co to udělá na blátu a kořenech. Díky

      • JFtryall  

        Dry je vhodnej jen na tvrdy trate. je to vicemene slick a fakt to moc nebrzdi. :-) Primus ma uz solidni zaber.

        • Cavendish  

          No tak nějak jsem si to myslel, ale zajímali mě praktické zkušenosti přímo z terénu.

          • JFtryall  

            https://www.facebook.com/…38284491862/?…

            Kombinace Primus zadek a Cubus predek. Dry bych osobne dal jen na lehci trate a tvrdsi podklad, Primus na vsechno ostatni a Cubus na ty nejhorsi veci a tezky vyjezdy. A na predek jen Cubus asi.

            • Pijer  

              Je zajímavé, že ortodoxní krosaři většinou vzorky, na rozdíl od bikerů, moc nekombinují a vozí předek i zadek stejný. No a největší oblibě se jako univerzál těší tzn. šipky (které tedy Tufo nedělá).

              • JFtryall  

                Jenze ortodoxni krosari jsou jak ortodoxni silnicari…plne dogmat a takovych divnych polopravd. Pritom se poradne testovanim materialu nezabyvaji. :-) kombinace vzorku na danou trat je myslim uplne zakladni prirozena vec. A vzdycky je lepsi zvolit jistejsi vedeni, nez riskovat pad atd.

                • Pijer  

                  Já to neobhajuju, jenom konstatuju, podle toho co vídám okolo sebe na Českém poháru.

                  Mlaďas má jako univerzál obutý Rocket Ron a vzadu Racing Ralph – galdy od Schwalbe.

                • jecnak  

                  Mne to teda zatim vzdycky smysl davalo – jet stejny plast vpredu i vzadu. Paradoxne mi slo vetsinou do smyku spis zadni kolo. Jezdim ale na galuskach jen zavody na upravene trati a kdyz uz je velke blato, tak stejne vetsi vzorek moc smysl nedava, protoze se hodne obali blatem a casto klouze vic jak nizsi ridsi vzorek – sipka.

                • Spartacus  

                  A jedno dogma a polopravdu jsi právě vypustil. Jako bych si četl Velo… :-) Silnici sleduji sic jen posledních 7 let, ale i za těch 7 let se toho dost změnilo. Nebo si stačí nastudovat historii. Pouze nemůžeš počítat s tím, že vývoj posledních let překope silničku k nepoznání, tak jak bika, protože silnice má oproti MTB cca dvojnásobnou řádku let, během kterých se některé věci prostě dlouhodobě osvědčily. :)

                  • JFtryall  

                    Prosimte ja crossaru i silnicaru znam opravdu dost a jsou to lidi, kteri jsou i dost kvalitni zavodnici a matros jim je casto uplne fuk. Obcas ani nevi, proc tam vezou takovy tlak, jaky vezou. Natoz resit nejake vzorky nebo tvrdosti smesi. :-))

                    • p@X  

                      Ty zas žiješ moc v budoucnosti.

                      • JFtryall  

                        Spis jsme u nas dost casto az prilis v minulosti. Resp neschopni udelat nejake zmeny a zkusit, jestli ta zmena fakt funguje. U silnicaru konkretne to je fakt hodne znat. ;-)

                        • Spartacus  

                          Tak možná jsem málo objektivní a jedu na téma „dle sebe soudím…“ Nicméně si myslím, že tebou popisovaný jev se týká spíš starších ročníků, co řadily ještě z rámu. Jinak co nevidět můžu postnout foto nového silničního kola, které bude mít nových trendů dostatek :)

                          U starších chlapů v partě jsou třeba kotouče sprosté slovo a pláště nad 25 pro turistu, ale na závodech vídám novinky poměrně dost.

                          • JFtryall  

                            Jo souhlasim. Spis celkove je komunita v tomhle trosku konzervativnejsi a proste kdyz nekdo nekdy zahlasil, ze to je tak spravne, tak to tak delaji. A realne pak ti samotni lide testuji material dost malo- viz ty sirky obuti a ruzne vzorky pro CX. U XC zase sirka riditek a samozrejme i sirka pneu. Jak si clovek sam nevyzkousi spousty kombinaci v realnym provozu, tak to nedokaze uplne vyhodnotit.

                            • p@X  

                              Byly dokonce snahy CX a XC spojit, ale XC se začalo uměle zobtížňovat. Šíře obutí prostě definuje CX, vždyť se celkem nedávno zužovalo o 2mm. Oboje mi stejně přijde v mužské elitě posl. roky celkem nudné…

    • Pijer  

      Netušíte někdo, jakým směrem nalepit galdu Challenge Chicane? Nikde na ní není žádná šipka. Nevozíte někdo pláště s tímhle vzorkem, není tam náhodou směr naznačený?

      • tromboonen  

        Mám Grifa, ale challenge říká:

        LIMUS

        For the Limus it is advised to have the long arm of the Y “ ̶ “ pointing forward and the open V shape of the Y pointing back “ ˂ “ on both the front and rear tire.

        The tire in this direction has less drag or rolling resistance. Additionally it also sheds dirt and mud better on the road, so that maximum grip is once again obtained. Using the Limus in this direction on both tires also ensures the optimal grip.

        CHICANE

        Use the Chicane the same direction as the Limus. The open V part of the Y faces backward and the long part of the Y points forward. This makes for a faster tire with less rolling resistance and helps shed mud from the tire.

        • Pijer  

          Super, díky.

          BFko je prostě studnice všehomíra :-)

          • jecnak  

            To jsem zvedav na poznatky.

            • Pijer  

              To budeš jít ale asi spíš za PůlPijerem nebo Haničkou :-) Jestli opravdu přes noc přimrzne a bude to klouzat, tak to prubnou v sobotu na mistráku v Kolíně.

              Jinak je vozí Petr Polívka a moc si je za určitých podmínek chválí. Jen je potřeba dát pozor na směs, dělají se v různě tvrdé směsi. Na té měkčí prý už boční výstupky v zatáčce těžšího jezdce (Petr už se považuje za těžšího) moc nepodrží u žvýkají se. Proto jsem od něj jednu měkčí na předek pro mládežníky vzal, na zadek přijde Tufo Dry, co mám doma. A je to vysloveně závodní galda, v terénu v pohodě, ale na áčku se hodně rychle otupí ty malé středové „jehličky“ a pak už tolik nedrží.

    • Pijer  

      Dostaly se mi do ruky tyhle FMB a mají roztřepený látkový střed. Co s tím, neřešit a nalepit, zastřihnout otřepy jen na vrchní vrstvě, zastřihnout obě vrstvy, nebo je to na prd a už to nikdy nebude pořádně držet?

    • HonzaP9  

      Jakej je rozdíl mezi Tufo galuskami v provedení „flexus“ a normálníma co se týče odolnosti proti defektu? Myslím praktické zkušenosti, papírově je to jasný :-)

      • JFtryall  

        Je to nachylnejsi na cvaknuti nebo rezanec. Je to poddajnejsi, pohodlnejsi, ale je to zavodni zbozi. Ty levne jsou zase odolne docela dost.

      • jecnak  

        Ty levne pouzivam uspesne na gravel jezdeni a lehci mtb traily. Bez defektu cca 5000km.

    • Cavendish  

      Tufo není nesmrtelné https://m.youtube.com/watch?… :( ráno prázdná galda. Utíká to i po 60ml Schwalbe DocBlue pod 4.5 bar. Jsem rozmrzelý :(((

      • jecnak  

        Zkus par dni nechat nizky tlak a parkrat s tim otocit. Utika to fakt divne. Osobne uz Flexus verzi brat nebudu – krome nizsi vahy mi prisla stejna a mnohem vic nachylnejsi na defekty.

        • Cavendish  

          Díky. Přes noc na 4.5bar se to utěsnilo. Pravidelně s tím otáčím. Tak to upustím na provozních 2.5bar a nechám další noc na pokoji. Už jí ale moc nevěřím. Snad ji ještě chvíli pojezdím, než půjde z domu.

      • Cavendish  

        Tak konečné rozuzlení situace. Po 2–3h to nakonec tmel utěsnil tak, že už pár dní galuska drží plný tlak. Dnes nasadím a zítra to projedu. Volal mi i pán Ivo Caudr z Tufa (brýlatý pán z videí Tufo na YT) a vysvětlil mi příčinu.

        Jedná se o ,,hadí kousnutí". Galuska se procvakla na obou stranách o hranu ráfku. Verze Flexus je závodní guma s hustotou vláken 210 na bočnici. Jsou to velmi jemná vlákna těsně vedle sebe. Každé z nich poté slouží jako vzduchovod při takovémto typu defektu. Proto se na první pohled zdá, že je defekt extrémní. Přitom se ale jedná o dírku 1–2mm velkou. Nalít tmel a štěrchat, štěrchat a štěrchat. Tmel se poté dostane dostatečně hluboko a vše se spolehlivě zacelí.

        Zkušenost z pole i jeho osobní hovoří jasně:

        1. Klasická verze je opravdu odolnější než Flexus. Materiál je tvrdší, je ho více a mechanicky mnohem odolnější i přes menší počet vláken.
        2. Verze Flexus je prostě závodní materiál. Směs je měkčí, galuska odlehčená. Vláken je sice hodně, ale zato jsou velmi jemná pro větší pružnost pneumatiky. Proto je taky pohodlnější a lépe drží stopu. Bočnice je ale méně odolná. Což mohu potvrdit. Na přední galusce se mě udělal malý výhřez. Je vidět, že se někde opřela o tvrdý podklad a stěnu to už trochu načalo.

        Takže tak. Třeba to někomu pomůže.

    • jecnak  

      Tak prinasim prime srovnani Tufo Dry (obyc verze) –32mm a Vittoria Terreno Dry Graphene – 33mm (první generace). Zkouseno druhy den na stejnem kole, kolech a tlacich.

      Vittorky vlastne vitezi skoro ve vsem podstatnem – grip (hlavne na mokru), rychlost, tlumeni drobnych nerovnosti, previdatelnost na hranici adheze. Nevyhodou je o neco vyssi cena (1200,–), nutnost dofukovani (latex duse), vyssi hmotnost – 460g oproti Tufo Dry, ktere ma 370g (oba udaje dle vyrobce).

    • Pijer  

      Zeptám se tady, normálně lepím CX galdy lepidlem od Continentalu a teď budu lepit jeden pár nových karbonových Rovalů. Mám kupovat další lepidlo, deklarované přímo na karbon, nebo můžu sáhnout do stávající pixly v garáži? Kde může být problém, bude to méně držet, nebo to naopak bude držet tak, že jednou při sundavání staré galdy můžu poškodit ráfek?

      • jecnak  

        Clovece to jsem nikdy neresil. Beru roky lepidlo od Vittorky a lepim galdy jen na karbon. CX galdy lep tak, ze na galusku aplikuj par vrstev lepidla a mezi nimi nech casovou prodlevu na zaschnuti. Pak az lep na rafek. Silnicni galdy lepim jednou vrstvou a druhy den vyrazim. I tak je pak servani z rafku otazkou dost velke sily.

        Kazdopadne poskodit karbon muzes pri sundavani i pri pouziti Tufo pasky. Proste casem po tech narazech se nejaka mista poskodi a pak s lepidlem/paskou veznes i kousicek karbonu. Nic dramatickeho a nic, co by bylo treba resit. Stare lepidlo na rafku nechavam, jen obrousim prebytky.

        • Pijer  

          Díky, dělám to stejně a i nějaké bazarové karbony jsem tím na lehce očištěné lepidlo nalepil.

          Jen jsem si nějakou svojí botou nechtěl zničit fungl nové, ne úplně levné ráfky.

    • Cavendish  

      Mám doma stejné lepidlo od Conti. Lepím s tím silniční i CX galdy na alu i karbon ráfek. Nikdy jsem neměl problém. Z karbon ráfku to šlo sundat o trochu lépe než z alu. Takže bych řekl, že to riziko poškození bude paradoxně menší.

      • Pijer  

        Díky, jsem rád, že mi bude doma zabírat místo jen ta jedna pixla ;-)

    • Cavendish  

      Honem doplnit zásoby

      Dokud je to na skladu

      Já mám smolík, na Ebay jsem za 800 vydražil pár nových Vittoria Cross EVO XG 34mm…Latex, 320TPI, Aramid, snad budou za něco stát.

    • Mark-H14  

      Ahojte,

      prosím jaká byste doporučili karbonová, galusková, disc kola na cyklokros? Cena +/-15.000,– Kč

      Dají se použít Equatory? U Disc verze používají dokonce Sapim CX Ray 24/24

      https://equator-cycling.com/cz

      Slýchám na ně různé názory… jedni max. spokojeni, druzí nadávají…

      Děkuji předem za tipy a rady.

      • Cavendish  

        Za 15 tisíc ti moc jiných možností nezbývá. Eq většinou řeší problém u ráfkových verzí. O problémech s diskovou verzí nic nevím. Max muže zazlobit ložisko. To ale vyměníš doma za 50–100Kč. Mě náboje PowerWay slouží na CX bez problémů. A to kolo myju wapkou.

        • Mark-H14  

          Díky za reakci. Je jasné, že za 15 tis. to nebude žádná hitparáda, ale pro juniora na to jeho …

          Viděl jsem, že někdo vozí i Force, Spinolo, ale to může být jen sponzorská záležitost.

          Koupil bych i jeté, neřeší se brzná plocha, tak by to mohlo být také OK.

          • Cavendish  

            Taky bych to tak viděl. Spinollo má stejné náboje jako Eq a Force je kvalitou taky plus mínus to samé.

            Já bych v diskové verzi neviděl problém a v klidem je koupil.

      • gerrard  

        Kluk 55kg jezdi na nich jen silnicni zavody (rafkove, 38mm). Po kazde trefene dire je tam osma, jinak OK. Je to jak trabant – potesi, ale nenadchne.

    • Cavendish  

      Zdrávas, za litr jsem sehnal tenhle pár CX galusek Dugast Typhon 32. Na pár místech je lehce odlepená krycí páska. Stačí přilepit zpět? Bo ji mám radši setrvat a nalepit to na hulváta. Jinak vzorek ještě moc pěknej. Na špuntech jsou ještě vidět čárky a křižky. Imho moc najeto nemají.

      • jecnak  

        Kryci paska je to nejmensi. Bocnice maji odlepenou aquastop vrstvu. S tim se ti bocnice celkem brzo rozpadne. Kryci pasku staci nalepit stejnym lepidlem jak galusku. Teoreticky je tam hlavne proto, aby jsi nezakydal lepidlem sev, kdybys chtel galusku opravovat.

        • Cavendish  

          Tak co radíš? Dá se původní vrstva nějak sundat, abych mohl nanést novou?

          • jecnak  

            Prijde mi to na to, je nalepit jak jsou a pri prvnim problemu zahodit. Divim se, co vsechno se lidi odvazi prodavat.

        • Pijer  

          Když jsi to tu zmínil, jak se vlastně správně starat o bočnice těch „lepších“ galusek? Jestli se nepletu, tak by se měly něčím potírat.

          • Cavendish  

            No jak které. FMB jsou tuším impregnované už z výroby latexem? Nepletu se?

          • Cavendish  

            Dugast konkrétně doporučuje Aquasure lepidlo.

          • jecnak  

            Fmb maji impregnaci. Vittorky zas nejsou z bavlny. Dugast radi natrit Aquasure nebo cim.

            • Pijer  

              Ta impregnace na FMB se nemusí něčím udržovat nebo opravovat?

              • jecnak  

                Jsou to vsechno zavodni galusky – spotrebak. Pokud chces galusku, co dlouho vydrzi, tak Tufo. Jak oba vime, ma to svy ale.

                • Pijer  

                  Jasně, je to spotřebák, ale tím že mají malý nájezd, tak bych je nerad vyhazoval jen kvůli tomu, že jsem něco zanedbal a nevěnoval jim pár minut času.

                  Pro Tufo hraje výkon/cena a možnost opravy tmelem je k nezaplacení, takže třeba na TBC sérii je to jasná volba......a možná tam na některém závodě ke slovu přijdou i bezduše ;-)

          • Mark-H14  

            Jak jsou na tom Challange? Někde jsem četl, že se světlá bočnice nemusí ničím impregnovat/na­tírat… ???

    • Mark-H14  

      Prosím, dá se použít mlíko do cyklokrosové galusky Challenge? Pokud ano jaké? Děkuji moc za info.

      • Petr Ch  

        Ano dá. Nejvíce se mi osvědčilo a stále používám mléko Schwalbe Doc-Blue. Nědělej si ale moc ideály, protože se defekt po čase v tom samém místě obnoví. Pokud chceš i po defektu galusku dál plnohodnotně používat, musíš přejít na ty od Tufa, to jsou v podstatě „bezdušáky“ (mají zavulkanizova­nou duši).

        • jecnak  

          Nebo dusi vymenit.

        • Cavendish  

          Doc-Blue je přebalený NoStans :) Proto taky funguje. Na zavulkanizovanou duši Tufo mě to funguje doteď a to už je par měsíců díra zaslepená. Teď vozím Vittoria s latexem a děsím se defektů. Rozpárat s lepič ještě dobrý. Ale měnit celou duši jako to udělal jecnak, to si neumím představit.

      • Pijer  

        Já na doporučení použil Finish Line a zatím to drží.

    • Mark-H14  

      Kluci, uměli byste mi ještě poradit…???

      1. Čím nejlépe sundat staré lepidlo (Vittoria) z karbon ráfku? Nahřívat fénem? Benzínový čistič asi moc nefunguje a ředidla se bojím.
      2. kterým lepidlem lepit?

      páska nepřichází v úvahu. Je to na CX, kde synek fouká 1,5. Pásku jsme měli právě teď a podařilo se mu v závodě zout obě galusky najednou. Dočetl jsem se, že je to právě kombinace nízkých tlaků v CX, vapky a pak už je to otázka času. To jsme bohužel nevěděli.

      Také jsem byl poučen, že musím použít stejné lepidlo jaké bylo před tím. I když to pečlivě odstraním a přejedu smirkem?

      Díky moc M.

      • Pijer  

        Zase bych nutnost stejného lepidla nedémonizoval, ony jsou si dost podobná ;-) Strhnout lepidlo, co jde a pak napatlat novým. Používám žluté od Contíku.

        Já to lepím tak, že natřu ráfek jednou lepidlem a novou galdu dvakrát nebo třikrát, podle toho jak saje (pokaždé nechám zaschnout). Potom natřu podruhé ráfek a natáhnu galdu. Lehce přifouknu, srovnám a ještě přifouknu a nechám do druhého dne zaschnout. Možná jsem někde na začátku vlákna dával odkaz na návod.

      • Cavendish  

        1)Mě na hliníkové ráfky dobře funguje akrylátové ředidlo. Karbonu by to podle mě uškodit nemělo. Jednou je to zapečený a hotovo ne?

        1. Já používal Schwalbe, to nebylo nic moc. Táhlo se s blbě se nanášelo. Teď mám Continental a to je dobrý. Vittoria je ale asi úplně to nejlepší co můžeš mít.

        Já jsem Schwalbe přetáhl lepidlem Conti a nic se nedělo. To mě přijde jako divný pravidlo.

      • deekay  

        Luxusne mi na lepidla funguje „carogna remover“

        https://www.koloshop.cz/…Remover.html?…

        Napatlas, nechas pusobit a pak setres vyslednou hmotu hadrem a docistis acetonem.

        • Cavendish  

          Hustý, to zní skoro jako zázrak.

          • deekay  

            Naneseno plochym stetcem, chvili ponechano a vysledek viz foto. Vytvorilo to takovy zkrabately silikon, ktery jde normalne papirovm ubrouskem dat dolu a zbyde rafek bez lepidla.

            Jen bacha at to nenakydas na neco natreneho. Sundava to i barvu (me se povedlo z dilenske pumpy :D)

        • Petr Ch  

          Tak jsem letos, po více jak 30 letech čištění benzínem a toluenem, přešel na tento přípravek. Vyzkoušený ho již mám na karbonu i hliníku. Odstraňoval jsem s ním jen lepidlo, lep po pásce – ne.

          Výhody: Funguje opravdu velmi dobře, práce s ním je bez námahy.

          Nevýhody: Bohužel odstraňuje i barvu a lak, proto je zapotřebí neustále kontrolovat boky ráfku.

          V návodu uvádějí, začít s odstraňováním po 2–12 hodinách, což odpovídá. Je to dle vrstvy lepidla. Pasta reaguje rychle, dá se i dřív, jak za dvě hod. Mně se nejvíc osvědčilo zbytky nestírat hadrem, ale seškrabávat kouskem plastu. Jde to velmi lehce. Na závěr vše důkladně vytírám tech. benzínem.

          Znovu opakuji: je zapotřebí hlídat, aby se pasta nedostala na barvu, nebo lak.

          • deekay  

            jj s tou barvou jsem to psal v nasledujicim prispevku vyse. Taky nestiram hadrem ale spesl plastovou skrabkou na galusky.

            • Petr Ch  

              Ani nevím, že je nějaká škrabka pro tento účel. Odkaz? V mém případě se jedná o kousek plastu š. cca 8mm, na kterém jsem smirkem vybrousil rádius, ve tvaru lože ráfku.

              Ještě se vrátím k samotnému odstraňovači. Osobně u něho již zůstanu a doporučuji ho. Jednak výborně funguje a není to tekutina, ale pasta. Tím pádem zůstává tam, kde byl nanesen. Akorát se musí dávat pozor, kam potom člověk sahá a odkládá vše, co přišlo do styku s pastou.

              • deekay  

                Jo, existuje takova sada na galusky od super-B

                http://www.superbiketool.com/prod4.asp?…

                Jde to s tim fakt skvele.

                Urcite to delaji i jini vyrobci

                • Cavendish  

                  Mám, nefunguje :) Lepidlo s tím nemáš šanci strhnout. Jen to tím žmouláš a roztaháš víc po ráfku

                  • deekay  

                    Bavime se ted o pouziti te Carogna Remover pasty, ze?

                    • Cavendish  

                      Ne, já myslel tu škrabku. Ale teď přemýšlím, že jsem zjevně nepochopil k čemu to slouží :D

                      • deekay  

                        Ano, skrabku pro odstraneni nanesene pasty :) Jak pise vyse Petr, misto hadru se pouzije skrabka, on pouziva home-made, ja tu Super B a diky tvaru to jde krasne dolu.

                • Pijer  

                  Díky, netušil jsem, že něco takového existuje

                  • Petr Ch  

                    Já také ne. Koupil jsem ho na základě zmínky deekaye zde a vyšlo to.

    • Cavendish  

      Dugast Typhon 32. Podstupují momentálně rekonvalescenci. Stará vrstva Aquasure je skoro dole. Budu nanášet novou. Kostra je špinavá, ale vypadá dobře. Nová krycí páska je nachystaná. Před tím ale potřebuji toto zašít. Jakou nit by to chtělo? Nějaké doporučení? Díky

      • jecnak  

        Zatim jsem vse sil nilonovou niti. Asi by sel i vlasec a nebo nejaka kevlarova pletenina.

        • Cavendish  

          Mám doma rybářský vlasec 0,28mm. Je celkem pružný. To by možná šlo.

    • Cavendish  

      Zdrávas, vy jenž vozíte na CX vysoké ráfky, poraďte. Má tady nějaký větší význam ten karbon vozit? Aero na CX nijak velkou roli nehraje. Je jasné že tuhost a odolnost je plus. Ale co vedení kola v blátě a písku? Je to lepí, horší? Mám doma plonkové náboje a možnost mít 50mm ráfky za 6500 pár. Díky

      • jecnak  

        Hodne znat je sirka, ale vyska nevim, bral jsem vysoke spis kvuli tuhosti a aerodymanice, kdyz prezuju na hladke galusky a jezdim po silnici a sotkach.

        • Cavendish  

          Mám na výběr 23 a 25mm. Takže 25mm je jasná volba. Ta gulda bude mít určitě lepší oporu a čekám, že by se výrazně zlepšila přilnavost a stabilita. Bylo by to na 20/24 drátů. Jezdec 80–50Kg. Dráty AeroComp + mosaz nipla a podložky.

          • jecnak  

            Urcite 25. Nasadit a jezdit 33mm galusku na 19mm rafku a 25m rafku je hrozny rozdil – ve prospech 25 samozrejme. Na uzkem rafku se galuska zvyka do boku v zatackach pri trochu nizsim tlaku.

            24/24 dratu je na vyssi karbon rafek uplne dostacujici pro kohokoli.

      • robb  

        Osobní zkušenost nemám, ale tvrdí se, že vyšší ráfky jsou právě lepší v blátě. Jelikož se tím blátem prořezává jen ten ráfek a už ne dráty, které by tě zpomalily. Jestli je to opravdu takový rozdíl nevím.

      • JFtryall  

        Vyssi rafek lepe drzi stopu v bahne a pisku. Ale na hodne pomale a zamotane trate to moc vyhod nema.

        • Cavendish  

          Mám doma 2 sady hliníkových kol. Na motanice bych se vzal nízký hliník 24/28drátů no. Je jasný, že tam karbon moc nepomůže. Jde mě spíš o tuhost a odolnost + lepší opora galusek. Aero a váhu neřeším.

    • jecnak  

      Mate nekdo tip na sirsi galusky nez 33mm? Ne MTB. Nasel jsem jen od Dugastu 36mm.

      • Cavendish  

        No Dugast dělá 34 a 36mm

        Já mám nějakou starší Vittorii Evo XG 34mm

        Clement/Donnely nemá něco širšího?

      • Petr Ch  

        FMB dělá 34 mm. Na Airoo.cz mají hodně druhů a s velkými slevami.

        • jecnak  

          Skladem jen 33mm. Asi bude snazsi zaměstnat nějaký plonkový náby a plášťový ráfky.

          • Cavendish  

            No, přece jenom je v těch pláštích je ten výběr daleko větší. Hlavně 35mm. Tam je toho opravdu hodně.

          • Petr Ch  

            Jednodušší to bude. Pravděpodobně je těch zde zmíněných 34 – 36 mm maximum, víc nikdo nedělá.

      • Cavendish  

        Dospěl si k něčemu?

        Teď koukám na ebay a vidím toto https://www.ebay.com/…124055206129?…

        • jecnak  

          Nechavam to plavat. Mozna neco upletu, kdyz se mi bude chtit, ale nijak me to zatim neomezuje. Uvidim, až přijde Shimano s novyma silničnima 2×12 sadama, tak pak stejně začnu uvažovat o celem novem kole.

    • Cavendish  

      Zdarec borci,

      chci se zeptat. Vozíte vůbec někdy galusky s diamantovým vzorkem jako třeba Tufo Dry nebo Dugast Pipistrello?

      Nebo používáte nějakou universální kombinaci?

      • Pijer  

        Záleží na co to chceš, na sucho jsou Tufo Dry ideální. Překvapivě se ten typ vzorku i úspěšně používá na ledu.

        • Cavendish  

          Na suchou prašnou trať si to dokážu přestavit. Na sněhu asi nic, ale led by to brát mohlo. Když napadne sníh nebo zamrzne, tak co povezete do Chýnova? Pokud se pojede teda…

          • Pijer  

            Vlastně ani nevím, kdy by se Chýnov jel – v kalendáři je všechno psané na 5.12. a to se jede Toi Toi v Čáslavi.

            Jinak na sníh a led je lepší třeba Challenga Chicane , na první pohled je to to samé, ale v reálu jsou ty boční figury větší a lépe podrží a i ty „diamanty“ na středu jsou na novém plášti víc ostré než u Tufo Dry. Nevýhodou zas je, že mizí před očima a za krátkou dobu jsou tupé stejně jak u toho Dry ;-)

            • Cavendish  

              Taky za ten poznatek s Challange :) Doma mám pravé jednu sadu kol s Dry a druhou s Typhoon. Tak vemu oboje a uvidíme na místě. Dvojku do depa nemám.

              Včera na FB psali, že se Chýnov posouvá na 12.12…pokud to teda půjde skrz opatření

            • karf  

              Btw. Čáslav 5.12. zrušena. http://www.cyklokros.cz/…ozna-v-lednu

              • Pijer  

                To jsou fakt kreténi, už vážně nemůžu být slušný. Zrušili to dneska. V neděli se Jičín jel, mluví se o rozvolňování a Časlav zaříznou :-(

      • jecnak  

        To zalezi na konkretnim druhu blata, jestli mas dvojku v depu a na profilu trati. Pokud bude trat placata, blato lepive a dvojka nepritomna byva idealni vozit neco, co ma minimalni vzorek schopny te udrzet na trati. Nabalene blato na hrubem vzorku ma stejny smysl jako vozit slick. Plati to jak pro MTB, tak CX.

    • deekay  

      Zkusim to tu trochu ozivit.

      Po demontazi caadx jsem dlouho bez CX nevydrzel, takze si zase neco stavim. Od kolegy mam zkusmo pujcena galuskova kola s Tufo Cubus (levnejsi verze, ne flexus) a k tomu svoje kola s bezdusovymi WTB cross boss. Uz na omak je jasna jedna vec – WTBcka jsou mekke a poddajne, ale v bezdusove konfiguraci proste netlumi. I ty levne TUFO galdy jsou na omak takove prijemnejsi.

      (vicemene stejny rozdil co znaznamenavam na silnici mezi galuskou a plastem a proc stale na silnici vozim galdy).

      VIm, ze jecnak tu vozil na CX galusky i na normalni jezdeni, nicmene dnes je doba bezdusakuz ase dal a tak by me zajimalo, jak se stavite ke galdam na CX pro nezavodni jezdeni?

      Jeste dodam, ze mi prijde celkove prijemnejsi ovladani cx kola s 33 gumama nez s 40mm.

      • Cavendish  

        Jezdím na CX galdy i když nezávodím :) na ten komfort si zvykneš hned

        • deekay  

          Tak me nejde o komfort. Me jde spis o pocit. Treba na silnici mi opravdu prijde ze galda mi poskytuje lepsi pocit pri zataceni nez plast. Plus nemam rad nedotlumene a uskakane gumy. WTB jsou pohodlne (taky maji objem skoro 38mm), ale kdyz je nabusim moc hodne odskakujou a kdyz mene tak je to zase takove uhoupane a to nemam rad.

          Vzdy preferuju ovladani pred komfortem.

          Jde o to ze by to znamenalo jeste jedny kola :) Ty plastove kola si necham na silnicni bezdusaky, neco v sirce 32 treba (pro delsi vylety, co na tom obcas planuju neni galda idelani). Takze jen premyslim, ejstli neni nesmysl uvalit dnes prachy do galuskovych kol na CX, kdyz clovek nezavodi.

          • Cavendish  

            Mám stejné pocity a preference jako ty. A tak to u mě skončilo tak, že mám dva páry kol na chlup stejné. Včetně kazety a je prohazuju podle potřebuji. Do mokra Dugast Typhoon do sucha a na sníh Tufo Dry.

      • Pijer  

        Když bych vozil galdy, tak buď dojížděl trošku sjeté nějakým závoďákem, které by mi nebylo líto po defektu vyhodit a nebo vozil Tufo u kterých je procento opravitelnosti tmelem hodně vysoké.

        Jinak galusky na krosy jsou jak pro Homolkovic buřty – „Buřty v lese, jsou buřty v lese … to je marný. …“ a přes to nejede vlak ;-)

        • deekay  

          Prave jsem ovazoval nad tema tufo (cubus/primus). Jde mi o to zda to nebude takova prisernost jako silnicni tufo galdy :(

          Je fakt, ze smes je pomerne tvrda, pripomina mi to stare gumy a ne moderni smesi se silicou.

          Posledni vetu naprosto chapu a kvituju.

          • Pijer  

            Ony se Tufo dají za slušné peníze (1200,–) koupit i ve verzi Flexus, občas je někdo na bazaru nové nabízí pod litr a třeba na SP v Táboře pravidelně býval jejich stánek (letos ne), kde je v akci nabízeli asi za 600,– , jestli si to dobře pamatuju. To bylo první místo, co jsem vždy navštívil. Koupil si je a domluvil, že jsem si igelitku nechal u nich na stánku, abych se s tím nemusel celý den tahat ;-)

            • Cavendish  

              Hustý. Obyč verze je kolem 850 a Flexus těch 1250, jak říkáš. Jednou jsem nové Flexus koupil na bazaru za 1500 pár :)

              Byl na stánku Ivo?

              • Pijer  

                Netuším, neznám.

                Obsluhu za pultem většinou zajišťovaly jakési ženštiny a záda jim kryli chlapci :-)

                Působilo to na mě atmosférou jako rodinný podnik, takže předpokládám, že tam byl.

            • Pijer  

              650,– lehce jeté ;-)

          • JFtryall  

            Tufo je uplne v pohode na silnici, Elite Ride i Elite Pulse jsou proste dobry galdy, rovny, odolny a citelny. Pomaly mi to opravdu nepripada. Jen komfort je mirne horsi na stejnem tlaku a na vode verim Vittorce vic, ale to stejne jedu hrozne pomalu. S gravelem je to na vode jina pisnicka. Do CX galdy bych nesel uz ani za nic. G One je o mile jinde snad ve vsem. Flexus je pohodlny, ale odolnost 0. Kvalitni bezduse a dobre zaplety jsou nejvic. Mam porad G One Allround a Gravel King Slick oboji 40mm a v zimnim obleceni se svetlama v noci to svisti porad pekne.

            • Pijer  

              Jenže on píše o cyklokrosu (33) a ne o gravelu (40mm) s tím, že tlusté pláště nechce, protože se mu hůře ovládají

              • JFtryall  

                Tak dam 35mm variantu a pohoda ne? Rozdil v ovladani 33 a 40mm, no nevim.

                • Pijer  

                  Na krosce vozím 35mm (v reálu šířka skoro 38), protože se mi větší nevejdou do zadní stavby. Mám to jako bezduše na mlíku a proti duším je to sice paráda, ale ladit u toho tlak je vyšší dívčí. Aby to nebylo přefoukané, drželo, nebo podfoukané aby to nechodilo na ráfek, který bych tím odpravil, nebo měkké v zatáčce neodfouklo pod patkou. U těch galusek je to jednodušší, nehrozí ti podfouknutí a i když jdeš na doraz, tak si ten ráfek díky absenci patky nechá výrazně víc naložit. A to i těch ničemných 5mm rozdílu je sakra znát.

                  • JFtryall  

                    Je to proste do terenu malo. :-) 40mm, bikove top rafky, dozadu pena, pokud je potreba a snese to uplne jinou dimenzi, nez jakakoliv galdova kombinace. Uz aby to povolili pro CX. :-)

                    • Cavendish  

                      A přejmenovali to na gravelcross :)

                      • JFtryall  

                        Konecne by sebe borci dostali trosku potencial v technice. :-)

                        • deekay  

                          Ty bys ze vseho delal MTB…z CX, ze silnice :) Jako vazim si Te, ale tyhle tve nazory fakt neberu :)

                          • JFtryall  

                            Spis by se ukazal talent pro ovladani kola, ono to k tomu stejne speje, ver tomu, pujde to ruku v ruce s geo. Motani kolem koliku uz bylo dost. Nemusi to mit bikove parametry, ale muze to byt mnohem atraktivnejsi podivana, kterou ti borci umi.

                            • deekay  

                              A jaky pak bude rozdil od XC? Za me nesmysl :)

                            • Cavendish  

                              Spěje to k tomu? Aha, proto se snižil limit gum z 35 na 33 :)

                              • JFtryall  

                                Vsak je to uz dlouho a je to nesmysl v aktualnim pojeti cyklistiky. Zmena by tomu jen prospela a rychle by se ukazalo, jak jsou 33mm omezujici. Drtiva vetsina jezdcu by presla na 38–40mm pokud by byla ta moznost a na bezduse. A ubylo by defektu, behani, zrychlilo by se a atraktivita by stoupla. A hlavne by se mohlo donekonecna resit, proc ten a ten zvolil jake obuti na konkretni zavod. Na to bych koukal moc rad, zvlast kdyz vim, co Pidcock a spol dovedou na kole s nejakou normalni geo a obutim. :-)

                                • deekay  

                                  Myslim ze jsi absolutne nepochopil koncept CX :))

                                  • JFtryall  

                                    Tak minimalne v poslednich letech je to koncept to vsechno poslat do kopru. :-) Kdyby tam nebyla nova vlna kluku kolem MVDP, tak uz mohli zavrit kram. :-)) Klidne at trate nechaji uplne stejne, ale at daji 40mm limit na pneu.

                                    • Cavendish  

                                      Širší gumy fakt nic nevyřeší :) nebuď naivní :)

                                      • JFtryall  

                                        Nejsem naivni, vim jaky je rozdil v tom, kdyz se jede na 40mm a na 33mm s postavenou geo. :-)

                                        https://www.instagram.com/p/CCBXagAn8_A/?…

                                        • Cavendish  

                                          Jak tu už padlo, nepochopil si koncept CX :) video hezký, jezdíš umíš.

                                        • deekay  

                                          Univerzal a vsude kompromis :)

                                          Takova X5 mezi autama :)

                                          • Cavendish  

                                            Do města k ničemu, v terénu taky :)

                                          • JFtryall  

                                            Jasne kompromis to je a nenahradi to trailovy bike a aero silnici, ale klasickym CX kolum uz zvoni umiracek. :-) a bohuzel Cayenne a X5 jsou vicemene rozhodujici auta v dejinach znacky. :-)

                                        • deekay  

                                          btw. Schvalne jsem prodne koukl na geo tveho Isaaca a moji CX co stavim…predtim jsem se s tim stredem prekoukl, mas to jeste o 1cm vys nez ja.

                                          Uvedu vzdy tvoje/moje kolo:

                                          Hl. uhel: 71 vs 71,5

                                          BB drop 52,5 vs 63

                                          chainstay: 425,5 vs 433

                                          wheelbase: 1027 vs 1021 (z toho hadam, ze tvoje vidle bude mit vetsi rake nez mych 45,a le isaac to neudava)

                                          Porovnavam velikost 55 u tveho a 53 u meho ktere jsou zhruba srovnatelne, co do stack a reach.

                                          Tudiz moje cyklokrosove kolo bude jizdne stabilnejsi nez tvuj gravel, pokud bude vse jine stejne. Tak nevim jak s tou postavenou geo to je…

                                          • JFtryall  

                                            Jasny, ale to neni uplne bezna cx geo. To beru spis kolem 72,5, nizka hlava, kratoucka zadni stavba a kratsi horni ramovka a predek natazeny predstavcem. Takze se musi porovnavat i tohle. K cemu je srovnatelny hlavovy uhel, kdyz mas teziste hodne vepredu a ses „utopenejsi“ kvuli vetsimu dropu a nizke vidlici. Ultrakratka zadni stavba je taky faktor. Takove kolo stabilnejsi uplne nebude. Ale chapu, vsak ja bych potreboval idealne trosku progresivnejsi geo. Myslim, ze gravel se casem ustali kolem 69–70°, jeste se lehce natahne a zadni stavby zustanou kolem tech 430mm. Ale at proboha nedelaji hodne nizke stredy. :-)) Kombinace 175mm kliky, technickeho sjezdu s deravou zatackou, lepivych pneu a SPD pedalu je smrtici, pokud se trosku jede. :-))

                                            • deekay  

                                              Uz dlouho jsi asi nevidel moderni CX kolo .) Kratsi zadni stavbu nez ty ma maloktere (ono to technicky moc uz nejde). Jeste niizsi stredy ma spousta krosek.

                                              Co se tyka posedu, tak si muzes zvolit preci jaky chces. Me u beranovych kol vubec nesedi rititka vysoko, protoze se pak da pouzit jen uchop za dropy. Ano je to pak sranda na trailu,ale vsude jinde utrpeni. A delsi predstavec ti kolo taky stabilizuje. Navic s kratsim predstavcem a kratsi zadni stavbou jako mas ty se me blbe zatezuje predni kolo, mam hmotnost moc vzadu.

                                              Z toho co pises proste chces XC MTB s beranama i geometrii :) opakovane to potvrzujes. To same vysoky stred. Vsichni ted budou stavet gravely s nizkym stredem protoze je to proste ve vysokych rychlostech po sotce stabilnejsi. Exoti co chtej mtb s beranama si budou muste koupit nakej Evil nebo Nukeproof apod, ale ne klasicke gravelove veci jako Diverge…

                                              • JFtryall  

                                                Vysoky rychlosti po sotoline jsou kolik? :-)) Rozdil ve stabilite v primce je dost neuchopitelny, v rozbitym sjezdu v 70 je nizsi stred fajn a lip to jde do manualu. Kolik jezdcu tohle ale pak dela. Kdyz jedes 25 na rovine, tak je to fakt jedno. Na vyssi stred se clovek adaptuje celkem rychle, na skrtani pedalama v zatackach nebo v drazce bahna moc ne. Inflite ma porad 72,5 a 145mm hlavu, uzky ridla. Me by stacilo mit hlavu 69°, 160mm, zadni stavbu 430mm, horni ramovka kolem 580mm, 440mm ridla s plackou ala Enve, stred klidne podobne, 172,5 kliky. Aero tvary ala Cervelo, Ridley, prostupnost pro 46T a 45mm pneu, mechanicky 1×12 az bude a piskam si. Rozhodne to neberu jako XC geo, spis univerzalni geo pro potencial ostreho nasazeni na ruznorodem povrchu a prave ultimatni palbu ve sjezdech.

                                                • deekay  

                                                  Tak ty gravely se právě řeší kvůli US závodům. Na jaké blinduro výrobci serou. A ty US závody je fakt silniční palba po šotkach včetně sjezdu 60–70kmh. A proto řesi tu geo tímhle směrem.

                                                  • JFtryall  

                                                    To jo, ale gravely se zatim nestavi kvuli zavodum. Az postupne se cast produkce optimalizuje. Driv to bylo jen odkladiste starych komponentu, nekvalitnich trubek a horsich vyrobnich postupu. Az ted to zacina dostavat trosku grady a tim zacina byt i produkce pestrejsi, takze vznikaji aero gravely a naopak monstercrossy. Kazda vetsi znacka to tak stejne bude mit, ze bude neco jako Endurance silnicka, ktera pobere 38–40mm a agresivnejsi geo a odolnejsi kolo, ktere da i 50mm treba. Proste ta kategorie je hodne siroka.

                                                  • Pijer  

                                                    Tak teď už jen aby ta optimalizace a řešení milimetrů, úhlů, materiálů, pojmenování a sladění outfitu pro tuhle kategorii nesebralo lidem veškerý čas a energii na ježdění :-D

                                                  • Cavendish  

                                                    Což se děje u 2/3 uživatelů BF :)))

                                    • deekay  

                                      Ja bych zase naopak nechal limit (max zvedl zpet na 35) a treba upravil nektere trate :) Kazdy ma nejaky nazor ;)

                                • Cavendish  

                                  No, nemyslím si, že by všichni přešli na bezduše. I když jsou super, tak pořád je omezuje nějaký minimální tlak, aby to nepodfukovalo. To u galusky neřešíš :)

                                  Podle mě je to nesmysl. Cyklokros má 70 let dlouhou historie (od prvního MS) a tohle by byla až moc velká změna do takhle tradičního a konzervativního sportu.

                                  • JFtryall  

                                    Gravel pneu na dobrym rafku muzes podhustit uplne bez problemu. Ale prave to je o tom, ze tolik nemusis, kdyz mas trosku pouzitelneho objemu a normalni patky, kde ta pneu drzi. Pak by odpadly excesy typu 5 defektu za zavod a podobny veci na ktery nikdo koukat nechce. Navic lepeni gald a prezouvani to je proste pro hodne trpelivy lidi. :-)

                                    • karf  

                                      Mě se na CX právě líbí ta jemná přesnost ovládání kola a k tý potřebuješ obutí, který dokáže rozlišit ty mikropohyby jezdce. To co razíš ty mi přijde jako bys špičkovýmu mozkovýmu chirurgovi vrazil na operaci do ruky majzlík a kladivo. Atraktivní to je maximálně (0:29 – 0:59): https://www.youtube.com/watch?…

                                      • JFtryall  

                                        No vsak prave by byl v for v tom, ze by si ti jezdci a teamy mohli zvolit nejvhodnejsi set-up na dany zavod. A vydelal by na tom divak. Jen bych nedaval tak striktni pravidlo pro sirku, ktera je pak stejne v realnym svete prodeju a jezdeni trosku neuchopitelna.

                    • deekay  

                      Sorry ale tebe v tomdle neberu jako validni nazor, protoze proste gravel povazujes za MTB s beranama :) Pokud nekde potrebuju dozadu penu, neni to uz podle me trasa na gravel.

                      Pro me je stale CX i gravel silnice do lehkeho terenu :)

                      • JFtryall  

                        Hele fakt ne, je to super. Jel jsem to na Blinduru a fakt se to hodi. Kdybych jezdil vic v terenu, tak to tam necham ciste preventivne. Fakt dobra vec i na podfouknuti atd…na nizky tlaky ideal.

                        • deekay  

                          Jenze blinduro je zrovna priklad, kdy se dela z neceho neco, co to neni :) Ja jsem na CX lital taky traily, s 38mm gumama a taky jsem je mel furt prosekane skrz (snakebite na bezdusich). A s penou jsem taky delal pokusy,t akze chapy ze je to vyhoda, jen pisu, ze pokud je trail takovy, abych tu penu potreboval, uz to nepovazuju za gravel. Ono se to jmenuje gravelbike z nejakeho duvodu a vzniklo to s nejakym zamerem. To co tu tlacis ty a nekteri ostatni uz davno nazev ma – monstercross.

                          • JFtryall  

                            Netlacim, jen mam aktualne za dva roky pres 30K na 40mm, tak to dokazu trosku posoudit. :-) Dneska se hranice kategorii smazava a nema moc cenu resit jestli nejaka kategorie ma vypadat tak nebo tak. Proste gravel na 40mm bez problemu zvladne jet solidni palbu v beznem hladkem trailcentru a urcite ma smysl si penu dat, pokud mam karbon rafky a jezdim nizke tlaky. Teren pro MTB to neni, ale rychlost je vysoka a kdyz to clovek nezna, tak vymete hranu hned a muze si penou zachranit rafek. To stejne kdyz potrebuju maximalni grip na mokru a jdu nekam k 1.5 bar. A porad mam svizne a pohodlne kolo na bezne asfaltove treninky. Za me dobra varianta.

                            • deekay  

                              Za tebe mozna ano. Mimochodem specialne treba tvuj isaac ma BB drop jako moje stavajici CX, takze hodne vysoko stred. U me CX je to pocitane na 33–35 mm rafky, kdyz tam das balony mas stred jeste vys a nechapu jak pak z toho clovek muze mit pozitek z palby na silnici :) Pochopim moderni gravel geo s BB dropem kolem 70–75mm s 40–45gumama. BB drop 53 je s 40+ gumou uz pomerne vysoka koza.

                              Ale z toho co tu obecne pises mi prijde, ze ti proste takova ta klasicka silnice nesedi, coz chapu, jsi MTBckar, neberu ti ten nazor :) Ale me zase nesedi ovladani kol s beranama psoazenyma vysoko a sirokyma gumama. To uz si radsi postavim MTB.

                              • JFtryall  

                                No prave palba na asfaltu je genialni, protoze muzes na zamotane klasikarske cesticce slapat v naklonech a dirach bez omezeni a krasne silnicare trestat. To stejne v technickym sjezdu, kdy i v naklonu muzes driv akcelerovat atd., mam s tim celkem zkusenost. :-)) Nizky stredy jsou dobry na plane do Texasu. Klasicka silnice mi sedi, ale v nasich podminkach prestava mit trosku smysl, navic ve sjezdech mam proste strach, snadno se tam clovek dostane do situace, kdy uz to nemuze ovlivnit.

                • deekay  

                  Ano 35mm je ve vyberu a rozdil 33 vs 40 pocituju velmi vyrazne. Diametralne rozdilny pomer delka/sirka stopy plaste a z toho vyplyvajici pocit z ovladani :)

            • deekay  

              Na silnici vozim Sprinter Gatorskin galdy, takze proti vittorce, co jsem taky vozil je to taky mene pohodlne, ale jak jsem psal pohodli me uplne nezajima.

              Slusne zaplety pro bezduse prave mam, ale mam problem vybrat bezdusovou gumu. Cumim do toho drahnou dobu a furt sem nic nevybral. GK slick ma opakovene v reenzich na eshopech spatne hodnoceni kvuli dolnosti, kdyz s tim clovek vjede na sterk (takze pouzitelne jako silnicni guma pro ropzbite silnice) a to uz rovnou muzu dat Cinturato Velo v 35mm, ktere pojede lepe nez GK slick.

              Ted jsem ale resil zimni gumu i pro nake ty prujezdy po lese atd, nebo snih. Kdyz uz ta cx…

              • JFtryall  

                Recenze no. :-) 330g guma ma samozrejme limit pro teren a pro palbu v ostrych kamenech. Ja s tim jezdim hlavne asfalt a s rozumem i v terenu a je to uplna pohoda, mnohem lepsi nez galda. Odolnost je nadstandartni. Pirelli udava, ze by se to nemelo davat na siroky rafky, takze to je vylozene na asfalt a rozdil v rychlosti nedokazu posoudit. Nejel jsem 35mm varianty tech pneu, ale to bude velmi maly rozdil.

                • deekay  

                  Nejde o palbu, jde o odolnost proti proriznuti ostrym sterkem.

                  Rafky mam vnitrni sirku 20mm. Takze hadam tam nasadim tu 35 v klidu.

                  • JFtryall  

                    Odolnost na riznuti nema zadny slick dobrou, ty odolnejsi pneu kolem 450g vydrzi vic, ale slick nebude nikdy vhodny na podobny veci a urcite bych to pravidelne na hruby sterk a vyssi rychlost nevozil. Zvlast ne v 35mm verzi, kde hrozi i rychla smrt rafku. Galdy uz vubec ne.

                    • deekay  

                      Galdy jsem uvadel jako druhou sadu pro jezdeni kolem baraku v zime (tzn blato, snih, brecka). A to ty verze Tufo cubus atd. Teoreticky jsem si predstavoval ze bude etzsi mit snakebite na galusce, nez bezdusaku vzhledem k profilu rafku.

                      Bezduse resim na vejleteni a zimni najizdeni, takze dve ruzne veci. Tam pak resim neco v 35mm co pojede i po asfaltu ale zase vydrzi posyp a sterkove zkratky. Rozhodne se s tim nebudu sypat nekam do terenu ani neplanu palbu v silenych rychlostech na ktere by 35mm nestacilo. Spis mi jde prave o tu odolnost proti proriznuti.

    • kamaro  

      Takový rychlý dotaz. Budou fungovat CX galdy v šíři 33mm na ráfku Mavic Open Pro T ?

      U toho ráfku píšou doporučenou šířku pláště 20–22mm. Ale nevím na jaký jiný ráfek by se ta CX galda dávala.

      Moje omezení je bohužel 36 děr a tyto ráfky jako jediné mají tento počet děr. Jinak bych musel použít běžné ráfky a pláště s duší, v 36 dírách neseženu ani tubeless.

      Díky

      • Cavendish  

        Vozim CX galusky 32–34mm na Remerx RTX a není problém. Šířka je myslím stejná jako u Mavic

      • gemini  

        Nextie dělá ráfky i 36 děr – tubeless i galdu

        • kamaro  

          Jo, to je taky varianta. Ale tady bych šel už raději do bezdušáků než do galusek.

      • Cavendish  

        Nebo Remerx Tubular pro 29” kola. Mají šířku 25mm

      • jecnak  

        Fungovat budou, běžně se to používá a používalo. Je tu ale několik ale:

        • na nízkém tlaku se galusky hodně zvějkají v zatáčkách, což na CX moc problém není, protože jedeš po trávě a hlíně. Na asfaltu ale pak takto nafoukané galdy ustřelují.
        • to žvejkání přes hranu nepřidá na jistotě ovládání
        • jízda ve stoje nad předním kolem je dost nepříjemná na odezvu v řízení
        • hůř se lepí, protože styčná plocha kružnic průřezů ráfku a galdy neodpovídá

        Celkově, když mám přímé srovnání, tak bych se snažil za každou cenu sehnat co nejširší ráfek. Ještě si při koupi galusek rozmysli, jak je reálně budeš používat. Závodní ručně dělané nemají žádnou ochranu proti defektu a minimálně odolné bočnice. Jízdní vlastnosti jsou u nich ale fantastické.

        • kamaro  

          Díky za reakci a zkušenosti. Bude to na krosku na doplňkové ježdění, žádné závody. Fantastické vlastnosti od nich nepotřebuji. Vzhledem k počtu kol co doma mám, toto najede max. 1000km/rok.

          Galdy bych v tomto případě vzal asi od Tufa Cubus. Je tu nějaká opravitelnost tmelem při defektu, nejsou kdovíjak drahé.

          Omezení jsou:

          • 36 děr
          • ráfkové brzdy
          • náby s 36 dírama jsou dost atypické, nevyměnitelné a nedělají se už s 32 dráty (to mě štve nejvíc, koupil bych si 32d variantu a výběr ráfků by se mi výrazně rozšířil)

          Varianty jsou tyto:

          • Mavic Open Pro tubular + CX galdy Tufo – lehké řešení, cenově OK
          • Karbonové ráfky LB nebo Nextie jako bezdušáky + velký výběr bezdušových plášťů (šel bych do šířky kolem 40mm) – nejdražší varianta, ale z hlediska vlastností asi nejlepší
          • Obyčejné ráfky + pláště s duší (opět velký výběr plášťů) – nejlevnější a nejtěžší varianta

          Poučení:

          • ráfkové brzdy jsou v dnešní době opravdu již k vzteku (a to jsem to kolo ještě ani nedostavěl). Při kombinaci s velkým počtem drátů je výběr skoro nulový.
          • Pijer  

            A máš nějaký pádný důvod, proč to takhle zaplétat? Děti přecházejí na kotouče, takže bych nějaká komplet zapletená kola na cantíky, rychloupínák a Shimano ořech určitě měl.

            • kamaro  

              Děkuji za nabídku, ale právě náboje mám. Zadní je dvourychlostní převodovka s atypickou šířkou 120mm a mám na něj skoro dokončený rám. A bohužel má 36 děr a variantu s 32 dírama se mi nedaří sehnat.

          • Cavendish  

            Pročpak 36 děr? 32 by na tebe bohatě stačilo :) nebo máš doma něco, co je třeba použít?

            Jestli karbony, tak jedině galusky. Moc mě bezduše na CX na vysokých ráfcích nedávají smysl. 40mm ti rám vezme? To už pak bude gravel a ne CX :)

            Mavic Open měl Ťoupalík na letošním MČR, takže to určitě bude v pohodě volba. Vzal bych galdy Tufo. Zadek Primus, předek Cubus.

            Co dáš za brzdy? CR720 fakt nebrzdí :) budu ke asi měnit za výrazně (údajně) lepší CR710

            • Pijer  

              Tak jestli je letos vezl na MČR Ťoupec, tak to je ideální volba :-D

              Sorry, já po tom jeho rozstřelu na kládách musel ;-)

              • Cavendish  

                Chápu, byl spektakulární :)

                Ale chtěl sem tím říct, že bych tu šířku až tak míč nehrotil. Evidentně se s tím dá fungovat má vysoké úrovni :)

            • kamaro  

              Mám CR510. Čili úzké canti, které by měly být účinnější než ty širší. A mají nastavitelný můstek pro změnu geometrie. Špalky mám koolstop lososové.

              • Cavendish  

                Ty jsou stejné jako 710 (tvarem) jen nemají v základy výměně špalky a mají jiné lanko.

                • kamaro  

                  Tak sorry, mám ty 710. Čili úzké, s výměnnými špalky a kompletně nastavitelnými lanky. To značení mají takové nějaké zvláštní.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.