Cyklo computer nebo mobilní aplikace?

46 nepřečtených
  • moreplavec

    Rád bych se ujistil, že nedělám chybu, resp. se rád dozvěděl důsledky rozhodnutí svého amatérského pohledu na věc. Aktuálně jsem začal opět jezdit, když jsem si nahradil kdysi ukradené kolo a řeším, zda si koupit cyklocomputer nebo už zůstat jen u mobilu a nějaké appky.

    1. cyklo počítače

    Jednoúčelová krabička, která po připojení hrudního pásu, senzoru rychlosti a senzoru kadence jednak odvedou dobře práci na kole a díky aplikacím umožní se donekonečna hrabat v číslech a dělat „analýzy“. Slušný bezdrát pro základní měření stojí cca 1400,– a když si člověk chce dopřát trochu parády, skončí na daleko větší investici. Ale co z toho? Nejsem žádnej profík a nějak ani nevim co z toho pořádně vyčíst. Mám tu starší Polar S725 a dříve jsem ho používal na kole i v posilovně (tepové zóny a pískání je super). Pokud bych chtěl GPSku a hrát si, řádně si připlatím. Přitom mi ale připadá, že další varianta mi dá to samé a podstatně levněji:

    2. mobil a mobilní aplikace

    Mobilní telefon s GPS umí co sporttester za hodně peněz. Navíc mobilní aplikace typu Endomondo umí koučovat, plánovat trasy, jezdit na rychlost odjeté trasy, mapu a tuny další „důležitých“ věcí. Navíc mobil, už kvůli hudbě, je se mnou všude. Přijde mi tedy logické k telefonu dokoupit hrudní pás (pokud už není měřen tep jinak) a mám to samé jako cyklopočítač. Já např., díky Fitbit Charge HR, mám i měření tepu a přehledné zobrazení online dat na mobilu. Přesnost je bezvadná a nijak neodskakuje od dříve zmíněného Polaru. Ano, mobil má nevýhodu, že se brzy vybije, ale při vypnutém displayi vydrží celý den a jinak určitě pár hodin, což na moje ježdění je zatím víc než dost.

    Moje otázka teda zní, proč si v době mobilů, kupujete cyklopočítače? Dokonce mi připadá, že lidé ze skupiny 1 jsou v naprosté většině. Co Vás na cyklopočítačích tak láká, co vám přináší navíc a o co např. přijdu použitím čistě a jen mobilního telefonu (v kombinaci např. s Fitbit). Ptám se i proto, že nějaký cyklobudík určitě pořídím, min. jako dobře čitelný ukazatel rychlosti. Ale chci slyšet názor zkušenějších, vidím to asi dost zjednodušeně. Mám i možnost koupit velmi levně např. Polar RS800, ale stále asi neumím domyslet „co z toho“.

    Díky všem za vaše zkušenosti, hlavně pak první skupiny, verzi dva znám velmi dobře a využívám :)

    • mr.antik  

      funkce mě nijak neberou ale dost podstatný je rozdíl v té jednoúčelové krabičce… jesli řešit, jak umístit obrovské pádlo někam na řidítka, ovládání k vzteku, hlídat baterku (to už ale musíš i u pokročilých computerů), výdrž a odolnost mobilu třeba za 15 litrů mi přijde pořád jinde…

      Btw základní rada – když to nepotřebuješ, nekupuj to. :-)

    • lidumil  

      Já vozím comp a pulzák – každé zvlášť – prostě proto, že nemám „inteligentní“ mobil, který ale ani nechci.

    • wanderer  

      Telefon ani Garmin nikdy nebude měřit rychlost a km tak přesně jako cyklokomputer se snímačem přímo na kole. Potom se samořejmě dají připojit snímače na GPS zařízení přes ANT ale to je komplikované, před každou jízdou dávat do kupy GPS, kontrolovat jestli je nabitej a když není tak jet bez ničeho. Prostě jednoduchej cyklokomputer má stále uplatnění tak jako mají uplatnění jednoduchý hodinky protože funguje kdykoliv.

      • moreplavec  

        Osobně mám zkušenost, že cokoliv založeného na GPS je daleko přesnější než kterýkoliv cyklopočítač. Kamkoliv jsem jel s kamarády, co budík, to jiné číslo. Přijde mi to i logický, neboť to záleží na přesnosti vložení průměru kola a huštění.

        Komplikace s případným rozšířením o GPS sice smysl dává, ale jednak to leze do peněz a hlavně pak musím hlídat baterku a to už si radši ohlídám baterii v telefonu. A to je přesně důvod, proč chci koupit budík, ale jen jako orientační display s dobrou čitelností za slunce a na všechno dál jsou tu aplikace.

        Navíc aplikace mají ještě jednu vekou výhodu: všechna data ukládají do cloudu a nikdy tedy nepřijdu o historii. Ale to je jen detail a má význam jen pro někoho.

        • camlost  

          k přesnosti:

          dejme tomu, že mám 26" kolo. vezmu tabulku dodanou výrobcem computeru, vyhledám v ní obvod kola pro svůj rozměr pneu – třeba 2100 mm – a jedu.

          kamarád na to ale jde vědecky. poznačí si místo na pneu, sedne na kolo, odměří několik otáček, změří ujetou vzdálenost, vydělí počtem otáček, zadá 2078 mm.

          oba vyrazíte spolu na kole. a dejme tomu, že pojedete stejnou stopou, aby mělo porovnávání smysl.

          jak velký rozdíl naměříte na vyjížďce?

          první měří 2100 mm za otáčku, druhý měří o (2100–2078) / 2100 % méně, tedy o 1.05 %.

          čili pokud první naměří 50 km, druhý naměří cca 49.5 km.

          třetí, který bude měřit pouze s Endomondo, naměří při ideálních podmínkách cca 47 km.

          nepřipadá ti, že řešíš banality?

          • moreplavec  

            Je to detail, spíše jsem jen komentoval tu přesnost budíku počítající otáčky proti GPSce. Moje zkušenost s GPS je taková, že když projedu 3× stejnou trasu cca 20km, tak rozdíl je tak 100 metrů, což mi připadá víc než perfektní.

            • KoudakT  

              No nevím. Mně přijde taky lepší nápad tachometr. Ten nikdy neudělá blbost, jako mně GPS na jednom výletě, kdy vynechala GPS a prostě si to pak nějak dopočítala. Proti tomuhle je tachometr odolný.

      • lukas aka mitro  

        Treba Edge 705 ma cidlo kadence a magnetu v dratech pripojene pres ANT v sade a zadny problem…:)

    • Lister  

      Nepotřebují ani jedno. Poslední dobou si trekuju trasy v telefonu, protože se chci někdy někam vrátit, tak ať mám data, kde to najdu. Ujeta vzdálenost mne nezajímá, to spíš celkový čas strávený sportem.

      Ale v první řadě to používám jako nátlakový nástroj na manželku – ukážu ji v kalendáři, že jsem nebyl 14 dnů na kole a když mě nepustí, tak budu neskutečně otravnej.

    • Spathodus  

      Mě třeba mimo jiné zajímají nastoupaný metry, max. nadm. výška atd. a to měří díky použité technologii i ty nejlepší telefony s GPS naprosto tragicky. Ale jak už ti někdo psal výše, když to nepotřebuješ, tak to nekupuj a nehledej zbytečný důvody, proč to koupit ;)

    • PolsondeSide  

      řešil jsem stejný dilema a aktuálně zůstanu u mobilní možnosti a to hlavně z důvodu, že mám na telefon velmi kvalitní voděodolný držák.

      Musíš si promyslet, co vlastně chceš, já chtěl především zázznam trasy a běžné funkce jako ujetá vzdálenost a čas, s aplikací urban biker to nemá chybu, vypnu data i displej, všechny hodnoty se měří a baterie drží bez potíží celý den. Ostatní aplikace hodně vybijí a tím se dost omezuješ na určitou dobu. Mě stejně více informací nezajímá a kdybych prostě chtěl hlídat kadenci a tepovku nebo snad nastoupané metry tak si raději pořídím nějakého kvalitního polara. Jenže já to raději investuji do kvalitního sedla nebo helmy a dále si vystačím s telefonem Galaxy S2. Jo a propo, když zrovna potřebuji, zapnu navigaci smartmaps a jedu, tam ale počítej s vydrží cca 3 hodiny.

    • Biermann  

      Pokud si nejseš jistej, že to využiješ, tak nekupuj a budeš mít klid. Osobně nemám ani jedno z toho a používám hodinky Polar V800. Co se kola týká, tak si vystačím s GPS, čidla na rychlost/kadenci jsem nekupoval, protože nejsu žádnej cyklista a tak mi stačí to, co hodinky zvládnou z GPS. Nicméně nevýhodou je, že to není na řidítkách, ale na ruce, takže když chceš něco zjistit, tak se musíš dívat trochu složitěj. Na druhou stranu výhodou je, že jsou to hodinky a můžeš je tak použít i na jiný sporty, pokud je děláš a třeba tyhle i přebírají i funkčnosti monitorovacích náramků jako je ten Fitbit (sám jsem tou V800 nahradil Fitbit Charge HR a Polar RS800cx). Já jako primárně běžec su teda spokojenej jak při běhu, tak na kole a nic mi nechybí.

      Dřív jsem vozil i telefon, ale je to nepraktické a člověk se pak bojí, aby ten telefon při pádu někde neroztřískal. Jinak na kole to ještě jakžtakž jde, ale právě třeba u běhu už je telefon dost nepraktickej.

      • moreplavec  

        Vidím to dost podobně, jen svého Fitbit Charge HR zatím nevidím důvod se vzdávat. Polar je super a lze si koupit držák hodinek na řídítka a pak je to vyřešené. To je vlastně otázka, resp. podotázka k tomu co řeším: jestli koupit „nějaký levný budík na kolo“ nebo rovnou jetý Polar, namontovat napevno na kolo a v zimě případně ho používat i na jiné sporty.

    • novas752  

      Ja vozim oboje :D Sigma ROX 6.0 pro data „za jizdy“ (rychlosti, vyska, tepy…) a mobil resp. Strava appku pro zaznam gps a segmenty (mimochodem pomoci

      http://www.jonathanokeeffe.com/strava/map.php

      a importovanych zaznamu ze Stravy je mozny uzasne zjistit treba jak dobre mam projete okoli domova atd.)

    • sharkeeCZ  

      Na řidítkách mám jen GARMIN 510, v kapse v dresu schovaný telefon.

      1. kvůli baterie
      2. ochrana telefonu při pádu (nemám Outdorový telefon)
      3. větší možnost nastavení toho co chci vidět a kdy je paradoxně na Garminu než na telefonu
      • lukas aka mitro  

        Ten bod s ochranou mi prijde usmevny, ale jinak dobry:)

        • sharkeeCZ  

          Pokud bych vozil telefon na riditkach, uz by asi nebyl.

          • moreplavec  

            Neni problem s kvalitnim drzakem, ale pravdou je, ze pak to taky neco stoji.

            • MlokCZ  

              To záleží co kdo jezdí. Na občasný ne příliš náročný terén proč ne. Při ježdění více pořádného terénu těžko. Tam nejde jen o to, aby přežil otřesy při samotné jízdě, ale také občasné zahození kola, apod.

              Mám už mnoho let Garmina 60CSx, který vydrží opravdu hrozně moc. Už je poškrábaný snad úplně všude, několikrát mi uletěl z řídítek (vždy ho mám přivázaný pojistnou šňůrkou, takže nikdy neletěl zcela pryč). S tím už jsem zrušil celkově myslím 6 kousků držáku (to zas není až tak hrozné když vezmu v úvahu, že to je za asi 8 let).

              To samé Polar, ten mám také už slušně poškrábaný. Ten je přitom malý a docela krytý jak vozím vlajdy s vyšším zdvihem a je u představce (to stejné i Garmin, tomu také trochu pomáhá umístění u představce), přesto je už tak poškrábaný.

              Je tu ale spousta jiných už mnohokrát probíraných nevýhod telefonu:

              • výdrž baterie (to je opravdu problém, pokud to někdo chce používat i jako navigaci s trvale zapnutým displejem; 60CSxko mi dá 20+ hodin na jeden pár tužkovek)
              • čitelnost na slunci: i na lepších telefonech je vidět na slunci velké kulové, tam kde na mobilu nevidím téměř nic, tak stará 60CSx žádný problém (ale je pravda, že tenhle starý displej s mizerným rozlišením a k tomu bez dotykové vrstvy je na slunci lepší i než novější Garminy s větším a jemnějším displejem)
              • ovládání za jízdy v dlouhých rukavicích + i v létě při větším spocení: není nad HW tlačítka bez nutnosti sahat na displej
              • odolnost v dešti (tohle řeší u mobilu pořádné pouzdro, což ale zase znepříjemňuje manipulaci)
              • chybějící barometr pro ty co chtějí měřit nastoupané metry (jen z GPS souřadnic je to k ničemu)
              • moreplavec  

                Hezky sepsané. Vychází mi to podobně, budík na řídítkách (čitelnost, neustálý přehled) a mobil někde bokem (hudba, Endomondo a případné volání). Jen je otázkou, zda si koupím nějakou lacinou Sigmu nebo přidám pár kaček a z frcu vezmu rovnou Polar hodinky. Ale stále mi nepřipadá, že by mi budík za tisíce změřil něco extra proti mobilu a jen bych zase měl další zařízení k opečovávání.

              • pepek  

                Mobil:

                Baterie: 9 hodin neustale zapnuty displej na jednu lionku, druha je v kapse

                Na slunci nejchces byt nikdy dlouho, stin najdes velmi rychle

                Jeden prst si muzes odstrihnout

                V cinske kabelce na stangli neni problem-resi to i tu odolnost

                A HlAVNE: JE NA TOM NECO VIDET!

                • roura  

                  To jsou teda opravdu výhody. Určitě si budu střihat prst, abych mohl něco nastavit. S tím hledáním stínu nesouhlasím a s viditelností údajů už vůbec ne.

            • sharkeeCZ  

              Opravud ne. S ohledem na velikost telefonu a jeho neoodolnost vode, prachu apod, by byl jiz davno zniceny. I toho Garmina mam po par vyletech pres riditka poskrabaneho, takze si nedovedu predtsvait pripadny stavu telefonu.

              • Lister  

                A v dresu ho vozíš ve vodotěsném sáčku?

              • -b-n-x-  

                Ja jen napisu co se stalo kamosovi. Taky vozil mobil takhle v kapse. Pri jednom padu si mobil zarazil do zad. Mobilu se nic nestalo (Iphone4). Behem roku mel podobny pad znovu a tentokrat to jiz mobil odesral uplne.

                Takze mi nepripada ze by to bylo nejbezpecnejsi misto. Nicmene, pokud nevozis zadny batoh nebo nejake brasny, tak asi lepsi umisteni k dispozici nemas.

      • -b-n-x-  

        To nedelas dobre s tim telefonem v kapse :-)

    • dalimil  

      začal jsem používat sports tracker a některé údaje mi přijdou velmi pochybné, max. rychlost mi to ukazuje 72,4, což je nesmysl ( jel jsem 11km po uplné rovince ), prohlížení mapy projetého useku ukazuje také chyby ( na stejné trase za týden rozdíl ve vzdálenosti až 1,5 km ). Nijak zvlášť mi na tom nezáleží, zkoumám to jenom protože mě to baví, ale ta nepřesnost mě zarazila…

    • MlokCZ  

      Mám všechna zařízení, tedy GPSku (Garmin 60CSx), Polar (CS600), mobil (S4).

      A trvale používám Garmin + Polar. Sem tam si na ježdění okolo baráku nevezmu Garmina. Mobil nepoužívám během jízdy vůbec, důvody v té mojí reakci výše na odolnost.

      A to mám na mobilu jasně nejlepší displej (o hodně lepší než u Garminu) + daleko výkonnější HW (stařičký Garmin je velmi pomalý a to je jeho jediný zásadní problém, při posunu mapy nestíhá vůbec, takže už vůbec není vhodný pro přeplánování trasy, kde je potřeba více mapu posouvat) + pro mě příjemnější mapy.

      I přes všechny uvedené výhody ale převáží nevýhody a mobil pužívám pro jediné. Když je potřeba nečekaně více přeplánovat trasu a potřebuju tedy více zkoumat mapu. A to dělám při zastavení (mobil vyndám z pouzdra z batohu).

      • MlokCZ  

        Jen ještě poznámka k tomu displeji. Na S4 je větší s mnohem větším rozlišením a lepším podáním barev než na Garminu. Ale platí co jsem psal výše, na Garminu je mnohem lépe čitelný na slunci.

    • Barak  

      Pro mě má mobil dost nevýhod pro využítí místo tacháče. Jednak by byl opruz hlídat před tím než vyrazim, abych měl na 100% nabito, protože výdrž baterie není pro tohle použití optimální. Pokud bys chtěl sledovat aktuální data a ne pouze záznam po vyjížďce, tedy mít ho na řídítkách, nastává problém s tím, že na slunci budeš prd vidět a když lehneš, může jít o dost drahou legraci. To stejné lze očekávat, pokud s ním třeba někde zmokneš nebo ti v terénu vypadne z držáku.

    • camlost  

      dal bych to pod Mloka o kousek výše, ale není to tak úplně reakce na něj, tak to šoupnu sem.

      po celé řadě computerů Sigma jsem před X lety koupil Polar CS600. snímače na všech kolech, na silničce vč. kadence, vše funguje bez sebemenšího problému. je to už přece jen už starší kousek, a tak docela mi vadí poměrně komplikovaný přenos dat do PC (resp. na web) – tím mám na mysli zejména hledání toho IrDA – a to, že ta data jsou zcela izolovaná. žádná Strava, Endomondo nebo Runtastic, nic.

      líbilo by se mi zařízení, z něhož bych nasbíraná data snadno (= bezdrátově) přenesl třeba do Runtasticu, na který jsem si v poslední době zvykl. (ale za ta léta jsem zkoušel ledacos a nemám problém případně změnit systém.)

      klíčovou podmínkou je ale doba provozu na jedno nabití – minimálně 30 hodin (protože 24hodinovka + nějaká rezerva).

      a nesmějí to být hodinky, protože ty mi za jízdy sjedou až k zápěstí, a pak překážejí. (vlastně nechápu, jak s nimi můžete jezdit ;-)). ideální by byl computer na představec.

      zbytek jsou jen drobnosti – navigace (příjemný bonus), záznam trasy (velmi příjemný bonus), záznam tepu (velmi příjemný bonus), záznam profilu.

      vychází mi z toho jen V800, ale to jsou hodinky a z toho nejsem úplně nadšen. radši computer. :-)

      máte nějaký tip?

    • MnemonicJ  

      Osobně bych dal hlas telefonu a aplikaci. Telefon vozím neustále s sebou, když chci být na příjmu, tak by měl být samozřejmě nabitý (tím pádem neřeším kritiku, že ho musím nabíjet) a mám v něm i navigaci, bez které se často taky neobejdu. Vozím ho v kapse nebo v batohu (když jedu, tak koukám před sebe a ne na to, co se děje na telefonu). Aktuální údaje jsou mi ukradený. Kolik jsme ujel zjistím až dojedu a jedu tak rychle jak můžu případně nemůžu :-) O koupi tachometru ani neuvažuju, jestli mi telefon naměří o nějaký kilák víc nebo míň už nehraje takovou roli, pro mě je pohodlný řešit jen jeden přístroj a když budu vědět, že potřebuju delší výdž, tak si vezmu raději powerbanku, nebo druhou baterku, jak tu někdo zmiňoval.

    • Slaany  

      Jednoduchej drátovej cyklocomp na rodla. Seřizuju na cyklostezce vedené po bývalé trati železnice. Podle ponechaných patníků( kilometrovníků) po 100 metrech.

      V zadní kapse dresu phoun kterej sem s app Strava nevybil ani na 120km vyjíždce. Počítám aspoň 6h. Xperia M2. Beru i na závody a spadl jsem už párkrát. Telefon je ok. A jelikož jsem se přestěhoval do kraje, kde neznám okolí, tak s kombinací map aplikací pro mne max spokojenost.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.