• Necris

    Trochu jsem ze zajímavosti procházel zákon o silničním provozu. Hledal jsem odpověď na některé dopravní situace, do kterých jsem se jako cyklista dostal .. Přišlo mi to zajímavé, tak sem dávám takový výtah ze zákona.

    Našel jsem tam několik bodů, které si myslím ne úplně každý uvědomuje a myslím že stojí za zmínku:

    1. Oddíl 5,§ 53, 4 – Je-li zřízena stezka pro chodce a cyklisty

    označená dopravní značkou „Stezka pro chodce a cyklisty“, nesmí chodec ohrozit cyklistu jedoucího po stezce. – Tedy už žádné handrkování o vině s chodcem, který do vám na poslední chvíli napochoduje do cesty zády k vám

    1. Oddíl 5,§ 53, 7 – Osoba vedoucí jízdní kolo nebo moped smí

    užít chodníku, jen neohrozí-li ostatní chodce; jinak musí užít pravé krajnice nebo pravého okraje vozovky.

    3.Oddíl 5,§ 57, 1 Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít. – toto se silničářům mnohdy asi moc nelíbí, někdy je na něm totální provoz běžných smrtelníků ve kterém se prostě nedá bezpečně držet nastolené temo

    4. Oddíl 5,§ 57, 3 Cyklisté smějí jet jen jednotlivě za sebou. – toto bychom mohli dodržovat všichni, zejména v zatáčkách kde dohledná vzdálenost prudce klesá, není problém srazit dva pomalu jedoucí cyklisty

    5. Oddíl 5,§ 57, 4 Pohybují-li se pomalu nebo stojí-li vozidla za sebou při pravém okraji vozovky, může cyklista jedoucí stejným směrem tato vozidla předjíždět nebo objíždět z pravé strany po pravém okraji vozovky nebo krajnici, pokud je vpravo od vozidel dostatek místa; Netřeba tedy čekat v kolonách. Neexistuje zákonná překážka která by vám zakazovala dojet na křižovatce až ke světlům a startovat jako první

    6. Oddíl 5,§ 58, 5 Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. O osvětlení cyklisty za dne při běžné viditelnosti se nikde nic nepíše. Argument řidičů o absenci odrazky poté, co mě nedají přednost, už odteď neberu.

    0 0
    • HELLBOY22  

      S tým posledným nesúhlasím alebo ho nechápem mal som vpredu modrú blikačku ktorá bola schválená Európskou úniou ale podľa zákona jej používaním nesplňujem podmienky pre svietenie…

      0 0
      • Necris  

        Na slovensku máte naozaj jiné zákony asi ;) Bílé světlo je bílé světlo .. s tím nic neuděláš.

        0 0
        • Joseph de Sax  

          používám zásadně černé světlo s modrým odstínem ve dne a v noci zase modré světlo s černým odstínem…v Bruselu to schválili, tak co…

          0 0
      • Sharka1  

        Uzivatele prednich blikacek obecne nechapu – kdyz je tma, blikacka nic neosviti, je to akorat hrozne neprijmeny, nedovedu si predstavit jet ve tme s blikajicim svetlem, navic je to neprijemny i pro protijedouci. V noci jedine poradne konstantne svitici svetlo.

        0 0
        • jIrI___  

          V noci ve městě jedině pořádná blikačka, konstantně svítící světlo mezi vším tím osvětlením zaniká.

          0 0
          • DaSnail  

            jo

            0 0
          • Sharka1  

            nemyslim ze aurora na max zanika :-) ale kdo ma rad disko, tomu neni pomoci :-))

            0 0
            • jIrI___  

              No, nebudu se s tebou hádat, jsi žena a navíc chytřejší :-D

              0 0
            • marapara  

              Každý ale nevozí Auroru :). Už vůbec né tety co jezdí na kole na nákup :)

              0 0
              • Sharka1  

                sice tady v praze moc videt nejsou, ale predpokladam, ze vetsinou maji max tak ty odrazky :-)))

                0 0
            • Smazaný účet  

              hlavně je to vo hubu – policie používá strobo efekt u taktických baterek na dezorientaci pachatele…a fakt člověk neni schopnej dělat nic, ten za baterkou je ale v pohodě…a když to pustím takhle do očí nějakýmu řidiči, tak si spíš koleduju o to, že mě smete

              0 0
              • DaSnail  

                tak blikačka na bicykel je výkonom aj frekvenciou niečo iné jak strobo, že? ;o)

                0 0
                • Smazaný účet  

                  občas na Branické stezce nemám ten dojem…

                  0 0
                  • Sharka1  

                    tak tak

                    0 0
                  • fousac  

                    no ty vole… 3 aurory naplno v dobe, kdy uz je normalne videt (a na osvetleny cyklostezce), zbesily utocny stroboskopy a pod… nektery lidi maj fakt vymasteny palice…

                    ale me jednou rupne v kouli a neco se stane… ;)

                    to je snad horsi nez poklusavajici postavy ve tme cele v cernem bez jediny odrazky aspon…

                    0 0
                    • Smazaný účet  

                      jj, ti mě tam taky serou, já běhám pěkně oodrazkovanej, s čelovkou a blikačkou na prdeli…a jen se divím, co se na mě vynořuje ze tmy

                      0 0
                    • hribik A1  

                      na mňa dvaja v jeden deň kričali že vypni tie dialkové.. a to tam mám obyčajné prachsprosté blikačky.. takéto (nemám nič spoločné s tým predajcom ale je to prvý odkaz čo som našiel)

                      http://sport.bazar.sk/…ongus-shl-01

                      0 0
              • alexandr  

                ja nevim, tretina aut ma dnes tak silna nebo blbe serizena svetla, ze kdyz jedou v protismeru, tak uz zadne cyklisty nevidim. A do toho ten blby zvyk mit k normalnim svetlum rozsvicene jeste mlhovky. Proti tomu je blikacka prochazka ruzovym sadem.

                0 0
                • blisterexist  

                  tak pokud má někdy zaplé mlhovky a není mlha a uvidí ho cajt tak dostane slušného flastra:-)

                  0 0
                  • shark.jd  

                    No on je takovej zvyk zapínat mhlovky hned, co je mlha, což je docela nesmysl. Mlhovky by se měly zapínat až v momentě, kdy je mlhou snížená viditelnost a mlhovky v tom pomůžou. Většinou vidím, že je sice mlha, ale je pořád vidět na desítky metrů, přesto všichni vesele zapínají mlhovky.

                    0 0
                    • royal  

                      Hlavne je nikdy uz nevypnou :-) – prijde mi ze vetsina aut ma dneska na mlhovky jenom zapinac :-)

                      0 0
                      • Martin  

                        souhlas. nesnáším mlhovky.

                        0 0
                        • Vegan  

                          +1! A to rikam jako ridic s rocnim najezdem 75 000.

                          mlhovky jsou zlo a ty zadni jeste vetsi zvlaste v kolone to ma pak clovek vypalenou v ocich cervenou tecku :-/.

                          A nejvetsi demence jsou mlhovky v silnym desti kdy se vetsina svetla odrazi od vozovky a oslnuje proti jedouci. ja za posledni 3 roky pouzil mlhovky snad 5×

                          0 0
            • Seky  

              Stačí si ten zákon pořádně přečíst Oddíl 5,§ 58, 5 Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem. což se dá asi ve městě s pouličním osvětlením předpoklád, že?

              0 0
              • Smazaný účet  

                něco předpokládat znamená nechat na právnících, jak si to vyloží…a jak už tu bylo zmíněno – co právník, to názor

                0 0
          • alexandr  

            Presne tak, jako ridic auta ve meste preferuju, kdyz ma cyklista vepredu blikacku. Tech svetelnych zdroju je tolik, ze predni neprerusovana cyklosvitilna lehce zanikne. A kdyz je mokro, tak to plati dvojnasob.

            0 0
      • li-borg  

        Modrá blikačka-tak to asi aby si tě někdo nepletl s policií :-)

        0 0
    • xshreck  

      s odrazkama pohledej, o vikendu jsem taky neco cetl a nekde je mit musis (pedaly,spic). lze je ale nahrazovat reflex. prvky na botach, obleceni.

      a jeste je prejezd pro cyklisty napr ve meste, kde nemame prednost jako chodci a nesmime ohrozit ano zpomalit vozidlo na ceste, kterou to krizuje

      0 0
      • Necris  

        To mi přijde divný. V zákoně to není, tak proč by to mělo být ? Nebo je to jinde a přehlédl jsem to ?

        0 0
        • RendyD  

          Upravuje to příslušná vyhláška, tuším č.341/2000 nebo 2002 nebo tak nějak…

          0 0
        • xshreck  

          Nevím, koukám že se tam přímo na zákony neodkazují. Jen jsem si na to vzpomněl :-)

          0 0
    • jIrI___  

      Ad 5). Kolony objíždím zásadně zleva. Objíždět je zprava mi příjde jako hazard se svým vlastním zdravím.

      0 0
      • Polka  

        O tom tvym predjizdenim zleva si myslim to samy :)

        0 0
        • jecnak  

          To radsi oba vjedete na delici caru a nechate se mijet protijedoucimi auty? Vim, ze v malomestech moc semaforu nemate ;-)

          0 0
          • jIrI___  

            Spíš jsem to pochopil tak, že Polka s tím mým předjížděním zleva nesouhlasí. Ale jinak máš recht, v Praze to musí být divočina, tam bych na kole do ulic vůbec nevyjížděl.

            0 0
            • jecnak  

              Rekl bych, ze je to hlavne o zdravem rozumu a snaze nenasrat okoli. Predjizdim zprava tak nejak dle situace a pokud nikoho neomezim. Stejne tak vjizdet jako prvni do krizovatny se uplne neslucuje s pudem sebezachovy, takze klidne predjedu 90% smradlavych dieselu a pred sebou necham jedno dve auta, ktere mi do krizovatky udelaji zivy stit.

              Uznavam, ze podjizdeni zprava pro ridice muze byt dezorientujici, ale jen v tom pripade, pokud se nepostavim po zastaveni tak, abych byl videt, to jest na uroven praveho predniho svetla auta. Samozrejme nepredjizdim zprava jedouci auta.

              Jezdil jsem takhle 8 let do centra Prahy – Jecna, Staromestska. Ted uz nastesti mam cyklostezku skoro z domu az do prace.

              0 0
              • Necris  

                Předjíždění prava v malé rychlosti je naprosto legitimní v některých případech. Myslím že toho v autě najezdím víc než většina okolo a myslím že jsem dost dobře odkoukal kde je problém – dneska řídí každý. Polovina řidičů vůbec netuší, že mají pravé zrcátko.

                0 0
              • Smazaný účet  

                přesně, hlavně jezdit podle pudu sebezáchovy, s Tatrou na zádech si budu těžko stěžovat, že jsem jel podle předpisů a on ne…

                0 0
              • JSt  

                je to hlavne o zdravem rozumu a snaze nenasrat okoli

                nenasrat bych zamenil za omezit. ono jsou tady lidi zbytecne prchlivi ;-)

                0 0
              • RomanH  

                Po te, co jsem v aute v pomalicku pojizdejici kolone vyhybal kanalu a malem smetl cyklistu, co se tam dral zprava (fakt jsem ho nevidel) zasadne vlevo podel cary. V pravo uz jen pokud kolona stoji na semaforu a pokud se rozjede, hned se radim mezi auta.

                0 0
                • Polka  

                  Imho daleko lepsi bejt uzamknutej nebo nabranej z boku autem, ktery predjizdis zprava, nez jakejkoliv celni stret.

                  0 0
                  • RomanH  

                    Proc by mel byt celni stret ? Jedu na prave strane silnice vlevo u cary, stejne jako na motorce. Jedinej problem je otevreni dveri u auta (Jirik by mohl povidat, i kdyz to tenkrat navic byly zadni).

                    0 0
                    • JSt  

                      byly to nastesti zadni a predjizdel jsem kolonu v jednosmerce standardne zleva.

                      0 0
                    • Polka  

                      Tak nemusi byt, ale vzdycky kdyz sem takhle predjizdel, tak sem mel precijen takovej blbej pocit „co kdyby“.

                      0 0
          • Polka  

            Bylo to mysleno jak pise jIrI ;-) A v Brne je tech semaforu docela pozehnane.

            0 0
      • hribik A1  

        ja zásadne vôbec

        0 0
    • DaSnail  

      cyklista je vždycky nad zákonom.

      okrem tých, ktorí sú ešte pod zákonom.

      0 0
    • marapara  

      Mám takový pocit, že někde je tam také dodatek, že trénující jedinci nemusí používat cyklostezku, pokud je vedena souběžně se silnicí. To by byl agrument pro ty, co na kombinované cyklostezky nechtějí používat, kde jsou i pěší a hrozí riziko srážky a úrazu.

      Nebo tam aspoň byl a vypustili ho, pokud tam už není. Já třeba po takových pseudocyklostezkách nejezdím. Abych musel dávat na každé křižovatce přednost nebo sesedat z kola, na to bych se mohl ******. Takto když jedu po hlavní, tak nemusím tohle řešit a můžu v klidu jet.

      0 0
      • White2146  

        A je tady ještě jedna otázka zda vás budou policiste vubec pokutovat? :D U nás v orlové bych mohl policajtum ****** nohy a oni by stáli jako strážci palace někde v londýně :D :)

        0 0
      • Necris  

        Nic takového jsem nenašel.

        0 0
      • blisterexist  

        řešit musíš, auta nedávají cyklistům přednost:-)

        0 0
      • Martin  

        pokud se nepletu, tak den dodatek o tréninku a stezce schválen nebyl

        taky ty pseudostezky nemám rád a pokud můžu, tak se jim vyhnu jak čert kříži

        0 0
      • Stancek  

        Tak v Prerove na tohle pozor, po me chteli 500,– ze jsem nepouzil stezku. Pritom je to „stezka“ , namalovana cara na starym uzkym chodniku z dlazdic cca 25×25, kazda jinak vysoko a mezery mezi nima nekde i 2cm , plno decek, duchodcu a pejsku(od kruhace pod porodnici ke hrbitovu kdo zna…) Na silnicce opravdu zazitek.

        0 0
        • Martin  

          přerov nebrat, přerov je past na cyklisty

          0 0
        • White2146  

          Ty jo takové chodníky bych si přál na mojem koole :D až na ty lidi :) podle toho co píšeš dodelat skokánky a jak DH dráha :D Ale na silničce hnus no. A zaplatil jsi to?

          0 0
          • Stancek  

            Nezaplatil, chvilku jsem je presvedcoval, ze jim pujcim kolo a necham je at si to zkusi po tom jet a ze stejne u sebe nemam penize, tak me nechali. Uz se snazim tama nejezdit, ale tech cesticek, kde nejsou takovy prerovsky vychytavky rychle ubyva.

            0 0
    • Smazaný účet  
      1. kéž kdyby na to semtam MP dohlídla, rozvalený výletníci mě seřvali

      i v prostředku normální silnice, cože je ruším zvonkem.

      1. vybavení jízdního kola je řešeno někde jinde, pokud se nemýlím.

      google praví 341/2002.

      0 0
      • Necris  

        ad 2 : chtělo by to házet přesné linky, případně odcitovat.

        0 0
        • RendyD  

          Příloha č. 13 k vyhlášce č.341/2002 Sb.

          Technické požadavky na jízdní kola, potahová vozidla a ruční vozíky

          Jízdní kola musí být vybavena:

          1. dvěma na sobě nezávislými účinnými brzdami s odstupňovatelným ovládáním brzdového účinku; jízdní kola pro děti předškolního věku vybavená volnoběžným nábojem s protišlapací brzdou nemusí být vybavena přední brzdou,
          2. volné konce trubky řidítek musí být spolehlivě zaslepeny (zátkami, rukojeťmi apod.),
          3. zakončení ovládacích páček brzd a volné konce řídítek musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru zakřivení nejméně 3,2 mm; páčky měničů převodů, křídlové matice, rychloupínače nábojů kol, držáky a konce blatníků musí mít hrany buď obaleny materiálem pohlcujícím energii, nebo (jsou-li použity tuhé materiály) musí mít hrany o poloměru nejméně 3,2 mm v jedné rovině a v druhé rovině na ni kolmé nejméně 2 mm,
          4. matice nábojů kol, pokud nejsou křídlové, rychloupínací nebo v kombinaci s krytkou konce náboje, musí být uzavřené,
          5. zadní odrazkou červené barvy, tato odrazka může být kombinována se zadní červenou svítilnou nebo nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, odrazka musí být pevně umístěna v podélné střední rovině jízdního kola nebo po levé straně co nejblíže k ní ve výšce 250–900 mm nad rovinou vozovky; činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky v toleranci ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5°; odrazové materiály nahrazující zadní odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
          6. přední odrazkou bílé barvy, tato odrazka může být nahrazena odrazovými materiály obdobných vlastností; odrazka musí být umístěna v podélné střední rovině nad povrchem pneumatiky předního kola u stojícího kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 40 mm, činná plocha odrazky musí být kolmá k rovině vozovky s tolerancí ± 15° a kolmá k podélné střední rovině jízdního kola s tolerancí ± 5; odrazové materiály nahrazující odrazku mohou být umístěny i na oděvu či obuvi cyklisty,
          7. odrazkami oranžové barvy (autožluť) na obou stranách šlapátek (pedálů), tyto odrazky mohou být nahrazeny světlo odrážejícími materiály umístěnými na obuvi nebo v jejich blízkosti,
          8. na paprscích předního nebo zadního kola nebo obou kol nejméně jednou boční odrazkou oranžové barvy (autožluť) na každé straně kola; plocha odrazky nesmí být menší než 2000 mm2, přičemž vepsaný čtyřúhelník musí mít jednu stranu dlouhou nejméně 20 mm, tyto odrazky mohou být nahrazeny odrazovými materiály na bocích kola nebo na bocích plášťů pneumatik či na koncích blatníků nebo bočních částech oděvu cyklisty.

          Jízdní kola pro jízdu za snížené viditelnosti musí být vybavena následujícími zařízeními pro světelnou signalizaci a osvětlení:

          1. světlometem svítícím dopředu bílým světlem; světlomet musí být seřízen a upraven trvale tak, aby referenční osa světelného toku protínala rovinu vozovky ve vzdálenosti nejdále 20 m od světlometu a aby se toto seřízení nemohlo samovolně nebo neúmyslným zásahem řidiče měnit, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může být světlomet nahrazen svítilnou bílé barvy s přerušovaným světlem,
          2. zadní svítilnou červené barvy, podmínky pro umístění této svítilny jsou shodné s podmínkami pro umístění a upevnění zadní odrazky podle odst. 1 písm. e); zadní červená svítilna může být kombinována se zadní odrazkou červené barvy podle odstavce 1 písm. e); zadní červená svítilna může být nahrazena svítilnou s přerušovaným světlem červené barvy,
          3. zdrojem elektrického proudu, jde-li o zdroj se zásobou energie, musí svou kapacitou zajistit svítivost světel podle písmen a) a b) po dobu nejméně 1,5 h bez přerušení.

          Světelná výbava jízdního kola se nepovažuje za výbavu ve smyslu ustanovení § 32 zákona č. 361/2000 Sb.

          Je-li jízdní kolo vybaveno pomocným sedadlem pro dopravu dítěte, musí být toto sedadlo pevně připevněno a opatřeno pevnými podpěrami pro nohy dítěte. Sedadlo a podpěry musí být provedeny a umístěny tak, aby nemohlo dojít ke zranění dítěte při jízdě ani k ohrožení bezpečnosti jízdy. Je-li jízdní kolo vybaveno nosičem zavazadel, musí být tento nosič řádně a spolehlivě připevněn a nesmí ovlivňovat bezpečnost jízdy.

          Pneumatiky a ráfky nesmí vykazovat trhliny, praskliny a jiné zjevné deformace, které by zjevně narušovaly bezpečnost jízdy.

          Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003 musí mít na snadno dostupném místě rámu trvanlivě vyznačeno dobře čitelné výrobní číslo nebo být vybavena zařízením jej spolehlivě nahrazujícím. Za spolehlivě výrobní číslo nahrazující zařízení se v tomto případě považuje například i elektronický nosič takové informace, který bude pevně spojen s rámem jízdního kola.

          Jízdní kola uváděná na trh po 1. 1. 2003, pokud nejsou vybavena podle čl. 2 této přílohy, tj. pro jízdu za snížené viditelnosti, musí být opatřena jednoznačným a zřetelným upozorněním v návodu k obsluze, že tato kola nejsou za daného stavu vybavení způsobilá k silničnímu provozu za snížené viditelnosti.

          Jízdní kolo může být vybaveno dodatečně pomocným motorkem, jestliže

          1. bude nadále zachován původní charakter jízdního kola (podle čl. 1, 2),
          2. pomocný motorek bude přiměřeně plnit podmínky ustanovení § 19 zákona,
          3. jeho výkon nepřesáhne 1 kW,
          4. v případě použití spalovacího motoru, nebude mít takový motor objem válce (válců) větší než 50 cm3,
          5. maximální konstrukční rychlost nebude vyšší než 25 km/h,
          6. montáž pohonného systému (motor, nádrž paliva nebo akumulátor) na jízdní kolo si nevyžádá zásah na jeho nosných částech.

          Pokud vozidlo splňuje všechny výše uvedené požadavky, považuje se pro potřeby této vyhlášky nadále za jízdní kolo.

          0 0
        • Smazaný účet  

          nevím co myslíš přesným linkem nebo citací, odrážku 2 mi to automaticky zaměnilo z původní 6. odkaz na sbírku zákonů je zbytečný, ne?

          0 0
    • parduba  

      A jak je to na cyklostezce kde jsou cyklisté a bruslaři? Kdo koho nesmí ohrozit?Nevím jak kde ale u nás-Litoměřicko-jízda po cyklostezce je docela horor.To co tam předváděj bruslaři tak to radši jezdím po silnici.

      0 0
      • jecnak  

        Bruslar je bran zakonem za chodce…

        0 0
        • parduba  

          Tak to by jim to měl někdo vysvětlit.

          0 0
          • jecnak  

            Ja jim to vracim, kdyz jedu po tme po cyklostezce se dvema aurorama a oni uskakuji do travy kolem pred motorkou :-D

            0 0
            • Smazaný účet  

              já jednou jel s přednim světlem naplno, modrý blikající ventilky a na čelovce taky blikání. před hospodou pod hrází šli nějací ožralové a prej „tyvole bacha, policie!“ :o)

              0 0
              • Martin  

                modré blikací ventilky? super :D

                0 0
                • hribik A1  

                  to som mal tiež (resp. modrý a červený) a páči sa mi to.. možno si to ešte kúpim

                  0 0
                  • Martin  

                    taky si to asi pořídím, každá drobnost, která mě osvětlí, je dobrá.

                    0 0
      • Necris  
        • Osoba pohybující se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobnémsportovním vybavení nesmí na chodníku nebo na stezce pro chodce ohrozitostatní chodce.
        • Jízdní pruh pro cyklisty nebo stezku pro cyklisty může užít i osobapohybující se na lyžích nebo kolečkových bruslích nebo obdobnémsportovním vybavení. Přitom je tato osoba povinna řídit se pravidly podleodstavců 3, 5 a 6 a světelnými signály podle § 73
        0 0
        • Sipal  

          Může stezku pro cyklisty využít chodec, případně kde se to řeší? Já to nějak v zákoně nenašel…

          0 0
          • Necris  

            Pokud je označená jako pro cyklisty a chodce (je tam panáček a cyklista) pak může, ale nesmí ohrozit cyklistu. Pokud je jen pro cyklisty, nesmí tam vstoupit. Pokud jsou vyznačené pruhy, tak se musí držet každý ve svém pruhu.

            0 0
            • Glum  

              Jojo.

              Ale pozor: Je-li zřízen jízdní pruh pro cyklisty, stezka pro cyklisty nebo je-li na křižovatce s řízeným provozem zřízen pruh pro cyklisty a vymezený prostor pro cyklisty, je cyklista povinen jich užít

              znamená, že cyklista je povinen užít stezku pro cyklisty (značená značkou C8a – kolo v modrém poli), nikoli stezku pro chodce a cyklisty (C9a – nedělená, C10a – dělená). Stezek pro cyklisty není až tak moc, spíš jsou ty C9a a C10a, takže silničář až tak nezapláče.

              V praxi tato argumentace odzkoušena s Policií ČR vícekrát, vždy úspěšně. Abych se motal na žiletce mezi čivavami, bruslaři a kočárky, to radši volím silnici.

              0 0
              • RendyD  

                Stezka pro cyklisty zůstane stezkou pro cyklisty i v případě, že je též pro chodce. Argumentace posvěcená dopravním správním orgánem.

                0 0
                • Glum  

                  Stezka pro cyklisty je terminus technicus legislativně definovaný vyhláškou a nelze ji zaměňovat s něčím jiným. Kdyby zákonodárce měl úmysl užít obecné označení, zahrnující stezku pro cyklisty a stezku pro chodce a cyklisty (dělenou či nedělenou), užil by označení cyklostezka. Posvěceno dopravním správním orgánem v Praze ve správním řízení tuším v roce 2008.

                  Možná ale jinde na to koukají jinak, to by mě nepřekvapilo…

                  0 0
                  • RendyD  

                    Z praxe vím,že 10 právníků – 10 názorů. Selským rozumem – pokud vytvořím stezku pro cyklisty nebo stezku pro chodce a cyklisty a zákonem určím povinnost ji využívat, tak jsem ji vytvořil proto, abych z dopravy, kde se pohybují motorová vozidla, vyčlenil výše uvedené subjekty. Bohužel praxe v ČR hledat v zákoně nuance je taková, že by mě nepřekvapil jiný výklad.

                    0 0
              • stip1978  

                Souhlas. ‚Stezka pro cyklisty‘ a ‚stezka pro chodce a cyklisty‘ jsou dvě odlišné věci. Zákon je rozlišuje. Jelikož jsou v §57 ty stezky jednotlivě vyjmenovány, a stezka pro chodce a cyklisty tam uvedena není, tak se na ni §57 nevztahuje. Já smysl vidím v tom, že na společné stezce pro chodce a cyklisty může nastat situace, kdy je z důvodů bezpečnosti a plynulosti provozu žádoucí, aby cyklista od použití stezky raději upustil a jel po silnici. V případě cyklostezky – jen pro kola – by tahle situace neměla nastat a není tudíž důvod aby jel cyklista po silnici.

                0 0
            • Joseph de Sax  

              ty jsi chytrý cajt…

              0 0
    • Kawka  

      Neví někdo, jak je to se zákonem u koloběžky? Jakože světla, přilba povinná do 18ti atd.?

      0 0
      • blisterexist  

        teď sme se to v autoškole učili, ale už si to nepamatuju, ale něco mi říká že koloběžka je chodec

        0 0
        • Kawka  

          Hm, tak na Wiki jsem našel, že koloběžka je pokládána za kolo, tedy pro ni platí stejný zákon, jako pro kola.. :(

          0 0
          • Smazaný účet  

            koloběžka je napůl chodec, napůl kolo :-)

            0 0
          • blisterexist  

            je to možné, k čemu to potřebuješ? osedlal si koloběžku místo bika?:-D, nebo si z kola udělal koloběžku:-D

            0 0
            • Kawka  

              Tož chtěl jsem jezdit přes městou za mladou, ale po chodníku a po tmě bych se bál, že mě cajti oberou aj o to, co nemám :D

              0 0
        • Schoscha  

          doufám ,že si nazapoměl z autoškoly víc věcí :-)

          0 0
          • blisterexist  

            to se uvidí za týden při závěrečkách:-D

            0 0
            • Azmir  

              Pak napiš jestli se ti stejně klepaly nohy jako mi ;-)

              0 0
              • blisterexist  

                mě už se klepou teď když jsem v nějaké prekérní situaci:-D

                0 0
                • Azmir  

                  Taková hold nesmí nastat :))) u zkoušky není vyloženě co podělat, stačí si dávat bacha a nejezdit jako hovado a sledovat značky a nedělat píčoviny. Nechápu ty lidi co neudělají zkoušku proto, že jedou na červenou nebo v 50 jedou 70.

                  0 0
                  • blisterexist  

                    tož takové chyby zatím nedělám, spíš rozjezdy do velkých kopců jsou těžší:-/

                    0 0
                  • blisterexist  

                    tož takové chyby zatím nedělám, spíš rozjezdy do velkých kopců jsou těžší:-/

                    0 0
                    • jIrI___  

                      Musíš si vybrat autoškolu, která používá auta s rozjezdovým asistentem :)

                      0 0
                      • blisterexist  

                        a jak to funguje?:-D

                        0 0
                        • JSt  

                          vpodstate stejne, jako kdyz si to pridrzis ruckou…

                          0 0
                        • jIrI___  

                          Stojíš v kopci, pustíš brzdu a auto zůstane ještě chvilku automaticky zabrzděné, takže si v pohodě stihneš přesunout nohu na plyn bez nějakého popojíždění dozadu a nemusíš šaškovat s ručkou. Je to příjemná věc, rychle si na to člověk zvykne :)

                          0 0
                          • blisterexist  

                            a pak přejde na normál a sjede kopec pozpátku:-D

                            0 0
                          • felix.org  

                            S ručkou se šaškuje jenom v zimě :-)

                            0 0
                          • Smazaný účet  

                            a jak je vystresovanej, tak mu to chcípne a auto zacouvá a trefí to Audi, co parkuje za ním :-)

                            0 0
                          • Toutou  

                            A to se musí nějak aktivovat, nebo to pozná, že jsi v kopci?

                            0 0
                            • JSt  

                              od nejakyho sklonu, mam pocit.

                              0 0
                            • jIrI___  

                              Jak psal JsT, je to automatické od určitého sklonu. Ale reaguje to i na hodně malé kopečky, kde by auto sotva popojelo kousek dozadu.

                              0 0
                              • pepek  

                                Existují i fičury, které ti ukazují, zda máš už řadit a jestli nahoru, nebo dolů. Třeba by se ti to taky hodilo.

                                0 0
                            • Necris  

                              Je tam čidlo náklonu nebo to můžeš aktivovat ručně stisknutím tlačítka parkovací brzdy( ruční brzdu tyhle auta nemívají). Auta pak při rozjezdu samo odbrzdí ruční brzdu, ale nepustí tě couvnout.

                              0 0
                  • Toutou  

                    Mě to teda čeká až v létě, ale kámoš nedal zkoušku protože neudělal volno NEBLIKAJÍCÍ sanitce. Prostě normálně na silnici za ním jela sanitka a zkoušející ho donutil jí udělat místo a oznámil že teda příště :D Kámoš byl hustě vytočenej.

                    0 0
                    • parduba  

                      Neblikající sanitka nemá žádné výhody

                      0 0
                      • Toutou  

                        No samozřejmě, proto byl taky nasranej :D

                        0 0
                        • parduba  

                          Dokonce ani blikající sanitka nemá výhody

                          0 0
                          • Toutou  

                            Jo, ale kdo nepustí evidentně spěchající sanitku, je debil a ty papíry bych mu nedal kvůli jakýkoli jiný kravině. To se aspoň dá pochopit.

                            0 0
                            • parduba  

                              To by jsi se divil co jich je a hodně se jich za sanitkou vyveze

                              0 0
                          • Smazaný účet  

                            100%? Ona blikající sanitka není vozidlo s právem přednosti v jízdě?

                            0 0
                            • parduba  

                              Blikající sanitka je vozidlo s právem přednosti v jízdě ale nesmídojít k nehodě

                              0 0
                              • Kurt  

                                K nehode dojit muze, ale nemel by ji zavinit. ;)

                                //Jízda vozidel s právem přednostní jízdy

                                § 41

                                (1) Řidič vozidla, který při plnění úkolů souvisejících s výkonem zvláštních povinností užívá zvláštního výstražného světla modré barvy, případně doplněného o zvláštní zvukové výstražné znamení (dále jen „vozidlo s právem přednostní jízdy“), není povinen dodržovat § 4 písm. c), § 5 odst. 1 písm. f), g) a h), § 6 odst. 5 a 6, § 7 odst. 1 písm. b), § 11, § 12 odst. 1, 2, 4, 5 a 6, § 13 až 17, § 18 odst. 2, 3, 4 a 8, § 19 odst. 2 a 3, § 20, § 21 odst. 2, 3 a 4, § 22, 23, § 24 odst. 3 a 4, § 25 odst. 1, 2, 3, 4, 5, § 26 odst. 3, § 27, § 28 odst. 2, 3 a 5, § 31, § 32 odst. 6, § 35, § 36 odst. 1 a 2 a § 39 odst. 4 a 5; je však povinen dbát potřebné opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.//

                                0 0
                                • parduba  

                                  Ale nezapomeň na to že u nás je :právní stát: a tudíž jsme si všichni rovni ale někteří jsou rovnější.

                                  Jinak k těm paragrafům:také je tam psáno že ostatní řidiči jsou povinni zastavit tak aby nepřekáželi.

                                  0 0
                                  • Kurt  

                                    A zase spatne – nemusis zastavovat, ale musis NEPREKAZET.

                                    0 0
                                    • parduba  

                                      Tak takový příklad:akutní přeprava krve,sanita jede na majáky a se sirénou.Křižovatku projíždí na červenou když všichni stojí ovšem kromě jednoho který jí neslyší protože má nahlas puštěný rádio.Dojde ke střetu a odnese to řidič sanitky.A myslíš že příště bude riskovat?Nebude.

                                      0 0
                                      • Kurt  

                                        To je proste riziko povolani. Ten prevoznik je samozrejme seznamen s tim, ze hlavni zasadou je neohrozit sam sebe. Miru zavineni, necht posoudi prislusny prislusnik.

                                        0 0
                                        • parduba  

                                          To je fakt že je to riziko povolání.Ale vem si že ten kdo potřebuje tu pomoc je tvůj příbuznej.To je pak jinej pohled a proto by si měli všichni řidiči uvědomit že ta houkající sanita někomu zachraňuje život a v tom provozu jakej na našich silnicích je to není žádná sranda

                                          0 0
                                          • Kurt  

                                            V tom se shodnem. Ne vzdy je ale prave zastaveni ten nejlepsi napad (jsou situace, kdy se zastavenim spis podilis na komplikacich – napriklad kruhove objezdy).

                                            0 0
                                            • Tomínos  

                                              Zažívám často situace, že řidiči za kterými jedu na majáky se rozhodnou závodit, celou rovinku to valí přede mnou co to dá a stavět začnou až v zatáčce nebo právě na tom kruháči když je dojedu už uplně natěsno, asi jsem v autoškole přehledl paragraf který řidičum zakazuje uvolnit místo pro průjezd, když je dopravní situace přehledná jen zpomalením a zajetím ke kraji, ale přikazuje před autem s majáky ujíždět co to jde a nakonec je „pustit“ prudkým bržděním a stáním co nejvíc vlevo ve svém pruhu :-(

                                              0 0
                                              • jIrI___  

                                                Na tohle si stěžoval známý hasič. Že někteří řidiči před ním na přehledných a širokých úsecích ujíždějí a rozhodnou se zastavit a uhnout až v místech, kde se ale s tím kamionem prostě nevejde.

                                                0 0
                                                • Tomínos  

                                                  No doopravdy to tak je :-) S tím, že kolikrát to je i o tom, že bych se vešel, jen kdyby si frajer přede mnou nemyslel, že má asi čtyři metry široký osobák.

                                                  0 0
                  • shark.jd  

                    Mě v autoškole vyhodil kvůli otevřenýmu plexi na helmě. Samozřejmě když jsem dělal papíry na motorku.

                    0 0
              • blisterexist  

                tak, nohy se klepaly, testy sem dal na 100%, komstrukci sem měl hotovou za 2 minuty, a na jízdách sem nic nepodělal:-D

                0 0
    • hribik A1  

      100

      0 0
    • zdenek  

      Taková lahůdka – přejezd pro cyklisty. Někdo by se mohl mylně domnívat, že tam má cyklista přednost:

      „Chování cyklistů předepisuje § 57 odst. 8 zák. 361/2000 Sb. Před vjezdem na přejezd pro cyklisty se cyklista musí přesvědčit, zda-li může vozovku přejet, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Vozovku smí přejíždět, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče ke změně směru nebo rychlosti jízdy (což je požadavek ještě přísnější než povinnost „dát přednost“ a odpovídá termínu „neomezit“ jiného řidiče v jízdě)."

      0 0
      • hribik A1  

        ja už dávno tvrdím že je to jedna zbytočná čmáranica na ceste

        0 0
        • MarekF  

          jestli myslíš jenom zebru na cestě, tak co teprv světelné přechody (přejezdy) pro cyklisty? tady v ově jich pár je a je to akorát širší zebra pro chodce, ale stojí tam dva sloupy navíc. Naprosto mi uniká smysl, protože i kdyby cyklista nemusel sesednout z kola (pro to jsou asi ty peníze vyhozené z okna), musí zastavit a zmáčknout tlačítko, protože i když chodcům svítí zelená, cyklistům nikoli. Jak to vnímáte vy?

          0 0
          • blisterexist  

            přejezd pro cyklisty není zebra

            0 0
            • MarekF  

              No důležité jsou ty semafory přímo pro cyklisty, mám ten dojem, že jsou doplněné zebrou na cestě.. Nebo jen na okraji, teď si nepamatuju..

              0 0
      • blisterexist  

        ale to už přeci víme:-) že ty přejezdy jsou tedy na nic

        0 0
    • zeby  

      co dělat když jsem na chodníku a jeho částí je cyklostezka, která je značena šipkami v opačném směru než se pohybuji… porušit zákon a přejít silnici na neoznačeném místě mezi přechody (pokud to lze a nejsou zde zrovna plnostěnné odhlučnovací panely), nebo dále pokračovat v „protisměru“.

      Pokud tedy už musím jet v „protisměru“ a něco se přihodí lze použít úspěšně argument, že se musím nejdříve nějak na opačnou stranu dostat, ale přeci nepojedu po směru šipek, když potřebuji na opačnou stranu…

      0 0
      • skricx  

        Pokud je na cestě jen nakreslená šipka, lze se z toho vykroutit. Pokud je tam však i příkazová značka (přeškrtnuté kolo)neuděláš nic. Budeš muset pěšky přejít na druhou stranu.

        0 0
        • zeby  

          právě, jedná se jen o vodorovné značení

          0 0
          • skricx  

            podle zákona se musíš řídit značkami, pokud je něco namalované na cyklostezce nemá to právní váhu, vlastně to ani není cyklostezka :). Pokud je to jednosměrná stezka, z druhé strany by mělo být kolo v červeném kolečku (ne přeškrtnuté jak jsem psal)

            0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.