• martin_bakov

    Muzu prehraty kotoucovky polejvat vodou abych mohl zas jet nebo se maj spravne nechat vychladnout ?

    Jsem ted na chvili v alpach a brzdy dostavaji zabrat, casto pri sjezdu vadnou …

    • JayDee  

      prijde na to-kolik s sebou vozis kotoucu? :D

    • pustipav  

      Gratuluji! Zasadne pocuravat!

      • Vhalasta  

        To bych chtěl vidět, kdo by zvládl v letošním počasí to pomočení. Kotouče myslím. Já si udělal rekord – byl jsem až po jedenáctém pivu.

        (šest cestou a po pátem vpodvečer jsem si uvědomil, že jsem ještě nebyl)

    • jonti  

      Vychladnout, brzdit prerusovane a koupit vetsi kotouce pokud s tim mas az takovy problem.

    • tom_777  

      chvíli nebrzdit

    • Tomcat  

      Tak máš špatně dimenzovaný kotoučovky.

      • správně odvzdušnit
      • dobrá kapalina
      • výběr destiček a kotouče
      • dodně dělá třeba i zafrezování dosedací plochy třmenu.

      Tím polejváním to s velkou pravděpodobností zničíš. A hlavně přehřívání je následek né příčina.

      • marcus.ss  

        trošku mimo ale když u juicy 5 po delšim brzdění změkne uplně páka že se dá domáčknout až na řidítka a skoro to přestane brzdit je to přehřátím nebo vzduchem v brz. soustavě, nebo málo olejem? dík

        • Tomcat  
          • malým kotoučem a kapalina vaří
          • stará nebo nevhodná kapalina
          • nedostatečně odvzdušněný.
      • martin_bakov  

        Ok prestanu to polejvat a budu spis cekat… jasne ze spatne dimenzovany, sem na dovoleny v horach a kupovat novy brzdy nebo kotouce se mi zas nechtelo :)

        • Polo21  

          polievanim nemas kotuc preco znicit, je predsa na to dimenzovany, v terene sa nan dostane vselico vratane vody a predsa sa este nikomu nestalo zeby sa nejak poskodil, obliatim kotuca vodou urcite nic nepokazis

          • JakeF  

            Neblázni… Když kotouč ochladíš nerovnoměrně, tak je velká pravděpodobnost, že ho zkroutíš. Vjetí do brodu po ostrym sjezdu asi taky nebude to nejlepší, co mu můžeš udělat.

            • Mr.Duck  

              No třeba u superstár desek píšou, že na zajetí to máš rozpílit do hrozna a polejt. Sem to udělal, a kotouč žije :) Kámoš to prej dělá s každejma novejma deskama, nebo to pochčije, a na autě taky. Jo.

          • Internaut  

            … souhlas – ať to polívá. Ale musí tam mít namontované takové ty rovnáky (nebo co to je), které to samy rovnají za jízdy.

        • pustipav  

          Polejvej dal, je to na to dimenzovane…, nejlepsi je polejvat uz za jizdy pri brzdeni (musis byt ale high level biker)

          • martin_bakov  

            to stiham polejvat jen sebe :)

            • Esi  

              to chce hadičku a ještě jeden Camel pro přední kotouč, jen se ho musíš optat jakej ionťák mu nejvíc chutná :-)

    • mr.antik  

      Kup si Sainty. To je masakr, konečně jsem zkoušel pořádnou brzdu, ale asi chudák vidle a pláště :-))

      • roud  

        Nvm jak sainty já jsem teď zkoušel marty a popravdě to byla první brzda u který mi stačil ve sjezdu jeden prst na páce a v klidu mě zastavila :O)

        • Mr.Duck  

          Tak to mě stačí i na SLX, ale Sainty sou nejvíc. Neskutečný.

        • přišlapávač  

          me se teda marty nezdaj jako extra silny brzdy :-) ale jednim prstem zastavim i s XTR :-)

        • jIrI___  

          Jedním prstem musí člověk zastavit na kterýchkoliv správně seřízených hydraulikách.

          • Ruprt2  

            ale jo, když se hecneš jak jo. Ono když jsem se na to soustředil, tak jsem zastavil vždy i jedním prstem AJ7 160 kotouče. Takže v laboratorně bych ti dal za pravdu. (a někdy to byla pořádná dřina)

            Ale všechny sjezdy jsem dole končil s dvouma prstama na páce. Já jsem se soustředil na kopec a ne na prsty. A ta ruka (hlava) věděla přesně kolik prstů použít.

            teď s Elixírama to není pravda.

            Jo mám 90kg a jsem velké prase bez techniky :-)

          • roud  

            to si jenom myslíš nebo nemáš 100kilo ;o]

            • Esi  

              zastavíš jen jde o to za jak dlouho :-)

              • roud  

                Esi – souhlas teď jsi to vystih asi nejpřesnějc :O)

              • Pumsc  

                přesně:),+ jakou sílu musíš na tu páku vyvinout…

              • Mr.Duck  

                Já myslim že se slušnějšíma brzdama se dá zastavit pěkně a plus mínus stejně. Spíš vidim rozdíl v tom, jak dlouho to člověk zvládá. Sjet pořádnej kopec jednou se dá snad s každejma brzdama, sjet ho 10× tak s půlkou brzd bych řek, že budou ruce bolet už dost znatelně.

            • mr.antik  

              já myslel, že 100 kilovej člověk musí mít adekvátně silnější prsty :-))

        • mr.antik  

          Kdybych na Saint zatlačilil jako na Avid (ano, jedním prstem v pohodě zastavím), tak jde přední kolo do smyku nebo já přes řidítka

        • Ruprt2  

          nedávno jsi tu psal, že brždění jedním prstem je fáma.

          Já přikyvoval ještě půl hodiny po tom, co jsem to četl.

          Ale teď mám Elixir R , sintr a 183 kotouče.

          A už kroutím hlavou. :-)

          • kubad  

            :-)

          • pustipav  

            Chuck Norris nepotřebuje ani jeden prst, pouze se podívá na páku a už stojí…

          • roud  

            mno ruku na srdce ale u většiny brzd to fáma je každý hydrauliky jsou jiný a první u kterejch sem s tímhle opravdu obstál jsou marty :O)

        • Qeex  

          1 prstem zabrzdí(zablokuje) člověk, s dobře seřízenou, jakoukoli brzdu, ať mechaniku nebo hydrauliku, už asi před čtyřmi lety jsem se odnaučil používat používat více jak jeden prst, zatím jsem vše ubrzdil, ať se se jednalo o avid BB5, shimano 525, Magury marty, nebo hopy v2, dostat do smyku obě kola nebylo ani s jednou z brzd jedním prstem problém.

          P.S. 100kg ale nevážím

          • MlokCZ  

            Už se to tu rozebíralo mockrát. Tohle je právě blbost. Samozřejmě pro malou rychlost bude stačit i slabá brzda pro postavení na přední.

            Jinak si to rád nechám ukázat, jak jedním prstem předvedeš zablokování předního kola (tedy spíše postavení na přední při bránění aby se tak stalo, při správném brždění k zablokování předního na neklouzavém povrchu nedojde) na neklouzavém povrchu s pořádným pláštěm ve větší rychlosti (třeba 50km/h).

            Já to tedy nedokázal zatím s žádnou brzdou s kotoučem do 180mm, co jsem delší čas do teď jezdil a že jich bylo už hodně.

            Jediná se kterou bych to možná dokázal a možná taky pořád ještě ne jsou současné The One. Tam jsem se ve větší rychlosti ještě zatím neodvážil jedním prstem zabrzdit naprosto nadoraz co tím prstem dokážu, abych si nerozbil ústa.

            U všech předchozích jsem na neklouzavém povrchu (tedy test nejlépe na asfaltu a s pořádným pláštěm) maximální sílu na páce jedním prstem při větší rychlosti zkoušel a ustál v pohodě.

            Jiná situace by byly dva prsty, tam jsem se na maximální sílu na páce neodvážil ani s některými předchozími.

            A samozřejmě pokud je to klouzavý povrch (třeba sypký) nebo nemáš pořádný plášť, tak tě brzdná síla limitovat nebude.

            • pustipav  

              Kua, nikdo tady neřeší, jakým prstem vůbec brzdí, pak tu veďme teprve odbornou diskusi.. je rozdíl brzdit fakáčem (po drsňácku) a zdviženým malíčkem (styl britského gentlemana)…

              • MlokCZ  

                To je fuk, pro můj příspěvek to platí pro prostředníček i ukazováček. Brzdím ukazováčkem, nějaký čas (dlouhodobě několik měsíců, ne pár minut) jsem brzdil i prostředníčkem.

                A ty ostatní, to nestojí ani za vyzkoušení :-)

                • pustipav  

                  Myslím si, že většinou není problém v brzdě ale v lidském prvku:) Když vše funguje jak má, tak má člověk trošku pudu sebezáchovy a za normálních okolností takhle razantě nebrzdí. Já si taky myslel, jak mi ty moje véčka brzdí naprd, do té doby, než mi auto nedalo přednost a já se pěkně projel po předním (kontrolovaně, tak na šířku jednoho pruhu, kam odbočovalo to auto), vycházím z toho, že takhle bych normálně nebrzdil, když by mi šlo jen o vyzkoušení brzdy..

                  • MlokCZ  

                    V té popisované krizové situaci když to nečekáš a je to v běžném provozu, tak je to většinou mnohem horší, protože nemáš čas abys pohnul s těžištěm (nepředpokládám, že bys na silnici před křižovatkou byl třeba za sedlem). Takže v závislosti na geometrii kola jdeš na snáze/hůře na přední i při poměrně malé brzdné síle.

                    Když ale buď zkoušíš kolik brzdy dají nebo jedeš něco prudkého delšího v horách, tak jsi v obou případech už předem s těžištěm kde je třeba a můžeš za to vzít mnohem více aniž bys to postavil na přední nebo smykoval předním.

                    V malé rychlosti jsem kdysi s v-čky dokázal také jak zasmykovat (jednak sypký povrch a ještě okamžitě na max. zmáčknutá brzda – pak se nestačí zvýšit přítlak předního kola a zablokovat to takhle lze i na celkem neklouzavém povrchu – to je ale čistě chyba jezdce), tak postavit kolo mírně na přední (neletěl jsem, na přední to šlo proto, že jsem měl ještě chrtí geometrii + neměl jít čas za sedlo).

                    A přitom ta v-čka brzdila nic moc.

                    A v praxi většinou nejde o tu maximální brzdnou sílu (o tu může jít jen v ojedinělých situacích), ale o to, že ta brzda, která to zvládne i to maximum, tak je sakra poznat v dlouhém náročném sjezdu v horách jak se budou cítit prsty na konci sjezdu. A jestli na konci sjezdu budeš ještě třeba jen jedním prstem ostřejšího přibrždění.

                    Já jsem se všemi předchozími brzdami (XT, J7, K24) zažil nejednu situaci, kdy jsem musel přidat druhý prst. Vše 180mm kotouč, XT jen 160mm. K24 + 200mm už bylo ok.

                    Tohle s The One + 180mm kotouč už neznám. I v dlouhých náročných sjezdech v horách na konci sjezdu jedním prstem a stále na pohodu s možností jít na brzdu na krev.

                    • rud1k  

                      Hlavně nezačněte řešit úhel zmačknutí brzdové páky, teplotu a vlhkost vzduchu a podobný kraviny :)

                      Jinak mam Juicy Ultimate na 160 a naprostá spokojenost… kolika prstama brzdím sem fakt nerešil a ani mě to nenapadlo rešit, až pojedu tak se na to schvalně podívam :)

                      • MlokCZ  

                        Podívej se ale v nějakém pořádném sjezdu, tím myslím pro ČR sjezdy typu slušný terén + 800 výškových metrů na 5–6km.

                  • krabica  

                    Jo, v takové krizovce stačí i Véčka, aby člověk šel přes řídítka. Odzkoušeno v cca. 20km/h. Docela to pak bolí. :o)

      • pustipav  

        Odcházéíte ovšem od tématu pánové – takže, polévat, ano či ne? Není to v tom vedru škoda vody? Čím polévat, až to poleju, dát to na youtube nebo rovnou na BF? Atd.

    • Peslezedirou  

      Máš stále na 29 ty bb5?

      • martin_bakov  

        vepredu mam BB5 a 180mm a vzadu magura marta SL na 160mm uplne novy, Sjezd sem jel tak ze sem brzdil durazneji v intervalech (ne prubezne porad) a na stridacku predni / zadni , kdyz mi zacala odchazet brzda BB5 vepredu tak sem jeste chvili dobrzdoval zadni a pak sem si zastavil, polil oba kotouce a brzdy z bidonu – jen to zasycelo a jel sem zas znova dal… takhle behem sjezdu asi 5–6 zastavek

        Jinak sem jel dolu z Col de la Bonette ztratil sem behem sjezdu asi 1,4km vysky. Dalsi vikend budou urcite taky zajimavy vylety a vrtalo me hlavou jestli si tim nekurvim brzdy…

        • pustipav  

          kurvíš

        • Vegan  

          Zkus nejakej Cernej trail kde stratis trebas 1200m behem 5–6 km to je pak teprve zabava panecku… tam uz jaksi nefunguje ono brzdeni prerusovane tam bud brzdis furt a na hrane adheze (mimo klopenky a zatacky ) a nebo si v lepsim pripade v siti v horsim … to ani nechtej vedet :P. Clovek pak pozna ze uvarit 185/165 kotouce nema problem ani 40kg pritelkyne :)… neni kopec jako kopec a take ne vzdy je ciste prevyseni urcujici konstanta. Ostatne nedavno jsem tu daval fotku jak se na takovem trailu daji orezat plaste :)

          PS: jen pro nektere vse se dalo brzdit jednim prstem i pri vaze jezdce 100kg tedy o vaze kola, jezdce, batohu, chranicu, integraly atd lehce okolo 125kg

        • Peslezedirou  

          Mám bb7 a kotouče 160/160mm. Musím říct, že naštěstí nemám problém s výkonem a zahříváním. Ale zase fakt prd vážím :-)

          • Martin.K1  

            Zkus nějaký sjezd, teď jsem byl dva dny s kamarádem v Beskydech, tam je spousta parádních sjezdů a oba jsme na přední kotoučovku nemohli sáhnout kvůli teplotě. On cca 80kg a měl nějaký DH kolo, nevím značku protože to měl na zakázku a jiný, než origo lak se svým logem, kotouče 205mm. Já cca 75kg, kotouče 180mm, brzdy Shimano M575. Nejlépe na tom byla moje přítelkyně, cca 55kg, kolo noname, brzdy V a studený disky, taky jela trochu jinak než my teda :-)

            • jIrI___  

              Ty máš asi ruce z azbestu. Já kdybych sáhl na kotouč, tak se o něj spálím i po jednom prudkém několikametrovém brzdění. Ne tak po nějakém delším sjezdu :)

              • Rychlej turista  

                Razítko :-)

                • Martin.K1  

                  prsty nemám z azbestu, na přední kotouč sem sáhl a razítko mám, včerejší fotka :-)

                  • jIrI___  

                    Příště doporučuju sahat na kotouč čelem! :)

                    • Martin.K1  

                      ee :-) za to razítko může vlastně tato diskuze, chtěl jsem se přesvědčit jako moc se kotouč po sjezdu může zahřát, už to vím a jsem poučen. Na kotouče nesahat! :-))

                      • MlokCZ  

                        Když jsem s kotoučovkama kdysi začínal, tak jsem chtěl taky vědět jak moc se kotouče zahřívají. Po sjezdu jsem ale neměl tak blbé nápady na něj sahat, stačilo mi na něj cáknout trošku vody z láhve, která jen zasyčela a byla pryč.

                      • Chiron  

                        :D Taky sem zkoušel, když sem měl nové kolo s kotoučema. Všichni mi tvrdili, „na kotouče nesahat“, když sou chladné, tak je zamastím a když sou zahřáté, tak se spálím. Samozřejmě sem to musel vyzkoušet. Kůže na prstech spálená s pěknými kolečky od děr, ale puchýř se mi neudělal.

                      • Vhalasta  

                        1*****

                        tak jsem se dlouho … sry

                      • Rychlej turista  

                        Až bude mrznout, tak nezapomeň na to, že nemáš olizovat zábradlí :-D

                        • StuntJ  

                          bleeee, to se tu pak objeví fotka se zkrvaveným jazykem, paráda :o))

              • xshreck  

                Po delším sjezdu cítím většinou smrad … a kotouč jenom tak popraskává jak je rozehřátý :-) vypalování mastnoty :-D

    • onuce  

      No já již vážně přemýšlel o instalaci ventilátoru z PC, který by foukal jak na třmen, tak částečně na kotouč. Spínal by se automaticky čidlem přidaným na třmen. Napájení z malého accu. No když může již být na kole accu na el. řazení, tak to zas takový extrém nebude… Problémem však bude malá odolnost obyč. větráku na prach a bláto.

      • pepek  

        Jo ventilátor by byl dobrej, ale tak asi 200 Wattů-a ten by tě zastavil sám, ani bys brzdy nepotřeboval :-) Jinak kup desky Superstar a máš pokoj.

      • LRRTM1  

        Jak už tady někdo psal: Neřešil bych důsledek, ale příčinu.

        Míval jsem obyčejný Sole s A2Z 180mm kotoučem a sintrovanejma deskama. Po několika kilometrech z kopce byla horká i hadice skoro u řidítek, z kotouče sálal žár, brzdy smrděly jak spojka, ale brzdily furt v pohodě.

      • krabica  

        Myslím, že rychlost proudění vzduchu je při jízdě dostatečná.

      • pustipav  

        :) takovej Přemek Podlaha

      • lukas aka mitro  

        Jako dalsi level doporucuju zavest hadicku s vodou do trmenu, kde bude ochlazovat primo desticky nebo i kotouc.

        • onuce  

          No ale to již je dávno vymyšleno :). Viz níže. No a oproti zmiňovanému chlazení CO2, které je jistě sofistikovanějí, bude výhodou samozřejmě cena a možnost doplnění media kdekoliv cestou. Dalším zajímavým aspektem by mohlo být přimíchání nějaké látky, jež při styku se žhavou brzdou vytvoří hustý dým. Tím by vznikl nádherný efekt a ještě by to člověku pomohlo například pokud je stíhán vojenskou policií.

          • lukas aka mitro  

            takovy krasny efekt treba dela nafta, kdyz se vaporizuje..mj. to pouzivaji/valy tanky pro maskovani…

            druha moznost je glicerol, to je to co dela sladky dym na koncertech…

            • Esi  

              A tou naftou dosáhneš ještě i toho že se ti ty brzdy znovu už nepřehřejí :-)

            • DaSnail  

              na to sa používa brzdofka, ne?

              • lukas aka mitro  

                Na co? Na dymeni z tanku nebo na dymeni na koncertech? Obojim jsem si docela jist…

                • jIrI___  

                  Hmm, brzdovka na dýmení na koncertech, to by byla aromatická palba :-D

                • DaSnail  

                  v nejakom dokumente borci stavali pancierované limuzíny a tam tvrdili že brzdová kvapalina je najlepšia. ale gúglit sa mi to nechce, preto som dal na konec otáznik… ;o)

    • onuce  

      No ale, jak jsem se dověděl výše, je možno brzdy ochladit vodou, což mě vůbec nenapadlo. V tom případě se ovšem přímo nabízí jednoduché a elegantní řešení, jež může v nouzi zachránit život. Několikrát se mi totiž stalo, že při delším prudkém sjezdu byly brzdy tak nažhavené, až prakticky přestaly fungovat. Řešením této ošemetné situace je pak puštění brzd na několik vteřin a následné prudké zabrždění až do uvedení kola do klidu. Po té roztřesený počkám na vychladnutí. Kritickým okamžikem je však právě ta nutná pauza. V tom okamžiku je řidič bicyklu bezmocný. Může se však v té chvíli přihodit cokoliv: Srna, chodec, křižovatka, závora apod. No a pro prevenci této situace si udělám toto: Malá nádržka s vodou a zavzdušňovacím tlačítkem na řidítkách s hadičkou vedoucí ke třmeni mezi destičky. A je to!

      • krabica  

        Tak to dělám na svých Véčkách. Po přehřátí začnou syčet a už to moc nebrzdí, tak to na chvilku pustím a pak zpomaluju co nejvíce.

      • lukas aka mitro  

        Vodou nechladit!

      • Ruprt2  

        IMHO jeto chyba jezdce, protože vadnutí brzd je dle mých zkušeností dobře čitelná.

        No a pokud to čitelné není, tak je to podle mě chyba konkrétních brzd nebo destiček, ale neoznačoval bych to jako obecný neduh kotoučovek.

        • lukas aka mitro  

          presne..kdyz citim ze uz ty brzdy vadnou a vim, ze je budu za chvili potrebovat daleko vic, tak zastavim a pokocham se…lepsi nez se zastavit o usta..

        • onuce  

          Pravda, ještě tomu dám šanci. Mám nové Shimano kotouče a ty jsem zatím takto neupekl. Výše popisovaný případ byl na Avidech G2 160 / 160…

    • robin!1  

      Po jak dlouhu máte problém s vadnutím brzd? Mám 160mm Hayes nine a při sjezdech delších sjezdech třeba o 400m výškových v lese, kdy je třeba neustále brzdit nebyl problém.

      • mr.antik  

        to téměř nic nevypovídá… Ono je samo o sobě těžký poznat, kdy začnou vadnou prsty a kdy brzda

        • robin!1  

          Tak vadnutí prstů to určitě znám.. v sobotu ve sjezdu o cca 600m výškových po 6h jízdy už jsem solidně prsty cítil – ale to už jsem měl problém řadit levým palcem po tolika změnách mezi malým a středním talířem :-D Ale to, že bych musel na brzdy velkou silou aby se dostaly k hranici smyku kola, to se mi nestalo.

    • BigKarel2  

      ne, je to kravina :D

    • kudlanka32  

      a sintrovany desky jsi zkousel? me treba vadly koolstop s hope M4 tak ze byly uplne k nicemu…ted pouzivam goldfreny DS a nemam zadny problem…

      http://www.goldfren.cz/…l-mtb-ds.htm

      • StuntJ  

        tak, tak GOLDFRENUM trvá hodně dlouho, než se uvaří … :o)

        • onuce  

          Ahoj. No a japa tento zázračný materiál dostanu na destičky Avid Juicy? Dík.

            • onuce  

              Dík. Tak teď jen nevím, zda tyto půjdou i na nešťastné Juicy 3.

          • StuntJ  

            jednoduše, stačí koupit nové desky :

            http://www.kupkolo.cz/…-7_4339.html

            údajně, teoreticky by jejich desky měli zvládat teploty až do 850°C … Zatím se mě osvědčily, tam kde jsem uvařil origo AVID desky, tam zatím GF drží …

            • Smith10  

              Ahoj, mam jen takovej blbej dotaz…pasujou ty desky i na Juicy 3 ? ikdyž to nepíšou v popisu, tak by asi problém být neměl…ale třeba se pletu :-)

          • mr.antik  

            Jenže oproti organický destičkám fastop je brzdný výkon za studena tak poloviční.

            • StuntJ  

              no zas bych to neviděl tak tragicky, oproti origo deskám jsem za studena nepoznal rozdíl a jejich brzdný výkon je více než dostačují, tak není co řešit. Hlavní je odolnost a životnost desek …

            • Rychlej turista  

              Lepší poloviční výkon za studena, než žádný za horka :-)

            • roud  

              zas ale zamokra u goldfrenů vzroste brzdnej výkon o 200% o čemž si organiky můžou nechat jen zdát…

              • JayDee  

                Goldfreny brzdej dobre i za mokra, ale rekl bych, ze spise stejne jako za sucha.

                • StuntJ  

                  každopádně jim neklesá brzdný výkon jak mokrým organikám …

                  • JayDee  

                    nemuzu soudit, organiky jsem nikdy nevozil a ani to nemam v planu :)

        • jIrI___  

          Kevlarové Superstar desky se mi zdají být tepelně odolnější ještě víc než Goldfreny. A jako bonus líp brzdí nezahřáté líp.

    • Joseph de Sax  

      stačí to pochcat, ať nemusíš čekat…

      • Vhalasta  

        Bych tě chtěl vidět, kde na to vezmeš materiál. Jedině, jestli se neflákáš.

Nová reakce na zakládající

Pro napsání příspěvku se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.