• Feroman

    Ahoj,

    mám gravel s koly na 6-děrové kotouče. Chtěl bych si pořídit druhou sadu kol na trenažér (abych nemusel kola po každé jízdě čistit, než vezmu kolu domů).

    Vzhledem k tomu, že je to pouze na takovéhle okrajové použití, tak do toho nechci moc vrážet a nepotřebuji na to nic super. Mám vybraná kola za cca 2500, která budou pasovat. Jediný problém je ale v tom, že tam není 6 děr, ale centre lock. Vidíte v tom nějaký problém? Např. pokud budu kola přehazovat není tam třeba jiný odstup kotouče od kola – tzn. bych pokaždé musel štelovat třmen, aby to neškrtalo? Předem díky za zkušenosti!

    Ivan

    0 0
    • Vilém  

      Ano to se muze stat.

      0 0
    • MTBIKER doporučuje
    • jakub_kencl  

      Mám to na gravelu také tak a žádný problém. Pouze přehodím a jedu. Nemohu však vyloučit, že by to mohlo u některých kol škrtat.

      0 0
    • kubad  

      Mělo by to být rozměrově stejné, ale tolerance, jemné doladění tě u 2 kol čeká pravděpodobně vždy

      1 0
    • Tomcat  

      Výrobní tolerance tam mohou být ( jsou jen jak velké) a bude to bez přestěhování škrtat. na něco takového nelze dát záruku jestli to bude nebo nebude nebo jak moc.

      0 0
    • Feroman  

      Díky moc za rady! Asi do toho půjdu. V nejhorším lehce poladit třmen je pořád o dost rychlejší a čístčí práce, než přezouvat pneu.

      0 0
      • Vilém  

        Existuji desetinove podlozky pod kotouce.

        0 0
      • skaj  

        Nelad trmen, ale tenouckyma podlozkama kotouc na 6-der.

        PS: ted jsem docetl, ze to bude jen na trenazer – tam nemusis ladit nic, ne? Nebo nemas direct drive?

        2 0
    • jIrI___  

      Záleží jak se sejdou tolerance, ideálně je mít náboje stejného výrobce. Přehazoval jsem kola s náboji DT370 a DT350 a nebyl nejmenší problém, vše sedlo bez problémů. Teď přehazju náby DT a Bitex a už to tak bezproblémové není, kotouč škrtá a je potřeba poladit třmen. A ve všech případech jsem přehazoval náboje se stejnou přírubou pro kotouč (CL). V tvém případě bych si tedy spíše vsadil na to, že při změně kol bude potřeba pohnout i se třmenem.

      0 0
    • Pety  

      Pokud to je jen na trenazer, tak nedavej na kola kotouce. Ja to tak mel na trenazeru taky.

      1 0
      • krabica  

        Taky jsem to tak měl, člověk jen musí dávat pozor, aby nemačkal brzdu… :-)

        0 0
        • Pety  

          Ja mel v trmenu vrazenej ten plastovej bazmek :)

          2 0
        • Tommit  

          Dají se tam dát ty plastové rozporky mezi destičky a je to.

          1 0
      • Slyther  

        Přesně tak, já mám na trenažéru dokonce štítek kde je zakázáno brzdit, nevím jestli kvůli měření wattů nebo proč, každopádně bych tam vůbec kotouč nedával a jen zablokoval třmen vložkou. Jako bonus ušetří koruny za které by musel kotouč koupit

        2 0
    •  
      Obsah tohoto příspěvku je blokován.
      0 0
    • mtbiker798  

      S prominutím si vypůjčím vlákno. Nedávno jsem sháněl nové záplety a prakticky všechny „heavy duty“ varianty (tj. e-bike, DH, ocelový ořech apod.) se vyrábí výhradně s náboji pro kotouče 6 děr. Centerlock se vyskytuje hlavně u silničních a XC kol. Víte někdo jaké to má technické odůvodnění, že výrobci v této kategorii takto preferují 6 děr?

      Podařilo se mi dohledat jen zprostředkované vyjádření jednoho z výrobců brzd, že kotouče pro 6 děr mají více materiálu (hmotnost) a lépe tak snášejí extrémní tepelné zatížení. V konkrétním případě tak bylo výsledkem doporučení zákazníkovi použít pro jeho ebike s centerlock nábou kotouč pro 6 děr s redukcí (byť se stejný kotouč dodává i v CL variantě) s tím, že tato veze se bude méně kroutit.

      0 3
      • kubad  

        a k čemu ti ta informace o tom proč nebo zda vůbec výrobci preferují 6 děr?

        na trhu je dost obou variant, a pro Sram Xd nepotřebuješ ocelový ořech

        a informace: že kotouče pro 6 děr mají více materiálu (hmotnost) a lépe tak snášejí extrémní tepelné zatížení. je totalní nesmysl,, naopak více materiálu je u CL kotoučů

        0 0
        • mtbiker798  

          Jen mě to zaujalo. Čekal bych nějaké poměrné zastoupení, ale třeba u ebiků jsou všechny záplety na 6 děr. Když jsem sháněl jedny MTB záplety, požadavek uživatele byl ocelový ořech a Centerlock kotouče. Poměrně rychle jsem zjistil, že ocelový ořech mají v seriovém provedení jen záplety určené pro ebike a ty jsou zase všechny na 6 děr. Zbývalo tedy buď koupit CL záplety a ořech s dalšími náklady vyměnit nebo se domluvit s dovozcem, jestly by ty záplety s ocelovým ořechem nedodal rovnou (byl celkem ochotný).

          Každopádně mě ta preference jednoho z řešení zaujala, tak se ptám zkušenějších jestli to má nějaké technické odůvodnění, nebo jde například jen o zaležitost menšího objemu výroby.

          0 1
          • oddie  

            Docela by mě zajímalo, proč někdo na takové blbosti trvá…

            0 0
            • mtbiker798  

              Protože každý hliníkový ořech je nakonec okousán, pokud není použita kazeta bez samostatných pastorků?

              0 2
          • kubad  

            jeden z důvodů je i to že CL je mladší standard a není tak rozšířený, a nevím jestli není pořád licencovaný Shimanem.

            dál se v tom nemá smysl šťourat na trhu je opravdu dost dílů, ale ano někdy to může být komplikovanější

            0 0
            • Vrci  

              Vzhledem k tomu, že ho používá i Campa / Fulcrum, DT Swiss…tak asi ne.

              0 0
          • novas752  

            Centerlock má prostě vůli v samotnym tisícihranu a potencialní vůli mezi unašečem a kotoučem. 6 děr je osvědčená klasika, je to montáž na stejný způsob jako např. na autech atd. Na výrobu náboje to bude určitě taky nákladnější.

            Jedinou výhodou je troslu nužší hmotnost, což na těžších kolech nikoho nezajímá

            0 0
            • mtbiker798  

              Trochu se zapomíná na to, že CL také umožňuje tužší výplety, protože identický náboj může mít v této variantě větší „flange distance“ (výplet je na straně náboje širší) než v případě 6 děr.

              Vůli u CL jsem nikdy nepotkal. Stejně jako u 6-bolt řešení je snad kotouč držen v pozici především tlakem přítlačné matice / tlakem 6 šroubů – tj exrtrémním třením. Mezi šrouby a dírou v kotouči je přece vakl mnohem větší a taky to po utažení nehraje žádnou roli.

              0 2
              • novas752  

                Což není pravda, samotný tisícihran má od roviny kotouče 10mm + nějaké osazení na náboji o které je to opřené a jseš hlouběji než kotouč na 10mm šroubech.

                0 1
                • mtbiker798  

                  Je to pravda. Pokud výrobce tuto možnost využívá a nevyrábí oba náboje stejné, „flange distance“ u CL je širší:

                  https://onyxrp.com/…lt-rear-hub/

                  https://onyxrp.com/…lt-rear-hub/

                  0 0
                  • Vilém  

                    A s tim vetsim prumerem priruby pocitas, ty teoretiku?

                    0 0
                    • mtbiker798  

                      A ten CL náboj nemůže mít vyšší přírubu? Výrobce evidentně upřednostnil nižší hmotnost.

                      Nedělám výpočet tuhosti konkrétního náboje. Pouze konstatuji, že CL umožňuje širší výplet „flange distance“ a pokud jsou všechny ostatní parametry stejné, pak i tužší výplet.

                      0 0
                      • novas752  

                        No ale je to nesmysl. Neni důvod proč by na 6díře nešla příruba na dráty nacpat klidně 3 milimetry od kotouče na kružnici cca o 10mm větší než 6 děr na šrouby. Kromě kolize takovýho výpletu se třmenem což by se stalo i v případě CL. Takže je to prostě blábol.

                        0 0
                      • Vilém  

                        Ma ji snad? Nema. Takze hybaj hledat nabu, ktera ma stejny prumer a vetsi roztec, tak by se tvym teoriim dalo verit.

                        0 0
                  • kubad  

                    1,3 mm něco řeší? A pak průměr je u 6 díry větší.

                    0 0
          • miki  

            Mám originál záplety od Canyon na E-biku CL.

            1 0
        • marshalll  

          Tak u CL bude dycky unašeč o různým průměru. P5edpokldám, že tam by mohl být problém v přenosu tepla z jednoho materiálu na druhej. Ale na tom průměru je to asi zanedbatelný…

          0 0
          • mtbiker798  

            Asi bude záležet i na konkrétním modelu kotouče. Třeba u Magura MDR-C je ten rozdíl mezi CL a 6 děr verzí docela markantní.

            0 0
          • kubad  

            ano variant je tolik že to prostě nejde paušalizovat

            0 0
    • tomxxx  

      .

      0 0

Nová reakce na zakládající

Pro zobrazení diskuse se prosím přihlaste nebo zaregistrujte.
VIP CZ Promo

Extra slevy jen pro bikeforisty

Jěšte větší slevy až o 15 % na kola i vybavení. Využij do 23.11. na mtbiker.cz