Celoodpružené kolo ano či ne?

72 nepřečtených
  • Hrubiduk

    Prosím o radu:

    Pomalu mi začíná dosluhovat můj Author Versus.

    Jak se tak dívám kolem sebe, hodně lidí jezdí obdobné závody jako já (MTB maratony 50–60km) na celoodpružených kolech. Když se ptám, jak se jim na celoodpružených kolech jezdí, většinou slyším samou chválu ve stylu „vyzkoušej a nebudeš chtít nic jinýho“.

    Když si ale porovnám tyto názory s tím, co mi třeba říkají prodejci kol, nebo s tím, co čtu, myslím, že je to tak na hraně. Výhoda fullu se údajně úplně projeví až na delších trasách, které zatím nemám ambice zkoušet. Já když vyrazím na MTB (projížďka, trenink), jedu tak maximálně do 2 hodin.

    Jaké máte zkušenosti Vy? Doporučili by jste při koupi nového kola na výše uvedené typy závodů full rám? Pokud ano, tak proč?

    Díky za názory.

    0 0
    • kopečák1  

      vyzkoušej a nebudeš chtít jinak :-))

      Ne vážně… dnes už jsou vychytaný XC fully (epic, athem a hodně dalších), který minimálně ubírají sílu vloženou do špapání a přitom máš nesrovnatelně vyšší komfort při jízdě, lepší adhezi zadní gumy ve výjezdech a z kopce budeš rychlejší. Já už dlouho nezávodim a kdysi sem jezdil jen tyhle kratší „maratony“ o kterých sám píšeš a fulla bych ocenil.

      Ideální by bylo si kolo půjčit a projet se.. uvidíš sám..

      0 0
    • Snowball  

      Ked jazdis maratony v tej kategorii, tak tipujem ze za rok odjazdis tak 2000 km ako trening. A to uz je dost hodin v sedle. MTB prilis neprospieva napriklad platnickam, v dlhodobej perspektive vplyv uz moze byt aj negativny, za roky sa tie otrasy nazbieraju.

      Aj pri jazdeni pre radost ma full zmysel, ma to jedine ale: lacne fully su tazsie nez porovnatelne HT, to da rozum. Cize ked na toto budes brat ohlad, prides k tomu, ze bud znova kupis HT, alebo priplatis a kupis drahsi full, ale myslim ze prinos budes poznat.

      Urcite pred rozhodovanim vyskusaj, sam si najlepsie urobis nazor co chces…

      0 0
      • Lišák  

        To sem chodil jeden, co tvrdil, že na FS si prostě terén neužiješ… Nějakej stihac, pamatuješ? ;-)

        0 0
        • Snowball  

          To je mozne.

          Ako na FS a HT s terenom zapolis a co je „ferovejsie“ je na dlhu debatu… ked niekto vybera medzi HT a FS, beriem ze proti FS v podstate nema vyhrady.

          Pre mna to je o tom, ze ked si na FS na rovnakej trati rychlejsi nez na HT, tak ten rozdiel je vdaka peniazom, o ktore je tem FS drahsi, cize je to tak trochu kupene.

          Ale z praktickeho hladiska, zacal som sa na to pozerat inak po problemoch z chrbticou, prosto ked chce clovek cosi natrenovat a pojazdit v terene povedzme 2–3× tyzdenne, tak FS usetri telo od tych otrasov, cize z tohto hladiska to FS urcite radsej, aj ked je to taky kupeny komfort…

          0 0
    • Alibaba  

      Dneska už bych vřele doporučil, ale určitě ve přiměřeně vyšší cenové relaci (za mne 40tis. a víc (před slevou ;-)). Majitelé určitě rádi navrhnou vhodné produkty.

      0 0
    • Hejdik  

      Zda jít do fullu? Určitě ano.

      Já jezdím na HT a taky jsem si zezačátku říkal,že mi HT bohatě stačí a že fulla potřebovat nikdy nebudu.Ale jak šel čas,tak jsem jednoho dne zkusil alespoň odpruženou sedlovku Suntour na paralelogramu a zjistil jsem ,že i tohle „šidítko“ mi přináší z jízdy mnohem větší radost(už celou sezonu jsem nepoznal co je to náraz do páteře)no a když si představím,že jízdsa na tom správném fullu je ještě mnohem lepší,tak 100% vím,že až si budu v budoucnu kupovat nové kolo,tak celopérko je jasná volba.

      0 0
      • Krutor  

        jojo, tak nějak. Taky jsem říkal že dobrý HT s pohodlným sedlem a pneu stačí. Samozřejmě záleží co člověk jezdí. Ale do terénu je to nebe a dudy a to mám relativně obyč.fulla – GT Marathon 2.0. I kvůli pohodlí. Pevňáka teď brávám provětrat vpodstatě jen, když jedu něco neterénní = silnice + lesní dálnice apod. A samozřejmě jako „zimáka“.

        0 0
    • black.horse  

      Dle mého soudu pokud si můžeš finančně dovolit fulla, je to pro hobíka best volba. Pokud si chceš závod hlavně užít a nejedeš na bednu, tak proč se trápit a drncat na HT? Celkem se mi osvědčilo užívání lock na vidlici + tlumič Fox RP23…díky, tomu si mohu kolo krásně přizpůsobit, přitvrdit předek i zadek na asfalt či rovinky… podle mě v současné době jsou dnešní fully na vzdálenost 30km a více proti HT ve výhodě:-)

      0 0
    • Daf  

      Záleží kolik do toho chceš investovat. Za 40k koupíš slušného XC závoďáka, nebo turistické celopéro ;) Pokud budeš vybírat dražší kolo, tak tam už nejaké to vhodné celopéro seženeš. Já bych na tak krátké trasy volil jednoznačně HT. Znám jen málo maratonů, kde by mohlo být celopéro výhodou.

      0 0
      • piskot  

        znám jen málo maratonů, kde by mohlo být HT výhodou…

        0 0
      • McBlacky  

        to už není pravda. Včera jsem viděl v akci Ghosta 100/100, celokarbon F100, X fusion tlumič, na XT, kola Xt+DT 4,2. Oházený WCS + rodla pells.

        cena 45000kč.

        tak to už je závodní brko a ne turistický full.

        v Radotíne maj letošní hliníkový Epicy s 30% tj za 45 kolo na X7/9 s foxem a elixírama.

        0 0
        • Daf  

          No já jsem nejnovější katalogy a slevy neštudoval, ale speciálně na závody typu „padesátka“ by mě ani nenapadlo uvažovat o FS. To máš hned skoro 2kg navíc a ani uzamknutý to prostě jako HT nejede ;)

          0 0
          • McBlacky  

            právě že ne, rozdíl je max kilo. Počítám-li špičkové karbon HT okolo 1000gr a fulla 2000gr podobně to je u Al.

            zamčený to jede stejně, je to jen o pocitu.

            cílová váha je samo o financích. Dnes Elite jezdí HT okolo 9,5 a full okolo 10,5–11

            0 0
        • drbo  

          to byl ten zlevneny z 80k na stanku ghosta ? ;-)

          0 0
          • McBlacky  

            jo, fakt mě to dostalo. nemít už doma dvě celopéra…

            0 0
            • Hornet  

              Videl som ho u nas v obchode, paradny bike :-)niekto si to objednal+druhy s talasom, povodna cena nieco cez 2tis€, ale mali tam slusnu zlavu, tusim na 1500–1800.

              0 0
    • daymaker  

      Proč jezdí světová špička XC na fullech? Asi ne proto, aby byli pomalejší… :-)

      0 0
      • kubad  

        aby těm fullům dělali reklamu, však se při závodě podívej kolik jim pruží :D

        0 0
        • daymaker  

          To je druhá věc, stejně tak jako to, že ty jejich fully jsou mimo finanční možnosti většiny z nás. :-) Jak se píše výše, zkusit si zajet pár km v terénu na fullu a na HT a zvážit, zda chci jezdit na bednu a honím g, proto HT (protože full stejné kategorie je finančně jinde), nebo si chci svižně a co nejlíp zazávodit, ale trochu komfortu navíc mě nezabije…

          0 0
    • ekib  

      Pokud je otázka zda HT nebo celopéro. Tak odpověď je jasná celopéro. Je zde nějaká ale.

      Letos jsem se rozhodoval o novém kole a přemýšlel jsem o celopéru. Když jsem ale srovnal jízdní vlastnosti ve stejné cenové kategorii tak jasně vítězil HT. No a tak jsem hledal a zjitil, že full který by mě vyhovoval by začínal na 80 000,– a tak jsem šel do HT. Navíc jak někdo psal kromě pár závodů co se v ČR jezdí jsou to závody spíše na „silničku“.

      Těžko ti ale někdo poradí co vyhovuje tobě.

      0 0
      • kopečák1  

        To hodně záleží na Tvé osobní náročnosti. myslím že třeba Athem 3 byl teď po slevách za 37k a je to výborný kolo…

        0 0
    • Tomcat  

      Na to co píšeš není rozumná odpověď. Pro někoho je …jedu tak maximálně do 2 hodin… drsný terén , pro jinýho pohodová pěšina akorát pro crosee. Takže jak radit, já vím že tam kde jedu není problém pár g navíc ale „vydrncání“ z kořenů jo.

      0 0
    • kesu  

      uz i za 30tis bych vzal radsi celopéro. I blbe osazeny FS je pořád lepší než slušnej HT.Pokud se teda nebavíme o závodním XC

      0 0
      • michals1  

        Naprosto souhlasim. Neni nic horsiho nez absence zadniho odpruzeni.

        0 0
        • ekib  

          Hm to je pěkná blbost. V TESCu mají celopéra za 3000,– :-)

          Je to prostě o jízdě, celopéro za 30 000,– sebou nese spoustu technických problémů při častém používání.

          Je to jednoduché srovnání s HT, kde HT za 15 000,– nevydrží zo HT za 40 000,–. Jenomže u HT je to jen přední vidlice a další spotřebák ale u celopéra je zadní tlumení a celý mechanismus kývání (kde u těch levných může být až nebezpečný a hlavně je to finančně náročné).

          Prostě a jednoduše mu nejde poradit musí se rozhodnout sám. A hlavní položkou jsou peníze co rozhoduje o výběru. Pokud budu mít na kolo 100 000,– tak není co řešit (celopéro), pokud 40 000 (tak se můžu rozhodovat, ale můj osobní názor je, že HT).

          0 0
          • mastihuba  

            S těma technickejma problémama a životností je to pěkná blbost podle mne si akorát připlácíš za váhu. Full osazenej deorečkem za 30 vydrží stejný kilometry jako tvoje namašlený HT. s pružinovou torou ještě víc :)

            0 0
            • ekib  

              Jelikož můj druhý bajk je deoréčkem osazený, tak si dovoluji nesouhlasit. Není to špatná sada ale už by si ji neosadil a min. bych šel do XT (v krizi do LX).

              0 0
              • mastihuba  

                jako jo. smyk náby páky… nicméně dycky sem měl takovej mix mezi deore a xt a ty rozdíly fakt nejsou velký.

                0 0
                • ekib  

                  Velký nejsou, ale když mě někde ve stoupání Deore „vysadí“ tak mě to nepotěší. Možná mám levé ruce ale např. řazení je uplně někde jinde na XT/XTR a to si myslím, že není nepodstatné (v podstatě ani nevím, že řadím a to jak vepředu tak vzadu). Náby Shimano jsou kapitolou sami o sobě no ale za tu cenu nekupte to.

                  Je to jako se vším, zda zvýšená užitná hodnota vyváží zvýšenou cenu. To si každý musí posoudit sám.

                  0 0
          • fousek  

            No vzledem k tomu ze vetsina rad fullu ma totoznej ram, jen se lisi vybavou, vidlici a tlumicem (nektery maj tlumic totoznej napric vsema cenovejma variantama) tak tohle je hrozna blbost, rek bych ze se driv rozsipe to HT za 40t. nez full za 30t. rozdil bude 4kg

            V Tescu maj ruzny veci ktery si normalni clovek nekoupi

            0 0
            • mastihuba  

              já su na pravopis hovado, ale sypat z „i“ je maso :)

              0 0
          • kesu  

            to neni pravda,ložiska rámu a tlumič bývá dost často stejnej na kole za 30 i za 100tis.Pokud se teda bavíme o živosntosi.Viz Scott spark,ložiska jsou shodná na kole za 40 i za 180 tis.Ostatne totež je u GT,spešlu atd.

            0 0
            • vset  

              Hmm toho jsem si take parkrat vsiml ze kolo i nekolikrat drazsi ma podobne komponenty jako kolo i o 40000,– levnejsi rozdil asi dela ram ale rozdily kvality komponentu u drazsich kol uz asi moc nebudou

              0 0
              • ekib  

                Ještě chvíli a dospějeme k závěru, že kolo za 40000 je stejné jako 120000. :-)

                0 0
                • vset  

                  Uz to tak vypada :-)

                  0 0
      • Snowball  

        No neviem… za 25000 mozes mat HT co vazi tak 12 kg, ale full 15. A ked jazdis nejake vacsie prevysenia, to uz citit. Sice full ta menej unavi tym ze je pohodlnejsi, ale zas 3 kg rozdiel nie je zanedbatelny. A tych 15 kg je zial celkom realne.

        Samozrejme cim vyssia kategoria, tym viac vyhod v prospech FS. Nehovorim ze hmotnost sledovat za kazdu cenu, ale ked ma bajk pod povedzme 13.5 kg, je ta drina znesitelnejsia nez ked ma 15.

        0 0
        • Ludweek  

          Já ti nevim, ale třeba tohle:

          http://www.ghost-bikes.cz/…199/ASX-4900

          nestojí ani 24 000 a váha je 13.7. Jinak za mě jedině fulla, pokud nechceš jezdit jen po silnici.

          0 0
          • Snowball  

            OK, nehadam sa, mozno sa najde aj lacny full s rozumnou vahou. Vychadzal som z jedneho testu kde boli 4 lowend fully, hmotnost vychadzala 14–15 kg. Napriklad Merida Mission v najnizsej vybave s akou sa dodavala. Rozdiel navazenej hmotnosti oproti katalogu vyrobcu neviem ci nebol 1 kg, samozrejme naviac…

            0 0
            • ekib  

              Ono je taky důležitý, pro jakou velikost rámu je ta hmotnost a taky je často bez pedálů.

              0 0
          • kubad  

            no jestli píšou 13,7 tak to bude 15kg v reále :D

            0 0
        • Log1ck  

          Tak 15kg fakt full do 25k rozhodně mít nemusí…

          0 0
          • kesu  

            Tak 15kg je fakt dost,nicméně to mel třeba idrive 5 v tom nejlevnějším setupu. Ale i na kole co váží 15kg se dá jezdit,sice to rozhodne neni žádná raketa ale na ježdění pro radost ve stylu AM to zase takový omezení neni.Krom toho,že pokud vezmeš takovouhle cenu u FS musís počítat že HT v odpovídající cene bude mit reálně tak o 2kg méně což zase až tka hrozný taky neni. Ono u levnýho HT může mít rám do cca 1,8kg a FS tak do cca 3,5 (idrive 5 s tlumičem) což je sice rozdíl 1 a 3/4 kila ale je to na rámu kde to zase neni tak extra znát jako na kolech. Když to shrnu tak si mylsim že za to ty 2 kg prostě stojej

            0 0
            • Smazaný účet  

              jj tak to mám já, moje merida AM váží 14,5 s bidonem a dalšíma serepetičkama je to 15 a jízdu si užívám stejně dobře, jsem hobík a najedu průměrně 3–3500 km ročně a dá se to. Samozřejmě na asfaltu je to utrpení, ale jízda v terénu to vynahradí..

              0 0
    • Cyklista69  

      Není pravda, že výhoda se projeví až na dlohé trati. Když vyrazíš do náročnýho terénu- kameny, koženy, náročné sjezdy, ale i třeba louka se spoustou děr… tak si jízdu užiješ mnohem líp než na pevném kole i když pojedeš třeba jen na hodinu… Do kopce tlumič propedálem zavřeš a si v pohodě. Čet jsem rozhovor s Honzou Škarnitzlem (jeden z našich nej závodníků, letos byl i na MS) a ten má dvě kola: HT a Full. Prý jezdí více závodů na fullu (i crosscountry)a HT jen na krátké závody kde je lehký terén. Říkal taky, že když trénuje na biku, tak jedině na fullu.

      Já jezdím na fullu už 10let a neměnil bych. Počítej ale s tím, že pokud chceš slušnýho rzchlýho fulla, je třeba investovat tak 40tisíc.

      0 0
      • walderon  

        S tou cenou nesouhlasím, i za dvacet se dá poskládat kvalitní full… Na aukru jsou dobrý ceny.

        0 0
    • Hrubiduk  

      Ahoj,

      po přečtení Vašich reakcí upřesním směr, jakým uvažuji a jakým bych se asi vydal při svém rozhodování dál: jak jsem psal, kolo mi dosluhuje. takže začínám pomalu měnit komponenty, které z toho původního setu již nefungují: mám nové hydraulické brzdy Avid juicy 3, novou přehazku Shimano XT Shadow. Takže si říkám, že pro mě ideálním kopromisem cena/užitná hodnota by bylo ponechání toho, co nyní funguje na starém + nový rám včetně přední vidle (taky asi brzo odejde). Zřejmě (pokud manželka povolí) bych na to sehnal okolo 25–30tis… Když jsem se koukal např. na GT, tak u nich by rám v této ceně byl…

      Takže: myslíte si, že tento směr uvažování je v pořádku? Pokud ne, proč?

      Díky

      0 0
      • Hejdik  

        No většinou je to tak,že pokud bys kupoval kolo v nějaké akční ceně ,tak za kolo jako celek v důsledku zaplatíš mnohem míň než kdeybys kolo nějak látal dohromady po částech,takže lepší asi bude když koupíš kolo v celku a díly co máš si dáš do rezervy,nebo je prodáš v bazaru.

        0 0
        • pitos  

          Bude záležet kolik starších komponentů bude moci na nový rám použít.Ve výsledku to nemůsí moc přeplatit,musíš počítat že nový rám má věčinou namontovaný nejvyšší model tlumiče a máš možnost vlastního výběru vidlice,což jsou jedny z nejdůležitějších věcí na kole.

          0 0
          • Hejdik  

            Jenomže pokud dobře čtu ,tak má k použití brzdy a přehazku a to v celku nic moc peněz nenadělá.řádově tak 3–4 tisíce.

            A pokud se dá dneska sehnat kolo s 40–50% slevou,tak to může dělat až cca 15–20 tisíc úsporu…

            0 0
            • Hejdik  

              Jen pro názornost…

              http://www.bradsky.cz/…-p-1318.html

              0 0
              • vset  

                Trosku se mi nezda ta prvni doporucena cena caa 70000,– neni to jen obchodni tah?

                0 0
                • Hejdik  

                  Tak nadsazené to je určitě,ale i tak…

                  0 0
                  • Smazaný účet  

                    no ono i za 45 na LX je to myslím dost (je tam sice fox ale i tak)

                    0 0
            • Flegmatik  

              Tak snad do toho počítá i další věci, které by šly přeházet: kola, sedlo, řazení, kliky, kazeta, řidítka…? Možná by musel koupit navíc jinou sedlovku či představec. Podle mě to není až tak od věci, tak jak to myslí on.

              0 0
            • pitos  

              jj to máš určitě pravdu, v tomto konkrétním případě zaplatí klidně daleko více.

              Jinak osobně takto kola stavím a ve výsledku nějak zvláště nepřeplácím,už jen z toho důvodu že bych na novém biku pravděpodobně měnil tlumič a možná i vidlici(90–100kč na top modely nemám a prodávat věci z nového kola se mi nechce)

              0 0
      • vset  

        No trosku problem je v cenach pokud koupis hotovej full tak ceny ramu a komponetu se dostanou na tak nizke ceny na ktere se se ty nedostanes ani kdyz odectes porizovaci ceny tvych brzd a prehazky

        0 0
        • Ludweek  

          jj, s tím se nedá než souhlasit. Rozhodně vzít celé kolo. Třeba můj giant stál nějakých 48000,– a rám s tlumičem stojí 32000,–. Za ten rozdíl by jsi koupil v maloobchodě tak akorát vidlici fox a možná ještě SLX kliky. A s tím zbytkem už by jsi byl daleko za maloobchodní cenou toho kola. Když kolo, tak celé!!!

          Navíc ty komponenty se ti možná budou brzo hodit. Já už přehazkou rozsekal nejeden klacek a vodítko podle toho vypadá:-)

          0 0
      • vojta  

        Sice trosku proflakla zalezitost, ale kdyby … tady je jeden full za 30k XC5

        0 0
      • Krutor  

        Ještě takhle: na vlastní kůži jsem se přesvědčil, že kombinace HT a full k nečemu je. Původně jsem kvůli úsporám a co nejmenšímu okrádání rodiny :-) uvažoval dokonce o prodeji HTčka, což byla totální kravina (Giant XtC 2 v poř. ceně v r. 2004 cca. 30 tis.) – dostal bych za něj prdlajs…

        Pak jsem přemýšlel jako ty, rám full + něco přehodit z HTčka + něco dokoupit, bazar atd… Nakonec, jak už tady psalo x lidí, ve slevách to kolo komplet celý vyjde stejně nejlevněji. Já kupoval GTčko jako testovací loni v červenci, vpodstatě za velkoobchodní cenu (30% sleva z MOC), bylo jako nový, skoro nejetý. Dnes jsem hodně rád, že mám obě:

        Výhoda kombinace HT + FS (pro mě):

        1. fulla odložím k zimnímu spánku někdy v listopadu a v dubnu ho

        probudím. Mám dobrý HTčko, na kterým jezdím i v zimě. A když přehodím užší pláště, je dobrý i na poježdění na silnici, když je v terénu bordel.

        1. v sezóně někdy dám přednost taky HTčku (rodinná vyjížďka, taková

        ta cykloturistika, nebo se jen svižně projet

        1. HTčko je plnohodnotný rezervní kolo – měl jsem tu čest mít během

        záruky závadu na vidli a v rámci reklamace je člověk i těch 30 dní bez kola. Asi bych si ohryzal všechny nehty, kdybych nemohl na kolo z tohoto důvodu :-))).

        Sorry za ten dlouhej elaborát … :-(

        0 0
        • ropman  

          Pořád nechápu, proč bych měl na zimu odložit fulla, to se jako všechny nerovnosti mávnutím kouzelného proutku srovnají a pružení není přes zimu třeba ? Proč bych se měl drncat přes zmrzlý hrboly na HTčku ? Jezdím fulla nonstop celej rok, jediný co by mě snad zastavilo, ale to už se tu stejně někdy objevilo, je rozsolená břečka, které bych se nemohl vyhnout. Pokud vím že budu mít dostupnej kýbl s teplou vodou a smeták tak i tu bych snad přežil. Jinak ve sněhu si předu blahem a užívám všechny vymoženosti obou odpružení.

          0 0
          • Smazaný účet  

            Já se teším až napadne sníh, hordy lidí vyšlapou cestičku a pojedu na lysou, taky na fullu. Po červené:)

            0 0
            • pitos  

              Jo ale ještě musí mrznout…loni mě to pořádně vytrestalo, jel jsem nahoru jak byla inverze,nahoře nad nulou a tlačilo se i dolů:)

              0 0
      • walderon  

        Zdravím! Když si člověk potrpí na značce, tak musí taky počítat s vyšší cenou… Svýho fulla jsem sice skládal asi půl roku, ale víc než 20tisíc mě nestál. Váží 15,5kg, v XT, hydry shimano 485, vzduchovku rock shox pilot, air tlumič manitou radium rls se zamykáním z řidítek. Je to podle mě dobrý kolo za ty love, žádná špička ale ještě nezklamalo…

        0 0
        • jIrI___  

          A na jakémže rámu ho máš postavený?

          edit: nevšiml jsem si odkazu níže, teď už vím :)

          0 0
      • walderon  

        http://www.bikestore.cz/…-20–2000.htm?… a kvalitní zamykatelnej tlumič+vidle…

        0 0
    • Dlabka  

      Tady ty XC kola jsou na podobné úrovní. Rozdíl jen v ceně a hmotnosti. Já bych volil jednoznačně celopéro.

      Odkaz:

      http://www.radon-bikes.de/…id_7202_.htm

      Odkaz:

      http://www.radon-bikes.de/…id_5621_.htm#…

      0 0
    • kovar  

      ano

      0 0
Téma bylo zamknuto, nelze přidávat další reakce